De Eredivisie-flops: twee spelers van Ajax, Feyenoord én FC Groningen

De Eredivisie-flops: twee spelers van Ajax, Feyenoord én FC Groningen

maandag 23 oktober 2017 om 11:00

Op basis van de eerste helft van de langverwachte Klassieker hadden we wellicht tien spelers van Feyenoord en Ajax voor ons wekelijkse floplijstje kunnen selecteren. Het was werkelijk niet om aan te gluren. Na de pauze werd het gelukkig een stuk beter én vermakelijker. Het zijn vier spelers, gelijk verdeeld over de twee aartsrivalen, geworden. Ook FC Groningen, dat in eigen huis van Willem II verloor, komt er met twee spelers slecht vanaf.  

Martin Hansen (sc Heerenveen)
Een offday tegen Vitesse, net als veel van zijn Friese collega's. De Deense doelverdediger zag er bij diverse tegendoelpunten niet goed uit. Het is voor Heerenveen te hopen dat Warner Hahn snel weer fit is. 

Chris Kum (Roda JC)
De zwakste schakel in de toch al niet bijster stabiele defensie van Roda JC. Ging op bezoek bij FC Twente (3-0) meerdere keren in de fout. Veroorzaakte in de eerste helft een penalty. 

Matthijs de Ligt (Ajax)
Ajax gaf Feyenoord een pak slaag in Rotterdam-Zuid, maar dat was zeker niet te danken aan het optreden van De Ligt. De jonge verdediger had het ontzettend moeilijk. Hij veroorzaakte een penalty en leidde met balverlies bovendien de gelijkmaker van Jens Toornstra in. 

Menno Koch (NAC Breda)
Nee, waarschijnlijk was het geen penalty's. Mustafa Saymak gaf na afloop van NAC-PEC (0-2) nota bene zelf toe dat hij wel erg makkelijk naar de grond ging nadat Koch hem had aangeraakt in het strafschopgebied. Maar NAC-trainer Stijn Vreven beklaagde zich na afloop terecht over het oerstomme balverlies van Koch in aanloop naar de strafschop. 

Sofyan Amrabat (Feyenoord)
Het was zijn eerste Klassieker en net als veel van zijn ploeggenoten leek Amrabat stijf te staan van de spanning. Negentig minuten lang ging er tegen Ajax meer fout dan goed. Eén blunder van de rechtsback kwam Feyenoord duur te staan. Amrabat verspeelde de bal in zijn eigen defensie en Klaas-Jan Huntelaar kon de 0-1 binnenschieten. 

Ajdin Hrustic (FC Groningen)
Het duurde niet lang om de domoor van de week uit te kiezen. Ajdin Hrustric is de naam, middenvelder van FC Groningen. Vrijdagavond benadeelde hij zijn eigen team enorm door binnen een halfuur twee keer geel te pakken tegen Willem II. Met tien man speelde de kwakkelende ploeg van trainer Ernest Faber een verloren wedstrijd. 

Zakaria Labyad (FC Utrecht)
Na de uitstekende prestatie tegen Heerenveen (3-1 winst) van vorige week zakte Utrecht in speelronde 9 door het ijs in Alkmaar. Wat wás de ploeg van trainer Erik ten Hag slecht. Labyad had er blijkbaar geen zin in tegen AZ. Hij leverde geen enkele bijdrage en mocht van geluk spreken dat hij geen rode kaart kreeg wegens natrappen. 

Jean-Paul Boëtius (Feyenoord)
Mogelijk de slechtste man aan Feyenoord-zijde. In de aanloop naar het beladen thuisduel met Ajax zei Boëtius dat het haast onmogelijk was om in zo'n wedstrijd beroerd te spelen. Het lukte de linksbuiten echter vrij aardig. Raakte geen knikker. 

Amin Younes (Ajax)
Daar is-ie weer! Waarom lag Ajax eigenlijk dwars toen er in juli buitenlandse clubs een bedrag voor hem op tafel wilden leggen? Waarom kiest trainer Marcel Keizer er stééds weer voor om de Duitser een basisplaats te geven? Younes stelt wekelijks teleur. Ook in De Kuip bakte hij er niets van. 

Oussama Idrissi (FC Groningen)
Werd de dag na de thuisnederlaag tegen Willem II disciplinair gestraft door Groningen. Tegen de ploeg uit Tilburg had Idrissi er overduidelijk geen zin in. Hij sjokte over het veld en gooide er met de pet naar. Grote kans dat we hem voorlopig niet meer terugzien in de Eredivisie. 

Poll

Wie vond jij de flop van speelronde 9?

(1428 stemmen)

Plaats een reactie

Mallerd +1103
maandag 23 oktober 2017 om 11:09
Hmm waar is Vilhena in dit lijstje?
Vind ik leuk
maandag 23 oktober 2017 om 11:10
En de andere 21 van gisteren
Vind ik leuk
maandag 23 oktober 2017 om 11:36
Ik mis ook het complete elftal van ons..
Vind ik leuk
Korm +21584
maandag 23 oktober 2017 om 12:09
ik vond Toornstra en Haps wel naar behoren spelen
Vind ik leuk
maandag 23 oktober 2017 om 12:27
Directe tegenstander van Haps geeft 3 assists en jij vond hem aardig spelen? Heb jij stiekem gister hier op VP die 7 aan hem gegeven? :P
Vind ik leuk
Korm +21584
maandag 23 oktober 2017 om 13:50
ik zeg naar behoren, Haps heeft ook goed dingen laten zien en met een stuurloos verdediging vind ik hem naar behoren spelen ;)

die drie assist zeg niet zoveel aangezien neres niet stijf aan de buitenkant speelde
[Reactie gewijzigd op maandag 23 oktober 2017 om 13:51]
Vind ik leuk
maandag 23 oktober 2017 om 17:53
Je zei idd naar behoren, mijn fout. Desondanks denk ik dat wij dan in mening verschillen over de prioriteiten van een verdediger. In mijn ogen is bij een back de directe tegenstander uitschakelen hoofdtaak numero uno. Zeker als je tegen Ajax speelt waarvan je weet dat ze vanuit hun benadering van het spelletje graag gevaar stichten over de vleugels. Tel daar bij op dat Neres afgelopen tijd al liet zien hoeveel gevaar hij kan stichten en dan concludeer ik dat Haps in ieder geval niet naar behoren heeft gespeeld. Neres stond niet stijd aan de lijn, maar kwam wel voortdurend vanaf de rechter flank. Haps heeft het dmv coaching of iets dergelijks met zijn teamgenoten ook niet kunnen voorkomen, daar is hij ook debet aan.
Overigens vond ik Haps de minst slechte van Feyenoord, dat zeker. Maar naar behoren spelen heeft voor mij te maken met je taak juist uitvoeren. Nou hebben zijn maatjes hem niet erg geholpen, dat snap ik. Maar neemt niet weg dat de taak niet juist is uitgevoerd :)
Vind ik leuk
Korm +21584
dinsdag 24 oktober 2017 om 08:41
We verschillen inderdaad van mening, dat komt mede doordat ik haps niet zo hoog heb zitten en hoe hij optrad lag ook in mijn lijn der verwachtingen. Haps kent goede momenten maar vaak in "top" wedstrijden laat hij het vaker liggen. Was al bij AZ het geval. Vond hem niet slecht maar naar behoren spelen ;)
Vind ik leuk
Tafkaz +4044
maandag 23 oktober 2017 om 11:11
Vergeleken met Diks was Vilhena geweldig....

Waar is Diks in dit lijstje?
Vind ik leuk
Mad Max +6552
maandag 23 oktober 2017 om 11:25
True. De Ligt hoort NIET in deze lijst thuis. Hij was gisteren beresterk, won bijna alle duels en was Jorgenson een pain in the ass. De pingel was meer de fout van Onana door een debiele inspeelpass dan dat het een fout van De Ligt was.
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +10817
maandag 23 oktober 2017 om 11:30
De pingel was een ander moment ;)
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +10817
maandag 23 oktober 2017 om 11:30
De pingel was een ander moment dan die inspeelpass ;)
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +10817
maandag 23 oktober 2017 om 11:32
Klote app... hehe
Vind ik leuk
maandag 23 oktober 2017 om 11:37
Dat wilde ik ook al zeggen. Ik had het gevoel gewoon dat Keizer van de Beek, die wel goed speelde, maar vermoeid raakte te lang liet staan. Daardoor raakte het middenveld even de controle kwijt waardoor Feyenoord even terugkwam in de wedstrijd. Daardoor kwam de Ligt wat meer onder druk. Maar met die onhandige bal van Onana kon hij niet zo veel en is hem niet alleen aan te rekenen en de penalty was dubieus in mijn ogen, want Mathijs stond op zijn rechterbeen en daar liep Haps? tegenaan. Je kunt hem hooguit verwijten dat hij zich breder maakte en in de situatie kwam waarin de arbitrage het niet uitlegt in het voordeel van de aanvaller. Moet hij dan aan de kant gaan in deze situatie? Waarschijnlijk zal hij hier alleen maar van leren.
[Reactie gewijzigd op maandag 23 oktober 2017 om 11:39]
Vind ik leuk
Garinsha +2694
maandag 23 oktober 2017 om 11:49
met die onhandige bal van Onana kon hij niet zo veel???

De Ligt kon gewoon opendraaien en dan was jorgenson niet meer in de buurt maar door zijn slechte aanname gebeurd dit..


en het is een feit dat wanneer je voet gespannen houd die bal van je voet springt.

en bij die pen. laat hij zijn been staan ipv terug trekken want dat kon
Vind ik leuk
bits +4023
maandag 23 oktober 2017 om 12:46
Dit zijn bij De Ligt geen incidenten, het zit gewoon in zijn spel. Wat boeit het of je een goede wedstrijd speelt als je zulke blunders maakt? Het had je in principe gewoon de wedstrijd kunnen kosten.
Vind ik leuk
Tweey +530
maandag 23 oktober 2017 om 21:57
Grapjas
Vind ik leuk
Mad Max +6552
dinsdag 24 oktober 2017 om 09:00
Zeg newby, ga eens heel gauw terug je kinderbedje in.
Vind ik leuk
maandag 23 oktober 2017 om 11:11
Mis toch echt Diks.
Vind ik leuk
maandag 23 oktober 2017 om 11:11
Vind de Ligt niet helemaal een flop te noemen heeft toch ook wel aardig gespeeld, ja die penalty ok, maar die bal waar de goal uitkwam ligt eigenlijk meer bij de keeper wie speelt nu iemand zo aan op die positie.
Vond Diks een stuk slechter spelen.
Net als Berghuis slechter speelde als Younes.
[Reactie gewijzigd op maandag 23 oktober 2017 om 11:11]
Vind ik leuk
2cents +35153
maandag 23 oktober 2017 om 11:14
De Ligt is wel vaker het bokkie, maar had Jörgensen heel aardig in z’n zak. Vooral z’n tackle toen Jörgensen zichzelf vrijspeelde op randje 16 was geweldig.
Vind ik leuk
Morris +14437
maandag 23 oktober 2017 om 11:16
Jaloezie.. Bij Ajax mag het een speeltuin zijn.. Voor de leeuwen en ervaring opdoen.
Vind ik leuk
maandag 23 oktober 2017 om 11:28
De Ligt had een paar hele goede acties, maar ook een paar flinke fouten.
Als je als cv een aantal zulke grote fouten maakt, ben je wat mij betreft inderdaad 'een flop' van deze wedstrijdronde. Ook als je andere dingen wél goed deed.
Tegelijk zeg ik erbij dat hier de hele achterhoede van Feyenoord, maar ook El Ahmadi die zijn man niet bij kon houden, had kunnen staan om dezelfde reden. Haps deed één ding goed: een leuke aanvallende actie. Maar verdedigend was hij geheel niks tegen Neres. Net zo goed een flop dus.
Vind ik leuk
2cents +35153
maandag 23 oktober 2017 om 11:33
Die pingel was een fout, die overigens door heel erg veel verdedigers gemaakt wordt. Dat laatste maakt het trouwens niet minder fout.

Voor de rest kun je hem verwijten dat hij die slechte bal van Onana niet goed verwerkt. Maar dat vind ik wel meevallen. Is vooral de fout van Onana. Wat wel weer minder was is de manier waarop hij dat te gretig probeerde te herstellen waardoor hij onderuit ging.

Verder speelde hij best goed.
Vind ik leuk
maandag 23 oktober 2017 om 11:40
Ik vond die bal van Onana niet slecht hoor. De Ligt nam hem gewoon compleet verkeerd aan terwijl het echt geen lastige bal was. Normaal lukt hem dat ook gewoon, dus begreep goed dat Onana hem gaf. Hij stond vol in de ruimte als hij een kwart slag opendraaide.

De Ligt heeft één groot probleem. Zijn onrust op momenten dat de spanning flink oploopt. Één nep schot en hij hapt. Dat zag je gister enkele keren gebeuren. Daardoor ging hij bijvoorbeeld al twee keer onderuit. En dat gebeurt dit seizoen erg vaak.

Overigens vond ik hem de afgelopen weken al weer erg goed spelen. Men verwijt hem snelheid te kort, maar ik zie het niet. Die gast is fysiek - snelheid en kracht - echt bizar goed ontwikkeld. Zie je niet vaak bij een CV in de eredivisie.
Vind ik leuk
2cents +35153
maandag 23 oktober 2017 om 11:47
En hij is nog steeds pas 18 volgens mij.

Ik heb nog steeds het idee dat die bal van Onana vol op het linkerbeen van de Ligt komt. Het standbeen dus en dan valt er weinig open te draaien. Veltman krijgt ook wel van dat soort net verkeerde ballen van Onana en laat ze nu vaak over de zijlijn lopen door gewoon aan de kant te springen of te bukken.
Vind ik leuk
maandag 23 oktober 2017 om 12:06
Precies, van jongs af aan leer je dat je iemand op zn sterke been in moet spelen. Onder druk kan dat natuurlijk niet altijd, maar Onana stond niet echt onder druk.
Vind ik leuk
maandag 23 oktober 2017 om 12:22
Als je een bal over die afstand krijgt aangespeeld, is het je eigen fout dat ie op je standbeen komt. Het was een strakke bal, maar normaal toch lang genoeg onderweg om aan te nemen. Daarbij stond ie echt al naar binnen gedraaid en hoefde hij nog maar nauwelijks bij te draaien.. T was absoluut een verkeerde aanname. Kan gebeuren, maar mag echt niet.
Vind ik leuk
2cents +35153
maandag 23 oktober 2017 om 12:34
Prima.
Vind ik leuk
maandag 23 oktober 2017 om 11:28
Als profvoetballer op het hoogste Nederlandse niveau moet je een ook een stevig toegespeelde bal direct onder controle kunnen krijgen. Dit was onkunde van De Ligt. Weer twee cruciale fouten. Het houdt niet op.
Vind ik leuk
2cents +35153
maandag 23 oktober 2017 om 12:00
Dat verschilt van bal tot bal natuurlijk.
Vind ik leuk
Bdog +3324
maandag 23 oktober 2017 om 11:12
Krijgt Diks een eigen rubriek dan?
Vind ik leuk
maandag 23 oktober 2017 om 11:13
Berghuis?
Vind ik leuk
Mo +7986
maandag 23 oktober 2017 om 11:14
Is toch echt Boëtius die een dramatische wedstrijd speelde of Hrustic, hoe benadeel je je ploeg ongelooflijk zeg
Vind ik leuk
maandag 23 oktober 2017 om 11:28
Lijst komt totaal ongeloofwaardig over. Natuurlijk moet de naam van Diks erop staan. Wat die man gepresteerd heeft is een prof onwaardig.
Vind ik leuk
maandag 23 oktober 2017 om 11:30
Het kan niet anders dan dat Amin op de hoogte is van een duister geheim van Marcel.
Vind ik leuk
maandag 23 oktober 2017 om 11:33
Ik vond weer de Ligt erg erg zwak. Weer laten zien dat hij absoluut niet het toptalent is wat velen beweren. Iedere wedstrijd het bekende de Ligtje
Vind ik leuk
Guust +3696
maandag 23 oktober 2017 om 11:39
Apart dat de er maar 2 van Feyenoord instaan, je had het hele middenveld de verdediging en Berghuis hier ook wel kunnen plaatsen. Wat een verschil met dinsdag was dat.
Vind ik leuk
maandag 23 oktober 2017 om 11:46
Volgens mij had de Ligt de topper van Feyenoord volledig in zijn zak. maakte wel 1 fout, maar om dan een flop te zijn? vd Beek heerste over Vilhena. Zyech over el Ahmadi en Viergever over Berghuis. Van de kampioen verwacht he toch meer.
Vind ik leuk
El Lobo +1170
maandag 23 oktober 2017 om 12:03
Wanneer komt er een floplijst van scheidsrechters?
Vind ik leuk
maandag 23 oktober 2017 om 12:07
Younes snap ik, maar De Ligt is complete onzin.
De Ligt heeft zo'n beetje elk duel gewonnen achterin, maar wordt hier beoordeelt aan de hand van 2 situaties, waarbij de eerste eigenlijk een fout is van Veltman die ervoor zorgde dat Haps vrij kon doorlopen en bij de tweede situatie was het een slechte bal van Onana waarmee hij De Ligt in de problemen hielp, wat De Ligt vervolgens daarmee deed is natuurlijk niet goed maar het begint bij de pass.
Wissel De Ligt anders maar met Diks, want als er 1 verschrikkelijk slecht was dit weekend dan was hij het wel.
Berghuis was overigens ook onzichtbaar gisteren.
Vind ik leuk
maandag 23 oktober 2017 om 12:10
Degene die in dit lijstje moet staan is de scheidsrechter bij Twente - Roda JC.
De lijst fouten is ellenlang: Handsbal van keeper Twente
Penalty was geen penalty maar zuiver wegspelen van de bal waarna speler Twente met een stap ertussen zich liet vallen.
Bij elleboogstoot tegen shahin geen tweede gele kaart voor speler Twente
Tweede goal buitenspel
Overtreding op el makrini voorafgaand aan de 0-3
Hoelang gaat de knvb nog zo partijdig door, schande!
Vind ik leuk
Korm +21584
maandag 23 oktober 2017 om 12:12
Ik mis Isimat en Schwaab!
Vind ik leuk
Hyena +19675
maandag 23 oktober 2017 om 13:02
Dus Matthijs was slechter dan Diks?
Vind ik leuk
Hyena +19675
maandag 23 oktober 2017 om 13:03
En Berghuis was misschien nog wel minder dan Younes.. Sowieso hoort Vilhena hierbij te staan.
Vind ik leuk
maandag 23 oktober 2017 om 15:26
Wat waren de Ligt, Amrabat en Boëtius slecht zeg. Poeh.
Vind ik leuk
tikkietoe +2800
maandag 23 oktober 2017 om 17:20
Terecht dat Labyad in dit rijtje staat.
Heel Utrecht was slecht die dag, maar bij hem was zelfs geen professionele houding te bespeuren.
Vind ik leuk
Pukstra +626
maandag 23 oktober 2017 om 21:53
Ik mis ook heel heerenveen in dit lijstje.
Vind ik leuk
dinsdag 24 oktober 2017 om 13:42
Misschien een gekke opmerking die niet bij deze topic thuishoort maar ik ben zeer onder de indruk van Wober. Hoe hij Jorgensen 2x keer de bal afpakte en hoe hij Viergever aanspeelde....petje af.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

De Eredivisie-flops: twee spelers van Ajax, Feyenoord én FC Groningen