Die cultuur van: 'ik speel niet dus ik moet weg', dat stoort mij echt

"Die cultuur van: 'ik speel niet dus ik moet weg', dat stoort mij echt"

vrijdag 10 november 2017 om 07:27

Jaïro Riedewald en Riechedly Bazoer werd een grote toekomst toegedicht. Ze debuteerden op jonge leeftijd bij Ajax én het Nederlands elftal, maar zitten nu op de bank bij Crystal Palace en VfL Wolfsburg. Cor Pot haalt uit naar jonge talenten.

"Die cultuur van: 'ik speel niet dus ik moet weg', dat stoort mij echt. Juist van zo'n zware periode bij een club leer je", zegt de ex-bondscoach van Jong Oranje in het Algemeen Dagblad. "Omgaan met een situatie die je niet gewend bent. Hup, daar word je sterk van. Probeer je maar terug te knokken. Als je daarin slaagt, kom je uiteindelijk heel anders binnen bij een buitenlandse club."

Art Langeler, die tegenwoordig de scepter zwaait bij Jong Oranje, is niet verrast dat talenten een terugslag krijgen. "We hebben het over jongens die net de twintig gepasseerd zijn, hè. Ze hebben allemaal al een enorm stijgende lijn gehad in hun carrière, op jonge leeftijd. Dan is het ook logisch dat er zwaardere tijden zijn. In de Bundesliga en de Premier League wordt stabiliteit gevraagd."

"Ik snap de onrust en het ongeduld wel. Maar een speler moet altijd de belangen afwegen", vervolgt Langeler. "Dan gaat het aan de ene kant natuurlijk om geld en de status van een club. Aan de andere kant is er het persoonlijke plan. Maar er is simpelweg ook een portie pech of geluk", doelt hij onder meer op het ontslag van Frank de Boer bij Crystal Palace.

Cor Pot is glashelder. "Kijk, clubs kopen en kopen maar door. Als één van de twintig aankopen slaagt, heeft die club de investeringen er al uit. En als je niet die ene bent, heb je pech. Juist dáár moeten spelers en hun begeleiders eens over nadenken."

Plaats een reactie

vrijdag 10 november 2017 om 07:43
Ja de ruggengraat van een naaktslak hebben ze.
Vind ik leuk
Ryan82 +390
vrijdag 10 november 2017 om 07:44
Hij heeft zeker gelijk. Allemaal hebben ze een ego. Ze zijn in hun hoofd rapper, de beste in voetbal, de mooiste qua uiterlijk, de coolste. Ze denken dat ze het helemaal hebben gemaakt. Mentaliteit van niks tegenwoordig. Ik zie het aan mijn neefjes van 17-20 jaar. Jeugd van nu missen een harde aanpak. Waar vroeger ouders streng waren, zijn het ouders die nu met hun kinderen mee twerken en ook veel foute dingen doen. Het is maar een gek voorbeeld wat ik noem. Ik zeg niet dat elk ouder hun kind verkeerd opvoed maar dit is een logisch gevolg. Wellicht snij ik een gevoelig, diepgaand discussie aan. Maar zo denk ik er over.
Vind ik leuk
Sazzz +8601
vrijdag 10 november 2017 om 08:08
Je hebt wel gelijk. Het respect is ook totaal verdwenen. De jeugd vindt zichzelf belangrijker dan diegenen met ervaring en worden er nog voor beloond ook. De aanvaring tussen Memphis en Van Persie is daar een duidelijk voorbeeld van
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 09:17
Klopt, in zijn totaliteit is de samenleving aan het individualiseren. Van de jeugd tegenwoordig is dit ook het enige wat ze hebben meegekregen, het: ''ikke, ikke, ikke''. Andere, moeilijkere omstandigheden hebben zij nooit meegemaakt.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 12:22
van Persie was ruim 15 jaar geleden niet anders qua respect voor de oudere garde!!
Vind ik leuk
Ryan82 +390
vrijdag 10 november 2017 om 13:57
Daarom viel hij ook erg op. Nu is het gehele Ned. elftal.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 10 november 2017 om 13:58]
Vind ik leuk
Aspers +88
vrijdag 10 november 2017 om 08:46
Op een of andere manier in Holland moet er 'verjongd' worden. Moeten jongetjes van 38 jaar Minister President worden van ons land. Moeten jongetjes van 17 de kar trekken bij Ajax. We zijn helemaal doorgeslagen hier en bestempelen iedere jonge speler meteen als de nieuwe Cruijff, V Basten of Rijkaard.
Vind ik leuk
HJR +4393
vrijdag 10 november 2017 om 13:21
´Waar vroeger ouders streng waren, zijn het ouders die nu met hun kinderen mee twerken´.

Dit gaat wel heel ver ja! Mee twerken, snap ook niet dat kinderen dat leuk vinden, hun eigen ouders te zien twerken ;).
Vind ik leuk
Ryan82 +390
vrijdag 10 november 2017 om 13:56
hahaha
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 19:45
Ryan82, ik ben het helemaal met je eens, ik zie precies hetzelfde om mij heen gebeuren.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 07:51
Slappe hap idd!
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 07:53
Vanuit moreel oogpunt heeft Ome Cor gelijk.

Het punt is alleen dat al die jongens sterkhouders waren en ze hard aan de kant geschoven werden. Ik vraag me af of de directie er iets aan gedaan heeft om die jongens wel te behouden.

El Ghazi vocht zich nog terug. Riedewald en Tete maakte het seizoen af en Bazoer vertrok meteen. Ik vind dat niet zo gek.

De stappen die de jongens, behalve Tete, maakte zijn wel gek. Behalve Kenny is niemand er sportief op vooruitgegaan
Vind ik leuk
Sazzz +8601
vrijdag 10 november 2017 om 08:12
Riedewald en El Ghazi zijn nooit sterkhouders geweest. Ze komen beiden tekort voor Ajax. Tete is van dit groepje de enige die wat mij betreft terecht vertrokken is, omdat hij op de bank zat vanwege zijn speelstijl. Dan kun je beter een club zoeken die bij jouw speelstijl past. Hij is dan ook de enige die het goed doet bij zijn nieuwe club
Vind ik leuk
Ale +1185
vrijdag 10 november 2017 om 08:28
Zat op de bank omdat Riola zijn zaakwaarnemer is en zijn contract niet wou verlengen.
Vind ik leuk
Garinsha +2694
vrijdag 10 november 2017 om 09:34
Waar heb jij het in vredesnaam over???? Riedewald en el ghazi waren wel degelijk sterkhouders in de tijd van frank de boer.. tot hun blesures.. want daarvoor speelde ze alles.. en wat die man hier boven uitleg ze zijn grof aan de kant gezet door professor bosz..
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 09:57
Laat die mannen hier. Begrijpen er zeer weinig van.
Vind ik leuk
Garinsha +2694
vrijdag 10 november 2017 om 10:01
Precies die gedachte heb ik nou ook.. ze begrijpen er werkelijk weinig van...
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 07:56
die boys voelen zich allemaal te goed voor alles en iedereen, ze zouden eens goed in de spiegel moeten kijken en zich terug moeten knokken in het elftal. dan toon je pas karakter.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 08:01
Absoluut geen medelijden met dat soort gasten.
Lijkt me heel vervelend voor ze. De rest van hun leven terugkijken op een mislukte carriere wetende dat de enige die daar voor verantwoordelijk is, zij zelf zijn.
Wat moeten die de rest van hun leven gefrustreerd zijn....
[Reactie gewijzigd op vrijdag 10 november 2017 om 08:25]
Vind ik leuk
Sazzz +8601
vrijdag 10 november 2017 om 08:14
Dacht je nou echt dat ze zo denken? Ik weet zeker dat wanneer je vraagt aan El Hamdaoui waarom hij mislukt is bij Ajax dat hij zegt "Frank de Boer".
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 08:24
Ooit worden ze verstandig.
Is bij mij ook gebeurd.
Vind ik leuk
Sazzz +8601
vrijdag 10 november 2017 om 08:39
Maar mensen geven nou liever iemand anders de schuld van hun eigen fouten.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 09:08
Daarom mislukken ze ook.
Als je geen zelfkritiek hebt maak je het nergens. In geen enkele branche of baan. Echte toppers zijn zelfkritisch en leren.
Vind ik leuk
mcmodd +11388
vrijdag 10 november 2017 om 10:45
Toch ben je nog steeds een beetje ab ;-/))
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 11:01
Ach ja, zo modd-ert iedereen maar door.
Vind ik leuk
mcmodd +11388
vrijdag 10 november 2017 om 11:05
;—/))
Vind ik leuk
Garinsha +2694
vrijdag 10 november 2017 om 09:45
Omdat dat ook waar is.... hoe kijk jij naar voetbal doe je op Bepaalde momenten je ogen dicht? Je moet de dingen niet vergeten he.. voor frank de boer was martin jol trainer die haalde el hamdaoui en hoe wel het laatste periode tot aan de winterstop minder ging met ajax was het wel el hamdaoui die het net wist te vinden keer op keer..

Tot dat frank de boer kwam en besloot in de uit wedstrijd tegen tegen milan el hamdaoui op de bank te zetten Waarom??

Hij was gewoon behoorlijk bezig.. daarna kwam er ineens naar buiten dat er een ruzie was tussen die 2 en werd er alleen gekeken naar wat el hamdaoui fout deed terwijl het duidelijk was dat frank meteen een stempel wilde drukken van niemand is groter dan ajax maar in de tijd van jol had niemand het daar over.. dus wat was nou werkelijk het probleem?

Misschien mocht hij el hamdaoui vanaf het begin al niet.. maar alles word maar geschoven op el hamdaoui.. maar als je puur naar zijn spel keek was er geen reden om hem uit de basis te halen.. dus ja het komt wel degelijk door frank dat el hamdaoui niet is geslaagd bij ajax.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 08:08
Juist, vooral omdat het (bijna) altijd zo is dat jonge spelers een terug slag krijgen pak hem beet Sneijder en van der Vaart hadden hetzelfde.

Het gaat er dan juist om hoe je terug komt. Tete heeft natuurlijk wel een punt word gepasseerd door twee coaches terwijl hij gewoon een stuk beter is, Tete is ook een bijtertje die gaat het wel redden..

Bazoer moet een keer in de spiegel kijken ,die jongen zit zoveel in wat er niet uit komt. Qua potentie misschien wel het grootste talent van de laatste 10 jaar in Nederland maar komt het er ooit uit?
Vind ik leuk
Sazzz +8601
vrijdag 10 november 2017 om 08:40
Tete werd ook gepasseerd om zijn manier van spelen, niet omdat hij niet goed genoeg was. Zijn speelstijl was gewoon niet wat Bosz wilde. Dan is het verhaal wel heel anders, want dan kun je knokken tot je een ons weegt
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 08:43
Zit wel een overeenkomst in natuurlijk Sazz, hij werd gepasseerd om zijn speelstijl/manier van spelen dus ben je niet goed genoeg volgens je coach toch? tenminste zo zie ik het.

Overigens geef ik Tete groot gelijk dat die gegaan is hoor;)
Vind ik leuk
Sazzz +8601
vrijdag 10 november 2017 om 08:45
Nee, hij paste gewoon niet in het systeem. Dan ben je wel gewoon een goede verdediger.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 08:54
Tete is zeker een goede verdediger ontken ik ook niet, zeg alleen dat ik snap dat die structureel gepasseerd word door Bosz en daarna bij Keizer ook tweede plan zou gaan spelen..

Misschien paste hij inderdaad niet in het systeem van Bosz, maar wat Bosz precies voor ogen had deed Veltman dat ook sowieso niet.. Maar goed wellicht een overbodige discussie want volgens mij zijn we het er beide wel over eens dat Tete gewoon moest spelen ipv Veltman.
Vind ik leuk
zondag 12 november 2017 om 07:40
Toch vreemd dat Tete een verkeerde speelstijl heeft maar wel zelf is opgeleid door Ajax?
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 08:22
Tja, moet je dan naar Cor Pot luisteren? Iemand die als trainer amper op eigen benen durft te staan?
Vind ik leuk
darmianto +7200
vrijdag 10 november 2017 om 08:56
Volkomen gelijk heeft hij.

Van Bazoer weet je dat hij talent heeft maar ook bij PSV liep hij de deur uit omdat hij kans wilde op speeltijd. Nu dat hij op een leeftijd komt dat er meer gevraagd wordt geeft hij niet thuis, el ghazi heeft ook gewoon een mentaliteitsprobleem, kreeg onterecht vertrouwen en bakte er helemaal niks van, mocht vervolgens banken en ipv sterker terugkomen ging hij zichzelf gelijk met allerhande gebaren laten zien op het veld toen hij toevallig een keer perongeluk een bal de goal in liep.

Kishna zelfde verhaal maargoed, die heeft Riool ook als waarnemer, Riedewald snap ik ergens nog wel, die kwam gewoon tekort voor Ajax en ging naar CP vanwege fdb waar ze er nu dat fdb weg is ook achter komen dat hij niet zo goed is.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 10:35
mee eens, maar vaak is het ook wel een beetje een geld kwestie, als je jong bend en je kan in Nl 5 of 600.000 per jaar verdienen ( wat natuurlijk al een hoop geld is)

maar bij een buitenlandse club kan je 2, 3 of 4 miljoen per jaar verdienen zeg dan maar eens nee
Vind ik leuk
pos +4739
vrijdag 10 november 2017 om 10:37
Het is kenmerkend voor de huidige generatie. Slappe hap en niet kunnen incasseren. Kan de komende jaren nog wel erger worden ook vrees ik met die huidige telefoongeneratie. Dat is een nog slappere hap.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 10:53
Hoe je het ook stelt, zo snel mogelijk weg uit de eredivisie en naar de premier league of bundesliga is altijd beter voor je ontwikkeling! kijk maar naar Klaasen die heeft het zogenaamde beste pad gekozen en zit op de bank bij een ploeg die degradatie voetbal speelt.
Vind ik leuk
mcmodd +11388
vrijdag 10 november 2017 om 10:55
Laten we met zijn allen nu maar gaan beseffen dat het niveau van voetbal al erg laag is de laatste paar jaar en dat het steeds minder kwaliteiten heeft. Als een team van spelers, waarvan er niet een in de eredivisie speelt, het niet redden kan dan ben je gewoon niet opgewassen tegen alle landen in Europa.

Welke spelers er hier of elders ook op de bank zitten, of af en toe eens aan het gras mogen ruiken, je zult nu lang rekening moeten houden met de werkelijkheid.

Onze competitie, al jaren betiteld als de Mickey Mouse competitie, is inmiddels een Mini Mouse competitie. Laten ze nu maar proberen van onze Oranje Leeuwinnen te (blijven) winnen, misschien dat over een jaar of tien in de eredivisie nog iets nieuws kan worden opgebouwd dat op serieus voetbal lijkt. Intussen geniet ik van mijn club waarvan het logisch was dat het van Ajax won, in een stadion waar elke vergelijing met een weiland opgeld doet.

Laten we terugkeren, met onze voeten plat op de grond en uiteindelijk voor de buis genieten van het echte voetbal, elders in het buitenland.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 11:13
Juist dat betitelen als de Mickey Mouse competitie is 1 van de problemen in Nederland. Altijd maar kritiek, zelfs in 2014 was er kritiek van het publiek en alle media. Pas toen de gekozen tactiek succesvol bleek verstomde het (een klein beetje) Ik weet zeker dat een Louis Van Gaal ook met de huidige generatie een goed lopend elftal kan neerzetten. Een matige generatie voetballers komt altijd een keer voor, het is ons al eerder overkomen. Maar de paniek bij de KNVB is de echte reden voor dit zwarte gat. Verkeerde coaches en leidinggevenden liggen hier vooral ten grondslag aan. Tuurlijk moet er hervormd worden in de opleidingen, maar de leidinggevenden moeten zich ook anders gaan instellen. Zet een echt goed vernieuwende trainer voor deze groep met een stabiele assistenten groep en je komt al een heel eind. De spelers moeten duidelijkheid hebben over taken in het veld. Getraind worden zodat de beperkingen worden ingeperkt en juist de eventuele sterke punten van spelers worden geaccentueerd. Laat spelers in hun kracht spelen, stel de juiste spelers op en zet ze op hun meest krachtige positie op het veld. Geen coach die alleen aan geld of resultaten denkt, geen coach die geen duidelijke eigen visie heeft, en geen coach die voor zeker gaat en de oude garde blijft selecteren. Als we daar nou eens mee beginnen, misschien dat we dan vanuit die stabiele basis weer eens wat echt mooie resultaten gaan behalen en de passie terugkomt.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 13:46
Leuke foto toch?
Op een na heeft zijn vertrek iets positiefs, Tete bij Lyon.
De rest is triest.
Ik ben blij dat ze alle vier opgehoepeld zijn, en og geld opgeleverd hebben ook.
Mentaliteit van een zacht ei.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 10 november 2017 om 13:46]
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 14:08
Helemaal met Pot eens.
En vergeet niet dat veel zgn. deskundige analisten deze slechte mentaliteit bevorderen, door terechte keuzes van coaches zwaar te bekritiseren.
Voorbeeld: Dolberg kan pas weer eerste spits worden als hij minstens twee wedstrijden heeft aangetoond, dat hij zijn goede niveau weer heeft bereikt.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 14:53
De mentaliteit die de huidige generatie heeft is denk ik geboren uit ongeduld en angst voor het niet halen van de top of geld zien verdampen dat ze hadden kunnen verdienen. Jongeren willen tegenwoordig gewoon zo snel mogelijk naar de top om daar die centen binnen te harken, in plaats van tot je 25e bij PSV in het eerste te spelen en dan in de basis te belanden bij een Everton ofzo. Verder worden ze natuurlijk door de media en zaakwaarnemers ontzettend gehyped en gaan ze zichzelf overschatten en vinden ze daardoor sneller dat ze moeten spelen.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 10 november 2017 om 14:53]
Vind ik leuk
Harrie82 +2433
vrijdag 10 november 2017 om 19:43
De weg van de minste weerstand.
Zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar.
Alles bestaat uit succes en slagen. Anders krijgt men een slecht gevoel en wil men snel iets anders.
Dit alles is gekomen door het internet, daar heb je ook altijd een succesje. Snel het nieuws kunnen lezen ieder moment van de dag. Als je iets wil kopen hoef je het huis niet uit, je besteld en de volgende dag is het binnen en is het er de volgende dag niet dan belt men meteen op waar het blijft.
Nee de mentaliteit en doorzettingsvermogen is stukken minder geworden.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

"Die cultuur van: 'ik speel niet dus ik moet weg', dat stoort mij echt"