Supertalent om trieste reden weg bij FC Groningen: Wij vinden het doodzonde

Supertalent om trieste reden weg bij FC Groningen: "Wij vinden het doodzonde"

vrijdag 10 november 2017 om 09:01

FC Groningen heeft afscheid moeten nemen het zeventienjarige supertalent Hampus Finndell. De grote belofte keert terug naar zijn familie in Zweden.

Finndell verlaat FC Groningen waarschijnlijk voorgoed, meldt het Dagblad van het Noorden. De aanvallende middenvelder kampte met heimwee en had moeite met het feit dat hij in Groningen moest zijn terwijl zijn ouders in Zweden in een scheiding lagen.

"Hampus voelde zich al een tijdje niet happy en heeft een zware tijd achter de rug", legt technisch manager Ron Jans uit aan de krant. "Hij is terug naar huis en gaat op zoek naar een oplossing. Het is niet geheel uitgesloten dat hij terugkomt, maar dit seizoen in ieder geval niet."

"Wij vinden het doodzonde, want we zagen echt perspectief in hem", vervolgt Jans. "Hij doorzag het spel goed. Als club hebben we de afgelopen twee jaar geïnvesteerd in Finndell, maar soms gaan persoonlijke afwegingen boven zakelijke. In principe zou hij volgens contract gewoon moeten spelen en trainen bij ons, maar wij hebben hem toestemming gegeven terug te keren."

Finndell tekende begin 2016 een contract voor drie seizoenen bij Groningen, dat destijds met achttien clubs in de race was voor zijn handtekening. Het contract wordt niet ontbonden en moet dus afgekocht worden door een andere club als hij ergens anders wil voetballen.

Plaats een reactie

Woudo +7528
vrijdag 10 november 2017 om 09:13
Dus nu voetbalt die jongen maanden niet, zal wel weer een verloren talent worden..
Vind ik leuk
Aal +15132
vrijdag 10 november 2017 om 09:20
Zijn lekker bezig in Groningen. Heb je een supertalent laat je m niet spelen en sta je haast onderaan.
Vind ik leuk
Woudo +7528
vrijdag 10 november 2017 om 09:30
Daar zat ik ook over na te denken ja.. Gaat lekker daar in het noorden..
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 11:14
Hij is 17 en heeft het mentaal zwaar door heimwee en ouders die aan het scheiden zijn. Ik weet niet of je dan direct het verschil kan maken in een team dat niet draait :p
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 12:26
en hami die mensen dood wil hebben lijkt mij ook niet bepaald een lekkere werksfeer
[Reactie gewijzigd op vrijdag 10 november 2017 om 12:39]
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 12:27
Ideaal voor een talent dat het al zwaar heeft.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 09:42
Als hij zijn hoofd niet bij het spelletje kan houden is het dus totaal geen meerwaarde. Eerst lezen voordat je wat zegt dus.
Vind ik leuk
John M. +3197
vrijdag 10 november 2017 om 10:21
Maar als je die jongen dwingt om te spelen en hij is met zijn hoofd niet bij de zaak wordt het zeker niks. Ik vind dat Groningen voor een goede en vooral menselijke oplossing gekozen heeft. Misschien keert hij weer terug als alles geregeld is in Zweden en dan heb je een dankbare speler met nog meer elan.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 10:33
Dat mist Groningen tov bijvoorbeeld Ajax en Heerenveen. Daar hebben ze veel meer lef.
Vind ik leuk
Vak-DD +7767
vrijdag 10 november 2017 om 15:58
Ik zou ook niet happy worden in groningen.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 10 november 2017 om 18:47]
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 17:51
Hoezo?
Vind ik leuk
Vak-DD +7767
vrijdag 10 november 2017 om 18:48
Een uithoek in Nederland waar ik in ieder geval nooit zou gaan wonen.
Vind ik leuk
Farmer +6039
zaterdag 11 november 2017 om 00:04
T is hier gezellig hoor ;)

Niks van die drukte, of getoeter, bumper-aan-bumper door de stad oid.
Lekker rustig ^^
Maar de stad-Groningen is prima vertoeven, terrasjes, kroegen, de beroemde 'Drie Gezusters', evenals de véle andere uitgaangelegenheden in de binnenstad.

Met instituten als de RUG, en de Hanzehogeschool is 'het afgelegen Noorden' toch een behoorlijk studentenbolwerk,
tevens wordt er vanúit de Rijks Universiteit-Groningen, ook nauw samengewerkt met het Universitair Medisch Centrum Groningen.

Dr zit een enórme gasbel in de grond hier...('waarvan akte'- ahem...)

Kortom.. Voor dit kleine, fijne, en rustigbevolkte provincietje, vertegenwoordigen we toch een gezonde bijdrage aan ons Nederlandje.

100x liever dan die knetterdrukke randstad...'Snelweggistan' :P of hoe je het ook wilt uitdrukken.
Vind ik leuk
Vak-DD +7767
zaterdag 11 november 2017 om 06:05
Dan heb ik wat gemist, kwam natuurlijk vroeger ook niet verder dan het Oosterpark. Ik woon zelf ook redelijk rustig nu, en de randstad trekt mij helemaal niet.
Vind ik leuk
Farmer +6039
zaterdag 11 november 2017 om 07:46
Bijna een derde van de provincie (210 vd 640+) woont in de stad-Groningen, dat maakt haar gróter dan bv Breda, dat bijna 195 telt, toch een aardige 'nederzetting' als je ook rekent dat er een dosis industrie en overslag gevestigd zit m.o.o de (gestaag)groeiende Eemshaven in Delfzijl. Voor het dunbevolkte gebiedje, is het, op een paar aardbevinkjes na, toch echt zó slecht niet wat dat betreft.
Werkgelegenheid ligt hier wel behoorlijk op zn gat.
Vind ik leuk
Vak-DD +7767
zaterdag 11 november 2017 om 08:43
Ik woon sinds een paar jaar in een dorp vlakbij Arnhem, bij een groot natuurgebied. En Arnhem zelf is ook maar een kleine maar mooie en groene stad. Ik kom al lang niet meer in het westen van het land, veel te druk voor mij.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 10:02
Vind t gewoon netjes dat de club meedenkt in zijn situatie.Dat het voor Groningen niet echt gunstig is ok,daarom juist netjes.
Vind ik leuk
Woudo +7528
vrijdag 10 november 2017 om 10:10
Maar zoals Sil hieronder ook aangeeft waarom verhuur je hem dan niet.. Heel vervelend voor die jongen hoor, maar mijn werkgever geeft me ook geen half jaar vrij als mijn ouders zouden scheiden..
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 11:17
Transferperiode is gesloten volgens mij. Dan kun je kiezen tussen iemand hier houden en naar huis laten gaan. Er zouden best afspraken kunnen zijn over dat hij ergens meetraint. In ieder geval snap ik best dat je hier dan kapot zit te gaan om zoiets.

Heeft jouw werkgever je ook voor je 18e naar het buitenland gehaald?
[Reactie gewijzigd op vrijdag 10 november 2017 om 11:17]
Vind ik leuk
Woudo +7528
vrijdag 10 november 2017 om 11:21
Toevallig wel, werk vanaf mijn 17e al de helft van het jaar in Schotland :)

Ja maar dan verhuur je m vanaf januari toch is over anderhalve maand en laat je m alvast meetrainen daar ergens. Snap heus wel dat het voor die jongen klote is dat zijn Ouders gaan scheiden maar ik het scheiden van je ouders met alle respect geen reden als je volwassen(bijna volwassen) bent.


Zweedse competitie start geloof ik pas in Februari weer trouwens.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 10 november 2017 om 11:22]
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 11:35
Shit :p

Je weet toch niet of hij ergens meetraint of niet?
En misschien verhuren ze hem in januari ook wel, maar dan zou hij nu eerst nog 2 maanden hier depressief moeten gaan zitten wachten. Dan kun je hem beter nu laten gaan. Die twee maandjes zijn nog wel in te halen.

Het is ook gecombineerd met heimwee he? Beiden kunnen vrij zwaar zijn. En de ene scheiding is de andere niet.
Vind ik leuk
Woudo +7528
vrijdag 10 november 2017 om 11:39
Das waar, kan me niet voorstellen dat Groningen hem niet ergens laat trainen, en als hij gewoon bij de club kan spelen waar hij dichtbij z'n ouders kan zijn komt het misschien nog goed, Zweedse competitie ligt stil of bijna still nu geloof ik dus spelen geen officiële wedstrijden dus zou hij daarin ook al mee mogen doen!

Misschien moet FC Groningen mij als technisch directeur aanstellen ik regel dat wel ff ;)
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 11:42
Dan kan je Ron Jans mooi doorschuiven naar de positie van trainer. Slim hoor.
En de hele Mahi kwestie?
Vind ik leuk
Woudo +7528
vrijdag 10 november 2017 om 11:48
Weet niet allemaal wat daar echt van waar is, als hij het gedaan heeft zou ik hem bij een goed bod verkopen en anders half jaar bij de reserves tot hij transfervrij is. Oke je verliest financieel maar als je zulke dingen tegen je teamgenoten zegt verdien je het gewoon om een half jaar naar de reserves te worden verbannen of gewoon alleen nog op de tribune zetten.

Maar nogmaals ik weet niet of het waar is, dit zou ik doen als het waar was. Optie 1 heeft dan m'n voorkeur, en anders gaat hij z'n gedrag maar is ff verbeteren bij de reserves..
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 12:08
Ja ik weet niet. Ik blijf het gevoel hebben dat het een soort miscommunicatie is. Of in ieder geval dat Mahi andere dingen zegt dan de rest van de selectie.
Jordania is er ook ooit uitgezet bij Vitesse omdat hij de vingers van Joost de Wit af zou hakken. Die ging dat ook heus niet doen.

Ik zou echt vooral in gesprek gaan. Mijn punt is een beetje dat Mahi dit kennelijk acceptabel vond om te zeggen. Hij bedoelde het niet zoals het werd opgevat.
Vind ik leuk
Cookee +4359
vrijdag 10 november 2017 om 11:18
Kan VP eens uitzoeken, hoeveel van de tiener-aankopen nou eigenlijk slagen? Volgens mij op Messi na nul... maar misschien hoop ik op die uitslag... mijn idee is, blijf lekker bij je club, ontwikkel je daar tussen vrienden en familie... en kijk dan of je doorontwikkelt of stil blijft staan, dan heb je tenminste nog een jeugd gehad.

Hoeveel mannetjes horen niet als ze 19 zijn; "je bent niet goed genoeg"? Dan zijn de mooiste jaren van je leven verspild.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 10 november 2017 om 11:19]
Vind ik leuk
Woudo +7528
vrijdag 10 november 2017 om 11:28
We klagen in Nederland dat onze jeugdspelers op 15/16 jarige leeftijd naar topclubs in Europa vertrekken, terwijl wij het zelfde met Scandinavische spelers doen. Dus we mogen daar ook is over ophouden vind ik, het is niet raar als tieners in een ander land komen helemaal alleen en niet kunnen aarden. Spelers zouden gewoon tot hun 19e/20ste in hun land van herkomst moeten spelen om dat te voorkomenn tenzij je een exceptioneel talent bent zoals Messi idd was!
[Reactie gewijzigd op vrijdag 10 november 2017 om 11:31]
Vind ik leuk
Cookee +4359
vrijdag 10 november 2017 om 12:41
Klopt we zijn hypocriet.
Het is zieltogend hoeveel jong talent ermee kapt.
Bij H'veen halen ze vaak wel 10 van die ventjes, 1 of 2 breken door, de anderen zitten op een flatje in een nieuwbouwwijk weg te kwijnen... maar wij lezen het succesverhaal... en ventjes in Zweden lezen dat ook. Zie de docu over Zlatan, die jongen was doodongelukkig bij Ajax, hoewel Beenhakker het in hem zag, maar wat als de trainer je nog te jong vindt? Het is zo sneu... en dan ineens ben je 4 jaar verder en dan is je jeugd voorbij.
En dan zegt men dat je "mislukt" bent.

De echte schuldigen zijn de ouders en zaakwaarnemers, die denken... laten wij het geld nu maar pakken want wat als hij flopt?
[Reactie gewijzigd op vrijdag 10 november 2017 om 12:43]
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 11:36
Vermaelen, Vertonghen, Alderweireld, Eriksen.
Vind ik leuk
Cookee +4359
vrijdag 10 november 2017 om 12:45
Je noemt het succesverhaal, jij weet ook dat je nog 120 kan noemen die afvielen, sommigen vallen in een diepe depressie.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 12:48
Klopt. Het zijn er ook 4 van een club die er volgens mij meer aandacht in steekt dan de meeste clubs.
Het ging me erom dat het er geen 0 zijn :p
Vind ik leuk
Cookee +4359
vrijdag 10 november 2017 om 13:31
Oké dank voor de correctie, ik geef toe.
Vind ik leuk
Sil Meijer +12531
vrijdag 10 november 2017 om 09:23
Waarom verhuurt Groningen hem niet gewoon? Aan een Zweedse ploeg.
Vind ik leuk
Aal +15132
vrijdag 10 november 2017 om 09:31
Ja idd..... handelsgeest is ver te zoeken.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 11:19
Hij mag nu toch niet verhuurd worden? Vanaf 1 januari schijnt dat te kunnen. In een soort transferperiode. Dan kopen en huren alle andere clubs ook spelers.
Vind ik leuk
mcmodd +11399
vrijdag 10 november 2017 om 09:54
Zijn hoofd staat natuurlijk nu niet naar voetbal. Laat de jongen toch eerst goed uit zijn problemen komen, anders wordt het daarna nog dramatischer. Hij zal een gigantisch loyaliteitsprobleem hebben, dat kan gelijk staan aan een zware depressie. Die komt volgend jaar echt wel weer aan voetballen toe en anders maar niet. Er is meer dan voetbal op de wereld.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 10:14
Voetballen kan juist een goede afleiding zijn voor die jongen.
Terugkeren naar Zweden in deze situatie gaat hem geen goed doen.
Ik snap dat het vervelend is, maar op dit moment moet hij even aan zichzelf denken.
Hij heeft de kans om profvoetballer te worden, iets waar de meeste jongens alleen maar van kunnen dromen, maar op deze manier gooit hij zijn kansen hard de prullenbak in.
Het leven is niet altijd even leuk en zulke dingen zijn gewoon vervelend, maar je moet toch door.
Vind ik leuk
mcmodd +11399
vrijdag 10 november 2017 om 10:26
Nee, ik denk dat hij nu vooral bezig is met de thuissituatie. Misschien zijn er daar nog kleine kinderen waar hij zich zorgen voor maakt en wellicht is het een jongen die sowieso last van heimwee heeft. Voor hen die dit niet weten: heimwee is een ziekte en je kunt er dood aan gaan. Ikzelf heb dat in mijn omgeving zien gebeuren.
Vind ik leuk
DubRtd +14903
vrijdag 10 november 2017 om 10:00
Competitie is haast klaar daar. lastig verhuren aan clubs die 4 maanden niet spelen
Vind ik leuk
Toppert +1104
vrijdag 10 november 2017 om 11:09
De transferrechten blijven wel bij Groningen, het jong staat gewoon onder contract.

Geeft ook wel aan dat het afbreukrisico op zo'n jonge jongen heel groot is. City en Barca halen een hele familie, Groningen alleen een jonge jongen. Komt dan wel in een warm gastgezin terecht, maar als het thuis dan niet lekker loopt en je hebt al last van heimwee, tja dan schiet het niet op.

Verder zou deze jongen dit seizoen absoluut zijn debuut hebben gemaakt. In oefenwedstrijden heeft hij al met het eerste gespeeld en stak er in de jeugd altijd bovenuit. Zonde dus, vooral voor die jongen zelf.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 11:18
Transferperiode is gesloten?
Vind ik leuk
Sil Meijer +12531
vrijdag 10 november 2017 om 21:46
Met jeugdspelers kan dat toch wel? Volgensmij wel vaker voor gekomen.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 22:04
Volgens mij zitten die gewoon vast aan de transferperiode. Die moeten ook overgeschreven worden. Dus ik denk van niet. Als je voorbeelden kunt vinden ben ik wel benieuwd
Vind ik leuk
JDW1988 +1289
vrijdag 10 november 2017 om 09:31
Tja kan gebeuren!
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 09:49
Totdat hij ineens opduikt bij een andere club.Ik ben niet verast als dit een truc van zijn zaakwaarnemer en nieuwe club is.
Vind ik leuk
mcmodd +11399
vrijdag 10 november 2017 om 09:55
Rammelt er daar iets van boven Staatsen?
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 09:57
We gaan 't zien.
Vind ik leuk
DubRtd +14903
vrijdag 10 november 2017 om 10:01
Ben het niet vaak eens met Staatsen maar ik moet toegeven dat die gedachte ook bij mij even opkwam.
Vind ik leuk
Toppert +1104
vrijdag 10 november 2017 om 11:09
Transferrechten blijven gewoon bij Groningen. Dus dan zal er betaald moeten worden.
Vind ik leuk
DubRtd +14903
vrijdag 10 november 2017 om 11:21
Vandaar dus ook dat de gedachte opkwam maar niet bleef toen ik las dat contract niet ontbonden werd.

Wat ik me wel afvraag is of Groningen hem dan ookl door blijft betalen
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 12:34
Maar inmiddels nog maar heel weinig.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 09:57
Ron Jans wil weer in het nieuws?
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 10:03
De laatste alinea is top! Als hij dus een reden verzint om elders aan te slag te kunnen, dan heeft hij het dus glad mis.

Mocht het verhaal echt waar zijn, dan is het natuurlijk erg triest voor zo een jongen.

Voordat er moraalridders zijn die willen komen klagen, kijk even naar het verhaal van Gevero Markiet. Daar doel ik dus op
Vind ik leuk
ihvmmdk +3599
vrijdag 10 november 2017 om 10:07
Had hij verwacht dat zijn ouders voor de rest van zijn leven bij elkaar zouden blijven?
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 11:22
Nou, los van dat er bij een scheiding meer komt kijken kan dat toch best?
Sommige ouders blijven ook gewoon wel bij elkaar.
Vind ik leuk
ihvmmdk +3599
vrijdag 10 november 2017 om 11:53
Sommige, de meesten gaan na een jaar of tien scheiden.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 12:10
Dat zal best, maar het is niet raar om te denken dat je ouders bij elkaar blijven. Die van hem hebben het kennelijk sowieso al meer dan 10 jaar volgehouden.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 11:31
Ideaal, die jongen krijgt dus nog 2 jaar doorbetaalt zonder te voetballen.
Vind ik leuk
Pec Man +583
vrijdag 10 november 2017 om 14:10
Bij PEC werd het contract van Hervin Ongenda ex Paris Saint-Germain eind vorig seizoen ook ontbonden, omdat hij niet kon functioneren vanwege heimwee.
Vind ik leuk
Farmer +6039
zaterdag 11 november 2017 om 00:20
Erg jammer, maar, hij is en blijft 17 jaar. Dat hij nu persoonlijk in de knoop ligt 'hier, helemaal van huis' terwijl zijn ouders in scheiding liggen, is iets wellicht moeilijk voor te stellen is om mee te maken, vooral op zo'n leeftijd.

'Zaken zijn zaken', maar helemaal gezien zijn(wettelijk niet volwassen?)leeftijd, is dit dan toch de meest menselijke oplossing. Het is aan de speler zelf nu hoe hij hier verder mee omgaat, en 'de draad straks weer op probeert te pakken'. De club is coulant en begrijpt zijn situatie.

Maar als ik het goed doortel, heeft hij, met zn contract voor 3 seizoenen, nog tot eind-2018 een verbintenis.
Dat hij nu een periode voor zichzelf nodig heeft is begrijpelijk, maar is 1 a 1,5 jaar niet een beetje lang. Als hij bv op school zou zitten, zou hij ook minder 'dispensatie krijgen'. En vanuit FC Groningen is er áárdig wat betere begeleiding dan vanuit de gemiddelde middelbare/hogere school iig.

Ik wil niet oordelen over situaties waar ik niks van weet, en er zijn tál van 'scenario's te bedenken', maar érgens, in het algemeen, vind ik het toch egoistisch van de ouders dat ze nú, zó erg 'met elkaar bezig' zijn dat ze niet de stabiliteit, en rust kunnen creëren voor hun zoon om zich te ontwikkelen in een kans die maar zéér weinig mensen krijgen?

Hij is 17 jaar, en is zn ouders nog wel héél éventjes nodig, helemaal in déze situatie, wat zijn dat dan voor sufkut en suflul dat ze niet eens inzien hóe ze hun zoon's toekomst zo helemaal in dúigen gooien.

"Slik elkaar dan gewoon nog een tijdje, heb desnoods een open huwelijk", maar laat je zóón deze WERELDkans toch niet híerom ontnemen.
Als je je éigen kinderen zó 'tegenwerkt' in hun kansen... wáa'r leef je voor dan, en 'waar heb je ze voor op de wereld gezet'dan?

Verschrikkelijk, en ja, doodzonde...
[Reactie gewijzigd op zaterdag 11 november 2017 om 00:21]
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Supertalent om trieste reden weg bij FC Groningen: "Wij vinden het doodzonde"