Bosz kan opnieuw beginnen bij Dortmund: Succes met Ajax zegt hier niks

Bosz kan opnieuw beginnen bij Dortmund: "Succes met Ajax zegt hier niks"

maandag 13 november 2017 om 12:00

19 punten in de eerste 7 Bundesliga-duels, liefst 21 goals voor en slechts 2 tegen: Peter Bosz beleefde een droomstart als trainer van Borussia Dortmund. Hoe anders ziet de wereld er anderhalve maand later uit. Dortmund won nog maar één keer (van derdeklasser FC Magdeburg) en Bosz ligt onder vuur. VoetbalPrimeur spreekt met François Duchateau, Dortmund-watcher namens WAZ.

Hoe kijkt men in Duitsland naar Bosz?
"Aanvankelijk heel positief. Bosz heeft Dortmund in de eerste weken van het seizoen goed laten voetballen. Ook was het verrassend dat spelers die onder (voorganger, red.) Thomas Tuchel niet presteerden, onder Bosz in topvorm waren. Nuri Sahin bijvoorbeeld. Bosz presenteerde zich meteen als een fijn mens, was open en eerlijk. Dus de media hadden geen probleem met hem."

"Sinds een paar weken is de sfeer omgeslagen. De media en fans die al sceptisch waren, zeggen nu dat ze het al zagen aankomen: Bosz houdt te veel vast aan zijn tactiek. Het is niet verrassend genoeg, tegenstanders weten ze hoe ze ermee om moeten gaan. Veel mensen zien de tactiek van Bosz als schuldige voor de slechte prestaties. De spelers zijn hem sinds een paar weken ook aan het verdedigen."

Heb jij een verklaring voor de vormcrisis? Doet Bosz opeens andere dingen?
"Dortmund speelt helemaal niet anders dan bij de seizoenstart. Vaak zijn het de kleine dingen die niet meer lukken. Roman Bürki (doelman, red.) heeft met invidivuele fouten ook invloed gehad op bepaalde wedstrijden. Ik denk niet dat de tactiek het probleem was, maar vooral de uitvoering. Natuurlijk, Bosz kiest voor een Risiko-System met hoge pressing, maar daar ligt het niet per se aan. Als de Dortmund-spelers gewoon naar hun niveau presteren, winnen ze gewoon hun wedstrijden in de Bundesliga."

"Als spelers fouten maken, niet 100% fit zijn, problemen hebben met hun vorm én niet scoren - en dat gaat twee of drie wedstrijden zo door - dan begint het gerommel en blokkeren spelers in hun hoofd. Ik denk dat Dortmund weer begint te draaien in de Bundesliga als ze een goed resultaat boeken."

In de Champions League gaat het ook niet goed met Dortmund. Wordt het Bosz aangerekend dat de volgende ronde bijna uit zicht is?
"Je ziet dat Mauricio Pochettino van Tottenham Hotspur Real Madrid-trainer Zinedine Zidane toch iets verder zijn dan Bosz. Dat komt doordat ze flexibeler zijn qua tactiek, ze hebben verschillende plannen voor verschillende tegenstanders. Wat dat betreft is Bosz te eigenzinnig. Zijn speelwijze is misschien voor de Bundesliga goed genoeg om mee te doen om de landstitel, maar international moet je meer opties en plannen hebben."

Staat Bosz sneller onder druk dan voorgangers Klopp en Tuchel omdat hij een Nederlander is?
"Dat denk ik wel. Klopp begon toen Dortmund nog een clubje uit de middenmoot of subtop was. Hij heeft Dortmund met zijn eigen stijl naar successen geleid, zelfs tot in de Champions League-finale. En Tuchel was voor zijn Dortmund-tijd succesvol met Mainz, wat een klein clubje is. Van die twee wisten mensen al dat het goede trainers zijn."

"Bosz had een goed seizoen bij Ajax en de prestaties in de Europa League hebben ook in Duitsland indruk gemaakt, vooral de wedstrijd tegen Schalke. Maar successen met Ajax zeggen hier niks, dus ook niet over hoe goed je het bij Dortmund zal doen. Toch waren de fans niet negatief toen Bosz werd gepresenteerd bij Dortmund. Hij was ook in gesprek met Bayer Leverkusen. Het gaf een goed gevoel dat ze het niet alleen in Dortmund in hem zagen zitten."

Op welke posities heeft Bosz versterking nodig?
"Iedereen is het erover eens dat Dortmund in de verdediging tekort komt. Vooral centraal heeft hij echte toppers nodig, die sneller en wendbaarder zijn én beter kunnen verdedigen tegen de echte topspitsen."

(Ruben Winkels / VoetbalPrimeur.nl)

Poll

Gaat Bosz alsnog een hit worden in Duitsland?

(786 stemmen)

Plaats een reactie

riGGY-AFCA +10921
maandag 13 november 2017 om 12:13
Hehe... Als je 'Toprak' in Google typt krijg je een pagina vol met die dame die in GTST speelde.

Dat zegt genoeg over hun zomer aankoop Ömer Toprak...
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 12:17
zal ook komen omdat jij een Nederlandse versie van google hebt als je in duitsland toprak intypt zal je wel iets anders krijgen.
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +10921
maandag 13 november 2017 om 12:18
Ongetwijfeld. Maar komt niet vaak voor dat je de voetballer niet direct te zien krijgt ;)
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 12:57
Weten we direct op wat voor type dames jij normaliter googlet.
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 12:49
Dat komt door de Nederlandse versie van Google en door cookies.
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 19:21
Leuk meissie.
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 22:46
even over Petertje wat heeft hij gewonnen dan bij Ajax ?????
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +10921
dinsdag 14 november 2017 om 08:28
Wat heeft Ajax hier mee te maken?
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 12:14
In ieder geval Pochettino is in alle opzichten veel beter dan de redelijke, wat roekeloze coach Bosz, maar eerstgenoemde behoort dan ook tot de beste managers ter wereld op dit moment.
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 12:36
Pochettino is vorig jaar ook gewoon uit de groepsfase gekegeld.Hij zit ook al wat langer bij de Spurs,geef Bosz gewoon de tijd!
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 12:16
Daarom heeft Ajax er goed aan gedaan om afscheid te nemen van Bosz. Bovendien heeft Ajax een ruwe diamand in huis gehaald en om in de toekomst een toptrainer te worden. Keizer is het geheime wapen van Ajax en daar moet je goed op inspelen. Keizer kan Ajax naar een hoger niveau tillen. Iets wat Bosz dus niet gelukt is. Keizer heeft het voor elkaar gekregen om van Feyenoord te winnen en dat is Bosz niet gelukt net als kampioen worden.

Let maar op: Keizer gaat de wereld laten zien wat Ajax in zijn mars heeft. Ik heb alle vertrouwen in de 2de seizoenshelft als er 4 tot 5 nieuwe spelers erbij komen dan gaat Keizer vlammen!
[Reactie gewijzigd op maandag 13 november 2017 om 12:17]
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 12:17
bosz won ook van feyenoord.
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 12:33
Zeker A'damse satire of toch gezwets....Bosz bracht Ajax naar de EL finale en speelde attractief....en nu onder Keizer...heeft alleen zijn naam mee en dan houdt het ook op!
Vind ik leuk
Sanuk +344
maandag 13 november 2017 om 13:09
Het is geen ruwe diamant, maar een geslepen diamant, zijn hele hoofd blinkt.
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 13:15
Ik ben wel benieuwd wat jij gerookt hebt :P

Bij Bosz zat/zit er een duidelijke plan achter

Keizer heeft geen idee wat hij aan het doen is en wat hij met zich zelf en deze ploeg aan moet

Dat zie je toch aan het elke keer maar opstellen van Younes en hem nooit wisselen

Kluivert en Johnson geen kans geven om vervolgens Dolberg linksbuiten te zetten

Ruwe diamant gaat het niet worden

Deze man is totaal niet geschikt

Leuke trainer voor Heracles of zo iets maar geen top club waardig
Vind ik leuk
Jozef +20842
maandag 13 november 2017 om 13:28
Grappig dat je er nog zo serieus op in gaat.

Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 13:59
Altijd leuk toch
Vind ik leuk
Jozef +20842
maandag 13 november 2017 om 14:05
Tja, als je je geroepen voelt om op idioten te reageren, ga je gang hoor....;-)
Vind ik leuk
Ruud40 +6906
maandag 13 november 2017 om 14:11
Bizarre discussie tussen jullie

Hij gaat er helemaal niet serieus op in.
Hij spuugt alleen zijn fustraties over Keizer.....

En had Ajax vorig jaar echt een plan?
In alle wedstrijden waar het er om ging (Cambuur uit, Schalke uit, Lyon uit) was er op het veld niets te zien dat op een plan leek. In al die wedstrijden deed Ajax maar wat en werd de afloop bepaald op basis van wel of geen geluk.

En dan de finale. Ja daar was zeker een plan. Jammer genoeg ging dat plan er niet vanuit dat Ajax ten koste van ALLES wilde proberen te winnen. Het plan was er een leuke wedstrijd voor het publiek van maken. Nou, ook dat is niet gelukt.
Vind ik leuk
Jozef +20842
maandag 13 november 2017 om 14:21
Huh?

Argento gaat wel erg serieus in op een inhoudelijk oliedomme, dan wel trollende, bijdrage van onze kantinestamgast.

En tja, die finale. Als je Ajax zijnde zoiets tien keer speelt tegen United dan verlies je die gewoon 8 a 9 keer hoor. Dat is geen schande en daar past geen verwijt. Het is gewoon een feit. Het feit dat het al uniek was dat Ajax tot de finale kon reiken zegt toch al genoeg?
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 19:42
Ik wist niet dat hij de kantine stamgast was haha

Ik dacht al wtf
Vind ik leuk
Cookee +4387
maandag 13 november 2017 om 18:52
Youness speelde ook onder de Boer en Bosz.
Dolberg had toen vorm, Bosz hoopte dat zijn vorm zou terugkomen. Datzelfde doet Keizer met Dolberg en Youness, bovendien is hij zijn CV kwijt en Klaassen en rechtsbuiten.
Het technisch hart heeft Keizer ook niet echt opties gegeven... Kluivertje en een Deen en nu pas een nieuwe CV, maar geen Klaassen en geen RB.
Keizer volgt de succesvolste trainer op van de laatste 20 jaar, want Europees succes stelt meer voor dan nationaal. Na zo'n succes kan het instorten, dat maakt Bosz nu andersom mee.
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 13:51
Word jij niet moe van jezelf door steeds met het zelfde lapje tekst te doen alsof je een Ajacied bent?
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 12:20
Dit kan wel goed komen

De verdediging is met name aan een renovatie toe

Centraal is het ver onder de maat helaas

Die kunnen het niet bijbenen

Backs zouden ook beter kunnen
Vind ik leuk
BassieN +7693
maandag 13 november 2017 om 12:55
Yess het dagelijkse artikel over Bosz bij Dortmund!
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 12:56
Welk 020 succes??
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 12:57
Och gut, hij typt 020 :-)
Vind ik leuk
Jozef +20842
maandag 13 november 2017 om 13:29
Tja, als je het niet mag meemaken herken je het blijkbaar niet...
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 18:56
Een finale halen is klasse maar geen succes. Of vind je 0 prijzen een gunstige afloop of resultaat? De definitie van succes.
Vind ik leuk
Jozef +20842
maandag 13 november 2017 om 20:40
Pff.

De finale haal je na een reeks successen die al jaren niet behaald werden door Nederlandse clubs. Elk jaar is er een kampioen. Elk jaar een bekerwinnaar, maar niet elk jaar een succesvolle weg naar een Europese finale.

Het is maar hoe je het bekijkt.
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 13:05
Er was geen “succes” met Ajax, er was mooi voetbal. Dus laten we nu vooral niet overdrijven.
Had hij gebleven, dan had hij de kans verdiend om te “bouwen”. Nu moet hij dat (onder druk) daat nog maar bezien.
Vind ik leuk
Ruud40 +6906
maandag 13 november 2017 om 13:14
Er was geen "succes" => Mee eens, maar bereiken EL finale was wel prestatie op zich.

Er waren blunders (Cambuur uit, PSV uit, Schalke uit, Lyon uit, EL finale)

"Er was mooi voetbal"
OK, in april en mei, het starte zo'n beetje met de thuiswedstrijd tegen Feyenoord. De wedstrijden daarvoor waren meestal verre van geweldig.

Voor de rest:
Toen Dortmund met 19 uit 7 bovenaan stond was ie de grote held die "met spelers die het veel sneller begrepen dan bij Ajax" en die "zijn visie terug zag op het veld met als gevolg de geweldige resultaten" verantwoordelijk was voor dat het geweldig ging.

Nu zijn we 6 weken verder, lijkt het bij Dortmund nergens meer op en kan hij er niets aan doen dat het niet loopt omdat het overal aan ligt behalve aan hem?
[Reactie gewijzigd op maandag 13 november 2017 om 13:19]
Vind ik leuk
Henk 1971 +1841
maandag 13 november 2017 om 13:28
Bosz heeft nog nooit prijzen gewonnen en gaat dat bij Dortmund ook niet doen.
Wel bizar eigenlijk met zo'n selectie !!!!
Vind ik leuk
Jozef +20842
maandag 13 november 2017 om 13:30
Bizar dat je denkt dat die selectie beter zou kunnen zijn dan Bayern....
Vind ik leuk
Henk 1971 +1841
maandag 13 november 2017 om 13:36
Dat zeg ik niet. Tegen andere ploegen laten ze ook punten liggen. En Bayern is idd de beste ploeg maar dat wil niet zeggen dat je dan ook prijzen wint. Ik denk dat Dortmund met een top trainer wel prijzen pakt. Jammer dat Klop toen weg is gegaan.
Vind ik leuk
Jozef +20842
maandag 13 november 2017 om 13:44
Jij kunt denken wat je wilt, maar volgens mij werd Bayern afgelopen tien jaar zeven keer kampioen.

Klopp ging weg om een reden waarom hij Bayern nooit verlaten zou hebben; ook ik vind die reden helemaal niet leuk, maar we hebben er gewoon mee te dealen. Onder de huidige omstandigheden zal alles eens mee moeten zitten bij een ploeg om nog eens sporadisch een kampioenschap binnen te halen. Dat is de vervelende realiteit van vandaag de dag en zeker niet de schuld van Bosz, alhoewel hijzelf net zo hard meedoet in de ratrace om meer geld....
Vind ik leuk
VA1 +142
maandag 13 november 2017 om 22:39
Zolang je maar balbezit hebt toch...
Vind ik leuk
Liwwadder +3413
maandag 13 november 2017 om 13:39
Opnieuw beginnen...hij kan nokken vrees ik.
Vind ik leuk
jari11 +404
maandag 13 november 2017 om 14:06
Succes met Ajax, volgens mij hebben wij vorig seizoen 0 prijzen gewonnen. Leuk voetbal ja, maar successen??
Vind ik leuk
VA1 +142
maandag 13 november 2017 om 22:37
Dat leuke voetbal viel ook wel mee. Na al die jaren onder De Boer zag het er onder Bosz al gauw leuk uit.
Vind ik leuk
power +342
maandag 13 november 2017 om 15:09
Petertje op de randje van ontslag
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 15:23
Succes met ajax? Welk succes?

Die 2 leuke thuiswedstrijdjes tegen schalke en lyon zal hij bedoelen?

Wat ie vergeet is dat de uitwedstrijden tegen deze 2 ploegen + de finale dit succes aardig mitigeren.

Als je dan ook nog es geen kampioen bent geworden of desnoods een knvb beker.. dan moet je volgens mij lekker je mondje dichthouden als Bosz zijnde.
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 22:18
Ik vind die Sokratis nog best goed en snel
Vind ik leuk
VA1 +142