Bosz: 'Van Messi had ik dat geaccepteerd, maar van Ziyech niet'

Bosz: 'Van Messi had ik dat geaccepteerd, maar van Ziyech niet'

dinsdag 14 november 2017 om 15:03

Peter Bosz bouwde in zijn eerste en enige jaar als trainer van Ajax een uitstekende band op met Hakim Ziyech. In gesprek met magazine Helden legt de coach uit waarom hij de Marokkaanse spelmaker tijdens zijn eerste weken in Amsterdam als rechtsbuiten gebruikte. 

"Hakim is soms fantastisch, maar soms kan hij een schop onder z'n kont gebruiken. Voordat hij kwam, heb ik in een gesprek uitgelegd wat ik van hem verwachtte en hoe ik hem wilde brengen. Ik vertelde dat hij een van de twee aanvallende middenvelders moest worden", steekt Bosz van wal. "Wij hadden gezien dat hij als rechtsbuiten bij FC Twente ongeveer acht kilometer per wedstrijd liep. Dat was ongeveer net zoveel als Lionel Messi, maar Hakim is geen Messi. Dus accepteerde ik dat van hem niet. Van Messi had ik dat wel gedaan, van hem niet."

"Ik zei: bij mij op het middenveld moet je net als andere jongens elf, soms twaalf kilometer lopen en daar gaan we aan werken. En: jij kent ons systeem niet, dus laat ik je eerst aan de rechterkant spelen zodat je kunt wennen aan je medespelers en daarna ga ik je op het middenveld zetten. De eerste wedstrijd zette ik hem dus rechtsbuiten en meteen viel heel Nederland over me heen. Er verschenen verhalen dat ik hem niet op z'n positie liet spelen. Na een wedstrijd of drie kwam hij precies volgens plan op het middenveld te spelen."

Lees ook: Bosz liet Ajax-viertal vallen: 'De enige met wie ik moeite had, was Jaïro'

Plaats een reactie

dinsdag 14 november 2017 om 15:08
Dus volgens Bosz wennen spelers sneller aan hun teamgenoten wanneer ze eerst 3 weken op een andere positie staan.
Hmm..
[Reactie gewijzigd op dinsdag 14 november 2017 om 15:16]
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:11
Moeite met begrijpend lezen? Om hem aan zijn teamgenoten te laten wennen. Dat staat er toch!
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:14
En waarom zou dat in jouw optiek van meerwaarde zijn? Ajax draaide begin vorig seizoen voor geen meter.
Jij bent het er dus mee eens dat spelers sneller aan teamgenoten wennen wanneer je ze op posities zet waar ze totaal niet tot hun recht komen.
Ik kan wel lezen maar snap niet waarom je dit zou doen. Kortom, ik zie de meerwaarde niet.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:16
Maar jij bent ook geen trainer, Bosz zal het wel beter weten dan jij, denk je zelf ook niet?
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:20
Je hoort mij niet zeggen dat ik er meer verstand van heb dan Bosz.
Ik vind het gewoon eigenaardig dat spelers eerst op een andere plek worden gezet om te wennen aan het team.
[Reactie gewijzigd op woensdag 15 november 2017 om 10:54]
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:25
Ik denk dat dat is geweest omdat je de rechtsbuitenpositie minder belangrijk is.
Als je als centrale middenvelder een fout maakt, of niet goed meeloopt komt daar veel meer gezeik van.
Dus eerst een beetje wennen op een minder belangrijke plek en dan naar het midden.
Deden ze vroeger ook wel met jonge verdedigers. Eerst back en dan later naar het midden.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 16:39
Hij zette hem op die positie omdat Ziyech nog niet de inhoud had om op het middenveld te spelen. Dan kun je kiezen voor zijn eigen positie en dan maar een deel van de wedstrijd, maar Bosz zag ook de waarde van Ziyech en het potentieel, zélfs op rechtsbuiten, om hem dan toch maar te laten spelen.
Tenslotte wen je eerder aan je medespelers als je 90 minuten speelt dan wanneer je er maar 60 speelt...
[Reactie gewijzigd op dinsdag 14 november 2017 om 16:40]
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 18:59
Bosz had ook geen beter alternatief voor die positie, dus waarom niet? En hij vond dat hij op dat moment nog te kort kwam voor zijn eigen positie.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:20
Nee dat maakt jij er van. Ik kan echter wel begrijpen dat bosz, omdat het al voor geen meter liep, niet nog meer wisselingen op zijn middenveld zou willen. Daar bij komt dan ook nog de uitleg dat Ziyech te weinig meters maakte, en dat hij bij Twente als rechtsbuiten ook van grote waarde is geweest.
Dus jou conclusie dat Ziyech totaal niet tot zijn recht komt als rechtsbuiten is vreemd, aangezien hij daar bij Twente ook gewoon goed gespeeld heeft.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:27
Je leest niet echt best.
Het ging toch om zijn aantal kilometers en het wennen? Bosz wilde hem als middenvelder gebruiken. Maar Ziyech was gewend een 30-40% minder kilometers per pot te maken. Daar moest dus wat aan gebeuren.

Je kan er van alles van vinden, maar Bosz beweert nergens dat spelers sneller wennen op een andere positie. Dat is iets wat jij er van maakt, ten onrechte.
Vind ik leuk
Degraaf +8983
dinsdag 14 november 2017 om 16:42
Maar "alle ballen op Henkie" geeft zelf aan dat hij het niet snapt. Dat klopt dus ;-)
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 16:09
Nee k begrijp het wel doordat hij minder rent kan hij wennen aan zijn teamgenoten, en op het middenveld moest hij teveel rennen. Dus als aanvaller mocht hij minder rennen en had hij de tijd om te wennen
Vind ik leuk
Nick Kools +12190
dinsdag 14 november 2017 om 16:36
Heel simpel Henkie........... Ziyech liep te weinig naar de zin van Bosz :)
Vind ik leuk
Mad Max +6552
dinsdag 14 november 2017 om 15:23
Dat zegt hij toch !?
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:13
Lees het nog een x....als je dan nog dezelfde vraag hebt, lees het dan nog zo vaak totdat je het wel snapt. Hij zegt waarom
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:14
Ja ik heb het wel gelezen maar het misschien niet helemaal duidelijk geformuleerd. Zal het even aanpassen.
Vind ik leuk
mcmodd +11399
dinsdag 14 november 2017 om 15:14
Henkie, dat staat wel in het artikel. Hij kon in het aan te leren systeem gewoon nog niet op het middenveld, dat is moeilijker wennen voor spelers die het systeem niet gewend zijn. Nu speelt hij daar natuurlijk de sterren van de hemel, want nu maakt het echt niet meer uit met welk systeem ze spelen. Keizer accepteert zo ongeveer alles zolang je maar een Ajaxshirt draagt.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:16
Ja, had het wel gelezen maar bedoelde het anders. Inmiddels aangepast.
Vind ik leuk
Ale +1185
dinsdag 14 november 2017 om 15:15
Dat legt hij toch uit !!!!!!!!!!
Vind ik leuk
Nashua +5232
dinsdag 14 november 2017 om 15:16
In eerste instantie wilde Bosz Ziyech helemaal niet hebben.

Het verhaal is dat Peter bij lange na geen Guardiola is
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:26
Hij had ook al heel veel middenvelders. Na de komst van Ziyech vertrokken uiteindelijke Bazoer en Gudelj en Serrero heeft nauwelijks gespeeld
Vind ik leuk
Ruud40 +6889
dinsdag 14 november 2017 om 15:22
Natuurlijk moet je spelers laten wennen

Kijk maar naar Younes, die hebben ze nooit laten wennen en je ziet waar dat toe leidt. We zijn inmiddels 2,5 seizoen verder en nog steeds weet ie niet in welk systeem gespeeld wordt, wie zijn medespelers zijn en waar de doelen staan.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 14 november 2017 om 15:25]
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:26
Bosz is gek en liegt een hoop bij elkaar das nu wel duidelijk
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:27
Waaruit wordt dat duidelijk?
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 17:04
Met zo een partijdige naam snap ik je reactie wel..
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 17:07
Dat ik tegen Keizer ben wil niet zeggen dat ik voor Bosz ben.
Er wordt gewoon niet zo duidelijk waarover hij liegt.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 17:12
Eh kijk je reactie bij het bericht dat hij bij Dortmund ontslagen wordt een week geleden.. hebben toen nog gediscussieerd en daarom ga ik er niet meer op in.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 17:15
Ik vind Bosz ook wel een goede trainer, maar dat dat uit mijn naam zou blijken is onzin.
Zou je misschien nog willen zeggen waar hij dan over liegt? Is nog steeds niet heel duidelijk.
Vind ik leuk
woensdag 15 november 2017 om 09:08
Haha lezen is lastig he? Dat is het ook voor Bosz lijkt het die reageerde ook met onzin... bij komst Ziyech, bij het falen van sinkgraven en viergever.

Maar nogmaals kijk je berichten terug bij het gerucht ontslag Bosz bij Dortmund

De groeten
Vind ik leuk
Ruud1987 +2883
dinsdag 14 november 2017 om 15:09
Jemig het is weer een Bosz dag hoor..............

Ik dacht dat hij in Duitsland was gaan werken.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:14
Nu nog een fijne anekdote van Petertje over de kantine juffrouw van Ajax dan hebben we het wel allemaal weer gehad denk ik
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:28
#Metoo. Heb ik ook weinig zin in.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:11
Ik heb niet het idee dat Hakim onder Keizer beter wordt. Niemand eigenlijk.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:27
Hakim wil niet eens meer lopen voor Keizer
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:12
Lekker de hele dag quotes lezen van onze eigenzinnige topcoach.
Vind ik leuk
Nashua +5232
dinsdag 14 november 2017 om 15:18
De titel top-coach verkrijg je d.m.v het winnen van prijzen . . . . .
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:19
Horen er geen prijzen bij een 'topcoach'?
Vind ik leuk
Bengelino +5954
dinsdag 14 november 2017 om 15:17
Bosz hou je aandacht even bij je falende club ja.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:18
Wat een onbenullen hier op dit forum... Een blinde snapt nog dat je als je wennen moet, je fouten maakt en bij Hakim was dat het veel balverlies lijden. Je kan een speler die veel balverlies lijdt beter als rechtsbuiten opstellen dan centraal op het middenveld, waar balverlies veel risicovoller is. Het niveau van de mensen hier, pff...
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:36
Als het niveau van de mensen hier je niet bevalt dan donderstraal je toch lekker op Hoog begaafd ontwikkeld bijdehandje!
Vind ik leuk
036 +2462
dinsdag 14 november 2017 om 16:53
Jouw niveau is top. Opmerking kopiëren van Keizerout en iets anders verwoorden doet het goed. Jij bent een topper.
Vind ik leuk
donderdag 16 november 2017 om 18:31
Sorry, heb je het nou tegen mij?
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:22
Bosz heeft dat met ziyech goed gedaan. Ik snap alleen niet waarom Messi wel minder zou mogen lopen? Hij zal er een reden voor hebben, maar is het wel verstandig om een speler boven jezelf te plaatsen?
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:40
Kijk, de eerste die dat schijnbaar niet over het hoofd heeft gezien.
Helemaal mee eens. Wij zijn hier in Nederland toch niet van de sterren? Hier werd een Romario die bijna elke wedstrijd wel 1 of 2 keer scoorde nog lui genoemd en kon er geen "vakantie" van af ;-).

Dus waarom zou Messi hier in Nederland minder hoeven lopen? Messi mag blij zijn dat hij in Spanje speelt, hier was hij gewoon als een gemiddelde voetballer in het keurslijf gegooid.

Hier staat niemand bover de "groep".
[Reactie gewijzigd op dinsdag 14 november 2017 om 15:40]
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:27
Hakim is geen Messi nee, maar we zijn bij Ajax blij dat we hem hebben :)
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:28
Bosz bedoelde eigenlijk dit: "Hakim, je gaat echt op de 10-positie spelen, maar kan Davy natuurlijk niet in een keer verkopen dat jij hem van z'n plek verdringt. Dus even een paar weken een lulverhaal naar buiten brengen en zodra ik een reden heb, dan posteer ik je op 10. Gewoon rustig blijven en ik regel de rest
Vind ik leuk
Mari +1777
dinsdag 14 november 2017 om 15:29
Achteraf praten. Of was het omdat Gijp het zei?
Straks horen we dezelfde verhalen over Aubemayang
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:43
Volgens mij heeft de redactie stiekem het blad Helden doorgelezen achter het station......#journalistiek
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:59
Is het Peter Bosz week?
Vind ik leuk
Butsbal +4288
dinsdag 14 november 2017 om 16:14
En je kent ONS systeem niet, nou nou Petertje begon ook 2 weken eerder in Amsterdam.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 16:46
Het kan mij niet schelen hoeveel kilometer iemand loopt, als hij maar functioneert en rendement oplevert.. Liever 8 km effectief dan 12 km ineffectief.. Maar natuurlijk ook niet zoals Ziyech deed, niet meeverdedigen..
Vind ik leuk
ruuddevil +2201
dinsdag 14 november 2017 om 17:12
Messi, mocht je meelezen. Peter Bosz is een Nederlandse trainer die nog nooit een prijs heeft gewonnen. Hij wordt nog dit seizoen ontslagen bij Dortmund.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 17:33
Wat een eigenwijs ventje die bosz. Hij probeerde hem gewoon na een paar wedstrijden een keer op het middenveld omdat het totaal niet liep wat bosz in gedachten had. En toen bleek dat veel beter te zijn en heeft hij het laten staan.
Om iedere speler die nieuw is maar op een andere plek te zetten om aan je medespelers te wennen slaat nergens op! Hij zette sanchez toch ook niet op het middenveld bijvoorbeeld?!
Vind ik leuk
glenn +805
dinsdag 14 november 2017 om 17:40
ondertussen kennen wij supporters zelfs het systeem al, buiten op feyenoord krasselen en sukkelen van overwinning naar misschien overwinning op een diefje.....zelfs tegen Janneke en mieke.
Vind ik leuk
JustH +438
dinsdag 14 november 2017 om 18:33
Bosz wilde zo graag naar Dortmund.
Lekker over Dortmund gaan praten dan!
Vind ik leuk
woensdag 15 november 2017 om 00:27
Oud nieuws
Vind ik leuk