El Ahmadi over Marokkaanse relschoppers: Kunt zeggen: Dat zijn er maar een paar

    El Ahmadi over Marokkaanse relschoppers: "Kunt zeggen: Dat zijn er maar een paar"

    zaterdag 18 november 2017 om 10:59

    Karim El Ahmadi staat op 33-jarige leeftijd aan de vooravond van zijn WK-debuut. De aanvoerder van Feyenoord kwalificeerde zich deze week met Marokko voor het eindtoernooi, dat in 2018 plaatsvindt in Rusland.

    "Marokko was heel lang zoals Feyenoord zelf lange tijd was. Het was te vaak: net niet", aldus een glunderende El Ahmadi in gesprek met het Algemeen Dagblad. "Maar in 2017 hebben we het allemaal kunnen veranderen. De landstitel met mijn club, een ticket voor het WK met mijn land. Wat een jaar. De titel werd in Rotterdam groots gevierd en ook Marokko stond op zijn kop de afgelopen dagen."

    "Het is ook jammer dat ik het allemaal last minute in mijn loopbaan moet meemaken", vervolgt de Feyenoord-captain. "Als ik deze successen had meegemaakt als jonge speler, die ervaring, dan had het sneller kunnen gaan in mijn carrière. Daarom is het ook zo mooi voor Sofyan Amrabat. Zo jong nog en straks al zoveel meegemaakt."

    Desondanks heeft El Ahmadi een bittere nasmaak overgehouden aan de kwalificatie. In België en Nederland gingen sommige Marokkaanse fans de straat op om te rellen. "Jammer dat het hier en daar toch ook fout gaat. Je kunt zeggen: Dat zijn er maar een paar. Het is wel gebeurd. Net als toen we hier in 2007 in Tilburg met Jong Marokko oefenden tegen Jong Oranje. Die partij wonnen we met 0-2, maar er kwamen voortdurend supporters het veld op. Niemand had het na afloop nog over onze overwinning. Dat je blij bent, snap ik heel goed. Dat ben ik nu ook. Maar je moet je normaal blijven gedragen.''

    Poll

    Gaat Marokko hoge ogen gooien tijdens het WK?

    (684 stemmen)

    Plaats een reactie

    Tim +4722
    zaterdag 18 november 2017 om 11:06
    Helaas hebben veel Marokkanen een andere perceptie van 'normaal' dan de gemiddelde nuchtere Hollander.
    Vind ik leuk
    Stranger +5102
    zaterdag 18 november 2017 om 11:13
    Helaas is dit weer heel erg generaliserend!
    Vind ik leuk
    Tim +4722
    zaterdag 18 november 2017 om 11:16
    Indien ik het woord 'veel' had weggelaten wel. Gelukkig is 'veel' subjectief te interpreteren, dus heb jij zelf bepaalt dat het als voldoende gold om mijn reactie als generaliserend te kwalificeren. Dat zegt dus eigenlijk vooral iets over jouw brein.
    Vind ik leuk
    zaterdag 18 november 2017 om 11:24
    *bepaald
    Vind ik leuk
    Tim +4722
    zaterdag 18 november 2017 om 11:27
    bedankd!
    Vind ik leuk
    John M. +4773
    zaterdag 18 november 2017 om 14:58
    We hebben weer een nieuwe grootmeester in de nederlandse taal. Dennis gefeliciteerd met je scherpe reactie. Glenn Shorrock volgt natuurlijk meteen want ook hij vindt graag een haar in de soep.
    Vind ik leuk
    ronnie1100 +1004
    zaterdag 18 november 2017 om 16:01
    https://www.metronieuws.nl/nieuws/extra/2016/04/bewezen-taalverbeteraars-zijn-onprettige-mensen
    Vind ik leuk
    Stranger +5102
    zaterdag 18 november 2017 om 11:27
    Zou ik het misschien over allebei je opmerkingen kunnen hebben?
    Dus zowel de veel Marokkanen als de "gemiddelde"nuchtere Hollander!

    Geef me dan ook maar een definitie wat normaal is voor die nuchtere Hollander.
    Rome met Feyenoord supporters, Madrid met PSV supporters, Ajax supporters die poppen op hangen en een oud speler voor nsb'er uitmaken tot bij een darttoernooi toe?
    Vind ik leuk
    Tim +4722
    zaterdag 18 november 2017 om 11:31
    Hoe je met mij een semantische discussie wilt voeren over 'gemiddelde' en vervolgens enkel excessen als voorbeeld noemt, is mij niet volledig duidelijk. Abondant om te zeggen dat ik zulke gedragingen ook zeer afkeur.

    Toevoeging: Volgens mij bestaat het woordje 'normaal' bij de gratie van de mening van de gemiddelde, of beter nog de modale, Hollander.
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 18 november 2017 om 11:47]
    Vind ik leuk
    Jamesco +257
    zaterdag 18 november 2017 om 11:31
    Wat een onzin! Doordat je probeert slim te doen kom je tevens heel denigrerend over.

    Zonde, want dat maakt je een heel klein.
    Vind ik leuk
    Tim +4722
    zaterdag 18 november 2017 om 11:36
    Doe niet zo dom, doe niet zo slim. Dat is jouw motto? Ik respecteer dat gewoon.
    Vind ik leuk
    bits +5387
    zaterdag 18 november 2017 om 12:33
    'Veel' maakt het niet minder generaliserend. Leg anders even uit wat jouw subjectieve interpretatie van 'veel' is. Je kan het netjes verwoorden en het om proberen te draaien, maar het is gewoon generaliserend. Je hele reactie is overigens subjectief te interpreteren. De Marokkaanse cultuur is namelijk heel anders en zullen dus inderdaad een andere interpretatie van normaal hebben, maar ik vermoed dat jij en degene die je reacties liken daar niet op doelen.
    Vind ik leuk
    Tim +4722
    zaterdag 18 november 2017 om 13:03
    Veel, heeft in mijn initiële reactie voornamelijk betrekking op de zichtbaarheid en niet zo zeer opabsolute aantallen dan wel percentages. Met die genoemde zichtbaarheid is een bepaald gevoel verbonden, dat velen met mij herkennen en delen. Ieder nadenkend mens weet het kaf heus wel van het koren te scheiden en ik voel me dus niet verplicht om bij iedere opmerking die ik maak direct een non-generalisatie disclaimer toe te voegen zodat linkse rakkertjes niet direct tegen het plafond aan zitten.
    Je kunt dan op een gegeven moment blijven nuanceren tot je een ons weegt, er zal altijd wel iemand zijn die vindt dat je generaliseert.
    Om over de Marokkaanse cultuur te beginnen vind ik in dezen een zwaktebod, we hebben het inmiddels over vierde-generatie Marokkaanse relschoppertjes. Je zou toch denken dat je na vier generaties wel doorhebt welke tradities en gebruiken uit de Barbarijse cultuur van overgrootopa en -oma in Nederland wel geaccepteerd worden en welke niet.

    Kijk, ik ben ook maar gewoon een simpel brugklassertje uit Amsterdam-West, maar juist doordat ik er middenin woon heb ik wel het gevoel dat ik er wat nuttigs over te zeggen heb.
    Vind ik leuk
    Morris +22842
    zaterdag 18 november 2017 om 13:20
    Haha hulde.
    De discussie is maatschappelijk breed te voeren. Echter zijn er users die vinden dat voetbal daar buiten gelaten moeten worden. Tragisch.
    Maar goed, linkse lui draaien hun hoofd weg als het gaat om verantwoordelijkheid te pakken om hun gemaakte beslissingen met negatieve uitkomst. Resultaat is dat er geen verandering plaats vindt. Logisch want dit past niet binnen de linkse filosofie.
    Tevens zijn de raddraaiers ook verantwoordelijk. Helaas verschuilen zij zich. Maatschappelijk het meest tragisch rondom aanslagen waar de moslim gemeenschap zich niet over uitlaat. Zowel niet in positieve als negatieve zin. Kortom stilzwijgen is goed keuren. Blijkbaar niet passend binnen de cultuur om elkaar aan te spreken. In die zin zijn de Hollanders geen haar beter. Tenzij je dit wel doet maar dan word je wel aan de schandpaal genageld als extreem rechts, racistisch, discriminerend.
    zelfreflectie lijkt erg ingewikkeld te zijn.
    Vind ik leuk
    LinkeLoutje +6456
    zondag 19 november 2017 om 07:07
    "Linkse lui"
    Over generaliserend gesproken... Het deftig taalgebruik verbergt de dommigheid van jouw reactie gelukkig niet.
    Vind ik leuk
    Morris +22842
    zondag 19 november 2017 om 10:57
    Precies de spot die jij er niet uit kan destilleren omdat je je waarschijnlijk meteen aangesproken voelt. En daarmee zet je mij als dom weg.
    Typisch linkse lui ;-)
    Vind ik leuk
    LinkeLoutje +6456
    zondag 19 november 2017 om 13:19
    Ik vind de termen links en rechts überhaupt vervelend aangezien er wat mij betreft geen eenduidige definitie is. En nee ik zie de spot inderdaad niet. Ik ben daarvoor misschien niet intelligent/autistisch genoeg?
    Vind ik leuk
    Morris +22842
    zondag 19 november 2017 om 13:41
    mijn spot zit hem in het feit dat ik ook moe wordt van de termen links en rechts.
    links zou extreem sociaal moeten zijn en rechts extreem asociaal.
    feit blijft wel dat links de ogen wegdraait voor gemaakte keuzes omtrent immigratiebeleid wat compleet gefaald heeft. ipv dit te corrigeren, stimuleren ze ongewenst gedrag omdat ze bang zijn niet sociaal genoeg te zijn.

    mijn conclusie is dat ieder mens fouten maakt, rechts, links whatever. wees gewoon helder en corrigeer zaken.. het maatschappelijk dogma denken is zeer eenzijdig en vermoeiend.
    Vind ik leuk
    Nuance +9063
    zaterdag 18 november 2017 om 13:25
    Vooral nuanceren totdat je een ons weegt, raakt de kern van de zaak. Wij, blanke Hollanders (en Limburgers) hoeven maar een feit te constateren over een minderheid of wij zijn “racistisch”, wij “generaliseren” . Feit is dat latere generaties jonge Marokkanen meer opduiken in criminele statistieken dan leeftijdgenoten van andere culturen. Dat kun je als Marokkaan of als minderheid dan wel niet leuk vinden, dat wij daar wat van vinden. Ik zou zeggen erken dat er een probleem is en draag bij aan de oplossing. Kijk naar Karim El Hamadi, Abouthaleb, Touzani, Najib. Dat zijn prima mensen. Als ik de reacties hier lees van mensen die ons racistisch vinden; tenenkrommende argumentatie, onlogische redenaties, demagogie en feitelijke onjuistheden.
    Stellng: de gemiddelde jonge Marokkaan is meer racistisch dan de gemiddelde Nederlander.
    Vind ik leuk
    Tim +4722
    zaterdag 18 november 2017 om 13:46
    Dat u Nuance, het met mij inhoudelijk eens bent over het niet eindeloos nuanceren vind ik erg fijn.
    Ik doe het ook vaak hè, maar weer wijzen op de statistieken van criminaliteit etcetera etcetera, maar dat schijnt toch erg moeilijk te zijn voor velen om te accepteren maar voornamelijk om daar analytisch kritisch naar te kijken. Dan is het gewoon heel moeilijk discussiëren.

    Met je stelling wil ik desalniettemin niet meegaan. Ten eerste omdat ik het walgelijk vind dat het woord racisme te pas en te onpas gebruikt (lees misbruikt) wordt om in een slachtofferrol te kruipen door zelfbenoemde achtergestelde minderheden en ten tweede vind ik dat we anno 2017 sowieso niet meer in rassen moeten denken. Dat zou na die Oostenrijker met z'n kleine snorretje toch wel duidelijk moeten zijn.
    Ik spreek liever over botsende (sub)culturen. Helaas is dit bij de Marokkanen alhier (generalisatie-roeperts kom er maar in) een soort van negatieve spiraal geworden, waarbij ze door in de slachtofferrol te kruipen in combinatie met het in die kringen doorgaans veel lagere IQ en ontbrekende empathisch vermogen (de takkiya-cultuur) zich daarna nóg weer harder gaan afzetten.
    Juist daardoor zie je dat de goed geassimileerde Marokkanen (ja die van de televee, vaak met een hoger IQ) telkenmale als voorbeeld worden genoemd door ons, zoals wij graag zouden zien dat ze allemaal zouden zijn. Dat is een beetje té utopisch want wij kennen ook genoeg uitschot in eigen gelederen en er zijn stiekem ook genoeg "stille" Marokkanen die zich uitstekend hebben aangepast en die ik zeer respecteer maar die we bijna nooit (willen) zien op het moment dat we weer op dit onderwerp lopen te ranten.
    Vind ik leuk
    Nuance +9063
    zaterdag 18 november 2017 om 14:52
    Eens, gedrag van mensen moet bepalend zijn en niet ras of geloof. Maar als onwenselijk gedrag meer bij 1 groep voorkomt (voetbalhooligans) dan bij de ander (bingo-bejaarden), dan is het heel logisch om die groep te benoemen.
    Het aanvaarden van Westerse normen, waarden en wetgeving is essentieel voor iedereen die in Nederland leeft. Scheiding van kerk en staat is daarbij onontbeerlijk. Het eisen van het dragen van een hoofddoekje bij de politie, een uniform gezag, is bewust provocerend, het niet gemengd willen zwemmen, het niet de hand willen schudden van een vrouw, niet moslimas beledigen, etc etc. Ik mag zeggen dat ik daar tegen ben. Tegen dat doort gedrag, maar dat zou ik ook zijn als iemand uit Urk dat zou doen. Oja, ik ben ook tegen fundamentalistische christenen.
    Nogmaals; scheiding van kerk en staat. Iedereen gelijke rechten en iedereen doet normaal. Dan zijn er geen problemen.
    En complimenten Tim hoe jij je verwoordt, daar kan menigeen nog een voorbeeld aan nemen op dit forum.
    Vind ik leuk
    bits +5387
    zaterdag 18 november 2017 om 13:55
    En waar is dat uit op te maken? Overigens gebruik je moeilijke woorden om ze maar te gebruiken zonder dat het ook maar iets toevoegt, waardoor mensen blijkbaar denken dat je een punt maakt. Wat een zwaktebod is, is het omschrijven van de gehele Marokkaanse cultuur als 'vierde-generatie relschoppers'. Ik ben ook benieuwd welke 'Barbarijse' gebruiken deze relschoppers dan nog hanteren. Ik heb overigens nergens ontkent dat er problemen zijn met Marokkaanse jongeren, ik ging alleen in op of je opmerking generaliserend is of niet. Ik heb overigens ook allemaal generaliserende gedachten over brugklassertjes uit West die dit soort teksten schrijven. Ik woon overigens in Oost, geen idee wat dat toevoegt.
    Vind ik leuk
    Tim +4722
    zaterdag 18 november 2017 om 14:16
    Ik vind het leuk om deze nuttige en interessante discussie te voeren hoor maar ik kan toch niet weten dat jij je stoort aan wat jij noemt 'moeilijke woorden', geen idee wat dat zijn..
    Het is bijna comedy capers hoe jij nu mijn punt over (voor nadenkende mensen) overbodige disclaimers mbt. generaliseren, zo snoeihard binnenkopt.. kaf, koren.. El Ahmadi heeft het toch over de relschoppers?? Dus ik ook. Ik zette er nota bene nog bij 'in dezen' dwz. de probleemgevalletjes uit bovenstaand artikel, dus hier sla je plank even helemaal mis en zijn excuses op zijn plaats, misselijkmakende en misplaatste beschuldiging dit.

    Zie wat dat betreft en de Barbarijse gebruiken ook mijn reactie onder Nuance voor meer informatie.
    Het leek mij in dezen nuttig toe te voegen waar ik vandaan kom, omdat ik vaak merk dat mensen die het minste met Marokkanen te maken hebben het hardste schreeuwen. Dat ik wel degelijk een gefundeerde mening heb wilde ik dus even aanstippen, met de toevoeging dat ik als brugklasser zijnde zeker niet de waarheid in pacht heb en zodoende opensta om te leren en voor discussie.

    Toevoeging: En uiteraard ook opensta om jouw, al dan niet generaliserende, gedachten te horen over 'mijn soort'.
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 18 november 2017 om 14:29]
    Vind ik leuk
    bits +5387
    zaterdag 18 november 2017 om 14:34
    Ik stoor me niet aan moeilijke woorden, maar aan onnodig gebruik ervan. Iedereen generaliseert in enige mate, ik zie het ook niet als iets negatiefs, meer als iets menselijks. Zolang je je er van bewust bent. Ik had het alleen niet over relschoppers maar gewoon puur over Marokkaanse cultuur.
    Vind ik leuk
    Tim +4722
    zaterdag 18 november 2017 om 14:39
    Tsja, had je mij twee jaar geleden gevraagd wat generaliseren betekende, dan had ik ook gezegd wat een moeilijk woord, nu lullen we nergens ander meer over. Mijn taalgebruik zal in een schriftelijke discussie wellicht iets formeler zijn dan wanneer ik opa piet bij de haringkraam tegenkom die weer begint over k dit en k dat, maar volgens mij staat ieder woord er voor een reden en dus niet onnodig.
    Vind ik leuk
    LinkeLoutje +6456
    zondag 19 november 2017 om 07:12
    Toch goed om je eens te bedenken of die manier waarop je dingen zegt ook wel aankomen zoals je bedoelt. Ik vind het nogal irritant, terwijl je op sommige punten best een aardig idee hebt.
    Vind ik leuk
    Tim +4722
    zondag 19 november 2017 om 07:38
    Ik heb enkel invloed op wat ik bedoel en wat ik zeg, niet op hoe iemand het voelt aankomen. Het is volgens mij aan de ontvanger om iets op de juiste waarde te schatten. Het is toch een beetje inherent aan polemiek op internetfora dat je merkt dat een bepaald taalgebruik kan zorgen voor irritaties bij sommigen. Zolang ik van mezelf kan zeggen dat ik alles met distinctie en respect voor eenieder heb opgeschreven, voel ik mij niet verantwoordelijk voor de gevoelens van lezers. Zowel inhoudelijk als qua tone of voice.
    Vind ik leuk
    LinkeLoutje +6456
    zondag 19 november 2017 om 13:13
    Henk
    Vind ik leuk
    LinkeLoutje +6456
    zondag 19 november 2017 om 07:02
    blablabla
    Vind ik leuk
    Tim +4722
    zondag 19 november 2017 om 07:40
    Ik weet niet of dit zo aankomt zoals je bedoelt. Ik kan er helaas niets inhoudelijks uithalen. Jammer.
    Vind ik leuk
    Dee79 +2349
    zaterdag 18 november 2017 om 11:29
    De waarheid komt vaak hard aan idd!
    Vind ik leuk
    HansVites +4919
    zaterdag 18 november 2017 om 11:39
    Lees eens dagelijks de kranten of kijk voor de lol eens naar opsporing verzocht, het zijn bijna altijd Marokkanen en nee dat is niet racistisch om dat Marokkaan zijn geen ras is, het zit gewoon bij die lui in de cultuur.
    Vind ik leuk
    Tim +4722
    zaterdag 18 november 2017 om 13:10
    Helaas is dit weer heel erg generaliserend!
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +89516
    zaterdag 18 november 2017 om 11:27
    Gelukkig doen alle Nederlanders wel normaal. Nederlanders die rellen niet, het meest schattige volk op aarde.
    Vind ik leuk
    Redouan +308
    zaterdag 18 november 2017 om 13:11
    Echt een held
    Vind ik leuk
    Nuance +9063
    zaterdag 18 november 2017 om 13:29
    Niet bagateliseren Midden Noord. Vraag; Westerse normen en waarden en wetgeving, of ongelijkheid tussen man en vrouw, sharia en het ontkennen van homoseksualiteit. Zeg het maar. We staan op een kruising in de tijd. Moslims zijn welkom, mits zij de fundamentalistische zaken uit hun geloof afzweren. De Spaanse inquisitie bestaat ook niet meer. En daar is een reden voor.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +89516
    zaterdag 18 november 2017 om 13:49
    Jij bent niet zo slim he?

    Denk jij nou wekelijk dat de sharia in elk moslimland is ingevoerd?
    Vind ik leuk
    Nuance +9063
    zaterdag 18 november 2017 om 14:40
    Nee, maar ik kaart het bewust aan om reactie uit te lokken. Ik wil dat moslims zich uitspreken, zoals Abouthaleb heeft gedaan. En niet als een pavlovreactie elke keer de racisme-kaart trekken als hun prinsjes ergens op worden aangesproken. En dus mag ik ook verwachten dat iedereen met zijn gezond verstand tegen die zaken zijn die ik boven aangeef. Maar heel vaak komt er geen antwoord en wordt de vragensteller beledigd; “jij bent niet zo slim”.
    Beantwoord de vraag, zo simpel is het.
    Vind ik leuk
    zaterdag 18 november 2017 om 15:41
    `Helemaal gelijk.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +89516
    zaterdag 18 november 2017 om 16:58
    '' Ik wil dat moslims zich uitspreken, zoals Abouthaleb heeft gedaan''


    Je moet je schamen man!

    WTF en waarom moet een moslim die normaal leeft zich verantwoorden. Doe jij dat ook voor pedofielen en verkrachters?

    Shame on you!
    Vind ik leuk
    LinkeLoutje +6456
    zondag 19 november 2017 om 07:21
    Nee hier hebben ze een goed punt. Het probleem is dat als wij de relschoppers van Marokkaanse komaf aanspreken zij de racisme kaart trekken en niet meer vatbaar zijn voor een normale discussie. Daarom is het belangrijk dat juist een El Ahmadi hen aanspreekt op dit gedrag.

    Op dezelfde manier vind ik dat bijvoorbeeld Feyenoord supporters onderling elkaar moeten aanspreken op incorrect gedrag. Dat laat je ook niet aan een Ajacied over.
    Vind ik leuk
    Nuance +9063
    zondag 19 november 2017 om 09:38
    Waarom geef je geen antwoord op mijn vraag? Wat kies je ; Westerse normen en waarden of niet. Dit is de derde keer en het enige wat jij doet is mij aanvallen. De vergelijking met verkrachters etc wordt opvallend veel gemaakt. Gelukkig zit ik niet in dezelfde religieuze groep van verkrachters. Ik heb er uiteraard geen problemen mij om hun gedrag ten zeerste af te keuren. Waarom kunnen moslims hun geloofsgenoten niet aanspreken op wangedrag van diezelfde geloofsgenoten. En waarom kunnen veel moslims zich niet uitspreken vòòr Westerse normen en waarden? Ik hoor alleen maar wat er niet goed is aan Nederland en Nederlanders.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +89516
    zondag 19 november 2017 om 11:18
    Ik vind de westerse normen helemaal niks. Het westen is nog erger dan de rest, zaait dood en verderf wereldwijd! Miljoenen oorlogsdoden, zijn dat de westerse normen?
    Vind ik leuk
    Nuance +9063
    zondag 19 november 2017 om 12:05
    Wat heeft Nederland op dat vlak de laatste 70 jaar misdaan? Het is in Europa nog nooit zo lang vrede geweest. Afgezien van nogal wat terroristische aanslagen. Door wie gepleegd ook alweer? Oja, daar hadden we het net over. Maar indirect prevaleer jij een fundamentalistische religie boven onze grondwet. Want je spreekt je weer niet uit. Weten we ook weer waar jij staat.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +89516
    zondag 19 november 2017 om 12:49
    En Nederland doet mee aan invallen in landen en het steunen van Amerika/Navo. Man ze zijn zo slecht! Kijk het maar weg en keur het goed!

    Dat ik een fundamentalistische religie prefereer is onzin. Het verhaal zit alleen dieper.

    Vrijheid bestaan niet in NL, ik kan het weten!

    Voor jou is het zo als je het niet eens ben met jou dan hang je een fundamentalistische religie aan. Stuitend!

    Niet iedere moslim is een fundamentalist

    Ik sta aan de zijde van Rusland, sorry!
    [Reactie gewijzigd op zondag 19 november 2017 om 13:05]
    Vind ik leuk
    Nuance +9063
    zondag 19 november 2017 om 13:22
    Als jij je weigert uit te spreken dan trek ik mijn conclusies. En eindelijk na vijf reacties, geef jij je bloot. Verrassend dat wel; jij bent een aanhanger van Putin’s Rusland. Kun je uitleggen waarom? Heeft het met de ideologie van het communisme te maken? Of de Russische inmenging in Syrië?
    Maar als er 1 land kei- en keihard optreedt tegen haatbaarden en andere fundamentalisten, dan is het Rusland wel.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +89516
    zondag 19 november 2017 om 13:27
    Natuurlijk moet je daar tegen op treden, ontken ik ook niet. Maar Rusland is wel de enige die zich legitiem op verzoek van Syrie zich inmengt in de situatie. Amerika speelt spelletjes en bewapend de rebellen in Syrie om tegen het Syrische regime strijd. Amerika zorgt overal voor dood en verderf. Wanneer is Amerika zonder oorlog? Noot! Zionisten zijn het!

    Irak werd aangevallen om niks, kernwapens die waren er helemaal niet. 9/11 zitten de zionisten achter om zich legitiem te kunnen richten op het midden oosten. De grootste terroristen zijn de Amerikanen!

    Ja als ik een politieke voorkeur mag uitspreken dan hang ik zeker het communisme aan.

    Maar heb respect voor jouw mening, jouw mening is die van jou en ik heb die van mij.
    [Reactie gewijzigd op zondag 19 november 2017 om 13:28]
    Vind ik leuk
    Nuance +9063
    zondag 19 november 2017 om 13:50
    Maar dan is jouw weerwoord meer gebaseerd door datgene dat de USA uitvreet in de wereld dan mijn teksten. Vergeet niet dat veel ,vooral oudere, Nederlanders in 1945 bevrijd zijn door diezelfde Amerikanen. Dat geeft de Amerikanen altijd nog een streepje voor. Echter ik begrijp je afkeer van Amerikaanse buitenlandse politiek, die deel ik. Even terug naar Nederland: wij hebben vrijheid van meningsuiting, vrijheid van godsdienst, gelijke rechten voor man en vrouw, je mag hier trouwen met iemand van je eigen geslacht, iedereen heeft recht op opleiding, Nederland is niet oorlogzuchtig, we geven miljarden uit aan ontwikkelingshulp, onze zorgverzekering is goed, iedereen is verplicht WA verzekerd. Er is lage werkeloosheid. Nederland is een topland. En dat moet zo blijven of zelfs verbeterd worden. Dut lukt niet als er hier salafisten komen die Nederland willen terugvoeren naar de 7e eeuw. Die vrouwen ondergeschikt vinden aan mannen. Die homo’s in elkaar willen slaan. Dat bedoel ik met aanpassen of opdonderen. En ik denk dat veel gewone normale moslims het roerend met mij eens zijn. Zij zijn hun land ontvlucht en dan vinden ze dezelfde haatbaarden in de Schilderswijk die ze dachten achtergelaten te hebben. Midden-Noord, ik respecteer ook wat je zegt, maar ik hoop dat je inziet dat er groepen in Nederland terecht zijn gekomen die geen bijdrage leveren aan ons welzijn en aan onze maatschappij. Verder wens ik iedereen, blank zwart, moslim , jood, man of vrouw geluk en gezondheid in het leven. Doe het goede, respecteer elkaar. En beoordeel elkaar op gedrag, en spreek elkaar aan als dat gedrag niet goed is. Als dat gedrag niet verandert, dan moet er gestraft worden.
    Vind ik leuk
    MaximaalAFCA +13085
    zaterdag 18 november 2017 om 17:53
    Dat hele geloof is toch de grootste tumor van deze wereld of niet dan?
    Of het nou de Islam, het Christendom of het Jodendom is, die sprookjes hebben alleen maar voor een hoop ellende gezorgd. Volwassen mensen die hun leven toewijden aan iets waar ze niet een van weten of het wel bestaat. Iets wat je niet kan zien, horen of voelen.
    Voor de één een hou vast, voor de ander een excuus voor hun foute daden.
    Talloze oorlogen, aanslagen en moorden, miljoenen doden en voor wat?

    Deze wereld zou er een stuk beter uit hebben gezien als dat geloof er nooit geweest zou zijn.
    Het is de grootste fout die de mensheid ooit heeft gemaakt.
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 18 november 2017 om 17:55]
    Vind ik leuk
    LinkeLoutje +6456
    zondag 19 november 2017 om 07:22
    Nee hoor, dan hadden mensen gewoon een ander excuus verzonnen.
    Vind ik leuk
    LinkeLoutje +6456
    zondag 19 november 2017 om 07:17
    Je vergeet waarom dit soort "cultuur" überhaupt een basis heeft daar. Daar zijn wij westerlingen weer verantwoordelijk voor. Dat de hele bedoening weer als een boemerang terug komt is spijtig, maar niet eens onterecht.
    Vind ik leuk
    TRAK123 +107
    zaterdag 18 november 2017 om 11:32
    haha nuchtere Hollanders. genoeg tokies en relschoppers, Nederlandse tuig, pedofielen, verkrachters om maar een paar voorbeelden te noemen. is elke Nederlanders dan zo? dan heb je wel veel pedofielen hier
    Vind ik leuk
    Mrunterwijst +5546
    zaterdag 18 november 2017 om 11:39
    Hier wordt niet aan kindhuwelijken gedaan, dus het aantal pedofielen zal hier, ondanks verwoede pogingen dit te ontkennen, toch nog wel wat lager liggen
    Vind ik leuk
    mcmodd +23971
    zaterdag 18 november 2017 om 11:54
    Ik wil hier zeker geen kindhuwelijk goedpraten, maar als je dat met pedofilie vereenzelvigt, dan heb je je echt nooit in kindhuwelijken verdiept. Hier gedraag je je als een cultuurbarbaar en dat ben ik niet van je gewend.
    Maar om het uit te leggen: kinderen die uitgehuwelijkt worden mogen nooit voor hun zestiende het ouderlijk huis verlaten, ook al zijn ze al op hun twaalde getrouwd. Jonge meisjes die gezondheidsproblemen hebben mogen zelfs nooit voor hun zestiende worden uitgehuwelijkt en ook niet tegen hun zin in. Zo kan ik er nog wat cultuurhistorische waarheden tegenaan gooien, dat zal ik niet doen. Toch wil ik deze opmerking hiermee wel graag isoleren van de rest van een discussie over onze landgenoten die voor Marokko verkiezen te voetballen. We zijn dan wel erg afgedwaald van de kwestie an sich.
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 18 november 2017 om 11:55]
    Vind ik leuk
    Nuance +9063
    zaterdag 18 november 2017 om 13:33
    Knderen van 12 uithuwelijken? Belachelijk, te belachelijk voor woorden. Oh ze hoeft pas op haar zestiende het huis uit. Ben je van de pot gerukt dat je dit goed praat? Elk individu heeft het grondrecht haar of zijn eigen keuzes te maken. Inclusief met wie je je leven gaat delen. Jij praat het besnijden van vrouwen zeker ook goed onder het mom dat dat “cultuur” is?
    Vind ik leuk
    mcmodd +23971
    zaterdag 18 november 2017 om 13:47
    Nee Nuance, dat praat ik niet goed. En ook het uithuwelijken praat ik niet goed. Als je goed leest wil ik echter het begrip pedofilie dat onterecht werd gebruikt uit deze discussie halen. Dat is, gezien de discussie, niet aan de orde en bovendien onterecht als je kijkt naar de inhoud van het ‘kindhuwelijk’. Dat maakt nog niet dat ik deze of andere zaken als vrouwenbesnijdenis goedpraat.
    Vind ik leuk
    Nuance +9063
    zaterdag 18 november 2017 om 14:55
    Ok dat is prima. Ik vind pedofielen walgelijk. Chemisch castreren is daarbij in sommige gevallen echt noodzakelijk. Kinderen uithuwelijken vind ik ook walgelijk. Castratie lijkt me niet nodig. Gelukkig is uithuwelijken volgens onze grondwet verboden. Dus; niet in Nederland, nu niet en nooit niet.
    Vind ik leuk
    LinkeLoutje +6456
    zondag 19 november 2017 om 07:26
    Tsja, dit recht waar jij het over hebt is wel een heel moderne opvatting. Overal ter wereld is uithuwelijken heel lang heel gewoon geweest. Ook de leeftijden zijn anders door de toegenomen levensverwachting.
    Vind ik leuk
    Vak-DD +11402
    zaterdag 18 november 2017 om 13:51
    Hier worden geen minderjarige meisjes uitgehuwelijkt aan oude kerels net als jullie grote profeet met zijn negenjarige bruid. Als we het dan toch over pedofielen hebben !
    Vind ik leuk
    Oker +94
    zaterdag 18 november 2017 om 11:51
    ik ben nooit nuchter haha bier
    Vind ik leuk
    MaximaalAFCA +13085
    zaterdag 18 november 2017 om 17:37
    Hahahah!
    Hele serieuze discussies aan het lezen en dan ineens:
    “Ik ben nooit nuchter haha bier”
    Chapeau ;-p
    Vind ik leuk
    Bizzy +20977
    zaterdag 18 november 2017 om 13:54
    In Nederland denken die gasten dat iedereen naar hun pijpen danst maar in Marokko wordt het meteen afgestraft.

    In de criminaliteit-statestieken staan ze op eenzame hoogste en daar moet iets aan gedaan worden. 1 op de 3 Marokanen tussen de 12 - 24 jaar komt in aanraking met de politie. Deze cijfers zie je ook in andere europese landen.

    Ouders en familieleden zijn zichtbaar en nauwelijks betrokken bij de opvoeding van hun kroost. Niet op school maar ook niet bij sportclubs.

    En daarom voor iedere vergrijp het tuig opsluiten in de cel en de schade doorberekenen aan de ouders. Zij zijn primair verantwoordelijk voor hun kinderen. Tijd met de fluwelen handschoen is voorbij.
    Vind ik leuk
    TRAK123 +107
    zaterdag 18 november 2017 om 14:28
    pedoland joh. in Marokko wordt er niemand uitgehuwelijkt. en al helemaal geen kinderen van 12. je bent slecht op de hoogte. maak je maar meer druk om de pedofielen hier.
    Vind ik leuk
    zaterdag 18 november 2017 om 15:40
    wat zijn al die voetbal hooligans van Feyenoord en ale andere clubs die bijvoorbeeld Rome gesloopt hebben ook Marokkanen? Of waren dat gewoon nuchtere Nederlandefs?
    Vind ik leuk
    MaximaalAFCA +13085
    zaterdag 18 november 2017 om 17:39
    Dat waren undercover Marokkanen die zich vermomt hadden als nuchtere Nederlanders.....
    Vind ik leuk
    LinkeLoutje +6456
    zondag 19 november 2017 om 07:02
    Gelukkig geeft El Ahmadi het goede voorbeeld. En zegt hij het op een heel correcte manier.
    Vind ik leuk
    zaterdag 18 november 2017 om 11:06
    Die gasten gaan ook de straat op om te rellen bij andere gelegenheden. De plaatsing van Marokko heeft hier niets mee te maken.
    Vind ik leuk
    Koeroe +12636
    zaterdag 18 november 2017 om 11:09
    Wat een topper is Karim toch, vent naar mn hart
    Vind ik leuk
    Fred1975 +502
    zaterdag 18 november 2017 om 11:10
    Klasse reactie van El Ahmadi! Hij benoemt het, die linkse angsthazen kijken weer de andere kant op!
    Vind ik leuk
    zaterdag 18 november 2017 om 11:12
    Over die groep van 300 Zweedse relschoppers die flink hebben huisgehouden in Emmen hoor je niets...
    Vind ik leuk
    zaterdag 18 november 2017 om 11:23
    Dat je blij bent, snap ik heel goed. Dat ben ik nu ook. Maar je moet je normaal blijven gedragen.''

    Zo waar! Deze jongen is als nederige, Enschedese Marokkaan een lichtend voorbeeld van 'niet met verkeerde vrienden omringen' en heel erg bij jezelf blijven. Geen poeha, weet heel goed waar hij geboren is en gedraagt zich voorbeeldig in dat opzicht. Hij kijkt niet alleen naar wat wij Nederlanders fout doen naar Marokkanen, maar ook andersom wat er bij Marokkanen anders moet om wel te integreren..
    Vind ik leuk
    Baszabas +637
    zaterdag 18 november 2017 om 11:23
    en maar klagen dat je als Marokkaan niet geaccepteerd wordt!
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +89516
    zaterdag 18 november 2017 om 11:29
    Degene die zich dan wel gedragen worden ook niet geaccepteerd!

    Waarom niet?
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 18 november 2017 om 11:29]
    Vind ik leuk
    Paul1982 +11856
    zaterdag 18 november 2017 om 11:42
    Goed dat El Ahmadi ook aandacht besteed aan de gebeurtenissen in België en Nederland. Het zijn er niet veel, maar het gebeurd helaas wel veel te vaak.
    Vind ik leuk
    MOTM +502
    zaterdag 18 november 2017 om 11:52
    Volwassen en rationele reactie van El Ahmadi.
    Vind ik leuk
    giomenin +143
    zaterdag 18 november 2017 om 11:54
    Iedereen kan wel politiek correct lullen over generaliseren etc. Maar de feiten spreken voor zich. En dat niet alleen in NL maar in heel noord west Europa.

    De oplossing is simpel. Gewoon net als in Canada aanpakken. Iedereen met een niet NL paspoort of dubbel paspoort bij een veroordeling van minimaal 6 maanden gevangenis daarna terugsturen. Moet je kijken of ze allemaal nog steeds zo bij de hand zijn met straatoverlast, overvallen, inbraken, rellen na wk plaatsing etc.. maar daar is de NL regering veel te slap voor....met dit allemaal tot gevolg.
    Vind ik leuk
    mcmodd +23971
    zaterdag 18 november 2017 om 12:01
    De meeste van de door jou genoemde misdrijven worden in ons land gestraft met straffen, minder dan zes maanden. Bovendien, wil je niet aan een vreemd soort klassejustitie doen, moet je dan Nederlanders die voor minimaal zes maanden worden gestraft ook wegzenden. Waar naartoe? Naar Canada of zo?
    Vind ik leuk
    giomenin +143
    zaterdag 18 november 2017 om 12:25
    Canada is net als NL ook een westers multicultureel land. Enige verschil is dat er VEEL minder criminaliteit is. Omdat ze daar WEL weten hoe ze dit moeten aanpakken zoals ze laatst die Nederlander terug naar NL gestuurd hebben zonder pardon...

    En woningovervallen geweldsmisdrijven etc zijn echt wel minimaal 6 maanden zitten.. En alle criminelen met alleen de NL nationaliteit gaan gewoon hier de bak in... zo moeilijk is het allemaal niet. Andere landen geven al het goeie voorbeeld...
    Vind ik leuk
    mcmodd +23971
    zaterdag 18 november 2017 om 12:38
    Je had het eerst ook over rellen na plaatsing voor WK, straatoverlast, inbraken etc. Die mag je rustig associeren met taakstraffen hoor.
    Vind ik leuk
    Paul1982 +11856
    zaterdag 18 november 2017 om 13:02
    Je kunt mensen niet stateloos maken, maar wel mensen in geval van dubbele paspoorten hun eventuele Nederlandse nationaliteit afpakken. Daar zit het verschil. En als je mensen met alleen een Nederlands paspoort uit zou willen zetten, is er geen land dat ze zou willen hebben. Als je mensen met een dubbel paspoort (in dit geval Marokkaanse Nederlanders) hun Nederlandse nationaliteit afpakt, kun je ze terug sturen naar Marokko, omdat ze Marokkaans staatsburger zijn.
    Vind ik leuk
    mcmodd +23971
    zaterdag 18 november 2017 om 13:24
    Kleine correctie Paul: je kunt ze niet wegsturen naar Marokko, over terugsturen is er geen sprake als ze in de eerste plaats Nederlander zijn. Ze zijn derhalve Nederlands staatsburger met ook een Marokkaans paspoort omdat het land van hun (voor-)ouders hen niet toestaat dit af te staan. Daarnaast kan je ook nog een ‘voetbalnationaliteit’ hebben, waarvoor de conditie geldt dat je een aantal jaren in een land hebt gevoetbald en waarmee het aantal buitenlanders in een elftal een bepaald aantal niet mag overschrijden. Dit laatste is echter, in ieder geval in de meeste landen, niet meer van toepassing.
    Misschien is het goed voor het Nederlandse elftal als in elk land geldt dat je alleen maar in het nationaal elftal mag spelen van het land waar je geboren bent.
    Vind ik leuk
    Paul1982 +11856
    zaterdag 18 november 2017 om 15:35
    Oke, we gaan nu over op de voetballers met dubbele paspoorten? Ik had het, net als in eerdere reactie's over de mensen die stonden te rellen op straat....
    Vind ik leuk
    mcmodd +23971
    zaterdag 18 november 2017 om 15:49
    13:02 Paul1982, ‘stateloos maken’. Etc.
    Vind ik leuk
    Pec010 +2092
    zaterdag 18 november 2017 om 12:19
    Je kan niemand wegsturen die hier is geboren. Deze ‘Marokkanen’ zijn Nederlanders met een Marokkaanse achtergrond. Ze zijn hier geboren en opgegroeid.
    Vind ik leuk
    MOTM +502
    zaterdag 18 november 2017 om 22:36
    In een tijd van internationalisering en de EU is het gepraat over dubbele paspoorten achterhaald.
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 18 november 2017 om 22:39]
    Vind ik leuk
    Oker +94
    zaterdag 18 november 2017 om 11:54
    Feyenoord-hooligans schoppen rellen in Rotterdam na die stomme nederlaag tegen Excelsior vorig jaar: geen ophef of generalisatie. Fans van Marokko doen het: ophef en generalisatie.
    Vind ik leuk
    mcmodd +23971
    zaterdag 18 november 2017 om 12:43
    Ja en ik vind dit vreemd. Onderscheid maken tussen landgenoten is gelijk aan mannen tot het menselijk ras laten horen en van vrouwen zeggen dat ze wel vrouw, maar geen mens zijn. Mijn vader werd geboren in Rotterdam, mijn moeder in Nijmegen, waarheen moet justitie mij zenden als ik de fout in ga?
    Vind ik leuk
    elmagico070 +22072
    zaterdag 18 november 2017 om 17:51
    Heb je ooit zien typen geboren in Den Haag?
    Vind ik leuk
    mcmodd +23971
    zaterdag 18 november 2017 om 19:26
    Ja, maar daar zijn mijn ouders niet geboren.
    Vind ik leuk
    elmagico070 +22072
    zondag 19 november 2017 om 08:22
    Jij bent in Den Haag?
    Vind ik leuk
    mcmodd +23971
    zondag 19 november 2017 om 21:23
    Geboren ja. Na een half jaar richting Noordveluwe en daarna, via wat legeronderdelen en na diensttijd provincie UTR.
    Vind ik leuk
    elmagico070 +22072
    maandag 20 november 2017 om 07:40
    Dus je bent een geboren Hagenees.
    Vind ik leuk
    mcmodd +23971
    maandag 20 november 2017 om 08:49
    Ja, maar dat moet je niet verder vertellen, ik schaam me er een beetje voor ;-/))
    Vind ik leuk
    elmagico070 +22072
    maandag 20 november 2017 om 08:53
    Wees TROTS op je afkomst en nooit je afkomst verloochenen-;)
    Vind ik leuk
    mcmodd +23971
    maandag 20 november 2017 om 09:07
    Natuurlijk, ik ben daar soms wel een beetje trots op. Maar voetballend ben ik ergens anders groot geworden en kwam FC Utrecht voor mij als supporter veel natuurlijker over.
    Vind ik leuk
    elmagico070 +22072
    maandag 20 november 2017 om 09:19
    Soms maar een beetje trots op??...snap ik niet zo-;) altijd moet je er trots op zijn!

    Heb je geen gevoel voor FCDH?
    Vind ik leuk
    mcmodd +23971
    maandag 20 november 2017 om 09:28
    Ik wil niet overdrijven, maar ik woonde slechts een half jaar in mijn geboortestad. Later, toen ik voor mijn werk veel bij profclubs moest zijn, kreeg ik juist bij FCDH geen poot aan de grond, terwijl een oom van me er bestuurslid was. Met sommige spelers heb ik daar wel contact, maar dat zijn echte Hagenezen en die liggen me zonder meer.
    Vind ik leuk
    elmagico070 +22072
    maandag 20 november 2017 om 09:39
    Waarom kreeg je bij FCDH geen poot aan de grond?

    Met sommige spelers heb ik daar wel contact, maar dat zijn echte Hagenezen en die liggen me zonder meer.

    Met de Haagse spelers kun je het wel goed vinden en niet Haagse spelers niet?
    Wil dus zeggen dat je diep van binnen onwijs Haags bent-;) diep in je hart klopt toch geelgroene trots in je-;)
    Vind ik leuk
    mcmodd +23971
    maandag 20 november 2017 om 09:45
    ADO Den Haag is in veel opzichten niet de club van bestuurders, maar van het volk. Haagse spelers voelen zich er goed en zo hoort het. Maar ze walgen zelf van het onhaagse dat veelal in bestuurlijke zaken de boventoon voert. De club die de mouwen opstroopt is niet meer. Het is nu de club van de zelfingenomen bestuurders geworden.
    Vind ik leuk
    elmagico070 +22072
    maandag 20 november 2017 om 10:06
    Ben ik deels met je eens.

    Ook de niet Haagse spelers voelen zich altijd erg goed bij de club. ADO blijft Haags ongeacht de bestuurders! De club is inderdaad van het volk en dat zal altijd zo blijven ook.

    Maar volgens mij ontwijk jij hetgeen ik je vroeg-:)

    Ik weet genoeg bedankt voor je tijd ouwe Hagenees-;)
    Vind ik leuk
    mcmodd +23971
    maandag 20 november 2017 om 10:19
    Overloper?
    Vind ik leuk
    elmagico070 +22072
    maandag 20 november 2017 om 10:37
    Zijn jouw woorden-;)
    Vind ik leuk
    zaterdag 18 november 2017 om 12:10
    Daarom bouw ik hekken is voor Nederland al te laat.
    Vind ik leuk
    Reyhan +359
    zaterdag 18 november 2017 om 12:24
    klasse reactie van El Ahmadi
    Vind ik leuk
    vivaldi +1373
    zaterdag 18 november 2017 om 12:54
    Hopen dat Marokko er snel uit ligt in Rusland, anders wordt half
    Europa gesloopt, en krijgen we 2 of 3x per week opsporing verzocht
    op TV.
    Vind ik leuk
    zaterdag 18 november 2017 om 20:05
    IPV VI Oranje?
    Vind ik leuk
    palko +1764
    zaterdag 18 november 2017 om 13:01
    Heldere reactie van Karim El Ehmadi. Die niet, zoals te veel van zijn landgenoten, direct in de slachtofferrol kruipt. En gewoon durft toe te geven dat te veel van zijn landgenoten zich 'niet normaal blijven gedragen' als er ergens wat te vieren is of aan de hand is.
    Vind ik leuk
    elmagico070 +22072
    zaterdag 18 november 2017 om 17:53
    Waar geeft hij aan te veel van zijn landgenoten aan? Jij maakt het ervan en niet hij.
    Vind ik leuk
    Redouan +308
    zaterdag 18 november 2017 om 13:14
    Ik zou graag een persoon die zich zo ergert aan het marokkaanse ras, uitnodigen voor een marokkaanse munt thee bij mij thuis en een heerlijk gerecht, en vooral een goed gesprek ! Iemand intresse?
    Vind ik leuk
    MaximaalAFCA +13085
    zaterdag 18 november 2017 om 19:45
    Nee dankje.
    Die thee en dat heerlijke gerecht klonken wel goed, maar toen verpeste je het ineens met “een goed gesprek”. ;-p
    Vind ik leuk
    zaterdag 18 november 2017 om 14:31
    Je hebt overal rotte appels tussen zitten of je nu Nederlander of Marokkaan bent, neem nu de Surinamer en hun anti zwarte piet gedoe ze komen hier in een land vol racisme volgens hun en willen de wereld veranderen met geweld tijdens een kinderfeest, dit soort mensen zijn net zo hypocriet als diezelfde die alles generaliseren.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws