Brands kijkt naar het buitenland: Moeten we in Nederland echt stappen in maken

Brands kijkt naar het buitenland: "Moeten we in Nederland echt stappen in maken"

woensdag 22 november 2017 om 17:44

PSV is hard op weg om de doelstelling voor 2020 te realiseren. Dan moet de helft van de selectie uit zelfopgeleide spelers bestaan en het liefst ook de helft van de basis. Technisch manager Marcel Brands ziet het de goede kant opgaan.

In de huidige selectie van PSV zitten elf spelers uit de eigen jeugd en spelen er vijf regelmatig in de basis. ‘"Natuurlijk zijn wij er trots op dat alle tijd, energie en geld die we in de opleiding steken steeds meer zichtbaar wordt in de vorm van doorstroom naar het eerste", zegt Brands tegen Voetbal International. "Nu is het zaak daarin continuïteit te realiseren. De kwaliteit van onze opleiding is in elk geval echt goed."

"We moeten niet te spastisch gaan doen over de toekomst van het Nederlandse voetbal en ineens onze stijl gaan verloochenen", vervolgt Brands. "Maar we moeten er wel wat dingen aan toevoegen. Bij PSV doen we dit al. We leiden realistischer op en denken niet langer: Wij zijn zo goed en beter dan de rest. Want dat is wat er vaak is gebeurd. In Nederland zeggen we: We hadden zeventig procent balbezit en hebben echt goed gespeeld. Maar er is dan niet gewonnen. Het gaat om winnen, daar moet in de jeugd meer de nadruk op."

Brands ziet dat bij PSV gebeuren. "Dat doen wij in onze opleiding. Het is te snel en te lang heel vrijblijvend, dat moet er echt uit. En daarnaast moet er meer aandacht komen voor de fysieke component in de opleiding. Daar moeten we in Nederland echt stappen in maken. Wij zijn een land van: Als we onze talenten maar niet overbelasten. Maar we kunnen en moeten ze echt meer gaan belasten. In het buitenland doen ze niet anders."

Lees meer over:EredivisiePSV

Plaats een reactie

Bengelino +6694
woensdag 22 november 2017 om 17:48
Brands is opeens weer opvallend vaak aan het ouwehoeren overal
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 18:16
Je bedoeld dat VP een interview weer aardig in stukjes plaatst om zoveel mogelijk clicks te genereren?
Vind ik leuk
jaja_PSV +19857
woensdag 22 november 2017 om 18:44
Laat 'm maar, al lang op VP maar blijkbaar te dom om dit spel te doorzien.
Vind ik leuk
Bengelino +6694
woensdag 22 november 2017 om 19:10
Het woord overal zegt dat ik niet alleen vp bedoel ezel
Vind ik leuk
jaja_PSV +19857
woensdag 22 november 2017 om 19:13
Pleur je bed in kleine bengel , het is al na zeven uur :)
Vind ik leuk
Bizzy +8602
woensdag 22 november 2017 om 18:37
Je hoeft het niet te lezen toch
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 17:48
Beter dan de rest is PSV niet nee.
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 18:17
Leg uit, is de rest dan werkelijk zo slecht?
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 18:18
Dat zeg ik niet
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 17:49
Je hoort Brands vaak wanneer het goed gaat, wanneer het minder goed gaat is ie er nooit...
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 18:04
Commentaar hierboven van 2 ongenuanceerde Ajacieden. Zullen we het eens over die 'formidabele' ex-spelers van jullie hebben? Overmars en druiloor Van der Sar?! Focus je daar maar op ipv andere mensen te beoordelen omdat ze NIET tot jouw 'superieure' clubje behoren.
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 18:07
Dus als ik negatief reageer over Brands, ben ik positief over die twee? Vind zowel Van der Sar als Brands slappe zakken.
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 18:20
Nee, wanneer het slecht gaat, blijft Marcel Brands altijd thuis.....
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 18:55
Is het apart als ik zeg dat ik niet begrijp wat je daar mee zegt?
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 19:02
Ja, dat is inderdaad apart ja. Jij zegt Marcel Brands er niet is. Dan zal hij wel thuis (of elders) zitten wanneer hij er niet is, vermoed ik zo.
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 19:11
Aparte soort humor heb jij ;)
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 19:30
Juist ja ;)
Vind ik leuk
MeAgain +3863
woensdag 22 november 2017 om 19:36
Wat een zielig figuur ben jij zeg.
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 19:38
Wat klopt er niet aan wat ik zeg?
Argumenten graag.
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 19:53
Ik vraag me af of jij werk ofso hebt , of een vrouw want jij moet je echt vervelen dat je op elk psv bericht reageert. NEUS
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 22:07
daarom hoor je hem ook vaak
Vind ik leuk
donderdag 23 november 2017 om 12:47
Vorig seizoen opvallend weinig...
Vind ik leuk
donderdag 23 november 2017 om 20:58
ouwe koeien
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 12:48
Jonge koeien
Vind ik leuk
Noudyo. +10431
woensdag 22 november 2017 om 17:50
''We hadden zeventig procent balbezit en hebben echt goed gespeeld. Maar er is dan niet gewonnen. Het gaat om winnen, daar moet in de jeugd meer de nadruk op."

Leuk dat ze dan van plan zijn om niet meer de score bij te houden bij de jeugdwedstrijden.
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 18:32
Dat wordt uit zn verband getrokken...
Het gaat om 6, 7 en 8 jarige zodat je bij sommige uitslagen geen scores als 14-0 hebt. Alle jeugd daarboven verandert er niks.
En in Duitsland en België doen ze dat al een paar jaar hoor en dat zijn onze voorbeeldlanden toch?
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 17:51
Goed verhaal, ze hebben duidelijk naar de opleiding van Bayern gekeken, waar Brands het over heeft mis ik ook nog in de Ajax opleiding, hopen dat zij hier ook iets mee gaan doen:)
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 17:53
goed bezig in ehv
Vind ik leuk
jaja_PSV +19857
woensdag 22 november 2017 om 18:53
Met alle respect, bij Ajax doen ze dit dus niet. Het spelsysteem, driehoekjes staan voorop.
De tekst hierboven zei Frank de Boer altijd: "we waren de bovenliggende partij met 70% balbezit, maar we zijn afgestraft door effectiviteit".

Ook Ajax fans doen denigrerend naar PSV in uitingen als "counterploeg"...maar ook zij zijn vergeten waar het om gaat: winnen.
Ik noem het meer reactievoetbal wat veel effectiever is dan dat breien van Ajax waardoor de tegenstander alle tijd heeft een handbalformatie rond het doel te vormen. En ja dan klaagt Frank weer over een bus geparkeerd...ja logisch als je kiest om te breien.

Effectief doelgericht voetbal is juist veel leuker dan langzaam breien zonder het oogmerk om snel te scoren.

Achterlijn halen? Achterhaalde flauwekul... Een splijtende dieptepass en iemand 1:1 tegenover de keeper zetten, da's genieten.
[Reactie gewijzigd op woensdag 22 november 2017 om 18:59]
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 19:14
Gedeeltelijk eens, gedeeltelijk oneens. In Europa moet je je als Nederlandse ploeg aanpassen, ook al kan het tegen de clubs onder de Europese top ook wel op de Ajax-manier, zie vorig jaar (dan moet je echter wel het elftal er voor hebben). Echter, in Nederland kan het gewoon op de manier hoe Ajax het doet, simpelweg omdat je als Ajax zijnde altijd meer kwaliteit hebt dan de tegenstander.
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 19:16
Overigens denk ik ook dat het een kwestie van clubcultuur is, Ajax is simpelweg niet een ploeg die tegen de eigen 16 aan kan leunen en PSV is geen ploeg die elke wedstrijd het initiatief kan nemen. Echter zal je als PSV zijnde daar vaker problemen mee krijgen, aangezien je als topclub in Nederland simpelweg het spel wel MOET maken.
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 19:18
En over Frank: Frank had juist wel een speelwijze ontwikkeld waar het spel dan wel niet altijd flitsend was, maar waar ie wel 4 kampioenschappen mee binnen heeft gehaald.
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 17:53
We moeten in Nederland gewoon op zoeken naar grote zakken met geld.
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 18:07
Wat me vooral bij PSV en Ajax opvalt is dat er een hoop jeugdspelers worden gekocht. Veelal buitenlandse jongens die zelden het eerste bereiken. Heeft weinig met opleiden van doen.
Vind ik leuk
jaja_PSV +19857
woensdag 22 november 2017 om 19:00
Opleiden is onvoldoende, je hebt eerst talent nodig en talent is schaars.
PSV kan niet afwachten totdat een talent zich aandient uit Eindhoven en omstreken....geen enkele club wacht meer af.
[Reactie gewijzigd op woensdag 22 november 2017 om 19:02]
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 19:48
Dat is de vraag. Die paar talenten die doorkomen bij PSV zijn Nederlanders. De buitenlandse jongens halen het zo goed als nooit (wellicht Bakkali en daarvoor Bogelund).

Ik vind het raar dat jongens uit Eindhoven op hun achtste naar de jeudopleiding gaan. Om vervolgens op hun zestiende te zien dat er een bus vol buitenlanders worden gehaald.

In Barcelona lukte het ook om jongens uit de regio op te leiden en nu zit het vol
met buitenlanders en er komt nauwelijks nog wat door.
Vind ik leuk
jaja_PSV +19857
woensdag 22 november 2017 om 19:52
Denk dat geen enkel team in de wereld een consequente aanwas van nieuw talent heeft. Het gaat met pieken en dalen.
Voorts put PSV bijvoorbeeld uit een regio met 500.000 inwoners daar waar Ajax in de randstad al snel put uit 2mio inwoners in die regio. Geeft niet, maar je kijkt dan wel sneller buiten je regio, land , Europa...
[Reactie gewijzigd op woensdag 22 november 2017 om 19:53]
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 21:21
Eens.
Vind ik leuk
jaja_PSV +19857
donderdag 23 november 2017 om 10:09
Ik val haast van me stoel...
Vind ik leuk
donderdag 23 november 2017 om 00:28
Wat is er mis met spelers kopen. De topclubs in Europa doen niet anders.
Vind ik leuk
mchollie +2658
woensdag 22 november 2017 om 18:12
Brands, ex AZ.
Gerbrands, ex AZ.

De AZ opleiding is 1 vd beste van Nederland, goed in gang gezet en nu AZ er de vruchten van plukt gaat PSV het kopiëren.

Ben benieuwd of ze het zelfde niveau gaan halen.

Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 18:14
Er is maar één slaapzak en dat is m.r football oftewel neusje
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 20:38
Neusje? Zielig zeg
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 20:39
Nou vooruit dan drink neus
Vind ik leuk
donderdag 23 november 2017 om 00:29
Pffff... hoe oud ben jij?
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 18:35
Dit is gewoon een knutsel samenvatting van het artikel in de VI.
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 19:11
Welke dan?
Vind ik leuk
Leedz +3689
woensdag 22 november 2017 om 19:21
Elf in de selectie zeg hij...

Nou meer dan de helft zit letterlijk en figuurlijk op de bank en komt eraf als de wedstrijd voorbij is
Vind ik leuk
52N6E +245
woensdag 22 november 2017 om 19:49
In Nederland moeten zelf opgeleide spelers en talenten ook al op op tijd wedstrijdminuten maken zonder dat dit de competitie schaad. Een idee zou kunnen zijn om oefenwedstrijden intensief in het programma naast de erdivisie op te nemen. Topclubs met wisselende samenstellingen tegen topclubs uit omringende landen laten oefenen zoals nu ook met oefeninterlands gebeurt maar dan op een gestructureerd niveau waarbij je op basis van prestaties uit deze wedstrijden door kunt selecteren. Om de balans tussen de echte wedstrijden te houden kan je er voor kiezen om de bekercompetities te verkorten tot max de winterstop en daarna wekelijkse oefenwedstrijden houden. Dit moet wel met publiek en sponsoren moeten dit serieus gaan nemen door constructie met transferbeleid bij betere resultaten.
[Reactie gewijzigd op woensdag 22 november 2017 om 19:50]
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 19:56
Is ene goeie die brands die snapt het
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 20:41
Dat zijn stukjes uit voetbal studio sport van zondagavond denk ik, daar was hij toch? Of was het in Ziggo Rondo?
Vind ik leuk
woensdag 22 november 2017 om 21:33
@vp hier word een Ajacied voor Neus uitgemaakt, waarom blijven deze reacties wel staan?
Vind ik leuk
donderdag 23 november 2017 om 10:14
Helemaal mee eens. De aflopen jaren heeft de visie van Verheijen niets gebracht gezien de teleurgang van het Nederlandse voetbal. Met minder trainen meer bereiken is als "meer eten en toch afvallen".
Meer trainen op fysiek is altijd mijn motto geweest. Terug naar de tijd waar succes en fysieke en mentale hardheid hand in hand in gingen. We weten inmiddels zoveel meer dan toen. Het kan op deze wijze alleen maar beter worden mits we de gekkigheid van de afgelopen 15 jaar achter ons laten.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Brands kijkt naar het buitenland: "Moeten we in Nederland echt stappen in maken"