Keizer tevreden over De Jong-experiment: Het voorspelbare moet eraf

    Keizer tevreden over De Jong-experiment: "Het voorspelbare moet eraf"

    donderdag 23 november 2017 om 11:38

    Marcel Keizer sluit niet uit dat Frenkie de Jong vaker wordt ingezet als verkapte linksbuiten. Het experiment werd bij de achtklapper tegen NAC Breda voor het eerst uitgevoerd.

    "Frenkie hangend aan de linkerkant is een soort variant op 4-3-3, dan heb je een vierde middenvelder. Ik heb in sommige gevallen graag een vierkant op het middenveld, het voorspelbare van 4-3-3 moet eraf", aldus Keizer na de 2-1 oefenzege op Borussia Mönchengladbach, geciteerd door Ajax Life.

    "Er mag best een buitenspeler naar binnen trekken, we hebben graag aanvallers op het veld staan, maar in de slotfase of om tactische redenen kan het ook met Frenkie", vervolgt de Ajax-trainer, die tevreden was over de inbreng van De Jong in Breda. "We hebben zat buitenspelers, maar als je ziet hoe hard het kan gaan met blessures bij Cerny en Younes... Dan moet je soms wel eens."

    "Frenkie vulde het tegen NAC goed in, Hakim kwam dinsdag aan de zijkant te staan, maar dat ben ik niet snel weer van plan. Dat was meer even omdat er andere jongens werden gewisseld."

    Lees ook: 'Vierde middenvelder van Ajax' baalt: "Ja, dat gevoel heb ik wel"

    Plaats een reactie

    riGGY-AFCA +19170
    donderdag 23 november 2017 om 11:42
    Hij heeft nog steeds geen vaste basis en nu gaat 'ie ook nog eens spelers op posities zetten die daar helemaal niet thuis horen!

    Bravo!
    Vind ik leuk
    Woudo +8014
    donderdag 23 november 2017 om 11:58
    Frenkie als hangende linksbuiten? Dan heeft Keizer helemaal 0 vertrouwen in Kleine Kluivert...
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +19170
    donderdag 23 november 2017 om 12:04
    Inderdaad. Ik kan echt niets goeds bedenken wat Keizer doet op dit moment...
    Vind ik leuk
    Woudo +8014
    donderdag 23 november 2017 om 12:07
    Ik vind persoonlijk wel dat v/d Beek en Frenkie vaker moeten spelen, vind die 2 altijd leuk om naar te kijken namelijk! Maar kom op Frenkie als hangende linksbuiten dat is gewoon Kluivert helemaal afschrijven.. Nu word het Younes als eerste linksbuiten en dan als hij niet fit is Frenkie daar, kunnen zomaar eens heel weinig minuten worden voor Kluivert dan, en die heeft de minuten nodig om zich door te ontwikkelen. Als Kleine Kluivert vertrekt na dit seizoen door gebrek aan speelminuten mogen jullie dat Keizertje aanrekenen!
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +19170
    donderdag 23 november 2017 om 12:09
    Is net als Veltman als 2de rechtsback bij het Nederlands elftal en dan na een blessure alsnog iemand oproepen en in de basis zetten..

    Hakim - Frenkie - Donny

    Zo simpel kan het zijn...
    Vind ik leuk
    Woudo +8014
    donderdag 23 november 2017 om 12:12
    Mee eens, dan heb je een schitterend middenveld man. maar misschien heb je dan het tegenovergestelde probleem van wat Feyenoord nu heeft. Dan heb je 3 middenvelders die vooral technisch zijn waar wij er 3 hebben die alleen ballen kunnen afpakken(en daar ook gigantisch mee falen dit seizoen).
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +19170
    donderdag 23 november 2017 om 12:13
    Ja exact.. Punt naar voren vind ik ook geen probleem trouwens...
    Vind ik leuk
    Woudo +8014
    donderdag 23 november 2017 om 12:15
    Vooral in de Nederlandse competitie niet, als je nou nog europees zou spelen begrijp ik dat je een extra slot op de deur wil hebben. Maar een team als Ajax zou toch makkelijk met de punt naar voren kunnen spelen, met het materiaal wat daar nu rondloopt maak je dan bijna elke wedstrijd 4 a 5 goals, dan maakt het ook geen reet uit of je er nou 1 of 2 tegen krijgt!
    Vind ik leuk
    JustH +15363
    donderdag 23 november 2017 om 16:04
    zelfde geld dan voor Frenkie, Keizertje mag er maar 11 opstellen. En wie hij ook opstelt, het zal hier nooit goed zijn, Dat is een poosje geleden al besloten hier door de (kenners).
    Vind ik leuk
    donderdag 23 november 2017 om 23:32
    Keizertje? Te vaak naar vd Gijp geluisterd? Woudootje.
    Vind ik leuk
    Leedz +6836
    donderdag 23 november 2017 om 13:56
    Hij is goed in slechte keuzes maken
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +19170
    donderdag 23 november 2017 om 13:58
    En slecht in goede keuzes maken ;-)
    Vind ik leuk
    Leedz +6836
    donderdag 23 november 2017 om 15:04
    Dus hij is goed in 2 dingen ;)
    Vind ik leuk
    zwollie +7485
    donderdag 23 november 2017 om 12:11
    Youness word echt niet vervangen, die blijft gewoon spelen. Dus. Frenkie zal daar niet veel spelen
    Vind ik leuk
    donderdag 23 november 2017 om 12:42
    Deze man gaat echt de boeken in als de slechtste coach ooit. In het hele voetbal.
    Vind ik leuk
    Korm +35524
    donderdag 23 november 2017 om 13:27
    zo denk ik er ook over maat
    Vind ik leuk
    Cookee +10635
    donderdag 23 november 2017 om 13:43
    Ik wil ver gaan om Marcel te steunen. Maar ik ben het nu met je eens de beste trainers die ik gezien heb deden altijd de logische keuze... dat werkte altijd. Jan Wouters op linkshalf werkte ook niet... logisch is goed.

    Maar ik snap ook dat Keizer nu gedwongen wordt door omstandigheden.
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +19170
    donderdag 23 november 2017 om 13:46
    Jep...
    [Reactie gewijzigd op donderdag 23 november 2017 om 13:46]
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +19170
    donderdag 23 november 2017 om 13:46
    Ja ik heb Keizer ook erg lang het voordeel van de twijfel gegeven. Alleen begint 'ie nu echt door te slaan. Dolberg op links, de Jong op links...

    Hij is er wel snel achter dat 'ie Ziyech niet op linksbuiten moet opstellen, dat doet 'ie dan weer wel goed haha...
    Vind ik leuk
    Cookee +10635
    donderdag 23 november 2017 om 13:51
    Als Youness niet speelt, dan Kluivertje erin, simpel. Dan kunnen mensen meteen zien waarom Kluivert niet altijd speelt.
    Niet slim van Keizer om dit in de publiciteit te brengen, dit is trainerspraat. Op een congres voor trainers zullen ze aan zijn lippen hangen. De meeste mensen was het in het veld niet eens opgevallen. Maar nu krijgt hij de hele kar over zich heen.
    Hij probeert wat... maar kan beter niks zeggen.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 23 november 2017 om 13:53]
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +19170
    donderdag 23 november 2017 om 13:53
    Ik had graag Johnson op de linkerflank gezien met zo'n grote voorsprong afgelopen weekend...
    Vind ik leuk
    Cookee +10635
    donderdag 23 november 2017 om 13:56
    Ja precies... grote voorsprong... talent een kans geven, zo deed Ajax dat altijd al. Dan neemt die meteen ervaring mee voor een volgende keer.
    Vind ik leuk
    vrijdag 24 november 2017 om 02:14
    Johnson is de nieuwe J-C zelfde versnelling daar gaan we veel plezier aan beleven.let maar op mijn woorden die moet gauw erbij wat sterker worden als trainer moet je spelers beter maken harder laten schieten goede schijnbewegingen en de 5 sec regels altijd er in behouden, op die dingen moet er nou meer op getraind worden Keizer ........is voor mij de beste trainer voor Ajax daar komen ze nog wel achter, wij zijn Ajax
    Vind ik leuk
    donderdag 23 november 2017 om 11:42
    Nee , die experimenten moeten stoppen kaal kalf.
    Vind ik leuk
    Leedz +6836
    donderdag 23 november 2017 om 11:43
    Here we go again...

    Frenkie is een middenvelder Keizer en daar komt hij ook het best tot zijn recht, aangezien je toch van wisselen houdt geef hem dan regelmatig een basisplek op de plaatst van Schone
    Vind ik leuk
    jepo10 +700
    donderdag 23 november 2017 om 11:44
    Zet hem alsjeblieft gewoon basis op zijn eigen plek en stop dit soort rare tactische wanpraat.. Alsjeblieft
    Vind ik leuk
    3Bier +8648
    donderdag 23 november 2017 om 11:44
    Frenkie moet in de as staan. Het meest voorspelbare van 4-3-3 bij Ajax is Younes. Dus heel simpel Keizer. Wil je het voorspelbare eruit halen, zet dan Younes er niet in. Net zoals tegen NAC. Ging niet slecht volgens mij.
    Vind ik leuk
    donderdag 23 november 2017 om 11:44
    Word Keizer eindelijk wakker
    Vind ik leuk
    donderdag 23 november 2017 om 11:46
    weet je wat je ook kan doen, huntelaar op goal zetten en dolberg in de spits. dan heb je toch huntelaar en dolberg in het elftal en heb jij iedereen tevreden gekregen. vervolgens kan je onana mooi in de 90e minuut als verkapte linksachter zetten zodat hij ook zijn minuten pakt.
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +19170
    donderdag 23 november 2017 om 11:48
    Hehe, roep maar niet te hard...

    Aan de andere kant denk ik niet dat Marcel Keizer op VP zit anders had 'ie niet van die rare fratsen uitgehaald... ;)
    Vind ik leuk
    SimonSays +5953
    donderdag 23 november 2017 om 11:51
    ".. een soort variant op 4-3-3, dan heb je een vierde middenvelder."

    Daar is al een benaming voor, dat noemen we 4-4-2. Maar dat durft hij niet te benoemen, want Ajax speelt alleen 4-3-3 of 'een variant' hierop.
    Vind ik leuk
    MojoRisin +12705
    donderdag 23 november 2017 om 11:56
    Als het ten koste van Younes gaat vind ik alles best..
    Vind ik leuk
    donderdag 23 november 2017 om 12:06
    Edit:redactie VP
    [Reactie gewijzigd op donderdag 23 november 2017 om 12:40]
    Vind ik leuk
    Mari +8555
    donderdag 23 november 2017 om 12:14
    Niet weer.
    Waarom geen experiment Keizer weg tot de winterstop. Als het experiment geslaagd is.....
    Deze drol beseft echt niet dat hij geen trainer meer is van een elftal dat opleidt voor het eerste.
    Sar het wordt tijd dat jij ook maar opstapt.
    Je leest, ziet en hoort toch ook wat voor onzin hij uitkraamt.
    Zodra een speler zijn mond opendoet denkt hij, hmm deze moet ik tevreden houden. Gevolg onzekerheid bij spelers. Resultaat bekend.
    Vind ik leuk
    vrijdag 24 november 2017 om 02:33
    allemaal gelul en gezeik elke trainer slaagt bij Ajax goede materiaal is het halve werk komt allemaal wel goed met Ajax iedereen krijgt de kans nu te groeien bijna twee voltallige elftal bijna dus voor mij mag hij experimenteren en volgend jaar schitteren in Europa en in de eredivisie kijk maar naar PiSVis en 010 nokke snel af in die race
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 24 november 2017 om 02:35]
    Vind ik leuk
    Mari +8555
    zondag 26 november 2017 om 11:35
    Gewoon door blijven dromen
    Vind ik leuk
    Enden +4019
    donderdag 23 november 2017 om 12:39
    Beetje in de oude iniesta rol
    Vind ik leuk
    derksen +8805
    donderdag 23 november 2017 om 12:44
    Die Bergkamp joh al maanden trainer bij ajax1 en nog weet die niet eens hoe die wil spelen en met wie
    Hij kan er echt helemaal niks van die Bergkamp!
    Vind ik leuk
    El Cazador +6078
    donderdag 23 november 2017 om 12:50
    Wat ik zo waardeer in Marcel Keizer is zijn transparantie cq eerlijkheid. Bosz deed tot aan de kerst exact hetzelfde maar deelde dat alleen met Krúzen.
    Maar de eerlijkheid word door alle aanhangers hier totaal verkeerd ingeschat en beginnen gelijk azijn te pissen, bah, bah
    Vind ik leuk
    MojoRisin +12705
    donderdag 23 november 2017 om 13:04
    Volgens mij is het Keizers bedoeling dat Frenkie wel vanuit het middenveld speelt en Sinkgraven dan een soort valse linksbuiten wordt, dus dan speel je eigenlijk met maar 3 verdedigers.. Vind ik op zich nog niet eens heel slecht gevonden, de andere 'plannen B' liepen niet echt bepaald goed namelijk..
    Vind ik leuk
    Mari +8555
    donderdag 23 november 2017 om 13:05
    Gelukkig leren de spelers heel veel van Keizer.
    Zyech bijvoorbeeld, wat is hij gegroeid zeg. Veltman, veel beter geworden. Dan wil ik het niet eens hebben over Kluivert, de Ligt van Beek enz.
    Nee, Keizer maakt spelers echt beter.
    Gelukkig kunnen ze op Europees niveau bewijzen wat voor groei ze doormaken.
    Aan alle jonge talenten? zou ik wil zeggen: ga ajb niet weg, ga niet naar bijvoorbeeld Guardioala, wat kan hij je bijleren? Keizer maakt van jou een topper
    Vind ik leuk
    donderdag 23 november 2017 om 13:08
    Frenkie heeft gewoon extra zijn best gedaan tegen NAC omdat het een kruikenzeiker is. :-)
    Vind ik leuk
    Koeien +2427
    donderdag 23 november 2017 om 13:10
    Oi, dit klinkt nogal statisch en ouderwets van dhr Keizer. Alsof Nederlands voetbal een gefixeerde 4-3-3 formatie hoort te zijn.

    De bedoeling van 4-3-3 (in totaalvoetbal) is dat het veld evenredig is verdeeld en je zodoende spelers kan roteren. Dit zorgt uit zichzelf al voor onvoorspelbaarheid.

    Als je 4-4-2 met een ruit wilt spelen laat je gewoon een aanvaller inzakken, dat noemen we dan eerder 4-3-3 met de punt naar achteren. Netzoals dat in het buitenland ze 4-3-3 met de punt naar voren een 4-2-1-3 noemen.

    Maar dat was juist ook de bedoeling van de vader van totaalvoetbal Rinus Michels. 4-3-3 (idealiter 3-4-3) is het uitgangspunt om zo het veld naar gelang de instructies of de spelsituatie aan te passen. Dat is juist de kracht van 4-3-3, je kan er alle kanten mee op.

    Pas als je echt gefixeerde rollen gaat instellen (bv 2 vleugelverdedigers met 3 centrale) kun je het geen 4-3-3 meer noemen.
    Vind ik leuk
    DubRtd +15207
    donderdag 23 november 2017 om 14:27
    "Hakim kwam dinsdag aan de zijkant te staan, maar dat ben ik niet snel weer van plan".

    Ah joh... doe nou wel. Hij vindt het juist zo leuk om niet op "zijn" plek te spelen.
    Vind ik leuk
    Boompje85 +140
    donderdag 23 november 2017 om 14:53
    "Het voorspelbare" staat voor Amin Younes.. Dus als je het zo bekijkt dan heeft ie gelijk.. Maar wat we nodig hebben is diepgang, dus liever Kluivert een paar wedstrijden achter elkaar basis met Johnsen als back up..
    Vind ik leuk
    Liwwadder +3925
    donderdag 23 november 2017 om 15:34
    Makkelijk praten als je tegen staande poppen met dikke cijfets wint Keizer.
    Vind ik leuk
    Bertus Ruk +1140
    donderdag 23 november 2017 om 22:49
    Elke mededeling van deze pingpongbal is een verrassing.
    Als spelers zou ik hier doodziek van worden.
    Aan het eind van het seizoen hebben we dus 34 varianten te bespreken, Bah.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Keizer tevreden over De Jong-experiment: "Het voorspelbare moet eraf"