'Er heerst de sfeer dat Feyenoord min of meer per ongeluk kampioen is geworden'

'Er heerst de sfeer dat Feyenoord min of meer per ongeluk kampioen is geworden'

zaterdag 25 november 2017 om 07:40

In een analyse over het tot nu toe dramatische seizoen van Feyenoord constateert het Algemeen Dagblad dat de 'excuuscultuur' terug is in de Kuip. De Rotterdammers blijven maar punten verspelen in de Eredivisie en zijn al klaar in Europa.

'Van Bronckhorst rekende vorig seizoen nog keihard af met de excuuscultuur, die de Kuip jarenlang in de greep leek te hebben', schrijft het AD. 'De lat moest hoger en hoger, zei hij voortdurend. Kritiek vanuit de media? Het hoort er allemaal bij. De toenemende druk? Het standpunt van Van Bronckhorst: heren, welkom in de top. Maar ook de trainer van Feyenoord blijft de laatste tijd hangen in zinnen als 'het rendement moet omhoog' of 'we creëren wel kansen, maar we maken ze niet'.'

Volgens de krant is het typerend hoe Van Bronckhorst de steunbetuigingen van Manchester City-coach Pep Guardiola omarmde. De bravoure die Feyenoord in het kampioensjaar had, is volledig verdwenen. 'Nee, in de Kuip heerst momenteel meer de sfeer dat Feyenoord afgelopen seizoen min of meer per ongeluk kampioen is geworden', aldus het AD. 'En het wegduiken achter lagere budgetten dan de concurrentie, het was jarenlang hét excuus van Feyenoord om ondermaats te presteren.'

'De zevende plek op de ranglijst is dan misschien beneden de stand van de kampioen, maar er zijn blijkbaar verzachtende omstandigheden', vervolgt het AD. 'Het 'ja maar'-gehalte, de verhalen over beperkte budgetten, de factor pech, het wijzen naar gebrek aan rendement of blessures, ze keren weer met regelmaat terug vanuit de Kuip.'

Lees meer over:EredivisieFeyenoord

Poll

Is Feyenoord na het kampioensjaar terug bij af?

(1021 stemmen)

Plaats een reactie

zaterdag 25 november 2017 om 07:50
Misschien trok van Bronckhorst zich ook wel op aan Kuijt.
Vind ik leuk
Nuance +3169
zaterdag 25 november 2017 om 08:16
Zeker waar, is ook geen schande. Met een Kuijt in de selectie mocht niemand verzaken. Alleen al op de training was hij belangrijk. Een of twee blessures mogen niet als excuus gelden. Als je vijf man mist wordt het al lastig. Spelers als Diks, Nelom en Kramer in je team is niet best. Maar dan nog hadden spelers als Vilhena, Toornstra, Elhamadi en Jones op moeten staan. Dat is niet gebeurd. En dat is gewoon slecht. Daarnaast valt Gio ook wat te verwijten. In een echt topsportklimaat was Jones al gewisseld, en Vilhena ook. In een echt topsportklimaat had de trainer allang tegen de technisch directeur gezegd; Kramer eruit, ik moet een betere tweede spits. Lachwekkend dat wij zo’n amateur als tweede spits hebben.
Elke club heeft een breekpunt, bij de ene club ligt dat punt verder dan voor de andere.
Vind ik leuk
zaterdag 25 november 2017 om 08:24
Helemaal gelijk. Ik denk dat Gio als trainer te lang vasthoudt aan bepaalde keuzes. Wil hij een echte topcoach worden moet hij doorpakken maar ik ben bang dat hij dat niet durft.

Als persoon, zoals ik hem ken van tv, vind ik hem een een topper maar dat telt niet in de voetballerij
Vind ik leuk
Nuance +3169
zaterdag 25 november 2017 om 09:00
Dat is ook zo. Hij heeft een grote gunfactor. Maar voor ons supporters is het niet prettig om te zien dat clubs als PEC, FC Utrecht, AZ, etc beter positiespel spelen, aantrekkelijker voetballen dan wij. Met alle respect, maar dat kan en mag niet. Elke keer na een topprestatie dondert Feyenoord door de ondergrens. Na het winnen van de Europacup 1 in 1970 verlies je uit bij Ut Arat (wie ?). Het zit diep in de genen van deze club. Heeft met geld te maken, maar ook met onkunde. Wat dacht je van Mark Wotte als TD, of Bosz? Gullit als trainer, of Bengtsson. Als ik er over nadenk wat een tsunami aan kneuzen, slechte bestuurders, meelopers, profiteurs de poorten van de Kuip gepasseerd heeft de laatste veertig jaar. Ongelofelijk.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 25 november 2017 om 09:00]
Vind ik leuk
Johan.l +4088
zaterdag 25 november 2017 om 09:13
Ik geef je een like, omdat je helemaal gelijk hebt, ik vind het als ajaxcied wel jammer kampioen worden is voor ons maar 7 de dat is zelfs voor ons niet leuk
Vind ik leuk
zaterdag 25 november 2017 om 11:49
Behoorlijke kneuzen tsunami idd. Wel afgewisseld door
aantal grootheden gelukkig maar ben t wel eens.

Gullit had ook gewoon een succes kunnen worden natuurlijk. Ik bedoel vooraf weet je t nooit he. Grote namen de kans geven gebeurt nogsteeds en overal.
Vind ik leuk
zaterdag 25 november 2017 om 07:51
En zo is het..
Vind ik leuk
zaterdag 25 november 2017 om 07:55
Touché...
Vind ik leuk
Old Star +4132
zaterdag 25 november 2017 om 07:59
Het is inderdaad topclub onwaardig. Misschien was t wel een toeval seizoen. Wat er nu gebeurd is iig ver onder de maat. Je kunt blessures etc hebben, maar dan nog hoort deze club in de top 4 mee te draaien. Van Bronkhorst verdient wel krediet, maar er moet heel rap wat veranderen bij Feijenoord.
Vind ik leuk
Nouwske +513
zaterdag 25 november 2017 om 08:14
Niet per ongeluk hoor. Dankzij Naaihuis en de knkb
Vind ik leuk
Johan.l +4088
zaterdag 25 november 2017 om 09:14
Zo vroeg en de bis al gemist, of slechte sex gehad?
Vind ik leuk
zaterdag 25 november 2017 om 11:20
de KNVB hielp Feyenoord aan de titel dus eigenlijk toeval met een beetje hulp
Vind ik leuk
zaterdag 25 november 2017 om 08:22
Ze zijn vooral kampioen geworden omdat Ajax in het begin moest wennen aan de speelstijl van Bosz ;-)
Vind ik leuk
zaterdag 25 november 2017 om 09:56
of Feyenoord had al een paar weken eerder kampioen moeten zijn. Tegen clubs waar punten gemist zijn, zijn in totaal vier goals onterecht afgekeurd.. Het is maar hoe je het bekijkt of blijft redeneren in als als als
Vind ik leuk
zaterdag 25 november 2017 om 08:29
En als je spelers onder de prijs blijft verkopen , haal je nooit wat gelijkwaardigs terug.
Kongolo en Elia waren belangrijker en beter dan iedereen denkt
Tel daarbij op de mentaliteit van Kuijt.
De blesures die je toen niet had nu wel.
Een Diks die maar mag blijven opdraven .
Geen eigen jeugd meer die doorstroomt
Conclusie: we zijn terug bij af
Vind ik leuk
zaterdag 25 november 2017 om 08:35
Als echte ras Feyenoord supporter moet ik gewoon toegeven dat Feyenoord kampioen is geworden omdat er 11 á 12 spelers in TOP en TOP vorm waren. De basis 11 paste echt precies bij elkaar.

Een paar voorbeelden:
Een hele goede, creatieve, maar soms slordige Elia werd altijd weer opgevangen door de sterke Kongolo. Het geluk was dan altijd dat Elia bij afwezigheid van Kongolo dan wel vaak goed speelde. Mocht trage, altijd teijfelende Nelom invallen, dan stond v.d. heijden altijd klaar om zijn rommel op te ruimen. Een rotsvast en in top vorm verkerend middenveld met een thuis bijna altijd scorende nr 10, en een pijlsnelle rechtsback die ook vaak slordig was, maar zorgde voor creativiteit aan de rechterkant maakte de in top vorm basis 11 compleet. Kuyt die aan zn eind van zn carriére zat, en nog net geen "kampioen worden" op zn voorhoofd had getattooeerd, maar door Giovanni vaak bijna schuimbekkend op de bank geplaatst werd, is ook een grote redding geweest. Het heeft Kuyt Nog driftiger en feller gemaakt, waardoor hij eigenlijk ook boven zn kunnen is gaan spelen, en daarin het hele team meenam. Zo heeft ieder wel zn verhaal waardoor ze allemaal boven hun niveau gingen presteren.

Daarnaast speelde de enorme gunfactor, de eindeloze doorzettingsvermogen, en de inbalans bij Ajax en Vooral PSV een hele grote rol.

Ik ben hartstikke trots op mijn club. En 14 mei was een van de mooiste dagen in mijn leven. Wat heb ik genoten. Maar stiekem wist ik, en eigenlijk iedereen wel, dat dit echt uitzonderlijk was wat er gebeurd was met dit team (misschien maakte het alles daarom juist nog mooier).

Sorry voor t lange verhaal, hier, een aardappel...
Vind ik leuk
Jozef +22984
zaterdag 25 november 2017 om 10:05
Voor een goed verhaal hoef je je niet te excuseren.


Ditverhaal is goed... ;-)
Vind ik leuk
Huomel +516
zaterdag 25 november 2017 om 11:29
goed verwoord!

realistisch gezien is Feyenoord door drama seizoen van Ajax en PSV en door het boven hun kunnen stijgen terecht kampioen geworden!
Vind ik leuk
zaterdag 25 november 2017 om 08:41
Dit is toch Feyenoord. Het ene jaar goed het andere een stuk minder. Is nooit anders geweest.
Vind ik leuk
zaterdag 25 november 2017 om 08:47
Euh. Dat is gewoon de keiharde waarheid. HEEL VEEL GELUK, hulp van scheidsrechters en ploegen die op 50% tegen ze speelde.
Vind ik leuk
zaterdag 25 november 2017 om 10:08
En die ploegen spelen dit seizoen maar eens een keer op 100% en de scheidsrechters hebben allemaal zoiets van, dit jaar niet. En toen werd David de kabouter ineens wakker..
Vind ik leuk
zaterdag 25 november 2017 om 08:49
Inderdaad een goed jaar gehad vorig jaar,maar dat kwam grotendeels door dat de concurrentie veel punten verspeelde.
Het Hosanna geroep maakt langzaam weer plaats voor de realiteit.
Nu zie je PSV met belabberd voetbal bovenaan staan,waar 6 a 7 weken geleden de kop van Cocu nog bijna rolde.
Met hetzelfde belabberde voetbal.
Vind ik leuk
zaterdag 25 november 2017 om 08:50
Het was Kuyt, die de groep onder controle had joh. De undercover coach
Vind ik leuk
flipper +903
zaterdag 25 november 2017 om 08:53
geluk, klopt.......
Vind ik leuk
Polly11 +1842
zaterdag 25 november 2017 om 08:57
Niet per ongeluk, maar per geluk
Vind ik leuk
zaterdag 25 november 2017 om 09:01
Ik hoop dat er bij het AD, dit weekend ook 8 zieke sportjournalisten thuis blijven. Kijken hoe de krant er maandag uit ziet.
Vind ik leuk
zaterdag 25 november 2017 om 09:06
Calimero gedrag!
Vind ik leuk
zaterdag 25 november 2017 om 09:19
hallo. Als je de kwaliteit niet hebt om op te staan? El Ahmadi heeft voor hij naar Feijenoord kwam in Engeland niks gepresteerd! Dus opstaan? Er was er maar een! die dat kon, en die speeld niet meer! Zonder Kuyt is dit Feijenoord maar een matig elftal.Als je van NAC thuis verliest dan heb je niks meer te willen! Feijenoord moet hopen dat ze mee blijven draaien om de Euro plaatsen?Dat gaat nog lastig genoeg worden.mvg ritje
Vind ik leuk
meinema +237
zaterdag 25 november 2017 om 09:33
Ontkendat het allemaal niet zo is dan
Vind ik leuk
rpaulp50 +3820
zaterdag 25 november 2017 om 09:36
Het AD haalt twee dingen door elkaar; "excuses" en "redenen" .
Een reden is een feitelijk oorzaak, een excuus een verontschuldiging en wordt ook vaak als smoes misbruikt.

Feyenoord verschuilt zich niet achter het feit dat het o.a. financieel ver achterloopt op Ajax en PSV met name.
Van Geel zelf verklaarde dat de club mijlen achterloopt mbt Ajax en PSV, dat zijn keiharde feiten, geen smoesjes of excuses dus.

Geld is macht en het ontbreken daarvan een dodelijke zwakte.
Zo kan Feyenoord zich geen sterke bank veroorloven, krijgt met langdurige blessures te maken en daar gaat je seizoen......

Het is zo als het is, Feyenoord moet of geld aantrekken en de club deels verkopen ( of in z'n geheel....) Danwel accepteren dat het financiële gat met de concurrentie te groot is geworden en zich tevreden moet stellen met een incidenteel succes zoals afgelopen seizoen het geval is geweest.
Vind ik leuk
zaterdag 25 november 2017 om 09:38
'Er heest de sfeer dat Feyenoord min of meer per ongeluk kampioen is geworden'

en met wat hulp van de KNVB.
Vind ik leuk
zaterdag 25 november 2017 om 10:05
Wat een onzin, geef eens een voorbeeld? Die video beslissing tegen PSV? man man man wat een zielig gelul.
Vind ik leuk
zaterdag 25 november 2017 om 11:23
bijn 8 min doorspelen bij ADO? enz
Vind ik leuk
zaterdag 25 november 2017 om 10:04
Wat een Bullshit van een krant waar je niet anders van verwacht. Als er geen blessures waren geweest en hij had vast gehouden aan keuzes hoor je niemand daar over. Welke keuzes zijn er nu helemaal. Makkelijk scoren voor het AD en de supporters mee krijgen, jammer dat Gudde weg is anders hadden ze die nu zwart gemaakt.
Vind ik leuk
gustare +255
zaterdag 25 november 2017 om 10:07
Feyenoord is toch ook gewoon per ongeluk kampioen geworden? Dat weet iedereen. en met het huidige materiaal kan het zomaar weer 18 jaar duren tot de volgende keer ;-)
Vind ik leuk
gustare +255
zaterdag 25 november 2017 om 10:07
Feyenoord is toch ook gewoon per ongeluk kampioen geworden? Dat weet iedereen. en met het huidige materiaal kan het zomaar weer 18 jaar duren tot de volgende keer ;-)
Vind ik leuk
North +2225
zaterdag 25 november 2017 om 10:36
Er heerst al meer dan 100 jaar een excuuscutuur bij die club.
Gebrek aan visie en kwaliteit heet dat.
Zijn inderdaad per ongeluk kampioen geworden vorig jaar. Daarom gebeurt het ook maar één keer in de 18 jaar.
Vind ik leuk
zaterdag 25 november 2017 om 10:46
Volgens mij heest er bij jullie een sfeer van mongolisme.
Vind ik leuk
zaterdag 25 november 2017 om 10:53
Zeker toevallig kampioen geworden. Hoe je zag hoe sommige teams tegen feyenoord speelde, schandalig! Der zee bij Mozes ging minder ver open dan de verdedigingen bij vele local clubjes in Nederland. En Kuijt niet overschatten aub, was niet zijn 1e jaar. Het jaar daarvoor zat hij er ook al en toen was alles wel normaal, vorig jaar zeker niet!

Ik gun ze het kampioenschap zeker wel, PSV moest zich het meest schamen met vlak daarachter ajax!
[Reactie gewijzigd op zaterdag 25 november 2017 om 10:54]
Vind ik leuk
ficusje +1116
zaterdag 25 november 2017 om 12:14
Wat een onzin hier,als je na 34 wedstrijden bovenaan staat terechte kampioen.
Vind ik leuk
zaterdag 25 november 2017 om 12:44
Blijkt wel hoe goed ze spelen in de CL. Een van de zwakkere poules met het allerslechtste resultaat ooit van een Nederlandse ploeg. En voordat je reageert... Ajax is een keer 3e geworden in de sterkste CL poule ooit een paar jaar geleden: Manchester City-Real Madrid-Borussia Dortmund-Ajax
[Reactie gewijzigd op zaterdag 25 november 2017 om 12:46]
Vind ik leuk
zondag 26 november 2017 om 02:08
haha wat een debiel ben jij kerel weer zoon neus die altijd maar weer hengelt naar in het verleden behaalde prestaties wat heb je deraan? moet vooruit kijken naar het heden, ajax ooit een keer 3e in zwaarste cl poule....Applausje??. waren toch hele andere elftallen als nu kan je niet vergelijken met elkaar mongol, en wrijf even in je ogen maar de laatste 5 prijzen in nederland stonden jullie geloof k niet op t podium.ofwel succes supporter
Vind ik leuk
zondag 26 november 2017 om 15:33
Sorry, Maar degen die woorden als "debiel" gebruikt is zelf de grootste MONGOOL die er bestaat. Wat een gigantisch SUKKEL ben jij. Maar ja, met zo'n naam kan je alleen maar een LOOSER zijn of bedplasser, je mag kiezen KNEUS. Afgelopen 30 jaar stil geweest zeker, GIGANTISCHE KNEUS
[Reactie gewijzigd op zondag 26 november 2017 om 15:34]
Vind ik leuk
zaterdag 25 november 2017 om 12:28
In 2036 ?
Vind ik leuk
pinkelman +2910
zaterdag 25 november 2017 om 12:50
Benieuwd of ze het tegen Groningen kunnen bolwerken, zal zeker niet makkelijk worden. Eerlijk gezegd vind ik de selectie ook maar povertjes terwijl ze toch met de miljoenen hebben gesmeten.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 25 november 2017 om 12:51]
Vind ik leuk
fr1963 +1223