Comeback van Nederland voorspeld: 'We snappen best dat Europa het niet gelooft'

Comeback van Nederland voorspeld: 'We snappen best dat Europa het niet gelooft'

donderdag 7 december 2017 om 07:31

Sjoerd Mossou verwacht een comeback van het Nederlandse in voetbal in Europa. In zijn column voor het Algemeen Dagblad schrijft hij een open brief aan voetballend Europa, waarin hij vertelt waarom het Nederlandse voetbal er weer bovenop gaat komen.

'Het goede nieuws is inmiddels dat we niet meer dieper kunnen zakken', schrijft Mossou. 'Wie nu nog durft te beweren dat we alles moeten laten zoals het is, is stekeblind of achterlijk. We gaan de boel – eindelijk – weer opnieuw opbouwen. Stap voor stap zullen we afscheid nemen van onze oude, vastgeroeste dogma's. De discussie is volop op stoom gekomen. Steeds meer clubs en jeugdteams spelen allang geen traag, voorspelbaar 4-3-3 meer.'

Mossou voorspelt dat 'we' terug gaan komen. 'We snappen best dat de rest van Europa het even niet gelooft, zelfs wijzelf hebben moeite het in te zien, maar Nederland is nog steeds een uniek voetballand. Onze diepgewortelde, rijke, prachtige voetbalcultuur is onverwoestbaar.'

'De strijd met het grote geld gaan we niet meer winnen, dat begrijpen wij ook wel, maar dat is meer jullie schuld dan de onze. Jullie UEFA-vriendjes hebben het gedrocht van de Champions League gemaakt tot wat het is: een voorspelbaar en poenerig podium, exclusief voor de superrijken', aldus de journalist, die afsluit met de woorden: 'Vanaf nu wordt het alleen maar beter. Echt. Beloofd.'

Lees meer over:Eredivisie

Poll

Komt het nog goed met Nederland?

(459 stemmen)

Plaats een reactie

Morris +14789
donderdag 7 december 2017 om 07:36
Wat heeft hij gebruikt?
Vind ik leuk
Korm +23125
donderdag 7 december 2017 om 08:06
sterk spul in ieder geval ;)
Vind ik leuk
Morris +14789
donderdag 7 december 2017 om 08:39
Mooi Ratelband stukje zonder enige onderbouwing
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 09:13
de onderbouwing hoeft er niet te zijn als je de bodem hebt bereikt.

Net als na regen zonneschijn komt, kan je alleen maar omhoog als je al op de bodem zit.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 08:44
Kearl is niet wijs. Is het deze maand Mossou-maand of zo?
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 07:43
Merkwaardig betoog.
Natuurlijk kun je op een bepaald moment niet dieper zakken, maar ik ben bang dat we daar nog lang niet zijn. Ik vraag me ook af of we echt anderen na moeten doen om beter te worden. Natuurlijk zullen we iets moeten veranderen, maar we zullen het voetbal echt moeten vernieuwen, net zoals dat in het verleden is gebeurd.
Vind ik leuk
J Kiprich +8618
donderdag 7 december 2017 om 07:58
Vertel me eens welk vernieuwend voetbal we lieten zien sinds eind jaren tachtig? Je weet wel, na die vorige periode van dramatische jaren.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 08:44
In de tijd dat Jozef Kiprich nog voetbalde bedoel je?
Vind ik leuk
J Kiprich +8618
donderdag 7 december 2017 om 08:49
Ik weet niet hou oud je bent Eleveldski maar dat is wel de periode waar ik het over heb. Na de glorieuze jaren 70 kwam het Nederlandse voetbal in de jaren 80 in een zwaardere depressie terecht dan waar we nu in zitten. Dat herstelde zich eind jaren 80 met een nieuwe lichting topvoetballers.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 08:51
31 jaar. Maar het was ook meer een beetje sarcasme ;-) ik weet dat de jaren ‘60-‘70 prachtig waren. Jaren 80 was grauw en wat je typt eind jaren 80-midden 90 weer gouden jaren. Die nieuwe lichting komt er nog niet aan....
Vind ik leuk
J Kiprich +8618
donderdag 7 december 2017 om 09:07
I know, maar je weet ook hoe snel het dan kan gaan met voetballers die er ineens staan. Zoals gisteren met de jonge back van Feyenoord Malacia. Wie weet wordt hij er wel een van een nieuwe "gouden" generatie.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 09:37
De zogenoemde ‘gouden generatie’ voetbalt hedendaags voor de knaken. Die gaan veel te snel weg, waar spelers van de jaren ‘60- en ‘70 langer in Nederland bleven. Sommigen ging helemaal niet weg uit Nederland. Daar schort het aan.
Vind ik leuk
Koeien +1594
donderdag 7 december 2017 om 09:43
mwoa, oranje met Tahamata, gebr. Muhren, Koeman, Rijkaard en Vanenburg was ook zo rampzalig niet hoor. Het was bv ook compleet idioot hoe we uit de kwalificatie in EK'84 zijn geknikkerd, waar oranje zeker goed bezig was.

Het werd wel leuker toen V.Basten en Gullit, gebroeders de Boer enz. erbij kwamen, maar ook daarvoor was het helemaal niet zo beroerd als het leek.

...wat hadden we trouwens veel broers in het voetbal...Muhren, Koeman, Witschge, De Boer
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 07:59
En de redenering dat je na het diepste punt dus weer omhoog gaat slaat ook nergens op. Mossou heeft nog nooit een dakloze gezien denk ik.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 18:20
We kunnen altijd nog dieper zakken. San Marino-uit is nog een eindje naar beneden ;)
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 07:47
Iets met een wens, een vader en een gedachte. Ofzo.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 07:57
Klagen klagen klagen. Je weet niet wat het dieptepunt is.
[Reactie gewijzigd op donderdag 7 december 2017 om 08:11]
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 08:44
Ik wel: het lezen van Sjoerd Mossou.
Vind ik leuk
Sanders +1766
donderdag 7 december 2017 om 09:35
Kijk nou uit, straks denkt aad de mos weer dat ze misschien wel op hem zitten te wachten...
Vind ik leuk
HanV +2228
donderdag 7 december 2017 om 10:12
Dat weet je pas als het al weer beter gaat. Het kan best slechter. Twee punten, een punt of nul punten in de CL, eruit in de play-offs, eruit in de derde voorronde. Dit jaar hebben 4 van de 5 clubs zelfs punten gehaald, dat kan dus minder. Dat er meer dan 4 clubs mee mogen doen kan zelfs al eentje minder.
Vind ik leuk
ajax1973 +1470
donderdag 7 december 2017 om 07:59
hij heeft ook gelijk je moet in nl alleen af van die zielige oud spelers en trainers boven 60 die denken nog te weten wat voetbal nu is
die roepen en praten over hoe het moet zijn en was in hun tijd
maar toen kon je op krukken het tempo nog bij houden
veel oudjes verkloten het voetbal met hun invloed
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 08:26
wie zijn in jou ogen de oudjes?
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 08:45
Carlos l’Ami met zijn multomap.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 09:00
maar dan kan je toch moeilijk oordelen of hij wat toevoegt? tenzij hij verantwoordelijk is en daarbij stuctureel faalt!
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 08:01
Niet dieper kunnen zakken haha

Maar de enigste reden die ik zie is ondanks het klote seizoen Ajax elk jaar kwalitatief beter wordt. Beter tallenten op de toekomst en hoger niveau in gekocht. Ik zie Ajax niet meer een viergever als top aankoop binnen te halen. En omzet stijging gaat jaarlijks goed omhoog. Hier mee komen we wel terug, maar dat zie bij de rest niet. PSV is net Ajax met Suarez haal die Mexicaan weg en het is een grotere drama. Feyenoord is de crisis nog niet echt voorbij maar heeft wel begrepen dat geld op de bank een must is. De rest is gewoon competitie vulling, kortom Nederland komt nog lang niet terug.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 08:18
Ajax elk jaar kwalitatief beter, koekoek. Wat een domme opmerking, ter informatie, Ajax verliest thuis van Utrecht en Vitesse en staat nu al met 10 punten achter op PSV en dit wordt het 4e jaar op rij dat zij geen enkele prijs gaan pakken. ...
[Reactie gewijzigd op donderdag 7 december 2017 om 08:18]
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 08:26
Ja kwa spelers niveau 1000% en finacieel hoef ik toch niet te melden?
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 09:09
hahaha...koekoek.

De stand liegt uiteraard nooit jij met je spelersniveau, vooral die Jan Klaassen doet het zo goed in het buitenland, ter info zit niet eens bij de wedstrijdselectie van Everton !! Mooi dat jullie het financieel (op nationaal gebied) het zo goed geregeld hebben nu nog een prijs na bijna 4 jaar zonder 1 enkele prijs....maar zo te lezen vind jij het wel erg goed gaan bij Ajax, houden zo ...
[Reactie gewijzigd op donderdag 7 december 2017 om 09:12]
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 08:21
Wat heb jij gedronken ?
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 08:48
hij heeft geleid. het bekeid wat ajax voert is gewoon super goed. dat het 4 jaar nu tegen zit sportief wil niet zeggen dat je niks goed doet. bij voetbal komt ook geluk kijken. als ze de graafschap hadden gewonnen en vorige jaar tegen groningen niet werden bestolen dan hadden ze twee landstitel bij kunnen schrijven. en vergeet niet dat ajax een finale in europa heeft gespeeld! en een geld is geen garantie voor succes. daarnaast kunnen veel clubs het voorbeeld van ajax nemen. feyenoord die is ook hard aan de weg aan het timmeren die kunnen straks weer 25mlj bijschrijven aan prijzengeld..en die hebben een paar pareltjes lopen waar ze straks veel geld kunnen vangen jongens als amrabat en tapia.. psv daarin tegen is uitgekleed afgelopen zomer maar hebben dit jaar het geluk mee. kunnen volgend jaar ook wat centen bijschrijven uit de CL. utrecht AZ doen het uitstekend kwa bleid.. je ziet dat veel clubs het voorbeeld van ajax feyenoord hebben gevolgd.. 2jr geleden werden spelers uit de eredivisie voor een prekkie verkocht dat begint ook te veranden.. Az die voor janssen bijna 20mlj vangt ect.. het belangrijkste is dat clubs gewoon zo goedkoop mogelijk inkopen goed scouten en zoveel mogelijk zelf opleiden! het probleem zit eigenkijk omdat de eredivisie elke jaar leeggekocht word en vaak wat ervoor terug komt is vaak minder waardoor je dweilt met de krannen open! en ik vind nog steeds dat de spelers vaak voor te lage bedragen verkocht worden! ook de kleine clubs moeten hun poot stijf houden en absurd bedragen vragen voor hun spelers.. en als het een transer binnen nederland is moeten ze niet moeilijk doen kwa transfersom als het een stap hoger is voor een speler. gewoon doorverkoop percentages afdwingen.. nu als de top 3 komt dan vragen ze de hoofdprijs en als een niks zeggen club komt mag die boor een prikkie weg. dat moet anders. een goed voorbeeld daarvan is italia een speler waar meerderen club eigennaar van zijn. zo hou je veel goede voetballers binnen de eredivisie waardoor je een sterker competitie heb! en over een paar jaar zijn we af van de plastic velden dat is ook een stap vooruit! ik zie nederland zeker niet meer afgleiden maar juist wel stappen vooruit maken. maar we zijn er zeker nog niet!
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 08:51
srry voor al die spel fouten! zit op tel ej type snel!
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 09:08
Hij heeft geleid het bekeid wat Ajax ... bedankt Aziz haha
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 09:12
Jij schrijft elke keer van die hele lange stukken, maar zou jij je niet meer op je school kunnen richten, die zinsopbouw en al die taalfouten. Niemand kan er chocolade van maken.
Vind ik leuk
HanV +2228
donderdag 7 december 2017 om 10:24
Dat valt best mee. Duidelijk een fan van een Nederlandse topclub. Zelf duur verkopen en willen dat andere ploegen in Nederland goedkoop verkopen aan de top en dat dan met doorverkooppercentages proberen goed te maken.
Hij noemt ook nog precies de goede voorbeelden, Amrabat, Tapia en Janssen die dan als mooie verkoop worden gezien, maar die resp. bezig zijn/waren aan hun 1e, 2e en 1e jaar. Benieuwd of Utrecht, Twente en Almere ook een flinke percentage bedwongen hadden of zich maar blij moeten maken dat ze voor een betere club een mooie deal voor de betere club hebben gedaan.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 09:06
Dat zeg jij?
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 09:10
Ajax doet het alleen financieel goed , voor de rest is het hartstikke RUK , 4 jaar niks
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 09:15
Gaat om het niveau spelers... en 4 jaar niks? Haha wij noemen het een drama en worden net niet kampioen! PSV zakt zelf hard door de onder grens en zelfs 3de eindigen! Daarbij ik was vorig seizoen door heel Europa aan het feesten en heb me 2 de finale in het stadion meegemaakt hoeveel psvers kunnen dat zeggen haha

Succes in je droom PSV zal nooit een club als Ajax of Feyenoord worden!

Heb je de trip van oud psvers naar het stadion gezien? Weet je wat ze zeide na de wedstrijd zondag op tv? Het spel van PSV heeft niks met voetbal te maken hahaha gelukkig bestaan er nog eerlijke psvers! Zijn wel bejaarde dus moeten ons maar weer druk gaan maken over het Nederlands voetbal haha
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 09:36
we moeten wel de armen in 1 slaan als het gaat om het belang van de nederlandse voetbal. dan heeft die ajax psv feye haat weinig zin. ik zou nu ook het bloed van psv op willen drinken. maar we miet wel altijd fair blijven..ik woon al een paar jaar niet meer in nedeland en als ik in nl kom is het heel even en zakkelijk. heb alles geprobeerd en gedaan maar het gaat er gewoon niet in bij mij.. weet soms niet of ik t of d moet eindigen of dubbel a of o.. ik hou het voorlopig bij engels en arabic dat is voldoende voor mij. maar leer nog wel wat bij hier en daar..en kom hier voor het voetbal en niet voor de taal. dus laat dat duidelijk zijn! en vaak zit ik op me tel en zie ik niet eens wat ik type. en lezen kan iedreen. als je mijn teks wil lezen moet je gewoon een kustenaar zijn..
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 10:50
Lekker blijven teren op suc6 van vroeger haha en die finale had vites ook wel gehaald met zulke tegenstanders...
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 12:40
Volgens mij haal jij afgelopen 4 jaar aan grappen maker

Maar je geeft dus toe dat de psv’ers van het eerste uur gelijk hebben? Dit PSV heeft niks met voetbal te maken haha

NOS regionieuws van gisteren kijken echt een aanrader voor je. De ouwe psv’ers zijn heel eerlijk en dat terwijl ze van die tectische ombenul skybox kaarten kregen haha
[Reactie gewijzigd op donderdag 7 december 2017 om 12:43]
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 12:47
t voetbal is zeker niet goed , maar we winnen wel , dat van Ajax is niks beter hoor , tik tik achterin , super knap hoor . Ik haal niks door elkaar , snap wel dat t kut is dat je al weer 4 jaar niks gepresteerd heb
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 08:14
NL heeft nog steeds rechtstreekse plaatsen. Die gaan we echt wel kwijtraken. Dus zoals nu Feyenoord en Vitesse zich automatisch plaatsen, dat is voorbij.
Dus dan spreken we niet meer over overwinteren. Maar over overherfsteren.
Vind ik leuk
Korm +23125
donderdag 7 december 2017 om 08:44
Dat noemen wij gewoon "plaatsen voor de poule fase"
Vind ik leuk
Arvin +495
donderdag 7 december 2017 om 08:47
Oh. Juich niet te vroeg. We zijn volgend seizoen onze directe plaatsing kwijt. Het echte dieptepunt moet nog komen ben ik bang.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 09:46
Dat is nou precies het probleem. We overschatten onszelf door onze zogenaamde prachtige voetbalcultuur. Daar hebben we helemaal geen reet aan. Mentaliteit is waar het aan ligt. We zijn gewoon veel te soft en te arrogant hier in ons kikkerlandje
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 09:57
Ik krijg kippenvel van mensen die praten om het praten, kriebel van slap gelul en hevige jeuk als ik alleen al denk aan flauwe grappen-;)
Vind ik leuk
52N6E +256
donderdag 7 december 2017 om 10:25
Ben benieuwd wat jezelf dan inhoudelijk gaat bijdragen als je al de moeite neemt om op dit forum en dit bericht van Sjoerd te reageren.
Vind ik leuk
52N6E +256
donderdag 7 december 2017 om 10:24
Als Sjoerd het niet toelicht zal ik maar een poging doen...goed dat er overigens hij de discussie nog maar eens aanzwengeld.

Ik denk dat het ook goed komt maar daar is wel wat voor nodig. 3 belangrijke zaken die hier een rol spelen.

1. Aanpassing van de huidige competitie; die is al sinds onze Europese succesjaren hetzelfde. Competitie moet vooral gericht zijn op de status van het NL voetbal van dit moment. In de competitie moeten talenten ruimte krijgen om in systemen in te passen en bekertoernooi moet op de schop. Als je hogerop wil in Europa moet je je afvragen wat de meerwaarde is van een knokpartij tegen de top van amateurs. De 2e selectie van de top 6 in NL laten spelen op eredivisie niveau in een aparte competitie.
2. Mentaliteit van het willen winnen tegen mooi voetbal moet weer nr.1worden. Weg met de systemen. Er zijn echt honderden voorbeelden uit wedstrijden van de CL aan te wijzen waarin spelers doorgaan tot het gaatje. Terwijl in vergelijkbare omstandigheden zo’n moment in de eredivisie de speler gaat liggen en een vrije trap krijgt. Spelbederf zorgt dat wij in NL langzame schaakspellen krijgen en heen en weer spelen waardoor wedstrijden aan elkaar hangen van dode spelmomenten ;na een actie richting de goal proberen we door contact het spel via een vrije trap te frustreren. En natuurlijk krijgen wij elk jaar wel weer een nummer 1 t/m 18 in de eredivisie. Maar wij willen toch dat deze nr 1 in Europa ook tenminste een groepsfase overleeft in de CL? Maar dan blijkt opeens het spelniveau en de snelheid veel hoger te liggen waardoor wij kansloos onderuit gaan.
3. Tegelijk met punt 2 andere beoordeling door scheidsrechters. Scheidsrechters hebben de neiging om te fluiten in het voordeel van degene die de actie maakt. In her buitenland laat men veel meer doorspelen. Als je dit in NL ook consequent doet weet ik zeker dat er meer strijd komt om te vechten voor iedere meter op het veld.
[Reactie gewijzigd op donderdag 7 december 2017 om 11:36]
Vind ik leuk
HanV +2228
donderdag 7 december 2017 om 10:48
Wat een lap tekst. Wel een origineel idee om de oude +reservecompetitie terug te halen, maar dan voor de top6 van de clubs. Leuk voor de JL, dan zijn ze van de jong-teams af. Maar hopen dat Feyenoord dan wel wekelijks een team kan opstellen, dat is dit seizoen al 2x niet gelukt en andere teams ook niet als je naar de afgelastingen kijkt.
Verder lijkt het me een goed idee om gewoon door te spelen als een speler een blessure faket of kramp krijgt, natuurlijk wel direct stoppen bij ernstige blessures, dat verschil is best te maken, je kijkt alleen of een sliding of kopduel was en anders is het vrijwel altijd niks.
Vind ik leuk
pinkelman +2910
donderdag 7 december 2017 om 12:25
Als we blind achter de naampjes lopen die op papier toppers in spe moeten zijn dan denk ik dat we nog wel eventjes verstoken blijven van Europese eind toernooien. Graag nu eens een goed selectiebeleid en gaan voor spelers die echt in vorm zijn in plaats van die gehypte namen die naar voren worden geschoven omdat de media nogal een binding heeft met bepaalde clubs. Daarom nu maar eens een buitenlandse bondcoach die geen binding heeft en open staat voor alle clubs waar spelers in vorm zich aandienen.
De laatste bondcoach die zich echt totaal niet liet leiden was Marco van Basten wat je er ook van mag vinden.
[Reactie gewijzigd op donderdag 7 december 2017 om 12:27]
Vind ik leuk
0260165 +542
donderdag 7 december 2017 om 12:59
Helaas hebben veel clubs te veel spelers van 17-19 jaar. Vroeger konden deze gasten altijd rustig mee met Oranje onder 19, maar tegenwoordig staan clubs ze niet af omdat ze ze hard nodig hebben. Zulke jonge spelers kopen en daarna weer met winst doorverkopen is financieel leuk, maar hiermee gaan we hoogstens een keer de jeugd CL of het WK onder 21 winnen. Ik adviseer van elke leeftijdscategorie (20-25, 25-30, 30-35) minstens 4 en maximaal 9 spelers te hebben. Onder 20 zou ik ze alleen laten debuteren als ze in de JL of 2e/3e divisie elke week de beste zijn.
Vind ik leuk
North +2225
donderdag 7 december 2017 om 13:04
Over de Champions League heeft die wel gelijk. Achterlijke competitie. Wie kijkt daar nog naar.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 15:14
talenten genoeg nu nog doorgroeien
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Comeback van Nederland voorspeld: 'We snappen best dat Europa het niet gelooft'