Zwart geschminkte Griezmann door het stof: Ik geef toe dat het onhandig was

    Zwart geschminkte Griezmann door het stof: "Ik geef toe dat het onhandig was"

    maandag 18 december 2017 om 11:28

    Antoine Griezmann is zwaar door het stof gegaan vanwege een verkeerd uitgepakte verkleedpartij. De Franse voetballer verkleedde zich voor een themafeest als basketballer van de iconische Harlem Globetrotters en had zichzelf daarvoor zwart geschminkt.

    Griezmann plaatste zondag op Twitter trots een foto van zijn outfit en donker geschminkte huid. Daarna kreeg hij op Twitter en andere social media de volle laag. Hij werd beschuldigd van racisme. In een eerste reactie bagatelliseerde de 26-jarige Fransman zijn outfit nog, maar uiteindelijk ging hij alsnog door het stof.

    "Ik geef toe dat het onhandig was. Als ik mensen pijn heb gedaan, bied ik hierbij mijn excuses aan", schreef hij op Twitter. De tweet met de foto van zijn outfit is inmiddels verwijderd.

    Voor Griezmann was het in ieder geval een bewogen weekend. De spits van Atlético wordt door diverse media in verband gebracht met een overstap naar Barcelona. De Catalanen zouden de transferclausule van honderd miljoen willen betalen.

    De betreffende outfit

    Plaats een reactie

    maandag 18 december 2017 om 11:39
    Wat een domme sukkel
    Vind ik leuk
    Adje80 +8372
    maandag 18 december 2017 om 11:43
    Hoezo? Wat flauw allemaal zeg.. Er wordt meteen iets achter gezocht terwijl dat hij wanneer hij er wel iets mee bedoeld is het niet op internet zou zetten...zelfde dan die irritante pieten discussie hier in Nederland..
    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 13:07
    Hier in Nederland??? Weet niet welke medium jij volgt blackface en vooral deze outfit is elk jaar wereld nieuws met Halloween!
    Vind ik leuk
    5697956 +3783
    maandag 18 december 2017 om 17:40
    Wat is in godsnaam 'blackface'?? Vrij vertaald: zwart gezicht!
    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 11:46
    Eens een clown altijd een clown
    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 12:09
    Want ? doet niks verkeerd. en heeft absoluut niks met racisme te maken.

    We moeten een ophouden om elke onschuldige actie over de boeg racisme te gooien. Dit word best triest namelijk.

    Vind ik leuk
    13 +13112
    maandag 18 december 2017 om 14:11
    Mag je je bij een verkleedpartij niet schminken als zwarte? Zo nee, dan kun je dus als blanke niet fatsoenlijk een zwarte representeren en dan zou je het weer racistisch kunnen noemen dat blanken alleen maar oog hebben voor (beroemde) blanken, omdat ze zich niet als een zwarte beroemdheid verkleden. Bah, deze man heeft naar mijn mening echt helemaal niets verkeerds gedaan.
    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 15:04
    Blanken kleden zich al als donkeren, dat heet mode ;-).

    Maar even serieus, waarom zou je jezelf als blanke zwart willen schminken als je weet dat mensen met die (permanente) huidskleur tegen alleen maar (extra) problemen aanlopen die je als blanke niet hebt?

    Ik kan me voorstellen dat het voor die mensen vervelend is wetende dat jij daar een beetje "koddig" mee kan doen en vervolgens weer kan afwassen en je mooie functie kan gaan bekleden waar de meesten van hun (helaas) alleen nog alleen maar van kunnen dromen.

    Het is misschien niet racistisch bedoeld, maar het getuigt in deze tijd op z'n minst van slechte smaak. Daarbij waarom denk je dat hij uiteindelijk door het stof is gegaan. Omdat hij er zo sterk achter zijn standpunt stond? Of omdat hij er naderhand iets beter over is gaan nadenken?

    Een blanke wordt geleerd: "Als je je best op school doet kan je alles worden".
    Een donkere wordt geleerd: "Doe je best op school".
    Het verschil zit m in de nuance, daar ben ik me terdege van bewust.

    Peace
    Vind ik leuk
    soksa +1562
    maandag 18 december 2017 om 15:31
    Als ik je goed begrijp vindt je, en verbeter me als ik het verkeerd heb opgevat, dat men zich niet zwart mag schminken omdat donkere mensen in sommige gevallen ongelijk behandeld worden. Ik snap alleen de samenhang tussen die twee dingen niet. Ik kan mij, denk ik, prima verkleden en schminken als Thierry Henry (bijvoorbeeld) en tegelijkertijd voor de gelijkheid tussen donker en blank zijn toch? Of zie jij dat anders? Misschien júist wel extra als ik dat doe. Ik laat namelijk zien dat ik als blank persoon een donkere held/idool heb.

    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 15:50
    Begrijp me goed men "mag" alles (ik ben voor vrijheid), alleen in de context van deze tijd en bepaalde gevoeligheden is het misschien niet handig. We worden vandaag de dag immers (nog) niet als gelijk gezien of behandeld.

    Neem nu de Duitsers, die hebben ook een bepaalde periode af moeten zien van het uitstralen van hun (nationalisme) trots, was dat verkeerd? Weet ik niet, maar wat ik wel weet is als ze dat niet hadden gedaan dan had iedereen er wat van gevonden. Nu wordt dat meer geaccepteerd.
    Misschien als iedereen als iedereen als gelijk wordt gezien en ook zo wordt behandeld en er geen stereotyperingen meer worden toegepast. Kunnen blanken zich weer ongegeneerd schminken.
    Een donkere held/idool hebben betekent imo ook weten wat die persoon moet doormaken als hij/zij niet die "status" had.

    Want geloof me ook Thierry Henry wordt door de beveiliger van de Mediamarkt "achtervolgd" als die niet weet wie hij is.
    True story ik ken mensen van kleur van middelbare leeftijd met een goede baan die het nog dagelijks gebeurt. (lees voor Mediamarkt een willekeurige winkelketen)

    Wanneer is dat jou voor het laatst gebeurt?
    Ik heb ook het antwoord niet maar ik kan me wel de gevoeligheden voorstellen.
    Vind ik leuk
    soksa +1562
    maandag 18 december 2017 om 16:07
    Helder verhaal :) je vergelijking met de duitsers vind ik wel mooi gevonden. Een discussie waar nog veel over te zeggen valt. In ieder geval prettig als we het er normaal met elkaar over kunnen hebben. Dat creert weer wederzijds begrip en laat elkaars irritaties/pijnpunten zien. Thanks voor het delen van je mening!
    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 19:20
    Jij ook bedankt voor deze nette discussie, fijne avond nog.
    Vind ik leuk
    13 +13112
    maandag 18 december 2017 om 15:41
    En jij denkt serieus dat elke blanke alles kan worden, dat je genen, het milieu waarin je opgroeit, de school waar je naartoe gaat er allemaal niet toe doen, want elke blanke kan alles worden en een donkere persoon niet? En alle blanken hebben fantastische functies? En er zijn geen zwarte voetballers met een vet salaris?
    Zoals jij het beschrijft, moesten verkleedpartijen maar verboden worden, want die stratenmaker, hoerenmadam , beroemde sporter, prinses enz. kunnen zich allemaal beledigd voelen dat ik een gezellig avondje heb verkleed als hen en daarna zomaar de lasten van dat personage van me af kan schudden.
    Door het stof gaan, kan je ook doen omdat je zo gauw mogelijk van het gezeik af wilt zijn trouwens.
    [Reactie gewijzigd op maandag 18 december 2017 om 15:49]
    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 15:54
    Jij snapt duidelijk mijn punt niet en duidelijk op zoek naar een eindeloze discussie.

    Daar ben ik niet op uit, dus ga ik jou alsnog een fijne dag wensen.
    Genietze.
    Vind ik leuk
    13 +13112
    maandag 18 december 2017 om 19:48
    Nou nee, was niet op zoek naar een eindeloze discussie. Ging serieus op jou in, maar ik snap jou volgens jou niet en ik heb ook niet het idee dat jij mijn punt snapt. Maar jij ook nog een prettige avond. Als je elkaar niet snapt, maar wel aardig kunt eindigen, is dat in elk geval nog iets moois :-)
    Vind ik leuk
    PredatorA +6531
    maandag 18 december 2017 om 14:27
    Wat een dom gelul..

    Hoe kan je hier nou iets achter zoeken?
    Dus als een donker iemand op klompen loopt moeten wij ook roepen ‘Rasicme’?!

    Wat een flauwe kul zeg...
    [Reactie gewijzigd op maandag 18 december 2017 om 14:28]
    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 14:40
    Gaat niet om de kleding doe nou niet zo dom of ben je dat gewoon?
    Vind ik leuk
    soksa +1562
    maandag 18 december 2017 om 15:01
    Waar gaat het dan wel om? Oprechte vraag dit. Ik ben oprecht benieuwd wat nu echt het pijnpunt is waardoor mensen zich hier beledigt voelen. Ik probeer mij te verplaatsen in iemand anders. Zou ik het erg vinden als een donker iemand zich als Johan Cruijff (ik noem maar even een blanke sporter) zou verkleden en zich wit zou verven? Ik denk het niet.

    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 15:04
    Om het sminken en vooral hoe dat is gedaan. Dat lijkt exact op de “neger” uit de rascistische kinder boekjes.
    Vind ik leuk
    soksa +1562
    maandag 18 december 2017 om 15:15
    Ik weet niet op welke rascistische kinderboekjes je exact doelt. Dus daar kan ik niet zo goed over oordelen.

    Maar dan rest voor mij nog steeds de vraag. Waarom is het erg dat je een donker iemand wil imiteren? Zonder de intentie om de geimiteerde belachelijk te maken uiteraard.
    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 15:19
    Google blackface
    Vind ik leuk
    soksa +1562
    maandag 18 december 2017 om 15:39
    Ik snap dat vroeger donkere mensen als negatieve typetjes werden neergezet. Maar betekent dat dat we nooit meer een donker iemand kunnen imiteren omdat er vroeger mensen zijn geweest die daarmee alle foute vooroordelen belachelijk maken.

    Voor mij persoonlijk zou de intentie belangrijk zijn. Schminkt een donker persoon zich wit met de intentie om op een idool te lijken. Dan zeg ik prima, hartstikke mooi. Schminkt hij zich wit en zegt hij dat hij een domme gierige hollander is en al het negatieve dan zou ik mij inderdaad ook beledigt voelen.
    [Reactie gewijzigd op maandag 18 december 2017 om 15:40]
    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 15:06
    Ik heb hierboven er al mijn gedachten even over gedeeld. Misschien dat je daar iets in kan vinden?
    Vind ik leuk
    040bovenaan +1654
    maandag 18 december 2017 om 17:59
    Ik ben heel erg benieuwd wat jou dwars zit.
    Vind ik leuk
    LinkeLoutje +6402
    maandag 18 december 2017 om 14:35
    Wat een gezeik
    Vind ik leuk
    TheManager +420
    maandag 18 december 2017 om 18:45
    Vindt hier wel iets voor te zeggen, in mijn tijd was het cool om je als Michael Jackson the verkleden, maar wat als je nu fan was van Michael Jordan? Zo is het verkleden als Elvis Presley geoorloofd, maar als een zwarte man niet? En wat te denken van die petjes van vroeger met dreadlocks van Gullit, is dat een go of no go? Er wordt al snel gewezen op discriminatie, maar in sommige gevallen is het niet om iemand te kakken te zetten of te beledigen. Daarbij zijn er in dit geval ook geen dikke rode lippen of gouden oorbellen gebruikt, maar een vrij reeel beeld geprobeerd na te bootsen uit de jaren 60. Ik snap de ophef wel een beetje, maar ik geloof ook dat het verschil tussen discriminatie/karikatuur en geoorloofd nadoen/verkleden vaak gemist wordt. Derhalve vindt ik zwarte piet wel discriminerende elementen hebben, maar je verkleden als Elvis, hippie of zwarte jaren 60 basketballer niet, omdat daar een stuk romantiek bij komt kijken en men een bepaalde groep, personage of tijdsperk mee eert.
    Vind ik leuk
    19AZ82 +1735
    maandag 18 december 2017 om 11:40
    De wereld is heel triest geworden. Waar is dit racisme?
    Vind ik leuk
    Adje80 +8372
    maandag 18 december 2017 om 11:44
    Echt ja...irritant is dat, mensen maken zich druk om de verkeerde dingen.
    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 11:50
    Echt vervelend :3
    Vind ik leuk
    3Bier +8648
    maandag 18 december 2017 om 12:33
    Tsja ik zit dit te lezen met een moorkop erbij, de negerzoenen waren namelijk op. Lekker een bakkie koffie erbij, zwart uiteraard en straks nog even een jodenkoek. Vanavond op het menu witte kool met als toetje blanke vla. Of mag ik dit allemaal ook niet meer zeggen?
    100% met je eens, de wereld is diep triest geworden.
    Vind ik leuk
    Smash +3245
    maandag 18 december 2017 om 12:57
    Heb al gehoord dat het schoonmaakproduct Glassex uit de schappen gehaald moeten worden. Hiervoor in de plaats komt Venstergemeenschap! Wat een gelul allemaal! We slaan door in de wereld!
    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 13:09
    Lekker dagje vandaag. Je treft het maar!
    Vind ik leuk
    040bovenaan +1654
    maandag 18 december 2017 om 18:01
    Je vergeet de zigeunersaus
    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 13:10
    Waar al door de hele wereld decennia lang behalve hier in Nederland daar is dat nu pas.
    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 11:43
    Waarom kan dit Niet? Als je als griezel / levend lijk verkleedt dan word je ook wit geschminkt toch, ook donkere mensen. Ik zie niet wat hier verkeerd aan is.
    Vind ik leuk
    HJR +7501
    maandag 18 december 2017 om 14:44
    Je moet het anders zien. Als mensen zich aangevallen voelen hierdoor of zich er niet goed door voelen, moet je het gewoon niet doen.

    Als een collega jou op het werk iemand pest om wat dan ook, vraag je neem ik aan ook dat je collega daar mee ophoudt.

    Vind ik leuk
    kevinleo +2611
    dinsdag 19 december 2017 om 09:30
    Pesten is anders, hij pest niet. Als mijn collega mijn kleding aanstootgevend zou vinden omdat alleen kakkers op clarks lopen en een blousje aan zou hebben. Betekend dat hij niet kan leven met het beeld dat ander soort bevolkingsgroepen zich kleden zoals hij. En dan mijn vriend geef ik een dikke middelvinger want ik loop er bij zoals ik dat zelf wil.
    Vind ik leuk
    HJR +7501
    dinsdag 19 december 2017 om 10:34
    Nou goed als dat jou normen en waarden zijn, dat kan natuurlijk.

    Vind ik leuk
    kevinleo +2611
    dinsdag 19 december 2017 om 13:22
    Het is gewoon belachelijk dat mensen zich aangesproken voelen op huidskleur. Ik heb een blanke moeder en donkere vader en ik voel me tot niets aangesproken.
    Vind ik leuk
    HJR +7501
    dinsdag 19 december 2017 om 13:37
    Inderdaad jij voelt je tot niets aangesproken. Of in ieder geval niet tot huidskleur. Ik persoonlijk ook niet, maar sommige juist weer wel.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 19 december 2017 om 13:38]
    Vind ik leuk
    kevinleo +2611
    dinsdag 19 december 2017 om 13:42
    Ja en daar moet men gewoon vanaf stappen. Donker zijn is niet erg en blank zijn ook niet. Je bent niet hoe je er uit ziet, maar je bent zoals jij je voelt. Er zijn genoeg mensen in Azie die zich verbouwen naar blank persoon, als die zich zo willen uiten zijn ze daar vrij in en als een blanke donker wil zijn of visa versa moet dat ook gewoon kunnen.
    Vind ik leuk
    HJR +7501
    dinsdag 19 december 2017 om 16:24
    Ja maar voor sommige mensen is dat niet ´gewoon even vanaf stappen´.

    Dat is het precies het punt. Jij zal je misschien juist weer aangesproken voelen als er wat gezegd wordt over je zus,moeder, dochter etc. En dan kan ik zeggen: ah joh, laat lekker gaan.

    [Reactie gewijzigd op dinsdag 19 december 2017 om 16:24]
    Vind ik leuk
    Tossa +2126
    maandag 18 december 2017 om 11:44
    War is de wereld intolerant geworden! Bah!
    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 11:44
    Huh racisme, waarom? Ben geen voorstander van zwarte piet... maar dit slaat helemaal nergens op!
    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 13:16
    Zo werden donkere mensen getekend in de donkere tijden. Lijkt me niet meer dan logisch dat we dat niet doen. We gaan toch ook niet met kerst cadeautjes uitdelen door joodse mensen verkleed als auswitch karikaturen?
    Vind ik leuk
    SimonSays +5953
    maandag 18 december 2017 om 13:28
    Dus donkere mensen werden getekend als een '60s basketballer? Dit is in mijn ogen helemaal geen karikatuur, maar een hommage. Is toch belachelijk dat je geen ode mag brengen aan een legendarisch fenomeen, omdat je niet over de' juiste huidskleur' beschikt om dat te mogen doen! Wat een gejank.
    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 13:31
    Kijk de plaatjes terug en gaat om het sminken! Een hommage doe je door die outfit enkel aan tetrekken! Ik smink me zelf ook niet als ik me Ajax shirt van een donker Ajacied aan doe ook niet!
    Vind ik leuk
    SimonSays +5953
    maandag 18 december 2017 om 13:42
    Als jij een verkleed feest hebt en je echt een hommage wilt brengen aan een donkere Ajacied dan zie ik daar het probleem niet in, zolang je natuurgetrouw blijft en geen karakteristieken toevoegt die de originele persoon ook niet heeft/had, zie ik het probleem niet.

    Als een donker persoon zich wilt verkleden als Brit, en zich spierwit schminkt met sproeten en een rode pruik, dan vind ik dat een hommage.

    Je zou alle odes en uitingen van een ander's cultuur maar racistisch vinden...
    Vind ik leuk
    040bovenaan +1654
    maandag 18 december 2017 om 18:07
    blijven janken. Kap ermee man. Is voor jezelf ook beter
    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 14:04
    Simon, ben het hier totaal mee eens.
    [Reactie gewijzigd op maandag 18 december 2017 om 14:04]
    Vind ik leuk
    SimonSays +5953
    maandag 18 december 2017 om 14:09
    Dan vind ik dat jij er echt verstand van hebt! ;)
    Vind ik leuk
    kevinleo +2611
    dinsdag 19 december 2017 om 13:19
    We weten nu wel wat jouw standpunt is, je maakt je teveel druk om niets. En ga niet over slavernij beginnen want er zijn meer blanken mensen verhandeld dan donkere (feit) en ik heb een donkere vader en een blanke moeder dus ga mij dan ook niets verwijten.
    Vind ik leuk
    Rodapaus +5577
    maandag 18 december 2017 om 11:46
    Wat een zeikerds.

    Ik vind hem leuk gevonden, mooi kostuum ook. Hij had zich ook niet zwart kunnen verven maarja, dan is het gewoon antoine in een basketballshirtje. Als hij alleen die pruik op had gedaan zouden er ook vast mensen zijn geweest die het racistisch vinden. Vind dit erg meevallen. Zolang je je verder gewoon normaal gedraagt kan iedereen toch wel bedenken dat je dit niet zo super serieus moet nemen.
    Vind ik leuk
    Henkie1979 +6020
    maandag 18 december 2017 om 11:46
    En waarom mag dit niet ?
    Als je naar zo een feest gaat en je wil er op lijken wat maakt die zwarte smink dan uit?
    Of wat maakt witte smink uit als je naar zo een feest gaat als je als kleurling je wit sminkt?
    Die achterlijke haters die overal wat achter moeten zoeken moet je lekker bij elkaar zetten op de noordpool of zo.
    Vind ik leuk
    19AZ82 +1735
    maandag 18 december 2017 om 11:48
    Niet doen want de Noordpool is wit.
    Vind ik leuk
    Henkie1979 +6020
    maandag 18 december 2017 om 11:49
    Dat is ook de bedoeling anders zie je ze niet.
    Denk dat ze de pinguins en ijsberen ook uitlokken daar.
    Vind ik leuk
    SPRKY020 +906
    maandag 18 december 2017 om 11:46
    Bij zwarte piet snap ik de discussie nog wel want daar is meer aan de hand dan een donkere huidskleur maar hier vraag ik me sterk af waardoor mensen gekwestst worden?

    In mijn ogen kun je het zelfs als compliment op vatten dat iemand zich als jou wilt verkleden. Dat betekend dat ze fan zijn :)
    Vind ik leuk
    Nick Kools +12702
    maandag 18 december 2017 om 11:57
    Meer aan de hand? Zwartte piet is zwart door t roet van de schoorsteen, heeft totaal niks met donkere mensen te maken of welke huidskleur dan ook.
    Vind ik leuk
    SPRKY020 +906
    maandag 18 december 2017 om 12:00
    En die rare pakjes en oorbellen dan? Die vinden ook hun oorsprong uit de slavernij..

    Als het daadwerkelijk roet is dan kun je ook prima wat roetvegen op je bakkus smeren en jezelf vieze Piet noemen :)
    Vind ik leuk
    michelhx +3674
    maandag 18 december 2017 om 12:29
    Het probleem daar is dat, zeker bij sinterklaasvieringen in de regio, je als roetveegpiet veel sneller herkent wordt door kinderen. Dus de zwarte schmink heeft niet alleen een roet motief, maar ook om incognito te blijven voor je zoon/dochter, neefje/nichtje, kinderen van school/sportclub. En de oorbellen en grote lippen etc. mogen wat mij betreft dan ook achterwege blijven.
    Vind ik leuk
    SPRKY020 +906
    maandag 18 december 2017 om 12:37
    Hmm true.. Ik ben alleen van mening dat het stoppen van racisme veel belangrijker is dan het intact houden van een racistische 'traditie' omwille van een 'kinderfeest'.
    Vind ik leuk
    MaximaalAFCA +12824
    maandag 18 december 2017 om 12:59
    Ja mensen hebben nog veel last van de slavernij die 150 jaar geleden is afgeschaft.....

    En we doen net alsof er alleen maar zwarte slaven zijn geweest. Laten we niet vergeten dat er ook gewoon een gigantisch aantal blanke slaven waren in Noord-Afrika.
    En moderne slavernij is er nog steeds. Wereldwijd zijn er nog steeds +/- 45 miljoen slaven in 2017. Met name in landen als India, China, Oezbekistan, Pakistan en Bangladesh.

    Maar hier in NL doen we net alsof er alleen maar zwarte slavernij is geweest.
    Vind ik leuk
    Smash +3245
    maandag 18 december 2017 om 13:04
    Wat nou slavernij? De gasten werken maar drie weken in het jaar. Doe mij ook zo'n baan! (de Zwarte Pieten bedoel ik hier hè!)
    [Reactie gewijzigd op maandag 18 december 2017 om 13:05]
    Vind ik leuk
    Toppert +1610
    maandag 18 december 2017 om 15:26
    Hoho, er komt nog aardig wat voor- en nabereidingstijd bij kijken hoor. Het is geen seizoenswerk hoor, die zijn het hele jaar druk met trainen, schoonmaken van en onderhoud aan de boot, verkennen van de landelijke intocht, etc etc. Nee, daar verkijk je je toch behoorlijk op. :)
    Vind ik leuk
    Smash +3245
    maandag 18 december 2017 om 15:34
    O ja, sorry! Was misschien een beetje kort door de bocht. ;-)
    Vind ik leuk
    thebigeasy +599
    maandag 18 december 2017 om 13:20
    Dit is een begin van het misverstand. Zwarte piet is van origine helemaal niet zwart door de roetvegen. Het verhaal (en daarmee het echte ontstaan van het feest) is compleet anders. Zwarte Piet staat symbool voor de donkere afrikaanse kinderen die door de Turken als slaven waren geimporteerd. De heilige Sint Nicolaas heeft deze kinderen uit de slavernij weten te redden door een handigheidje en ze tot knecht gemaakt in zijn dienst. Dit was de enige methode om de kinderen een vreselijk lot als slaaf te besparen. Op dat moment konden de kinderen weer een menswaardig bestaan opbouwen onder de bescherming van Sint Nicolaas.
    Vind ik leuk
    Hyena +28773
    maandag 18 december 2017 om 11:47
    Hoezo is dit in godsnaam racisme? Als Pogba verkleed wilt als een blanke Ronaldo (al betwijfel ik dat) naar een feest hoor je dat toch ook niemand bestempelen als racisme.

    Wat een ongekende bullshit dit. Het gaat helemaal nergens meer over, mensen kunnen werkelijk waar niks meer hebben.
    [Reactie gewijzigd op maandag 18 december 2017 om 12:31]
    Vind ik leuk
    Toppert +1610
    maandag 18 december 2017 om 15:27
    Pogba als Rik Smits... kom maar door!
    Vind ik leuk
    Hyena +28773
    maandag 18 december 2017 om 15:34
    Zou toch prachtig zijn! ;)
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +19170
    maandag 18 december 2017 om 11:47
    Oh jeej.. Die krijgt Sylvana nu achter zich aan....
    Vind ik leuk
    LifeErazor +1517
    maandag 18 december 2017 om 11:47
    Tjonge jonge wat een wereld leven we in.. Je mag jezelf niet schmincken voor een verkleedpartij?

    Overdreven gedoe.
    Vind ik leuk
    Rodajc +14337
    maandag 18 december 2017 om 11:50
    Gaat Sylvana Europees doorbreken?
    Vind ik leuk
    JD85 +582
    maandag 18 december 2017 om 11:54
    Waaro mag die ineens niet meer? Zwarten moeten eens niet ELKE keer de "rascist-kaart" trekken.
    Zwarte piet, dit weer...

    Het is bijna te triest voor woorden. Alsof zwarten tegenwoordig zichzelf schamen om zwart te zijn. Het is echt in en intriest dat zwarten nergens tegen kunnen. Bij het minste gaan ze lopen te janken omdat er iemand zwarte schmink op heeft.

    Ze komen hier massaal naartoe vanwege de levensomstandigheden, maar ze zijn o zo snel op hun tenen getrapt. Wat een walgelijk schouwspel.
    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 12:31
    Als je de historie volgt is het eerst de andere kant op gegaan...en tegenover de " racist-kaart" van jou staan tig andere kaarten zoals de klaagkaart, de " eigen-volk eerst" kaart, de" wonen wij nog in Nederland" kaart, en die ene troefkaart die al jaren over de rug van de mensen wordt gebruikt..de "populisten" kaart....lijkt wel pokeren zo ;-)
    Vind ik leuk
    #Keizerout +27991
    maandag 18 december 2017 om 12:43
    goede punten. Jammer dat het 1 van de 16 miljoen is die zo denkt. Meer was fijn geweest ;)
    Vind ik leuk
    Nick Kools +12702
    maandag 18 december 2017 om 11:56
    Dus je mag jezelf niet eens meer verkleden? Zelfde domme gelul over zwarte piet.
    Het word steeds gekker met dat gelul over rasicme!!
    Vind ik leuk
    Kopsterk +7305
    maandag 18 december 2017 om 11:57
    Ik vind dit wel een mooi kostuum. Wat is hier in godsnaam verkeerd aan? leg het me gerust uit!
    Vind ik leuk
    Rafael +800
    maandag 18 december 2017 om 12:07
    Belachelijk weer dit. Nog ff en je krijg de doodstraf omdat je je eigen schmink om op iemand te lijken die je fascinerend vind of als held beschouw of wat dan ook. Ga niet onzin lopen vertellen dat dit rasistme is en wie dat wel vind moet maar eens de betekenis zoeken wat rasistme eigenlijk inhoud
    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 12:19
    Misschien moet jij opzoeken hoe je racisme correct schrijft...
    Vind ik leuk
    cheeks +3572
    maandag 18 december 2017 om 12:07
    Zwarte pieten discussie slaat al helemaal nergens op maar dit slaat alles. Wordt leuk straks met carnaval...
    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 12:08
    Azijnzeikers....
    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 12:17
    Er zijn zat mensen die er aanstoot aan nemen dus dat moet je gewoon niet doen. Dat men hier in NL boter op hun hoofd heeft wat zwarte piet betreft betekent niet dat men er elders geen moeite mee heeft. Wij leven in 2017 en hij is actief op social media dus had hij het kunnen weten...gewoon niet doen punt.
    [Reactie gewijzigd op maandag 18 december 2017 om 12:18]
    Vind ik leuk
    Rodapaus +5577
    maandag 18 december 2017 om 14:34
    Dus overal waar mensen aanstoot aan kunnen nemen mag je niet meer doen? Goed om te weten. Ik neem namelijk ook wel eens aanstoot aan dingen die in bepaalde culturen normaal zijn, zoals het ophangen van homo's en het besnijden van vrouwen. Hopelijk gaan ze dit nu ook niet meer doen. Het is tenslotte 2017.

    Nou is dit verkleedpartijtje niet iets wat racistisch bedoeld is en het is meer denk ik gek doen op een feestje. Vind dat mensen zich beter om ergere dingen druk kunnen maken. Iedereen lijkt wel hypergevoelig en alles moet maar aangepast worden om mensen niet voor het hoofd te stoten. Sommige vinden de geschiedenis al te kwetsend, het is te gek voor woorden.

    Als Griezmann echt een racist is zit hij bij het franse voetbalelftal toch echt verkeerd denk ik.



    Vind ik leuk
    Rodapaus +5577
    maandag 18 december 2017 om 12:20
    Dit gooit wel weer roet in het eten, ik had mijn carnavalsoutfit al klaar.
    Ik dacht ik schmink me zwart, koop een grote bril en hou me Roda-shirt aan en ga als Anelka. Ben ik eens een keertje goedkoop klaar.
    Vind ik leuk
    DeanJayden +8206
    maandag 18 december 2017 om 12:24
    Echt goed gedaan, en laat de Silvana kliek maar weer beweren dat het racistisch is dan kun je de volgende keer weer gewoon als cowboy of superheld, Indiaan zal ook wel niet mogen in deze tijd.
    Vind ik leuk
    DCMan +35
    maandag 18 december 2017 om 12:32
    Man als iemand die donker is dit als racisme ziet heeft ie gewoon een kleine piemeltje...
    Guzman had never nooit zijn excuus moeten aanbieden want zo krijgen die mensen met een verstandelijke beperking alleen maar meer gelijk. En blijven ze zeuren
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +39169
    maandag 18 december 2017 om 12:25
    Wat een trieste bedoening.
    Dacht ik dat we in Nederland wat doorschoten in de Pieten discussie (voor- en tegenstanders zijn geheel de weg kwijt), krijg je dit.

    Je mag je nu zelfs niet meer verkleden als zwart persoon want dan krijg je de hoon over je heen.
    De vraag is wat erger is voor zwarte mensen. Het verkleden als zwarte sportheld of het niet mogen verkleden als zwarte sportheld.

    (voor de mierenneukers: zwart mag ook best gelezen worden als 'mensen met een donkere huidskleur. Ik bedoel dr niks mee')
    Vind ik leuk
    michelhx +3674
    maandag 18 december 2017 om 12:25
    Hoezo is dit racisme? Leg het me even uit alsjeblieft. Als hij als nr. 26 van de Harlem Globetrotters gaat en deze persoon is donker, dan is het toch gewoon een goede verkleding?
    Of als hij als Michael Jordan was verkleed, mocht het dan wel? Ik snap die mensen niet zo die meteen de racisme kaart trekken.
    Vind ik leuk
    DCMan +35
    maandag 18 december 2017 om 12:29
    luister, als je dit als donker persoon als racisme ziet gaat er iets mis in je eigen boven kamer... je mist mama liefde of what ever maar het is niet de blanke man die fout zit door zich zwart te sminken als eerbetoon. Het is de zieke geest en domme bekrompen gedachten van de gene die hier een probleem mee heeft.
    Exact het zelfde met mensen die reageren dat je bloed eigen kind een zoen op de mond geven “seksueel lustopwekkend” zou zijn of dat je dan een pedofiel bent. Als je dat soort dingen denkt ben je zelf een pedofiel want schijnbaar gaat er iets in je eigen hoofd niet helemaal goed! Als je als donkere persoon een blanke man ziet die jou huidskleur belachelijk maakt ben JIJ de racist. Want waarom mag een blanke man geen eerbetoon geven aan zijn “held” (als die er zo uitzien)?
    [Reactie gewijzigd op maandag 18 december 2017 om 12:33]
    Vind ik leuk
    davidben +5098
    maandag 18 december 2017 om 15:09
    Als je eigen kind 13/14 jaar is en je geeft het een zoen op de mond dan heeft dat niet meteen iets met pedofilie te maken. Het is dan gewoon raar.
    Vind ik leuk
    DCMan +35
    maandag 18 december 2017 om 18:06
    uhmmmm.... nee hoor... ik zoen mijn moeder nog steeds op de mond en dat zou ik blijven doen tot ze er niet meer is... het is men moeder
    Vind ik leuk
    davidben +5098
    maandag 18 december 2017 om 18:22
    Als volwassen man is het helemaal strange. Sorry dat ik het zeg. Een volwassen man hoort zijn moeder niet meer op de mond te zoenen. Zie het weleens en ik krijg altijd hetzelfde vreemde gevoel. Het ziet er gewoon raar uit.
    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 12:30
    Wat is hier nou mis mee. Kan dit al niet meer??
    Vind ik leuk
    yuuup +9459
    maandag 18 december 2017 om 12:40
    Hoezo is dit zo erg? Of waren de klagers allemaal blanken?
    Een film als white chicks is wel weer oké.
    Vind ik leuk
    dhrwobo +25073
    maandag 18 december 2017 om 13:50
    Exact. De Wayans zouden wereldwijd ook beschuldigd moeten worden van racisme. Zij doen exact hetzelfde als Griezmann, alleen hebben zij er nog flink geld mee verdiend ook en gedragen zij zich alsof alle blanken dom en overdreven zijn, terwijl Griezmann het heel luchtig voor een feestje en uit respect deed.
    Vind ik leuk
    yuuup +9459
    maandag 18 december 2017 om 15:42
    Precies wat ik dacht. Tegenwoordig kun je niks meer goed doen. Zelfs proberen om het goed te doen is al fout.
    Maar moet je ondertussen een gekleurde over andere rassen horen. Dan schrik je jezelf een ongeluk.
    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 12:41
    Wat kan ik toch moe worden van mensen...Overal wat achter zoeken...

    Komende carnaval zou wel eens de laatste kunnen zijn...
    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 12:42
    Sorry ben zelf een neger maar ik vind dit ook zwaar overdreven allemaal sommige mensen willen te snel racisme roepen voor bijna alles
    Vind ik leuk
    dhrwobo +25073
    maandag 18 december 2017 om 13:46
    Respect, goed dat je je hier tegen uitspreekt. Thanks!
    Vind ik leuk
    Koeien +2427
    maandag 18 december 2017 om 12:44
    ja, had je je beter als roetveeg of stroopwafelglobetrotter kunnen verkleden.
    Vind ik leuk
    Zot Joke +519
    maandag 18 december 2017 om 12:55
    En hier moet je dan ook nog je excuses voor aanbieden???? Het moet toch niet gekker worden.
    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 12:59
    Was Michael Jackson ook een racist omdat hij probeerde zijn huid te bleken ?
    Vind ik leuk
    hefbrug38 +508
    maandag 18 december 2017 om 13:17
    Volgend jaar hem gewoon een contract geven om hier in Nederland zwarte Piet te komen spelen
    [Reactie gewijzigd op maandag 18 december 2017 om 13:18]
    Vind ik leuk
    129 +931
    maandag 18 december 2017 om 13:19
    Prachtige outfit. Met racisme niks te maken.
    Vind ik leuk
    hefbrug38 +508
    maandag 18 december 2017 om 13:20
    Vgend jaar hem gewoon een contract geven om hier in Nederland zwarte Piet te komen spelen
    Vind ik leuk
    plein19 +2033
    maandag 18 december 2017 om 13:33
    Te belachelijk voor woorden. Dit is geen racisme.
    De mensen die lopen zeuren werken waarschijnlijk bij een werkgever die vrouwen iets minder betaald dan mannen. Marokkanen minder snel aanneemt dan blanken. Dat is discriminatie. Maar opzeggen vanwege principes ho maar.
    Blank discrimineert bruin. Bruin discrimineert blank. Het is domweg menselijk gedrag. Tuurlijk moet je er het proberen te verminderen. Maar zwarte piet en de Harlem globetrotters verkleedparty zijn geen oplossing voor het probleem
    Vind ik leuk
    motsretep +248
    maandag 18 december 2017 om 13:33
    Ik vind dit ook zwaar overtrokken. Al is het ook vooral niet zo slim van Griezmann.
    Vind ik leuk
    dhrwobo +25073
    maandag 18 december 2017 om 13:44
    Echt belachelijk dat dit überhaupt tot een discussie is gekomen. Iemand die juist één van de grootste donkere sporters uit de jaren 80 wilt eren, verkleed zich niet als donkere omdat hij racist is. Want racisten willen niks met de ander te maken hebben. Nee je verkleed je omdat je het gaaf vindt om voor die avond iemand te zijn die veel successen bereikt heeft. Alle roepers zijn juist de racist, want zij maken de discussie tot een discussie over kleur/afkomst. En dat zie je wereldwijd meer en meer. Wat zij alleen niet snappen, is dat zij JUIST met hun gedrag racisme meer in de hand werken. Dit moet eens stoppen!
    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 14:05
    Dit zijn onderwerpen waar je als zwarte Piet enthousiasteling het helaas niet meer over mag hebben omdat je dan meteen als racist wordt weggezet.

    Jammer dat alles waar zwart of wit in wordt gebruikt, meteen in een negatief daglicht wordt gezet door een klein groepje mensen. En ja, zo zijn ook de verhoudingen in Nederland. Buiten de randstad is Piet gewoon zwart. Waarom? Niet omdat we achterlopen of omdat we racisten zijn, maar omdat we het hier zien zoals het bedoeld is. Een metafoor, een karikatuur.

    Kijk eens naar het basketbal team van Harlem, dat zijn geen blanke jongetjes, maar voor het grootste deel donkere mensen. Waarom? Omdat die beter zijn in basketbal.

    Mogen blanke mensen zich dan niet als basketballers verkleden? Lijkt me ook racistisch.

    Er wordt moeilijk gedaan over een idee, terwijl de meeste mensen die moeilijk doen niet eens weten wat het sinterklaasfeest inhoudt. Er zijn meerdere verhalen die mogelijk aan de basis liggen van onze voormalige traditie, maar het enige dat mensen willen zien is zwart/wit en als ze zelf denken aan de verkeerde kant te staan, is het ineens racisme.

    En kap eens met dat gelul over publieke functies en rolmodel wat die jongens moeten zijn volgens de media, ik denk dat vrijwel iedereen die aan carnaval doet of een keer een themafeest gehad heeft, zich minstens een keer niet politiek correct verkleed heeft
    Vind ik leuk
    BesteOoit +490
    maandag 18 december 2017 om 14:08
    Wat een onzin man. Tegenwoordig mag je niets meer. Hij speelt in een elftal vol met donkere spelers en hij kan supergoed overweg met al die donkere Fransen. Azijnpissers zeg
    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 14:15
    Het is idd een traditie dat overal waar blanken komen ze het land bijna uitmoorden en plunderen en dat moeten we in ere houden. Dat is onze traditie....blijf van onze traditie af! We hebben ook alle originele Tasmaniers afgeslacht. Er is er niet 1 meer over dankzij onze Abeltje Tasman. Onze traditie is nu eenmaal om te moorden voor grondstoffen onder t mom van politionele acties of zogenaamde missies.
    Het id ook onze traditie om onzelf in de zomer (zonnecreme) en in December zwart te sminken. Wij hebben geen emphatie ...dat is onze traditie daarmee zijn wij ook zo rijk geworden.
    [Reactie gewijzigd op maandag 18 december 2017 om 14:19]
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +5750
    maandag 18 december 2017 om 16:32
    Ben je nu alle blanken over 1 kam aan het scheren ?
    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 14:21
    Het spreekwoordelijke primeurplebs heeft een velddag. Wie de schoen past, zet 'm.
    [Reactie gewijzigd op maandag 18 december 2017 om 14:29]
    Vind ik leuk
    Hupfean +4067
    maandag 18 december 2017 om 14:27
    Och jezus is sylvana weer bezig geweest? T ziet er fantastisch uit. Hoe moet je je dan verkleden? Rot een keer op met je raciscme, ik word er kots en kots misselijk van.
    Vind ik leuk
    Liwwadder +3925
    maandag 18 december 2017 om 14:31
    Geneuzel weer!! Slaat weer nergens op van de sensatiezoekers en hier weer wat achter zoeken. Next!
    Vind ik leuk
    soksa +1562
    maandag 18 december 2017 om 14:53
    Wat is er nou mis met deze outfit. Hij probeert hier op een basketbalspeler te lijken volgens mij? Hij probeert, watvik uit deze foto opmaak, niemand belachelijk te maken. Of de draak te steken met een hele bevolkingsgroep.
    Vind ik leuk
    Jorg Vde +107
    maandag 18 december 2017 om 14:57
    onzin...als hij zich zwart wil maken prima heeft niemand anders geen flikker mee te maken
    Vind ik leuk
    El Lobo +1995
    maandag 18 december 2017 om 15:37
    Jammer weer:-(

    Het is gelijk weer racisme, misschien is het wel pure respect voor de basketballers.
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +5750
    maandag 18 december 2017 om 16:28
    We leven in een moderne en vrije wereld. Griezmann mag zich uiten op de manier hoe hij dat wil.
    Zeer gevaarlijk zo n groep mensen die even denk te kunnen bepalen hoe andere mensen zich behoren te uiten en te gedragen. En dan als excuus aandragen dat zij zich er aan storen. Als je je er zo aan stoort dan blokkeer je toch het account van griezmann of je gaat helemaal maar van twitter af.
    Vind ik leuk
    Cookee +10635
    maandag 18 december 2017 om 16:51
    Sylvana kom er maar in.
    In alle landen is dit een schande.
    Maar in 1 land zegt men... zwart schminken... niks mis mee toch?
    En dat is nou net het punt van Sylvana. :-)
    Eindelijk weer eens een pieten onderwerp, ik miste het al.
    Vind ik leuk
    pos +8762
    maandag 18 december 2017 om 17:33
    Wat een ophef om helemaal niks. Het gaat echt de verkeerde kant op met al die linkse onzin. Ik ging vroeger verkleed met carnaval als indiaan. Neem het mijn ouders nog kwalijk.
    Vind ik leuk
    aphex twin +1155
    maandag 18 december 2017 om 19:26
    Niks mis mee
    Vind ik leuk
    maandag 18 december 2017 om 19:47
    Ik ben ook donker, maar gaan nu van alles een probleem maken. Sjonge, sjonge. Ik zie de humor wel. Er is een verschil tussen rasisme en lol maken. Dit is gewoon leuk! Hier is totaal geen sprake van rasisme.

    Doe gewoon lekker je ding.

    Wat is de mens toch zielig! Zeiken als het niet moet.
    Vind ik leuk
    LifeErazor +1517
    dinsdag 19 december 2017 om 08:37
    Hoe meer we de nadruk gaan leggen op verschillen hoe meer die verschillen zullen gaan leven in de samenleving.

    Welke politicus gaat op zoek naar verbinding tussen mensen in plaats van het benadrukken van verschillen en die als 'fout' neerzetten?


    Daar ben ik boos op. Voorbeelden voor de samenleving die mssn wel bewust verschillen benadrukken en wellicht zelfs creeren.
    Dan wordt de massa iig bezig gehouden terwijl zij op de achtergrond wetten erdoor duwen die, op zijn zachtst gezegd, niet in het voordeel van het volk zijn.

    Laten wij ons lekker bezig houden met rascisme ipv het functioneren van de mensen die ons land leiden *sarcasme*
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Zwart geschminkte Griezmann door het stof: "Ik geef toe dat het onhandig was"