Voetbal Inside-sponsors willen gesprek met RTL: 'Steunen we op geen enkele manier'
De commotie rondom het 'seksistische en racistische' Voetbal Inside is slecht gevallen bij hoofdsponsors Heineken en Gillette. De twee bedrijven twijfelen of ze de mateloos populaire voetbaltalkshow willen blijven sponsoren en hebben aangekondigd het gesprek met RTL aan te gaan.
Televisiemaakster Sunny Bergman opende de discussie dinsdag met een bericht op haar Facebook-pagina, waarin ze de sponsoren opriep om zich niet langer aan Voetbal Inside te verbinden. Het bericht kon op massale steunbetuigingen van onder meer Sylvana Simons rekenen, maar riep ook veel weerstand op. Onder meer Johan Derksen en René van der Gijp hebben zich in felle bewoordingen uitgesproken tegen de oproep van Bergman.
Zowel Gillette als Heineken heeft woensdag gereageerd op alle ophef. "Gillette staat pal voor diversiteit en steunt op geen enkele manier uitlatingen die mensen kunnen kwetsen. (...) Daarom zijn wij met het programma het gesprek hierover aangegaan", laat een woordvoerder van de scheermesjesfabrikant weten. Heineken laat zich in soortgelijke bewoordingen uit. "We moeten ons altijd blijven afvragen of de inhoud van een gesponsord programma past bij de waarden van ons merk."