Been over PSV: 'Ik denk dat de club hier veel geld mee verdient'

    Been over PSV: 'Ik denk dat de club hier veel geld mee verdient'

    woensdag 10 januari 2018 om 16:05

    Wel of niet op trainingskamp in het buitenland tijdens de winterstop? Veel Eredivisie-clubs kiezen er in januari voor om op het vliegtuig te stappen en af te reizen naar warmere oorden. Dat koploper PSV nu in de Verenigde Staten zit, heeft vooral met geld te maken, denkt Mario Been. 

    "De lange reistijd lijkt mij niet bevorderlijk, maar ik denk dat de club veel geld verdient met deelname aan de Florida Cup. Bij voetbal komt tegenwoordig meer kijken dan de verkoop van seizoenkaarten. Ik begrijp het standpunt van de club wel. Zij moet ook de salarissen van spelers betalen, dan horen dit soort dingen erbij", zegt de voormalig trainer van onder meer Feyenoord en NEC in gesprek met de Volkskrant. 

    Voormalig bondscoach Bert van Marwijk vindt een trainingskamp in een ver, warm land een prima idee. "Als je twaalf maanden op dezelfde redactie zit en je krijgt de kans om met de hele groep een week in Saint-Tropez te gaan werken, dan doe je dat ook."

    Feyenoord verblijft deze week in Marbella, terwijl Ajax maandag naar Portugal is vertrokken. 

    Lees ook: PSV, Ajax en Feyenoord op tienertoer: de jonkies die zich deze week mogen bewijzen

    Lees meer over:EredivisiePSV

    Plaats een reactie

    woensdag 10 januari 2018 om 16:12
    Tsja je moet iets he. Als je net 10.5 mil in een speler hebt gestoken. Dan wil je het 1 en ander toch terugverdienen.
    Vind ik leuk
    jaja_PSV +43397
    woensdag 10 januari 2018 om 16:26
    Geld wat je uitgeeft moet je ook (terug)verdienen.
    Wow, wat ben jij slim!
    Vind ik leuk
    Snipes08 +1149
    woensdag 10 januari 2018 om 16:29
    In eindhove gaan ze toch met de collecte bus bij de mensen langs? En als t te weinig opbrengt gaan de belastingen omhoog.
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 16:39
    Niks collecte bus. En als we het hier toch over voertuigen gaan hebben. De platte kar is het enige dat door het centrum heen zal gaan.
    Vind ik leuk
    jaja_PSV +43397
    woensdag 10 januari 2018 om 16:44
    Gefeliciteerd, je bent nummer 1001 met dezelfde uitgekouwde smakeloos geworden grap voor dementerende.
    Vind ik leuk
    tannat +12503
    woensdag 10 januari 2018 om 17:16
    Ach, Eindhoven steekt tenminste geen gemeenschapsgeld in een huurstadion als de Arena - zoals Amsterdam.
    Vind ik leuk
    yuuup +9324
    woensdag 10 januari 2018 om 18:27
    Nee ze steken geld in grond die bezet is met een stadion. Komt op hetzelfde neer.
    Vind ik leuk
    MeAgain +6168
    donderdag 11 januari 2018 om 06:48
    Met dat verschil dat de gemeente juist aan deze deal verdient. Psv sponsort dus eigenlijk de gemeente en daarmee de belastingbetaler.
    Vind ik leuk
    yuuup +9324
    donderdag 11 januari 2018 om 17:42
    Wat leuk dat je denkt dat de gemeente er wat aan verdient.
    Op welke manier dan?
    Vind ik leuk
    Spiegel +9317
    woensdag 10 januari 2018 om 17:43
    Oke, dan heb ik graag een bron met feiten.

    Een bron waarin duidelijk weergegeven is dat de belastingen in de gemeente eindhoven aanzienlijk meer gestegen is dan in andere gemeenten van Nederland?
    Vind ik leuk
    Snipes08 +1149
    woensdag 10 januari 2018 om 18:31
    Ken je die linksback.. HAPS
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 18:48
    Er is maar 1 feit en dat is dat abn echt met belastinggeld is gered maar wel ajax mag sponseren terwijl ze eigenlijk failliet waren en psv gewoon een lening van de gemeente kreeg die al bijna met rente erbij is terug betaald en wat de blastingbetaler geen reet kost.
    Dat is pas een feit.
    Dus als we als belastingbetaler dus willen zeiken moet je dus echt in amsterdam zijn en den haag natuurlijk.
    Soort zoekt soort maten naaiende stropdassen bij elkaar.
    Vind ik leuk
    donderdag 11 januari 2018 om 08:29
    Sarcasme is blijkbaar een woord wat redelijk lastig te begrijpen is. Ik heb een rood wit hart! En wilde hiermee alle mensen die dit als serieuze reactie zouden willen plaatsen voor mee zijn. Ik lach namelijk altijd me ballen uit mijn broek als de supporters van andere clubs (met name Ajacieden) dit namelijk graag willen plaatsen.
    Vind ik leuk
    tannat +12503
    woensdag 10 januari 2018 om 17:17
    Een Ajacied die het over geld heeft. Goh ... verrassend.
    Vind ik leuk
    Aal +21706
    woensdag 10 januari 2018 om 16:12
    Bedankt voor je uitleg Mario...... nu snappen we het ineens wel allemaal!
    Vind ik leuk
    windforce11 +1827
    woensdag 10 januari 2018 om 16:13
    Kramer zit bij de Febo
    Vind ik leuk
    MojoRisin +12092
    woensdag 10 januari 2018 om 16:15
    Lange reistijd ? Valt wel mee hoor, Florida..
    Vind ik leuk
    Romario9 +11261
    woensdag 10 januari 2018 om 16:19
    Uurtje of 9, 10.
    Vind ik leuk
    MojoRisin +12092
    woensdag 10 januari 2018 om 16:23
    Wel te doen toch ? Aannemend dat ze direct vliegen..
    Thomas had ivm kwalifactie-wedstrijden met Nieuw-Zeeland iets van 20.000 km in een week gevlogen ofzo, had er weinig last van aan zijn spel te zien..
    Vind ik leuk
    Romario9 +11261
    woensdag 10 januari 2018 om 16:26
    Valt inderdaad wel mee.
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 16:27
    Wel te doen, maar toch zeker net zo ver dan bijvoorbeeld India.
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 16:16
    PSV heeft geen eigen vermogen haalt toch Romero met de oog op verkoop van Lozano maar daar kun je niet op vertrouwen als PSV zijnde dus moet je geld verdienen met dit soort trips, niets mis mee maar lijkt mij niet bevorderlijk voor de competitie, warm weer, jetlag enz.
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 16:30
    Even je huiswerk doen. Psv heeft ongeveer een eigen vermogen van 30 miljoen.
    Vind ik leuk
    Johan1984 +794
    woensdag 10 januari 2018 om 16:39
    Ruim 27 miljoen.
    Vind ik leuk
    AlwaysMe +1889
    woensdag 10 januari 2018 om 16:59
    Al had PSV een eigen vermogen van 100 miljoen, dan nog zou men hier roepen dat PSV straatarm is.
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 18:09
    Als mensen angstig zijn dan gaan ze leugens verzinnen om zichzelf beter te voelen.. Dat doen ze allemaal hier
    Vind ik leuk
    Bep Slatter +10714
    woensdag 10 januari 2018 om 21:35
    Ja al die anderen vooral ;)
    Vind ik leuk
    Pietje2015 +13341
    woensdag 10 januari 2018 om 22:37
    "Even je huiswerk doen. Psv heeft ongeveer een eigen vermogen van 30 miljoen."

    30 miljoen schuld wat je eigen vermogen noemt.
    Dit noemt men creatief boekhouden.
    Maar ik vind het prima hoor, het einde is in zicht.
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 16:17
    Naar Florida ipv naar Marbella of Portugal. Er ook nog geld aan overhouden. Ik zou het wel weten. Reistijd is net zo ver als met de bus heen en terug naar Groningen.
    Vind ik leuk
    Cookee +9987
    woensdag 10 januari 2018 om 16:24
    In Groningen werd PSV ook warm ontvangen... dus was een optie geweest ipv Florida.
    Vind ik leuk
    reyes +1264
    woensdag 10 januari 2018 om 16:19
    Ajax heeft ook in Brazilië gezeten en zoeken het nu een stuk dichter bij huis.

    Ryan Thomas speelde niet lang na een interland ook een wedstrijd voor PEC.

    De reistijd zal wel een factor zijn maar en als je de keuze hebt is dichterbij wellicht fijner.
    Vind ik leuk
    Setovitch +1473
    woensdag 10 januari 2018 om 16:31
    Gaat door merg&Been zijn verhaal ahh
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 16:39
    Jetlag na 9 uur vliegen? Ach een DVDtje erbij van Ajax-Utrecht en het is zo voorbij!
    Vind ik leuk
    Johan1984 +794
    woensdag 10 januari 2018 om 16:45
    Moeten ze hem per ongeluk niet verwisselen met die van Ajax-Psv..
    Weet je zeker dat er sprake is van een jetlag!
    Vind ik leuk
    MN223 +978
    woensdag 10 januari 2018 om 16:50
    Ligt eraan, misschien zetten ze deze wel op: https://www.youtube.com/watch?v=bBdpTROT7hQ
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 16:48
    Iedereen die roept dat PSV eigen vermogen heeft moet eens het jaarverslag lezen 2016/2017. PSV heeft geen eigen vermogen anders hadden ze Lozano wel gekocht met dat eigen vermogen., PSV werd uitgeschakeld in de EL wat een gat van 30 miljoen opleverde in de begroting daardoor moest men spelers verkopen en bleef er een gat over van 5 miljoen omdat de verkoop van de Jong afketste. PSV kan ook helemaal geen eigen vermogen hebben aangezien de laatste speler die veel opleverde Depay was.

    Dus iedereen die beweert dat PSV 30 miljoen op de bank heeft spoort niet en leeft met de wens der gedachte.
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +37930
    woensdag 10 januari 2018 om 16:56
    Eigen Vermogen en je banksaldo zijn twee hele andere zaken...
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 16:59
    PSV had geen van beide. Brands zou hier niet om liegen met in het achterhoofd 2010
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +37930
    woensdag 10 januari 2018 om 17:05
    Eind vorig seizoen had PSV een werkkapitaal van 12-13 miljoen. Spreken van 'geen' kan dus niet.

    Het Eigen Vermogen is trouwens wel fors. Je nog niet afgeschreven spelers vallen namelijk ook onder het EV en die vertegenwoordigen gewoon een forse waarde.
    Vind ik leuk
    AlwaysMe +1889
    woensdag 10 januari 2018 om 17:09
    In de kosten- en winstbepaling, een deelgebied van de bedrijfseconomie, wordt met de ACTIVA van een onderneming de in geld uitgedrukte waarde bedoeld die het geheel aan bezittingen van de onderneming vertegenwoordigt.

    Hoe bereken je eigen vermogen? Schulden van Activa aftrekken. Volgens jou heeft PSV meer Schulden dan dat het bedrijf waarde heeft. Ga een klasje economie volgen, tjezus!

    PSV had op 1 juli 2017 een eigen vermogen van 34 miljoen en 20 miljoen op de bank.

    En je redenering hierboven dat PSV geen eigen vermogen heeft anders zouden ze Lozano wel van eigen geld gekocht hebben laat juist zien dat je weinig kaas hebt gegeten van dit alles. PSV streeft er naar de schulden weg te werken. Raad eens? Niet de volle pond betalen voor Lozano (door doorverkoop rechten bij zijn oude club te houden) geeft ruimte om verder af te lossen. En zoals je hierboven kon lezen is dat SCHULDEN afgetrokken worden van de ACTIVA. Dat ze dus geld steken in die SCHULDEN te betalen ipv de volle mep te betalen voor Lozano is dus geen indicatie dat er geen geld op de bank is of dat er geen eigen vermogen bestaat!

    Ik studeer geen economie maar rechten, maar met een beetje logica kom je toch tot de conclusie dat jij onzin lult!
    Vind ik leuk
    jaja_PSV +43397
    woensdag 10 januari 2018 om 17:44
    Haha drs vijfje denkt dat je eigen vermogen kan uitgeven als cash....man man, beschamend dat hij de wijsneus uithangt en er de ballen verstand van heeft.
    Vind ik leuk
    jaja_PSV +43397
    woensdag 10 januari 2018 om 17:46
    Arie, je bent in ieder geval veel slimmer dan drs vijfje.
    Wat slaat hij een flater hier.
    Vind ik leuk
    HanV +4011
    woensdag 10 januari 2018 om 20:54
    Ook lijkt het nogal hoopvol om in 1 seizoen 30 miljoen denken te verdienen aan de EL. Ajax zou voor de verloren finale ongeveer 14 miljoen hebben ontvangen incl. startgeld, prijzengeld en tv-geld.
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +37930
    woensdag 10 januari 2018 om 21:06
    Niemand Dacht 30 miljoen te verdienen aan de EL. PSV ook niet.
    Vind ik leuk
    MN223 +978
    woensdag 10 januari 2018 om 17:15
    Ik heb het jaarverslag gelezen. Er staat toch echt: Groepsvermogen: 33.637 en dat is voor de goede orde x1000 euro.

    Een gat van 30 miljoen terwijl EL-inkomsten begroot worden op 6 miljoen en daar dan ook nog wat uitgaven van af moeten, dat is knap. De tegenvaller is 5 miljoen, niet meer.

    Probeer voor de grap eens uit te vogelen hoeveel inkomsten uit Europees voetbal Ajax begroot, en hoeveel er dit seizoen daadwerkelijk is binnengekomen. Succes!
    [Reactie gewijzigd op woensdag 10 januari 2018 om 17:17]
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +37930
    woensdag 10 januari 2018 om 21:06
    Groepsvermogen is geen geld wat op de bank staat...
    Vind ik leuk
    MN223 +978
    woensdag 10 januari 2018 om 21:19
    Klopt als een bus. Maar de bewering van onze nepdoctorandus was dat PSV geen eigen vermogen had, en dat dat uit het jaarverslag bleek, terwijl gewoon terug te lezen is dat het 33 miljoen 637 duizend en nog een handvol euro's is.

    Dat deze nepdoctorandus het verschil niet kent tussen eigen vermogen en liquide middelen is verder niet mijn probleem, als jij het hem graag uitlegt, succes :-)
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +37930
    woensdag 10 januari 2018 om 21:26
    Ik zie 80% van VP dezelfde fout maken.
    T is de drs hierboven al een aantal keer uitgelegd zie ik :-)
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 18:26
    Het is pas de 4e keer dat ik vandaag terug lees dat PSV geen eigen vermogen heeft. Ondanks diverse corrigerende reacties hier op door deze en genen, blijf je toch stug volhouden. Het getuigt niet echt van “drs”-niveau wat je hier laat zien maar meer domme koppigheid!
    Vind ik leuk
    RtdDub +11919
    woensdag 10 januari 2018 om 16:51
    Daarom moet ik ook altijd zo lachen om de Engelsen die om een winterstop gillen.
    Ik garandeer je dat ze massaal over de hele wereld uitvliegen tijdens zo'n winterstop om ergens een onbenullig toernooitje of oefenpotje te ballen.
    Vind ik leuk
    forza nec +1102
    woensdag 10 januari 2018 om 16:58
    Geld tsja het derde been gaat er altijd mee van door
    Vind ik leuk
    HpDeskjet +748
    woensdag 10 januari 2018 om 19:31
    Af en toe echt irritant om hier discussies over financiën te lezen. Als je er geen k*t van snapt, hou dan gewoon je mond. Let op: Eigen vermogen = Bezittingen op de balans - Verplichtingen op de balans. Cash/banksaldo is onderdeel van de bezittingen. Een begroting geeft jaarlijks aan hoeveel de club verwacht dat de posten op de balans zullen bewegen. Het daadwerkelijke resultaat eindresultaat verhoogt (of verlaagt) aan het eind van het jaar je eigen vermogen. Tot zover de theorie.

    Nu PSV: Het eigen vermogen is 33mio en de cash 20mio. Maaaaar beide getallen zeggen feitelijk niks over mogelijkheden tot transfers en zijn dus nutteloos in een discussie over transfersbudget etc... Waarom? Omdat een groot gedeelte van de bezittingen gebouwen/terreinen zijn 35mio en een groot gedeelte van de verplichtingen langlopende schulden zijn 48mio. Deze 2 posten zijn "niet beïnvloedbaar", PSV kan niet het stadion verkopen of zomaar de schuld aflossen, beide worden in kleine stapjes omlaag gebracht in de jaarlijkse begroting en die kleine stapjes zijn maar een zeer klein gedeelte van de begroting.

    Wat bepaalt dan wel de transferruimte/budget? Het verschil tussen alle jaarlijkse inkomsten en uitgaven/afschrijvingen. Het is daarom veel interessanter om die getallen te bekijken. In 2015-2016 was dit +4mio, in 2016-2017 +2mio. Voor dit jaar stevent PSV af op -7mio (o.b.v. interview Gerbrands) voor de jaren hierna is de startwaarde -2mio (transfersom Romero/5) als poulefase EL wordt gehaald. In een begroting ontstaat ruimte voor transfers als je boven verwachting inkomsten hebt (CL halen, meer sponsoring, extra tv opbrengsten of een speler verkopen) of minder uitgaven (in het geval van een voetbalclub is dit nooit het geval :) ).

    Ik hoor ook vaak iets van "er is een transferpotje". Maar dat is bullshit. In geen enkele begroting zit een post waarbij al uit wordt gegaan van (bijv) 8mio transferuitgaven omdat je geen begroting mag/kan maken die verlieslatend is waardoor het eigen vermogen standaard daalt. Wat bedoelt wordt is dat er gekozen kan worden om af en toe speler te kopen als dat moet en die te betalen van bijvoorbeeld de aanwezige cash. Echter, als er niks tegenover staat, daalt het eigen vermogen en dat is dus geen lang houdbare strategie.

    Doe er je voordeel mee of niet :)

    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 22:01
    Bedankt voor deze bijdrage!
    Vind ik leuk
    HpDeskjet +748
    woensdag 10 januari 2018 om 22:40