'Ik las dat Ajax iets van twaalf miljoen heeft moeten neerleggen. Niet te doen'

    'Ik las dat Ajax iets van twaalf miljoen heeft moeten neerleggen. Niet te doen'

    woensdag 10 januari 2018 om 16:59

    Voor clubs uit de Eredivisie is het de laatste jaren een haast onmogelijke klus geworden om interessante talenten uit het buitenland aan te trekken. Dat vertelt FC Groningen-directeur Hans Nijland in gesprek met Voetbal International. 

    De Trots van het hoge Noorden baarde in het recente verleden opzien met het binnenhalen van bijvoorbeeld Luis Suárez, Erik Nevland, Filip Kostic en Dusan Tadic. "Onze raad van commissarissen vraagt ook kritisch waarom hier geen nieuwe Suárez rondloopt. Heel simpel. Wij waren in Uruguay de enige Europeanen op de tribune. Jij denkt toch niet dat dit ooit nog zal gebeuren?", aldus Nijland.

    "We doen nog precies hetzelfde als toen. We zitten overal: Zuid-Amerika, Azië, Servië. Ons netwerk met makelaars is alleen maar uitgebreid. Nog steeds jagen we op diamantjes. Maar we komen er veel moeilijker tussen. Onze hoofdscout bezocht vorig jaar in Zuid-Korea het jeugd-WK. Daar is 95 procent van de spelersbij voorbaat onhaalbaar."

    Ook voor de absolute top in Nederland wordt het steeds lastiger, weet Nijland. "Zelfs voor hen zijn talenten uit de A-categorie vrijwel onhaalbaar geworden. Ik las dat Ajax iets van twaalf miljoen heeft moeten neerleggen voor David Neres. Enorm. Bijna niet meer te doen. De Eredivisie was een competitie met de sterren van morgen. Ronaldo, Suárez, Alex, Zlatan. Ze gaven de competitie kleur. Maar die uitstraling is onder druk gekomen. Het gevolg is minder aantrekkingskracht op fans en sponsors."

    Lees ook: "Vitesse geeft nu al 25 tot 30 miljoen uit. Hoe moeten wij dan nog concurreren?"

    Plaats een reactie

    woensdag 10 januari 2018 om 17:10
    Helemaal gelijk, eigenlijk zijn er maar 2 opties:
    - Ons er bij neer leggen dat we niet meer mee doen Europees en genieten van een mindere maar minder commerciele competitie.
    - Fuseren met de jupiler pro, commercieel aantrekkelijker worden door het hebben van een grotere competitie en dus ook meer investeringen ontvangen van sponsors.
    Vind ik leuk
    Rodajc +9688
    woensdag 10 januari 2018 om 17:12
    Zou wel het einde betekenen voor clubs als Helmond Sport he
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 17:13
    Dat absoluut, maar ik kan ook genieten van de dan onstaande 4e of 5e divisie, misschien kunnen we dan wel eens promoveren.
    Vind ik leuk
    Enden +2864
    woensdag 10 januari 2018 om 18:43
    Einde voor Helmond sport of einde Nederlandse competitie. Ik weet het wel
    Vind ik leuk
    Rodajc +9688
    woensdag 10 januari 2018 om 18:47
    Ik zou altijd voor mijn club kiezen maargoed iedereen is anders
    Vind ik leuk
    Enden +2864
    woensdag 10 januari 2018 om 18:50
    Klopt dus als de grote clubs voor zijn, zijn deze ver in de meerderheid
    Vind ik leuk
    Rodajc +9688
    woensdag 10 januari 2018 om 18:52
    Nee want elke club heeft evenveel macht
    Vind ik leuk
    Enden +2864
    woensdag 10 januari 2018 om 18:57
    Dat klopt. Daarom hebben we een eerste divisie die niets voorstelt en waar geen hond naar kijkt.
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 19:45
    En waarom zou de traditionele top 3 niet gewoon uit de eredivisie kunnen stappen?
    Vind ik leuk
    Rodajc +9688
    donderdag 11 januari 2018 om 07:52
    En dan?
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 17:19
    Ik zit niet te wachten op een of ander gedrocht van een Crocky league. Ik verwacht dat ik hierin veruit de enige zal zijn.
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 17:29
    Heb er een dubbel gevoel over, een eigen Nederlandse competitie met Nederlandse clubs is zo veel mooier maar met een BeNe Liga kan je samen met Portugal de 6e/7e competitie van Europa worden qua grootte.
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 18:29
    Ik vraag me af hoe de degradatieregeling er dan uit zou zien. Je hebt dan in theorie kans dat er na een paar jaar nauwelijks nog nederlandse (of belgische) clubs in die liga zitten toch?
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 19:07
    Klopt. Maar een sterke competitie is vooral belangrijk om verder te gaan. En ik denk eerder dat het een mooie 50-50 verdeling zou worden.
    Vind ik leuk
    Arbee +1647
    woensdag 10 januari 2018 om 17:42
    Ik denk dat zelfs een BeneLiga niet commercieel interessant genoeg is om ook maar iets van aansluiting met de Europese subtop weer te vinden. Ik bedoel, Real Madrid lapt even 46 miljoen voor de toen 16 jarige Vinicius. Barcelona koopt in een halfjaar tijd twee spelers van meer dan 100 miljoen. Zelfs met een attractieve sponsorpositie zie ik de Nederlandse en Belgische clubs daar niet bij aanhaken. En zolang dat niet lukt, willen die toptalenten natuurlijk ook niet naar de Eredivsie, Jupiler Pro League of Beneliga als ze in Spanje of Engeland het viervoudige kunnen verdienen.
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 17:49
    Ik zeg ook niet absolute top, maar aansluiten bij Portugal moet dan haalbaar zijn.
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +9944
    woensdag 10 januari 2018 om 17:57
    Ik heb mij al jaren geleden neergelegd bij het feit dat wij nooit meer een rol van betekenis gaan spelen in Europa, daar gaan wedstrijden tegen Zulte Waregem echt niets aan veranderen.
    Vind ik leuk
    Mass +4022
    woensdag 10 januari 2018 om 20:05
    Klopt...optie 3...dat de uefa iets doet lijkt me uitgesloten. Dus het idee om met wat b landen te fuseren lijkt me de meest logische keuze, maar dat riep Van Raaij vorige eeuw al...helaas heeft hij gelijk...
    Vind ik leuk
    Bizzy +16058
    woensdag 10 januari 2018 om 20:08
    Wat bedoel je met jup pro ?
    Vind ik leuk
    donderdag 11 januari 2018 om 00:30
    Pro League: wat een gelul!
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +35664
    woensdag 10 januari 2018 om 17:10
    Dikke onzin. Natuurlijk wordt er overal gescout. Maar in de tijd van Suarez zat Uruguay ook gewoon al vol hoor. En ook zulke lui kostte toen gewoonlijk geld.
    Er is gewoon een inflatie gaande. Spelers kosten meer. Ze leveren ook fors meer op.

    Er lopen talloze afdankertjes van topclubs rond. Er lopen briljantjes rond in eigen land. Een Dolberg kwam ook voor een appel en een ei. Sanchez kostte relatief ook een fooi.

    Zwak relaas van Nijland in deze. Wijzen naar de grote boze en moeilijke buitenwereld. Zoiets doe je alleen als je eigen onkunde niet wil toegeven.
    Vind ik leuk
    Youri99 +7411
    woensdag 10 januari 2018 om 17:14
    Precies dit, en hoeveel heeft Neres gekocht als hij komende zomer voor 40 miljoen (Als bakambu 74 waard is en Coutinho 160) naar de Premier League gaat ofzo.

    Dan is die 12 miljoen een peuleschilletje.
    Vind ik leuk
    13 +10049
    woensdag 10 januari 2018 om 17:17
    Alleen kan FC Groningen die 12 miljoen niet op tafel leggen.
    Vind ik leuk
    Youri99 +7411
    donderdag 11 januari 2018 om 09:09
    No shit sherlock, maar als je ipv een speler voor 12 miljoen koopt die je voor bijv 40 miljoen verkoopt wat een rendement geeft van 333%

    Zou je bijvoorbeeld een speler kunnen kopen voor 2 miljoen die je 6,5 miljoen oplevert later wat neerkomt op ongeveer hetzelfde rendement. Zo moeilijk is het niet hoor, wie klein is moet alleen kleiner denken. Of je gaat zoals Nijland lopen huilen.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    Erwinius +515
    woensdag 10 januari 2018 om 17:26
    Sanchez was idd relatief een fooi maar nog steeds een bedrag (5 miljoen) wat Groningen niet kan betalen...
    Dolberg hadden ze natuurlijk wel kunnen pakken voor die 3 ton die Ajax voor hem betaald heeft!
    Vind ik leuk
    DeanJayden +6786
    woensdag 10 januari 2018 om 17:52
    Maar het was ook niet zo dat ze even elk jaar een Suarez binnen harkten, maar eens in de zoveel tijd een goed gescout mazzeltje kan nog steeds
    Vind ik leuk
    13 +10049
    donderdag 11 januari 2018 om 15:06
    Dat laatste is ook maar de vraag. Dolberg wilde naar Ajax komen, maar je weet niet of hij ook voor FC Groningen opengestaan zou hebben.
    Vind ik leuk
    Erwinius +515
    donderdag 11 januari 2018 om 18:03
    Dat is inderdaad ook nog eens een gegeven wat in het nadeel van clubs van dat kaliber werkt...
    Vind ik leuk
    Enden +2864
    woensdag 10 januari 2018 om 18:52
    Dat is natuurlijk niet waar.
    Het is dezelfde reden waarom AJAX Europees geen rol meer speelt.
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 17:11
    nou dan zelf maar beter opleiden, is ook beter voor het nl voetbal. of jongens heel vroeg proberen te halen zoals ajax het doet.
    dan is het ook nog eens eigen jeugd en levert dik geld op :-)
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 17:12
    Als dat het niveau van je RvC is....
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 17:23
    het voetbal in nederland is niet meer te doen een speler 160 miljoen euro begroting hele eredivisie
    Vind ik leuk
    Foebele +46784
    woensdag 10 januari 2018 om 17:24
    Misschien moeten we eens beseffen dat we de kwaliteit van onze eigen jeugd op moeten krikken aangezien de aankopen uit het buitenland steeds duurder worden, PSV en Ajax betalen inmiddels bedragen van meer dan 10 miljoen voor gassies van 18 die net 10 potjes in de benen hebben, pure waanzin natuurlijk!
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 17:34
    Probleem van focus op eigen jeugd is weer dat jonge talentjes ook weer veel te vroeg worden weggekaapt door clubs uit grotere competities.
    Vind ik leuk
    Foebele +46784
    woensdag 10 januari 2018 om 17:36
    Dat is zeker gaande ja, maar ik heb toch de stille hoop dat al die geflopte talentjes de nieuwe generatie de ogen opent en er voor zorgt dat ze iets langer blijven, omdat er dus zogezegd veel te veel geflopt zijn voor hun.
    Vind ik leuk
    DeanJayden +6786
    woensdag 10 januari 2018 om 17:53
    Zolang die gasten voor 30plus weggaan zie ik geen probleem
    Vind ik leuk
    Het Brein +3099
    woensdag 10 januari 2018 om 17:28
    Als Het Brein een tip mag geven: scout in de Ligue 2...
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 17:31
    jong scouten en zelfopleiden 433 school laten varen opleiding moet gewoon op de schop wordt tijd voor een frisse wind
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 17:31
    Clubs moeten ook afblijven,van elkaars jeugdspelers en dan mondiaal.Taak voor de FIFA.
    Vind ik leuk
    Ajax! +1598
    woensdag 10 januari 2018 om 17:43
    Nijland vergeet iets, Ajax heeft hun meester scout Veldmate overgenomen,
    Die een goed netwerk in Zuid Amerika heeft.
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 18:35
    En dat laatste zal alleen maar erger worden. Ik kijk ook liever naar de PL. De NLse clubs hebben dat zelf gedaan.

    Van 2008 tm 2013 stonden de NLse clubs lekker te flierenfluiten, terwijl er in de overige landen volop vooruitgang was. NLse clubs willen ook kopen. Ja, wat blijft er dan over? De restjes. Dat is niet echt vooruitstrevend. NLse clubs hebben de fantasie en inzicht van een botervlootje. Maar dat maakt niks uit, want het is toch hun geld en probleem niet.

    Door meer te kopen, wordt de achterstand steeds groter. Voor Oranje ook. Maar ga vooral zo door. Tot het amateurvoetbal word. 4e klasse noord.
    Vind ik leuk
    Napolitanos +7720
    woensdag 10 januari 2018 om 18:49
    CHUCKY THA BOMB en Romero zijn uitzonderingen hansie !
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 20:18
    Alleen een internationaal salarisplafond en een maximaal aantal contractspelers per club kan de scheefgroei nog tegen gaan, maar helaas de macht van de grote clubs ( landen) valt niet te breken.
    Vind ik leuk
    donderdag 11 januari 2018 om 00:32
    Gewoon zaak om wel de jongens te vinden ala Sanchez, jongens van 16 te scouten en op te leiden (Eriksen, Dolberg ect)
    Je scouting moet van wereldniveau zijn om een grote club te blijven..
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    'Ik las dat Ajax iets van twaalf miljoen heeft moeten neerleggen. Niet te doen'