Van der Sar wacht af: 'Gevoel bij Appie, scheid ik wel van het zakelijke gedeelte'

    Van der Sar wacht af: 'Gevoel bij Appie, scheid ik wel van het zakelijke gedeelte'

    zondag 14 januari 2018 om 07:28

    Edwin van der Sar weet pas drie weken van de hartafwijking die in 2014 voor het eerst bij Abdelhak Nouri werd geconstateerd. De algemeen directeur van Ajax kreeg de bevestiging van de familie van Nouri, die de informatie had ontvangen van de letseladvocaat.

    "Het is een medisch beroepsgeheim waar de dokter en nu de advocaat en onze medisch adviseur mee bezig zijn", legt Van der Sar uit in gesprek met de NOS. "Bepaalde delen van het dossier ken ik wel, maar ik ben niet overal van op de hoogte." Zowel Ajax als de familie Nouri probeert via juridische weg de medische gang van zaken boven water te krijgen.

    Hoewel beide partijen een letselschade in de arm hebben genomen, betekent dat volgens Van der Sar niet dat Ajax en de familie Nouri lijnrecht tegenover elkaar staan. "Het contact met de familie is goed", zegt de oud-doelman. "Ook in de afgelopen maanden. Vorige week ben ik nog bij de familie thuis geweest en eind december ben ik nog bij Abdelhak in het ziekenhuis geweest."

    "Maar het gevoel dat we bij Appie en zijn familie hebben, hoe erg het is voor hem en zijn familie, scheid ik wel van het zakelijke gedeelte", stelt de Ajax-directeur. "Er verschijnen nu steeds meer verhalen in de pers, maar als Ajax wachten we het onderzoek af en wachten we wat de gevolgen zijn. Van daaruit gaan we reageren."

    Lees meer over:EredivisieAjax

    Plaats een reactie

    Old Star +7270
    zondag 14 januari 2018 om 07:49
    Het is een trieste situatie voor iedereen maar ik blijf t toch een heel vreemd verhaal vinden dat zowel Nouri, zijn familie en ook Ajax hier niets van zou weten. Als er bij andere spelers in het verleden iets geconstateerd werd, werd hier gewoon over gecommuniceerd en gekeken of er geopereerd moet worden. Kijk bijvoorbeeld naar Kanu.
    Sowieso zou Nouri t zelf moeten weten en die zal t echt niet verzwijgen voor zijn ouders.
    Hopenlijk is er snel duidelijkheid en worden er ook lessen getrokken naar de toekomst in heel Nederland.
    Vind ik leuk
    13 +11324
    zondag 14 januari 2018 om 07:53
    Ajax wist er sowieso van, althans de dokter van Ajax. Want de KNVB-info zat keurig in het medisch dossier dat de familie Nouri van Ajax kreeg na inschakeling letseladvocaat. We weten allemaal niet wat het nou precies voorstelde wat er bij Nouri is geconstateerd. En je kunt nooit zeker weten wat een kind een ouder vertelt, ook al denken ouders dat ze alles te horen krijgen.
    [Reactie gewijzigd op zondag 14 januari 2018 om 07:55]
    Vind ik leuk
    Freddy M. +878
    zondag 14 januari 2018 om 07:56
    Zelf gezien of van horen zeggen?
    Vind ik leuk
    13 +11324
    zondag 14 januari 2018 om 08:00
    Van der Sar zou van fam. Nouri gehoord hebben van de constatering vd KNVB in Abdelhaks dossier. De letseladvocaat zei dat de familie dat dossier maar niet kreeg totdat hij werd ingeschakeld. Nog vragen?
    Vind ik leuk
    Freddy M. +878
    zondag 14 januari 2018 om 10:33
    Het blijft altijd een spel van welles nietes hoe vervelend ook!! Op mijn vakgebied wordt geacht dat ik mij hoor te houden aan feiten en niet aan aannamen en van horen zeggen!!
    De waarheid zal ongetwijfeld boven tafel komen en kijken we wel verder.
    Vind ik leuk
    Patje41 +551
    zondag 14 januari 2018 om 11:02
    een medisch dossier over jou krijgen je ouders of familie ook niet te zien hoor, dat valt onder medisch geheim. alleen een advocaat kan dat opvragen via een gerechtelijk bevel en het is al heel mooi dat Ajax het zonder dat bevel afgestaan heeft. ook is het logisch dat alleen de arts van Ajax het dossier kent en niet vd sar of andere niet-artsen, ook dat valt onder het medisch geheim
    Vind ik leuk
    zondag 14 januari 2018 om 12:37
    Het medisch dossier kwam van een arts.
    Vind ik leuk
    Sazzz +11335
    zondag 14 januari 2018 om 07:58
    Natuurlijk wist Nouri ervan. En waarom in vredesnaam zou hij het vertellen aan zijn familie? Dat was hij niet verplicht en het zou hem alleen maar problemen wbt voetbal hebben opgeleverd.
    Vind ik leuk
    Sooike1208 +3227
    zondag 14 januari 2018 om 09:34
    Nouri zal er ook sel van afgeweten hebben...

    En waarom zou hij het niet verzwijgen voor zijn ouders als er tegen hem gezegd is dat het geen kwaad kon? Misschien wilde hij zijn ouders niet ongerust maken of was hij bang dat zijn ouders zouden beslissen dat hij niet meer mocht voetballen. Ik snap best dat hij bang was dat zijn wereldje dan zou instorten en daarom zijn mond heeft gehouden.
    Vind ik leuk
    Sazzz +11335
    zondag 14 januari 2018 om 08:00
    Wel heel opvallend dat dat dossier nu op straat ligt. Omdat Nouri in het ziekenhuis ligt geldt dat medisch beroepsgeheim opeens niet meer?
    Vind ik leuk
    13 +11324
    zondag 14 januari 2018 om 08:05
    Omdat Nouri niet aanspreekbaar is, zijn zijn ouders zijn plaatsvervangers. Vanuit die rol mogen zij zijn medisch dossier inzien en mogen zij andere mensen, zoals letseladvocaat, machtigen om het dossier in te zien en ze mogen het ook bespreken met bijv. Van der Sar of met media als ze dat willen. Er is geen sprake van dat het dossier op straat ligt. Zo weten we toch absoluut niet om wat voor hartafwijking het ging...
    Vind ik leuk
    Sazzz +11335
    zondag 14 januari 2018 om 08:20
    Maar we weten wel dat er een afwijking überhaupt was. Wat hebben wij daarmee te maken? Niets.
    Vind ik leuk
    13 +11324
    zondag 14 januari 2018 om 08:26
    Dat weten we via NRC en ik weet niet of die het van fam. Nouri weten of via loslippige mensen die toegang hebben tot die informatie. Dat kranten zich over het Nouri-incident bogen, ook de Volkskrant een maand eerder, vind ik niet vreemd. Niet omdat wij nou persé op de hoogte gesteld moeten worden, maar omdat het vanaf het begin af aan wel duidelijk was (voor mij in elk geval) dat er onderzoek nodig was om te bekijken hoe dit nou heeft kunnen gebeuren. Misschien vind je dan antwoorden, misschien ook niet, maar je hoopt er eventueel iets van te kunnen leren om andere mensen mee te kunnen helpen.
    Vind ik leuk
    DeanJayden +7733
    zondag 14 januari 2018 om 09:18
    Maar je snapt toch wel dat het niet de intentie is van een krant om wie dan ook te helpen etc....deze steken met dat dossier liever een brandje en hopen dat de partijen zoveel mogelijk olie op het vuur gooien
    Vind ik leuk
    13 +11324
    zondag 14 januari 2018 om 09:20
    Wil graag geloven dat een hoop journalisten ook goede dingen met hun onderzoek proberen te bereiken. NRC en Volkskrant zijn geen Story en Privé.
    Vind ik leuk
    DeanJayden +7733
    zondag 14 januari 2018 om 09:23
    Wat voor goede dingen kunnen hun nou voor het dossier Nouri doen?, een krant legt een dossier aan van iets waarvan alle belangrijke informatie in medische dossiers staat en dus niet toegankelijk voor ze. Nee sorry ze willen lezer, echter gaan ze niet zo ver als de Telegraaf en houden ze het meestal bij de feiten maar dan nog is het de media
    Vind ik leuk
    mcmodd +22654
    zondag 14 januari 2018 om 08:18
    Juridische dossiers verschillen hemelsbreed van medische dossiers. Ze hebben slechts gemeen dat ze beroepsgeheim zijn voor direct betrokkenen. Wil een direct betrokken persoon, in dit geval Abdelhak, dat er gegevens worden gedeeld met anderen, dan zet hij zijn handtekening daarvoor. Daarvoor zal hij getekend hebben ten aanzien van Ajax en misschien zijn ouders, maar dat laatste weten we niet. Dat is alles wat we weten.
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +37895
    zondag 14 januari 2018 om 08:26
    Naar wat nu blijkt is het maar de vraag of hij ‘getekend’ heeft voor Ajax.

    Allemaal speculatief. En daarmee al die lange verhalen geheel gebakken lucht.
    Vind ik leuk
    13 +11324
    zondag 14 januari 2018 om 08:29
    Medisch dossier Ajax bevat volgens fam. Nouri de KNVB-info m.b.t. hartafwijking...
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +37895
    zondag 14 januari 2018 om 08:44
    Maar wat nu dus niet bekend is; hoe lang wist Ajax dat? Is dat net in het medisch dossier gekomen en daarna direct overhandigd aan de familie?

    Dat weten we niet.

    Ook weten we niet wat de hartafwijking was. De geruchten (ook weer: we weten het niet) stellen dat het om een afwijking gaat die 5% van Nederland heeft wat echt totaal onbelangrijk is en nooit een hartfalen tot gevolg heeft.

    We weten het simpelweg niet. Al die lui die maar blijven speculeren laten vooral de eigen kortzichtigheid blijken. Zowel in de media als hier op VP.
    Vind ik leuk
    2cents +53413
    zondag 14 januari 2018 om 10:48
    In het Parool stond van de week inderdaad een verhaal met cardiologen die de afwijkingen waar het om zou gaan voor een kennisgeving zouden aannemen.

    Als dat het geval is dan is hoe er met die afwijking door betrokkenen is omgegaan in ene heel erg verklaarbaar en is het uiteindelijk een ongelukkige samenloop van omstandigheden geweest.

    Hoe dan ook, de media lopen heel hard van stapel en duiken over elkaar heen om nieuws te kunnen brengen.

    Overigens, dat Van Der Sar het pas net weet is logisch aangezien het om een privé medisch dossier gaat.

    De dokter van Ajax zal het al weten sinds kort nadat het is geconstateerd omdat dat de route is die de KNVB normaal aanhoudt.
    Vind ik leuk
    Patje41 +551
    zondag 14 januari 2018 om 11:11
    een onschuldige afwijking die 5% van de mensen heeft zonder er last van te hebben. Er wordt helemaal voorbij gegaan aan het feit dat de hartstilstand van Appie helemaal los kan staan van de situatie van Appie. af
    Vind ik leuk
    huppekees +21
    zondag 14 januari 2018 om 09:33
    Tuurlijk...
    Vind ik leuk
    reggie +1567
    zondag 14 januari 2018 om 09:38
    Dit is gewoon het voorspel om straks een hele grote claim neer te leggen, alles gaat om zoveel mogelijk geld te innen!!!!!!!!
    Vind ik leuk
    Sanuk +3188
    zondag 14 januari 2018 om 10:15
    Natuurlijk!
    Vind ik leuk
    zondag 14 januari 2018 om 10:27
    Met zijn boterzachte uitspraak en ongewenste intimiteit bewijst Edwin van der Sar opnieuw lippendienst aan bombarische primeurspeculanten.
    [Reactie gewijzigd op zondag 14 januari 2018 om 10:28]
    Vind ik leuk