Update: Franse bond schorst 'natrap-scheidsrechter' voor drie maanden

Update: Franse bond schorst 'natrap-scheidsrechter' voor drie maanden

donderdag 1 februari 2018 om 23:05

Tony Chapron gaat door het stof na zijn bizarre actie in de Ligue 1-wedstrijd tussen FC Nantes en Paris Saint-Germain (0-1) van zondagavond. De scheidsrechter trapte Nantes-speler Diego Carlos na, nadat deze Chapron per ongeluk ten val had gebracht.

Tot overmaat van ramp stuurde Chapron de Braziliaan ook nog eens van het veld met een tweede gele kaart. De leidsman vraagt vergiffenis. "Dit onhandige gebaar was erg ongepast", zegt hij tegen het Franse persbureau AFP. "Tijdens de wedstrijd werd ik naar de grond gehaald door Diego Carlos en op dat moment voelde ik een scherpe pijnscheut op een plek waar ik onlangs nog een blessure aan had. Mijn verschrikkelijke reflex was om na mijn val mijn been uit te steken naar de speler. Ik wil daar mijn excuses voor aanbieden."

De Franse voetbalbond (FFF) maakte maandag al bekend dat Chapron voorlopig geschorst is. De Franse scheidsrechtersbond spreekt zijn steun uit. 'Dit was een slecht moment van hem', staat in een verklaring. 'Zonder gewelddadig te zijn, was dit gebaar ongepast. Hij heeft zijn excuses aangeboden bij Diego Carlos en in zijn wedstrijdrapport vermeld dat de tweede gele kaart niet nodig was geweest. Het is onze taak om onze arbiters te beschermen en daarom steunen wij Tony Chapron in de zaak die tegen hem gevoerd wordt.'

Update 16/1 15.35: De bizarre rode kaart die Chapron zondagavond gaf aan Diego Carlos, is door de Franse voetbalbond geseponeerd. De Braziliaan kreeg zijn tweede gele kaart nadat hij in botsing was gekomen met de arbiter. Het incident ging de hele wereld over. Aanstaande donderdag wordt bekend welke maatregelen er genomen gaan worden tegen Chapron. 

Update 01/02 23.05: Chapron is voor drie maanden geschorst door de Franse voetbalbond. Dat melden diverse media donderdagavond. De arbiter kwam enkele weken geleden in het nieuws toen hij een speler van Nantes een schop gaf én hem daarna uit het veld stuurde. 

Plaats een reactie

maandag 15 januari 2018 om 17:35
Lijkt me wel geschikt voor een functie bij die maffia FIFA.
Vind ik leuk
maandag 15 januari 2018 om 17:40
Of bij Feyenoord!
Vind ik leuk
Koeroe +4884
maandag 15 januari 2018 om 17:49
So echt he:p xd
Vind ik leuk
Jur74 +3688
maandag 15 januari 2018 om 18:02
Kleutertje
Vind ik leuk
power +2003
vrijdag 2 februari 2018 om 00:10
Een goede kandidaat, CL half finaal
Vind ik leuk
maandag 15 januari 2018 om 17:37
Deze man moeten ze nooit meer laten fluiten. Als je ook kijkt naar de pedante houding die hij aanneemt na het geven van die rode kaart. Dat is alleen al reden genoeg om deze man nooit meer te laten fluiten. Totaal geen karakter, maar ja in Frankrijk zijn er veel meet mensen die dat niet hebben.
Vind ik leuk
Thobar +3139
dinsdag 16 januari 2018 om 18:18
Typische Fransman
Haantjesgedrag en op je strepen staan ook al heb je dat moreel al verspeeld. Later komen de krokodillentranen.
Wat duidelijk is dat hij een fout karakter heeft.
Was het een hond geweest dan zou er niet meer mee gefokt mogen worden.
Vind ik leuk
vrijdag 2 februari 2018 om 01:10
Hoe zou je ons als ‘typische Nederlander’ omschrijven, vraag ik me na zo’n eerste zin altijd af?
Ik laat me verrassen.
Vind ik leuk
Thobar +3139
vrijdag 2 februari 2018 om 19:25
De Nederlander staat in het buitenland bekend om zijn welgemanierdheid, zijn welbespraakrheid en zijn bescheiden karakter die een ieder in zijn waarde laat. Geheel zonder bijbedoelingen en winstbejag biedt hij een ander zijn hulp aan zonder hem zijn moreel verheven standaard op te dringen

Nee natuurlijk niet

Luidruchtig en onbeschoft probeert hij een ieder moreel de maat te nemen, steekt het liefst zijn neus in andermans zaken en als er een paar euro te vedienen valt gaat de moraliteit gezwind overboord
Vind ik leuk
vrijdag 2 februari 2018 om 19:30
My thoughts exactly. ;-)
Vind ik leuk
JustH +3485
vrijdag 2 februari 2018 om 02:09
Vond Matavz erger!
Vind ik leuk
maandag 15 januari 2018 om 17:40
Gewoon een reflex. Hetzelfde als gezichtsbescherming.
Vind ik leuk
maandag 15 januari 2018 om 17:46
Helemaal mee eens. In nederland moeten scheids en grens rechters ook maar eens zo reageren tegen abnormaal reagerende voetballers die zich verbaal misdragen. Gewoon meppen met die vlaggestok.. ;-)
Vind ik leuk
maandag 15 januari 2018 om 17:49
Spelers mogen alles en scheidsrechters niks. Uitschelden. Duwen. Een scheids moet gewoon op kickboksen gaan.
Wat mot je? Bam, hier pak an.
Vind ik leuk
maandag 15 januari 2018 om 17:44
Goed dat hij er zo op terug komt, en dat hij voorlopig geschorst is.
Vind ik leuk
maandag 15 januari 2018 om 17:57
Oh jee scheidsrechters blijken ook emoties te hebben. Verschrikkelijk! Schorsen voor het leven!

Niet serieus natuurlijk. Als het verder een goede scheids is zet je hem gewoon een paar weken op non actief.
Vind ik leuk
Foebele +43404
maandag 15 januari 2018 om 18:02
Die man z'n carriere hoeft ook niet gelijk kapot gemaakt worden door 1 incident, maar ik denk wel dat er iets van straf op zijn plek is, want het laatste wat we willen zijn scheidsrechters die wangedrag gaan vertonen.
Vind ik leuk
035 +1089
maandag 15 januari 2018 om 18:21
Juist!!!
Maar in Nederland maaien wij eenieder neer die een fout maakt. Dat is dus het "nuchtere" Nederlandese verstand.
Vind ik leuk
Foebele +43404
maandag 15 januari 2018 om 18:23
Nederlandse scheidsrechters zijn al jaren dramatisch, net als met alles in Nederand wordt de onwerkbare houding aangenomen van 'regels zijn regels' waarmee geimpliceerd wordt dat de regel belangrijker is dan dat wat het zou moeten regelen.

Daarom fluiten scheidsrechters al jaren als ambtenaren!
Vind ik leuk
035 +1089
maandag 15 januari 2018 om 19:39
Laatste regel niet mee eens. Wil er ook geen discussie over.
Vind ik leuk
Setovitch +1085
maandag 15 januari 2018 om 18:33
Onbegrijpelijk dat die speler ermee weg komt hij schopt die scheids vol van achteren
Vind ik leuk
maandag 15 januari 2018 om 18:44
Idd. Die scheids schrok zich dood. Die dacht gelijk, ik pak m terug.
Vind ik leuk
Setovitch +1085
maandag 15 januari 2018 om 18:56
Haha jaa echt he was gewoon een reflex maar ziet er wel komisch uit xD
Vind ik leuk
maandag 15 januari 2018 om 18:34
Nou het is zeker geen goede actie maar het past nog weł in het boxje van algemeen menselijk zijn. Geef de scheids een waarschuwing en/of lichte straf en hij moet dan zorgen dat het nooit weer gebeurd. Al die mensen met eigen groot praat. Het is een omgeving met veel emoties en als er zoiets gebeurd kan iedereen weł eens iets raars doen.
Vind ik leuk
maandag 15 januari 2018 om 19:12
Heeft niks met een reflex te maken, hij snijdt de speler af valt en schopt. Als zoiets uit een reflex gebeurt waarom geef je dan geel/rood?
Vind ik leuk
maandag 15 januari 2018 om 19:15
De trap vind ik minder erg dan dat hij er later over loog. Dat geeft veel van zijn karakter blootgelegd
Vind ik leuk
Hupfean +1597
maandag 15 januari 2018 om 19:47
Het was wel een hele slechte natrappende beweging, de speler voelde het nauwelijks. Het had mooier geweest als de speler ook nog als een stervende zwaan naar de grond was gegaan.
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 15:38
Zo die trappen in de woorden van de scheids dat heeft schijnbaar geholpen man man.
Vind ik leuk
stratumseind +102013
dinsdag 16 januari 2018 om 15:39
Lijkt me vrij logisch inderdaad...
Vind ik leuk
Rodajc +4681
dinsdag 16 januari 2018 om 15:40
Verrassend
Vind ik leuk
mcmodd +15150
dinsdag 16 januari 2018 om 15:49
In de update wordt w.s. aangekondigd waar ij in eerste instantie op doelde: de scheids krijgt twee wedstrijden schorsing (inclusief de wedstrijd die hij deze week al niet kreeg toegewezen) plus een voorwaardelijke, net als spelers krijgen bij een rode kaart voor een dergelijke overtreding. De kwijtschelding van rood, en dus ook de tweede gele kaart, had ik hieronder ook al voorzien. Ik ken de Spaanse voetbalbond een beetje, die zijn niet misselijk, ook niet tov scheidsrechters.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 16 januari 2018 om 15:50]
Vind ik leuk
dinsdag 16 januari 2018 om 16:29
Spaanse voetbalbond?
Vind ik leuk
mcmodd +15150
dinsdag 16 januari 2018 om 16:35
Nee, de Franse natuurlijk en die ken ik een beetje. Plusje voor het opletten.
Vind ik leuk
Liwwadder +3720
dinsdag 16 januari 2018 om 15:50
Hahaha lachen dit zeg..natrappen..hoeveel wedstrijden krijgt de scheids?
Vind ik leuk
Youri99 +6518
dinsdag 16 januari 2018 om 16:00
Naar verluidt word hij publiekelijk geëxecuteerd onder de Arc de Triomphe.
Vind ik leuk
guusje +625
dinsdag 16 januari 2018 om 16:11
als het echt een vent is , zou hij het eens moeten doen bij sergio ramos.
Vind ik leuk
Cappie +6194
dinsdag 16 januari 2018 om 16:25
De scheids schorsen is nodig. Want anders kan elke speler bij natrappen ook gewoon roepen dat het een reflex was en er mee weg komen.

Maar verder moeten we ook niet moeilijk gaan doen. Schorsen en daarna is het weer klaar. Scheidsrechter zijn ook maar mensen!
Vind ik leuk
Padason +419
vrijdag 2 februari 2018 om 04:29
Wat een gelul, speler krijgt 3 wedstrijden, scheids.wordt 3 maanden geschorst, ja terecht, maar doe dit ook met voetballers, zo kan matavs er ook 3 maanden krijgen bv
Vind ik leuk
vrijdag 2 februari 2018 om 06:48
Ok..dus spelers voor natrappen ook 3 maanden schorsen!
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Update: Franse bond schorst 'natrap-scheidsrechter' voor drie maanden