'Vroeg of laat doet dat afbreuk aan het imago van Ajax'

16 januari 2018 om 07:30

De landstitel van Feyenoord heeft in Rotterdam-Zuid gezorgd voor een 'aanzienlijke groei' op commercieel gebied én qua populariteit. Dat blijkt uit een rapport van KPMG dat deze week gepubliceerd is. Het bedrijf onderzocht de financiële gevolgen voor clubs bij het winnen van een kampioenschap. De positie van Ajax als dé topclub van Nederland staat onder druk. 

De grootmacht uit Amsterdam wordt dit seizoen voor de vierde keer op rij mogelijk géén kampioen. 'Vroeg of laat afbreuk doet dat afbreuk aan het imago van Ajax. De Amsterdammers hebben juist internationaal de meeste uitstraling en kunnen op die manier de beste verkoopcijfers voor hun spelers creëren', parafraseert De Telegraaf het rapport van KPMG. 

Bij Feyenoord is onder meer de transferwaarde van alle spelers gestegen door het winnen van de landstitel. Er is voor de Rotterdammers én voor PSV nog wel een gat te overbruggen met de grote rivaal. 'Ajax verkoopt zijn spelers al decennia lang voor veel grotere bedragen dan Feyenoord. Een kampioen trekt internationaal nu eenmaal veel meer aandacht.'

Op social media is Feyenoord in ieder geval flink gegroeid sinds het sportieve succes in 2017. 1,4 miljoen supporters volgen de club via Facebook, Instagram, Twitter en YouTube. Dat is liefst dertig procent méér dan voor het winnen van de landstitel. KPMG zegt dat 'een grote fanbase zich uiteindelijk ook weer vertaalt naar extra groei van de club.'