'Er is nu meer ruimte voor variatie dan onder Ten Hag. Past goed bij ons'

'Er is nu meer ruimte voor variatie dan onder Ten Hag. Past goed bij ons'

maandag 12 februari 2018 om 10:26

Jean-Paul de Jong lijkt FC Utrecht steeds meer naar zijn hand te zetten. De voormalig aanvoerder van de Domstedelingen nam in de winterstop het stokje over van Erik ten Hag en boekte zaterdagavond tegen PEC Zwolle (2-1) zijn tweede zege op rij.

"Naar voren toe krijgen we heel veel vrijheid", laat Zakaria Labyad weten aan het Algemeen Dagblad. Volgens de spelmaker heeft De Jong kleine nuances aangebracht in het spel van FC Utrecht. "Ons spelsysteem is na het vertrek van Erik ten Hag niet veranderd, maar er is wel méér ruimte voor variatie. Veel bewegen, zélf keuzes maken, het past denk ik goed bij het type spelers dat we hebben."

Mark van der Maarel valt zijn ploeggenoot bij. "Jean-Paul geeft ons - in vergelijking met Erik ten Hag - minder taken en opdrachten mee en dus ook meer vrijheid. Dat is niet negatief naar Erik bedoeld, maar een verandering", aldus de verdediger, die vooruitgang ziet in de Galgenwaard. "In de eerste duels viel er dus een hoop te zien, was het niet altijd hoogstaand. Maar tegen PEC hebben we qua veldspel iets neergezet wat we verder uit moeten bouwen."

Poll

Is Jean-Paul de Jong geschikt als trainer van FC Utrecht?

(310 stemmen)

Plaats een reactie

Stoep +1874
maandag 12 februari 2018 om 10:35
Dus een sneer naar Ten Hag
Vind ik leuk
remakil +2735
maandag 12 februari 2018 om 12:21
Gelul! Goedkope opmerking ook...

Kennelijk mag je niet zeggen dat er iets is veranderd, want dan sneer je meteen. Pure bullshit! Er staat geen negatief woord over Ten Hag, ze zeggen enkel dat ze door minder opdrachten meer vrijheid hebben? Wat is daar mis aan dan?

Je zou ook kunnen zeggen dat JP tactisch minder onderlegd is, met jouw logica. Wat overigens ook niet het gevsl is...
Vind ik leuk
DjoDjo +158
maandag 12 februari 2018 om 10:36
De procesmanager maakt nu zijn procesjes in Mokum, FC Utrecht kan nu onder JP weer gaan voetballen ipv procesmatig rondwandelen.
Vind ik leuk
mcmodd +15150
maandag 12 februari 2018 om 10:37
Zo, dat zijn nog eens uitspraken. Precies zoals het hoort; laat de basis van wat goed bedacht is staan en voeg iets persoonlijks toe. Dit heeft met verschillenden karakters te maken. Waar Ten Hag graag alle controle wil, ziet De Jong ook wat in creativiteit van spelers. Dit laatste komt er nog helemaal niet uit moet ik zeggen, maar als deze spelers dit aangeven weten we wel welke kant het opgaat. Het echte Utrechtse voetbalgevoel komt er nu bij en dat zagen we al wel. Feller voetbal, iets sneller vooruit. Maar het achterin rondspelen komt nog teveel voor, dat is dan nog een teken van onzekerheid en dat moet er absoluut uit. Nu wel dit jaar vier gelijke spelen en twee winstpartijen, waarbij ik heel erg het vermoeden heb dat het al wel vier overwinningen en hooguit twee gelijke spelen hadden moeten zijn. Komt dat er nu aan? Ik hoop het. Voor mij telt nu: vierde worden, laat de boeren maar dorsen.
Vind ik leuk
remakil +2735
maandag 12 februari 2018 om 12:25
Achterin rondspelen is geen kwestie van onzekerheid, maar een kwestie van controle en balans houden. Je kunt wel naar voren spelen, maar als de organisatie daar niet klopt, of iedereen loopt in de dekking, dan kan je beter voor rust en controle kiezen. Je kunt ook niet de hele wedstrijd blijven gaan..

Ik zag zaterdag enkele risicovolle combinaties achterin, die perfect werden uitgevoerd. Daaraan zag je dat het zelfvertrouwen groot is.
Vind ik leuk
maandag 12 februari 2018 om 21:18
Eens al moet gezegd worden dat PEC zich wel zonder enige weerstand te bieden liet slachten. Met een beetje scherpte hadden ze er wel zes kunnen maken.
Vind ik leuk
remakil +2735
maandag 12 februari 2018 om 21:24
Absoluut! Het moet gewoon dodelijker voorin zijn..
Vind ik leuk
maandag 12 februari 2018 om 10:38
Ze zitten weer in een nieuw proces.
Vind ik leuk
Dedan002 +1406
maandag 12 februari 2018 om 10:49
Onder ten Hag was er erg veel discipline wat betreft het uitvoeren van individuele taken. Je zag met name de laatste wedstrijden onder ten Hag dat de dynamiek uit het elftal was en het enorm statisch was geworden. Knap van Jean-Paul dat hij dat er snel uitgekregen heeft.

Bij ten Hag was er alleen wel altijd een duidelijk plan met structuur. Ik hoop niet dat het onder Jean-Paul een beetje te veel vrijblijvend voetbal wordt.
Vind ik leuk
maandag 12 februari 2018 om 10:57
Het kan dus snel gaan.. Eerst wilde de spelers nog een andere trainer, nu vinden ze hem weer een goede trainer
Vind ik leuk
mcmodd +15150
maandag 12 februari 2018 om 11:21
Flauwekul van de media wordt al snel tot discussiepunt gepromoveerd. Niemand wilde een andere trainer en iedereen vind al jaren dat JP de Jong een goede trainer is. Hij was al eens hoofdtraineer bij Eindhoven en dat deed hij meer dan behoorliijk. Ergens in Eindhoven vinden ze de Utrechtse aanpak dus uitstekend.
Jean-Paul is een echte Utrechtse rakker en traint zoals hij heeft gevoetbald: Vanuit het hart. Wat hiervoor werd gezegd is ook waar: hij moet niet vergeten dat al het bij Ten Hag geleerde nog steeds de basis is, zodat ze niet snel allemaal voor zichzelf gaan voetballen. Allereerst moeten de spelers nu leren om te gaan met de vrijheid. Niet iedereen moet zijn eigen kansen verprutsen, maar een ander de kansen bieden. Er worden nog teveel kansen gemist.
Vind ik leuk
maandag 12 februari 2018 om 11:31
Mee eens dat de media van n muis een olifant maakt, maar het zal toch niet op helemaal niets gebaseerd zijn. Ben het er overigens zelf ook mee eens dat het een goede trainer is, absoluut. Maar wat TheMariner aangeeft, welkom in de voetballerij.
Vind ik leuk
mcmodd +15150
maandag 12 februari 2018 om 11:48
Jawel Rekka10, het is weldegelijk op niets gebaseerd. We gingen onder Erik ten Hag nog steeds vooruit, maar dat betekent niet automatisch dat je een trainer altijd maar kunt blijven vasthouden als hij een verbetering ziet. Indien je hem aan zijn contract houdt dan zal hij zich niet meer zo lekker als tevoren voelen en een ontevreden trainer wordt al gauw een ongemotiveerde trainer. Niets is dodelijker dan dat. Bovendien, Jean-Paul heeft dezelfde tweeeneenhalfjaar in de staf gezeten en kent de manieren van trainen van Ten Hag op zijn duimpje. Het was altijd al de bedoeling om opvolger van Ten Hag te worden, nu werd hij het eerder. Zo zit het en er was niets anders aan de hand.
[Reactie gewijzigd op maandag 12 februari 2018 om 11:49]
Vind ik leuk
maandag 12 februari 2018 om 12:11
Waarom is Van Seumeren dan met de spelers gaan praten om ze heel duidelijk te maken dat JP de Jong gewoon de trainer wordt?
Vind ik leuk
mcmodd +15150
maandag 12 februari 2018 om 12:21
Dat is niet zo vreemd als je de gang van zaken weet. De jongens reageerden op het nieuws dat hun trainer wel graag ja zou zeggen tegen Ajax. Ze waren teleurgesteld en dachten er nog iets aan te kunnen doen door te zeggen dat ze Ten Hag niet kwijt wilden. Van Seumeren lijkt dan wel een toffe gast die als selfmade man is geworden tot wat hij nu is, hij is natuurlijk heel goed op de hoogte om te weten hoe je hiermee het beste kunt omgaan. Van Seumeren gunde Ten Hag zijn stap maar wist ook wat er tweeeneenhalf jaar daarvoor met Jean-Paul was besproken. In principe zou hij na Ten Hag de eerste keus zijn als hij erin zou slagen iets toe te voegen aan Ten Hags werk. Wel, blijkbaar is dat door Van Seumeren zo gezien.
Vind ik leuk
maandag 12 februari 2018 om 14:24
Dat is waar!
Vind ik leuk
remakil +2735
maandag 12 februari 2018 om 12:30
De voetballerij is heel opportuun. Het is niet zo dat de spelers niet met JP in zee wilden, het was zo dat ze zich afvroegen wat er zou gaan gebeuren, als JP de baas werd. Logisch dat er binnen een selectie over wordt gesproken, waarbij wissels andere belangen hebben dan basisspelers.

Van Seumeren heeft gewoon tekst en uitleg gegeven en als verantwoordelijke gezegd wat ze gingen doen. Op die manier zorgde hij er voor dat alle neusjes dezelfde kant op stonden. Niets meer dan normaal..
Vind ik leuk
maandag 12 februari 2018 om 11:22
Welkom in de voetballerij
Vind ik leuk
maandag 12 februari 2018 om 12:00
maar echt!!!
Vind ik leuk
maandag 12 februari 2018 om 11:06
Als ik het begrijp heeft Ajax Utrecht dus een dienst bewezen.
Misschien een reden voor Utrecht om de afkoopsom aan Ajax te restitueren.
Vind ik leuk
Dedan002 +1406
maandag 12 februari 2018 om 11:20
Laten we niet vergeten dat Ten Hag gewoon statistisch gezien de beste coach is die Utrecht ooit gehad heeft. Maar zijn aanpak begon uit te werken op de spelersgroep. Het seizoen begon spectaculair, maar na PSV is het nooit meer op niveau gekomen.
Vind ik leuk
maandag 12 februari 2018 om 11:28
Ik moet heel eerlijk zeggen voor Ten Hag's komst weinig van hem te hebben geweten, anders dan dat hij Ajax met Utrecht een pittige wedstrijd voorschotelde. Tegen die achtergrond keek ik enigszins vreemd op, dat de roep om Ten Hag na het wegzenden van Keizer zo duidelijk klonk, maar goed: over het algemeen hebben de mede-forumleden hier een betere kennis van de huidige spelers en trainers ( serieus, bedoeld, niet hatelijk! )
Ik persoonlijk had sterkt gehoopt op Johnny van het Schip, nou eenmaal een ras-Ajacied.
Vind ik leuk
Dedan002 +1406
maandag 12 februari 2018 om 11:41
Ik kan je als Utrechter vertellen dat ten Hag een geweldige trainer is. Vooruitstrevend, professioneel en resultaatgericht. Hij is geweldig met jonge talenten en moeilijke jongens en kan het beste uit een elftal halen.

Alleen, zoals ik destijds al geroepen heb, het is totaal geen Ajax-trainer. Bij Ajax is de aanval de beste verdediging. Bij Erik is de verdediging de beste aanval. De nul is heilig want dan hoef je zelf maar 1 keer te scoren. Begrijp ook echt niet waarom Overmars bij hem uit kwam, van 't Schip zou inderdaad veel beter passen.
Vind ik leuk
maandag 12 februari 2018 om 18:20
Ok. We hebben nu Ten Hag en het kan zeker geen kwaad als hij Ajax inderdaad verdedigend wat solider maakt. En tijd heeft ook hij nodig bij een club als Ajax met zijn heilige tradities en betweters achter de schermen. We gunnen hem het beste, daar zal het niet aan liggen.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

'Er is nu meer ruimte voor variatie dan onder Ten Hag. Past goed bij ons'