Ajax dient als inspiratie in Europa League: 'Goed voorbeeld van wat mogelijk is'

Ajax dient als inspiratie in Europa League: 'Goed voorbeeld van wat mogelijk is'

dinsdag 13 februari 2018 om 07:55

Dorus de Vries gelooft dat een sprookje mogelijk is met Celtic in de Europa League. De 37-jarige Nederlandse doelman put vertrouwen uit de succesvolle Europese campagne van Ajax vorig seizoen.

Celtic neemt het in de tweede ronde op tegen Zenit Sint-Petersburg, dat sinds afgelopen zomer voor negentig miljoen euro aan nieuwe spelers haalde. Daarnaast zijn voormalig Champions League-finalisten Arsenal, Borussia Dortmund en Atlético Madrid nog in de race. De Vries is echter geïnspireerd door Ajax, dat vorig jaar de finale haalde.

"Als je naar Europa kijkt is er een dominantie van de clubs met de meeste financiële mogelijkheden", laat De Vries weten aan The Daily Mail. "Maar ons doel was om Europees te spelen na de winterstop en dat is gelukt. Nu moeten we proberen om zo door te gaan. Ajax is een goed voorbeeld van wat er mogelijk is. Je weet nooit wat er kan gebeuren in voetbal."

Plaats een reactie

dinsdag 13 februari 2018 om 08:01
Ajax is in alles een goed voorbeeld! De allermooiste en allergrootste en warmste club van Nederland!
Vind ik leuk
Decimius +1596
dinsdag 13 februari 2018 om 08:17
Mwuahh... Als je tevreden met een 2e plek ben dan wel jah.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 13 februari 2018 om 08:21]
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 08:36
Dat zijn we bij Ajax nooit, tevreden met een tweede plek , soms kan je niet anders dan het nemen zoals het is
Vind ik leuk
3Bier +3557
dinsdag 13 februari 2018 om 09:57
Inderdaad zo zie ik het ook. Net als bij mijn vrouw
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 15:15
Oohh maar de vrouw des huizes kunnen we wel tunen af en toe toch? Lingerie setje hier, jarreteletjes daar.. zou maar wat saai zijn anders of niet;) rechttoe rechtaan is niks voor mij
Vind ik leuk
3Bier +3557
dinsdag 13 februari 2018 om 15:26
Maar rechttoe rechttaan of niet, ik ben al blij als ik weer eens een keer bovenop mag.
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 15:28
Als we geen irritatie veroorzaken maken end of the day wel kans om te scoren of ni ;)
Vind ik leuk
3Bier +3557
dinsdag 13 februari 2018 om 15:30
Dronken voeren werkt bij die van mij het beste
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 15:31
Goede tactiek, altijd goed
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 15:31
Heb nu net irritatie veroorzaakt, dus voor mij nu ff afwachten of de storm gezakt is .....
Zo ja gaan we rechttoe rechtaan erin!;)
Vind ik leuk
3Bier +3557
dinsdag 13 februari 2018 om 15:35
Mevrouw Smith kan aan de bak vanavond!
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 16:25
Zeker weten ! ;)
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 14:55
Gelijk haten Delcimius XD wat is dat
Vind ik leuk
Decimius +1596
dinsdag 13 februari 2018 om 15:33
Haten nog wel.. Niet zo overdreven doen, soms moet je het een beetje luchtig houden ;).
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 15:35
Klopt, maaaaaar ajax was wel een warme club tijdens de EL.
Dat moet je toegeven, als je dat niet kan toegeven dan weet ik het niet meer
Vind ik leuk
Decimius +1596
dinsdag 13 februari 2018 om 15:53
Als je het niet meer weet dan mot je een vraagteken neerzetten.
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 15:55
Ja maar dat vind ik zonde van die vroogteken, want die snapt het zelf dan ook niet.
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 08:44
Dat eerste is misschien waar maar dat laatste is natuurlijk nergens op gebaseerd.
Bij warme clubs worden legendes als Bergkamp er niet zomaar uitgegooid.
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 09:12
Daar in Eindhoven worden weer viezen spelletjes gespeeld met Waterreus en Faber. Daarbuiten heeft Dickie aangegeven dat het allemaal wat professioneler mag in Eindhoven
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 09:15
K beweer ook niet dat PSV het warmst is. Maar wat hij zegt slaat natuurlijk ook nergens op.
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 09:44
Toch is Ajax een warme club. Ik snap wel dat jij als PSV fan niet wil geloven maar het is nu eenmaal zo. Zie hoe goed alle jeugdspelers worden opgevangen, gastgezinnen, opleidingen, begeleiding hoe om te gaan met geld en daarbuiten de meest professionele opleiding van Nederland volgens mij.
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 10:07
Ik geloof toch dat PSV een warmere club is ondanks hetgeen wat jij beweert. Buitenlandse spelers worden hier goed opgevangen en het knegsel is een stuk veiliger dan Amsterdam is.
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 10:11
Mwahhhh heel veel jeugdspelers twijfelen dagelijks aan de kwaliteiten van club PSV. Zie alleen al de tientallen jeugdspelers die al jaren aan het lijntje worden gehouden door PSV. Zo warm is de club echt niet
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 10:14
Het enige verschil dat bij Ajax is, is dat ze gedumpt worden bij Willem 2 als ze niet goed genoeg zijn. Als ze bij PSV niet goed genoeg zijn dienen ze hun contract uit en gaan ze naar een andere club simpel. Spelers als Van Eijden, Vanaken, Wuytens, Mokhtar en Van Leer waren allemaal niet het gewenste niveau maar zijn wel bij goede clubs aan de bak gekomen.
Vind ik leuk
Noudyo. +13112
dinsdag 13 februari 2018 om 10:16
Het zal allemaal wel. PSV'ers zullen blijven beweren dat PSV een warmere club is, Ajacieden zullen blijven beweren dat Ajax een warmere club is.
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 10:18
Mensen willen graag achter hun club staan alleen vind ik niet dat je naief moet zijn.
Vind ik leuk
Jozef +26208
dinsdag 13 februari 2018 om 08:03
Dromen mag natuurlijk.

Maar dan moet je toch een beetje kunnen voetballen...
Vind ik leuk
Jur74 +3694
dinsdag 13 februari 2018 om 08:34
Of geluk hebben.........in de el
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 10:21
Een finale ga je nooit bereiken met enkel geluk.
Vind ik leuk
Jur74 +3694
dinsdag 13 februari 2018 om 11:03
Dat zeg ik niet, ik zeg dat ze geluk hadden tegen bv. Schalke. Verder natuurlijk een prestatie van formaat, alleen word er nu weer gedaan of ze een Europese topclub zijn en dat is geen één Nederlandse club meer.
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 12:07
Niemand zegt dat Ajax een Europese topclub is.
Precies dit artikel laat zien dat de Europese middenmoot de resultaten van Ajax gebruikt als voorbeeld. Juist Ajax is daarin gekozen omdat zij als niet-topclub toch een geweldige prestatie wisten neer te zetten.

En nee. Ook Schalke was geen geluk. Dan vergeet je even alle pech die er ook was in beide wedstrijden.
Net zoals iedere pot waar ook ter wereld een dosis geluk en dosis pech bevat.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 13 februari 2018 om 12:08]
Vind ik leuk
Vaag +2585
dinsdag 13 februari 2018 om 08:22
Zenit is veel beter, dus dat word waarschijnlijk niks voor Celtic
Vind ik leuk
RtdDub +3328
dinsdag 13 februari 2018 om 09:42
Je hebt alleen nu al 1 groot verschil met Ajax, Dorus.
Je hebt niet de ploeg geloot waartegen je de meeste kans maakt, wat Ajax vorig seizoen wel iedere ronde had.

(Niet in een stuip schieten, goed lezen wat ik zeg)
[Reactie gewijzigd op dinsdag 13 februari 2018 om 09:43]
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 09:46
Lyon vernederd As Roma, Ajax verkracht Lyon. Niet de makkelijkste lijkt me toch
Vind ik leuk
RtdDub +3328
dinsdag 13 februari 2018 om 09:49
En daar hebben we eerste die niet begrijpend kan lezen.

Vind ik leuk
3Bier +3557
dinsdag 13 februari 2018 om 10:04
Of iemand die het gewoon niet met je eens is.
In de kwartfinale zaten Anderlecht, Man Utd, Genk, Celta, Schalke, Lyon en Besiktas. Dan lijkt me Schalke niet de ploeg waartegen Ajax de meeste kans maakt.
Halve finale Lyon, Man utd en Celta. Daar leek mij Celta de makkelijkste.
Je moet ook niet vergeten dat Lyon het meeste indruk had gemaakt en door de ''kenners'' als favoriet werd gezien.
Zonder geluk kom je nooit zo ver, dat geef ik best toe. Maar de thuis wedstrijden tegen Schalke en Lyon waren toch wel behoorlijk indrukwekkend.
Vind ik leuk
RtdDub +3328
dinsdag 13 februari 2018 om 10:13
Schalke stond 13de in Duitsland.
Qua naam leken ze dan misschien niet de gunstigste, qua presteren wel (Genk dat Spurs er uit had gegooid, Anderlecht Zenith)
Celta betere loting dan Lyon ben ik ook niet mee eens gezien de Spaanse reputatie in de EL maar ok, dat zal er om hangen. Het was in elk geval geen Utd.

Ook zo mooi dat men vooral refereert aan het presteren thuis tegen Schalke en Lyon en de overige 7 wedstrijden in de knock out maar een beetje vergeet.
Want bij Schalke en by Lyon had het zo gruwelijk mis kunnen gaan, ondanks die thuis wedstrijden.
Tegen Legia en Kopenhagen was het ook verre van overtuigend doorgaan.

Kijk, finaleplaats is zonder meer knap en goed en je komt daar niet voor niets.
Maar een beetje analyseren hoe e.e.a tot stand is gekomen kan geen kwaad. Zeker niet als je zo'n prestatie als voorbeeld gaat stellen.
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 10:22
Spaanse reputatie in Europa?
Ajax was in de groepsronde 2x fors beter dan Celta. Zelfs met een veredeld tweede elftal.

Je mag best willen bashen op Ajax hoor. Maar doe het dan in ieder geval iets geloofwaardiger.
Vind ik leuk
RtdDub +3328
dinsdag 13 februari 2018 om 10:34
Kijk even na wie de EL heeft gewonnen de laatste 10 jaar.
Die Spanjaarden nemen het wel serieus, dit in tegenstelling tot italianen bijvoorbeeld.
Dat bedoel ik met Spaanse reputatie.
Celta was ook dichterbij het uitschakelen van Utd dan Ajax in de finale bij ze in de buurt van de goal is geweest.
Nogmaals, prima dat je Celta makkelijker leek dan Lyon, doet niets af aan het feit dat je zeker niet de moeilijkste hebt geloot, in geen enkele ronde.

Als jij dat Ajax bashen vind, is dat voor jouw rekening.
Maar ik zal dit nog even voor je copy\pasten

"Kijk, finaleplaats is zonder meer knap en goed en je komt daar niet voor niets."

En Ajax met een veredeld 2de elftal tegen Celta fors beter 2-2 en 3-2?
Ik zal even de opstellingen voor je linken hier, ben bang dat je een andere wedstrijd in je hoofd hebt vwb b-elftal.:

https://uk.soccerway.com/matches/2016/11/03/europe/uefa-cup/afc-ajax/real-club-celta-de-vigo/2348972/
https://uk.soccerway.com/matches/2016/10/20/europe/uefa-cup/real-club-celta-de-vigo/afc-ajax/2348970/

Als er iemand met een b-elftal bezig was, was dat Celta zonder Aspas, Orrelana en nog een paar.
Je mag best proberen Ajax op te hemelen. Maar doe het dan in ieder geval iets geloofwaardiger ;)
Vind ik leuk
3Bier +3557
dinsdag 13 februari 2018 om 10:39
De uitwedstrijden in de knockout fase gingen allemaal moeizaam. Maar de thuiswedstrijden waren niet verkeerd hoor. Legia thuis 1-0 winnen. Niet spectaculair maar bijna niks wegegeven. Tegen een ploeg die fysiek sterk is en de bus parkeert blijft het toch lastig. Kopenhagen thuis was een hele goede wedstrijd waarbij de uitslag de verhoudingen niet goed weergeven. Dat had zo 4-0 kunnen zijn. Net zoals Schalke thuis. Ajax hield Schalke in leven daar maar met 2-0 te winnen. Daardoor werd die uitwedstrijd bijna fataal. Lyon thuis was natuurlijk subliem en toch had ook die wedstrijd meer goals moeten opleveren. Verder niet vergeten hoe de poulefase is gegaan. Soeverein 1e geworden en zelfs 2 potjes met Jong Ajax gespeeld waarvan 1 gewonnen en 1 gelijk.
Uiteraard had Ajax geluk, vooral in de uitwedstrijden. Maar de basis voor het bereiken van de finale werd gelegd in de thuiswedstrijden. En die werden dik verdiend, zonder geluk, allemaal gewonnen.
Vind ik leuk
RtdDub +3328
dinsdag 13 februari 2018 om 10:47
Ik doe ook helemaal niks af aan het feit dat ze zo ver zijn gekomen.
Maar als je de Ajax supporter en een groot deel van de pers moet geloven was dat 1 grote euforische triomftocht.
En ik zet daar wat vraagtekens bij. Want ook Legia had al roet in het eten kunnen gooien in de laatste minuten. Was niet terecht geweest maar laten we niet doen alsof ze niet de kans hebben gehad om het te doen.
Het zwakste Schalke in jaren wat tegen 10 man een gewonnen positie volledig weggeeft door een bal tegen Viergever aan te schieten is gewoon bizar. Doet een hele goede en geflatteerde (voor Schalke) 2-0 thuis niets aan af.
Vind ik leuk
3Bier +3557
dinsdag 13 februari 2018 om 10:56
Ja mee eens. Op Kopenhagen na was elke knockout ronde spannend tot de laatste minuut. Met inderdaad het hoogtepunt de bizarre goal van Viergever. Het euforische komt natuurlijk door die thuiswedstrijden. En dat niemand het verwacht had. Volgens mij zijn we het redelijk met elkaar eens. Zonder geluk kom je nooit zo ver. Wel ben ik van mening dat als je de wedstrijden, zowel uit als thuis, naast elkaar neerlegt, Ajax elke ronde de terechte winnaar was.
Vind ik leuk
RtdDub +3328
dinsdag 13 februari 2018 om 11:05
Als je ergens eindigt zonder de boel om te kopen, heb je het verdiend.
Zo simpel is het.

Kijk, ik ben een vervelend mannetje wat zich niet zo maar neerlegt bij de algemene mening.
Ik leg me niet neer bij een bewering "we speelden Celta 2x van de mat met een b-elftal" want dan ga ik even checken "is dat wel zo"?
Vind ik leuk
3Bier +3557
dinsdag 13 februari 2018 om 11:21
Dat doe je goed. Argumenten weerleggen met feiten als dat kan. Er wordt hier zo vaak op site maar lukraak wat geroepen, vaak met een bepaalde club bril op.
De wedstrijden waarin Ajax niet met de sterkste opstelling speelde was tegen Panathinaikos thuis en Standaard Luik uit. Op zich wel raar dat een Ajacied dat niet meer weet.
Jouw bewering dat Ajax elke ronde de club heeft geloot hebben we beide een andere mening over.
Dat kan je ook niet staven met feiten.
Vind ik leuk
RtdDub +3328
dinsdag 13 februari 2018 om 11:34
"De beste kans hebben tegen" wordt door velen hier uitgelegd als; lekker makkelijk.
En dat is inderdaad open voor discussie om dat het niet te meten is.
Maar ik kijk dan toch echt even naar meer dan alleen naam van de club.
Kijk naar selectie, plaats in de eigen league, vorm, wie er wel en niet geblesseerd zijn.
Meesten, heb ik de indruk, doen dat niet. Ja het is Schalke.
Ja en? nr 13 in Duitsland (op dat moment). moet de nr2 van Nederland daar van onder de indruk zijn?
Vind ik leuk
3Bier +3557
dinsdag 13 februari 2018 om 12:01
Nee dat is juist het probleem van Nederlandse clubs. Ze zijn te snel onder de indruk. Maar Ajax had ook niet onder de indruk hoeven te zijn van Man Utd (nr 6 Engeland) of Celta (nr 13 Spanje).
Kijk je puur naar het te besteden budget is het misschien een ander verhaal.
Vind ik leuk
Rodajc +4692
dinsdag 13 februari 2018 om 10:01
Zou het wel mooi vinden als zo'n schitterende club als Celtic nog eens ver komt.
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 17:39
Wat een voorbeeld godenzonen altijd tweede
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 20:09
Ajax dient idd als de allerbeste inspiratiebron.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Ajax dient als inspiratie in Europa League: 'Goed voorbeeld van wat mogelijk is'