Nederlandse clubs 'niet kansloos' in Champions League: 'Goede hoop op Koeman'

    Nederlandse clubs 'niet kansloos' in Champions League: 'Goede hoop op Koeman'

    dinsdag 13 februari 2018 om 08:37

    Voormalig trainer Foppe de Haan en sportmarketeer Bob van Oosterhout zien dat de Champions League tot de knock-outfase weinig spanning kent. De UEFA heeft zijn oren laten hangen naar de grote landen om een afsplitsing te voorkomen.

    "Misschien is zo'n Super League niet eens zo'n slecht idee", zegt Van Oosterhout tegen Trouw. "Elke sport is gebaat bij gelijke weerstand. De Nederlandse clubs zullen pas op de plaats moeten maken als het gaat om succes in de Champions League." Daar is De Haan het niet helemaal mee eens. "In Nederland praten we te veel vanuit de slachtofferrol", stelt hij.

    "Sportief succes, ook in de Champions League, heeft voor een groot deel te maken met geloof in jezelf en realistisch denken", aldus de voormalig coach van sc Heerenveen. "De beste spelers gaan naar het buitenland, want daar zit het meeste geld, maar de categorie daaronder kan ook nog best aardig voetballen, hoor. Wat dat betreft heb ik goede hoop op Ronald Koeman, de nieuwe bondscoach. Hij vindt dat je met een goed systeem en vertrouwen ver kunt komen."

    "Kijk naar Basel, kijk naar IJsland", haalt De Haan aan. "Wat ik vind - maar dat geldt eigenlijk voor onze hele maatschappij - is dat we onze kinderen te veel in de watten leggen. Ze krijgen te weinig weerstand. En zijn niet bereid om écht hard te werken."

    Van Oosterhout meent dat Nederland de krachten moet bundelen met andere kleine landen. "Maar als je ziet dat dat op Eredivisie-niveau al zoveel moeite kost, dan zal dat in een internationaal krachtenveld nog vele malen moeilijker zijn. Het is een stuk realistischer om onze internationale ambities voorlopig in de Europa League waar te maken."

    Plaats een reactie

    D0mmeLFCT65 +18884
    dinsdag 13 februari 2018 om 08:45
    Helemaal mee eens. Het is slappe hap hier. Verwende ventjes die zich drukker maken over hoe ze eruit zien dan hoe ze presteren.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 13 februari 2018 om 08:46]
    Vind ik leuk
    jollyrogers +4913
    dinsdag 13 februari 2018 om 08:51
    verrassing zal mss n keer kunnen, maar structureel meedoen, kunnen we uit ons hoofd zetten
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 08:46
    Basel heeft simpelweg betere spelers dan zo'n beetje elke club in deze competitie. Daarnaast hebben we ook teveel jochies als Kluivert, bergwijn en vilhena met een arrogantie van heb ik jou daar, en natuurlijk de egotrippers zoals Lozano. Het hele ijsland verhaal kan je dan ook alweer wegstrepen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 08:48
    Ik kan niet anders concluderen dan dat je gelijk hebt :)
    Vind ik leuk
    JustH +15476
    dinsdag 13 februari 2018 om 11:29
    Ik heb ze nog nooit persoonlijk gesproken. Weet eigenlijk niets van ze, dus ook niet of ze arrogant zijn. Maar blijf gewoon roepen allemaal.
    Vind ik leuk
    Rodajc +14685
    dinsdag 13 februari 2018 om 09:57
    Welke spelers van Basel vind je duidelijk beter dan elke eredivisiespeler? Ben ik eens erg benieuwd naar.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 10:11
    Hun verdediging is solide met spelers als Lang. Creativiteit wordt gemakt door spelers als Elyounoussi. Plus ze hebben ook talent uit eigen kweek zoals Embolo dat was. Basel doet veel goede dingen en het is duidelijk dat PSV en Ajax dit seizoen europees en eigenlijk ook in de competitie falen.
    Vind ik leuk
    Rodajc +14685
    dinsdag 13 februari 2018 om 10:31
    Lang heeft niks meer bereikt dan bv. een Arias, Veltman of Svensson. Een Elyounoussi heeft een aardig seizoen achter de rug in Zwitserland maar denk je echt dat bv. Lozano, Neres, Berghuis of Alireza dat niet zouden hebben? Dat Nederlandse clubs falen en Basel niet ligt mijns inziens meer aan het teamaspect dan aan de individuele kwaliteiten.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 11:00
    Goede spelers hier hebben te weinig steun van andere spelers. Arias moet het doen het Schwaab, Brenet en Isi. Alireza heeft de enigszins beperkte weghorst naast zich, als ie een goede spits naast zich heeft zou de AZ aanval fantastisch zijn. Daarnaast heeft Basel ervaring. Veltman heeft deze maar het lijkt des te langer hij hier speelt des te grotere klootzak hij wordt. Ik zie wel aanknopingspunten.
    Vind ik leuk
    RtdDub +13612
    dinsdag 13 februari 2018 om 08:51
    Ja, Fopper, 2 volslagen uitzonderingen noemen daarbij "vergetend" dat Basel in een groep zat met een volledig uitgekleed Benfica, is niet de maatstaf waar we Nederlandse clubs nu tegen moeten wegen.
    Feyenoord zat in de poule met een club waar geld geen waarde heeft, een ploeg die ondanks dat het land waar ze vandaan komen aan de geeuwhonger ligt en een door de EU veroorzaakte burgeroorlog maar nog steeds in staat is om geld als water uit te geven, en een itaiiaanse ploeg die aan het eind van de rit zomaar eens de Italiaanse kampioen kan worden en dus de runner up van de CL van 2 seizoen geleden achter zich laat.

    Met een hele gunstige loting kan een Nederlandse ploeg nog wat uitvreten in Europa.
    Maar ja, UEFA en lotingen.....
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 13 februari 2018 om 08:52]
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 08:52
    Vind Foppe altijd wel zinnige dingen zeggen, ook in dit geval. Echter, ben ik wel van mening dat het niveau verschil simpelweg te groot is en men op europees toneel niet ineens beter gaat spelen met een ander systeem. Een simpel voorbeeld daarvan vind ik waar wij in Nederland onze verdedigers op beoordelen. Die moeten over het algemeen een goede pass etc. We kennen het verhaal wel. Terwijl verdedigen vaak minder belangrijk wordt geacht heb ik altijd het idee.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 08:55
    Foppe is 1 van die oudere die nog wel zinnige dingen zegt :)
    Vind ik leuk
    Stoep +1764
    dinsdag 13 februari 2018 om 09:26
    We missen het niveau gewoon.
    Vind ik leuk
    COYG +6155
    dinsdag 13 februari 2018 om 10:04
    Probeer het als clubs eerst eens zelf i.p.v. alle hoop vestigen op de KNVB. Als Ajax nou spelers gaat kopen, boven het salarisplafond die het team wat meer leeftijd en body geven. Als PSV nou geld gaat sparen voor meer goede voetballers dan alleen Lozano (verkopen tegenwoordig alle goede voetballers en kopen er 1 buitencategorie voor terug). En nu Feyenoord geld heeft, de scouting op zetten zodat ook zij de spelers kunnen kopen waar Ajax en PSV op zoek naar zijn. Dus niet alleen subtop (die nu redelijk leeg is, qua topniveau. Je moet nu allemaal spelers halen die in Engeland of Duitsland degraderen. Kosten vaak niet veel meer én zijn vaak nog veels te goed voor de Eredivisie. Kijk maar naar de spelers van FC Koln of die van Werder, Stoke, West Brom of Swansea. Spelen best goede voetballers bij.
    Vind ik leuk
    Noudyo. +14486
    dinsdag 13 februari 2018 om 10:10
    Basel vind ik nou echt geen goed voorbeeld. Zat in een poule met CSKA Moskou en Benfica die d'r helemaal niks van bakte.

    Dat Nederlandse kinderen in de watten worden gelegd is wel duidelijk. Over het algemeen is dat wel het geval, en clubs willen natuurlijk hun talenten niet kwijtraken door te grof tegen hun te zijn.

    Als je ervoor wil zorgen dat Nederlandse talenten een hardere mentaliteit krijgen, zou je gezamenlijk moeten besluiten om harder te moeten zijn tegen de jochies. Vond de docu over de Ajax-jeugd wat jaartjes terug wel goed om te zien. ''Daar hoorden zij engelen zingen''. Harder waren die trainers, maar van één klein team kwamen gelijk genoeg profvoetballers uit.
    Vind ik leuk
    Rjc1980 +1169
    dinsdag 13 februari 2018 om 10:21
    Foppe heeft helemaal gelijk. Maar helaas werkt de hele maatschappij zo. Zie alleen al dat je voor iedere iets een anti politieke partij hebt...

    Misschien een idee om ook de dienstplicht weer in het leven te roepen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 10:35
    Foppe Boppe !
    Vind ik leuk
    Emnu +3636
    dinsdag 13 februari 2018 om 10:59
    Super League, Champions League, bondscoach, clubs...

    Foppe kan beter kaartjes gaan knippen bij ponypark slagharen, mocht dat nog bestaan.

    Daar maakt t niet uit als je de hele dag staat te raaskallen, sterker nog, t maakt t juist allemaal leuker.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 20:25
    Wil je nu wérkelijk zeggen dat je niét meer gelooft in de kansen van Nederlandse clubs in Europa? Holy crap.
    Vind ik leuk
    Toubo Wedo +247
    dinsdag 13 februari 2018 om 11:10
    Ik heb vertrouwen in koeman..
    I said it
    Vind ik leuk
    Spaanse mug +13903
    dinsdag 13 februari 2018 om 12:02
    100% eens met Foppen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:54
    Amen foppe.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 21:48
    Je hebt trouwens een vreemde username. Jezus is voor Mijn Club AFC AJAX. Ik kreeg het zojuist per fax doorgestuurd .
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 22:06
    Hij heeft net gemaild naar mij dat hij toch echt voor psv is.
    Waar denk je anders waar dat gezegende spel vandaan komt.
    Jij denkt geluk ik denk gezegend.
    Bewijs geleverd.
    Jullie stammen van afgoden af vandaar godenzonen.
    Jullie noemen je joden.
    Terwijl het grote gros van de joden geeneens in jezus als de messias geloofd.
    Ook weer een puntje.
    Noop jezus is echt voor psv.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 22:07
    Je ijlt. Moet ik een emmer pakken?
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 22:14
    Ja graag dan kan ik daar de bloemen van het aanstaand kampioenschap van het prachtige op zijn duits voetballende psv in zetten.
    Goud bedankt man.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 februari 2018 om 18:01
    Dat kan, maar zullen we afspreken dat je niet gaat huilen als PSV het niét wordt en in plaats van PSV Ajax?
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 20:24
    De Haan totaal mee eens. Het kán nog wel en ik ben heilig er van overtuigd.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 22:15
    Daar heb je dan wel weer gelijk in.
    Vind ik leuk
    orion73 +1480
    woensdag 14 februari 2018 om 00:09
    Dat gelul over in de watten leggen. Dat gezeur hoorde je ook toen de generatie Gullit/Van Basten opkwam. Daarna hoorde je hetzelfde over de generatie De Boer, daarna over de generatie Sneijder/RvP en nu horen we het weer.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 februari 2018 om 00:45
    Gelijk heeft ie
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws