Duits opleidingssysteem geroemd: 'Van mij mogen de ranglijsten worden afgeschaft'

    Duits opleidingssysteem geroemd: 'Van mij mogen de ranglijsten worden afgeschaft'

    dinsdag 13 februari 2018 om 18:37

    Als het aan Youri Mulder ligt volgt Nederland snel het voorbeeld van Duitsland wat betreft het opleiden van talent. Zo hebben de oosterburen het competitieverband weggehaald bij de jongste jeugd én is er een soort vangnet.

    "Ooit hadden we het Amsterdamse elftal, het Utrechtse elftal, het Twentse elftal, enzovoort. Daar was plaats voor jongens die niet bij een profclub voetbalden en waar de amateurvoetballertjes zich konden ontwikkelen", zegt Mulder tegen Helden. "Bij ons bestaan die teams en dat systeem niet meer, maar in Duitsland hebben ze dat van ons overgenomen."

    "Daardoor kan de bond tot in de haarvaten van het amateurvoetbal talentjes ontdekken en oppikken die de profclubs laten lopen", vervolgt Mulder. "Ik heb de trainerscursus in Duitsland gedaan. Mensen die daar ook zijn opgeleid gaan bij die regionale bonden met de grootste talentjes aan de slag. Dat werkt uitstekend en kun je hier ook invoeren."

    Mulder omschrijft het als een vangnet. Onder meer voor technische spelertjes die fysiek achterlopen. "In die Duitse regionale steunpunten wordt ook alleen naar het spelniveau gekeken, niet naar het fysiek en zonder de druk van moeten winnen. Daarom spelen ze geen wedstrijden. Prima, van mij mogen de ranglijsten bij de jonkies worden afgeschaft."

    Plaats een reactie

    Eimersweide +6930
    dinsdag 13 februari 2018 om 18:42
    Nee, Youri.
    Vind ik leuk
    fedor2501 +3468
    dinsdag 13 februari 2018 om 18:44
    Dat van de regionale elftallen en vertegenwoordigende elftallen per stad is echt geen gek idee. Was vroeger ook altijd een succes hier.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:03
    Nee. Dat is helemaal kut. Voetballen doe je voor je plezier.
    Vind ik leuk
    Mrunterwijst +5148
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:09
    Het is geen strafkamp waar ze heen moeten
    Vind ik leuk
    fedor2501 +3468
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:25
    Als wij in onze jeugd werden opgeroepen voor het Rotterdams elftal speelden wij met veel plezier hoor.





    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:10
    Dat bestaat volgens mij al, ik zat zelf 3 jaar geleden nog in zo'n regionaal elftal
    Vind ik leuk
    Butsbal +13396
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:18
    Geen wonder dat jij niet tot 10 kan tellen
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:59
    Grappig?
    Geloof je t niet?

    Google: Jeugdplan Nederland
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 13 februari 2018 om 20:11]
    Vind ik leuk
    John M. +4464
    dinsdag 13 februari 2018 om 20:32
    Ik heb gegoogled. Inderdaad er stond 12345678 als linksbinneste buiten.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 20:37
    Precies!
    En af en toe ook nog als rechtsbank gespeeld daar
    Vind ik leuk
    Bengelino +10842
    dinsdag 13 februari 2018 om 18:45
    Ja dan loop je er weer achteraan, slim, blijf je voor altijd achter de Duitsers aanhobbelen
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 13 februari 2018 om 18:45]
    Vind ik leuk
    GetRekt +1509
    dinsdag 13 februari 2018 om 18:48
    Het is ook zo'n fantastisch volk.
    Vind ik leuk
    FCT65 +2115
    dinsdag 13 februari 2018 om 18:50
    Dank je!
    Vind ik leuk
    GetRekt +1509
    dinsdag 13 februari 2018 om 22:58
    Kein Problem.
    Vind ik leuk
    FCT65 +2115
    dinsdag 13 februari 2018 om 18:53
    Misschien is het nu wel de juiste tijd om de trots even Opzij te zetten en gewoon eens te kijken waarom Duitsland, of welk ander land dan ook, zo succesvol is.
    Vergeet niet, destijds in de jaren 90 en 00 waren jullie het grote voorbeeld voor ons en kijk waar het ons heeft gebracht en zal brengen.
    Vind ik leuk
    Noudyo. +14608
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:00
    Vind je het gek dat Duitsland zo succesvol is? Zeven miljoen actieve voetballers, tegenover 1,2 miljoen in Nederland. Ik vind het zelf al enorm knap van Nederland dat we nog qua kwaliteit enigszins aanhaken.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:05
    Je hebt zeker een sterk punt met je verhouding van 1 staat tot 7, maar helaas niet als je je bedenkt dat er van de huidige generatie spelers van Oranje er GEEN ÉÉN zich in de Duitse selectie van 22 zou spelen. Daar is de verhouding (in kwaliteit) volledig zoek....
    Vind ik leuk
    Noudyo. +14608
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:08
    Zij hebben een sterke lichting. Wij nu toevallig niet. Kan gebeuren. Die sterke lichting hadden wij wat jaartjes terug, met Robben, Van Persie, Sneijder, Van Bommel, Kuyt en co.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:13
    Zij continueren het wel nu ze de ECHTE SLEUTEL tot succes hebben gevonden.. Nu koppelen ze er nog óók nog eens hele technische, intelligente spelers aan.

    Onze laatste sterke lichting?? Je bedoeld die van 1998?? Kom op zeg.. Je noemt er nu een paar.. In 98 hadden we 22 klasbakken in de selectie. 4 topspitsen op Europees niveau.
    Vind ik leuk
    fedor2501 +3468
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:28
    De sleutel tot succes die de duitsers nu zgn weer gevonden hebben is dat ze net als Nederland niet meer alleen kijken naar de blanke duitser maar er nu een mengelmoes van spelers in de selectie zit.
    Vind ik leuk
    FCT65 +2115
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:51
    Wat is dit in godsnaam voor een domme opmerking?
    Vind ik leuk
    fedor2501 +3468
    dinsdag 13 februari 2018 om 20:10
    Is niet slecht bedoelt hoor. Als je nu kijkt naar het duitse elftal dan is het meer een weerspiegeling van duitsland zelf. Spelers als Gundogan en Boateng hadden vroeger waarschijnlijk eerder voor hun vaderland gekozen denk ik.
    Vind ik leuk
    FCT65 +2115
    dinsdag 13 februari 2018 om 20:22
    Genoemde spelers zijn hier geboren en getogen en mogen dus uitkomen voor het Duitse team.
    Ik denk dat men hier eerder trots zijn op het Duits zijn en daarvoor te mogen uitkomen, als bij jullie. Ik doel daarmee op het rumoer van Marokkaanse voetballers die wel geboren en opgeleid zijn in en door Nederland, maar dan toch kiezen voor het vaderland van hun ouders of voorouders.
    Vind ik leuk
    fedor2501 +3468
    dinsdag 13 februari 2018 om 20:30
    Ja en dat is nu het probleem wat wij hier hebben. In Duitsland is dat gevoel van trots om voor het land te spelen waar ze zijn geboren en opgeleid wel aanwezig gelukkig.
    Vind ik leuk
    FCT65 +2115
    dinsdag 13 februari 2018 om 20:34
    Ja, en toch verbaasd het me enorm. Als je kijkt hoe jullie voor de dag komen met jullie oranje supporters en versierde straten, dan heb je toch de overtuiging dat het een enorm trots land is!! Ik genoot er in ieder geval wel enorm van.

    Maar inderdaad zijn wij meer vaderlands lievend dan jullie.
    Vind ik leuk
    fedor2501 +3468
    dinsdag 13 februari 2018 om 20:36
    Heeft weinig met trots te maken maar meer met het feit dat Nederlanders graag van een feestje houden met zn allen:-)
    Vind ik leuk
    FCT65 +2115
    dinsdag 13 februari 2018 om 20:38
    Ha,ha, okay!
    Nouja, daar zijn jullie echt veeeeel beter in dan wij ;-)
    Vind ik leuk
    fedor2501 +3468
    dinsdag 13 februari 2018 om 20:48
    Ja en daar blijven we gelukkig de beste in. Tenzij jullie dat ook weer afkijken natuurlijk:-)
    Vind ik leuk
    FCT65 +2115
    dinsdag 13 februari 2018 om 20:53
    Ha,ha, klasse opmerking!!
    Geloof mij maar op mijn woord: dat gaat ons nooit lukken, daarin verschillen onze culturen echt. Zoals jullie altijd zo mooi zeggen; Duitsers hebben geen humor. En dat klopt, vergeleken met jullie ;-))
    Vind ik leuk
    FCT65 +2115
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:19
    Ik ga heel ver met je mee, echter denk ik dat jullie te lang geteerd hebben op die gouden lichting en achterover zijn gaan hangen. Bij ons zijn alle leeftijdscategorieën van absolute wereldklasse omdat men niet wil verzwakken, dat is ook hier al eens gebeurd ( denk aan de uitschakeling in 2004)
    Nogmaals, jullie waren een voorbeeld en neem dat als een compliment ;-)
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 13 februari 2018 om 20:39]
    Vind ik leuk
    Noudyo. +14608
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:28
    Met Nederland is het vaak wisselvallig gegaan. '98: Kluivert, de Boertjes, Bergkamp, Seedorf, Overmars, Cocu, Van Hooijdonk. Daarna is het redelijk stil gevallen tot 2008 (jammer trouwens, want ook toen hadden we een redelijk sterke lichting). Daarvoor hadden we natuurlijk '88 en '74 tot en met '78.

    Duitsland is consistent gebleven. Dat snap ik, maar opnieuw, jullie hebben ook een stuk meer voetballers dan Nederland. Als je zes keer zoveel keuze hebt, is het ook een stuk makkelijker. Dat begrijp je toch ook wel.
    Vind ik leuk
    FCT65 +2115
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:37
    Ja, nogmaals, ik heb het hier niet over het aantal beschikbare spelers, maar over het fundament om talenten te ontdekken, begeleiden en op te leiden en vooral te BEHOUDEN. Momenteel verlaten Nederlandse talenten te snel het land op zoek naar het “geluk” bij rijke, onpersoonlijke clubs waardoor ze langzaam wegkwijnen.
    Jullie hadden dit ooit uitgevonden en waren daarmee ontzettend succesvol.
    Jullie MOETEN EN MOGEN trots zijn op jullie land, wij hebben bij jullie notabene afgekeken en het concept verbeterd.
    Vind ik leuk
    fedor2501 +3468
    dinsdag 13 februari 2018 om 20:13
    Helaas heeft dat meer met geld te maken dan met het ontdekken van talenten. Nederland ontdekt genoeg maar helaas staan er dan veelal engelse kapers op de kust die het nederlandse voetbal verneuken.
    Vind ik leuk
    FCT65 +2115
    dinsdag 13 februari 2018 om 20:30
    Precies! Dat bedoelde ik dus ook, als de Nederlandse bond dat probleem nou eens zou aanpakken, heeft het Nederlands voetbal echt weer toekomst, maar grijpt de bond niet in, is het einde zoek en ben ik bang dat jullie nooit weer terug keren in de top.
    Vind ik leuk
    fedor2501 +3468
    dinsdag 13 februari 2018 om 20:32
    Helaas is dit niet een probleem wat de KNVB alleen kan aanpakken. De Uefa zal iets moeten gaan doen tegen deze kinderhandel. Zolang de engelse zoveel geld kunnen uitgeven hebben we er niks tegen in te brengen.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 13 februari 2018 om 20:34]
    Vind ik leuk
    FCT65 +2115
    dinsdag 13 februari 2018 om 20:37
    Ben ik totaal met je eens, maar ik denk dat als er een bond is die begint te protesteren zal deze snel bijval krijgen van bonden die in het hetzelfde schuitje zitten.
    Maar misschien is het wel een waanbeeld want niets is zo corrupt als de Eufa en FIFA, helaas
    Vind ik leuk
    fedor2501 +3468
    dinsdag 13 februari 2018 om 20:46
    Dromen over eerlijke concurrentie mag altijd maar zoals je al aangeeft ziet de tak vd maffia die Uefa heet alleen maar geld. Het aantal vermogende kleine bonden kunnen niet eens concurreren met de Engelsen laat staan als de 3 andere grote bonden erbij komen.
    Vind ik leuk
    FCT65 +2115
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:23
    Goed verwoord, hoor.
    Vind ik leuk
    Rodajc +12681
    dinsdag 13 februari 2018 om 20:52
    Van Dijk, Dost, Wijnaldum?
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:10
    Jammer dat je het op kwantiteit gooit ipv kwaliteit. Doe je de Duitsers toch wel weer ten onrechte mee tekort. Ik ken qua verhouding inwonersaantallen geen groter allround sportland dan die Oosterburen van ons. Enorm veel bewondering voor.

    Heb jij ooit van je leven een Duitse speler gezien met een waardeloze wedstrijdmentaliteit zoals je week in week uit op vele voetbalvelden ziet in de eredivisie??
    Vind ik leuk
    Noudyo. +14608
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:22
    Weet ik niet. Ik kijk geen Bundesliga voetbal, dus ik zou het niet weten. Zou best kunnen. En wanneer ik het wel een keertje kijk (samenvattinkje of zo), let ik daar niet echt op.

    Ik heb best wel bewondering voor ons landje. 17 miljoen inwoners, en op veel fronten qua sport doen wij het toch wel goed, hoor. Als ik zie hoe we het op de Olympische Spelen weten te doen. Vind ik toch wel prima.
    Vind ik leuk
    FCT65 +2115
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:31
    Misschien toch eens doen, dan wordt het je allemaal wat duidelijker.
    Ik ga vaak naar wedstrijden van Bayern München en soms naar Dortmund, Gladbach en Schalke en uiteraard Twente, maar het verschil in wedstrijdbeleving en inzet is schokkend groot.
    Vind ik leuk
    Noudyo. +14608
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:39
    Wedstrijdbeleving had ik al in de gaten. Vooral bij Champions League wedstrijden, dat Dortmund heeft echt een fantastisch publiek.

    Nou ja, mentaliteit weet ik niet waardoor het verschil komt. Misschien moeten we Daniel Schwaab eens vragen om een presentatie te geven of zo. Uitleggen hoe het in me kaar zit in Duitsland
    Vind ik leuk
    FCT65 +2115
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:44
    Kijk, dat is al een goed begin: nieuwsgierig worden ;-)
    Vind ik leuk
    woensdag 14 februari 2018 om 02:28
    Please... wedstrijdmentaliteit twijfel je aan???

    Je doet net alsof er in NL allemaal Sven Kramertjes op het voetbalveld staan! Staan eerder allemaal Gregory vd Wieltjes.. van die halve, ongeìnteresseerde wijven! :-)

    Vind ik leuk
    Noudyo. +14608
    woensdag 14 februari 2018 om 08:12
    Ik weet het ook niet. Denk dat het gewoon door de cultuur komt. Zie je ook bij die Italianen. De passie druipt er van af. Brazilianen hebben ook van die mentaal zwakke spelers, maar technisch erg goeie spelers. In Engeland zijn het allemaal wel klootzakjes.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 februari 2018 om 16:24
    Dan vraag ik me wel af welke nationaliteit types als Adri van Tiggelen en Mark van Bommel hebben.. =)
    Vind ik leuk
    Einstein71 +415
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:40
    Eens. Al eens gekeken naar de verhouding tussen NL en Belgie? Die hebben nu ook ineens een hele goede lichting. Ik vind het goed dat we kritisch naar onze eigen systematiek kijken, maar we moeten niet overdrijven.

    De KNVB selecties per regio bestaan volgens mij gewoon nog.

    Maar om nu geen ranglijsten te hanteren? Dat gaat veel te ver. Ook jonge kinderen moeten leren onder druk te kunnen voetballen. Als dat niet lukt, is dat niet het einde van de wereld, maar die spanning mogen ze best voelen.
    Vind ik leuk
    fedor2501 +3468
    dinsdag 13 februari 2018 om 20:15
    Noem mij nog maar eens een klein landje als die van ons met zoveel internationale wereldtoppers in diverse sporten.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 februari 2018 om 02:32
    Weinig meer Fedor... Wij hebben een fanatisch sportland, maar die Duitsers zijn toch wel net wat beter over de gehele breedte genomen.

    Haal schaatsen maar eens weg van Olympische winterspelen..doen we dan nog ergens om mee?? Was schaatsen geen olympische wintersport, dan had alleen Nicolien Sauerbrij ooit een olympische mediale gehaald..
    Vind ik leuk
    13 +10542
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:18
    Nou worden FC Twente fans hier wel eens Duitsers genoemd, maar jij bent een echte Duitser?
    En overigens vind ik er niks mis mee om te kijken hoe succesvolle landen een en ander aanpakken.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 13 februari 2018 om 19:21]
    Vind ik leuk
    FCT65 +2115
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:21
    Ha,ha, klopt en ik ben inderdaad een 100% geboren en getogen Duitser die toevallig ook supporter is van Twente.
    Vind ik leuk
    13 +10542
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:22
    Maar niet elke 100% Duitser schrijft perfect Nederlands, dus hoe is dat zo gekomen?
    Vind ik leuk
    FCT65 +2115
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:26
    Ik ben geboren dicht bij de Nederlandse grens, had 2 Nederlands vrienden. Heb een cursus Nederlands gevolgd en geslaagd daarvoor. Dit en de combinatie van Nederlandse autocorrect en huidige technologie doet de rest ;-)
    Als je mijn Nederlands hoort is het wel zoals je in veel films ziet en hoort...vreselijk,ha,ha.
    Vind ik leuk
    13 +10542
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:38
    Altijd geinig hoor, zo’n vet accent. Via die vrienden ook bij FC Twente terecht gekomen? En ook een favoriete club in Duitsland neem ik aan?
    Vind ik leuk
    FCT65 +2115
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:48
    Ja, die vrienden hebben me ooit eens meegenomen naar Twente en was toen verkocht. Het was ook de dicht bijzijnde profclub waar ik zelfstandig naar toe kon.
    Ik ben ook een groot supporter van Bayern München, Mijn vader nam me daar een paar keer mee naar toe en later ging ik samen met vrienden, maar de afstanden zijn hier net iets verder dan bij jullie ;-)
    Dus combineer ik de wedstrijden wanneer het me uitkomt.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 18:46
    Nu Youri. Net nog Stevens! Wie word de volgende verlosser die weet hoe het moet..
    Vind ik leuk
    Garrie +3738
    dinsdag 13 februari 2018 om 18:50
    Ik! We moeten in nl het mannen voetbal afschaffen en vol voor het vrouwen voetbal gaan. Alleen al omdat onze mannen ook vrouwen voetbal spelen..
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +84728
    dinsdag 13 februari 2018 om 18:50
    Nederlanders voelen zich te groot om in de Duitse keuken te kijken.
    Althans dat is mijn gevoel.
    Vind ik leuk
    Garrie +3738
    dinsdag 13 februari 2018 om 18:51
    Sentimentele jongen toch..
    Vind ik leuk
    Eendracht +13915
    dinsdag 13 februari 2018 om 18:56
    Nee hoor..
    Bratwurst mit Suaerkraut is echt een topper!!
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +84728
    dinsdag 13 februari 2018 om 18:57
    Lekker man.
    Vind ik leuk
    FCT65 +2115
    dinsdag 13 februari 2018 om 18:56
    Daar ben ik van overtuigd Midden-Noord, maar snap ergens wel het gevoel. Ik hoop echt dat het Nederlandse elftal weer de talenten groot brengt en weer aanwezig is op de eindtoernooien, ik mis jullie ;-)
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 18:51
    Wat vind analist Cris Jansen hiervan?
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 18:53
    Het moet gewoon veel fysieker, ze moeten harder worden. Ik zie zoveel kabouters in het nederlands elftal, maar ook bij ajax. En als ze lang zijn zijn ze ielig. Hoe kan dat in een land waar de gemiddelde lengte 1.84 is. Tuurlijk zijn er goede spelers die klein zijn maar die compenseren hun lengte met extreem talent en dat zijn er maar weinig.
    Vind ik leuk
    Noudyo. +14608
    dinsdag 13 februari 2018 om 18:55
    "In die Duitse regionale steunpunten wordt ook alleen naar het spelniveau gekeken, niet naar het fysiek en zonder de druk van moeten winnen. Daarom spelen ze geen wedstrijden. Prima, van mij mogen de ranglijsten bij de jonkies worden afgeschaft."

    Ik begin me zorgen te maken om de mentale gezondheid van Youri.

    Dan krijg je dus later gewoon spelers die totaal niet gewend zijn aan de druk om te winnen en fysiek lekker veel achterlopen. Ik moet er niet aan denken. Kun je je voorstellen als zo'n gozertje dan naar de PL gaat? Die breekt gelijk al z'n botten en heeft een hernia als ie tegen zo'n verdediger oploopt.
    Vind ik leuk
    kerel +1818
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:17
    Shit klikte op like.. ben het echter totaal oneens.. ik denk dat op die leeftijd plezier in het spel het allerbelangrijkst is.. het gaat om de kleinere jeugd.. hoezo moeten die al met druk omgaan?? En fysiek komt vanzelf wel, van later belang..
    Vind ik leuk
    Noudyo. +14608
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:30
    Dan krijg je jochies als Bergwijn en Ziyech. Kunnen dan niet tegen kritiek. Dan hebben ze hun hele jeugd lang alleen maar lof gekregen. Vooral nu met die o zo leuke iPhone generatie kan dat nog erger worden. Daarom vind ik dat het juist zo belangrijk is om vooral nu op te letten dat ze een goeie mentaliteit ontwikkelen.
    Vind ik leuk
    Einstein71 +415
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:46
    Wat een onzin. Plezier is inderdaad het belangrijkste, maar voor sommige kinderen is dat niet voldoende. Zij willen ook die wedstrijdspanning en willen winnen. Dus met druk omgaan hoort er bij.

    In de jongste jeugd zie je met name een enorm fysiek verschil. Dat kan binnen een jaar weer anders zijn. Laat die kinderen dat ervaren en ga er daarna goed mee om als ouder/trainer/leider/club.
    Vind ik leuk
    kerel +1818
    dinsdag 13 februari 2018 om 22:39
    Dat met druk omgaan kun je opbouwen. Ik denk dat tot een jaar of 7, 8 plezier voorop moet staan..
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +8279
    dinsdag 13 februari 2018 om 20:26
    Je kan ageren wat je wil, prima.
    Wat we moeten durven vaststellen is; "dat ze daar in Duitsland wat goed doen" en ook kennelijk in andere landen.
    Ga als KNVB nu eens kijken....overal waar het wel goed gaat, daarna bepalen hoe en waar je dit kan doorvoeren in Nederland, aanpassen dus aan de mogelijkheden hier met andere woorden.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:09
    Gaat toch niet gebeuren. Plus Duitsland is veel groter dan Nederland, dus ook meer geld per regionaal gebied. Hier ben je amateur of prof klaar.
    Vind ik leuk
    kerel +1818
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:19
    Dat is idd echt een bottleneck in ons systeem.. die duidelijke afscheiding.. hangt idd samen met geld.. we zijn voetballand af denk ik..
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 13 februari 2018 om 19:19]
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 20:01
    Schaatsen haalt het voetbal in...
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 19:25
    in Nederland hanteren we dit systeem nogsteeds. De KNVB heeft per regio meerdere KNVB elftallen van spelers die nog niet bij een BVO spelen.
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +8279
    dinsdag 13 februari 2018 om 20:20
    De KNVB moet veel meer om zich heen kijken, naar landen die "het gewoon altijd goed doen......"
    Dan die ervaring vertalen in mogelijkheden voor het Nederlandse.
    De Hollandse school begint steeds meer op een, in zichzelf gekeerde "religie" te lijken, met alle gevolgen vandien.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 13 februari 2018 om 20:21]
    Vind ik leuk
    Antonio_4 +1552
    dinsdag 13 februari 2018 om 20:29
    Ik denk niet dat het talent of opzet het grootste probleem in Nederland is (al kan het nooit kwaad om wat verbeteringen toe te passen). Op dit moment is de lichting gewoon wat minder. Ken gebeuren. Kijk je naar de geschiedenis van het Nederlandse voetbal dan heb je ook in de begin jaren '80 een matige periode en schiet het daarna als een raket omhoog. Die ups en downs zijn er altijd wel geweest.

    Ik denk eerder dat het tijd wordt om iets aan de opvoeding en mentaliteit te doen. Ergens in het hele traject gaat iets fout en moeten de jongens beter begeleidt worden in mijn ogen. En anders hebben we te maken met een erger scenario en ligt het meer aan de maatschappij waardoor bepaalde mentaliteitsproblemen worden gespiegeld naar de voetbalwereld. Ik doel dan op het verschil die ik duidelijk bij jeugdspelers zie als ik elk weekend tussen de Nederlandse en Portugese competitie schakel. Bergwijn bijvoorbeeld maakt dan precies mijn punt. Dat soort gedrag kan ik me in andere landen niet eens voorstellen! En idem dito als ik hem 20 jaar terug in de tijd stuur naar de succesvolle jaren '90 van het Nederlands voetbal. Dan botst dat ook heel erg.
    Vind ik leuk
    Bizzy +18567
    dinsdag 13 februari 2018 om 20:57
    Mulder is een malloot. Hoe is groot is Duitsland ook al weer ? 82 miljoen inwoners. Totaal niet te vergelijken met nederland.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Duits opleidingssysteem geroemd: 'Van mij mogen de ranglijsten worden afgeschaft'