Financiële ranglijst: Man United in alles het grootst, 561 miljoen (!) in de min

    Financiële ranglijst: Man United in alles het grootst, 561 miljoen (!) in de min

    vrijdag 16 februari 2018 om 11:30

    Manchester United is in Europa de club met de hoogste schuldenlast. Dat blijkt uit een financieel rapport dat de UEFA naar buiten heeft gebracht. Manchester United is óók koploper op het gebied van inkomsten.

    Volgens de UEFA noteert Manchester United een schuld van 561 miljoen euro in het boekjaar 2016. Dat is 536 miljoen méér dan in 2015. Op de schuldenranglijst heeft United geen enkele vorm van concurrentie. Benfica (309 miljoen) en Internazionale (303 miljoen) maken de top-drie compleet. In de top-twintig is geen enkele Nederlandse club te vinden.

    Opvallend is de hoge rangschikking van Sunderland en Newcastle United op de ranglijst van de UEFA. De twee rivaliserende clubs uit Noord-Engeland staan op plek dertien en veertien en hebben een schuld van respectievelijk 180 miljoen en 179 miljoen euro. Premier League-degradant Sunderland is nota bene de huidige nummer 23 van het Championship.

    De Nederlandse clubs komen niet voor in de top-twintig, ook omdat de licentiecommissie van de KNVB strenge regels hanteert voor het financiële beleid.

    Manchester United passeert FC Barcelona en Real Madrid
    Manchester United heeft weliswaar de hoogste schuldenlast, maar weet zich ook verzekerd van de meeste inkomsten. De Engelse grootmacht moest vorig jaar nog Real Madrid en FC Barcelona voor zich dulden. Van de clubs die in de top-tien staan, komen er vijf uit de Premier League. In het UEFA-rapport is specifiek gekeken naar de inkomsten - en dus niet naar de winst.

    In 2016 zag Manchester United de inkomsten stijgen van 521 miljoen naar 689 miljoen euro. Daarmee is het financieel de grootste club van Europa. Zowel FC Barcelona als Real Madrid schreef een slordige 620 mijoen euro bij. Opvallend is dat alle clubs in de top-twintig, met uitzondering van Schalke 04, de inkomsten zagen stijgen in het boekjaar 2016.

    Bayern München (592 miljoen) en Paris Saint-Germain (542 miljoen) completeren de top-vijf. Juventus is met 325 miljoen de enige andere niet-Engelse club in de top-tien. In de top-twintig zoals die door de UEFA is bekendgemaakt zijn geen Nederlandse clubs te bekennen. Op welke plaatsen zij staan is niet bekend.

    Het volledige, 125 pagina's tellende rapport, vind je hier!

    Plaats een reactie

    Noudyo. +14571
    vrijdag 16 februari 2018 om 11:34
    En diezelde club spendeert komende zomer weer lekker 500 miljoen aan transfers. Goed bezig UEFA, fantastisch die FFP-regels
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 februari 2018 om 11:52
    Alles mag maar gewoon lijkt het wel..
    Vind ik leuk
    RtdDub +11918
    vrijdag 16 februari 2018 om 11:54
    Die schuld van Man Utd komt vooral omdat de Gebr. Glazer die club hebben gekocht met geleend geld waarbij de club als onderpand geldt.
    En als je uit je inkomsten alleen de rente voor die schuld haalt, kan je dus de rest investeren in het elftal en blijft je schuld hoog.

    Ik praat dit dus niet goed, ik leg het uit.
    Vind ik leuk
    3Bier +7735
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:01
    Wij zijn in Nederland veel te braaf. Het is helemaal niet erg om schulden te hebben zolang je deze maar kunt dragen. Als de club de rente + aflossing jaarlijks kan betalen is er niks aan de hand. Er slechts sprake van wanbeleid als de rente + aflossing niet betaald kunnen worden.
    Stel: Ajax leent 200 miljoen tegen 5% rente (10 miljoen per jaar) en 30 jaar aflossing (6,6 miljoen per jaar). Deze lening kost dan 16,6 miljoen per jaar. Maar Ajax kan dan wel een ploeg bij elkaar verzamelen waarmee ze jaarlijks CL kunnen spelen en daardoor makkelijk de 16,6 miljoen per jaar kan ophoesten. Zeker gezien de inkomsten die Ajax al sowieso genereert.
    Dit heeft niet mijn voorkeur en het blijft natuurlijk een risico. Ik wil alleen maar aangeven dat een schuld niet meteen betekend dat een club wanbeleid voert. Zolang de club de schulden kan dragen is er niks aan de hand.
    Vind ik leuk
    RtdDub +11918
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:26
    Je beschrijft daar ongeveer de handelswijze van Leeds United begin deze eeuw .
    Ging goed tot ze door wat verder te komen in de UEFA cup in het jaar, dat Feyenoord hem won (PSV gooide Leeds er toen uit), 5de werden ipv 4de in de PL.
    Geen CL inkomsten, geen geld om de dure contracten nog te betalen, uitverkoop en uiteindelijk zelfs naar het 3de niveau degraderen.

    Dan maar te braaf.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 16 februari 2018 om 12:26]
    Vind ik leuk
    3Bier +7735
    vrijdag 16 februari 2018 om 13:54
    Ja het is risicovol en voor veel clubs ook niet verstandig. Eeuwig zonde voor Leeds United, mooie club.

    Ik gaf Ajax als voorbeeld omdat die elke jaar behoorlijk wat winst maakt. Die club zou een schuld van 200 miljoen waarschijnlijk kunnen dragen. Leeds draaide waarschijnlijk al verlies op het moment dat ze de schulden aangingen en gokte uiteindelijk verkeerd. En in Engeland is zoveel concurrentie dat je daar niet zomaar verzekerd bent van CL voetbal, iets wat in NL wat makkelijker te bereiken is.

    Desalniettemin is het voor clubs die al moeite hebben om rond te komen niet raadzaam om schulden aan te gaan. Clubs die jaarlijks winst draaien kunnen af en toe best een gokje nemen. Dat zijn er in NL helaas niet zo veel.

    Vind ik leuk
    RtdDub +11918
    vrijdag 16 februari 2018 om 14:03
    Ajax maakt inderdaad jaarlijks winst maar waar maakt men winst op?
    Transfers.
    Dat zijn geen zekere inkomsten. 2x jaar geen Sanchez verkopen terwijl je begroting daar wel op af is gesteld en je eigen vermogen loopt een flinke deuk op.
    Leeds gaf min of meer geld uit wat ze dachten te gaan verdien en in de CL.
    Spelers voor 4 of 5 jaar vastleggen voor mega-salarissen omdat ze een keertje halve fianel CL haalden en dus de jackpot trokken. En toen kwam 2002.

    En ja, altijd winst maken kan je wel eens een gokje wagen maar het is echt heel afhankelijk waar je die winst behaald. CL halen en/of transferinkomsten zijn geen zekerheden waar je op kan gaan lopen gokken, denk ik.

    Kijk nou maar naar hoeveel Nederlandse clubs in de problemen kwamen na dat een veel "veiligere" deal als Talpa\Sport7 klapte.
    Vind ik leuk
    3Bier +7735
    vrijdag 16 februari 2018 om 14:23
    Dat het een gok is ben ik met je eens.
    En een operationeel positief resultaat behalen is voor NL clubs bijna niet te doen. Maar voor die grote clubs die hier op de lijst staan wel. Daarom moeten we niet allemaal in de vlekken schieten als een club als Man Utd zo'n schuld heeft.
    Je ziet dat een club als Benfica wel de gok durft te wagen. Een grotere club dan Ajax maar wel redelijk vergelijkbaar. Ook zij zijn afhankelijk van transferinkomsten en de CL. Jaarlijks spelen ze CL, staan redelijk hoog in de UEFA ranking waardoor ze vaak gunstig loten. Ook Portugal staat mede hierdoor ook hoog op de UEFA ranking waardoor er 3 ploegen in de CL actief mogen zijn, dus de andere clubs profiteren hier ook van. Door de goede prestaties verkopen ze elk jaar weer voor mega bedragen aan spelers. Ik bedoel hiermee te zeggen dat het niet altijd fout hoeft te gaan.
    En uiteraard snap ik dat wanneer ze een paar keer de CL mislopen en geen transfers maken, ze in de problemen komen. Maar hoe groot acht jij die kans?
    Vind ik leuk
    RtdDub +11918
    vrijdag 16 februari 2018 om 14:46
    Feyenoord (rond 2008) en Twente zijn allebei voor gaas gegaan door CL inkomsten uit te geven voor ze verdiend waren. Dus hoe groot is de kans? Met 1x de verkeerde keuze, redelijk groot.

    Waarom Benfica zoveel schuld heeft, weet ik niet want die halen toch meer dan genoeg binnen met transfers.
    Maar die hadden dit seizoen ook gewoon 0 uit 6 in de groep. kan je je ook niet te vaak veroorloven voordat land en club ranking er aan gaan geloven.
    Ook Nederland had ooit 2 ploegen direct en 1 kwalificatie ticket voor de CL.

    Kijk, bestuurders en eigenaars moeten zich eens 1 ding realiseren, die club is van de supporters.Daar is voorzichtigheid getracht
    En met supporters bedoel ik die gasten die er 25 jaar geleden in de regen al zaten en niet die kekke Aziaat die een Man Utd shirtje heeft gekocht omdat ie op tv zag dat ze bovenaan staan en wiens grote droom het is om ooit nog eens met zijn selfie stick op Old Trafford te staan

    Vind ik leuk
    3Bier +7735
    vrijdag 16 februari 2018 om 14:54
    Ligt er ook aan hoe je het geld uitgeeft. Feyenoord haalde destijds allemaal ouwe rotten waar ze geen cent op konden verdienen. Benfica haalt jonge spelers uit Zuid Amerika waar ze vaak winst op maken. Met een goed beleid verklein je in ieder geval dat risico's dat het fout gaat.
    Ja Nederland had ooit 3 clubs in de CL. Die tijden zijn geweest. We staan nu bovenaan in het braafste jongetje van de klas ranglijst.
    Vind ik leuk
    RtdDub +11918
    vrijdag 16 februari 2018 om 15:03
    Die ouwe rotten kwamen allemaal gratis. Salaris was echter wel fors.
    Probleem was dat ze geen cl haalden en vervolgens Van Marwijk het NL elftal ging doen. Een serie ongelukkige keuzes vwb trainers En de rest is geschiedenis.

    Huidige top 3 in Portugal heeft €600 miljoen schuld gezamenlijk. Hoe en waarom, geen idee.
    Maar benfica had 0 uit 6, Porto krijgt 5-0 op hun reet tegen Liverpool en Sporting liep gisteren in kazakhstan.
    Aan de hand daarvan heb ik het vermoeden dat geen van die 3 van de zomer weer €80/90 miljoen aan transfers binnen haalt.
    Kan me vergissen maar mij is nog geen speler van die ploegen heel erg opgevallen.

    Vind ik leuk
    3Bier +7735
    vrijdag 16 februari 2018 om 15:24
    Heb ook geen idee hoe ze aan zo'n grote schuld komen.
    Maar al die clubs hebben in ieder geval wel tussen de 20 en 30 miljoen uit de CL pot verdiend. Porto waarschijnlijk meer omdat ze overwinteren. En Sporting zit nog in de EL waar ook wel wat te verdienen valt.
    En waarschijnlijk zien we deze 3 clubs volgend jaar weer in de CL ( 2 van de 3 sowieso). Zo kunnen ze blijven doorgaan ondanks die schulden.
    Vind ik leuk
    RtdDub +11918
    vrijdag 16 februari 2018 om 15:28
    Ja, volgend jaar staan ze er ongetwijfeld weer.
    Maar nog een paar x 0 uit 6, en de rest naar de El of in de 1/8 finale er uit en dan kan het gewoon hard gaan met je ranking.
    Dan zal Sporting wel het eerste slachtoffer worden.

    Daarbij heb ik geen idee hoe hun ranking dit jaar verwekt. Misschien doen de landen om hen heen het wel net zo "goed"
    Vind ik leuk
    3Bier +7735
    vrijdag 16 februari 2018 om 15:39
    Volgens mij doen hun concurrenten uit Rusland (4 in de El, 0 in de CL), Oekraine (1 EL en 1 CL), het ongeveer even goed of slecht. Turkije heeft alleen Besiktas nog en Belgie is klaar. Al met al valt de schade nog wel mee voor de Portugezen.
    Vind ik leuk
    Noudyo. +14571
    vrijdag 16 februari 2018 om 16:12
    Het verschil is wel dat Leeds veel meer concurrentie had om die CL plekken. Ajax' enige concurrent zo'n beetje is PSV, en héél soms Feyenoord. Nu heeft Nederland sowieso al 2 voorronde CL-plekken, dus dan is het enige echte risico eigenlijk dat je die voorronde niet doorkomt, die sowieso al makkelijkere tegenstanders zal bevatten, aangezien de grote landen nu alleen nog directe tickets krijgen.
    Vind ik leuk
    RtdDub +11918
    vrijdag 16 februari 2018 om 17:17
    Ja.... maar je kan toch niet je bestaan af laten hangen van de CL loting?
    Neem Ajax dit seizoen. CL kwalificatie zat 1 ploeg waar ze het moeilijk tegen zouden moeten hebben en die kwam prompt.
    En met de EL loting daarna pakten ze ook de meest ongunstigste.

    En ja... op papier zou de kampioen nu een andere kampioen moeten trekken uit een "minder" land. Maar dat is ook geen garantie op succes als je een of andere vage oostblok club met 5 brazilianen trekt.

    En zo rond 2002 was de strijd bovenin in de PL lang niet zo open als hij nu is. Chelsea begon een beetje te komen maar City was nergens. Liverpool was vooral een cup team en spurs was ook nergens.
    Was vooral Arsenal, UTD, dan Leeds en dan tijdje niks
    Vind ik leuk
    normaal72 +514
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:50
    Hou nou toch op ik ben zelfstandig ondernemer en er is geen normale onderneming die deze risico’s neemt daar ga je aan kapot
    Vind ik leuk
    3Bier +7735
    vrijdag 16 februari 2018 om 13:29
    Dan heb jij waarschijnlijk geen eigen pand op je balans staan.
    Een schuld van 600 miljoen, maar jaarlijks 100 miljoen winst draaien? Daar zou jij niet voor tekenen?
    Vind ik leuk
    normaal72 +514
    vrijdag 16 februari 2018 om 19:17
    Ben jij zelfstandig ondernemer ????????
    Ik weet het niet maar in de crisis stonden de banken van Spanje op omvallen op het moment dat dat toen gebeurd was hadden wij voor de schulden van real op moeten draaien nee dat gaat lekker en ja ik heb een eigen pand op mijn balans staan
    Vind ik leuk
    3Bier +7735
    vrijdag 16 februari 2018 om 20:00
    Als je een pand hebt staat daar waarschijnlijk ook een hypotheekschuld tegenover. Dus jij als ondernemer hebt dan ook schulden. Dat is toch helemaal niet erg?
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 februari 2018 om 13:33
    dit is wel erg Sjors en Sjimmie taal. Zo steek het natuurlijk niet helemaal in elkaar. het is beginsel niet verkeerd om schulden te hebben( denk aan een hypotheek) maar er is geen enkele geldverstrekker die jou dat verstrekt zonder onderpand,zekerheden of op basis van bedrijfsresultaat/inkomsten. die materie gaat iets ingewikkelder dan: zolang je aan je rente en aflossing kan voldoen, is er niks aan de hand.
    Vind ik leuk
    3Bier +7735
    vrijdag 16 februari 2018 om 13:45
    Uiteraard heb je gelijk. Maar dan belicht je de kant van de geldverstrekker. Die wil zekerheden en onderpand, dat lijkt me duidelijk. Die lopen immers het risico. Mijn punt is niet hoe de lening verkregen is en aan welke eisen moet worden voldaan. Wat ik eigenlijk wil aangeven dat het hebben van een schuld helemaal niet zo erg is. Als je deze maar kunt dragen.
    Veel mensen op deze site verwarren schuld met verlies.
    Vind ik leuk
    normaal72 +514
    vrijdag 16 februari 2018 om 19:20
    Kortom de voetbal wereld is een luchtbel die nog wel knapt
    Vind ik leuk
    Antonio_4 +1742
    vrijdag 16 februari 2018 om 14:29
    Goeie reactie. Je beschrijft precies wat de Portugese clubs altijd hebben gedaan. Al zat bijvoorbeeld Sporting door teleurstellende resultaten op een gegeven moment wel heel erg dicht tegen de rand van de afgrond aan. Je moet inderdaad dus heel erg oppassen voor de risico's.

    Vind die strenge regels van de KNVB best mooi en de bedoeling is heel goed, maar aan de kant is het jammer dat de KNVB zichzelf en het Nederlands voetbal daarmee in de voeten heeft geschoten door de braafste leerling in de Europese klas te willen zijn. In een perfecte wereld had de UEFA dan die regels moeten invoeren voor alle clubs in Europa.
    Vind ik leuk
    Eanske +4506
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:40
    Ah de bekende "heb op feesboek gestaan maar verder heb ik er totaal geen verstand van" reactie. Zoals RtdDub ook aan geeft, zit de realiteit iets complexer in elkaar dan hier wordt voorgeschoteld door VP.
    Vind ik leuk
    Noudyo. +14571
    vrijdag 16 februari 2018 om 13:08
    Ik mag het hopen
    Vind ik leuk
    Eanske +4506
    vrijdag 16 februari 2018 om 13:25
    Neem het van ons aan, is altijd nog een betrouwbaardere bron dan VP ;)
    Vind ik leuk
    14forever +8494
    vrijdag 16 februari 2018 om 15:52
    Zat ik dus ook al aan te denken. Worden die nu ook gecontroleerd?
    Vind ik leuk
    Henkie1979 +6025
    vrijdag 16 februari 2018 om 11:35
    Turkse clubs staan er ook lekker voor in het overzicht gaat goed zo.
    Laten wij dan allemaal maar bijna geen schuld hebben en een mindere competitie maar tenminste wel betaald.
    En er komt een tijd dat de schulden gaan opbreken en de verstandigste clubs kunnen profiteren.
    Vind ik leuk
    Noudyo. +14571
    vrijdag 16 februari 2018 om 11:39
    Ik hoop het, maar het duurt nu wel héél lang
    Vind ik leuk
    RtdDub +11918
    vrijdag 16 februari 2018 om 13:05
    Er zijn al clubs aan kapot gegaan, zullen er nog wel meer volgen.
    Wat denk wat er gebeurt als die arabieren verveeld raken met voetbal?
    Helaas is dit nog lang niet afgelopen. Alleen als er ene paar echt grote clubs omlazeren zal er misschien wat veranderen.
    Sterker nog, de uefa met het gratis weggeven van 4 plekken in de cl aan de grote 4 landen geeft ene fijn signaal af.

    Leuk hoor, dat belonen van italie met 4 CL plaatsen. Gisteravond gaf napoli de EL 2 dikke grote middelvingers.
    Ze hadden nog net het trainingspak uitgedaan maar veel ongeïnteresseerder hadden ze niet kunnen zijn.
    Vind ik leuk
    davidben +4605
    vrijdag 16 februari 2018 om 14:29
    Besiktas is inmiddels uit de schulden sinds januari. Dit overzicht geeft een vertekend beeld. Je zou de resultaten van 2017 mee moeten wegen.
    Vind ik leuk
    Dedan002 +2803
    vrijdag 16 februari 2018 om 11:39
    Bizar gewoon dat het kan en mag.
    Vind ik leuk
    RonnieX1989 +2647
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:09
    Heel Nederland doet hetzelfde. Of heb jij, of je ouders, geen hypotheek?
    Vind ik leuk
    Dedan002 +2803
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:10
    Niet van 600 miljoen nee.
    Vind ik leuk
    RonnieX1989 +2647
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:13
    Nee, maar ook geen inkomsten van 650 miljoen.
    United haalt gewoon meer binnen, dan dat ze schulden hebben.

    De hypotheek die jij of je ouders hebben, kunnen jullie ook niet zomaar aflossen.
    Echt, zo scheel wordt er hier naar gekeken.
    Schuld hebben is iets anders dan verlies draaien he?
    Vind ik leuk
    Dedan002 +2803
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:15
    Je hebt wel gelijk, maar toch zijn dit echt absurde bedragen.
    Vind ik leuk
    RonnieX1989 +2647
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:17
    Ja absurde bedragen, maar ga kijken bij de jaarrekening van Shell of elke andere grote multinational, en je gaat hetzelfde zien
    Vind ik leuk
    Nikos85 +1487
    vrijdag 16 februari 2018 om 13:39
    Nee maer mijn huis vertegenwoordigd wel een waarde die de lening kan afbetalen. Een voetbalbedrijf is ontzettend variërend aan waarde en buiten de accomodaties (die veelal ook geen eigendom.zijn) is de waarde met name gebaseerd op exposure en de inkomsten zijn daar afhankelijk van middels merchandising en reclameinkonsten . Als het kaartenhuis in elkaar flikkert is er helemaal niks wat die schuld nog kan dekken, dat is wel ff een verschilletje.
    Vind ik leuk
    Noudyo. +14571
    vrijdag 16 februari 2018 om 16:14
    Volgens mij lijkt het dan wel zo logisch om deze terug te betalen. Bij een hypotheek gebeurt dat. In de voetballerij dus blijkbaar niet
    Vind ik leuk
    Nikos85 +1487
    vrijdag 16 februari 2018 om 17:24
    Van een kale kip kan je niet plukken...
    Vind ik leuk
    Rodajc +13880
    vrijdag 16 februari 2018 om 11:40
    Uhh ben ik de enige die het vreemd vind dat Real en Barca niet in het schuldenlijstje staat?
    Vind ik leuk
    Henkie1979 +6025
    vrijdag 16 februari 2018 om 11:43
    Real en Barca hebben hoge uitgaven maar ook hoge inkomsten.
    Ik denk dat lang niet alle inkomsten hierin zijn opgenomen.
    Daarnaast heeft United belachelijk veel geld uitgegeven aan spelers die niet presteren dus daar leiden ze zwaar verlies op.
    Barca en Real geven veel geld uit aan spelers maar krijgen dat er meestal ook voor terug.
    Vind ik leuk
    Rodajc +13880
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:26
    Maar binnen een paar jaar van meer dan 500 miljoen naar minder dan 133 lijkt me erg sterk.
    Vind ik leuk
    Henkie1979 +6025
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:56
    Barca heeft aardig verdient aan Neymar en er zijn redelijk wat spelers vertrokken die tekort kwamen en uit Barca b voor toch een behoorlijk centje.
    Daarbij hebben ze op Coutinho en Dembele na niet veel meer uitgegeven.
    seizoen 2017/18 voor 230 miljoen verkocht en voor 310 mijoen gekocht is een verlies van maar 90 miljoen.
    Tel de inkomsten daarbij op en de spelers salarissen eraf en dergelijke en ze draaien gewoon een goeie winst van een goede 100 miljoen al dan niet meer.
    deze balansen zijn steeds schommelend voor elke club, op den duur moeten ze weer meer schulden gaan maken omdat ze nieuwe spelers nodig hebben die duur zijn om aan te blijven haken.
    Het geluk zit hem momenteel voor hun ook in China die gewoon een dikke pak geld neer willen leggen voor een bekende speler van een jaar of 33,34.
    Verbaast me overigens niets als ze over 2 jaar weer de meeste schulden hebben net als Real die momenteel van plan is miljoenen uit trekken voor sterspelers zoals Neymar,Pogba ed.
    Jammer voor hun dat je een elftal niet draaiend kunt kopen in een keer.
    Vind ik leuk
    Rodajc +13880
    vrijdag 16 februari 2018 om 13:17
    Maar dat maakt nog geen 400 miljoen winst. Ook vreemd dat de clubs gewoon worden genegeerd.
    Vind ik leuk
    FSCeara +8565
    vrijdag 16 februari 2018 om 13:28
    Manu heeft hogere inkomsten dus wat je zegt klopt niet helemaal.Barca en Real hebben geen schuld zoals door vele gedacht word.
    Vind ik leuk
    Blindsy +10690
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:20
    Nee. Nog niet zo lang geleden gingen zij ruim over de 500 miljoen schuld. Maar blijkbaar zijn ze mede dankzij hun enorme omzetten, inmiddels ook wat aan het aflossen... ;-)
    Vind ik leuk
    Feye1908 +8651
    vrijdag 16 februari 2018 om 11:46
    “Volgens de UEFA noteert Manchester United een schuld van 561 miljoen euro in het boekjaar 2016. Dat is 536 miljoen méér dan in 2015. Op de schuldenranglijst heeft United geen enkele vorm van concurrentie. Benfica (309 miljoen) en Internazionale (303 miljoen) hebben nog niet de helft van United's schulden en maken de top-drie compleet.”

    En de helft van eur 561 miljoen is???
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 16 februari 2018 om 11:47]
    Vind ik leuk
    Hoogeveen +6044
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:00
    310 miljoen ;)
    Vind ik leuk
    psvisch +801
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:03
    Bayern München (592 miljoen) en Paris Saint-Germain (542 miljoen) completeren de top-vijf. Juventus is met 325 miljoen de enige andere niet-Engelse club in de top-tien.

    Zijn Barcelona en Madrid Engelse clubs?
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 16 februari 2018 om 12:05]
    Vind ik leuk
    dethklok28 +4355
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:18
    Worden reeds vernoemd paragraaf hoger. Dus de eerste 5 zijn allemaal vernoemd. Voor top tien is alleen Juventus niet engels. Dus de zin klopt voor een keer wel.
    Vind ik leuk
    psvisch +801
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:33
    Niet goed gelezen. Dank voor deze info ;-)
    Vind ik leuk
    hantayo +1002
    vrijdag 16 februari 2018 om 11:48
    De schuld van de USA is ook onpeilbaar groot, maar het kan allemaal gek genoeg. Reagan had gelijk toen ie ooit zei (toen het begrotingstekort explodeerde onder zijn beleid): "de staatsschuld is nu groot genoeg om voor zichzelf te zorgen".
    Vind ik leuk
    Simonsopa +417
    vrijdag 16 februari 2018 om 11:48
    Hier ga je met 200.000 euro schuld failliet in Haarlem
    Vind ik leuk
    popiejopie +2414
    vrijdag 16 februari 2018 om 11:59
    Voor een club met 2000 regionale fans is dat natuurlijk veel meer dan een club met internationale uitstraling en een fanbase, marketingwaarde en inkomsten die veel meer waard zijn dan hun schuld.
    Vind ik leuk
    Simonsopa +417
    vrijdag 16 februari 2018 om 13:26
    Ja maar als jr dus de meeste schuld durft te maken wordt je het meest gewaardeerd?
    Je koopt dus alle goede spelers weg bij de schuldvrije clubs en zegt dan we gaan een aparte competitie organiseren want die anderen presteren toch niks
    Vind ik leuk
    popiejopie +2414
    vrijdag 16 februari 2018 om 16:08
    Nee dat zeg ik niet en slaat nergens op.

    Als een club op tijd aan al zijn betaalverplichtingen kan voldoen en door middel van vreemd vermogen betere resultaten kan boeken dan is er toch niks aan de hand? Zo werkt het nu eenmaal in het bedrijfsleven.
    Vind ik leuk
    Nikos85 +1487
    vrijdag 16 februari 2018 om 17:21
    Dit is nu net het knelpunt,waarom spreken we dan nog van een sport? Het is gewoon een zakelijke entertainment branche aan het worden niet meer dan dat en dus kunnen we het woord sport voorstaan wel gewoon weg laten. Sport is het alleen nog als er landenteams in actie komen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 februari 2018 om 11:49
    En dan zie je jeugd hier grotendeels lopen in die shirtjes van de buitenlandse clubs.Nou never nooit dat mijn kids met een man united of barca shirt aan hoeven te komen.

    Steun je club uit de eredivisie en zorg niet dat de verschillen steeds verder groeien!.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 16 februari 2018 om 11:50]
    Vind ik leuk
    Ero +294
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:02
    Heel verstandig. Veel meer mensen zouden de keuzevrijheid van hun kinderen fors moeten inperken vanwege hun clubvoorkeuren.
    Vind ik leuk
    MeepMeep +144
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:05
    exact, dus laat dat Ajax-shirtje je kid goed staan.
    Vind ik leuk
    Nikos85 +1487
    vrijdag 16 februari 2018 om 17:23
    Juist koop dat Barcelona shirtje maar op een boulevard op vakantie maar steun je club uit eigen land wanneer je de volle mep betaald.
    Vind ik leuk
    Blindsy +10690
    vrijdag 16 februari 2018 om 11:51
    Valt op dat Real Madrid en Barcelona niet meer tot de grootste schulddragers behoren, blijkbaar kunnen ze met hun mega-omzetten tegenwoordig ook wat van hun schulden aflossen.
    Maarre, kan iemand mij trouwens uitleggen hoe het Man Utd lukt om de jaaromzet met 169 miljoen te doen stijgen?
    Vind ik leuk
    RonnieX1989 +2647
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:10
    Tv geld
    Vind ik leuk
    Blindsy +10690
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:19
    169 Miljoen méér tv-geld voor één jaar? Dat lijkt mij sterk. Maar dat ze bijna 700miljoen omzet draaien, staat als een huis.
    Nu nog leuker gaan voetballen :-)
    Vind ik leuk
    Nikos85 +1487
    vrijdag 16 februari 2018 om 13:45
    Adidas betaald 750 miljoen in 5 jaar als nieuwe deal dus die zal hier wel aan bijdragen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 februari 2018 om 14:25
    Adidas betaald Man U en bayern 1 miljard voor 5 jaar
    Vind ik leuk
    Blindsy +10690
    vrijdag 16 februari 2018 om 17:00
    Die was ik inderdaad vergeten. Inkomstengroei meteen verklaard. Ongelooflijk trouwens. Maar zolang je zelfs op Haiti nog mensen met Man Utd shirts ziet rondlopen...
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +20408
    vrijdag 16 februari 2018 om 11:51
    Ff de kop aanpassen wellicht
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 februari 2018 om 11:54
    Opvallend geen real Madrid en Barcelona bij top 20 geen schulden. Dus ze mogen deze zomer op los kopen ;)
    Vind ik leuk
    3Bier +7735
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:09
    Tsja de laatste grote aankoop van Real is alweer 4 jaar geleden. Het wordt dus hoog nodig tijd voor een nieuwe topaankoop!
    Vind ik leuk
    popiejopie +2414
    vrijdag 16 februari 2018 om 11:56
    Heel Nederland schreeuwt weer moord en brand maar hebben zelf een hypotheek van 4 a 5 keer hun jaarinkomen.

    Werken met vreemd vermogen hoort er nu eenmaal bij, dit betekend niet direct dat dit ongezond is, vooral niet als je een (merk-, club-,) bedrijfswaarde van het veelvoudige.
    Vind ik leuk
    Nikos85 +1487
    vrijdag 16 februari 2018 om 13:47
    Die vlieger gaat ook enkel op als het goed gaat anders neemt de exposure met rasse schreden af. Als United nog een paar jaar zo door gaat halen ze deze omzetten echt niet meer.
    Vind ik leuk
    Nikos85 +1487
    vrijdag 16 februari 2018 om 13:48
    Die vlieger gaat ook enkel op als het goed gaat anders neemt de exposure met rasse schreden af. Als United nog een paar jaar zo door gaat halen ze deze omzetten echt niet meer.
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 februari 2018 om 11:58
    Ook op deze site zitten mensen die dit gewoon normaal vinden.
    Vind ik leuk
    3Bier +7735
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:06
    Zolang de clubs met dikke schulden elk jaar winst behalen is er niet veel aan de hand. Zij kunnen hun schulden makkelijk betalen.

    Problematisch zijn de clubs die elk jaar verlies draaien en waarvan de schulden alleen maar oplopen. Die clubs moet je aanpakken.
    Desnoods verzint de UEFA een regel dat je jaarlijks een percentage van je schuld verplicht aflost.
    Vind ik leuk
    Guust +5516
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:06
    Goed zeg die grote clubs, gewoon uitsluiten, gezonde clubs moeten voorrang krijgen.
    Vind ik leuk
    popiejopie +2414
    vrijdag 16 februari 2018 om 16:22
    De meeste clubs in deze lijst zijn gewoon gezond.

    Zolang ze hun betalingsverplichting op tijd betalen is er niets aan de hand.
    Vind ik leuk
    JustH +14869
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:08
    Als je hier 43 cent in de min staat,
    ben je de licentie kwijt.
    Vind ik leuk
    deltiaan +1174
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:24
    en toCH mogen mee doen in de UEFA FIFA TORNOOIEN MAAR ER ZAL WEL DE HOGE HEREN GENOEG AAN DE STRIJK STOK BLIJVEN HANGEN????
    Vind ik leuk
    3Bier +7735
    vrijdag 16 februari 2018 om 13:36
    Vroeg begonnen aan de vrijdagmiddag borrel?
    Vind ik leuk
    Patje41 +557
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:30
    en dan hoor je de FIFA niet over financial fairplay
    Vind ik leuk
    badeend. +1340
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:42
    inderdaad want het inkomen is groter dan de schuld.
    Vind ik leuk
    stratumseind +156874
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:36
    Tjonge jonge ik snap na het zien van deze lijst niet waarom onze amsterdamse fiscalisten in grote getale hier op vp zich zo druk maken over onze financiele huishouding.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 16 februari 2018 om 12:37]
    Vind ik leuk
    Florian87 +10319
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:48
    En ja hoor jij moet Ajax er weer bij halen, tyfus zeg wat een figuur ben jij toch ook!
    Vind ik leuk
    stratumseind +156874
    vrijdag 16 februari 2018 om 12:58
    ongelooflijk he ...
    kan je nagaan ik moet het 24 uur per dag met mezelf doen.....
    Razendknap dat ik het vol hou al zeg ik het zelf.....
    Vind ik leuk
    Setovitch +1468
    vrijdag 16 februari 2018 om 13:20
    ik kan hier altijd zo weinig mee gaat mij erom wat ik op het veld zie dit zijn alleen leuke statistieken voor de penning meester
    Vind ik leuk
    Cookee +10009
    vrijdag 16 februari 2018 om 13:54
    En op welke positie staat Cambuur met groene cijfers in de boeken?
    Maar wel met de zekerheid te blijven bestaan.
    De UEFA faciliteert het maken van schulden, idioot.
    Vind ik leuk
    poklane +4717
    vrijdag 16 februari 2018 om 14:10
    Word gewoon tijd dat clubs met schulden niet mee mogen doen in de CL en EL.
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 februari 2018 om 14:34
    Die Turkjes zijn ook lekker bezig...nooit iets presteren en toch alle 3 in de top 20 voor gezamenlijk 495 miljoen
    Vind ik leuk
    Het Brein +3860