Robben: 'Ben realistisch genoeg om te zeggen dat we het niet verdiend hebben'

    Robben: 'Ben realistisch genoeg om te zeggen dat we het niet verdiend hebben'

    zaterdag 17 februari 2018 om 09:13

    Arjen Robben baalt er nog altijd van dat Oranje zich niet heeft weten te plaatsen voor het EK 2016 en WK 2018. De afgezwaaide international geeft in een interview met Sportbuzzer aan dat hij het WK thuis niet gaat volgen.

    "Ik kijk normaal gesproken geen voetbal thuis", zegt Robben. "Dat heeft niets met frustratie te maken. We hebben ons voor de tweede keer op rij niet weten te plaatsen voor een toernooi. Van de zes wedstrijden tegen IJsland, Turkije en Tsjechië hebben we er vijf verloren en één gelijkgespeeld, dat zegt genoeg. Ik ben realistisch genoeg om te zeggen dat we het gewoon niet verdiend hebben."

    Robben kan geen oorzaak aanwijzen voor de malaise van het Nederlands elftal, dat na het WK 2014 volledig inzakte. "Er is simpelweg niet één reden. Er zijn bepaalde generaties. Duitsland kan bijvoorbeeld drie volledige teams opstellen die op een WK kunnen spelen. Wij hebben niet meer die goede kwaliteit. Er waren vroeger meer talenten en betere spelers."

    "In 2014 hadden we ook niet veel sterren, maar eindigden we toch derde op het WK, wat geweldig was. We speelden toen iets defensiever, in een 5-3-2-formatie. Daarna kwam er een nieuwe trainer (Hiddink, red.) die weer volgens de Hollandse school wilde spelen, in 4-3-3. Dan ben je voorspelbaarder en daar heb je kwaliteit voor nodig. We hebben het niet goed gedaan." 

    Plaats een reactie

    zaterdag 17 februari 2018 om 09:15
    Zo word Hiddink even op zijn plaatst gezet :p
    Vind ik leuk
    Degraaf +14454
    zaterdag 17 februari 2018 om 09:34
    Inderdaad Jack, iedereen geeft hier Blind wel de schuld van, maar Hiddink heeft met al zijn ervaring en wijsheid de foutieve richting genomen. Ik zie hem nog zitten in het beruchte interview voor de tv. Hij zat er bij als een dood vogeltje.
    Vind ik leuk
    Nick Kools +12661
    zaterdag 17 februari 2018 om 09:49
    Hiddink deed ook alleen maar wat de KNVB wilde. Terug naar de Hollandse school, maar die school is al een tijdje gesloten :)
    Wel ben ik met je eens dat Hiddink niet zichzelf was tijdens die periode.
    Vind ik leuk
    Degraaf +14454
    zaterdag 17 februari 2018 om 09:59
    Ik denk niet dat de KNVB heeft gezegd hoe hij moest spelen Nick, Hiddink een beetje kennende zal hij dan niet aan die klus begonnen zijn.
    Vind ik leuk
    Nick Kools +12661
    zaterdag 17 februari 2018 om 10:17
    Jawel. eis van KNVB was dat Hollandse school weer werd gespeeld, en natuurlijk was Hiddink t daar roerend mee eens omdat hij van Gaal niet kan luchten of zien.Hij dacht t wel even weer te gaan doen........ de rest is geschiedenis.
    Vind ik leuk
    Degraaf +14454
    zaterdag 17 februari 2018 om 10:22
    Oké, wist niet dat dat de KNVB deze eis stelde en raar dat Hiddink daar dan intrapte. Maar goed, ik ga er vanuit dat je gelijk hebt. Dan kan het zijn dat Blind ook die opdracht had meegekregen en ze beiden niet schuldig waren aan het debacle.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +7099
    zaterdag 17 februari 2018 om 10:29
    De KNVB stelde richtlijnen en heeft ook aan van Gaal te kennen gegeven om op basis van de Hollandse school te spelen.
    Van Gaal, een realist, heeft die wens gewoon genegeerd tot grote ergernis van de KNVB.
    De KNVB zag met Hiddink haar kans schoon, beide wilde graag de Hollandse School behouden.
    Koeman, ook een realist, niet en vandaar dat de keuze op Hiddink viel.
    Van Gaal heeft tenslotte gelijk gekregen.
    Voorts ben ik van mening dat de kwaliteit er wel was, maar dat de "buitenlanders" die bij hun club miljoenen vergaren het plots lieten afweten als ze het Oranje shirt aan trokken......
    Koeman zinspeelde daar ook op in tijdens een vraaggesprek verleden week met de pers.
    Vind ik leuk
    Cookee +8894
    zaterdag 17 februari 2018 om 13:23
    De "buitenlanders" zijn veelal controleurs, we missen bepalende spelers. Daar komt Koeman ook nog wel achter.
    Van Gaal had Robben dan kan je gokken op individuele klasse, nu te spelen zoals Louis dan is 0-0 het maximale wat je kan halen.
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +7099
    zaterdag 17 februari 2018 om 20:28
    Koeman moet ook niet denken in termen van spelen volgens de Hollandse school of het doen zoals van Gaal dat deed, niet zo dogmatisch dus.
    Hij moet gewoon de meest talentvolle en gemotiveerde spelers selecteren, die er over 4 jaar nog kunnen staan, en bij het bepalen van systemen, uitgaan van die kwaliteit.
    Je moet je volgens mij "so wie so" niet vastbijten in 1 systeem maar meerdere systemen beheersen, altijd echter gebaseerd op de kwaliteiten van je ( jonge ) spelers.
    Vind ik leuk
    Cookee +8894
    maandag 19 februari 2018 om 16:37
    Nou mijn cluppie Cambuur is al jaren bezig met meerdere systemen in 1 wedstrijd. Vorig jaar ging dat goed, nu veel jongen mannetjes die totaal niet meer weten wat er gebeurt.
    Ik zou zeggen hou het eerst simpel en werk dan aan andere systemen, maar kan dat als je elkaar maar 3 dagen ziet?
    Zou ook zeggen zoek het systeem bij de spelers die je hebt. Maar probeer uit te gaan van lef en kracht niet van angst.
    Maar om eerlijk te zijn verwacht ik weinig, we moeten de lat niet al te hoog leggen.
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +7099
    maandag 19 februari 2018 om 20:08
    Als je de lat niet hoog legt blijft de kwaliteit ook laag.
    Ik ben wel met je eens dat je de manier van aanpak moet afstemmen op de aanwezige kwaliteit.
    Heb je die kwaliteit niet dan moet je daar van uitgaan, zoals van Gaal dat goed begreep.
    Uiteindelijk gaat alles om de aanwezige kwaliteit, daarom is actieve werving op scholen zo belangrijk, een Trainer is belangrijk maar van ondergeschikt belang, je kan geen ijzer met handen breken.
    Vind ik leuk
    Cookee +8894
    dinsdag 20 februari 2018 om 13:18
    Dus je zegt, anderen zijn ons voorbij, dus moeten we de organisatie aanpassen. Dat is wel ingrijpend en druist in tegen het idee van natuurlijke ontwikkeling zoals we dat in dit land doen.
    Ik ken een ex-prof die zegt dat het vanuit het kind moet komen, niet opgelegd vanuit een systeem, hij vindt ook dat we moeten stoppen met opleiding van zulke jonge kinderen.
    Hij zegt, ze begonnen toen ze 10 waren, trainden 4x p week, zagen alleen medevoetballers... en als ze 20 zijn dan is de puf eruit, komt er dan tegeslag dan stoppen ze.
    Hij zegt dus later instromen bij clubs, als er al meer duidelijk is of ze wel of niet talent hebben.
    Nu komt er minder dan 1% door van talent.
    Ik vind dat ze vaak basistechniek missen die ik al leerde toen ik 10 was op veldjes en op straat. Het is geen wonder dat Brazilianen zo populair zijn, daar leren ze het op straat.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +7099
    dinsdag 20 februari 2018 om 19:37
    Ik constateer dat we in Nederland het slechter doen dan de meeste landen, we hebben al meerdere Toernooien gemist.
    Dat vraagt om ingrijpende veranderingen.
    Ik kijk dan simpelweg naar landen die wel altijd vertegenwoordigt zijn Duitsland bijvoorbeeld,
    maar ook de USA waar talent als rijpe appelen van de boom valt.
    Dan hebben we het dus niet over theorieën van de een of ander sportfiguur maar over praktijkvoorbeelden die werken.
    Daar kunnen we dus kennelijk van leren, wij moeten openstaan voor nieuwe ideeën en ons niet isoleren.
    Met een KNVB waar uit nog nooit iets uitzonderlijks is voortgesproten, we hadden gewoon geluk met generaties uitstekende voetballers, heb ik daar echter niet zoveel vertrouwen in.

    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    Cookee +8894
    woensdag 21 februari 2018 om 14:42
    Jouw plan is een totale omslag.
    Maar elke amerikaanse sporter zit anders inelkaar dan een Nederlander, zelfs in een oefenpotje gaan die gasten vol gas. Duitsers idem... raar toch, we zijn buren met Duitsland, daar is een winnaarsmentaliteit en hier over de grens ... nauwelijks.
    Ja, Dafne Schippers en Max V. maar de rest doen die er alles voor?
    Zou mooi zijn als er weer een aansprekend talent komt, dan gaan ventjes na Studio Sport weer met een bal de straat op. Iets in de trant van Vaantje.
    Open staan is goed ja. Maar niet alles omgooien om te veranderen. Ik lees nu steeds dat mentaliteit belangrijk is, dat is waar, maar vooral inventiviteit. En dat houdt risico in, wat de trainer moet durven op te stellen.
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +7099
    woensdag 21 februari 2018 om 20:37
    Wat ik stelde: Je moet kritisch zijn naar jezelf om duidelijk te krijgen waar je kan verbeteren.
    Vervolgens kijk je om je heen naar landen die succesvol zijn, en nu komt het: Je past het een en ander aan aan de Nederlandse omstandigheden en ( financiële ) mogelijkheden.
    De Duitsers hebben dat wel gedaan, een voorbeeld aan Nederland genomen destijds, dat vertaald en zijn bijzonder succesvol omdat ze ook evalueren, innoveren en aanpassen ipv te blijven steken.
    Nederland is geen land waar een topsport klimaat heerst, er gaat niets uit van Den Haag op dat gebied, alleen als er een gouden medaille wordt behaald staat WillemAlexander meteen klaar voor een leuk fotootje en een glaasje bier.......
    Vind ik leuk
    Cookee +8894
    woensdag 21 februari 2018 om 20:54
    Duitsers hebben ook goed gekeken naar ons. Die zijn afgestapt van de saaie taakspelers en hebben nu leukere inventieve spelers.
    Maar wij kiezen juist steeds meer de taakspelers en stappen af van het inventieve, elke club heeft nu wel 4 controleurs.
    Daarom had ik bij mijn club graag Peter Hyballa gezien, waarom kiezen we elke keer een Nederlandse trainer, die al jaren bewijzen het ei van Columbus niet te kennen. Hyballa herkent wel dat typisch Nederlandse wat wij zelf niet zien... of niet meer zien.
    Ik zou toch liever wat actie zien vanuit het voetbal... of je dat zo vanuit overheid moet sturen weet ik niet, dan zetten ze er weer 200 managers tussen met regeltjes.
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +7099
    woensdag 21 februari 2018 om 20:59
    Heel goed Hyballa !!!

    De Overheid zijn wij......
    Vind ik leuk
    Cookee +8894
    woensdag 21 februari 2018 om 21:09
    Best opvallend, dat we het niet goed doen en toch allen een Neerlandse trainer willen?
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 februari 2018 om 09:53
    Hiddink is inderdaad begonnen met de ondergang, Blind deed het niet veel beter maar toch :)
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +7099
    maandag 19 februari 2018 om 20:02
    Er is geen kwaliteit, en die kwaliteit die er wel is en miljoenen verdienen en presteren bij hun buitenlandse clubs verzaken als ze op familiebezoek zijn in Nederland en het Oranje shirt aantrekken.
    Daarom bijt iedere Trainer zich stuk.
    De oorzaak ligt niet bij Trainers de oorzaak ligt bij het feit dat wij in Nederland passief afwachten tot het nieuwe talent zich aandient maar we zouden veel eerder via scholen moeten gaan werven, kinderen die het niet kunnen betalen die schoenen etc geven als stimulans.
    Trainers de schuld geven is zo kortzichtig, zet je Gardiola ervoor wordt het nog niks.
    Vind ik leuk
    Vermeer1989 +2866
    zaterdag 17 februari 2018 om 10:49
    Ja echt lullig, blind is de gebeten hond terwijl andere eromheen het zooitje gecreëerd hebben.
    Zo zie je uiteindelijk toch dat van gaal echt wel een geweldige trainer is want hij bakte er toch wel iets meer van.
    Vind ik leuk
    Degraaf +14454
    zaterdag 17 februari 2018 om 11:04
    Klopt helemaal wat je nu zegt Vermeer1989
    Vind ik leuk
    Cookee +8894
    zaterdag 17 februari 2018 om 13:20
    Nee, onze opleiding en talenten worden op de plaats gezet.
    Iedereen voetbalde vroeger op straat, dat doen ze nu in Brazil nog, hier niet. Wij zijn wereldkampioen op playstation.
    Meiden willen wel samen in een team lekker bezig zijn, jongetjes blijkbaar niet.
    Robben zegt ook weer... dit is een mindere generatie met andere woorden het komt wel weer goed.
    Ik ben daar niet zo zeker van, hoe moet een kind weer willen voetballen als hij geen voorbeeld heeft van een topspeler?
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +7099
    zaterdag 17 februari 2018 om 20:41
    Er zijn genoeg buitenlandse topspelers die als voorbeeld en inspiratie kunnen dienen.
    Misschien is ons systeem van scouten via de amateur clubs niet meer ideaal, te passief.
    Nu wachten we af of ze zich aanmelden, wellicht moeten we via
    het opzetten van scholen teams actief gaan werven.
    Veel kinderen uit achterstandsgezinnen zijn wellicht gehindert door
    de kosten van voetbalschoenen, lidmaatschap etc etc en ouders schromen er voor om hun hand op te houden.
    Geef die kinderen gewoon een uitrusting en pak ze vroeg op zodat ze van de straat blijven en of achter het schermpje duiken, je kan ze op die leeftijd nog (her) opvoeden.
    Vind ik leuk
    Cookee +8894
    maandag 19 februari 2018 om 16:43
    Ja, nu hangen ze vaak maar wat rond. Maar of scholenteams mogelijk is weet ik niet, want lich. Oef is ook al uit 't pakket vrees ik.
    Het klinkt erg fout als ik dat schrijf, maar bedoel het goed. Het zijn juist vaak jongens die thuis niks hebben die geweldige voetballers worden. Want je moet wel doorzetten als je niks hebt, rijkere kinderen gaan surfen en dan weer karten en kunnen van alles niks goed. En in een groep bezig zijn wordt toch ook geen kind minder van?
    Je hebt dan ook enthousiaste leiders nodig, maar het moet ook niet vrijblijvend zijn, zet er iets tegenover als beloning.
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +7099
    maandag 19 februari 2018 om 19:54
    Het probleem is dat Nederland niet echt een topsport land is, Amerika wel.
    Waarom, omdat daar op scholen vreselijk veel aan sport wordt gedaan, elke behoorlijke school heeft toegang tot Tennisvelden, Soccer velden, Baseball courts etc., het is gewoon een vak, net als rekenen.
    College Football is gewoon big business en de minderheden stromen toe en het loopt over van talent, er is daar nooit een tekort aan "een nieuwe generatie......"
    Omdat op scholen,daar is je doelgroep, er meteen aandacht voor is, het is zo logisch.
    Maar de wil is er niet in Nederland, er lopen genoeg Hakims rond, ik weet het zeker, maar ipv een carriere in de sport,
    komen die terecht aan de onderkant van onze maatschappij,dood en doodzonde.
    Wij moeten onze ogen de kost geven, ook in Duitsland dat op elk toernooi wel aanwezig is, die kennis vertalen naar wat in Nederland mogelijk zou zijn en dan, DOEN.
    Maar dat gebeurt niet, wij willen niet, de KNVB blijft veranderingen aanbrengen in de marge en denkt niet verder dan de neus lang is.
    Vind ik leuk
    Cookee +8894
    maandag 19 februari 2018 om 20:00
    We hebben nu wel scholen met meer leerlingen dus dat zou kunnen, maar ik denk meer in de richting van in je buurt gaan voetballen, al snap ik dat je dat niet in je eentje kan doen als de rest op playstation zit.
    Ik vind dat de trainers teveel focussen op punten ipv ontwikkeling van spelers.
    Als ik kijk naar mijn amateurclub, die had toen ik speelde 12 elftallen nu nog 3... dat tikt wel even aan dan.
    En het niveau nu is tranentrekkend.
    Vind ik leuk
    Bulldog 1 +951
    zaterdag 17 februari 2018 om 09:16
    Hij geeft gewoon aan waar het aan licht ;-)
    Vind ik leuk
    kcim +2514
    zaterdag 17 februari 2018 om 09:45
    Licht was er zeker niet ;-)
    Vind ik leuk
    Degraaf +14454
    zaterdag 17 februari 2018 om 11:04
    Ligt wel ;-)
    Vind ik leuk
    HansVites +4196
    zaterdag 17 februari 2018 om 09:17
    Als je tussen de regels door leest geeft hij Hiddink dus de schuld, en hij heeft gelijk, ze hadden de manier van spelen op het WK door moeten trekken.
    Vind ik leuk
    Bulldog 1 +951
    zaterdag 17 februari 2018 om 09:21
    Klopt maar klopt ook weer niet als je tegen een Bulgarije thuis speelt mag je best wel aanvallend spelen 3-5-2 als je voor staat of tegen een beter team gewoon 5-3-2
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 februari 2018 om 09:23
    Maar hij heeft het toch ook over Tsjechië, IJsland en Turkije. Kwalificatie wordt in de toppers beslist, kijk maar naar Zwitserland.
    Vind ik leuk
    Utca030 +7105
    zaterdag 17 februari 2018 om 09:21
    Volledig mee eens.
    Vind ik leuk
    kcim +2514
    zaterdag 17 februari 2018 om 09:50
    Het 3e plek op het WK2014 had niks met systemen te maken maar met wilskracht en puur geluk.
    Zover ik mij kan herinneren zijn wedstrijden gewonnen nadat NL weer naar 433 schakelde.
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 februari 2018 om 09:52
    Hiddink mist inderdaad kwaliteit door te opzichtige PSV-bril.
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 februari 2018 om 12:13
    Misschien dat we maar eens zoals PSV moeten gaan spelen, de Hollandse school is verleden tijd!
    Vind ik leuk
    Rodajc +9561
    zaterdag 17 februari 2018 om 10:05
    Uhh is dit interview van 2 jaar geleden? De laatste kwalificatiereeks was toch echt tegen Frankrijk, Zweden en Bulgarije.
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 februari 2018 om 10:43
    Deze generatie op mischien een enkeling na heeft geen instelling toppers speelden al op jonge leeftijd vol mee.
    Nu lopen ze te janken dat je te jong bent en rustig gebracht moet worden.
    Mega onzin werken moet je.
    Tegenwoordig kunnen ze niks meer hebben.
    Door dit gedrag hebben we een generatie mietjes gebracht en die redden het niet in het echte grote mannen voetbal.
    Dit heeft niks met minder talenten te maken maar met opvoeding van je jeugd.
    Alles ervoor willen doen en laten doen om de top te bereiken.
    Deze generatie computerd liever als dat ze zelf extra trainingsuren geven.
    Vind ik leuk
    JustH +9443
    zaterdag 17 februari 2018 om 10:55
    Zo daar wordt Blind mooi gerehabiliteerd.
    Gelukkig, ik roep het hier al maanden.
    Vind ik leuk
    hoebie60 +90
    zaterdag 17 februari 2018 om 11:00
    De schuld licht bij v gaal, er moest toch bij de knvb een andere manier van trainen komen, daar zitten we nu nog mee, en dan bij de clubs trainers aan het roer die niet weten hoe een voetbal eruitziet, 20 a 25 jaar terug daar ligt ons probleem.
    Vind ik leuk
    Farmer +8970
    zaterdag 17 februari 2018 om 16:59
    Laat men eens een onderzoek houden naar het beleid van de KNVB sinds... 2010 bv?
    Wat heeft de KNVB gedaan met al die miljoenen aan prijzenrecette van de WK's uit '10 en '14? Als ik me niet vergis, heeft Oranje, een ruige 22-23Miljoen daarmee 'verdiend' voor het Nederlandse Voetbal.

    Hoe heeft de KNVB dat geinvesteerd ter verbetering van onze competities? Hoe heeft de KNVB dat geld besteed ten aanzien van bv jeugd-doorstroming or jeugdopleidingen?

    Hoe is het mogelijk, dat als de KNVB zúlke middelen tot haar beschikking heeft, ze juist precies het tegenovergestelde presteert, als wat men verwachten mag?
    Laat dát eens onder de loep komen ipv dat een Hiddink of Blind steeds als Kop-van-Jut gebruikt wordt.
    Ja, die hebben lopen klungelen idd, maar die heren zijn bij lange na niet de enige eindverantwoordelijken. Laat díe waarheid eens boven tafel komen!
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 februari 2018 om 20:41
    Zéér terechte reactie!
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 februari 2018 om 20:40
    Er komt misschien minder dan vroeger uit de opleidingen. Niet meer de absolute top zoals Seedorf en Patrick Kluivert waren en natuurlijk nog vele anderen.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Robben: 'Ben realistisch genoeg om te zeggen dat we het niet verdiend hebben'