AZ wint na Groningse comeback in 92e minuut en zit Ajax op de hielen

    AZ wint na Groningse comeback in 92e minuut en zit Ajax op de hielen

    zondag 18 maart 2018 om 14:18

    AZ heeft de derde plek op de Eredivisie-ranglijst nóg steviger in handen. In extremis boekte de formatie van trainer John van den Brom zondagmiddag een 3-2 overwinning op FC Groningen. Alireza Jahanbakhsh kopte in de 92e minuut raak. 

    In de eerste helft was het voornamelijk AZ dat de klok sloeg. Onder meer Oranje-nieuweling Wout Weghorst kreeg kansen op de openingstreffer. Het zat echter niet mee voor de topscorer. Op slag van rust was Groningen dichtbij de 0-1. Mike te Wierik raakte de paal. 

    Na de pauze drong thuisploeg AZ aan in het steenkoude AFAS Stadion en na 53 minuten viel de verdiende openingstreffer. Op aangeven van Jahanbakhsh tikte de mee opgestoomde back Jonas Svensson zeer fraai raak met zijn hak. 

    Niet veel later leek Guus Til - net als teamgenoten Weghorst en Marco Bizot opgeroepen door bondscoach Ronald Koeman - de wedstrijd in het slot te gooien. Van dichtbij tikte de middenvelder de 2-0 binnen. Voor Til was het alweer zijn achtste competitietreffer van het seizoen. 

    Groningen, dat vorige week tegen PEC Zwolle pas de eerste overwinning van 2018 boekte, knokte zich in de resterende 25 minuten knap terug. Snel na de 2-0 van Til maakte spits Tom van Weert er 2-1 van. Groningen voelde plots dat er iets te halen viel en zag de inzet worden beloond via Ritsu Doan. De jonge Japanner haalde van afstand prachtig uit: 2-2. 

    Uiteindelijk ging het in blessuretijd tóch nog mis voor de gasten. Jahanbakhsh kopte in blessuretijd de winnende treffer binnen. Door de zege heeft AZ nu 59 punten, twee minder dan nummer twee Ajax. Die ploeg trapt om 14.30 uur af tegen Sparta. Groningen blijft op de dertiende plek staan, met 29 punten. Als NAC later op de middag in eigen huis wint van Roda JC, dan klimt De Parel van het Zuiden over Groningen heen. 

    Plaats een reactie

    elmagico070 +17571
    zondag 18 maart 2018 om 14:22
    3-2 in extremis, knap gedaan AZ! De druk op Ajax is nu wel opgevoerd!
    Vind ik leuk
    zondag 18 maart 2018 om 14:24
    gaan ze nu ook al PSV streken krijgen?
    Vind ik leuk
    Timmio Iotio +11357
    zondag 18 maart 2018 om 14:25
    Doan zal zomaar eens WK-ganger kunnen worden. Toch blij dat AZ nog heeft gewonnen
    Vind ik leuk
    zondag 18 maart 2018 om 14:26
    Doet Japan mee ? Volg dat namelijk nu niet echt.
    Vind ik leuk
    Timmio Iotio +11357
    zondag 18 maart 2018 om 14:27
    Ja-pan

    Ze zullen de aankomende 10 WK's ook sws wel meedoen.
    Vind ik leuk
    zondag 18 maart 2018 om 14:28
    Daar in Azie is makkelijk plaatsen ja. Maar wel leuk voor hem als die mee kan.
    Vind ik leuk
    Timmio Iotio +11357
    zondag 18 maart 2018 om 14:29
    tis duidelijk welke 4 doorgaan omdat iran zich naats de top-3 mengelt. Ik zie graag Irak eens het halen maar die kans is niet zeer groot
    Vind ik leuk
    zondag 18 maart 2018 om 14:23
    Spits tom van weert in plaats van weer*
    Vind ik leuk
    zondag 18 maart 2018 om 14:25
    Groningen heeft ook een kut seizoen hoor.
    Vind ik leuk
    Kopstootje +5701
    zondag 18 maart 2018 om 14:25
    Zeer knap. Zal Ajax weer zwetend aan de aftrap staan nu ze de hete adem van AZ weer voelen.
    Vind ik leuk
    zondag 18 maart 2018 om 14:26
    Hahah. Dacht het niet he.
    Vind ik leuk
    Piet Ajacied +4974
    zondag 18 maart 2018 om 14:30
    Meestal is dat beter. Als er geen druk is of de concurrentie laat punten liggen dan Ajax ook vaak...

    Maar hopelijk begint Ajax gelijk vanaf minuut 1 te knallen en niet pas na een achterstand of de laatste 10 min.
    Vind ik leuk
    Koeroe +9579
    zondag 18 maart 2018 om 14:26
    Godver wat zuur.. wat een dramatische dekking bij die corner
    Vind ik leuk
    G-Town 1986 +1037
    zondag 18 maart 2018 om 14:29
    Nijland als je Doan niet koopt dan kun je je koffers pakken en plaats maken voor een ander
    Vind ik leuk
    zondag 18 maart 2018 om 14:31
    70 minuten gekeken. Een doelpunt gezien. Dat stomme roken ook :P
    Vind ik leuk
    Janzijnvader +13857
    zondag 18 maart 2018 om 14:40
    Het geluk van een kampioen!
    Vind ik leuk
    zondag 18 maart 2018 om 14:40
    Heel erg jammer dat dit nou weer moet gebeuren.Net nu jet beter gaat en ze lsten zien dat ze eigenlijk voor de sub-top niet onder hoeven te doen.Toch alle lof voor onze FC Groningen, de parel van het Noorden.Viva FC Groningen.
    Vind ik leuk
    zondag 18 maart 2018 om 14:43
    Tip voor AZ... (Als ze er zelf al niet over nagedacht hadden...) Groningen twijfelt of ze Doan zullen kopen ja dan nee. Ik hoor 1,5 tot 2 miljoen?
    Zou als AZ lekker op het vinkentouw gaan zitten voor deze jonge, steeds meer profilerende speler.. Voor een 19jarige die eerst heeft moeten acclimatiseren in NL, laat ie nu wel zien dat ie werkelijk talent heeft. Toch een goal of 7/8 nu en 3 assists? Als jonge nieuwkomer bij een 'slecht' elftal? Wat nu als ie komend zomer volledig geacclimatiseerd is? Benieuwd welke stats ie dan kan halen..
    Vind ik leuk
    HanV +3412
    zondag 18 maart 2018 om 14:57
    Groningen mag nog tot 1 mei twijfelen, dan loopt die optie af. Geen grote haast nodig.
    Vind ik leuk
    zondag 18 maart 2018 om 15:02
    Hoop dat ze dan zo verstandig zullen zijn deze optie wel te gaan lichten dan.. En financieel deze ook kunnen rondmaken...
    Vind ik leuk
    Jur74 +6782
    zondag 18 maart 2018 om 15:23
    Daar zit volgens mij het grootste probleem, je moet hem een niet eu-salaris betalen. Tot 21 jaar €275.000 en daarboven €550.000.
    Vind ik leuk
    zondag 18 maart 2018 om 16:01
    Voor jullie dan haalbaar? Ik zou zeggen: Doen!
    Vind ik leuk
    Jur74 +6782
    zondag 18 maart 2018 om 16:44
    Ik heb geen idee of het haalbaar is voor ons, maar ik heb genoten van hem vandaag. Uitstekende speler.
    Vind ik leuk
    nulzeven2 +417
    zondag 18 maart 2018 om 14:58
    Hopelijk valt het mee met onze blok beton op pootjes, Svenssoninho.
    Die hebben we nog een bepaalde wedstrijd hard nodig, denk dat een hoop Feyenoorders anders hopen....
    Vind ik leuk
    Azsub +165
    zondag 18 maart 2018 om 14:59
    Yes ons aller AZ heeft gewonnen
    Vind ik leuk
    Jur74 +6782
    zondag 18 maart 2018 om 15:21
    Man, man, man. 1e helft 3 opgelegde kansen, na rust loop je simpel naar 2-0 en krijg je het voor elkaar dat het nog 2-2 word. Mazzeltje in de laatste minuut tegen een zwak Groningen met uitzondering van Doan, wat een juweeltje.
    Vind ik leuk
    pos +7773
    zondag 18 maart 2018 om 15:27
    Ook wel lekker een keer zo'n mazzeltje in blessuretijd. Ook wel verdiend natuurlijk maar toch. Die Weghorst die mist toch ook wel een boel hoor. Die moet echt heel erg gaan genieten van die selectie voor het Nederlands elftal.
    Vind ik leuk
    Kijkmaar +1724
    zondag 18 maart 2018 om 15:34
    Mag dit wel?? Ik dacht dat psv alleen in blessuretijd een wedstrijd mag winnen.
    Vind ik leuk
    De Hout +1288
    zondag 18 maart 2018 om 15:34
    Mooie overwinning. Tegen een prima voetballend Groningen. Complimenten!
    Vind ik leuk
    Farmer +10055
    zondag 18 maart 2018 om 15:38
    Sch**t-Jahanbaksh...
    AZ was wel een tikje beter, maar vond dat Groningen toch ook wel aanspraak mocht maken op een puntje.

    Toto naar de kl*to, hád 2-2 voorspeld...

    sch**t-jahanbaksh.....
    Vind ik leuk
    Jur74 +6782
    zondag 18 maart 2018 om 16:45
    Een tikje beter? Als het bij rust 3-0 staat hebben jullie niet te klagen 66 tegen 34% balbezit.
    Vind ik leuk
    Farmer +10055
    zondag 18 maart 2018 om 17:24
    Als...

    als je de kansen niet afmaakt, ben je ook niet beter :P
    T gaat om de doelpunten! 2x zo veel balbezit, zegt eigenlijk niks, sowieso, AZ speeltthuis, ergens ook logisch toch dat AZ het spel zal maken en Groningen afwacht? En dan in de slotminuut, met n gelukje winnen, is ook een conclusie misschien.

    AZ speelt wel beter als elftal, Groningen begint nu de klad er weer eens een beetje uit te krijgen.

    Maar die toto scheelt me wel een (leuk!)centje zo, dus mijn zondag is naar de moer.
    Vind ik leuk
    Jur74 +6782
    zondag 18 maart 2018 om 18:26
    Qua toto is het idd kut voor je.
    Vind ik leuk
    Farmer +10055
    zondag 18 maart 2018 om 18:29
    Tja... 4 op het papiertje

    Excelsior - ADO : 1-2 Check!
    PSV-VVV 3-0 Check!
    Vitesse-Heracles 0-0 Check

    AZ-Groningen 2-2...!@#!@#!@#!@#@!

    2 euri... x 4 mooie odds... dag 3,5 bankje
    Vind ik leuk
    Jur74 +6782
    zondag 18 maart 2018 om 18:31
    Ik moet zeggen dat je wel lef hebt om op een gelijk spelletje te gokken.
    Vind ik leuk
    Farmer +10055
    zondag 18 maart 2018 om 20:05
    No guts no glory, zeggen ze toch?

    Doan speelt wel lekker de laatste weken, en AZ en Groningen, tja.. dat is toch altijd apart...

    10 jaar geleden;, ook zo'n editie, maar dan in oktober. Groningen was nog kapot van de wedstrijd die donderdag ervoor(na verlenging en penalty's uitgeschakeld door Fiorentina), maar AZ werd 'wonderbaarlijk genoeg' op 1-1 gehouden - al had het bij rust ook 5-0 kunnen zijn bv, net als vanmiddag.

    Ik weet niet wat het is, ons doel is behekst ofzo als we tegen AZ moeten.
    Zó vaak is het AZ dat de beter spelende partij is, véél meer kansen/balbezit, etc.. En Groningen dat tóch een punt wegsnaait. In Groningen net zo, maar daar wint de thuisploeg ook nog vaak op die manier.

    Noem het een onderbuikgevoel, maar ik hád gewoon het idee dat Groningen wel iets kon halen in Alkmaar, en k zat er niet ver naast.

    Denk dat de meesten 3-0 of meer voor AZ hadden gezegd(en zag het ook best wel naar uit, maar toen AZ de kansen begon te missen, 'wist ik het wel'. Doe corner in de 91e minuut. tja, ik zeg: die Alireza/Jahanbakhs, mag daar toch nooit ZO tegen een bal aanslingeren? slécht verdedigd, en dát kost groningen een punt, en mij 3.5 bankje).
    Vind ik leuk
    Jur74 +6782
    zondag 18 maart 2018 om 20:22
    Die was idd niet best verdedigd, maar goed als Az scherper was geweest en Padt niet zo vaak was tegen gekomen was het bij rust al 3-0. Maar goed, succes met je volgende bankje dan maar.
    Vind ik leuk
    Farmer +10055
    zondag 18 maart 2018 om 20:32
    aye, Padt verdient zo naderhand een standbeeld :)
    Die heeft AZ zéker 3 of 4 vétte kansen(goals?) om zeep geholpen, die knal van Jahanbakhs bv, net na de 2-2 van Doan*, tikte hij toch stijlvol over! Commentator riep om een mooi schot, maar vergat dat Padt ook een mooie redding maakte bv!)

    *Die 2-2 van Doan mocht er ook zijn trouwens, 'wiggle'd' daar even bij een paar man langs en krult hem zó de kruising in.... asjeblieft.
    mág een lijstje om :)
    Vind ik leuk
    Jur74 +6782
    zondag 18 maart 2018 om 21:02
    Absoluut , ik had het er vanmiddag met iemand anders over hier op vp. Die gaf de tip dat als grunn Doan niet kan betalen Az het moet proberen. Genoten vanmiddag van die gast.
    Vind ik leuk
    Farmer +10055
    zondag 18 maart 2018 om 22:01
    Als Nijland hem níet koopt, wordt ie door de fans zélf onstlagen, denk ik, dan zitten er volgend seizoen nog geen 5k op de tribunes.

    Doan heeft genoeg laten zien, in mjn ogen, lichten die opten, neertellen dat geld. Heb je dr bínnen een seizoen al wel uit(als t niet sneller is, die engelse clubs mogen zo graag smijten tegenwoordig)
    Vind ik leuk
    Martinus69 +3748
    zondag 18 maart 2018 om 22:02
    Zeer gekleurd verhaal. Groningen had ook zomaar een paar keer kunnen scoren. Wel objectief proberen te blijven als u wilt overtuigen met uw verhaal.
    Vind ik leuk
    Jur74 +6782
    zondag 18 maart 2018 om 22:44
    Zeg ik ergens dat Groningen niet had kunnen scoren dan?
    Vind ik leuk
    komoanFC +1426
    maandag 19 maart 2018 om 00:06
    Precies, een kopbal op de paal en een ingestudeerde corner die net naast ging. Het gaat de goede kant op met onze FC.
    Vind ik leuk
    maandag 19 maart 2018 om 01:15
    BlablablA
    Vind ik leuk
    zondag 18 maart 2018 om 16:52
    Fantasten daar in Alkmaar van de Bron heeft alleen praatjes en komt totaal niet in de buurt van Ajax
    Vind ik leuk
    companen +539
    zondag 18 maart 2018 om 17:57
    Kwa spel wel he pikkie zelf vind ik AZ beter dit seizoen zoals de meesten.
    Vind ik leuk
    Jur74 +6782
    zondag 18 maart 2018 om 18:27
    Grappig, pas het lef hebben dit te plaatsen nadat jouw cluppie gewonnen heeft.
    Vind ik leuk
    Napolitanos +7874
    zondag 18 maart 2018 om 18:02
    Dit is niet zo gunstig voor ajax om plaats 2
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    AZ wint na Groningse comeback in 92e minuut en zit Ajax op de hielen