AZ wint na Groningse comeback in 92e minuut en zit Ajax op de hielen

AZ wint na Groningse comeback in 92e minuut en zit Ajax op de hielen

Gepubliceerd: zondag 18 maart 2018 om 14:18zo 18-03-2018 om 14:18

AZ heeft de derde plek op de Eredivisie-ranglijst nóg steviger in handen. In extremis boekte de formatie van trainer John van den Brom zondagmiddag een 3-2 overwinning op FC Groningen. Alireza Jahanbakhsh kopte in de 92e minuut raak. 

In de eerste helft was het voornamelijk AZ dat de klok sloeg. Onder meer Oranje-nieuweling Wout Weghorst kreeg kansen op de openingstreffer. Het zat echter niet mee voor de topscorer. Op slag van rust was Groningen dichtbij de 0-1. Mike te Wierik raakte de paal. 

Na de pauze drong thuisploeg AZ aan in het steenkoude AFAS Stadion en na 53 minuten viel de verdiende openingstreffer. Op aangeven van Jahanbakhsh tikte de mee opgestoomde back Jonas Svensson zeer fraai raak met zijn hak. 

Niet veel later leek Guus Til - net als teamgenoten Weghorst en Marco Bizot opgeroepen door bondscoach Ronald Koeman - de wedstrijd in het slot te gooien. Van dichtbij tikte de middenvelder de 2-0 binnen. Voor Til was het alweer zijn achtste competitietreffer van het seizoen. 

Groningen, dat vorige week tegen PEC Zwolle pas de eerste overwinning van 2018 boekte, knokte zich in de resterende 25 minuten knap terug. Snel na de 2-0 van Til maakte spits Tom van Weert er 2-1 van. Groningen voelde plots dat er iets te halen viel en zag de inzet worden beloond via Ritsu Doan. De jonge Japanner haalde van afstand prachtig uit: 2-2. 

Uiteindelijk ging het in blessuretijd tóch nog mis voor de gasten. Jahanbakhsh kopte in blessuretijd de winnende treffer binnen. Door de zege heeft AZ nu 59 punten, twee minder dan nummer twee Ajax. Die ploeg trapt om 14.30 uur af tegen Sparta. Groningen blijft op de dertiende plek staan, met 29 punten. Als NAC later op de middag in eigen huis wint van Roda JC, dan klimt De Parel van het Zuiden over Groningen heen. 

Plaats een reactie

elmagico070 +23918
zondag 18 maart 2018 om 14:22
3-2 in extremis, knap gedaan AZ! De druk op Ajax is nu wel opgevoerd!
Vind ik leuk
★Timmio★ +25059
zondag 18 maart 2018 om 14:25
Doan zal zomaar eens WK-ganger kunnen worden. Toch blij dat AZ nog heeft gewonnen
Vind ik leuk
zondag 18 maart 2018 om 14:26
Doet Japan mee ? Volg dat namelijk nu niet echt.
Vind ik leuk
★Timmio★ +25059
zondag 18 maart 2018 om 14:27
Ja-pan

Ze zullen de aankomende 10 WK's ook sws wel meedoen.
Vind ik leuk
zondag 18 maart 2018 om 14:28
Daar in Azie is makkelijk plaatsen ja. Maar wel leuk voor hem als die mee kan.
Vind ik leuk
★Timmio★ +25059
zondag 18 maart 2018 om 14:29
tis duidelijk welke 4 doorgaan omdat iran zich naats de top-3 mengelt. Ik zie graag Irak eens het halen maar die kans is niet zeer groot
Vind ik leuk
zondag 18 maart 2018 om 14:23
Spits tom van weert in plaats van weer*
Vind ik leuk
zondag 18 maart 2018 om 14:25
Groningen heeft ook een kut seizoen hoor.
Vind ik leuk
Kopstootje +9505
zondag 18 maart 2018 om 14:25
Zeer knap. Zal Ajax weer zwetend aan de aftrap staan nu ze de hete adem van AZ weer voelen.
Vind ik leuk
zondag 18 maart 2018 om 14:26
Hahah. Dacht het niet he.
Vind ik leuk
Piet Ajacied +5950
zondag 18 maart 2018 om 14:30
Meestal is dat beter. Als er geen druk is of de concurrentie laat punten liggen dan Ajax ook vaak...

Maar hopelijk begint Ajax gelijk vanaf minuut 1 te knallen en niet pas na een achterstand of de laatste 10 min.
Vind ik leuk
Koeroe +12381
zondag 18 maart 2018 om 14:26
Godver wat zuur.. wat een dramatische dekking bij die corner
Vind ik leuk
G-Town 1986 +1216
zondag 18 maart 2018 om 14:29
Nijland als je Doan niet koopt dan kun je je koffers pakken en plaats maken voor een ander
Vind ik leuk
zondag 18 maart 2018 om 14:31
70 minuten gekeken. Een doelpunt gezien. Dat stomme roken ook :P
Vind ik leuk
Janzijnvader +17492
zondag 18 maart 2018 om 14:40
Het geluk van een kampioen!
Vind ik leuk
zondag 18 maart 2018 om 14:40
Heel erg jammer dat dit nou weer moet gebeuren.Net nu jet beter gaat en ze lsten zien dat ze eigenlijk voor de sub-top niet onder hoeven te doen.Toch alle lof voor onze FC Groningen, de parel van het Noorden.Viva FC Groningen.
Vind ik leuk
zondag 18 maart 2018 om 14:43
Tip voor AZ... (Als ze er zelf al niet over nagedacht hadden...) Groningen twijfelt of ze Doan zullen kopen ja dan nee. Ik hoor 1,5 tot 2 miljoen?
Zou als AZ lekker op het vinkentouw gaan zitten voor deze jonge, steeds meer profilerende speler.. Voor een 19jarige die eerst heeft moeten acclimatiseren in NL, laat ie nu wel zien dat ie werkelijk talent heeft. Toch een goal of 7/8 nu en 3 assists? Als jonge nieuwkomer bij een 'slecht' elftal? Wat nu als ie komend zomer volledig geacclimatiseerd is? Benieuwd welke stats ie dan kan halen..
Vind ik leuk
HanV +5475
zondag 18 maart 2018 om 14:57
Groningen mag nog tot 1 mei twijfelen, dan loopt die optie af. Geen grote haast nodig.
Vind ik leuk
zondag 18 maart 2018 om 15:02
Hoop dat ze dan zo verstandig zullen zijn deze optie wel te gaan lichten dan.. En financieel deze ook kunnen rondmaken...
Vind ik leuk
nulzeven2 +599
zondag 18 maart 2018 om 14:58
Hopelijk valt het mee met onze blok beton op pootjes, Svenssoninho.
Die hebben we nog een bepaalde wedstrijd hard nodig, denk dat een hoop Feyenoorders anders hopen....
Vind ik leuk
Azsub +155
zondag 18 maart 2018 om 14:59
Yes ons aller AZ heeft gewonnen
Vind ik leuk
pos +9744
zondag 18 maart 2018 om 15:27
Ook wel lekker een keer zo'n mazzeltje in blessuretijd. Ook wel verdiend natuurlijk maar toch. Die Weghorst die mist toch ook wel een boel hoor. Die moet echt heel erg gaan genieten van die selectie voor het Nederlands elftal.
Vind ik leuk
De Hout +2017
zondag 18 maart 2018 om 15:34
Mooie overwinning. Tegen een prima voetballend Groningen. Complimenten!
Vind ik leuk
Farmer +14282
zondag 18 maart 2018 om 15:38
Sch**t-Jahanbaksh...
AZ was wel een tikje beter, maar vond dat Groningen toch ook wel aanspraak mocht maken op een puntje.

Toto naar de kl*to, hád 2-2 voorspeld...

sch**t-jahanbaksh.....
Vind ik leuk
Napolitanos +9699
zondag 18 maart 2018 om 18:02
Dit is niet zo gunstig voor ajax om plaats 2
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws