Hartverwarmende actie Thy inspireert: 20.000 nieuwe aanmeldingen donorregister

    Hartverwarmende actie Thy inspireert: 20.000 nieuwe aanmeldingen donorregister

    maandag 19 maart 2018 om 18:09

    Matchis, het Nederlands Centrum voor Stamceldonoren, heeft veel baat gehad bij de hartverwarmende actie van Lennart Thy. Dat stelt een woordvoerder in gesprek met Voetbal International.

    Matchis stond volop in de schijnwerpers. Enerzijds was er het tragische verhaal van Oscar Westbroek, een 23-jarige leukemiepatiënt die overleed nadat voor hem geen geschikte stamceldonor gevonden werd. Anderzijds was daar de actie van Thy. De aanvaller van VVV-Venlo liet het duel met PSV schieten om mee te werken aan een stamceltransplantatie.

    Alle publiciteit leverde Matchis zo'n 20 duizend aanmeldingen voor het donorregister op. "Daarvan zijn er zeker zesduizend toe te schrijven aan de actie van Lennart', zegt woordvoerder Bert Elbertse tegen VI. "Rondom de wedstrijd tussen PSV en VVV hebben heel veel mensen zich bij ons gemeld. De meesten via de mail, maar er waren ook voetbalfans die belden om te zeggen dat ze geïnspireerd waren door Lennart. Wat dat betreft zijn we zeer dankbaar voor de wijze waarop VVV, PSV en al die andere clubs aandacht hebben besteed aan dit belangrijke onderwerp."

    "Al met al heeft Lennart Thy met zijn prachtige daad heel veel impact gehad", vervolgt de zegsman. "Mensen noemen hem nu een held, en dat ís-ie ook. Hij nam zich zeven jaar geleden voor een ander te willen helpen als hij de kans zou krijgen, en heeft dat voornemen nu waargemaakt. Terwijl hij met zijn team voor een heel belangrijke wedstrijd stond. Daarvoor verdient hij respect. We willen Lennart en VVV hiervoor te zijner tijd graag persoonlijk bedanken."

    Lees meer over:EredivisieVVV-VenloPSV

    Plaats een reactie

    Rood&wit +3550
    maandag 19 maart 2018 om 18:15
    Inderdaad een mooie actie!
    Vind ik leuk
    maandag 19 maart 2018 om 18:17
    Voetballers zijn net mensen. Erg mooi idd. En ook mooi wat het allemaal te weeg brengt in ons kleine kikkerlandje
    Vind ik leuk
    maandag 19 maart 2018 om 18:20
    En fijn dat het meteen meer donoren oplevert! Topgozer Lennart!
    Vind ik leuk
    Always PSV +10499
    maandag 19 maart 2018 om 18:50
    Thy, je bent een prachtig voorbeeld! Diep respect.
    Vind ik leuk
    Jeroen Water +2559
    maandag 19 maart 2018 om 18:19
    Respect voor deze man!!
    Vind ik leuk
    maandag 19 maart 2018 om 18:19
    Prachtig ik hoop dat het aanslaat en dat de transfusie op tijd werd toegediend.Het heeft in ieder geval een mooie uitwerking voor toekomstige patienten.
    Vind ik leuk
    maandag 19 maart 2018 om 18:20
    Held!
    Vind ik leuk
    Ajacied_8 +18076
    maandag 19 maart 2018 om 18:22
    Dit soort acties zijn ook veel beter dan die verplichte donor wet die ons door de strot is geduwd. Maar dat wil '66 toch niet begrijpen.
    Vind ik leuk
    J Kiprich +15319
    maandag 19 maart 2018 om 18:46
    Weet je wel wat die wet inhoud?

    On: mooi dat dit zoveel positieve reacties oproept!
    Vind ik leuk
    maandag 19 maart 2018 om 20:30
    Als je niet doneren wilt kan je dat aangeven.
    Vind ik leuk
    Rodajc +13845
    maandag 19 maart 2018 om 18:23
    Schitterend! Dat is altijd mooi om te horen.
    Vind ik leuk
    5by5 +1275
    maandag 19 maart 2018 om 18:24
    Grappig dat die donateurs opleverd terwijl de nieuwe wetgeving ze alleen kost.
    Vind ik leuk
    Sucrates +213
    maandag 19 maart 2018 om 21:01
    Haha besef je wel dat die juist aantoonbaar veel donateurs gaat opleveren? Het is niet voor niks dat al de patientenfederaties voor zijn hè.

    Enfin, die Thy is een held, net als die andere 20000 aanmelders. Donoren verdienen respect, je redt levens.
    [Reactie gewijzigd op maandag 19 maart 2018 om 21:02]
    Vind ik leuk
    Antonio_4 +1711
    maandag 19 maart 2018 om 18:25
    Applaus.

    En mooi dat Gijp hem ook genomineerd heeft als speler van de week. Die prijs hoort hij vanavond te winnen.
    Vind ik leuk
    Kevinho +571
    maandag 19 maart 2018 om 21:07
    Die prijs is voor voetballend talent en moet dus naar Ziyech.
    Vind ik leuk
    SimonSays +5853
    maandag 19 maart 2018 om 18:27
    Top, ook de mensen die zich hebben aangemeld als donor (en degene die dit al waren) zijn helden. Respect.
    Vind ik leuk
    maandag 19 maart 2018 om 18:35
    Prachtig natuurlijk. Mooi gebaar.
    Vind ik leuk
    Come on Utreg +25336
    maandag 19 maart 2018 om 18:39
    Grote klasse, Thy! Wat een voorbeeld!
    Vind ik leuk
    maandag 19 maart 2018 om 18:40
    En hoeveel VP’ers gaan deze pijnlijke beenmerg donatie doen?


    Mij niet gezien als ik dood ben mogen ze alles hebben.
    Vind ik leuk
    maandag 19 maart 2018 om 19:00
    Wordt uit je bloed gehaald (bijna)niet meer via beenmerg.
    Vind ik leuk
    pietprecies +4210
    maandag 19 maart 2018 om 19:29
    Klopt, ik ben ook donor en je kan kiezen, uit je bekken of je krijgt wat toegediend waardoor de stamcellen in je bloed komen, ik werd opgeroepen en koos voor het laatste, ik was er een paar dagen suf van maar dat zal me een zier wezen als ik er iemand mee kan redden.
    Vind ik leuk
    maandag 19 maart 2018 om 20:08
    Die keuze is er niet altijd begrijp ik op de donatie site. Het ligt aan de behandelend arts beenmerg stamcel vermenigvuldigd zich zelf meer dan bloed.

    Vind ik leuk
    pietprecies +4210
    maandag 19 maart 2018 om 20:29
    Klopt maar ik kreeg de keuze en als later zou blijken dat t andere nodig was dan had ik met alle liefde terug gegaan
    Vind ik leuk
    maandag 19 maart 2018 om 21:54
    Ieder zijn keuze mijn mogen ze helemaal in stukken snijden als ik er klaar mee ben.
    Vind ik leuk
    maandag 19 maart 2018 om 20:06
    Beide voor de ernstige gevallen moet het nog steeds beenmerg stamsel zijn omdat her “rijker” is. Heb het nog gegoogled het ligt aan de patiënt zou natuurlijk mooi zijn als dit ooit gebeurd.
    Vind ik leuk
    Baileys 2002 +18023
    maandag 19 maart 2018 om 18:40
    Niets anders dan respect. Prachtig gebaar.
    Vind ik leuk
    Fr!ts +104
    maandag 19 maart 2018 om 18:54
    Deze zie je te weinig. Top van je Lennart!
    Vind ik leuk
    Mo +11374
    maandag 19 maart 2018 om 18:58
    Geweldige vent die Thy dat hij dit heeft gedaan. Petje af jongen!
    Vind ik leuk
    Jelmer038 +167
    maandag 19 maart 2018 om 19:08
    Hulde!
    Vind ik leuk
    WHAAAAAA +139
    maandag 19 maart 2018 om 19:21
    Kijk deze man heeft een statement gemaakt en wat voor 1.
    20.000 Nieuwe aanmeldingen door die ene actie.
    Helemaal Top Gewoon.
    Vind ik leuk
    maandag 19 maart 2018 om 19:58
    Kijk, heeft die gehele heldenverering toch zn doel niet gemist. Klasse.
    Vind ik leuk
    Ekster +200
    maandag 19 maart 2018 om 20:21
    Lennart je bent al geliefd kn De Koel, je hebt nu een Venloosche vriendin er onbreekt nog 1 ding dat is het contract voor onbepaalde tijd tekenen voor ons. Laten we hopen dat Werder Bremen je voor een kleine vergoeding wil laten gaan!
    Vind ik leuk
    Smithsonian +29461
    maandag 19 maart 2018 om 20:48
    Prachtig,zo hoort het.
    Vind ik leuk
    Importbrabo +1435
    maandag 19 maart 2018 om 20:56
    Wie van hier heeft zich aangemeld?
    Ik heb het zojuist gedaan!
    Vind ik leuk
    Iefmeister +7839
    maandag 19 maart 2018 om 21:54
    Mogen de heertjes van inside toch even naar kijken, naar deze cijfers!!
    Zeker die Valentijn.
    Vind ik leuk
    Wally g +478
    maandag 19 maart 2018 om 22:59
    Geweldig
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws