Volksheld Thy staat te kijken van aandacht: Laat ik aan anderen over

    Volksheld Thy staat te kijken van aandacht: "Laat ik aan anderen over"

    dinsdag 20 maart 2018 om 15:51

    Lennart Thy is verbaasd over het feit dat zijn actie om het leven een leukemiepatiënt te redden zó veel aandacht oplevert in Nederland. De Duitse spits van VVV-Venlo zei dat dinsdagmiddag tijdens een speciaal belegde persconferentie. 

    Thy besloot onlangs om bloed af te staan aan een patiënt met leukemie en zo een stamceltransplantatie mogelijk te maken. Daardoor miste hij de clash met PSV van afgelopen zaterdagavond. In Eindhoven kreeg de afwezige Thy veel aandacht en ook op andere velden in de Eredivisie was er applaus voor de spits. 

    "Als ik iemand kan helpen, doe ik dat graag. Dat is ook de reden dat ik de stamceltransplantatie heb ondergaan. Als je een leven kunt redden, doe je dat. Ik laat het aan anderen over of ze mijn voorbeeld moeten volgen", aldus Thy dinsdag, opgetekend door onder meer het Algemeen Dagblad

    Hij voelt zich geen held. "Ik ben niet per se trots op mezelf, het is voor mij vanzelfsprekend. Als je wellicht iemand zijn leven kan redden, is de keuze voor mij niet moeilijk. Het is wel een mooi gevoel, maar ik ben niet ineens een ander mens."

    Tijdens de persconferentie maakte trainer Maurice Steijn bekend dat hij en zijn stafleden zich gaan registereren als donor. "En we hopen dat meerderen in de voetballerij zullen volgen."

    Plaats een reactie

    HansVites +4419
    dinsdag 20 maart 2018 om 16:00
    Uh je staat niet alleen bloed af maar ook beenmerg als je geschikt bent als donor.
    Vind het wel goed van hem dat hij zoiets doet.
    Vind ik leuk
    The Iceman +5597
    dinsdag 20 maart 2018 om 16:06
    Tegenwoordig is een beenmergpunctie voor de donor gelukkig maar zelden nodig. Blijft natuurlijk een geweldige actie van Thy

    http://www.umcutrecht.nl/nl/Ziekenhuis/Afdelingen/Hematologie/Stamceltransplantatie/Informatie-voor-stamceldonoren
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 maart 2018 om 16:07
    Je was me net voor haha.

    Maar inderdaad is het een geweldige actie en verdiend daar ook respect mee.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 maart 2018 om 17:35
    Melk tanden van je kinderen moet je ook niet in een potje bewaren maar in de Vriezer kunnen ze ook beenmerg uit halen
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 maart 2018 om 16:06
    Nee dat is niet correct wat jij zegt.

    Beenmerg wordt niet altijd afgenomen, in de meeste gevallen gaat het juist alleen om het bloed. Check het maar na dan weet je dat ik gelijk heb.
    Vind ik leuk
    Barry Engels +26153
    dinsdag 20 maart 2018 om 16:33
    Je BMI moet vooral niet te hoog zijn. Ander mag je niet eens doneren.
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +17130
    dinsdag 20 maart 2018 om 16:36
    Laat dan maar...
    Vind ik leuk
    Barry Engels +26153
    dinsdag 20 maart 2018 om 16:38
    Vetzak ;-)

    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +17130
    dinsdag 20 maart 2018 om 17:30
    Hehe.... Tja, vrouwtje zwanger mannetje zwanger.. Nu alles er weer af ;)
    Vind ik leuk
    Rodajc +10906
    dinsdag 20 maart 2018 om 16:13
    Altijd mooi zo'n bescheiden helden.
    Vind ik leuk
    Barry Engels +26153
    dinsdag 20 maart 2018 om 16:32
    Hopelijk trekken de organisaties die zich bezig houden met het werven van donoren hier de juiste conclusie uit: zoek een (semi-) bekende Nederlander uit die zichzelf beschikbaar gaat stellen. Maak daaromheen een mooi programma en zoek de rest van de publimedia op en weg is het tekort aan donoren.

    En wat die Thy betreft; doet ie goed, maar die enorme hoeveelheid schouderklopjes is wel wat overdreven. Ik geef al 27 jaar bloed en daar krijg en hoef ik ook geen schouderklopjes voor.
    Vind ik leuk
    The Iceman +5597
    dinsdag 20 maart 2018 om 16:36
    Bij deze toch een ongevraagd schouderklopje. Het is inderdaad een kleine moeite, maar weinig mensen doen het
    Vind ik leuk
    Cookee +8770
    dinsdag 20 maart 2018 om 16:50
    Thy is Duitser, daar is dat misschien vanzelfsprekend?

    Ik vind het prachtig en alle aandacht is hem van harte gegund,
    ik wens ook de patient alle beterschap ik kan sturen.
    Vind ik leuk
    The Iceman +5597
    dinsdag 20 maart 2018 om 17:02
    Dit nieuws stond ook in die Welt en der Spiegel, dus ik denk niet dat dit in Duitsland vanzelfsprekend is.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 20 maart 2018 om 17:04]
    Vind ik leuk
    Cookee +8770
    dinsdag 20 maart 2018 om 17:26
    Je hebt gelijk denk ik.
    Maar in tijden waarin voetballers geleid worden door hebzucht en naar het buitenland willen om giga-rijk te worden.
    Dan is er Thy... die denkt aan een medemens... ik word dan nederig.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 20 maart 2018 om 17:27]
    Vind ik leuk
    Teo Smith +23553