'Totale mislukking' in De Kuip: 'Ook die jongens waren onder de maat'

'Totale mislukking' in De Kuip: 'Ook die jongens waren onder de maat'

zondag 22 april 2018 om 21:09

Weer lukte het AZ niet om een goed resultaat te boeken tegen een club uit de traditionele top-drie: in de bekerfinale was Feyenoord met 0-3 te sterk. John van den Brom is in zak en as.

Van den Brom kwam in De Kuip met een 5-3-2-systeem op de proppen, maar dat mocht niet baten. "Het ligt niet aan het systeem", aldus Van der Brom na afloop tegen FOX Sports. "Teveel jongens haalden hun niveau niet. Het was vandaag een totale mislukking."

"Verliezen is nooit leuk, finales al helemaal niet. Maar het gaat mij als coach op de manier waarop. We kunnen zoveel beter, dat hebben we laten zien, maar er zijn teveel spelers onder hun niveau gebleven. Dat wijt ik niet aan de ambiance, ook jongens die deze ambiance wel gewend zijn, waren onder de maat."

En dus kon AZ het opnieuw niet bolwerken in een wedstrijd tegen een topclub. Van de laatste 21 ontmoetingen met PSV, Ajax en Feyenoord gingen er negentien verloren. "Dat is een flinke klap. We spelen leuk, daar steken we zoveel energie in, maar we hebben het laten liggen. Dat is pijnlijk. We hebben verdiend verloren."

Lees meer over:KNVB bekerAZ Alkmaar

Plaats een reactie

zondag 22 april 2018 om 21:11
Van de Brom moet eens naar zichzelf kijken als je van de 21 wedstrijden tegen de traditionele top-3 19 verliest.
[Reactie gewijzigd op zondag 22 april 2018 om 21:11]
Vind ik leuk
Farmer +8433
zondag 22 april 2018 om 21:29
Daar mot dat 'zakelijke' nog inslijpen bij AZ. Men laat wel leuk voetbal zien, maar met leuk voetbal win je geen prijzen.

Vooral tegen de topclubs niet: die weten dat je als team goed speelt, dus die gaan je vastzetten, en op resultaat spelen, en de laatste 19vd21 keer, werkte dat dus perfect.

Dat AZ er zó lang over doet om een fatsoenlijke tegentactiek te bedenken, vind ik erger.
Vind ik leuk
maandag 23 april 2018 om 01:20
Hij heeft ook nog steeds niet door dat als hij zich aanpast aan de tegenstander, wat hij dus tegen de top 3 doet, het mislukt. AZ speelt het hele jaar vrij en aanvallend en gaat dan nu ineens anders spelen. Resultaat: 3-0 verlies.
Vind ik leuk
zondag 22 april 2018 om 21:11
John mag ook wel zijn hand in eigen boezem steken ipv wijzen naar de spelers
[Reactie gewijzigd op zondag 22 april 2018 om 21:12]
Vind ik leuk
zondag 22 april 2018 om 21:31
Dat lijkt mij een mooi eufemisme om de wanprestatie van deze coach te benoemen.

En dan gaat het nog niet eens over dat gezeur aan het adres van de arbitrage en de KNVB.
Vind ik leuk
Cookee +8545
maandag 23 april 2018 om 19:05
Met die 5 achter kwam hij op midveld 1 tekort, dus zag je niet het gekende AZ. Arne Slot deed dat bij Cambuur ook vaak maar dan zetten ze het sneller weer om. Nu pas in de 70e minuut iets meer lef.
Idrissi, Jahanbakhs, Weghorst, had gewoon in de normale opstelling begonnen Jahanbakhs liep nu vaak centraal of van links, raar.
De staf wilde een geniaal plan bedenken, wat niet werkt.
Nu bijt het ze in de kont.
Vind ik leuk
Nuance +6164
zondag 22 april 2018 om 21:12
Ik was blij dat AZ met 5 achterin speelde, en zonder Idrissi. Feyenoord is kwetsbaar als ze opgesloten en afgejaagd worden. Ons middenveld stond lekker te bikkelen en Sven van Beek was top.
Vind ik leuk
Old Star +6360
zondag 22 april 2018 om 21:20
Tja echt iedereen ziet. Behalve die blinde bij ons op de bank die de beslissingen moet nemen. Ik snap dat de beste stuurlui aan wal staan, maar als je vanuit je eigen systeem zo goed kunt voetballen en je doet dan dit als coach ben je in mijn ogen gewoon ongeschikt voor deze functie.
Vind ik leuk
Hyena +26450
zondag 22 april 2018 om 22:00
Onbegrijpelijk dat AZ het niet eerder heeft vastgezet. Sven van Beek, Jan-Arie en Diks zijn allemaal geen geweldenaren aan de bal. Ook Haps zat met name de eerste helft helemaal niet in de wedstrijd.

Waarom dan in godsnaam niet eerder afjagen en ze achterin in de opbouw onder druk zetten? Nu liet men het constant toe dat een RvP, Berghuis en Vilhena aan de bal kwamen. Die jongens zijn veel beter aan de bal en AZ had dus moeten voorkomen dat die voortdurend bij het spel betrokken konden worden. En met een aanjager als Weghorst voorin moet dat toch makkelijk mogelijk zijn?
Vind ik leuk
Cookee +8545
maandag 23 april 2018 om 19:06
Veel te veel aangepast aan een nog dolend Feijenoord.
Vind ik leuk
zondag 22 april 2018 om 21:13
Pleur die Van Rhijn er toch eens uit, maakt elke week de grootste fouten. En waarom niet gewoon het spel spelen zoals we het hele seizoen doen met Idrissi en Alireza op de flanken 4-3-3. Fouten van Brommie
.
Vind ik leuk
Old Star +6360
zondag 22 april 2018 om 21:17
En t dan nog afschuiven ook. Wat een lul de behanger die vent. Wanneer krijgen we weer eens een echte trainer met ballen. Liever strijdend en met goed voetbal (volgens je eigen sysyeem) ten onder dan naar deze kansloze missie te kijken. Dit was vanaf het moment dat de opstelling zo bedacht werd gedoemt om te mislukken.
Vind ik leuk
larzyy +83
zondag 22 april 2018 om 21:25
Amen
Vind ik leuk
zondag 22 april 2018 om 21:29
Heyyyyyy Jan, zo ken ik je niet je bent altijd netjes en correct maar nu begin je met het woord Pleur!
Vind ik leuk
zondag 22 april 2018 om 21:33
Ja ik wilde even stoer overkomen, is het gelukt?

Gefeliciteerd ViP!
Vind ik leuk
zondag 22 april 2018 om 21:46
Nee jou kennende niet, maar bedankt voor de felicitatie.
Vind ik leuk
Cookee +8545
maandag 23 april 2018 om 19:08
AZ heeft mogelijk de 3 gevaarlijkste spitsen en dan in zo'n wedstrijd dat omgooien, Weghorst liep zich kapot, Jahanbakhs vaak aan verkeerde kant... waanzin... tactisch gegoochel... op een Tommy Cooper-manier mislukt, schuld vd trainers.
Vind ik leuk
plein19 +1112
zondag 22 april 2018 om 21:14
Vd Brom is net als AZ een subtopper. Absoluut niet geschikt voor Ajax. Aanpassen aan de tegenstander. En de schuld bij de spelers leggen
Vind ik leuk
FSCeara +7260
zondag 22 april 2018 om 21:17
Beetje hetzelfde als Ten Hag toch ? Maar die zit nu bij goede subtopper
Vind ik leuk
zondag 22 april 2018 om 21:20
Hahaha.
Vind ik leuk
plein19 +1112
zondag 22 april 2018 om 22:08
Knap dat je de link naar Ten Hag hebt gelegd
[Reactie gewijzigd op zondag 22 april 2018 om 22:11]
Vind ik leuk
FSCeara +7260
zondag 22 april 2018 om 22:17
Die heeft vaker gezegd dat hij zich aanpast aan de tegestander en jij zei dat vd brom daarom niet geschikt voor Ajax zou zijn. Er is geen beter vermaak dan leedvermaak
Vind ik leuk
plein19 +1112
zondag 22 april 2018 om 22:56
Beter vermaak is er idd niet. Maar erger dan incasseren is een trainer bij je favoriete club waar je een bloedhekel aan hebt.
Vind ik leuk
FSCeara +7260
zondag 22 april 2018 om 23:01
Daar kan ik me iets bij voorstellen.omdanks dat ik geen Ajacied ben vind ik Ten Hag alles behalve dan bij Ajax passen. Sterkte ermee iig en hopelijk tot komend seizoen in de Arena
Vind ik leuk
zondag 22 april 2018 om 23:52
Alleen al vanwege dat boerse dialect van hem past Ten Hag niet bij Ajax....
Vind ik leuk
FSCeara +7260
maandag 23 april 2018 om 00:02
Dat vind ik niet zo erg. Hij doet alsof hij een voetbalgenie is en heeft het gewoon niet goed gedaan tot nu toe.ook hoe hij overkomt is gewoon niet op zijn Ajax.
Vind ik leuk
Teo Smith +19323
zondag 22 april 2018 om 21:19
Az is de best van de rest. Punt.
Vind ik leuk
zondag 22 april 2018 om 21:20
Volgende week is hun wedstrijd van het jaar... kunnen ze het ineens wel... lekker pieken... schijtbakkenvoetbal met zo n coach... lekker aanpassen... vanaf het moment dat Idrissi erin kwam had Diks binnen 3 minuten al geel te pakken... als die Van de Brom maar nooit coach van Ajax wordt... lafheid vandaag afgestraft... dankzij John... daarnaast naast 7 thuiswedstrijden de finale nog even een thuisfluiter aangesteld door Gudde... maar het is ze gelukt... gefeliciteerd dan maar weer
Vind ik leuk
Sytz +2498
zondag 22 april 2018 om 21:36
Aha, bedankt voor de felicitaties. Thuisfluiter snap ik niet helemaal maar goed.
Vind ik leuk
larzyy +83
zondag 22 april 2018 om 21:20
VD Brom heeft een groot aandeel in deze nederlaag. Zag hij tegen PSV dan niet dat dit systeem geen zin heeft?
Een team dat zulk mooi, aanvallend voetbal speelt doet niet onder voor Feyenoord. Tegen PSV is het systeem nog enigszins te rechtvaardigen maar tegen Feyenoord absoluut niet. Het is te hopen dat Meneer vd Brom hier van leert. Blijf gewoon je eigen spel spelen. Dat zag er prima uit.
Vind ik leuk
orion73 +1056
zondag 22 april 2018 om 21:24
Dat is natuurlijk onzin. Az staat weliswaar boven Feyenoord in de competitie maar de laatste 5 wedstrijden kansloos verloren. Dat hij dit wilde voorkomen dmv meer zekerheid is geen onlogische keuze. Az doet in alles onder voor Feyenoord
[Reactie gewijzigd op zondag 22 april 2018 om 21:24]
Vind ik leuk
Sytz +2498
zondag 22 april 2018 om 21:32
Az speelde de afgelopen 4 keer juist aanvallend tegen Feyenoord. Resultaat: 4-0 5-2 4-0 en 2-1 verlies. Dan moet je je conclusies trekken en daaruit blijkt dat je een ander systeem moet hanteren. NAC en VVV haalde zo wel optimaal resultaat tegen Feyenoord. Dus ik begrijp het ergens wel.
Vind ik leuk
zondag 22 april 2018 om 21:22
AZ speelt het leukste voetbal van de ED wordt er al wekenlang geroepen. Echter AZ wint er geen enkele prijs mee. Met spelers als Weghorst, Vlaar, Bizot en een jankbeer als trainer kun je dit ook niet verwachten. Het is allemaal net niet bij AZ en dat ligt niet aan de scheidsrechters, het veld of andere randzaken zoals huilie, huilie J. v.d. Brom ons wil doen geloven.
Vind ik leuk
zondag 22 april 2018 om 21:23
Van de Brom: dank voor het mooie voetbal dit seizoen. Respect.
Vind ik leuk
zondag 22 april 2018 om 21:23
AZ is en blijft gewoon een sub top clupje ondanks dat ze deze keer op de 3e plaats eindigen in de competitie. Maar bij de grote 3 zullen ze nooit in de buurt komen.
Vind ik leuk
zondag 22 april 2018 om 21:26
De grote 3 ...
Vind ik leuk
zondag 22 april 2018 om 22:01
Ja
Vind ik leuk
Cookee +8545
maandag 23 april 2018 om 19:12
Hij bedoelt, de hebzuchtige 3, die het meeste TV-geld klauwen en daardoor de duurste spelers kunnen kopen.
Petje af voor AZ dus.
Vind ik leuk
rpaulp50 +6787
zondag 22 april 2018 om 21:30
Voorlopig staan jullie achter AZ na een bijna voltooide competitie.....Dus wat zegt dat over Feyenoord die achter een sub top clupje kansloos 4e staat ?
Vind ik leuk
Sytz +2498
zondag 22 april 2018 om 21:32
Dat ze ondermaats hebben gepresteerd.
Vind ik leuk
Dicky +15017
zondag 22 april 2018 om 21:33
Net als dat Feyenoord achter de grote twee blijft aan lopen.
Vind ik leuk
zondag 22 april 2018 om 21:48
Jij moet helemaal niks zeggen met eens een prijs in de 125 jaar Dicky;-)
Vind ik leuk
Dicky +15017
zondag 22 april 2018 om 21:53
Ik mag gelukkig zeggen wat ik wil. Beetje flauw van jouw om AZ nog even af te kraken nadat ze net voor de 2e keer op rij de finale verloren hebben. Geen stijl kerel.
Vind ik leuk
zondag 22 april 2018 om 21:55
Inderdaad, compleet stijlloos maar het geeft wel wel lekker gevoel na vanavond.
Vind ik leuk
Dicky +15017
zondag 22 april 2018 om 22:04
Triest hoor.
Vind ik leuk
SimonSays +2800
zondag 22 april 2018 om 21:23
"Het ligt niet aan het systeem. Teveel jongens haalden hun niveau niet".

Dat lag dus wel aan het systeem. Als trainer moet je zorgen voor de juiste omstandigheden waarin je voetballers optimaal kunnen presteren. Als je voor een finale, waar al veel druk op zit, ineens een ander systeem hanteert dan in bijna alle ED-wedstrijden dan zorg je dus niet voor die optimale presteerconditie.
Vind ik leuk
zondag 22 april 2018 om 21:28
Matige trainer
Vind ik leuk
zondag 22 april 2018 om 21:27
Als die spelers structureel onder de maat presteren in topwedstrijden dan zou het verstandig zijn om eens bij jezelf te rade te gaan John van den Brom.

Ligt echt wel aan de trainer dat ze steeds niet winnen... heeft zelf nooit op het hoogste niveau gespeeld.
Vind ik leuk
Dicky +15017
zondag 22 april 2018 om 21:31
Heeft gewoon de champignons league gewonnen schizo.
Vind ik leuk
zondag 22 april 2018 om 21:33
Ga jezelf nou maar lekker aarsvingeren gepekop
Vind ik leuk
Dicky +15017
zondag 22 april 2018 om 21:35
Daar fantaseer jij over he ouwe schizo?
Vind ik leuk
Sytz +2498
zondag 22 april 2018 om 21:35
Van de Brom wel hoor, Vitesse en Ajax sowieso. Meen dat hij ook landskampioen is geworden.
Vind ik leuk
zondag 22 april 2018 om 21:37
Is allebei geen absolute top.... en die ene club is hooguit tob...
[Reactie gewijzigd op zondag 22 april 2018 om 21:37]
Vind ik leuk
Sytz +2498
zondag 22 april 2018 om 21:43
Het is geen Gio of Cocu niveau nee, wel hoger dan ten Hag bijvoorbeeld.
Vind ik leuk
Dicky +15017
zondag 22 april 2018 om 21:43
Barry is schizofreen. Hij komt uit Nijmegen is voor Feyenoord maar af en toe wil hij zich bewijzen ten opzichte van zijn stadsgenoten door Vitesse of één van de oud spelers af te zeiken. Van de Brom is Vitesse man die ook nog eens bij de rivaal van Feyenoord gespeeld heeft. Tja, dan vindt Barry het automatisch niks. Henk Fräser daarentegen vindt hij fantastisch.
Vind ik leuk
zondag 22 april 2018 om 21:40
AZ is een zeer jonge ploeg. Die moeten echt wat meer ervaring opdoen. Ze kwamen echt tekort
Vind ik leuk
zondag 22 april 2018 om 21:46
Ik snap probleem niet tis 1 vd betere subtoppers die leuk voetbalt tegen de mindere maar de top 3 is de top 3 dus ik vind het alles behalve raar dat ze niet van de top 3 winnen
Vind ik leuk
zondag 22 april 2018 om 23:10
Niet vergeten dat AZ een hele jonge ploeg heeft. Al die jonge gasten moet hiervan leren, hopelijk kunnen ze volgend jaar in de Europa Lague wel staan in de belangrijke wedstrijden.
Vind ik leuk
stratumseind +127799
zondag 22 april 2018 om 23:44
Brommetje is in mijn ogen zelf hoofdschuldige aan het verlies door zijn 532 plan.
Het werkte tegen psv al niet en vandaag ook niet.
Ga van je eigen kwaliteit uit en dat is bij az 433 klaar.
Vind ik leuk
Dicky +15017
maandag 23 april 2018 om 06:45
Feyenoord heeft ook gewoon meer geld en betere spelers. Ik was voor AZ omdat AZ gewoon de kleinere club is. Dat ze 3e staan is heel erg knap, maar heeft er ook mee te maken dat Feyenoord gefaald heeft in de competitie. AZ is teveel gehypet dit seizoen. Het is gewoon een subtopper die boven zichzelf is uitgestegen. Dat gebeurt soms, ik had gehoopt dat het gisteren ook zou gebeuren, maar helaas.
Vind ik leuk
larzyy +83
maandag 23 april 2018 om 11:01
Helemaal mee eens. Had liever Idrissi vanaf het begin gezien ipv de 5 mans verdediging. Tegen PSV was de keuze echter enigszins te begrijpen. Tegen dit Feyenoord niet. Je zou zeggen een ezel stoot zich geen twee keer tegen dezelfde steen.......
Vind ik leuk
AlbS +248
maandag 23 april 2018 om 09:43
Hallo, tegen een top club. Nederlands voetbal stelt geen zak meer voor welke club het ook is. Zet er maar eens een metal coach op die ze bij brengt wat winnen is, tegen welke club dan ook. Ze zien die ambiance in zo'n stadion vol met Rotterdammers en de moed zakt ze in de schoenen. Nogmaals geef eens wat geld uit en koop een echte kanjer voor elke linie. Maar ja, dan moet je dat geld wel hebben en dan moeten die kanjers wel willen om naar AZ te komen.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

'Totale mislukking' in De Kuip: 'Ook die jongens waren onder de maat'