Van Bommel en Heitinga klagen bij KNVB: Op deze manier kweek je geen winnaars

    Van Bommel en Heitinga klagen bij KNVB: "Op deze manier kweek je geen winnaars"

    maandag 23 april 2018 om 07:12

    John Heitinga en Mark van Bommel zijn eensgezind: de huidige competitie-opzet van de KNVB kweekt geen winnaars. Dat stellen de trainers van respectievelijk Ajax O19 en PSV O19.

    Heitinga en Van Bommel vinden dat er bij de oudste jeugdteams een andere competitie-opzet moet komen. Nu spelen veertien ploegen vier maanden lang om acht plekken in de kampioenscompetitie, waarin iedereen weer op nul punten begint. "Op deze manier kweek je geen winnaars", aldus Heitinga in De Telegraaf.

    Van Bommel beaamt dat. "Ik begrijp het gevoel van John heel goed. Ajax was de nummer één van afgelopen winter en had een voorsprong van tien punten. Omdat ze die voorsprong niet konden meenemen en iedereen op nul is begonnen, staan ze nu tweede. Dat voelt niet goed bij hem en dat snap ik."

    De oplossing is simpel, betoogt Heitinga. "Beloon de winterkampioen ook. En laat de winterkampioen vervolgens met de zomerkampioen uitmaken wie zich uiteindelijk algemeen kampioen mag noemen." Van Bommel: "Dat levert weer een extra prachtduel op. Dit zijn voor die jongens topwedstrijden, met alles erop en eraan. In deze Ajax - PSV (zaterdag werd het 0-2, red.) zat alles.

    Lees meer over:EredivisiePSVAjax

    Plaats een reactie

    Marco S +4392
    maandag 23 april 2018 om 07:19
    Ben het er wel mee eens.. maar het koppie laten hangen zul je altijd blijven houden, winnaars komen niet voort door het systeem.
    Vind ik leuk
    komoanFC +2065
    maandag 23 april 2018 om 07:30
    Het houdt alsnog in dat de winterkampioen in het voorjaar niet meer gemotiveerd is in de voorjaarscompetitie.
    Vind ik leuk
    2cents +54947
    maandag 23 april 2018 om 08:07
    Precies dit. Benieuwd hoe ze dat managen.

    En wat als je, zoals Ajax dat vele jaren op rij deed, beide wint? Kan dan de nummer 2 alsnog kampioen worden in een “finale”?
    Vind ik leuk
    allround +1620
    maandag 23 april 2018 om 08:21
    Dat wordt dan de taak van de technische staf, om ze juist voor de volgende wedstrijden scherp te houden.
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 07:37
    V.Bommel is hot!!!
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 07:41
    Jij valt wel voor hem begrijp ik?? :-)
    Vind ik leuk
    :O +5172
    maandag 23 april 2018 om 08:00
    Bommel is onze kroonprins.
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 07:32
    Hier zit gewoon een kern van waarheid in 10 punten los staan en dan weer op nul beginnen slaat totaal nergens op
    Vind ik leuk
    Jelmer038 +167
    maandag 23 april 2018 om 07:34
    Voor de jeugdteams een prima idee, leren ze meer omgaan met een finale!
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 07:37
    Zijn trainers met een visie dat heet pas goed nadenken
    Vind ik leuk
    Napolitanos +9436
    maandag 23 april 2018 om 08:04
    Van Bommel wordt kampioen , hij won met 0-2. Net als op het hoogste niveau waar PSV ook kampioen werd door een 3-0 winst op ajax eindigde dit team ook met 9 man. Klasse mannen wat een talenten zeg in Eindhoven
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 08:37
    Zulke grote talenten, dat ze na een halve competitie 10 punten achter stonden. Nee klass man
    Vind ik leuk
    Napolitanos +9436
    maandag 23 april 2018 om 08:39
    Idd, als je dat inhaalt is grote klasse ja. Nu zijn ze eindelijk compleet.
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 08:41
    Jij kunt niet zo goed lezen he?
    Vind ik leuk
    Napolitanos +9436
    maandag 23 april 2018 om 08:49
    Pak je nr 2 stropdas maar vast uit de kast -:)
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 10:02
    Wil je hem lenen dan? Ik leen niet zomaar alles uit hoor.
    Vind ik leuk
    Doe dan! +6704
    maandag 23 april 2018 om 11:21
    Jij lees echt beroerd hahaha, sukkel. Toen jullie 10 punten achter stonden werd iedereen zijn punten afgenomen. Jullie hebben niks ingehaald dus.

    Neem een voorbeeld aan Van Bommel, wat die in dit artikel zegt.
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 09:31
    Zijn slechte verle
    Vind ik leuk
    Snapje? +6670
    maandag 23 april 2018 om 11:05
    Hoe groot is je complex?..zie napolitano... dr is maar 1 reactie mogelijk.... iets met een eierdopje en nooit meer in te halen....en de likes bevestigen het minderwaardigheidscomplex in eindhoven.
    [Reactie gewijzigd op maandag 23 april 2018 om 11:05]
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 08:24
    Nondeju is natuurlijk ook een goed idee voor Eredivie! Winterkampioen tegen 2e helft van de competitie kampioen mocht diegene nog boven aan staan dan tegen de no2
    Vind ik leuk
    2cents +54947
    maandag 23 april 2018 om 08:35
    Met die laatste 9 woorden geef je precies aan wat er juist mis is met dat idee.
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 08:38
    Goed geteld 2cent nee dat kan toch weet absoluut niet waarom niet? Verklaar u nader ;)
    Vind ik leuk
    2cents +54947
    maandag 23 april 2018 om 08:42
    Nu doet het pijn dat de winterkampioen uitgeschakeld wordt voor het kampioenschap ondanks de 10 punten voorsprong destijds.

    Straks kun je dan 2x met 10 punten voorsprong bovenaan geëindigd zijn en alsnog de nummer 2 kampioen zien worden.

    Dat zal dan toch nog onrechtvaardiger voelen dan het huidige systeem?
    Vind ik leuk
    Maan88 +3614
    maandag 23 april 2018 om 08:43
    Heitinga is zelf geen winnaar dus kweekt geen winnaars, ik zou daar echt een ander neerzetten. Systeem opzet vanuit KNVB is echt fout. Maar dan nog dit wisten ze al voor het seizoen dus achteraf is makkelijk praten. Het is aan de staf van ajax om ze scherp te houden. Zoals bij de grote jongens ook is worden de prijzen pas op het laatst verdeeld. En 0-2 winnen in amsterdam terwijl ajax ook nog 2 rode kaarten krijgt, dan lijkt het me duidelijk dat PSV uiteindelijk terecht kampioen gaat worden
    Vind ik leuk
    2cents +54947
    maandag 23 april 2018 om 08:58
    Dit gaat niet over scherpte in de tweede seizoenshelft, maar juist over de relatieve nutteloosheid voor deze clubs van de eerste seizoenshelft.

    Daarnaast is de nummer 1 van de competitie altijd de terechte kampioen. En dat heeft natuurlijk niets te maken met de twee rode kaarten. Dat laatste had namelijk vooral te maken met de scheidsrechter die de wedstrijd met warrig fluiten volledig onnodig liet ontsporen.
    Vind ik leuk
    Jarinr10 +11082
    maandag 23 april 2018 om 09:30
    Ben ik't niet mee eens. In zo'n opzet moet je natuurlijk beloond worden omdat je 10 punten voorstaat. Net zoals in België waar 't gehalveerd wordt, of 't idee van Mark van Bommel.Je wordt nu gewoon niet gestraft voor een mindere seizoenshelft.Als ik heel eerlijk ben, heeft 't kampioenschap dan toch minder glans.
    Vind ik leuk
    Doe dan! +6704
    maandag 23 april 2018 om 11:23
    Heitinga is zeker een winnaar, net als Van Bommel dat ook was. Keurige reactie van Van Bommel overigens.
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 09:03
    Totaal mee eens
    Vind ik leuk
    tremere +670
    maandag 23 april 2018 om 09:09
    Is het dan niet de taak van de technische staf om die mensen voor de kampioenscompetitie scherp te houden? Iets met mentale weerbaarheid kweken om altijd te willen winnen. Je mag als club zelf ook wel eens verantwoordelijkheid nemen voor de groei van je eigen spelers.

    Qua opzet kan je misschien de Belgische variant overnemen. Ook niet helemaal geweldig maar dan houd je nog iets over van je voorsprong.
    Vind ik leuk
    Pvm9 +812
    maandag 23 april 2018 om 09:18
    Het begint al bij de amateurs. Knvb is helemaal de weg kwijt. Jeugdteams een competitie laten spelen zonder een stand bij te houden. De knvb is er al lang niet meer op uit om winnaars te creëren maar liever geen verliezers
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 09:30
    helemaal mee eens
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 09:36
    Totaal niks in te brengen in Eindhoven 3-0 verliezen 10 punten achter en dan nog zeuren dat psv onterecht kampioen is geworden.Flikkeren eerst dat bestuur eruit en probeer kampioen te worden op het veld ipv op de beurs
    Vind ik leuk
    Ticojohn +58
    maandag 23 april 2018 om 09:57
    Goed bezig bommel
    Je word een top coach
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 10:11
    Bijzonder dat het pas de eerste titel voor PSVO19 wordt sinds 1991. En maar roepen dat ze iedereen voorbij zijn. 1 zwaluw maakt nog geen zomer.
    Vind ik leuk
    renemar +518
    maandag 23 april 2018 om 10:13
    De opzet slaat natuurlijk nergens op. Als je in december 10 punten voorstaat en weer op 0 moet beginnen is dat ridicuul. Onders had AJAX nu 5 punten voor gestaan (ervan uitgaand dat psv de inhaalwedstrijd wint). Kost AJAX dit jaar deelname aan de YL.
    Maar ik zie niet wat dit met kweken van winnaars te maken heeft. Die 2 extra wedstrijden?
    Vind ik leuk
    Ad Godloos +291
    maandag 23 april 2018 om 10:21
    de KNVB heef een eigen plan! zo snel mogelijk de jeugd van de top clubs kapot maken zo dat de kleintjes ook een kans maken inclusief Feyenoord
    Vind ik leuk
    Grijs +1243
    maandag 23 april 2018 om 10:30
    Als je winnaars wil kweken, dan moeten ze gewoon elke wedstrijd willen winnen. Deze opzet kan best, maar deel wel een 'winterbeker' uit als beloning.

    Vervolgens staat iedereen na de winterstop weer op 0 en moet je weer elke wedstrijd winnen. Zo kan je niet een wedstrijdje 'rustig aan doen' omdat je al 10 punten voorsprong hebt. Zo kweek je juist wel winnaars.

    Was Heitinga alsnog kampioen geworden, dan had hij hier ook nooit over geklaagd. Hij is gewoon teleurgesteld dat het tweede gedeelte van de competitie niet zijn kant op valt.
    Vind ik leuk
    Ad Godloos +291
    dinsdag 24 april 2018 om 10:24
    ik stel voor dat Ajax gewoon het B1 er in stelt in de eestte half van de competitie en in de 2 half van de competitie het a elftal word het b1 ook sterke van
    Vind ik leuk
    maandag 23 april 2018 om 11:35
    Kunnen ze beter de Belgische play-off nemen zodat Ajax met 5 punten voorsprong start
    Vind ik leuk
    Ad Godloos +291
    dinsdag 24 april 2018 om 10:20
    dus je kan gewoon alle wedstrijden verliezen in de eerste ronden en toch kampioen worden? welke idioot heef dit verzonnen ?
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Van Bommel en Heitinga klagen bij KNVB: "Op deze manier kweek je geen winnaars"