Kuipers fluit foutloze wedstrijd en is één klap topkandidaat voor WK-finale

Kuipers fluit foutloze wedstrijd en is één klap topkandidaat voor WK-finale

woensdag 16 mei 2018 om 22:45

OPINIE - Björn Kuipers floot woensdagavond de Europa League-finale tussen Olympique Marseille en Atlético Madrid (0-3). Hoe verging het de Nederlandse topscheidsrechter in Lyon? VoetbalPrimeur zet de belangrijkste momenten op een rij.

Toon gezet
In de eerste minuten laat Kuipers meteen zien wat hij van plan is: veel toelaten. Diego Costa en Antoine Griezmann schreeuwen om een overtreding, maar Kuipers wil er niets van weten. Veelzeggend: na zes minuten blies de Nederlandse arbiter voor het eerst op zijn fluitje voor een overtreding.

Intense wedstrijd
Veel kansen vielen er niet te noteren in Lyon, maar Atlético en Marseille maakten er een intense wedstrijd van. Dat kwam niet in de laatste plaats door Kuipers, die niet voor elke wissewasje floot en bij twijfelgevallen lekker door liet voetballen. Hij was onzichtbaar - en dát is wat je wat je wilt als scheidsrechter in een topwedstrijd.

Kuipers versus Costa
Het leukste duel in de eerste helft: Diego Costa versus Kuipers. Na acht minuten komen de twee elkaar voor het eerst tegen als Costa een bewuste beuk uitdeelt aan Adil Rami. Kuipers roept hem tot de orde en spreekt hem streng toe. Het resultaat: veel priemende ogen en boze blikken over en weer, maar Costa accepteert en respecteert hem.

Kuipers op praatstoel
Opvallend is hoe Kuipers de meeste brandjes op het veld blust door een 'goed gesprek' aan te gaan met de betrokken spelers. Hij neemt alle tijd om zijn beslissingen uit te leggen. Zo legt hij na zeventig minuten het spel stil om de Marseille-muur die wat centimeters smokkelt toe te spreken. Soms kan dat ook wel wat sneller, zodat het tempo in de wedstrijd blijft.

Elke gele kaart terecht
Kuipers trekt in totaal vijf gele kaarten in de Europa League-finale. Niet één was onterecht: Sime Vrsaljko gaf Lucas Ocampos een tik op zijn knie, Jordan Amavi kwam gevaarlijk in bij Joaquin Correa, Luiz Gustavo deelde een halve elleboogstoot uit en Clinton N'Jie en Lucas Hernandez gingen in het boekje na een opstootje.

Rood over het hoofd
Bij dat opstootje maakte Kuipers wél een zeldzame fout. De gefrustreerde N'Jie werd kort op de huid gezeten door Hernandez en trapte opzichting na. Kuipers rende op hem af, sprak hem toe en gaf uiteindelijk beide spelers geel. N'Jie had net zo goed direct rood kunnen krijgen.

Grensrechters in vorm
Wat je niet vaak ziet in een wedstrijd is dat álle buitenspelmomenten goed ingeschat werden. Kuipers had het geluk dat zijn grensrechters Sander van Roekel en Erwin Zeinstra in topvorm waren. Het moet gezegd: heel veel twijfelgevalletjes kregen ze niet voor de kiezen. Desondanks: chapeau voor de grensrechters!

Op naar de WK-finale
Het droomscenario voor Kuipers: na de Europa League-finale ook de WK-finale fluiten. Een gekke gedachte is dat niet. Sterker nog, de in Oldenzaal geboren arbiter lijkt op dit moment de topkandidaat om de eindstrijd in Moskou in goede banen te leiden. Dit keer kan het Nederlands elftal hem in elk geval niet in de weg zitten.

(Ruben Winkels / VoetbalPrimeur.nl)

Poll

Welke beoordeling geef jij Kuipers?

(2934 stemmen)

Plaats een reactie

BassieN +10962
woensdag 16 mei 2018 om 22:48
Hij ging anders lekker mee in de aanstellerijen van de Atletico spelers hoor
Vind ik leuk
woensdag 16 mei 2018 om 22:50
Raar dat we gelukkig moeten zijn met eventueel een scheidsrechter in een WK finale.
Vind ik leuk
Gerro +5036
woensdag 16 mei 2018 om 22:57
En dat word dan een nederlander die dan ook een keertje geen finale verliest.
Vind ik leuk
donderdag 17 mei 2018 om 00:30
Nvm, lag te slapen
[Reactie gewijzigd op donderdag 17 mei 2018 om 00:40]
Vind ik leuk
donderdag 17 mei 2018 om 00:39
Bedoel je de finale in lyon? Want daar werd het gespeeld
Vind ik leuk
donderdag 17 mei 2018 om 00:40
Oeps foutje xD
Vind ik leuk
donderdag 17 mei 2018 om 00:43
snap da het laat is hoor ;)
Vind ik leuk
donderdag 17 mei 2018 om 00:37
Maar hij wint hem ook niet....
Vind ik leuk
woensdag 16 mei 2018 om 23:00
Ach ja, gelukkig toch nog een Nederlander in de finale
Vind ik leuk
navidos +101
woensdag 16 mei 2018 om 23:47
Zoooo mee eens, ik wordt zoo misseljjk van opeens nl scheidsrechters in schijnwerpers re zetten omdat we het zelf hebben laten afweten om ons te kwalificeren. Heel zielig.
Vind ik leuk
woensdag 16 mei 2018 om 22:51
Je kan ook niet alles goed doen als scheids. Heb nog nooit een finale gezien waar de scheids geen fouten maakt. Hij heeft iig geen aandeel gehad in de uitslag. Dan heb je het als scheidsrechter al prima gedaan tegenwoordig.
Vind ik leuk
Ruud40 +10879
woensdag 16 mei 2018 om 23:00
Kuipers is slimmer dan deze analist of die analist moet nog eens even goed nadenken.

Regel 1 van de FIFA is dat ze absoluut GEEN rode kaarten in de WK finale willen, want die zijn "ontsierend" voor de sport.

Dus juist door voor een overtreding op het randje van rood geen rood te geven, heeft ie zichzelf nog nadrukkelijker kandidaat gemaakt voor de WK finale
Vind ik leuk
woensdag 16 mei 2018 om 23:01
Was die regel er ook al in 2010.


En als er toch geen rode kaarten worden uitgedeeld dan past Nijhuis beter in dat plaatje. Daar móet je in 2en liggen om überhaupt een vrije trap te krijgen.
[Reactie gewijzigd op woensdag 16 mei 2018 om 23:08]
Vind ik leuk
Ruud40 +10879
woensdag 16 mei 2018 om 23:03
Ja.
In 2010 was (dacht) Heitinga de eerste ooit die een rode kaart in een voetbal finale kreeg.

Zware aanslagen eerder in de wedstrijd oa van de Jong en vBommel die beiden direct rood hadden moeten krijgen werden ook netjes met geel afgedaan zoals de FIFA het graag ziet. Bij Heitinga(?) kon de scheids geen kant meer op, was zijn 2e geel en daar kon ie niet omheen
[Reactie gewijzigd op woensdag 16 mei 2018 om 23:06]
Vind ik leuk
woensdag 16 mei 2018 om 23:06
thankx man. Weer wat ervaring erbij. Wist ik niet.
Vind ik leuk
Koeroe +8010
donderdag 17 mei 2018 om 00:40
Zidane kreeg toch ook rood in 2006?
Vind ik leuk
donderdag 17 mei 2018 om 00:49
Zidane vergeten? ;)
Vind ik leuk
woensdag 16 mei 2018 om 23:07
Was die regel er ook al in 2010.
Vind ik leuk
#KeizerIn +4606
woensdag 16 mei 2018 om 22:52
Vond ik ook! Floot heel slecht naar mijn mening. Als je ging liggen kreeg je een vrije trap mee..
Vind ik leuk
donderdag 17 mei 2018 om 06:30
Klopt, maar Kuipers geeft liever een visitekaart, dan een gele kaart.
Vind ik leuk
woensdag 16 mei 2018 om 22:49
Is gewoon een goede scheidsrechter. Kanttekening, internationaal vind ik ze toch wat anders fluiten.
Vind ik leuk
Dorpsgek +1157
woensdag 16 mei 2018 om 22:56
Precies dit inderdaad, in de eredivisie fluiten ze alsof ze een wedstrijd G voetbal op zaterdag ochtend begleiden. Nijhuis is de allerbeste.
Vind ik leuk
woensdag 16 mei 2018 om 23:10
Het lijkt wel alsof ze allemaal op zzp basis werken voor de KNVB.Europees gezien lijkt er goed gefloten te worden. Maar het valt mij dus niet alleen op, is toch raar eigenlijk? Regels moeten overal hetzelfde zijn.
Vind ik leuk
Dorpsgek +1157
woensdag 16 mei 2018 om 23:13
Ja verbaas me daar heel vaak over. Daarbij zou het goed wezen voor de Nederlandse clubs om de mannelijke europese duels ook in de ed te ervaren.
Vind ik leuk
woensdag 16 mei 2018 om 23:16
Daar ga je als team ook weer op anticiperen. Je gaat een wedstrijden toch anders benaderen. Je speelt bij de ene scheids op de handrem of je speelt bij de andere op het randje. Ja, dat moet anders.
[Reactie gewijzigd op woensdag 16 mei 2018 om 23:17]
Vind ik leuk
Dorpsgek +1157
woensdag 16 mei 2018 om 23:20
Helemaal eens. Ik ga jou een goede nachtrust wensen.
Vind ik leuk
woensdag 16 mei 2018 om 23:55
Zelfde gozah.
Vind ik leuk
Bengelino +9434
woensdag 16 mei 2018 om 22:49
Prima pot

Ajax speelt tegen Sturm Graz of Paok 1e ronde CL

Ff by the way weet je wel
[Reactie gewijzigd op woensdag 16 mei 2018 om 22:50]
Vind ik leuk
donderdag 17 mei 2018 om 00:01
Beide clubs moeten te doen zijn toch?
Vind ik leuk
#KeizerIn +4606
woensdag 16 mei 2018 om 22:50
Ik vond hem heel slecht fluiten! Als je op de grond ging liggen was het al een overtreding. Dat gejank van die Atletico spelers en elke keer een overtreding. Lijkt mij zeker geen goede scheidsrechter voor WK-finale...
Vind ik leuk
Dorpsgek +1157
woensdag 16 mei 2018 om 22:51
Kuipers is een landverrader.
Vind ik leuk
#KeizerIn +4606
woensdag 16 mei 2018 om 22:53
Hzo?
Vind ik leuk
Dorpsgek +1157
woensdag 16 mei 2018 om 22:54
Bewust in Madrid voordeel fluiten zodat Feyenoord de voorrondes moet spelen. Lag er zo dik bovenop.
Vind ik leuk
Fce9091 +955
woensdag 16 mei 2018 om 22:57
Truste menneke
Vind ik leuk
woensdag 16 mei 2018 om 22:58
Haha wat een nonsens.
Vind ik leuk
Dorpsgek +1157
woensdag 16 mei 2018 om 23:00
Heb jij een andere wedstrijd gezien? ;)
Vind ik leuk
woensdag 16 mei 2018 om 22:59
Ja, daarom won atletico met 3-0.
Vind ik leuk
#KeizerIn +4606
woensdag 16 mei 2018 om 23:13
Oja die link legte ik niet. Ik dacht dat je bedoelde dat hij Europees beter floot dan in de ED, maar dat vind ik onzin. Weet niet of hij dit deed tegen Feyenoord, maar floot zeker in voordeel Atletico.
Vind ik leuk
donderdag 17 mei 2018 om 09:03
Je doet je naam wel eer aan
Vind ik leuk
woensdag 16 mei 2018 om 22:54
helaas fluit hij elk keer af bij kleine tikjes. Dat komt voetbal niet ten goede en het vertraagt de boel alleen maar.
Vind ik leuk
zwollie +6164
woensdag 16 mei 2018 om 22:57
Dit zal Naaihuis nooit meemaken. Die kan nog heel veel van kuipers leren.
Vind ik leuk
Dorpsgek +1157
woensdag 16 mei 2018 om 22:59
Ja hoe je ja en amen moet zeggen. Nijhuis is een man met karakter en voetbal inzicht. Bas voelt een wedstrijd als geen ander aan. Heerlijke mannelijke scheidsrechter.
Vind ik leuk
woensdag 16 mei 2018 om 22:58
Heeft de schrijver van dit artikel de wedstrijd wel gekeken? Kuipers heeft echt geen foutloze wedstrijd gespeeld.. Hij heeft ellebogen natrappen bal weg schieten en nog wel wat dingen gemist of niet bestraft.. Deze man slaat door in het willen laten doorspelen!
Vind ik leuk
woensdag 16 mei 2018 om 23:15
Vroeger toen er niet overal een camera stond had je Leo Horn. Dat was een hele goeie. Maar als er toen camera's stonden maakt hij ook veel fouten. Net als alle voetballers en trainers. Die Ronaldo is al jaren 1 van de beste. Maar die maakt ook fouten en probeerd scheidsrechters erin te naaien. Kuipers is gewoon een goede leidsman.
Vind ik leuk
#KeizerIn +4606
woensdag 16 mei 2018 om 23:56
Hij liet helemaal niks doorspelen... Die Kuipers kan beter hockey gaan fluiten...
Vind ik leuk
Gerro +5036
woensdag 16 mei 2018 om 22:59
Ja als hij die finale mag fluiten dan zou dat voor hem als scheis de kers oonfe taart zijn.
Vind ik leuk
woensdag 16 mei 2018 om 23:07
De grote kans voor Marseille in de 1e helft bij een stand van 0-0 was buitenspel. Fout van de grensrechter. Als Marseille daar scoort dan is het een fatale blunder!
[Reactie gewijzigd op woensdag 16 mei 2018 om 23:09]
Vind ik leuk
woensdag 16 mei 2018 om 23:10
Bij lange na geen buitenspel. Speler die buitenspel stond nam geen deel aan het spel. Ken de regels voor je kritiek levert.
Vind ik leuk
woensdag 16 mei 2018 om 23:09
Floot matig, gaf twee keer geel aan Marseille na theater van Madrid. Beinvloed de wedstrijd misschien niet direct maar gewoon slecht gezien. Met zes man. Daarnaast had die jongen van Marseille moeten inrukken met direct rood wegens natrappen en dan geeft hij twee keer geel. Ook dat heeft geen invloed op de uitslag maar dat was gewoon een foute constatering. Verder geen moeilijke wedstrijd om te fluiten.
Vind ik leuk
Hulsink +204
woensdag 16 mei 2018 om 23:11
Inderdaad: De Dorpsgek had het over zichzelf!
Vind ik leuk
Dorpsgek +1157
woensdag 16 mei 2018 om 23:18
Jij bent een gestoorde gek en dit lijkt mij een gevalletje voor de geheime dienst om in de gaten te houden. dit soort personen moeten haast wel een gevaar voor de samenleving zijn
Vind ik leuk
donderdag 17 mei 2018 om 08:52
Pak nog een paddo...
Vind ik leuk
woensdag 16 mei 2018 om 23:11
We mogen ook blij zijn hoor dat we 1 goede scheidsrechter hebben. Het is hem gegund. Dit is gewoon een uitstekende scheidsrechter. Ook mijn club heeft wel eens nadeel gehad van hem, maar dit is wel veruit de beste. (En Kevin Blom de aller aller slechtste).
Vind ik leuk
woensdag 16 mei 2018 om 23:15
Ik heb alleen de 2e helft kunnen zien en daarin was de Nederlandse inbreng van bedroevend niveau. Kuipers was zeer matig want hij floot erg warrig en bevooroordeeld. Maar altijd nog beter dan die commentator. Echt ik ken niemand die die vent kan pruimen. Wat slecht.

Overigens was OM ook een drama. Ik heb geen 4 passes naar elkaar gezien. Atletico prima natuurlijk.
Vind ik leuk
woensdag 16 mei 2018 om 23:20
We analyseren de scheidsrechter..... wat zijn we diep gezonken
Vind ik leuk
Dorpsgek +1157
woensdag 16 mei 2018 om 23:21
Analyseer niks. Kuipers is gewoon een lul.
Eigenlijk is elke scheidsrechter een lul. Weltrusten.
Vind ik leuk
woensdag 16 mei 2018 om 23:42
Oke dorpsgek
Vind ik leuk
woensdag 16 mei 2018 om 23:22
Dit is toch niet de zelfde scheidsrechter die elke week hier onder gescheten word, wel?
Vind ik leuk
Pietje2015 +12415
woensdag 16 mei 2018 om 23:24
Keurig gefloten Björn.
Mijn complimenten.
Vind ik leuk
donderdag 17 mei 2018 om 00:09
De criticasters gaan morgen weer met lood in hun schoentjes naar school of als loonslaven naar hun werkplek om hun dodelijk saaie en voorspelbare leventje met een dag te verlengen.
Vind ik leuk
donderdag 17 mei 2018 om 00:36
Internationaal fluit die beter als hier!
Vind ik leuk
donderdag 17 mei 2018 om 00:40
101 procent response: tikkie te veel lijkt me
Vind ik leuk
donderdag 17 mei 2018 om 00:49
Als hij geen rood geeft, is dat een catastrofale blunder. Matig gefloten dus! Was de wedstrijd nog wat? Dromenland was leuker denk ik.
Vind ik leuk
Teo Smith +19304
donderdag 17 mei 2018 om 06:28
Heb nog steeds niets met kuipers.

Toen payet weg viel was het over.
Vind ik leuk
Korm +28038
donderdag 17 mei 2018 om 08:04
Prima scheids!
Vind ik leuk
donderdag 17 mei 2018 om 08:26
Het vreemde vind ik dat kuipers in europa veel door wil laten gaan, maar vervolgens in de eredivisie wedstrijden kapot fluit. De bekerfinale was hier overigens een uitzondering op, maar toch zie ik veel topwedstrijden die lijden onder kuipers... nouja ga zo door dan!
Vind ik leuk
Hulsink +204
donderdag 17 mei 2018 om 09:20
Kuipers floot een prima wedstrijd maar niet foutloos! Voor een "Beuk" staat ROOD en dat had hij moeten geven, echter ga er maar aan staan met zo'n stelletje die het ene moment "dood" zijn en het volgende moment weer opstaan en rustig verder rennen!
Vind ik leuk
donderdag 17 mei 2018 om 11:23
Hij was echt zwaar slecht. Hij kan zich niet verplaatsen in de wedstrijd en hij krijgt het weer voor elkaar om ondermaats te fluiten!!
Vind ik leuk
Hoho +10
donderdag 17 mei 2018 om 12:05
" Bij dat opstootje maakte Kuipers wél een zeldzame fout. De gefrustreerde N'Jie werd kort op de huid gezeten door Hernandez en trapte opzichting na. "
Wat is het nou VP, foutloos of niet foutloos??
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Kuipers fluit foutloze wedstrijd en is één klap topkandidaat voor WK-finale