'Ik kreeg in een heel seizoen één tegengoal, omdat Virgil van Dijk voor mij stond'

    'Ik kreeg in een heel seizoen één tegengoal, omdat Virgil van Dijk voor mij stond'

    vrijdag 25 mei 2018 om 12:00

    Virgil van Dijk staat aan de vooravond van het absolute hoogtepunt in zijn carrière: de Champions League-finale in Kiev. Sinds de winterstop leunt Liverpool op de brede schouders van de Brabander en twintig jaar geleden was dat bij amateurclub WDS'19 niet anders. VoetbalPrimeur spreekt met zijn oude ploeggenoot Jordy Brugel.

    Van Dijk begon in 1998 bij de pupillen van WDS'19 in Breda. Daar zijn ze hem nog niet vergeten - en andersom geldt hetzelfde. "Een paar maanden geleden kwam hij spontaan langs met een shirt van Oranje. WDS is zijn enige amateurclub geweest, dus hij zal ons niet snel vergeten. Maar het is ook weer niet zo dat hij de deur platloopt", vertelt Brugel aan deze website. Van de 84,5 miljoen euro die Liverpool betaalde voor Van Dijk, zien ze in Breda niets terug. "Geen rooie cent, maar goed. Daar gaat het ons ook niet om."

    Eén tegengoal in heel seizoen
    Brugel kan zich de kleine Virgil nog goed voor de geest halen. Als keeper stond hij vlak achter de huidige wereldtopper van Liverpool en het Nederlands elftal. "Ik heb drie jaar met hem samengespeeld in de F- en E-jeugd. Hij was niet extreem groot voor zijn leeftijd, maar door zijn beleving en instelling was hij de beste op het veld. Maar ik zeg je eerlijk: ik had niet verwacht dat hij zo ver zou komen", vertelt Brugel.

    Veel had hij als jonge keeper niet te doen, omdat Van Dijk voor hem stond. "Ik kan me herinneren dat ik in een heel seizoen één tegengoal kreeg, omdat Virgil voor mij speelde. Positioneel was hij heel sterk, maar ook aan zijn passing en inzicht kon je zien dat hij echt talent had. Dat zie je nu ook wel terug. Mijn vader werkte bij Willem II en heeft toen doorgegeven dat er bij WDS een talentvol spelertje rondliep. Even later speelde hij in de Willem II-jeugd."

    "Toen hij nog bij WDS speelde, was hij een slechte verliezer", vervolgt Brugel. "Ik kan me nog een buitenlands toernooi herinneren. We verloren een wedstrijd en hij zat helemaal kapot. Hij kon slecht tegen verlies. Ja, wat doe je dan? Huilen bij je ouders, hè. Echt verdriet. Toen kon je eigenlijk al zien dat het een echte winnaar is."

    (Teamfoto van WDS'19 uit 1999: Virgil van Dijk vooraan, met bal)

    Altijd twijfels rond Van Dijk
    De tranen droogden op en Van Dijk kwam via Willem II, FC Groningen, Celtic en Southampton terecht bij Liverpool. Brugel had niet kunnen bevroeden dat zijn oude teamgenootje het zo ver zou schoppen. "Heel weinig mensen hebben dat zien aankomen. De Nederlandse topclubs PSV, Ajax en Feyenoord zagen het niet in hem zitten en Guus Hiddink zag hem niet staan bij het Nederlands elftal. Altijd zijn er twijfels geweest over zijn kwaliteiten."

    "Vroeger viel Virgil natuurlijk ook niet extreem op. Hij was goed, maar niet zo goed dat PSV, Ajax of Feyenoord hem al op jonge leeftijd wilde oppikken. Wat dat betreft is hij een laatbloeier. Natuurlijk had hij altijd al een goede techniek en was hij kopsterk, maar het oogde altijd een beetje laks en ongeïnteresseerd. Dat is nu juist zijn grote kracht: hij laat zich niet gek maken. Als je Virgil nu ziet, hebben PSV, Ajax en Feyenoord wel een grote fout gemaakt."

    Barça, Real of Bayern
    "Virgil heeft iedereen de mond gesnoerd. Hij hoort nu bij de allerbeste verdedigers van de wereld. Hij heeft er veel voor gedaan, is een rustige jongen. Het valt me altijd op dat hij zelden in de media komt. Zijn succes heeft hij wel te danken aan de manier waarop hij omgaat met alle aandacht. Ik denk ook niet dat Liverpool zijn plafond is. Ik zie hem bij FC Barcelona, Real Madrid of Bayern München terechtkomen als hij een goede Champions League-finale speelt en volgend seizoen op dit niveau blijft presteren."

    Brugel kijkt in de aanloop naar zaterdag vooral uit naar de krachtmeting tussen Van Dijk en Real Madrid-ster Cristiano Ronaldo. "Hij zal er niet bang voor zijn en zich er zéker niet druk om maken. Bij Nederland - Portugal speelde hij ook goed tegen Ronaldo. Hij staat er nuchter in: laat Ronaldo maar komen, ook al is het één van de beste voetballers aller tijden. Het maakt niet uit tegen wie hij speelt, Virgil blijft Virgil."

     

    Getting ready for the @championsleague final! #weareliverpool

    Een bericht gedeeld door Virgil van Dijk (@virgilvandijk) op

    (Ruben Winkels / VoetbalPrimeur.nl)

    Poll

    Wie wint de Champions League-finale?

    (7389 stemmen)

    Plaats een reactie

    vrijdag 25 mei 2018 om 12:07
    Ik heb wel veel zin in deze wedstrijd. Hoop echt dat Liverpool real helemaal afmaakt. Bayern had door moeten, waren zo veel keer beter. LETS GOOOO
    Vind ik leuk
    Bayern FC +2476
    vrijdag 25 mei 2018 om 13:20
    Volgend jaar beter voor Bayern :) En ja ik hoop dat Liverpool win
    Vind ik leuk
    Rodajc +9559
    vrijdag 25 mei 2018 om 12:08
    Van Dijk heeft toch wel aardig wat mensen de mond gesnoerd dan wel overtuigd, dat getuigt van een geweldige mentaliteit. Chapeau, een waardige aanvoerder voor het Nederlands Elftal!
    Vind ik leuk
    vrijdag 25 mei 2018 om 12:09
    Welke mense de mond gesnoerd? Er zijn toch altijd wel veel mensen positief over hem geweest?
    Enige in Oranje die ECHT mense de mond snoert is Depay, want die doet het uitstekent
    Vind ik leuk
    Rodajc +9559
    vrijdag 25 mei 2018 om 12:12
    Kreeg toch genoeg kritiek in zijn tijd bij Groningen.
    Vind ik leuk
    Koeien +2081
    vrijdag 25 mei 2018 om 14:27
    Nou, niet van de Grunnegers zelf hoor! Wij waren maar wat blij met zo'n solide figuur achterin. Verder was ie ook qua mentaliteit erg geliefd in het noorden. Ontspannen, rustig, geen grote mond en gewoon z'n werk doen.

    Vind ik leuk
    TheRedMen +2102
    vrijdag 25 mei 2018 om 12:13
    Er waren veel mensen positief over hem. Maar ook een hele hoop negatief. Toen hij zijn transfer naar Liverpool maakte vonden veel mensen hier op VP dat hij het niet zou redden. Volgens die mensen behoorde hij niet bij de top verdedigers van de PL.

    Ik kan me de wedstrijd tegen Spurs nog herinneren. Waar in de laatste minuut een (onterechte) penalty werd gegeven aan Spurs. Van Dijk was betrokken bij die situatie. En hier op VP brandde iedereen los, het was geld verspilling volgens hen. Sinds Van Dijk bij Liverpool speelt is de defensie van Liverpool veel stabieler geworden. Karius keept nu prima. Trent, Lovren en Robertson zijn allemaal beter gaan verdedigen.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    vrijdag 25 mei 2018 om 12:15
    Toen ik met mijn vriendin 1 jaar in Schotland woonde, waren die schotten altijd zeer te spreken over v Dijk. Een Ranger fan waar ik mee sprak was zo blij dat hij wegging bij Celtic, want hij vond hem irritant goed. hahaha
    Vind ik leuk
    Koeien +2081
    vrijdag 25 mei 2018 om 14:29
    Ja dat is ook niet raar. Een CV die alles blokt en 10 goals in een seizoen erin wappert, daar zal geen enkele club over klagen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 25 mei 2018 om 13:24
    Toch hoop ik een vervanger voor Lovren. Ik hoop dat: Manolas, Koulibaly, Skrniar of Lenglet komen. Dat zou een forse verbetering en ideale partner naast Van Dijk zijn!
    Vind ik leuk
    TheRedMen +2102
    vrijdag 25 mei 2018 om 17:12
    Zeker, dat is echt de hoofdprioriteit. Lovren speelt erg wisselvallig. Soms heeft hij wedstrijden dat niemand hem kan passeren, maar hij ook wedstrijden waar iedereen voorbij hem loopt en hij geen enkel duel wint. Als Lovren constant zou spelen zou het een prima verdediger zijn voor Liverpool. Helaas speelt hij nu al twee jaar zo wisselvallig.
    Vind ik leuk
    vrijdag 25 mei 2018 om 12:19
    Er zijn altijd mensen positief geweest idd, maar er waren er toch ook veel die het niet in hem zagen zitten, of er geen vertrouwen in hadden dat hij het zou redden bij een topclub. Achteraf onterecht, maar als je kijkt naar zijn route naar Liverpool toe toch ook niet zo heel vreemd. Komt vast ook een beetje door zijn manier van spelen, die meestal niet heel spectaculair oogt.
    Vind ik leuk
    vrijdag 25 mei 2018 om 13:01
    Nogal wat VP-leden nemen een positie in, soms wel sons niet onderbouwd, en houden daaraan vast. Het lijkt alsof je opvatting onderbouwd veranderen gezichtsverlies betekent. Welk argument ook tegen is niet belangrijk. Dan gaat een inhoudelijke discussie maar al te snel over in onderlinge scheldpartijen. Armoe troef.
    Wie van ons heeft eigenlijk nooit fouten gemaakt? Wat zou het zijn als die fouten je jouw hele leven achtervolgen? Ik hoop maar dat de grootste schreeuwers hier wijze mensen om zich heen hebben die af en toe, nee vaak, een oogje dichtknijpen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 25 mei 2018 om 14:20
    Er is niks met het aanpassen van je mening, n.a.v. nieuwe gegevens. Zijn maar weinig mensen die dat doen idd. Niveau hier, bij sommige topics, is af en toe echt bedroevend idd. En je kan alleen fouten maken, als je dingen doet. Mensen die geen fouten maken doen dus gewoon niks.
    Vind ik leuk
    Wijsneus01 +612
    vrijdag 25 mei 2018 om 13:01
    Is dat zo? Depay laat juist vooralsnog niet veel zien bij Oranje. Bij lyon doet hij het prima ja. NL's elftal heeft hij nog genoeg om te laten zien. Mensen de mond snoeren is wel erg overdreven. Laten we hopen dat hij het wel gaat doen in de toekomst
    Vind ik leuk
    vrijdag 25 mei 2018 om 13:05
    Hij laat het JUIST WEL bij Oranje zien. Was in zijn laatste 3/4 wedstrijden de man of the match. Levert veel assists en goals.
    Vind ik leuk
    Wijsneus01 +612
    vrijdag 25 mei 2018 om 13:12
    Alleen tegen Portugal speelde hij ook echt goed (los van die statistieken waar jij mee komt). De rest was ook matig tot slecht. Heel het elftal speelde slecht, waaronder hij ook. Goals of niet.. z'n spel over 90 minuten was gewoon niet goed. En die potjes deden niet toe. Hij snoert mij pas de mond als hij dit structureel doorzet en grote bijdrage levert aan kwalificatie voor een eindtoernooi. Want mede door zijn belabberde spel zijn we niet op het WK.
    Vind ik leuk
    Gustavo +4761
    vrijdag 25 mei 2018 om 12:12
    Ik heb ook een aardig gevoel bij hem maar hij heeft effectief pas één jaar goed gepresteerd. Zijn prijskaartje maskeert een hoop.
    Vind ik leuk
    jaja_PSV +34858
    vrijdag 25 mei 2018 om 12:34
    Beetje meer positief hè.
    Hoe lang is het geleden dat Liverpool in de finale CL stond?
    Vind ik leuk
    vrijdag 25 mei 2018 om 12:09
    Mooi stukje.
    Spijtig voor van Dijk dat hij morgen een pak op zijn sodemieter krijgt.
    Vind ik leuk
    vrijdag 25 mei 2018 om 12:11
    Henkie Veerman, ga jij eens even de koeien melken
    Vind ik leuk
    vrijdag 25 mei 2018 om 13:30
    Halverwege de middag al?
    Vind ik leuk
    Whatevaa +167
    vrijdag 25 mei 2018 om 12:23
    Ik denk ook dat Madrid er morgen overheen gaat. Maar dat zal niet liggen aan virgil van dijk, wat een baas!
    Vind ik leuk
    HupHolland +795
    vrijdag 25 mei 2018 om 12:26
    Er maar vanuit gaan dat deze drie clubs voor altijd de beste zijn en iedereen daar maar heen wil. Hoelang is het geleden dat Bayern de Champions League heeft gewonnen? Waarom zou Van Dijk naar Bayern willen als Liverpool gaat winnen (of zelfs als ze verliezen)?
    Vind ik leuk
    Bayern FC +2476
    vrijdag 25 mei 2018 om 13:24
    5 jaar geleden won Bayern voor het laatst de CL :)
    Vind ik leuk
    HupHolland +795
    zaterdag 26 mei 2018 om 02:27
    Oja, ze hebben hem in de laatste 40 jaar zelfs 2 keer gewonnen. :-o
    Vind ik leuk
    Bayern FC +2476
    zaterdag 26 mei 2018 om 13:44
    Bayern won EC1 in 1974/75/76 en de CL in 2001 en 2013 :)
    Vind ik leuk
    HupHolland +795
    zaterdag 26 mei 2018 om 14:39
    1976 is meer dan 40 jaar geleden ;-)

    Ik wilde alleen aangeven dat deze clubs zwaar gehyped worden.
    Vind ik leuk
    Barry Engels +25725
    vrijdag 25 mei 2018 om 12:57
    Ik hoop zo hard dat Liverpool die cup gaat pakken.... die andere club is zo'n akelige bende....
    Vind ik leuk
    Leozao +148
    vrijdag 25 mei 2018 om 14:40
    Ik denk dat velen hopen dat Liverpool wint, maar of dat realistisch is?
    Vind ik leuk
    HupHolland +795
    zaterdag 26 mei 2018 om 02:43
    Om eerlijk te zijn, hoop ik dat ze beiden verliezen.
    Vind ik leuk
    Psv1989 +1517
    vrijdag 25 mei 2018 om 14:40
    Is en blijft een beest en zit zeker in de top 5 beste verdedigers die er nu zijn !!!!
    Vind ik leuk
    vrijdag 25 mei 2018 om 18:58
    Real madrid - liverpool 2-5
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    'Ik kreeg in een heel seizoen één tegengoal, omdat Virgil van Dijk voor mij stond'