Verbazing over top-drie: 'Ajax durfde het niet aan en koos voor Van der Hoorn'

Verbazing over top-drie: 'Ajax durfde het niet aan en koos voor Van der Hoorn'

Gepubliceerd: vrijdag 25 mei 2018 om 11:38vr 25-05-2018 om 11:38

Kees Kwakman vindt het nog steeds onbegrijpelijk dat Ajax in 2013 niet voor Virgil van Dijk, maar voor Mike van der Hoorn koos. Hij speelde bij FC Groningen naast de aanvoerder van Oranje, die zaterdag in de Champions League-finale staat.

"Ik was de aanvoerder, maar hij was eigenlijk de echte leider vanwege zijn voetballende kwaliteiten. En dat zal bij Oranje nu ook zo zijn, denk ik", zegt Kwakman tegen De Telegraaf. De huidig analist vindt het vreemd dat geen enkele Nederlandse topclub in zee is gegaan met Van Dijk. "Thuis met FC Groningen tegen PSV maakte hij een keer een foutje en in de Arena speelde hij niet goed tegen Ajax. Maar ik vind dat Nederlandse topclubs daar doorheen moeten kunnen kijken."

"Ik weet ook wel dat dit de wedstrijden zijn, waarin talenten worden beoordeeld, maar tegen Feyenoord speelde hij tegen Graziano Pelle de pannen van het dak", aldus Kwakman. "Ajax heeft het niet aangedurfd en koos voor Mike van der Hoorn, die bij FC Utrecht ook een goed seizoen had. Ik had te allen tijde voor Virgil gekozen, omdat hij completer, sneller, sterker in de lucht en opbouwend beter is."

Volgens Kwakman zorgt Van Dijk er altijd voor dat hij er goed uitziet. "Hij heeft gewoon uitstraling, is een imposante verschijning. Jonge jongens zijn over het algemeen toch wat meer met hun uiterlijk bezig. Maar ik hoop vooral dat Virgil in de finale kan laten zien dat hij een moderne verdediger is. Een mooier podium is er niet."

Plaats een reactie

vrijdag 25 mei 2018 om 11:41
Zn haar zit altijd goed ja ;-)
Vind ik leuk
Martinus69 +5055
vrijdag 25 mei 2018 om 15:14
Dat van Rummenige zat ook altijd discutabel goed... :-) wel een beregoede speler trouwens

Vd Hoorn speelde dat seizoen ook erg goed dus was het uiteindelijk geen rare keuze van Ajax toentertijd.

Wat wel een schande is, is dat deze van Dijk nooit voor Oranje is opgeroepen terwijl hij zeker een klasse beter was dan de Vrij, BMI en Veltman. Grof schandalig maar ja... blindheid door clubachtergrond hier...
[Reactie gewijzigd op vrijdag 25 mei 2018 om 15:14]
Vind ik leuk
Barry Engels +31962
vrijdag 25 mei 2018 om 11:45
Van de serie "Open Deuren" schreef Kees Kwakman deze episode....
Vind ik leuk
Nistel +3574
vrijdag 25 mei 2018 om 11:45
Van der Hoorn was bij voorbaat gedoemd te mislukken. Kan niet verdedigen met veel ruimte in zijn rug en dat is nu net wat bij Ajax wel het geval is.

Onbegrijpelijke aankoop destijds.
Vind ik leuk
goekie4 +1642
vrijdag 25 mei 2018 om 11:51
Hij was ook niet de enige in die tijd.
Vind ik leuk
vrijdag 25 mei 2018 om 12:08
Onbegrijpelijke aankoop? Dat is lekker makkelojk he, geheel voetballend nederland was er toen over uit dat het 1 van de grotere verdedigende talenten van nederland was. Psv supporters waren bedroefd dat hij daar niet heen ging. Dat het dan gelopen is zoals het gelopen is, prima kan gebeuren. Maar kom hier achteraf niet wijs doen want zo zat de vork niet in de steel.
Vind ik leuk
Nistel +3574
vrijdag 25 mei 2018 om 12:26
Niks achteraf. Dat riep ik toen meteen al toen Ajax met hem bezig was.
Vind ik leuk
vrijdag 25 mei 2018 om 12:59
Was je 1 van de weingen, had een ijzersterk seizoen achter zich. Vanaf dar ajax-psv interesse toonden ging het mis, oa bij jong oranje
Vind ik leuk
Nistel +3574
vrijdag 25 mei 2018 om 13:30
Klopt, maar je kon toen bij Utrecht al zien dat hij steevast met de kont in de goal stond. Alle ballen hoog voor het doel wegkoppen enzo. Dat paste prima bij hem. Bij clubs als PSV en met name Ajax moet je op de middellijn kunnen verdedigen. Het leek vrij duidelijk dat je daar hele andere specialiteiten voor nodig hebt, die Van der Hoorn niet bezat.

Het verbaast mij altijd enorm als een (nationale) topclub trage verdedigers binnenhaalt. Dan weet je meteen dat het niks wordt. Zeker Ajax met spelers in het verleden als Verlaat, Atouba en Westermann. Zoiets moet een technische staf vooraf toch ook in kunnen schatten....
Vind ik leuk
Mionel Lessi +2957
vrijdag 25 mei 2018 om 14:40
Bij PSV op de middenlijn verdedigen, je maakt een grapje zeker ?
Vind ik leuk
Nistel +3574
vrijdag 25 mei 2018 om 14:49
Ja want PSV speelt 90 minuten volle bak in de eigen 16 tegen clubs als Groningen, Sparta, NAC of ADO?
Vind ik leuk
Mionel Lessi +2957
vrijdag 25 mei 2018 om 14:54
Zelfs tegen dat soort clubs gaan ze niet vol op de aanval en durft de verdeding niet met ruimte in de rug te spelen.
Vind ik leuk
vrijdag 25 mei 2018 om 14:57
Eindhoven wat zijn zij KAMPIOENEN
Vind ik leuk
Nistel +3574
vrijdag 25 mei 2018 om 14:57
Wat jij wil.
Vind ik leuk
Mionel Lessi +2957
vrijdag 25 mei 2018 om 15:12
Zielig maar effectief.
Vind ik leuk
Mass +5628
vrijdag 25 mei 2018 om 16:25
Da's precies wat we willen...)
Vind ik leuk
GaryGL +399
vrijdag 25 mei 2018 om 11:45
Achteraf is het makkelijk een koe in de kont te kijken
Vind ik leuk
Butsbal +14876
vrijdag 25 mei 2018 om 11:58
Let op als die dan niest
Vind ik leuk
vrijdag 25 mei 2018 om 16:12
GaryGL, jij kijkt liever een homo in zijn kont of paal jij er liever in?
Vind ik leuk
vrijdag 25 mei 2018 om 11:47
Maar goed dat toentertijd de zogenaamde topclubs in Nederland "shit" in de oogjes hadden. Virgil is nu een stuk beter uit en speelt bij een echte topclub in Engeland en FC-Groningen vaart er wel bij. Bij een volgend transfer, mogelijk naar Spanje of Italië staat FC-Groningen weer op de stoep voor een paar miljoen doorverkoop percentage.
Vind ik leuk
Rodajc +17399
vrijdag 25 mei 2018 om 11:52
Was toch eigenlijk altijd al duidelijk dat van Dijk meer potentie zou hebben, maargoed de stap naar Celtic bleek super voor zijn ontwikkeling dus als Nederlander klaag ik niet.
Vind ik leuk
Martinus69 +5055
vrijdag 25 mei 2018 om 15:17
in zijn laatste seizoen bij Groningen was hij al met afstand de beste CV in Nederland en had met het grootste gemak bij een topclub hier kunnen spelen. Celtic heeft hem niet veel beter gemaakt, de PL wel
Vind ik leuk
Rodajc +17399
vrijdag 25 mei 2018 om 15:21
Celtic heeft hem stabieler, volwassener en verantwoordelijker gemaakt, belangrijk om te kunnen slagen in de PL.
Vind ik leuk
soccer02 +620
vrijdag 25 mei 2018 om 11:53
Ik vind het van ajax en psv niet zo gek. Je weet nooit zeker of een speler het niveau van een topclub wel aankan. Genoeg voorbeelden die het niet hebben gered, maar wat wel vreemd is. Dat geen 1 bondscoach het in hem zag zitten in die periode.
Vind ik leuk
Martinus69 +5055
vrijdag 25 mei 2018 om 15:19
Grote schande, een enorme schande dat bondscoaches zo blind zijn door de clubachtergrond van spelers... voorbeelden te over van spelers die goed waren maar pas opgeroepen werden nadat ze een handtekening hadden gezet bij een topclub. Een schande. Daarom is het ook geen Nederlands elftal en voelen vele mensen zich niet gerepresenteerd door Oranje. Daarom ben ik uiteindelijk anti-Oranje geworden, die kortzichtigheid
Vind ik leuk
vrijdag 25 mei 2018 om 11:55
Ze hebben er wel kijk op hoor!
[Reactie gewijzigd op vrijdag 25 mei 2018 om 11:55]
Vind ik leuk
Butsbal +14876
vrijdag 25 mei 2018 om 11:57
Achteraf is mooi wonen. Kan die Kwakman niet wat minder op televisie komen aub ?
Vind ik leuk
Martinus69 +5055
vrijdag 25 mei 2018 om 15:20
Hoezo..... als ik die enorme lading non-nieuws lees en zie over bijvoorbeeld Ajax dan is dit heerlijk verfrissend.... voor sommigen is het misschien even wennen en aanpassen ...
Vind ik leuk
Budazonen +426
vrijdag 25 mei 2018 om 12:09
Ik had voor Messi en Ronaldo gegaan. Neymar ook. Wat een onzin weer. Hij had het moeten zeggen voordat Ajax in zee ging met Vd Hoorn. Daarnaast wou Ajax V Dijk wel alleen koos hij voor wat anders. Dus onzin weer.
Vind ik leuk
Martinus69 +5055
vrijdag 25 mei 2018 om 15:22
Volgens mij praat jij enorme onzin, zeg dan niets...
Vd Hoorn gad toevallig een topseizoen en maakte ook indruk. Ajax heeft gewoon verkeerd gegokt.
Vind ik leuk
HupHolland +3244
vrijdag 25 mei 2018 om 12:28
Late reactie van deze man, dat had hij toen moeten zeggen!
Vind ik leuk
TheMariner +3757
vrijdag 25 mei 2018 om 13:26
Al die voetbal analisten dachten met hetzelfde voetbalverstand dat Klaasen ook de stap naar een grote competitie aankon.
Achteraf je gelijk halen is makkelijker dan vooraf de juiste inschatting maken blijkt maar weer.
Vind ik leuk
RtdDub +13434
vrijdag 25 mei 2018 om 13:41
" tegen Feyenoord speelde hij tegen Graziano Pelle de pannen van het dak",

Eh..... 2x tegen Pelle gestaan.
In Groningen werd het 2-2, scoorde Pelle niet maar liep Feyenoord na 26 minuten met 10 man (Kongolo 2x geel)
In Rotterdam werd het 2-1 Feyenoord.
Raden wie er toen 2 inlegde voor Feyenoord.

En met Mathijssen, De Vrij, Bruno Martins Indi en Sven van Beek in de selectie maar zonder geld in kas was de behoeft bij Feyenoord om €2 miljoen neer te leggen voor Van Dijk bijzonder gering.
Vind ik leuk
Martinus69 +5055
vrijdag 25 mei 2018 om 15:24
Maar de Vrij en BMI konden nog niet in de schaduw van van Dijk staan... die was toen al een klasse beter.
Vind ik leuk
RtdDub +13434
vrijdag 25 mei 2018 om 15:26
Ja, vandaar dat die 2 naar Brazilie gingen en van Dijk zijn buikie lag te aaien op het strand in 2014.

Vind ik leuk
Leffe +1051
vrijdag 25 mei 2018 om 13:48
Alles best, maar dat onder baardje moet eraf, bah!!!
Vind ik leuk
wattenstaafje +22689
vrijdag 25 mei 2018 om 14:10
Van der Hoorn had met een zondagsschot een goal gemaakt die hij never nooit meer zou maken. Dat was de enige reden om hem te kopen.
Vind ik leuk
Cookee +11835
vrijdag 25 mei 2018 om 14:25
Ajax is al zo lang de kluts kwijt er zit weinig voetbalverstand in die scouting, soms halen ze een topper en meteen ook een kluns erbij. Maar ook onze zogenaamde kenners in de media die vonden van Dijk niet goed genoeg, terwijl wel klunzen als Riedewald in Oranje kwamen en de Ligt.
Onbegrijpelijk toch?
We hebben geen trainers met inzicht,
geen goede analisten
en het publiek ... of beter sommigen fluiten Ziyech uit.... jaaaah stop dan maar met voetbal. :)
Vind ik leuk
zaterdag 26 mei 2018 om 17:09
Die in amsterdam zijn echt dom haha
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws