Verbazing over top-drie: 'Ajax durfde het niet aan en koos voor Van der Hoorn'

    Verbazing over top-drie: 'Ajax durfde het niet aan en koos voor Van der Hoorn'

    vrijdag 25 mei 2018 om 11:38

    Kees Kwakman vindt het nog steeds onbegrijpelijk dat Ajax in 2013 niet voor Virgil van Dijk, maar voor Mike van der Hoorn koos. Hij speelde bij FC Groningen naast de aanvoerder van Oranje, die zaterdag in de Champions League-finale staat.

    "Ik was de aanvoerder, maar hij was eigenlijk de echte leider vanwege zijn voetballende kwaliteiten. En dat zal bij Oranje nu ook zo zijn, denk ik", zegt Kwakman tegen De Telegraaf. De huidig analist vindt het vreemd dat geen enkele Nederlandse topclub in zee is gegaan met Van Dijk. "Thuis met FC Groningen tegen PSV maakte hij een keer een foutje en in de Arena speelde hij niet goed tegen Ajax. Maar ik vind dat Nederlandse topclubs daar doorheen moeten kunnen kijken."

    "Ik weet ook wel dat dit de wedstrijden zijn, waarin talenten worden beoordeeld, maar tegen Feyenoord speelde hij tegen Graziano Pelle de pannen van het dak", aldus Kwakman. "Ajax heeft het niet aangedurfd en koos voor Mike van der Hoorn, die bij FC Utrecht ook een goed seizoen had. Ik had te allen tijde voor Virgil gekozen, omdat hij completer, sneller, sterker in de lucht en opbouwend beter is."

    Volgens Kwakman zorgt Van Dijk er altijd voor dat hij er goed uitziet. "Hij heeft gewoon uitstraling, is een imposante verschijning. Jonge jongens zijn over het algemeen toch wat meer met hun uiterlijk bezig. Maar ik hoop vooral dat Virgil in de finale kan laten zien dat hij een moderne verdediger is. Een mooier podium is er niet."

    Plaats een reactie

    vrijdag 25 mei 2018 om 11:41
    Zn haar zit altijd goed ja ;-)
    Vind ik leuk
    Martinus69 +3923
    vrijdag 25 mei 2018 om 15:14
    Dat van Rummenige zat ook altijd discutabel goed... :-) wel een beregoede speler trouwens

    Vd Hoorn speelde dat seizoen ook erg goed dus was het uiteindelijk geen rare keuze van Ajax toentertijd.

    Wat wel een schande is, is dat deze van Dijk nooit voor Oranje is opgeroepen terwijl hij zeker een klasse beter was dan de Vrij, BMI en Veltman. Grof schandalig maar ja... blindheid door clubachtergrond hier...
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 25 mei 2018 om 15:14]
    Vind ik leuk
    vrijdag 25 mei 2018 om 11:43
    Van der Hoorn was ook een topper.
    Vind ik leuk
    Garinsha +4322
    vrijdag 25 mei 2018 om 11:46
    wanneer?
    Vind ik leuk
    Stack5 +2527
    vrijdag 25 mei 2018 om 12:14
    Ik kan me zijn goal bij AZ nog goed herinneren, toen speelde die nog bij ons. Hij schoot 'm knap binnen. jammer dat het onze eigen goal was.
    Vind ik leuk
    mcmodd +21486
    vrijdag 25 mei 2018 om 12:35
    Je moet noet al te kritisch zijn Stack5, het ging om de schoonheid van de goal, toch?
    Vind ik leuk
    vrijdag 25 mei 2018 om 11:48
    Hadden ze nooit weg moeten doen
    Vind ik leuk
    vrijdag 25 mei 2018 om 12:41
    Precies
    Vind ik leuk
    Thilo +2831
    vrijdag 25 mei 2018 om 11:56
    Beste spits ooit
    Vind ik leuk
    vrijdag 25 mei 2018 om 13:38
    Een tobber is wat anders dan een topper he mislukte brabo.
    Vind ik leuk
    Barry Engels +29193
    vrijdag 25 mei 2018 om 11:45
    Van de serie "Open Deuren" schreef Kees Kwakman deze episode....
    Vind ik leuk
    Wijsneus01 +1103
    vrijdag 25 mei 2018 om 11:58
    Precies dit inderdaad. Dan kun je net zo goed stellen, waarom pikte Liverpool hem niet op bij Groningen of bij Celtic, en pas met een "marktwaarde" van 80 miljoen bij Southampton. Open deur intrappen van hoog niveau inderdaad.
    Vind ik leuk
    Nistel +3568
    vrijdag 25 mei 2018 om 11:45
    Van der Hoorn was bij voorbaat gedoemd te mislukken. Kan niet verdedigen met veel ruimte in zijn rug en dat is nu net wat bij Ajax wel het geval is.

    Onbegrijpelijke aankoop destijds.
    Vind ik leuk
    goekie4 +1658
    vrijdag 25 mei 2018 om 11:51
    Hij was ook niet de enige in die tijd.
    Vind ik leuk
    vrijdag 25 mei 2018 om 12:08
    Onbegrijpelijke aankoop? Dat is lekker makkelojk he, geheel voetballend nederland was er toen over uit dat het 1 van de grotere verdedigende talenten van nederland was. Psv supporters waren bedroefd dat hij daar niet heen ging. Dat het dan gelopen is zoals het gelopen is, prima kan gebeuren. Maar kom hier achteraf niet wijs doen want zo zat de vork niet in de steel.
    Vind ik leuk
    Nistel +3568
    vrijdag 25 mei 2018 om 12:26
    Niks achteraf. Dat riep ik toen meteen al toen Ajax met hem bezig was.
    Vind ik leuk
    vrijdag 25 mei 2018 om 12:59
    Was je 1 van de weingen, had een ijzersterk seizoen achter zich. Vanaf dar ajax-psv interesse toonden ging het mis, oa bij jong oranje
    Vind ik leuk
    Nistel +3568
    vrijdag 25 mei 2018 om 13:30
    Klopt, maar je kon toen bij Utrecht al zien dat hij steevast met de kont in de goal stond. Alle ballen hoog voor het doel wegkoppen enzo. Dat paste prima bij hem. Bij clubs als PSV en met name Ajax moet je op de middellijn kunnen verdedigen. Het leek vrij duidelijk dat je daar hele andere specialiteiten voor nodig hebt, die Van der Hoorn niet bezat.

    Het verbaast mij altijd enorm als een (nationale) topclub trage verdedigers binnenhaalt. Dan weet je meteen dat het niks wordt. Zeker Ajax met spelers in het verleden als Verlaat, Atouba en Westermann. Zoiets moet een technische staf vooraf toch ook in kunnen schatten....
    Vind ik leuk
    Mionel Lessi +2619
    vrijdag 25 mei 2018 om 14:40
    Bij PSV op de middenlijn verdedigen, je maakt een grapje zeker ?
    Vind ik leuk
    Nistel +3568
    vrijdag 25 mei 2018 om 14:49
    Ja want PSV speelt 90 minuten volle bak in de eigen 16 tegen clubs als Groningen, Sparta, NAC of ADO?
    Vind ik leuk
    Mionel Lessi +2619
    vrijdag 25 mei 2018 om 14:54
    Zelfs tegen dat soort clubs gaan ze niet vol op de aanval en durft de verdeding niet met ruimte in de rug te spelen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 25 mei 2018 om 14:57
    Eindhoven wat zijn zij KAMPIOENEN
    Vind ik leuk
    Nistel +3568
    vrijdag 25 mei 2018 om 14:57
    Wat jij wil.
    Vind ik leuk
    Mionel Lessi +2619
    vrijdag 25 mei 2018 om 15:12
    Zielig maar effectief.
    Vind ik leuk
    Mass +4447
    vrijdag 25 mei 2018 om 16:25
    Da's precies wat we willen...)
    Vind ik leuk
    Degraaf +15517
    vrijdag 25 mei 2018 om 19:32
    Net zo'n beetje Luckassen?
    Vind ik leuk
    GaryGL +237
    vrijdag 25 mei 2018 om 11:45
    Achteraf is het makkelijk een koe in de kont te kijken
    Vind ik leuk
    Butsbal +13420
    vrijdag 25 mei 2018 om 11:58
    Let op als die dan niest
    Vind ik leuk
    vrijdag 25 mei 2018 om 16:12
    GaryGL, jij kijkt liever een homo in zijn kont of paal jij er liever in?
    Vind ik leuk
    vrijdag 25 mei 2018 om 11:47
    Maar goed dat toentertijd de zogenaamde topclubs in Nederland "shit" in de oogjes hadden. Virgil is nu een stuk beter uit en speelt bij een echte topclub in Engeland en FC-Groningen vaart er wel bij. Bij een volgend transfer, mogelijk naar Spanje of Italië staat FC-Groningen weer op de stoep voor een paar miljoen doorverkoop percentage.
    Vind ik leuk
    Rodajc +12786
    vrijdag 25 mei 2018 om 11:52
    Was toch eigenlijk altijd al duidelijk dat van Dijk meer potentie zou hebben, maargoed de stap naar Celtic bleek super voor zijn ontwikkeling dus als Nederlander klaag ik niet.
    Vind ik leuk
    Martinus69 +3923
    vrijdag 25 mei 2018 om 15:17
    in zijn laatste seizoen bij Groningen was hij al met afstand de beste CV in Nederland en had met het grootste gemak bij een topclub hier kunnen spelen. Celtic heeft hem niet veel beter gemaakt, de PL wel
    Vind ik leuk
    Rodajc +12786
    vrijdag 25 mei 2018 om 15:21
    Celtic heeft hem stabieler, volwassener en verantwoordelijker gemaakt, belangrijk om te kunnen slagen in de PL.
    Vind ik leuk
    soccer02 +492
    vrijdag 25 mei 2018 om 11:53
    Ik vind het van ajax en psv niet zo gek. Je weet nooit zeker of een speler het niveau van een topclub wel aankan. Genoeg voorbeelden die het niet hebben gered, maar wat wel vreemd is. Dat geen 1 bondscoach het in hem zag zitten in die periode.
    Vind ik leuk
    Martinus69 +3923
    vrijdag 25 mei 2018 om 15:19
    Grote schande, een enorme schande dat bondscoaches zo blind zijn door de clubachtergrond van spelers... voorbeelden te over van spelers die goed waren maar pas opgeroepen werden nadat ze een handtekening hadden gezet bij een topclub. Een schande. Daarom is het ook geen Nederlands elftal en voelen vele mensen zich niet gerepresenteerd door Oranje. Daarom ben ik uiteindelijk anti-Oranje geworden, die kortzichtigheid
    Vind ik leuk
    vrijdag 25 mei 2018 om 11:55
    Ze hebben er wel kijk op hoor!
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 25 mei 2018 om 11:55]
    Vind ik leuk
    Butsbal +13420
    vrijdag 25 mei 2018 om 11:57
    Achteraf is mooi wonen. Kan die Kwakman niet wat minder op televisie komen aub ?
    Vind ik leuk
    Martinus69 +3923
    vrijdag 25 mei 2018 om 15:20
    Hoezo..... als ik die enorme lading non-nieuws lees en zie over bijvoorbeeld Ajax dan is dit heerlijk verfrissend.... voor sommigen is het misschien even wennen en aanpassen ...
    Vind ik leuk
    Budazonen +290
    vrijdag 25 mei 2018 om 12:09
    Ik had voor Messi en Ronaldo gegaan. Neymar ook. Wat een onzin weer. Hij had het moeten zeggen voordat Ajax in zee ging met Vd Hoorn. Daarnaast wou Ajax V Dijk wel alleen koos hij voor wat anders. Dus onzin weer.
    Vind ik leuk
    Martinus69 +3923
    vrijdag 25 mei 2018 om 15:22
    Volgens mij praat jij enorme onzin, zeg dan niets...
    Vd Hoorn gad toevallig een topseizoen en maakte ook indruk. Ajax heeft gewoon verkeerd gegokt.
    Vind ik leuk
    HupHolland +1496
    vrijdag 25 mei 2018 om 12:28
    Late reactie van deze man, dat had hij toen moeten zeggen!
    Vind ik leuk
    TheMariner +2995
    vrijdag 25 mei 2018 om 13:26
    Al die voetbal analisten dachten met hetzelfde voetbalverstand dat Klaasen ook de stap naar een grote competitie aankon.
    Achteraf je gelijk halen is makkelijker dan vooraf de juiste inschatting maken blijkt maar weer.
    Vind ik leuk
    RtdDub +10655
    vrijdag 25 mei 2018 om 13:41
    " tegen Feyenoord speelde hij tegen Graziano Pelle de pannen van het dak",

    Eh..... 2x tegen Pelle gestaan.
    In Groningen werd het 2-2, scoorde Pelle niet maar liep Feyenoord na 26 minuten met 10 man (Kongolo 2x geel)
    In Rotterdam werd het 2-1 Feyenoord.
    Raden wie er toen 2 inlegde voor Feyenoord.

    En met Mathijssen, De Vrij, Bruno Martins Indi en Sven van Beek in de selectie maar zonder geld in kas was de behoeft bij Feyenoord om €2 miljoen neer te leggen voor Van Dijk bijzonder gering.
    Vind ik leuk
    Martinus69 +3923
    vrijdag 25 mei 2018 om 15:24
    Maar de Vrij en BMI konden nog niet in de schaduw van van Dijk staan... die was toen al een klasse beter.
    Vind ik leuk
    RtdDub +10655
    vrijdag 25 mei 2018 om 15:26
    Ja, vandaar dat die 2 naar Brazilie gingen en van Dijk zijn buikie lag te aaien op het strand in 2014.

    Vind ik leuk
    Leffe +1062
    vrijdag 25 mei 2018 om 13:48
    Alles best, maar dat onder baardje moet eraf, bah!!!
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +19446
    vrijdag 25 mei 2018 om 14:10
    Van der Hoorn had met een zondagsschot een goal gemaakt die hij never nooit meer zou maken. Dat was de enige reden om hem te kopen.
    Vind ik leuk
    Cookee +9642
    vrijdag 25 mei 2018 om 14:25
    Ajax is al zo lang de kluts kwijt er zit weinig voetbalverstand in die scouting, soms halen ze een topper en meteen ook een kluns erbij. Maar ook onze zogenaamde kenners in de media die vonden van Dijk niet goed genoeg, terwijl wel klunzen als Riedewald in Oranje kwamen en de Ligt.
    Onbegrijpelijk toch?
    We hebben geen trainers met inzicht,
    geen goede analisten
    en het publiek ... of beter sommigen fluiten Ziyech uit.... jaaaah stop dan maar met voetbal. :)
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:09
    Die in amsterdam zijn echt dom haha
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Verbazing over top-drie: 'Ajax durfde het niet aan en koos voor Van der Hoorn'