Cruciale top-tien en CL-ticket ver weg: Eredivisie-clubs moéten punten gaan pakken

    Cruciale top-tien en CL-ticket ver weg: Eredivisie-clubs moéten punten gaan pakken

    dinsdag 24 juli 2018 om 10:00

    Het Europese voetbalseizoen 2017/18 verliep op z’n zachtst gezegd teleurstellend voor Nederlandse clubs. Zelfs Cyprus, Azerbeidzjan en Servië deden het op de fameuze coëfficiëntenlijst van de UEFA stukken beter. Het gevolg: de cruciale top-tien op de UEFA-ranking is nog steeds ver weg. Dat heeft gevolgen voor de Europese ticketverdeling. PSV, Ajax, Feyenoord, Vitesse en AZ moeten aan de bak, want nóg zo'n abominabel jaar kan de Eredivisie zich niet permitteren. 

    Vijf deelnemers, 24 wedstrijden, vier zeges: het Europese seizoen 2017/18 ging voor de Eredivisie de boeken in als historisch slecht. PSV werd in augustus uit de voorronde van de Europa League geknikkerd door het nietige Osijek, het dappere FC Utrecht vond z’n Waterloo tegen Zenit Sint-Petersburg en voor Ajax ging het helemaal mis tegen Rosenborg. Feyenoord en Vitesse slaagden er in de groepsfases van respectievelijk de Champions League en de Europa League pas tijdens de laatste speelronde in om hun eerste zege te boeken.

    28 landen
    Om de belabberde resultaten te onderstrepen: 28 landen (!) verzamelden tijdens 2017/18 méér punten dan Nederland. De Europese afgevaardigden uit Slovenië, Macedonië, Wit-Rusland, Kazachstan – om er een paar te noemen – deden het allemaal beter. In 2016 stond Nederland nog op de tiende plaats op de coëfficientenlijst van de UEFA. Sindsdien is de neergang ingezet. Momenteel staan we op plek twaalf, ver achter bijvoorbeeld België en Turkije. Achter ons liggen onder meer Denemarken, Zwitserland en Kroatië op de loer. 


    Een plek buiten de top-tien op de UEFA-ranking is slecht nieuws voor de toekomst. Het directe gevolg is namelijk dat de kampioen van de Eredivisie twee voorrondes moet spelen om de groepsfase van de Champions League te bereiken. Voor dit seizoen stond dat al vast, ook voor 2019/20 is het definitief het geval.

    Kampioen PSV mazzelde in mei dankzij Liverpool, dat de Champions League-finale bereikte en zich via de Premier League voor de groepsfase van het toernooi kwalificeerde; daardoor schoof er één ticket door en vergaarde PSV een plekje in de play-offs. De ploeg van Mark van Bommel moet nu één in plaats van twee voorrondes overleven om de lucratieve groepsfase te bereiken. In augustus wordt bekend welke tegenstander PSV zal treffen. 

    Ajax moet liefst drie voorrondes overleven om de groepsfase van het miljardenbal te bereiken. Woensdagavond staat de eerste confrontatie met Sturm Graz op het programma, een week later volgt de return. Winnen de Amsterdammers, dan is het Belgische Standard Luik daarna de tweede van in totaal drie hordes. 

    Feyenoord stroomt als bekerwinnaar in de derde voorronde van de Europa League in en speelt tegen het Slowaakse AS Trencin óf het Poolse Gornik Zabrze. Die duels staan gepland voor begin augustus. AZ en play-offwinnaar Vitesse moeten al in de tweede kwalificatieronde van de EL aan de bak. De teams van trainers Leonid Slutsky en John van den Brom spelen donderdagavond tegen respectievelijk Viitorul en Kairat Almaty. 

    Nieuwe verdeling
    In 2017 voerde de UEFA een nieuwe verdeling voor de tickets voor de Champions League en de Europa League in. De top-vier van de coëfficiëntenlijst (momenteel Spanje, Engeland, Italië en Duitsland) krijgt per land vier directe tickets voor het miljardenbal. Landen buíten de top-tien moeten het via één of meerdere voorrondes zien te flikken om zich te plaatsen voor de groepsfase van de Champions League. De opdracht is dus helder: om een rechtstreeks Champions League-ticket te heroveren voor de kampioen van de Eredivisie, zal Nederland in die cruciale top-tien móeten belanden. Het afgelopen seizoen heeft uitgewezen dat het een pittige klus zal worden. 

    Onderaan de huidige UEFA-ranking. De berekening en stand worden bepaald op basis van het huidige seizoen plus de voorgaande vier jaargangen. Nederland verzamelde in 2017/18 2.900 punten (4 zeges, 7 remises, 13 nederlagen). Achter elk land staat het totaal aantal punten en - tussen haakjes - het aantal dat afgelopen seizoen behaald werd. De UEFA heeft voor het huidige Europese seizoen (2018/19) ook al punten doorberekend. Virtueel staat Nederland twaalfde.

    1.   Spanje - 86.283 (19.714)
    2.   Engeland - 65.105 (20.071)
    3.   Italië - 64.368 (17.333)
    4.   Duitsland - 58.998 (9.857)
    5.   Frankrijk - 49.915 (11.500)
    6.   Rusland - 44.299 (12.600)
    7.   Portugal - 38.132 (9.666)
    8.   Oekraïne - 34.100 (8.000)
    9.   België - 32.900 (2.600)
    10. Turkije - 29.900 (6.800)
    11. Oostenrijk - 25.050 (9.750)
    12. Nederland - 23.833 (2.900)
    13. Denemarken - 23.025 (5.250)
    14. Zwitserland - 23.000 (6.500)
    15. Tsjechië - 22.975 (5.500)
    16. Griekenland - 22.500 (5.100)
    17. Kroatië - 22.000 (5.125)
    18. Cyprus - 19.550 (7.000) 
    19. Polen - 18.125 (2.875)
    20. Servië - 18.000 (6.375)

    Poll

    Wie gaat de groepsfase van de CL bereiken?

    (1072 stemmen)

    Plaats een reactie

    RtdDub +10739
    woensdag 6 juni 2018 om 09:02
    Toch nog steeds beter gedaan dan die Belgen waarvan iedereen vond dat we toch vooral hun competitie opzet moesten volgen want dan zou het europees zoveel beter gaan.....
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:05
    Die opzet is stiekem ook de natte droom van de topclubs in NL. Betekent meer geld voor hen en minder voor de "kleinere". Iedereen is daar bij gebaat...
    Vind ik leuk
    RtdDub +10739
    woensdag 6 juni 2018 om 09:25
    Wil best geloven dat de topclubs naar 16 clubs in de eredivisie willen.
    Maar zo'n Belgische opzet werd tamelijk massaal weggestemd.
    Het is ook te bizar voor woorden die opzet.
    Als je dit seizoen een seizoenkaart voor KV Mechelen had bijvoorbeeld, begon je zomerstop al half maart.
    Vind ik leuk
    Ruud40 +12273
    woensdag 6 juni 2018 om 11:04
    Het laatste waar je aan moet denken is inderdaad de Belgische opzet voor de competitie.

    Als je iets wil met de topclubs onderling zou ik zeggen schaf de EL play offs af en start met een League Cup waarin de bovenste acht of twaalf van het afgelopen seizoen in twee poules tegen elkaar spelen. Daarna kruisfinales en een finale op neutraal terrein.

    Voordeel: Extra topwedstrijden voor de grote clubs wat ze zo graag willen, extra TV gelden want meer wedstrijden, je gaat van 3 naar 4 te winnen prijden (Kampioen, Beker, JC schaal en League cup) en de toeschouwers van de 1e 30 wedstrijden zitten niet voor een soort spek en bonen te kijken.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 6 juni 2018 om 11:06]
    Vind ik leuk
    jaja_PSV +40247
    dinsdag 24 juli 2018 om 10:15
    Heel de discussie wordt nu een Belgisch vs Nederlandse competitie opzet.

    De echte oorzaak waarom wij voorrondes moeten spelen is, dat de UEFA 4 plaatsten heeft gegeven aan de eerste 4 landen en dat de rest dus moet inleveren.
    Ook al spelen 4 clubs in een land belabberd in de CL dan nog is het haast ondoenlijk om als Nederland meer punten te winnen.

    De Champion League, een strijd voor en tussen de kampioenen. Waar is die tijd gebleven?
    Het is een oneerlijke League geworden waar je al wordt geelimineerd als je niet tot een van de 4 landen behoort.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 24 juli 2018 om 10:16]
    Vind ik leuk
    Lampenpit +357
    dinsdag 24 juli 2018 om 10:42
    Precies. Waarom moet engeland 5 tickets hebben? Op die manier gaat idd iedere speler naar Engeland. Er zouden juist voordelen moeten zitten aan spelen bij topclubs over heel europa, dat is nu niet het geval wat het voetbal oneerlijk en voorspelbaar maakt.
    Vind ik leuk
    jaja_PSV +40247
    dinsdag 24 juli 2018 om 19:38
    Het geld wordt bewust op deze manier onevenredig verdeeld.

    Fair play en UEFA of FIFA?; het gaat niet samen.
    Vind ik leuk
    PRICE +25835
    dinsdag 24 juli 2018 om 13:26
    2 goede seizoenen en we klimmen weer
    Vind ik leuk
    jaja_PSV +40247
    dinsdag 24 juli 2018 om 13:55
    Het is te hopen.
    Vind ik leuk
    Lampenpit +357
    dinsdag 24 juli 2018 om 20:24
    Of 1 slechte en het is definitief afgelopen. Ajax PSV Feyenoord AZ en Vitesse móéten nu echt wat gaan presteren. We mogen blij zijn dat deze clubs zich tot nu toe hebben versterkt. Ik hoop alleen dat AZ tijdig vervangers voor jahanbaksh en weghorst weet te halen.
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +4877
    woensdag 6 juni 2018 om 09:17
    België staat 9e en Nederland 14e ....
    Vind ik leuk
    Cazzy +1415
    woensdag 6 juni 2018 om 09:22
    Behaalde punten 2.900 tegenover 2.600
    Vind ik leuk
    RtdDub +10739
    woensdag 6 juni 2018 om 09:23
    Het wordt me steeds duidelijk waarom je altijd het onverdedigbare probeert te verdedigen.
    Je leest dingen zoals jij ze wilt lezen, niet zoals de overige mensheid het leest.

    Hier ik help je:
    Aller, aller eerste zin
    "Het Europese voetbalseizoen 2017/18 verliep op z’n zachtst gezegd teleurstellend"

    En in dat seizoen heeft Nederland, hoe slecht het ook was, nog steeds beter gedaan dan de Belgen (2,9 tegenover 2,6 punten)

    Vind ik leuk
    J. Staatsen +4877
    woensdag 6 juni 2018 om 09:27
    Dat België afgelopen seizoen nog iets slechter presteerde dan Nederland onkent ook niemand, maar jouw conclusie klopt niet.

    Jij voert het aan dat de Belgische competitie opzet helemaal niet tot betere Europese resultaten leidt.
    Terwijl de Belgen Europees gewoon beter presteren dan Nederland ( zie ranglijst).
    [Reactie gewijzigd op woensdag 6 juni 2018 om 09:37]
    Vind ik leuk
    RtdDub +10739
    woensdag 6 juni 2018 om 09:42
    Rond de plaatsen waar NL en Belgie staan heb je het dan vooral over uitschieters in 1 seizoen of 1 ploeg die echt top is (Zwitserland met Basel, Ukraine met Donetsk, Oostenrijk met RB)
    2016\17 was een geweldig jaar voor de Belgische clubs.
    Wat men even vergeet te checken is hoe die Belgische ploegen zo ver kwamen.

    Neem de 1/16de finales bijvoorbeeld
    Anderlecht - Zentith 2-0 de return Zentih - Anderlecht 3-0 en de blessure tijd start en het eerste en enige schot op doel van Anderlecht vliegt er in.
    Gent - Spurs 1-0 Spurs- Gent 2-2 Spurs met 10 man na 40 minuten doordat Delle Ali weer eens kortsluiting had, Kane i neigen doel in de 20ste en voor de rest geen schot op doel tegen 10 man

    1/8ste finales loten er 2 belgen tegen elkaar dus dat levert altijd punten op voor Belgie


    Die prestaties waren er niet omdat ze zo ongelooflijk goed speelden, die werden gewoon met alle geluk van de wereld gehaald.


    https://www.uefa.com/memberassociations/uefarankings/country/seasoncountry/season=2014/index.html

    Hier kan je per jaar vergelijken.
    Die ranglijst gaat over de laatste 5 seizoen.
    Speel er maar mee en kom tot de conclusie dat het elkaar weinig ontloopt behoudens dan het freak seizoen wat ze in 16\17 hadden.
    Nederland is in de 5 jaren vaker boven Belgie geeindigd dan onder ze maar dan was het 5 om 4 punten.

    [Reactie gewijzigd op woensdag 6 juni 2018 om 09:48]
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +4877
    woensdag 6 juni 2018 om 10:01
    Oké , België heeft
    al 5 jaar geluk ....
    Vind ik leuk
    RtdDub +10739
    woensdag 6 juni 2018 om 10:07
    Als dat je conclusie is die je uit mijn reactie weet te trekken ben je verder de weg kwijt dan menselijk mogelijk is.
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +4877
    woensdag 6 juni 2018 om 10:59
    Je kunt draaien tot je een ons weegt , maar er is maar 1 conclusie mogelijk en dat is dat België de afgelopen 5 seizoenen een stuk beter presteert en aanzienlijk hoger staan op de ranglijst.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 6 juni 2018 om 10:59]
    Vind ik leuk
    RtdDub +10739
    woensdag 6 juni 2018 om 11:10
    Het is echt stukken makkelijker tegen een muur praten dan tegen jou.

    Kijk nou gewoon die link na en zie dat er de afgelopen 5 jaar, 2x beter door nederlandse clubs is gepresteerd, 2x door de Belgen en 1x was het allebei even beroerd.
    Enige wat het verschil maakt op de ranglijst is het 16\17 waar in de belgen 62,5 punten pakte en Nederland 45.
    Andere seizoenen pakten ze allebei rond de 5 punten per seizoen.
    Kortom, over 4 jaar loopt Nederland 17 punten in op de Belgen zonder dat er een bal is getrapt wanneer de resultaten van 16\17 vervallen

    Kortom, je lult, zoals gebruikelijk bij andere onderwerpen, gigantisch uit je nek met je "stuk beter"

    [Reactie gewijzigd op woensdag 6 juni 2018 om 11:10]
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +4877
    woensdag 6 juni 2018 om 12:03
    Ja, ALS je het beste seizoen van België niet meetelt dan doet Nederland het ongeveer Net zo goed.....

    Koekkoek

    [Reactie gewijzigd op woensdag 6 juni 2018 om 12:04]
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 13:16
    Heeft dit te maken met de competitieopzet of met de spelinterpretatie van de Belgen?

    Dat de Belgen het beter doen is een feit. Dat de Belgische competitie sterker is dan de Nederlandse betwijfel ik al. Dat dit dan zou moeten komen door de opzet, is nog een ding wat ik hard in twijfel trek. Deze opzet is nergens in Europa toegepast bij de top 20 competities. Dus, waarop is gebaseerd dat de Belgen per definitie de juiste keuze hebben gemaakt?
    Vind ik leuk
    RtdDub +10739
    woensdag 6 juni 2018 om 13:51
    Je eigen woorden:
    "Je kunt draaien tot je een ons weegt , maar er is maar 1 conclusie mogelijk en dat is dat België de afgelopen 5 seizoenen een stuk beter presteert "

    Ja, gaat het hier over structureel beter of over 1 seizoen beter?

    Kan je wel je lolbroek en je paljas aantrekken met koekkoek maar je blijft maar proberen je gelijk te halen terwijl je zoals gewoonlijk jezelf zelfs tegenspreekt.

    See You Next Tuesday

    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 13:45
    Wat je vergeet toe te voegen is dat de Nederlandse clubs een tijd met 1 ploeg meer Europees hebben gespeeld dan Belgie wat ervoor zorgde dat hun totaal aantal punten door 6 werd gedeeld in plaats dan door 5. We hebben zelfs is een seizoen met 7 clubs europees gespeeld. Die 6e club lag er meteen uit waardoor de andere clubs meer punten dan normaal moesten halen.
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +4877
    dinsdag 24 juli 2018 om 12:11
    Ja zo werkt dat. Dat betekend dat je niet goed genoeg in de breedte bent en dan krijg je minder en dus minder plekken.
    Vind ik leuk
    Zultkop +3513
    dinsdag 24 juli 2018 om 11:44
    Een muur praat ook niet terug :)
    Vind ik leuk
    RtdDub +10739
    dinsdag 24 juli 2018 om 12:25
    Komt zonder meer minder onzin uit dan degene waar ik een dikke maand geleden deze discussie mee had.
    Ik hoop dat VP nog eens wat weet. Zit me de pestpokke te reageren op een maand oud topic hier.
    Vind ik leuk
    Zultkop +3513
    dinsdag 24 juli 2018 om 12:29
    Kolere! Laat ze de zaktyfus krijgen hiero.
    Vind ik leuk
    HanV +3739
    dinsdag 24 juli 2018 om 11:27
    Het is wel raar dat ze hier in het artikel de ranglijst inclusief dit jaar geven, de meeste ploegen zijn nog niet eens in actie geweest maar je neemt nu voor de goede landen de bonuspunten mee voor het feit dan ze geplaatst zijn en voor de slechte die al in actie zijn gekomen de punten voor de gespeelde wedstrijden. Waarom niet de score over de jaren 14/15 tot en met 2017/18.
    Door het wegvallen van het slechte jaar 2013/14 is Nederland trouwens 2 plaatsen gestegen omdat van Tsjechië en Zwitserland betere resultaten wegvielen. Als Nederland vorig jaar niet had gefaald dan zou Nederland 11e staan met bijna zekere directe plaatsing van de landskampioen in de poule. De CL-winnaar plaatst zich heus wel voor de CL in het eigen land.
    Vind ik leuk
    Castromann +5740
    woensdag 6 juni 2018 om 09:33
    Kan mij iemand uitleggen waarom belgie zo hoog staat tov ned? Hebben de laatste jaren toch ook weinig tot niets gepresteerd. Terwijl ned met ajax de finale europaleague en psv 2jr geleden overwinrtering cl hebben gehaald....
    [Reactie gewijzigd op woensdag 6 juni 2018 om 09:34]
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:43
    De Belgen hebben een aantal jaren op rij redelijk wat punten gepakt in de EL maar ook in de CL. Waar onze clubs het toch echt een aantal jaren hebben laten lopen. uitschakeling poulefase of voorronde EL enz enz.

    Belgische clubs gingen er in de poulefase wel altijd voor en stonden zo ook wel eens gewoon met 3 of 4 in de 16e finale. Overwinningen zijn punten in dit systeem.

    Het kost Nederland gewoon grandioos veel punten als een club in de voorronde van een toernooi uitgeschakeld word, want alle punten die je in een jaar haalt wordt door het totaal aantal clubs gedeeld. Dus Ajax haalde weliswaar 1 jaar finale EL, maar de punten in verhouding zijn niet veel als dat door 5 of 6 clubs gedeeld word die dat jaar hopeloos faalde.

    Vind ik leuk
    Castromann +5740
    woensdag 6 juni 2018 om 09:46
    Ow ok.... thx voor de info ;-)
    Vind ik leuk
    HupHolland +1496
    woensdag 6 juni 2018 om 09:57
    En de clubs/landen die automatisch voor de groups fase seeded kwalificeren halen natuurlijk altijd veel meer punten.

    Zelfs met uitzonderlijke resultaten, zal het Nederlandse clubs minstens 10 en eerder 20 jaar kosten om zo'n in zo'n positie te komen. Sterker nog, als een Nederlandse club volgend jaar zowel de finale in de CL, als in de EL verlieszen, dan nog moeten ze gewoon voorronden, net zoals dit jaar spelen.

    Dit hele systeem deugt voor geen meter.
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 10:58
    Dat sowieso niet,

    Wel blij dat die fair-play tickets eruit zijn.

    Voor Go- Ahead (was het geloof ik toen) was het natuurlijk fantastisch om mee te maken, maar voor het NL-voetbal gewoon ruk. Go - Ahead wordt gegarandeerd in de eerste voorronde uitgeschakeld maar die punten werden wel weer door een club extra gedeeld dat jaar...
    Vind ik leuk
    dinsdag 24 juli 2018 om 10:06
    Dit inderdaad. En in die tabel heb je ook nog te maken gehad met utrecht die tegen die luxemburgse ploeg de pisang was. Soms moet je een beetje geluk hebben.
    Vind ik leuk
    Lampenpit +357
    dinsdag 24 juli 2018 om 14:37
    Geen zorgen. Veltman is nog geblesseerd tot januari, Ajax gaat eindelijk punten pakken.
    Vind ik leuk
    RtdDub +10739
    woensdag 6 juni 2018 om 09:51
    Belgie pakte 62,5 punt in 16\17
    Ondanks Ajax was er toch nog een verschil van 17 punten met Nederland.

    Andere jaren was Nederland meestal wat beter maar was het verschil hooguit 1 punt.
    Gaat over 5 jaar, dat lijstje. Dus over 4 jaar valt 16\17 weg voor Belgie en staan ze waarschijnlijk gewoon weer waar ze horen
    Vind ik leuk
    mcmodd +21504
    woensdag 6 juni 2018 om 13:39
    Belgie verdient derhalve een betere plaats op deze ranglijst, dankzij de prestaties in 16/17. Als Nederland er zo’n jaar bij had gehad, dan waren er ook meer punten naar Nederland gegaan. Dus kan je zeggen dat Belgie het over 5 jaar gemiddeld beter deed en terecht 5 plaatsen hoger staat.
    Vind ik leuk
    RtdDub +10739
    woensdag 6 juni 2018 om 13:58
    Nee..... laatste 5 jaar hadden 4 vergelijkbare resultaten. beide hadden 1 uitzonderlijk goed jaar (16\17) waarbij het voor Belgie zelfs extreem uitzonderlijk goed was.
    Dat maakt dan dat ze inderdaad, terecht, wat plaatsjes hoger staan, structureel gezien zijn ze echter niet beter.



    Vind ik leuk
    Timmio :D +15058
    dinsdag 24 juli 2018 om 13:54
    Zeker weten, maar je kan niet zeggen dat België een betere competitie heeft en over 4 jaar kan Nederland er zomaar weer boven staan...

    Wie er door punten (overwininingen) in 5 jaar bovenaanstaat verdient het. Terecht, alleen die overdreven lof altijd naar de Belgen...
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 13:42
    Wat veel mensen over het hoofd zien is dat Nederland van die laatste 5 jaar 3 seizoenen met 1 ploeg meer speelde dan Belgie. En het totaal aantal punten wordt door het totaal aantal ploegen gedeeld. Omdat Nederland een ploeg meer had werd het door 6 gedeeld in plaats van 5 (Belgie) waardoor Belgie makkelijker punten kon verzamelen.

    Ik kan me herinneren dat er een seizoen was waar Go Ahead Europees speelde.
    Vind ik leuk
    Entombed +818
    woensdag 6 juni 2018 om 09:27
    De Belgen staan er alleen 'ietsje' beter voor.
    Vind ik leuk
    PRICE +25835
    woensdag 6 juni 2018 om 09:29
    Vreselijk die Belgische competitie opzet
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +4877
    dinsdag 24 juli 2018 om 10:03
    De Belgen staan 9e en nederland 12e.
    Dus als je het over een langere periode bekijkt zijn de belgen sterker.
    Vind ik leuk
    dinsdag 24 juli 2018 om 16:36
    België staat ver voor op ons. Lagen ver achter
    Vind ik leuk
    RtdDub +10739
    dinsdag 24 juli 2018 om 16:41
    1 seizoen waar ze 17 punten meer haalden dan Nederland (16\17), doet zoiets. Haal dat freak seizoen er uit en zie dan het "verschil".
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:03
    Off-topic.

    De site wordt steeds triester, schelden en trollen de dagelijkse bezigheid van velen op VP.
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:08
    Eens.
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:11
    Helemaal mee eens. Een verzameling racisten en internet gangsters lijkt het soms. Soms reageer ik een paar maandjes niet meer, dan heb ik t echt even gehad
    Vind ik leuk
    Deck010 +3575
    woensdag 6 juni 2018 om 09:23
    Helemaal mee eens AFC Ajax & RSC Anderlecht.
    Ergste is nog wel dat we allemaal voor ons eigen cluppie zijn en elkaar af en toe een beetje zieken, maar puntje bij paaltje blijkt dat al onze clubs het gewoonweg kut hebben gedaan in Europa.
    Vind ik leuk
    Korm +30979
    woensdag 6 juni 2018 om 09:23
    ben het helemaal met je eens... jammer inderdaad!
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:23
    Amen
    Vind ik leuk
    RtdDub +10739
    woensdag 6 juni 2018 om 09:57
    Maar de notificaties hebben inmiddels weer wel meer dan de 6 laatste in beeld.
    Duurt effe, maar dan heb je ook weer gewoo nwat je altijd had.
    Vind ik leuk
    13 +10551
    dinsdag 24 juli 2018 om 12:52
    Nu zie je ook voor welke reactie iemand een like heeft gegeven, dat was eerst niet.
    Vind ik leuk
    13 +10551
    dinsdag 24 juli 2018 om 12:51
    Laten wij dan maar het goede voorbeeld blijven geven en vooral niet teveel aandacht schenken aan vervelia’s.
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:03
    Nou Nederland sla jullie slag
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:04
    Het is allemaal de schuld van de zwakke Nederlandse competitie en alles moet geoorloofd zijn om de traditionele top 3 in het zadel te heisen, de wens van de bestuurders van deze clubs.

    Onder andere terug te zien in het voorstel voor herindeling van de Eredivisie.

    Jammer dat de Europa Cup pas sinds 2 jaar belangrijk genoeg is. Daarvoor stuurde PSV en Ajax als het even kon liever een B-elftal het veld in. Want landskampioen worden van die zelfde "zielige" competitie wordt belangrijker geacht.
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:12
    Vergeet je je pilletjes niet te nemen?
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 10:21
    Klasse reactie man! Ben je in groep 4 van school gegaan?

    Bij deze het voorstel van de "topclubs". Dus eigenlijk heb je als PSV recht om tegen Ajax te spelen maar als je nipt 10e wordt ben je bevoordeeld voor potjes tegen de onderste 8. Wat doet dat met transferwaarde, ticketing, sponsorgeld etc. voor deze clubs.

    "Het voorstel omvat ook een sterkere promotie- en degradatieregeling (twee directe plaatsen en twee via play-offs) en een kampioensgroep voor de zes beste Eredivisie-clubs. Zij spelen vervolgens in een onderlinge competitie voor de titel. De winnaar van de poule met de overige tien clubs krijgt volgens de plannen een Europa League-ticket. In 2021 moet kunstgras bovendien taboe zijn en moeten er hogere vergoedingen voor jeugdtransfers zijn."
    Vind ik leuk
    Deck010 +3575
    woensdag 6 juni 2018 om 09:36
    #hansiehansie1, heb je ook enig idee waarom dit zo gedaan wordt? Er valt ook weinig tot geen eer te behalen in de EC. Lekker een doordeweekse wedstrijd moeten spelen op een of ander aftands troosteloos veldje in een Oostblokland voor 500 man. Zeker in de afgelopen jaren waren de reiskosten voor een volledig elftal en staf vaak nog hoger als de opbrengsten. Een kans om ver te komen was ook al niet reëel omdat er clubs als Man U en Atletico mee deden. Moet je dan alles op alles zetten om een ronde verder te komen? Dan wordt het een financiële overweging.
    Vind ik leuk
    Frietbakker +4955
    woensdag 6 juni 2018 om 09:06
    Dat krijg je als Feyenoord de championsleague in gaat.
    Vind ik leuk
    soplul +2813
    woensdag 6 juni 2018 om 09:11
    Ja we hadden ajax moeten sturen die niet eens Rosenborg opzij kunnen zetten :))

    Haha de arogantie man dat je op zo'n manier je muil durft open te trekken.
    Vind ik leuk
    Frietbakker +4955
    woensdag 6 juni 2018 om 09:17
    Ik snap niet waarom je de vergelijking met Ajax maakt.. Volgens mij is dat de enige club die in Nederland Europees nog wel bij de betere hoort, zie ook de europaleague finale van vorig jaar. Misschien moet je de EU coeff. punten van Feyenoord eens vergelijken met Ajax, AZ en Vitesse.
    Vind ik leuk
    soplul +2813
    woensdag 6 juni 2018 om 09:21
    haha die erbij hoort.....mijn god man.....ze speler al jaren net zo goed geen rol meer.
    Incident vorig seizoen en ook alleen maar als figurant voor ManU.

    Maar je scoort lekker wat likes he knullie :)
    Vind ik leuk
    Frietbakker +4955
    woensdag 6 juni 2018 om 09:40
    Ik zal het even voor je opzoeken, je draait nogal om de brei heen.

    Ajax als hoogste Nederlandse club staat op plek 31 - 53.500 punten afgelopen 5 jaar
    PSV plek 40 met 36 punten
    Feyenoord plek 68 met 21.5 punt.

    AZ Alkmaar staat 10 plekken BOVEN Feyenoord.

    Ajax staat boven clubs als ACMilan, Wolfsburg, Lazio, Villareal, CSKA Moskou... Ook allemaal clubs die al jaren geen enkele rol meer spelen zeker? Even het perspectief, Feyenoord staat 1 plek onder FC Astana.. weet jij uit welk land die club komt?
    Vind ik leuk
    soplul +2813
    woensdag 6 juni 2018 om 09:54
    Dat zijn idd clubs die ook niet tot nauwelijks meer een rol spelen ja.....
    My god.
    Vind ik leuk
    Sytz +2969
    dinsdag 24 juli 2018 om 10:24
    Wolfsburg: degradatiekandidaat in Duitsland
    Milan: Haalt de CL al jaren niet eens meer
    Villareal: heeft helaas nooit laten zien in Europa hoe goed ze zijn.

    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:41
    Gast, dan vergeet je voor het gemak even dat Feyenoord al tien jaar aan het puinruimen is geweest. Ajax en PSV zijn er dit seizoen (dus in het heden) compleet kansloos uit geknikkerd. Waar haal je deze onzin vandaan? Feyenoord wil overigens Europees nog wel eens positief verassen
    Vind ik leuk
    Frietbakker +4955
    woensdag 6 juni 2018 om 10:09
    In het heden? Precies 1 jaar geleden stond Ajax in de Europaleague finale.. of is dat te ver in het verleden?
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 10:24
    Precies een jaar later doen ze niet eens mee en verliezen ze van Rosenborg. Niks te zoeken in de cl.
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:16
    Wat betekent PEC Zwolle voor het Nederlandse voetbal?
    Vind ik leuk
    Sytz +2969
    dinsdag 24 juli 2018 om 10:21
    Feyenoord 17/18 CL 3 punten
    PSV 16/17 2 punten

    Het kan dus nog slechter. Niettemin heeft PSV het jaar ervoor de nodige punten binnengehaald.
    Je kan niet echt Feyenoord de schuld geven als Vitesse het moeilijk heeft met Zulte Waregem, Ajax eruit wordt geknikkerd door Rosenborg en PSV het niet op kon brengen tegen FK Osijek.
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:07
    Ik zie PSV wel de groepsfase van de CL overleven dit jaar, en dan moeten we maar hopen dat Ajax en Feyenoord voorbij de kwartfinale van de EL komt. Ik heb het gevoel dat het wel goedkomt.
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:09
    En waarom denk jij dat PSV de groepsfase gaat overleven, wat dus betekent dat ze gaan overwinteren in de CL, waar haal jij dat vertrouwen vandaan?
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:13
    Omdat PSV van alle topclubs het minst Nederlands speelt. En dat Nederlands voetbal (het willen domineren) is toch waarom we nooit ver komen in de CL. Want kwaliteit hebben we wel. En ze hebben het 2x gedaan van de laatste 3x. PSV is niet bang om "lelijk" te spelen als het moet, en daardoor kwamen ze bijna in de kwartfinale in 2015. In 2016 deden ze het minder maar ook niet slecht, maar toen werden ze in de eredivisie ook 3e.
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:16
    De laatste keer dat PSV mee mocht doen in de CL werd het een fiasco. Dat jaar ervoor deden ze het leuk. Tegenstanders in de CL ( het grootste deel ) die je tegenkomt in de poulefase daar zijn Nederlandse clubs gewoon kansloos tegen, leuk dat vertrouwen, maar niet erg realistisch. Overigens moet PSV eerst zich nog zien te plaatsen, ook dat is niet zomaar gedaan.

    Ajax / PSV / Feyenoord, het zijn maar hele kleine dwergjes in het Europese voetbal.
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:21
    Om het laatste CL seizoen van PSV een fiasco te noemen is overdreven. Ze deden het redelijk tegen Bayern en Atletico, en wonnen over 2 wedstrijden van Rostov. Helaas deed Bayern hun sportieve plicht niet waardoor PSV niet doorging in de EL, maar PSV deed het niet zo slecht terwijl ze toch een vrij onmogelijke poule hadden.
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:27
    Je kijkt door je PSV bril, sorry je optimisme is echt nergens op gebaseerd. Straks loot je weer een Bayern, CIty, Atletico en die kans is groot, dan ben je gewoon kansloos als PSV zijnde, net zoals Ajax en Feyenoord dat zouden zijn. Het is geen schande maar wel de realiteit van het Nederlandse voetbal.
    Afgelopen seizoen wisten Ajax en PSV zich niet eens te plaatsen voor de EL, en dan u geloven en denken dat PSV wel even gaat overwinteren in de CL?
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:47
    Afgelopen jaar was een rampjaar. Kijk ik weet dat PSV en Ajax niet in de buurt komen van Bayern etc, maar dat maakt ze niet kansloos. Ze zouden ook jiks zijn vergeleken met Man Utd en Atletico, maar dat bleek toch anders. Met een gunstige loting (lees: geen Barca, Real of Bayern) is er altijd kans.
    Vind ik leuk
    Paul1982 +11404
    woensdag 6 juni 2018 om 09:08
    Voordeel is dat we over 4 jaar op bijna iedereen inlopen, op Oostenrijk zelfs 7 punten :-)
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:10
    Joh of we de Champions League tickets terug kunnen krijgen of niet, ons voetbal ligt op z'n gat. Er moet nog zoveel veranderen eer dat ons niveau weer een beetje omhoog kan. Geld hebben we inmiddels wel, de netwerken voor buitenlandse talenten hebben we ook. Alleen onze eigen talenten moeten beter en langer hier blijven. Er moet sowieso meer routine komen in Nederland. Daar leren ze zoveel meer van dan van een trainer die het maar 1 keer voordoet. Dan dat kunstgras en dan de opzet van de Eredivisie veranderen. Het liefst met Vlaanderen samen (geen Walloniërs, die schoppen altijd overal tegenaan om hun mening door te drammen) maar dat is mijn mening.
    Vind ik leuk
    soplul +2813
    woensdag 6 juni 2018 om 09:13
    Kijk naar de landen, kijk naar oranje....

    We staan daar waar we horen.
    Misschien zelfs nog wel te hoog.

    Geen geld voor top spelers in de ED en kennelijk ook geen goede jeugd meer die we lang kunnen binden.
    Er wordt overal 2e en 3e garnituur gekocht.
    Daar kom je europees niet mee vooruit.
    Vind ik leuk
    De Belsj +931
    woensdag 6 juni 2018 om 09:37
    Héél juist! Een van de weinigen die het begrijpt!
    Vind ik leuk
    dinsdag 24 juli 2018 om 10:08
    Zou je wel willen he domme belg hahaha
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:17
    Olandese sucks
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +4877
    woensdag 6 juni 2018 om 09:20
    Heeft ook te maken dat alle goede resultaten van fc Twente in Europa inmiddels zijn weggevallen.
    Blijft een vreemd verhaal dat de overkoepelende bond (knvb) haar eigen club een kopje kleiner heeft gemaakt en achteraf bleek ook nog vaak onterecht.
    Vind ik leuk
    HanV +3739
    dinsdag 24 juli 2018 om 11:49
    Twente heeft in 2012 en 2013 zelfs 17,2 en 17,7 punten gehaald.
    AZ kwam een keer tot 18,7 en 17,2. PSV tot 20,2, 19,2 en 18,7. Ajax tot 23,8. Van de 8 hoogste scores sinds 2012 zijn er dus 2 van Twente.
    Vroeg beginnen en het serieus oppakken geeft resultaten. Ook al staat 2012 juist daarom niet bekend door de laatste wedstrijd. Eigenlijk zouden we een manier moeten vinden om de sterkste teams voorronden te laten spelen.
    Vind ik leuk
    Budazonen +290
    woensdag 6 juni 2018 om 09:25
    Triest maar waar. Hoeveel punten had Ajax niet bijelkaar gevoetbald toen ze in de EC finale stonden. Ze moeten een keer CL winnen.
    Vind ik leuk
    De Belsj +931
    woensdag 6 juni 2018 om 09:36
    Tja dat komt (gelukkig) nooit meer goed. Ha ha :)
    Vind ik leuk
    dinsdag 24 juli 2018 om 10:08
    Haha domme belg.
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:38
    Portugal 10,4 miljoen inwoners BNP $249 miljard
    Oekraïne 42,4 miljoen inwoners BNP $104 miljard
    België 11,4 miljoen inwoners BNP $470 miljard
    Nederland 17,2 miljoen inwoners BNP $846 miljard

    Als het alleen maar om geld draaide dan zou Nederland toch heel wat hoger moeten staan op de ranglijst.
    Vind ik leuk
    Muscles +623
    woensdag 6 juni 2018 om 10:03
    Perfect beeld van NL teloorgang voetbal. Tijd voor bezinning en hoop op gezamenlijk succes alle NL clubs in Europa dit jaar en komende jaren. Verdeeldheid en clubhaat passen daar niet in
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 10:05
    Dit was een historisch slecht seizoen, ook als je kijkt dat Ajax vorig jaar zelfs de EL finale haalde
    Vind ik leuk
    michelhx +3156
    woensdag 6 juni 2018 om 11:15
    Toch 300 punten ingelopen op de Belgen!
    Vind ik leuk
    HanV +3739
    woensdag 6 juni 2018 om 17:28
    Dit is wel erg negatief gebracht, na een horrorjaar. Nu wordt net gedaan alsof plek 11 ver weg is. Dat is natuurlijk afhankelijk van het komend jaar, maar als Nederland het net zo goed doet als Tsjechië en Zwitserland het komend jaar dan zijn we die weer voorbij en is ook Oostenrijk in zicht. Afgelopen jaar is er ook lang gerekend met Nederland op plek 11, dat bleek achteraf ook goed voor directe plaatsing van de landskampioen omdat de CL-winnaar en de EL-winnaar, en waarom zou dat eenmalig zijn, zich altijd wel rechtstreeks plaatsen voor de CL.
    Vind ik leuk
    JoeyC +1331
    dinsdag 24 juli 2018 om 10:16
    Onze hoop ligt bij Ajax, het Bayern München van Nederland. Maak die woorden waar en pak jaarlijks minimaal 10 punten voor het Nederlands voetbal!
    Vind ik leuk
    Frietbakker +4955
    dinsdag 24 juli 2018 om 10:21
    Sorry hoor maar dit Nederlandse falen komt toch vooral doordat clubs als PSV en Feyenoord een aantal jaar geleden structureel de Europaleague links lieten liggen omdat ze voor het kampioenschap wilden gaan? Hun goed recht overigens maar als je de behaalde punten van Ajax vergelijkt met PSV en Feyenoord dan zie je dat er nogal een verschil is. Bij mijn weten staat Feyenoord ook ver onder het behaalde punten van AZ.
    Vind ik leuk
    Zultkop +3513
    dinsdag 24 juli 2018 om 11:56
    vergeet je eigen club vooral niet in dat rijtje. Juist voor Ajax was de EL veel te min.
    Vind ik leuk
    Frietbakker +4955
    dinsdag 24 juli 2018 om 12:33
    Maar die hebben in de periode afgelopen 5 jaar toch in de finale gestaan?

    PEC heeft inderdaad 1 keer meegedaan, machtige ervaring, wij pretenderen niet dat europees halen onze doelstelling is.
    Vind ik leuk
    !!!AJAX!!! +1464
    dinsdag 24 juli 2018 om 10:22
    No brainer alleen Ajax.
    Vind ik leuk
    Budazonen +290
    dinsdag 24 juli 2018 om 10:25
    Triest is het gewoon voor Nederland! En dan heeft Ajax vorig jaar EC finale behaald. Kunnen ze niet weer opzetten dat alleen de kampioen van het land alleen CL spelen. De beker ec2 cups winners cup. De rest ec3
    Vind ik leuk
    dinsdag 24 juli 2018 om 10:59
    Deze noodkreet lijkt me nu serieus genoeg. Nederlandse clubs, ga ervoor dit jaar! Hoog eindigen in de Eredivisie is leuk, maar als je in Europa presteert, presteer je pas echt wat. Héél Europa heeft Ajax vorig jaar gezien tegen Schalke, Lyon etc. Ik snap niet dat sommige clubs er met de pet naar (hebben) gegooid (PSV met Advocaat). Europa is gewoon minstens zo belangrijk als de Eredivisie. Wat is een seizoen met alleen wedstrijden uit naar Roda en Groningen thuis?

    Laten we samen de handen in een slaan en elkaar supporteren in Europa ipv elkaar de hersens inslaan.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 24 juli 2018 om 11:00]
    Vind ik leuk
    dinsdag 24 juli 2018 om 11:14
    Ajax psv az feyenoord redden het wel vitesse tegen basel word ander verhaal
    Vind ik leuk
    dinsdag 24 juli 2018 om 11:25
    In retroperspectief spijtig dat PEC Zwolle, dit komende seizoen 2018/19 serieus titelkandidaat met haar uitgebalanceerde selectie, geen Europees deelnemer is.
    Vind ik leuk
    dinsdag 24 juli 2018 om 11:26
    België ook lekker bezig geweest afgelopen jaar! Man wat zou een beneliga een verbetering zijn om het aantrekkelijker te maken
    Vind ik leuk
    dinsdag 24 juli 2018 om 11:32
    VP heeft oog voor de juiste pikorde en de vigerende verhouding, gelet op de hiërarchie in het begeleidende polychrome illustratiemateriaal. het wordt hier altoos subliminaler.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 24 juli 2018 om 11:40]
    Vind ik leuk
    dinsdag 24 juli 2018 om 11:36
    Jammer dan dat Heracles niet Europees speelt, die hebben als enige Nederlandse ploeg nog nooit Europees verloren.
    Vind ik leuk
    dinsdag 24 juli 2018 om 11:41
    Een feitje dat gedeeld wordt met onder andere FC Emmen
    Vind ik leuk
    dinsdag 24 juli 2018 om 12:10
    Hebben die Europees gespeeld?
    Vind ik leuk
    HanV +3739
    dinsdag 24 juli 2018 om 12:37
    Op hun veld wel.
    Vind ik leuk
    dinsdag 24 juli 2018 om 12:37
    Dat is uiteraard het criterium niet, tenzij jij je op deze uitbundige dinsdag wenst te vermaken en te buiten wil gaan met en aan semantische en syntactische haarkloverij. Bovendien kwam Arouca een ronde verder. Verliezen is een diffuus en abstract begrip.

    Fijne dinsdag nog!
    Vind ik leuk
    dinsdag 24 juli 2018 om 12:51
    Astanblaft, wat kent die jongen een woordjes.
    Ik heb wel Enig idee wie het is, volgens mij ken ik hem nog uit een vorig leven op Soccernews.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 24 juli 2018 om 12:52]
    Vind ik leuk
    Korm +30979
    dinsdag 24 juli 2018 om 12:30
    wie o wie gaan zich kwalificeren... laat het seizoen maar beginnen
    Vind ik leuk
    dinsdag 24 juli 2018 om 13:08
    Los dat ik vind dat we onze nationale competitie rigoureus aan moeten pakken en moeten omvormen tot een competitie die niet enkel meer nationaal is, is het vechten tegen de bierkaai die UEFA heet als het om de Europese competities gaat. Wij, Denemarken, Zweden, Servie, Belgie etc etc kunnen enkel verliezen op deze manier. Jammer dat de wil tot eenheid van de kleintjes tegen de UEFA er niet is. We zitten opgescheept met walgelijke organisaties als UEFA en FIFA. Wat kan je eraan doen??
    Vind ik leuk
    Mari +6582
    dinsdag 24 juli 2018 om 13:19
    Desalniettemin hoor en lees je zo vaak dat trainers uit het buitenland hier niet gewenst zijn. " we kunnen zelf opleiden"
    Vind ik leuk
    dinsdag 24 juli 2018 om 21:28
    het heet de champions league? oftewel kampioenen competitie. met de huidige variant wordt het gat tussen de grote landen en de kleinere landen groter en groter. laat van elk land inclusief de kleinere landen de kampioen afvaardigen en je hebt een competitie die de naam eer aan doet
    Vind ik leuk
    davidben +4153
    dinsdag 24 juli 2018 om 21:51
    Uefa.com en bekijk de puntenverdeling. Mensen die lullen en lullen zonder de informatie te bekijken zijn niet heel slim, maar blijf hopen en wensen op verlichting bij de 'blinde naïeveling'.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Cruciale top-tien en CL-ticket ver weg: Eredivisie-clubs moéten punten gaan pakken