Europees horrorjaar voor Eredivisie: cruciale top-tien en CL-ticket zijn ver weg

    Europees horrorjaar voor Eredivisie: cruciale top-tien en CL-ticket zijn ver weg

    woensdag 6 juni 2018 om 09:00

    Het Europese voetbalseizoen 2017/18 verliep op z’n zachtst gezegd teleurstellend voor Nederlandse clubs. Feyenoord, Ajax, PSV, Vitesse en FC Utrecht wisten op de fameuze coëfficiëntenlijst van de UEFA slechts 2.900 punten bij elkaar te sprokkelen. Zelfs Cyprus, Azerbeidzjan en Servië deden het stukken beter. Het gevolg: de cruciale top-tien op de UEFA-ranking is en blijft voorlopig mijlenver uit zicht.

    Vijf deelnemers, 24 wedstrijden, vier zeges: het Europese seizoen 2017/18 gaat voor de Eredivisie de boeken in als historisch slecht. PSV werd in augustus uit de voorronde van de Europa League geknikkerd door het nietige Osijek, het dappere FC Utrecht vond z’n Waterloo tegen Zenit Sint-Petersburg en voor Ajax ging het helemaal mis tegen Rosenborg. Feyenoord en Vitesse slaagden er in de groepsfases van respectievelijk de Champions League en de Europa League pas tijdens de laatste speelronde in om hun eerste zege te boeken.

    28 landen
    Om de belabberde resultaten in perspectief te plaatsen: 28 landen (!) verzamelden tijdens 2017/18 méér punten dan Nederland. De Europese afgevaardigden uit Slovenië, Macedonië, Wit-Rusland, Kazachstan – om maar een paar landen te noemen – deden het allemaal beter. In 2016 stond Nederland nog op de tiende plaats op de coëfficientenlijst van de UEFA. Sindsdien is de neergang ingezet. Momenteel staan we op plek veertien, tussen Tsjechië en Griekenland in. Achter de Grieken liggen onder meer Kroatië en Denemarken op de loer.


    De veertiende plaats op de UEFA-ranking is slecht nieuws voor de nabije toekomst. Het directe gevolg is namelijk dat de kampioen twee voorrondes moet spelen om de groepsfase van de Champions League te bereiken. Voor komend seizoen stond dat al vast, ook voor 2019/20 is het definitief het geval.

    Kampioen PSV mazzelde dankzij Liverpool, dat de Champions League-finale bereikte en zich via de Premier League voor de groepsfase van het toernooi kwalificeerde; daardoor schoof er één ticket door en vergaarde PSV een plekje in de play-offs. De ploeg van Phillip Cocu moet nu één in plaats van twee voorrondes overleven om de groepsfase te bereiken. Ajax mag het gaan proberen vanaf de tweede kwalificatieronde van de CL. Feyenoord stroomt als bekerwinnaar in de derde voorronde van de Europa League in; AZ en play-offwinnaar Vitesse moeten al in de tweede kwalificatieronde van de EL aan de bak. 

    Nieuwe verdeling
    In 2017 voerde de UEFA een nieuwe verdeling voor de tickets voor de Champions League en de Europa League in. De top-vier van de coëfficiëntenlijst (momenteel Spanje, Engeland, Italië en Duitsland) krijgt per land vier directe tickets voor het miljardenbal. Landen buíten de top-tien moeten het via één of meerdere voorrondes zien te flikken om zich te plaatsen voor de groepsfase van de Champions League. De opdracht is dus helder: om een rechtstreeks Champions League-ticket te heroveren voor de kampioen van de Eredivisie, zal Nederland in die cruciale top-tien móeten belanden. Dat dit op korte termijn een mission impossible lijkt te zijn, heeft het afgelopen seizoen wel uitgewezen. 

    Onderaan de huidige UEFA-ranking. De berekening en stand worden bepaald op basis van het huidige seizoen plus de voorgaande vier jaargangen. Nederland verzamelde in 2017/18 2.900 punten (4 zeges, 7 remises, 13 nederlagen). Achter elk land staat het totaal aantal punten en - tussen haakjes - het aantal dat afgelopen seizoen behaald werd.

    1.   Spanje - 106.998 (19.714)
    2.   Engeland - 79.605 (20.071)
    3.   Italië - 76.249 (17.333)
    4.   Duitsland - 71.427 (9.857)
    5.   Frankrijk - 56.415 (11.500)
    6.   Rusland - 53.382 (12.600)
    7.   Portugal - 47.248 (9.666)
    8.   Oekraïne - 41.133 (8.000)
    9.   België - 38.500 (2.600)
    10. Turkije - 35.800 (6.800)
    11. Oostenrijk - 32.850 (9.750)
    12. Zwitserland - 30.200 (6.500)
    13. Tsjechië - 30.175 (5.500)
    14. Nederland - 29.749 (2.900)
    15. Griekenland - 28.600 (5.100)
    16. Kroatië - 26.000 (5.125)
    17. Denemarken - 25.950 (5.250)
    18. Israël -21.750 (5.625)
    19. Cyprus - 21.550 (7.000) 
    20. Roemenië - 20.450 (2.900)

    Plaats een reactie

    RtdDub +8479
    woensdag 6 juni 2018 om 09:02
    Toch nog steeds beter gedaan dan die Belgen waarvan iedereen vond dat we toch vooral hun competitie opzet moesten volgen want dan zou het europees zoveel beter gaan.....
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:05
    Die opzet is stiekem ook de natte droom van de topclubs in NL. Betekent meer geld voor hen en minder voor de "kleinere". Iedereen is daar bij gebaat...
    Vind ik leuk
    RtdDub +8479
    woensdag 6 juni 2018 om 09:25
    Wil best geloven dat de topclubs naar 16 clubs in de eredivisie willen.
    Maar zo'n Belgische opzet werd tamelijk massaal weggestemd.
    Het is ook te bizar voor woorden die opzet.
    Als je dit seizoen een seizoenkaart voor KV Mechelen had bijvoorbeeld, begon je zomerstop al half maart.
    Vind ik leuk
    Ruud40 +11024
    woensdag 6 juni 2018 om 11:04
    Het laatste waar je aan moet denken is inderdaad de Belgische opzet voor de competitie.

    Als je iets wil met de topclubs onderling zou ik zeggen schaf de EL play offs af en start met een League Cup waarin de bovenste acht of twaalf van het afgelopen seizoen in twee poules tegen elkaar spelen. Daarna kruisfinales en een finale op neutraal terrein.

    Voordeel: Extra topwedstrijden voor de grote clubs wat ze zo graag willen, extra TV gelden want meer wedstrijden, je gaat van 3 naar 4 te winnen prijden (Kampioen, Beker, JC schaal en League cup) en de toeschouwers van de 1e 30 wedstrijden zitten niet voor een soort spek en bonen te kijken.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +3943
    woensdag 6 juni 2018 om 09:17
    België staat 9e en Nederland 14e ....
    Vind ik leuk
    Cazzy +1178
    woensdag 6 juni 2018 om 09:22
    Behaalde punten 2.900 tegenover 2.600
    Vind ik leuk
    RtdDub +8479
    woensdag 6 juni 2018 om 09:23
    Het wordt me steeds duidelijk waarom je altijd het onverdedigbare probeert te verdedigen.
    Je leest dingen zoals jij ze wilt lezen, niet zoals de overige mensheid het leest.

    Hier ik help je:
    Aller, aller eerste zin
    "Het Europese voetbalseizoen 2017/18 verliep op z’n zachtst gezegd teleurstellend"

    En in dat seizoen heeft Nederland, hoe slecht het ook was, nog steeds beter gedaan dan de Belgen (2,9 tegenover 2,6 punten)

    Vind ik leuk
    J. Staatsen +3943
    woensdag 6 juni 2018 om 09:27
    Dat België afgelopen seizoen nog iets slechter presteerde dan Nederland onkent ook niemand, maar jouw conclusie klopt niet.

    Jij voert het aan dat de Belgische competitie opzet helemaal niet tot betere Europese resultaten leidt.
    Terwijl de Belgen Europees gewoon beter presteren dan Nederland ( zie ranglijst).
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    RtdDub +8479
    woensdag 6 juni 2018 om 09:42
    Rond de plaatsen waar NL en Belgie staan heb je het dan vooral over uitschieters in 1 seizoen of 1 ploeg die echt top is (Zwitserland met Basel, Ukraine met Donetsk, Oostenrijk met RB)
    2016\17 was een geweldig jaar voor de Belgische clubs.
    Wat men even vergeet te checken is hoe die Belgische ploegen zo ver kwamen.

    Neem de 1/16de finales bijvoorbeeld
    Anderlecht - Zentith 2-0 de return Zentih - Anderlecht 3-0 en de blessure tijd start en het eerste en enige schot op doel van Anderlecht vliegt er in.
    Gent - Spurs 1-0 Spurs- Gent 2-2 Spurs met 10 man na 40 minuten doordat Delle Ali weer eens kortsluiting had, Kane i neigen doel in de 20ste en voor de rest geen schot op doel tegen 10 man

    1/8ste finales loten er 2 belgen tegen elkaar dus dat levert altijd punten op voor Belgie


    Die prestaties waren er niet omdat ze zo ongelooflijk goed speelden, die werden gewoon met alle geluk van de wereld gehaald.


    https://www.uefa.com/memberassociations/uefarankings/country/seasoncountry/season=2014/index.html

    Hier kan je per jaar vergelijken.
    Die ranglijst gaat over de laatste 5 seizoen.
    Speel er maar mee en kom tot de conclusie dat het elkaar weinig ontloopt behoudens dan het freak seizoen wat ze in 16\17 hadden.
    Nederland is in de 5 jaren vaker boven Belgie geeindigd dan onder ze maar dan was het 5 om 4 punten.

    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +3943
    woensdag 6 juni 2018 om 10:01
    Oké , België heeft
    al 5 jaar geluk ....
    Vind ik leuk
    RtdDub +8479
    woensdag 6 juni 2018 om 10:07
    Als dat je conclusie is die je uit mijn reactie weet te trekken ben je verder de weg kwijt dan menselijk mogelijk is.
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +3943
    woensdag 6 juni 2018 om 10:59
    Je kunt draaien tot je een ons weegt , maar er is maar 1 conclusie mogelijk en dat is dat België de afgelopen 5 seizoenen een stuk beter presteert en aanzienlijk hoger staan op de ranglijst.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    RtdDub +8479
    woensdag 6 juni 2018 om 11:10
    Het is echt stukken makkelijker tegen een muur praten dan tegen jou.

    Kijk nou gewoon die link na en zie dat er de afgelopen 5 jaar, 2x beter door nederlandse clubs is gepresteerd, 2x door de Belgen en 1x was het allebei even beroerd.
    Enige wat het verschil maakt op de ranglijst is het 16\17 waar in de belgen 62,5 punten pakte en Nederland 45.
    Andere seizoenen pakten ze allebei rond de 5 punten per seizoen.
    Kortom, over 4 jaar loopt Nederland 17 punten in op de Belgen zonder dat er een bal is getrapt wanneer de resultaten van 16\17 vervallen

    Kortom, je lult, zoals gebruikelijk bij andere onderwerpen, gigantisch uit je nek met je "stuk beter"

    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +3943
    woensdag 6 juni 2018 om 12:03
    Ja, ALS je het beste seizoen van België niet meetelt dan doet Nederland het ongeveer Net zo goed.....

    Koekkoek

    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 13:16
    Heeft dit te maken met de competitieopzet of met de spelinterpretatie van de Belgen?

    Dat de Belgen het beter doen is een feit. Dat de Belgische competitie sterker is dan de Nederlandse betwijfel ik al. Dat dit dan zou moeten komen door de opzet, is nog een ding wat ik hard in twijfel trek. Deze opzet is nergens in Europa toegepast bij de top 20 competities. Dus, waarop is gebaseerd dat de Belgen per definitie de juiste keuze hebben gemaakt?
    Vind ik leuk
    RtdDub +8479
    woensdag 6 juni 2018 om 13:51
    Je eigen woorden:
    "Je kunt draaien tot je een ons weegt , maar er is maar 1 conclusie mogelijk en dat is dat België de afgelopen 5 seizoenen een stuk beter presteert "

    Ja, gaat het hier over structureel beter of over 1 seizoen beter?

    Kan je wel je lolbroek en je paljas aantrekken met koekkoek maar je blijft maar proberen je gelijk te halen terwijl je zoals gewoonlijk jezelf zelfs tegenspreekt.

    See You Next Tuesday

    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 13:45
    Wat je vergeet toe te voegen is dat de Nederlandse clubs een tijd met 1 ploeg meer Europees hebben gespeeld dan Belgie wat ervoor zorgde dat hun totaal aantal punten door 6 werd gedeeld in plaats dan door 5. We hebben zelfs is een seizoen met 7 clubs europees gespeeld. Die 6e club lag er meteen uit waardoor de andere clubs meer punten dan normaal moesten halen.
    Vind ik leuk
    Castromann +5243
    woensdag 6 juni 2018 om 09:33
    Kan mij iemand uitleggen waarom belgie zo hoog staat tov ned? Hebben de laatste jaren toch ook weinig tot niets gepresteerd. Terwijl ned met ajax de finale europaleague en psv 2jr geleden overwinrtering cl hebben gehaald....
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:43
    De Belgen hebben een aantal jaren op rij redelijk wat punten gepakt in de EL maar ook in de CL. Waar onze clubs het toch echt een aantal jaren hebben laten lopen. uitschakeling poulefase of voorronde EL enz enz.

    Belgische clubs gingen er in de poulefase wel altijd voor en stonden zo ook wel eens gewoon met 3 of 4 in de 16e finale. Overwinningen zijn punten in dit systeem.

    Het kost Nederland gewoon grandioos veel punten als een club in de voorronde van een toernooi uitgeschakeld word, want alle punten die je in een jaar haalt wordt door het totaal aantal clubs gedeeld. Dus Ajax haalde weliswaar 1 jaar finale EL, maar de punten in verhouding zijn niet veel als dat door 5 of 6 clubs gedeeld word die dat jaar hopeloos faalde.

    Vind ik leuk
    Castromann +5243
    woensdag 6 juni 2018 om 09:46
    Ow ok.... thx voor de info ;-)
    Vind ik leuk
    HupHolland +800
    woensdag 6 juni 2018 om 09:57
    En de clubs/landen die automatisch voor de groups fase seeded kwalificeren halen natuurlijk altijd veel meer punten.

    Zelfs met uitzonderlijke resultaten, zal het Nederlandse clubs minstens 10 en eerder 20 jaar kosten om zo'n in zo'n positie te komen. Sterker nog, als een Nederlandse club volgend jaar zowel de finale in de CL, als in de EL verlieszen, dan nog moeten ze gewoon voorronden, net zoals dit jaar spelen.

    Dit hele systeem deugt voor geen meter.
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 10:58
    Dat sowieso niet,

    Wel blij dat die fair-play tickets eruit zijn.

    Voor Go- Ahead (was het geloof ik toen) was het natuurlijk fantastisch om mee te maken, maar voor het NL-voetbal gewoon ruk. Go - Ahead wordt gegarandeerd in de eerste voorronde uitgeschakeld maar die punten werden wel weer door een club extra gedeeld dat jaar...
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:47
    Je hebt even niet opgelet, verleden jaar stonden er 3 ploegen in de kwartfinale van de el
    Vind ik leuk
    RtdDub +8479
    woensdag 6 juni 2018 om 09:51
    Belgie pakte 62,5 punt in 16\17
    Ondanks Ajax was er toch nog een verschil van 17 punten met Nederland.

    Andere jaren was Nederland meestal wat beter maar was het verschil hooguit 1 punt.
    Gaat over 5 jaar, dat lijstje. Dus over 4 jaar valt 16\17 weg voor Belgie en staan ze waarschijnlijk gewoon weer waar ze horen
    Vind ik leuk
    mcmodd +19744
    woensdag 6 juni 2018 om 13:39
    Belgie verdient derhalve een betere plaats op deze ranglijst, dankzij de prestaties in 16/17. Als Nederland er zo’n jaar bij had gehad, dan waren er ook meer punten naar Nederland gegaan. Dus kan je zeggen dat Belgie het over 5 jaar gemiddeld beter deed en terecht 5 plaatsen hoger staat.
    Vind ik leuk
    RtdDub +8479
    woensdag 6 juni 2018 om 13:58
    Nee..... laatste 5 jaar hadden 4 vergelijkbare resultaten. beide hadden 1 uitzonderlijk goed jaar (16\17) waarbij het voor Belgie zelfs extreem uitzonderlijk goed was.
    Dat maakt dan dat ze inderdaad, terecht, wat plaatsjes hoger staan, structureel gezien zijn ze echter niet beter.



    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 13:42
    Wat veel mensen over het hoofd zien is dat Nederland van die laatste 5 jaar 3 seizoenen met 1 ploeg meer speelde dan Belgie. En het totaal aantal punten wordt door het totaal aantal ploegen gedeeld. Omdat Nederland een ploeg meer had werd het door 6 gedeeld in plaats van 5 (Belgie) waardoor Belgie makkelijker punten kon verzamelen.

    Ik kan me herinneren dat er een seizoen was waar Go Ahead Europees speelde.
    Vind ik leuk
    Entombed +593
    woensdag 6 juni 2018 om 09:27
    De Belgen staan er alleen 'ietsje' beter voor.
    Vind ik leuk
    GREY/WHITE +13671
    woensdag 6 juni 2018 om 09:29
    Vreselijk die Belgische competitie opzet
    Vind ik leuk
    Gustavo +4770
    woensdag 6 juni 2018 om 09:33
    Typisch Nederlands om te wijzen naar een nog slechter presterend land dan om kritisch naar jezelf te kijken.

    Ja maar hunnie....
    Vind ik leuk
    RtdDub +8479
    woensdag 6 juni 2018 om 09:56
    Gaat het me niet om.

    Ongeveer een jaar geleden liep de niet nadenkende meute om het hardst te roepen dat we toch vooral de Belgisch competitie opzet moesten gaan volgen want die hadden zulke geweldige Europese resultaten. Ja... in 16\17 seizoen was dat inderdaad zo.
    De jaren daar voor en nu 1 jaar later is er van dat geweldige presteren weinig over maar we hadden als die lui hun zin hadden gekregen nu wel met een net zo dramatische competitie opzet gezeten als die Belgen.
    Vind ik leuk
    Gustavo +4770
    woensdag 6 juni 2018 om 16:33
    Van mijn part slepen ze Belgie morgen de Noordzee in. Feit is dat Nederland 14e staat.
    Vind ik leuk
    RtdDub +8479
    woensdag 6 juni 2018 om 16:40
    Een land wat de Europeanen met Guy Verhofstadt opzadelt verdient het van de aardbodem genuked te worden.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    Gustavo +4770
    woensdag 6 juni 2018 om 16:41
    Hoppatee.
    Vind ik leuk
    mason +1531
    woensdag 6 juni 2018 om 14:36
    Waar naar gekeken moet worden is. Hoe kan in godsnaam de fifa in 2017 de regels zo veranderen dat de vier grootste voetbal landen al de cl tickets bemachtigen.? De kleine landen worden zwaar benadeeld en klein gehouden. Er is op deze manier voor ons geen kans meer om cl te spelen. Schandalig!
    Vind ik leuk
    Gustavo +4770
    woensdag 6 juni 2018 om 16:32
    Klopt gap. Maar dan nog is de 14e plek een schande.
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:03
    Off-topic.

    De site wordt steeds triester, schelden en trollen de dagelijkse bezigheid van velen op VP.
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:08
    Eens.
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:11
    Helemaal mee eens. Een verzameling racisten en internet gangsters lijkt het soms. Soms reageer ik een paar maandjes niet meer, dan heb ik t echt even gehad
    Vind ik leuk
    Deck010 +1639
    woensdag 6 juni 2018 om 09:23
    Helemaal mee eens AFC Ajax & RSC Anderlecht.
    Ergste is nog wel dat we allemaal voor ons eigen cluppie zijn en elkaar af en toe een beetje zieken, maar puntje bij paaltje blijkt dat al onze clubs het gewoonweg kut hebben gedaan in Europa.
    Vind ik leuk
    Korm +28782
    woensdag 6 juni 2018 om 09:23
    ben het helemaal met je eens... jammer inderdaad!
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:23
    Amen
    Vind ik leuk
    Gustavo +4770
    woensdag 6 juni 2018 om 09:36
    Valt wel mee. Het zijn er maar een stuk of 10 die steeds met nieuwe accounts komen rellen.

    Een gebrek aan humor in combinatie met een leeg leven zorgt voor ontevredenheid in hun hoofdjes.
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:49
    Ze kunnen het toch koppelen via het ip adres, het maakt ze gewoon geen klote uit
    Vind ik leuk
    RtdDub +8479
    woensdag 6 juni 2018 om 09:57
    Maar de notificaties hebben inmiddels weer wel meer dan de 6 laatste in beeld.
    Duurt effe, maar dan heb je ook weer gewoo nwat je altijd had.
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:03
    Nou Nederland sla jullie slag
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:04
    Het is allemaal de schuld van de zwakke Nederlandse competitie en alles moet geoorloofd zijn om de traditionele top 3 in het zadel te heisen, de wens van de bestuurders van deze clubs.

    Onder andere terug te zien in het voorstel voor herindeling van de Eredivisie.

    Jammer dat de Europa Cup pas sinds 2 jaar belangrijk genoeg is. Daarvoor stuurde PSV en Ajax als het even kon liever een B-elftal het veld in. Want landskampioen worden van die zelfde "zielige" competitie wordt belangrijker geacht.
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:12
    Vergeet je je pilletjes niet te nemen?
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 10:21
    Klasse reactie man! Ben je in groep 4 van school gegaan?

    Bij deze het voorstel van de "topclubs". Dus eigenlijk heb je als PSV recht om tegen Ajax te spelen maar als je nipt 10e wordt ben je bevoordeeld voor potjes tegen de onderste 8. Wat doet dat met transferwaarde, ticketing, sponsorgeld etc. voor deze clubs.

    "Het voorstel omvat ook een sterkere promotie- en degradatieregeling (twee directe plaatsen en twee via play-offs) en een kampioensgroep voor de zes beste Eredivisie-clubs. Zij spelen vervolgens in een onderlinge competitie voor de titel. De winnaar van de poule met de overige tien clubs krijgt volgens de plannen een Europa League-ticket. In 2021 moet kunstgras bovendien taboe zijn en moeten er hogere vergoedingen voor jeugdtransfers zijn."
    Vind ik leuk
    Deck010 +1639
    woensdag 6 juni 2018 om 09:36
    #hansiehansie1, heb je ook enig idee waarom dit zo gedaan wordt? Er valt ook weinig tot geen eer te behalen in de EC. Lekker een doordeweekse wedstrijd moeten spelen op een of ander aftands troosteloos veldje in een Oostblokland voor 500 man. Zeker in de afgelopen jaren waren de reiskosten voor een volledig elftal en staf vaak nog hoger als de opbrengsten. Een kans om ver te komen was ook al niet reëel omdat er clubs als Man U en Atletico mee deden. Moet je dan alles op alles zetten om een ronde verder te komen? Dan wordt het een financiële overweging.
    Vind ik leuk
    Frietbakker +4753
    woensdag 6 juni 2018 om 09:06
    Dat krijg je als Feyenoord de championsleague in gaat.
    Vind ik leuk
    soplul +2219
    woensdag 6 juni 2018 om 09:11
    Ja we hadden ajax moeten sturen die niet eens Rosenborg opzij kunnen zetten :))

    Haha de arogantie man dat je op zo'n manier je muil durft open te trekken.
    Vind ik leuk
    Frietbakker +4753
    woensdag 6 juni 2018 om 09:17
    Ik snap niet waarom je de vergelijking met Ajax maakt.. Volgens mij is dat de enige club die in Nederland Europees nog wel bij de betere hoort, zie ook de europaleague finale van vorig jaar. Misschien moet je de EU coeff. punten van Feyenoord eens vergelijken met Ajax, AZ en Vitesse.
    Vind ik leuk
    soplul +2219
    woensdag 6 juni 2018 om 09:21
    haha die erbij hoort.....mijn god man.....ze speler al jaren net zo goed geen rol meer.
    Incident vorig seizoen en ook alleen maar als figurant voor ManU.

    Maar je scoort lekker wat likes he knullie :)
    Vind ik leuk
    Frietbakker +4753
    woensdag 6 juni 2018 om 09:40
    Ik zal het even voor je opzoeken, je draait nogal om de brei heen.

    Ajax als hoogste Nederlandse club staat op plek 31 - 53.500 punten afgelopen 5 jaar
    PSV plek 40 met 36 punten
    Feyenoord plek 68 met 21.5 punt.

    AZ Alkmaar staat 10 plekken BOVEN Feyenoord.

    Ajax staat boven clubs als ACMilan, Wolfsburg, Lazio, Villareal, CSKA Moskou... Ook allemaal clubs die al jaren geen enkele rol meer spelen zeker? Even het perspectief, Feyenoord staat 1 plek onder FC Astana.. weet jij uit welk land die club komt?
    Vind ik leuk
    soplul +2219
    woensdag 6 juni 2018 om 09:54
    Dat zijn idd clubs die ook niet tot nauwelijks meer een rol spelen ja.....
    My god.
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:41
    Gast, dan vergeet je voor het gemak even dat Feyenoord al tien jaar aan het puinruimen is geweest. Ajax en PSV zijn er dit seizoen (dus in het heden) compleet kansloos uit geknikkerd. Waar haal je deze onzin vandaan? Feyenoord wil overigens Europees nog wel eens positief verassen
    Vind ik leuk
    Frietbakker +4753
    woensdag 6 juni 2018 om 10:09
    In het heden? Precies 1 jaar geleden stond Ajax in de Europaleague finale.. of is dat te ver in het verleden?
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 10:24
    Precies een jaar later doen ze niet eens mee en verliezen ze van Rosenborg. Niks te zoeken in de cl.
    Vind ik leuk
    Rdamjeff +960
    woensdag 6 juni 2018 om 09:16
    Wat betekent PEC Zwolle voor het Nederlandse voetbal?
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:07
    Ik zie PSV wel de groepsfase van de CL overleven dit jaar, en dan moeten we maar hopen dat Ajax en Feyenoord voorbij de kwartfinale van de EL komt. Ik heb het gevoel dat het wel goedkomt.
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:09
    En waarom denk jij dat PSV de groepsfase gaat overleven, wat dus betekent dat ze gaan overwinteren in de CL, waar haal jij dat vertrouwen vandaan?
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:13
    Omdat PSV van alle topclubs het minst Nederlands speelt. En dat Nederlands voetbal (het willen domineren) is toch waarom we nooit ver komen in de CL. Want kwaliteit hebben we wel. En ze hebben het 2x gedaan van de laatste 3x. PSV is niet bang om "lelijk" te spelen als het moet, en daardoor kwamen ze bijna in de kwartfinale in 2015. In 2016 deden ze het minder maar ook niet slecht, maar toen werden ze in de eredivisie ook 3e.
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:16
    De laatste keer dat PSV mee mocht doen in de CL werd het een fiasco. Dat jaar ervoor deden ze het leuk. Tegenstanders in de CL ( het grootste deel ) die je tegenkomt in de poulefase daar zijn Nederlandse clubs gewoon kansloos tegen, leuk dat vertrouwen, maar niet erg realistisch. Overigens moet PSV eerst zich nog zien te plaatsen, ook dat is niet zomaar gedaan.

    Ajax / PSV / Feyenoord, het zijn maar hele kleine dwergjes in het Europese voetbal.
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:21
    Om het laatste CL seizoen van PSV een fiasco te noemen is overdreven. Ze deden het redelijk tegen Bayern en Atletico, en wonnen over 2 wedstrijden van Rostov. Helaas deed Bayern hun sportieve plicht niet waardoor PSV niet doorging in de EL, maar PSV deed het niet zo slecht terwijl ze toch een vrij onmogelijke poule hadden.
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:27
    Je kijkt door je PSV bril, sorry je optimisme is echt nergens op gebaseerd. Straks loot je weer een Bayern, CIty, Atletico en die kans is groot, dan ben je gewoon kansloos als PSV zijnde, net zoals Ajax en Feyenoord dat zouden zijn. Het is geen schande maar wel de realiteit van het Nederlandse voetbal.
    Afgelopen seizoen wisten Ajax en PSV zich niet eens te plaatsen voor de EL, en dan u geloven en denken dat PSV wel even gaat overwinteren in de CL?
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:47
    Afgelopen jaar was een rampjaar. Kijk ik weet dat PSV en Ajax niet in de buurt komen van Bayern etc, maar dat maakt ze niet kansloos. Ze zouden ook jiks zijn vergeleken met Man Utd en Atletico, maar dat bleek toch anders. Met een gunstige loting (lees: geen Barca, Real of Bayern) is er altijd kans.
    Vind ik leuk
    Paul1982 +10353
    woensdag 6 juni 2018 om 09:08
    Voordeel is dat we over 4 jaar op bijna iedereen inlopen, op Oostenrijk zelfs 7 punten :-)
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:10
    Joh of we de Champions League tickets terug kunnen krijgen of niet, ons voetbal ligt op z'n gat. Er moet nog zoveel veranderen eer dat ons niveau weer een beetje omhoog kan. Geld hebben we inmiddels wel, de netwerken voor buitenlandse talenten hebben we ook. Alleen onze eigen talenten moeten beter en langer hier blijven. Er moet sowieso meer routine komen in Nederland. Daar leren ze zoveel meer van dan van een trainer die het maar 1 keer voordoet. Dan dat kunstgras en dan de opzet van de Eredivisie veranderen. Het liefst met Vlaanderen samen (geen Walloniërs, die schoppen altijd overal tegenaan om hun mening door te drammen) maar dat is mijn mening.
    Vind ik leuk
    soplul +2219
    woensdag 6 juni 2018 om 09:13
    Kijk naar de landen, kijk naar oranje....

    We staan daar waar we horen.
    Misschien zelfs nog wel te hoog.

    Geen geld voor top spelers in de ED en kennelijk ook geen goede jeugd meer die we lang kunnen binden.
    Er wordt overal 2e en 3e garnituur gekocht.
    Daar kom je europees niet mee vooruit.
    Vind ik leuk
    De Belsj +893
    woensdag 6 juni 2018 om 09:37
    Héél juist! Een van de weinigen die het begrijpt!
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:17
    Olandese sucks
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +3943
    woensdag 6 juni 2018 om 09:20
    Heeft ook te maken dat alle goede resultaten van fc Twente in Europa inmiddels zijn weggevallen.
    Blijft een vreemd verhaal dat de overkoepelende bond (knvb) haar eigen club een kopje kleiner heeft gemaakt en achteraf bleek ook nog vaak onterecht.
    Vind ik leuk
    Budazonen +178
    woensdag 6 juni 2018 om 09:25
    Triest maar waar. Hoeveel punten had Ajax niet bijelkaar gevoetbald toen ze in de EC finale stonden. Ze moeten een keer CL winnen.
    Vind ik leuk
    De Belsj +893
    woensdag 6 juni 2018 om 09:36
    Tja dat komt (gelukkig) nooit meer goed. Ha ha :)
    Vind ik leuk
    Gustavo +4770
    woensdag 6 juni 2018 om 09:37
    Gaat prima. Niks veranderen. Oranje gaat ook lekker dus het is all good in the hood.
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 09:38
    Portugal 10,4 miljoen inwoners BNP $249 miljard
    Oekraïne 42,4 miljoen inwoners BNP $104 miljard
    België 11,4 miljoen inwoners BNP $470 miljard
    Nederland 17,2 miljoen inwoners BNP $846 miljard

    Als het alleen maar om geld draaide dan zou Nederland toch heel wat hoger moeten staan op de ranglijst.
    Vind ik leuk
    Muscles +208
    woensdag 6 juni 2018 om 10:03
    Perfect beeld van NL teloorgang voetbal. Tijd voor bezinning en hoop op gezamenlijk succes alle NL clubs in Europa dit jaar en komende jaren. Verdeeldheid en clubhaat passen daar niet in
    Vind ik leuk
    woensdag 6 juni 2018 om 10:05
    Dit was een historisch slecht seizoen, ook als je kijkt dat Ajax vorig jaar zelfs de EL finale haalde
    Vind ik leuk
    michelhx +2925
    woensdag 6 juni 2018 om 11:15
    Toch 300 punten ingelopen op de Belgen!
    Vind ik leuk
    HanV +3385
    woensdag 6 juni 2018 om 17:28
    Dit is wel erg negatief gebracht, na een horrorjaar. Nu wordt net gedaan alsof plek 11 ver weg is. Dat is natuurlijk afhankelijk van het komend jaar, maar als Nederland het net zo goed doet als Tsjechië en Zwitserland het komend jaar dan zijn we die weer voorbij en is ook Oostenrijk in zicht. Afgelopen jaar is er ook lang gerekend met Nederland op plek 11, dat bleek achteraf ook goed voor directe plaatsing van de landskampioen omdat de CL-winnaar en de EL-winnaar, en waarom zou dat eenmalig zijn, zich altijd wel rechtstreeks plaatsen voor de CL.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Europees horrorjaar voor Eredivisie: cruciale top-tien en CL-ticket zijn ver weg