'Ik was 22 jaar en zat nog bij Ajax, maar opeens stond ik op het wereldtoneel'

    'Ik was 22 jaar en zat nog bij Ajax, maar opeens stond ik op het wereldtoneel'

    woensdag 13 juni 2018 om 16:41

    Het WK staat op het punt van beginnen en dus gaan de gedachten bij Gregory van der Wiel terug naar 2010, toen het Nederlands elftal de finale haalde. De oud-Ajacied had een basisplaats in Zuid-Afrika.

    "Het toernooi was erg bijzonder. Het was al mooi om in het Nederlands elftal te mogen spelen, maar spelen op een WK, dat kan niet iedereen zeggen. Ik was 22 jaar en zat nog bij Ajax, maar speelde samen met jongens die een stuk ouder waren en al een carrière bij grote clubs achter hun naam hadden", vertelt Van der Wiel op de Ajax-website. "Opeens stond ik op een wereldtoneel, dat was heel speciaal.''

    De sfeer zal Van der Wiel nooit vergeten. "Telkens als we met de bus terugkwamen bij het hotel ging al het personeel buiten staan. Lokale mensen die dansjes deden en muziek maakten. Die Afrikaanse sfeer was super leuk om mee te maken. Op de straten was iedereen vrolijk, dat herinner ik me nog goed. Haha, en we moeten natuurlijk niet de Vuvuzela's vergeten! Ik weet nog wel dat het soms lastig was om een medespeler op 2 of 3 meter afstand te verstaan."

    Het WK had niet het gewenste einde. Arjen Robben kreeg dé kans, maar de teen van Iker Casillas zat dwars. Van der Wiel: "Het enige wat je kan doen op zo'n moment is hopen. Hopen dat die bal erin gaat. Als hij dan via de teen van Casillas naast gaat, breekt je hart op dat moment." Toch kreeg Oranje een rondvaart door de grachten. "Het voelde alsof we het WK hadden gewonnen, het was echt een gekkenhuis."

    Plaats een reactie

    woensdag 13 juni 2018 om 16:48
    Was ook de laatste keer dat ik nog het echte oranje gevoel had nu geef ik er niks meer om.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 13 juni 2018 om 16:48]
    Vind ik leuk
    Barry Engels +31406
    woensdag 13 juni 2018 om 16:50
    Nu heb je er ook niets aan ;-)
    Vind ik leuk
    Zoonvanmnoma +5004
    woensdag 13 juni 2018 om 16:53
    In 2014 toch ook wel wat momentjes gehad hoor met onze gekke Louis.
    Vind ik leuk
    Garrie +3767
    woensdag 13 juni 2018 om 17:14
    Wat voor oranje gevoel? Een dood neutraal kut landje zijn we! Heb nog nooit een wedstrijd van nl gezien waar er daadwerkelijk gezongen wordt! Sterker nog ze zingen ons er in onze eigen stadions uit met ons huttekutte publiek. Triest!
    Vind ik leuk
    Ricklek +1847
    woensdag 13 juni 2018 om 17:46
    zeker na 2000 geboren.. sterke elftallen van oranje van vroeger nooit mee gemaakt
    Vind ik leuk
    woensdag 13 juni 2018 om 17:57
    Bergkamp was onze laatste echt grote
    Vind ik leuk
    woensdag 13 juni 2018 om 18:31
    Robben en Sneijder zijn ook oranje legendes maffie
    Vind ik leuk
    Red de Kuip +1554
    woensdag 13 juni 2018 om 19:12
    Van persie mag daar ook wel bij.
    Vind ik leuk
    maandag 25 juni 2018 om 08:43
    Maar een speler van het niveau bergkamp is er nooit meer geweest....
    Vind ik leuk
    companen +1108
    woensdag 13 juni 2018 om 18:13
    Knulletje is pas uit de luiers toernooi in 88 grootste gekkenhuis ooit meegemaakt.
    Vind ik leuk
    Garrie +3767
    woensdag 13 juni 2018 om 18:16
    Ben van 82, maar dat jij zover terug moet gaan zegt alles..
    Vind ik leuk
    Barry Engels +31406
    woensdag 13 juni 2018 om 19:42
    Je zou eigenlijk moeten vertellen hoe jammer je het vindt dat je toen pas 6 was en dat je er niks over kunt vertellen omdat je het niet bewust meemaakte....
    Vind ik leuk
    035 +5142
    woensdag 13 juni 2018 om 21:34
    TOP Barry...........
    Vind ik leuk
    Garrie +3767
    donderdag 14 juni 2018 om 05:23
    Jij zou eigenlijk moeten vertellen hoe jammer je het vindt dat jij nog niet bewust was op je 6e en alles van rond die leeftijd vergeten bent..
    Vind ik leuk
    Sanders +3545
    donderdag 14 juni 2018 om 09:14
    Garrie begint nu al een beetje zo’n depressieve oude zak te worden die voor eeuwig blijft hangen in het “vroeger was alles beter”
    Vind ik leuk
    Garrie +3767
    donderdag 14 juni 2018 om 09:24
    Shit, jij kunt echt niet lezen hè ventje? Gelukkig zit je nog op school...
    Vind ik leuk
    Sanders +3545
    donderdag 14 juni 2018 om 09:25
    Vertel, wat heb ik verkeerd gelezen?
    Vind ik leuk
    Garrie +3767
    donderdag 14 juni 2018 om 09:49
    Ben je leraar niet. Vraag maar aan je vader of moeder..
    Vind ik leuk
    Sanders +3545
    donderdag 14 juni 2018 om 09:52
    Goed onderbouwt! Tokkie!
    Vind ik leuk
    Garrie +3767
    donderdag 14 juni 2018 om 12:17
    Lees gewoon terug tot mijn eerste reactie en bied dan je excuses aan voor je dommigheid!
    Vind ik leuk
    Sanders +3545
    donderdag 14 juni 2018 om 12:45
    Gedaan, ik zie nog steeds niet wat ik verkeerd heb gelezen. Maar blijkbaar weet je het zelf ook niet.
    Vind ik leuk
    Barry Engels +31406
    donderdag 14 juni 2018 om 12:24
    Bijna gevat Garrie.... ga nu maar weer lekker pap eten....
    Vind ik leuk
    Garrie +3767
    donderdag 14 juni 2018 om 16:08
    Je hebt wel eens een betere comeback gehad. Maar goed je hoeft ook niet altijd mee te vallen...
    Vind ik leuk
    maandag 25 juni 2018 om 08:45
    Als je niet kinderachtig beny Garrie, dan moet je vast en zeker homo zijn...pffff
    Vind ik leuk
    Garrie +3767
    maandag 25 juni 2018 om 19:39
    Verklaar je nader?..
    Vind ik leuk
    zaterdag 30 juni 2018 om 11:15
    Alleen homo s pijpzeiken zo
    Vind ik leuk
    Garrie +3767
    zaterdag 30 juni 2018 om 13:20
    Je bent dus een homo.. So what!
    Vind ik leuk
    donderdag 5 juli 2018 om 09:58
    Padam tsss.......volgens mij heb je ook moeite met lezen
    Vind ik leuk
    Garrie +3767
    donderdag 5 juli 2018 om 10:00
    Zaadslikker uit rotjeknor
    Vind ik leuk
    donderdag 5 juli 2018 om 10:09
    Padam tsss, niet ineens omdraaien eikelbijter. Je hoeft je niet te schamen ouwe kontenbonker
    Vind ik leuk
    Garrie +3767
    donderdag 5 juli 2018 om 11:21
    Leuk dat je reageert, chocoprins! Volgens mij ben je aan vragen naar een enkeltje darmstad..
    Vind ik leuk
    woensdag 13 juni 2018 om 17:35
    Juichen voor de Belgen of Marokko. Pleister op de wond
    Vind ik leuk
    PRICE +33666
    woensdag 13 juni 2018 om 17:38
    Goeie tijden slechte tijden,wie weet misschien over 4 jaar doen we het weer goed en juich jij ook weer
    Vind ik leuk
    Aspers +458
    woensdag 13 juni 2018 om 18:19
    En dat Oranje in 2010 had niet eens iets met NL voetbal te maken! Vreselijk slechte poule wedstrijden ook, vooral tegen japan. Geef mij 1998 maar. Beste NL wat ik ooit heb gezien (was te jong in 74)
    Vind ik leuk
    Kuip +7007
    woensdag 13 juni 2018 om 20:15
    Het beste Oranje was in 1974. Maar het Oranje direct na 2010 in de EK -kwalificatie (onder van Marwijk)was ook wonderbaarlijk sterk en fantastisch om te zien. Iedereen lijkt dat te zijn vergeten. Robben en Sneijder waren op hun best. Affelay en Strootman leken het feest compleet te maken.
    Door de kruisbandblessures van de laatste twee is de kers op de taart er nooit gekomen.
    Vind ik leuk
    maandag 25 juni 2018 om 08:46
    En op het ek gingen we roemloos naar huis, kansloos tegen portugal
    Vind ik leuk
    14forever +8500
    woensdag 13 juni 2018 om 19:37
    Om eerlijk te zijn, weet ik de wedstrujdschema niet eens. Begint het niet een deze dagen?
    Vind ik leuk
    AlwaysMe +1889
    woensdag 13 juni 2018 om 20:06
    zegt eigenlijk voldoende.. Schijnbaar is men zo verwend hier dat men alleen achter hun land kan staan als ze succes hebben. Neem eens een voorbeeld aan de Ieren of de mensen uit IJsland.
    Vind ik leuk
    Ramon89 +309
    woensdag 13 juni 2018 om 22:02
    Maar hoe doe je dat als ze helemaal niet meedoen?
    Vind ik leuk
    Zultkop +4280
    woensdag 13 juni 2018 om 16:49
    Je bent op je hoogtepunt gestopt, Gregooria. Daar kan Rafje een puntje aan zuigen.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 13 juni 2018 om 16:49]
    Vind ik leuk
    AllAdIn +15027
    woensdag 13 juni 2018 om 16:51
    Dan had hij na dat WK moeten stoppen..
    Vind ik leuk
    Barry Engels +31406
    woensdag 13 juni 2018 om 16:50
    Weet je nog..... toen.....
    Vind ik leuk
    AllAdIn +15027
    woensdag 13 juni 2018 om 16:51
    Toen was geluk heel gewoon...
    Vind ik leuk
    LargoWynch +1176
    woensdag 13 juni 2018 om 16:51
    En dat typeert Nederland ten voeten uit, een volksfeest vieren als je tweede bent geworden. Hier is dat prijzenswaardig, in Duitsland of Brazilië snappen ze daar niets van. Je bent immers eerste verliezer. Dat is het verschil tussen Nederland en landen met een echte topsportcultuur en de noodzakelijke winnaarsmentaliteit. Niemand is geïnteresseerd in een vaart door de grachten, je hebt het WK verloren. Typisch Nederland, overwegend carnavalspubliek.
    Vind ik leuk
    mcmodd +22820
    woensdag 13 juni 2018 om 16:55
    Dat is met clubs als Ajax ook, dan is het ook echt een typisch Nederlandse club. Tweede worden is in mijn ogen ook een eer, om daar dan om door de grachten te gaan ploegen vind ik wel te ver gaan. Gewoon je boekenbon ophalen en verder in stilte genieten is mooi zat.
    Vind ik leuk
    woensdag 13 juni 2018 om 17:40
    Net zoals europa League finale van Ajax,hebben nog altijd een stijve plasser van de de verloren finale
    Vind ik leuk
    Olfie +4262
    woensdag 13 juni 2018 om 17:45
    Dat niet, maar heb wel genoten van de weg naar de finale. Was mooi om mee te maken :)
    Vind ik leuk
    maandag 25 juni 2018 om 08:48
    Meer geluk als wijsheid hoor....
    Vind ik leuk
    mcmodd +22820
    woensdag 13 juni 2018 om 17:54
    Ja, ook tweede dus. Ik heb er bijzonder veel respect voor hoe ver Ajax in de EL-finale kwam, met heel fris en attractief voetbal, dus trots mag op zijn plaats zijn. Toch zat er, gezien de finale, ook echt niets meer in.
    Vind ik leuk
    Vermeer1989 +3201
    woensdag 13 juni 2018 om 19:27
    Ajax was de enige ploeg in de finale die ging voetballen, Mourinho zijn tactiek is eigenlijk geen prijs waard.
    Helaas hebben ze wel verdiend gewonnen.
    Vind ik leuk
    ForzaVVV +866
    woensdag 13 juni 2018 om 19:02
    Daar mogen ze in Amsterdam toch best wel trots op zijn!
    Vind ik leuk
    woensdag 13 juni 2018 om 17:22
    mooie opmerking
    zet jij dan ook ff jouw medesupporters recht die blijven praten over een verloren EL finale vorig jaar .....
    Vind ik leuk
    VP Eindbaas +2701
    woensdag 13 juni 2018 om 17:39
    touché :)
    Vind ik leuk
    ForzaVVV +866
    woensdag 13 juni 2018 om 19:00
    Is dit vorig jaar gevierd dan in Amsterdam!
    Vind ik leuk
    woensdag 13 juni 2018 om 19:55
    nee maar wel dagelijks hier op VP ......nog steeds
    Vind ik leuk
    ForzaVVV +866
    woensdag 13 juni 2018 om 20:06
    Dat is mij nog niet opgevallen!
    Vind ik leuk
    raoul88 +745
    woensdag 13 juni 2018 om 16:51
    Ja en nu ben je zo goed als geflopt...!
    Weet je dat ook nog?
    Vind ik leuk
    imho +484
    woensdag 13 juni 2018 om 16:52
    Vroegahh
    Vind ik leuk
    woensdag 13 juni 2018 om 16:52
    Wil ik een keer op die link van die Ajax-website drukken krijg ik een scherm te zien dat ik geen toegang heb voor die site. Pfffffff, wie zijn ze dan wel niet?
    Vind ik leuk
    Zoonvanmnoma +5004
    woensdag 13 juni 2018 om 16:54
    De allergrootste club van Nederland.
    Vind ik leuk
    woensdag 13 juni 2018 om 17:40
    Geweest ..............je vergeet wat .
    Vind ik leuk
    Zoonvanmnoma +5004
    woensdag 13 juni 2018 om 18:37
    Nee hoor gewoon een feit, en dat weet jij ook. Je wil het alleen niet toegeven.
    Vind ik leuk
    maandag 25 juni 2018 om 08:49
    Allergrootste neuzenclub van nederland bedoel je
    Vind ik leuk
    mcmodd +22820
    woensdag 13 juni 2018 om 16:56
    Voor altijd je vijand?
    Vind ik leuk
    woensdag 13 juni 2018 om 17:00
    Dat waren ze al toen ik nog jong was, dus ja voor altijd mijn vijand.
    Vind ik leuk
    035 +5142
    woensdag 13 juni 2018 om 21:37
    Het gaat er niet om wie ZIJ zijn maar wie JIJ bent. hahahaha (geintje)
    Vind ik leuk
    Foebele +54032
    woensdag 13 juni 2018 om 16:58
    Greg was toen vooral druk met zijn fashion hobby, dat vergeet hij er even bij te zeggen.
    Vind ik leuk
    Muscles +718
    woensdag 13 juni 2018 om 17:09
    Ben nog ziek van die teen van Casillas.....drie verloren finales, bah. Ik ga het WK voor NL waarschijnlijk niet meer meemaken
    Vind ik leuk
    haarlemx +432
    woensdag 13 juni 2018 om 17:21
    En daarna is de carierre van van der wiel als een kaars uitgegaan.
    Vind ik leuk
    Meneer Smith +2467
    woensdag 13 juni 2018 om 17:54
    Gregory kan je dat spelletje van de game boy die je hebt geleend van mn broertje teruggeven of betalen ,inmiddels wel met
    20jaar rente :)
    [Reactie gewijzigd op woensdag 13 juni 2018 om 17:54]
    Vind ik leuk
    woensdag 13 juni 2018 om 18:07
    Afgelopen week.....De wedstrijd tegen Italië zat ik te zappen en dacht oh ja.....Nederland speelt.....DAT is mijn gedachte en beleving over het Nederlands elftal momenteel.....diep in de 2-de helft heb ik pas gekeken....
    Vind ik leuk
    Johnny Cash +3332
    woensdag 13 juni 2018 om 18:17
    Justin kluivert lacht en denk , op ze 22 dte nog bij ajax , moet er niet aan denken
    Vind ik leuk
    HupHolland +1999
    woensdag 13 juni 2018 om 18:25
    Weer zo iemand bij Ajax. Als je bij Ajax speelt dan sta je al op het wereldtoneel. PSG is nou niet echt zo indrukwekkend vergeleken met Ajax, maar het betaald meer. Had bij ajax gebleven, dan had je Europese titels kunnen winnen. PSG is kansloos, daarmee win je niks.
    Vind ik leuk
    Teamgeest +1656
    woensdag 13 juni 2018 om 21:38
    Manoman krijgen we deze posts van alle geflopte ajasieden weer pfffffff
    Vind ik leuk
    woensdag 13 juni 2018 om 23:11
    Volgens mij maakte hij meer werk voor zijn tattos dan voor Ajax
    Vind ik leuk
    Padason +952
    donderdag 14 juni 2018 om 03:52
    Was wel idioot die rondvaart, als nummer 2 vind ik dat waardeloos. Alleen de winnaar mag dat. Kijk naar bijvoorbeeld olympische speler, daar heb je zelfs de loser vlucht.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    'Ik was 22 jaar en zat nog bij Ajax, maar opeens stond ik op het wereldtoneel'