Ik woog 150 kilo en bereikte het punt dat ik amper dertig meter kon wandelen

    "Ik woog 150 kilo en bereikte het punt dat ik amper dertig meter kon wandelen"

    donderdag 14 juni 2018 om 14:49

    Ahmed Hossam, beter bekend als Mido, heeft het roer omgegooid. In vijf maanden tijd raakte hij bijna veertig kilo kwijt, vertelt de oud-spits van Ajax in een groot interview met The Guardian.

    Mido (35) zette vijf jaar geleden een punt achter zijn carrière. Blessures en andere fysieke ongemakken ontnamen hem het plezier in voetballen. Vervolgens ging het pas écht bergafwaarts. "Ik woog 150 kilo en bereikte het punt dat ik amper dertig meter kon wandelen. Als ik dat wel deed, kreeg ik pijn in mijn rug, knieën en gewrichten", vertelt Mido aan The Guardian.

    "Ik herinner me dat ik met drie vrienden van mijn boot stapte en we een paar honderd meter naar een eiland moesten lopen. Het zand was zwaar en de zon scheen fel. Ik zei: Ik kan niet lopen. Ik moest een half uur blijven zitten. Ik was 34. Dat was het kantelpunt voor mij."

    Mido keek de dood naar eigen zeggen in de ogen. "Ik ging naar de dokter. Hij vertelde me: Je gaat voor je veertigste dood als je zo doorgaat." De Egyptenaar veranderde zijn eetpatroon drastisch. "Ik eet geen gefrituurd eten meer, geen rood vlees, geen zout en geen suiker. Ik zwem, squash en voetbal. Maar zeventig procent draait om wat je eet."

    Plaats een reactie

    Ajacied_8 +8486
    donderdag 14 juni 2018 om 14:54
    Is dit dan de dikste oud-prof ooit geweest met zijn 150 kilo? Of zijn er nog zwaardere geweest? Dat was voor de volledigheid van het artikel een kleine moeite geweest om uit te zoeken.
    Vind ik leuk
    Sargon +1105
    donderdag 14 juni 2018 om 14:55
    Boskamp?
    Vind ik leuk
    Panenka +3356
    donderdag 14 juni 2018 om 14:57
    Boskamp is een fitte slanke god man xD
    Vind ik leuk
    Spartan +4807
    donderdag 14 juni 2018 om 15:10
    Ronaldo
    Vind ik leuk
    The Iceman +4617
    donderdag 14 juni 2018 om 15:11
    El Gordo heeft de 112 kg aangetikt.
    Vind ik leuk
    Spartan +4807
    donderdag 14 juni 2018 om 15:21
    Niet meer?
    Vind ik leuk
    The Iceman +4617
    donderdag 14 juni 2018 om 15:29
    Voor zover ik kan vinden niet. Ronaldo is er volgens mij ook nooit zo erg aan toe geweest dat hij moeite had om 30m te lopen. Die trapte nog weleens een balletje met z'n vette lijf.
    Vind ik leuk
    Deck010 +1639
    donderdag 14 juni 2018 om 16:12
    Ik denk dat Jonny van de Beukering ook zo iets woog toen hij naar Feyenoord kwam. Als hij een sprint inzette begon de tweede ring te trillen. Ik vermoed dat hij de reden is voor de discussie over een nieuw stadion.
    Vind ik leuk
    Zultkop +2878
    donderdag 14 juni 2018 om 16:56
    Ik hoop dat ie nooit samen in het veld heeft gestaan met Pizzaboy Verhoeven, dan was er een stadion uit elkaar getrild.
    Vind ik leuk
    Kevinm +1674
    donderdag 14 juni 2018 om 14:57
    Ik denk dat Higuain ook in de buurt kwam toen hij zich bij Juventus meldde
    Vind ik leuk
    The Iceman +4617
    donderdag 14 juni 2018 om 14:57
    Erica Terpstra kwam wel in de buurt.
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 14:58
    Maradonna misschien?
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 15:02
    Johnnie van de burgerking
    Vind ik leuk
    Manolo +2319
    donderdag 14 juni 2018 om 15:03
    je was me nèt voor, maat.
    Vind ik leuk
    Manolo +2319
    donderdag 14 juni 2018 om 15:03
    Wil Jhonny vd Burgerking zich z.s.m. melden bij de redactie?
    Vind ik leuk
    The Iceman +4617
    donderdag 14 juni 2018 om 15:09
    Voor de liefhebber: het team dat Jhonny traint (MASV) speelt volgend jaar in de KNVB beker, met Nicky Hofs en Tim Cornelisse.
    Vind ik leuk
    Janzijnvader +13678
    donderdag 14 juni 2018 om 15:13
    Leven die ook nog? Dat is wel leuk! Thx voor deze info :)
    Vind ik leuk
    The Iceman +4617
    donderdag 14 juni 2018 om 15:19
    Haha ja ze spelen eigenlijk in MASV 3, maar ze werden er voor de districtsbeker bijgehaald. Mooi verhaal over het kampioenschap van MASV 3 trouwens:

    https://www.ad.nl/offside/hofs-en-cornelisse-kampioen-met-masv-3-na-verdachte-monsterscores~a52db45f/
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    Manolo +2319
    vrijdag 15 juni 2018 om 11:19
    Hahahaha dat is inderdaad wel héél verdacht! :)
    Vind ik leuk
    The Iceman +4617
    vrijdag 15 juni 2018 om 11:24
    Gewoon je doelsaldo zowat verdubbelen in de laatste 2 wedstrijden (tegen de oude club van v Beukering), maar niets aan de hand hoor ;-)
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    RDAMREBEL +389
    donderdag 14 juni 2018 om 15:55
    Nog weleens tegen gevoetbald dat MASV( Malburgen Sportvereniging volgens mij) .Moeilijk cluppie toendertijd( 20 jaar geleden) om van te winnen,ook fanatieke supporters(al waren dat er toen niet meer dan 75). Een echte Arnhemse volksclub,ik mag dat wel!
    Vind ik leuk
    The Iceman +4617
    donderdag 14 juni 2018 om 16:09
    Haha ja de Midden Arnhemse Sportvereniging (wel in Malburgen inderdaad). Nog steeds een echte volksclub, met een coffeeshopeigenaar als geldschieter :p
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    RDAMREBEL +389
    donderdag 14 juni 2018 om 16:15
    Zo heb je in Arnhem legio traditie-amateurcluppies,zoals Arnhemse Boys,ESCA,Arnhemia etc. of de mooie clubs die niet meer bestaan: OAB,GOVA,BVH,WCA en natuurlijk de 2 mooiste namen: Sempre Avanti en Absinentia..........geweldige voetbalhistorie op lokaal niveau in Arnhem!
    Vind ik leuk
    The Iceman +4617
    donderdag 14 juni 2018 om 16:18
    Haha jij kent je klassiekers. Je vergeet alleen De Paasberg.
    Vind ik leuk
    RDAMREBEL +389
    donderdag 14 juni 2018 om 16:36
    Nee,die was ik zeker niet vergeten ,net zomin als Elsweide of Veluwezoom. Maar ik had De Paasberg er niet bijgezet omdat dit een fusieclub is die ontstaan is begin90 jaren(volgens mij). Wel een echte volksclub ook,volgens mij was BVH ook 1 van de clubs die opging in De Paasberg.
    Weet je wat ook een echte volksclub was,voordat het 'grote geld' kwam en ze nog op zondag voetbalde?? De SC Oranje!! Ik heb tegen al deze Arnhemse clubs gevoetbald,vaak harde partijen en een beetje trammelant daar wij( de Edesche Boys uit Ede dus) ook een echte volksclub was,met weinig schuwe jongens ha,ha. Maar na de wedstrijd altijd gezellig daar in de kantines,ondanks wat de uitslag was......leuke tijd!
    Vind ik leuk
    The Iceman +4617
    donderdag 14 juni 2018 om 16:42
    Ja mooi is dat. Oorlog op het veld maar daarna lekker aan de zuip. BVH is trouwens opgegaan in Elsweide. De Paasberg is ontstaan uit een fusie van GOVA en Hertog Hendrik.
    Vind ik leuk
    RDAMREBEL +389
    donderdag 14 juni 2018 om 16:49
    Ah,tof man dat je dat weet,weet ik het ook weer ha,ha
    Vind ik leuk
    The Iceman +4617
    donderdag 14 juni 2018 om 16:52
    Haha ja heb zelf ook een tijdje bij de Paasberg gespeeld, mooie tijden.
    Vind ik leuk
    companen +338
    donderdag 14 juni 2018 om 16:39
    Big Bad John van Celtic.
    Vind ik leuk
    RtdDub +8479
    donderdag 14 juni 2018 om 16:53
    Maceo Rigters

    https://twitter.com/jongsmajongsma/status/555287888662106113
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 22:28
    Maradona?
    Vind ik leuk
    vrijdag 15 juni 2018 om 12:03
    Roy Makaay? Jeetje die is dik
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 14:56
    Voor sommige spelers lijkt het wel een missie om na hun carrière zo snel mogelijk fucking dik te worden..kan het niet begrijpen jaren geleerd goed voor je lichaam te zorgen om vervolgens een hartaanval te kweken
    Vind ik leuk
    The Iceman +4617
    donderdag 14 juni 2018 om 15:01
    Zeker. Moet zeggen dat je dat in Nederland bovengemiddeld vaak ziet bij Arnhemse oud-voetballers: Theo Janssen, Nicky Hofs, Jhonny van Beukering en Andy van der Meyde (die is nu wel weer wat fitter).
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 15:28
    Ja klopt inderdaad dat waren ook onder andere de spelers waar ik op doelde..
    Vind ik leuk
    RedNas +2692
    donderdag 14 juni 2018 om 15:04
    Een kwestie van stoppen met trainen / veel bewegen, maar nog net zoveel blijven eten als tijdens hun actieve carrière. Daar hebben niet alleen voetballers last van.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +19047
    donderdag 14 juni 2018 om 15:11
    Wel gek dat je na 20 jaar ineens ophoudt met bewegen
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 15:30
    Ja daar heb je ook wel een punt hoor..maar ben wel van mening dat deze mensen beter zouden moeten weten..je kan best wel aanleg hebben om dikker te zijn maar als 35 jarige oud prof zoals mido geen energie en kracht meer hebben om bij wijze van spreken naar de wc te gaan is gewoon triest
    Vind ik leuk
    RedNas +2692
    donderdag 14 juni 2018 om 15:43
    Laat duidelijk zijn dat ik het geval van Mido ook triest vind, hij heeft het veel te ver laten komen. Het is echter een gegeven dat ex-topsporters die niet op een goede manier afbouwen of doortrainen, in de eerste jaren na hun carrière vaak enorm aankomen.
    Vind ik leuk
    Nistel +2873
    donderdag 14 juni 2018 om 15:34
    Het is natuurlijk ook dat je zo ongeveer je hele leven alles wat lekker is (de ongezonde dingen dus) moet laten staan ivm je profcarrière en je dan opeens helemaal los kan gaan als die voorbij is. Dan explodeert je lichaam wel. En doordat je dan ook geen intensieve lichaamsarbeid meer hebt train je dat ook niet meer weg.
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 15:39
    Iedere oud topsporter zal het wel op zijn eigen manier invullen..maar gezond is anders..
    Mido lijkt dit zelf nu ook wel in te zien
    Vind ik leuk
    Nistel +2873
    donderdag 14 juni 2018 om 15:43
    Uiteraard, de één gaat los nu het eindelijk 'mag', de ander ziet het belang van goede voeding en beweging ook ná de sportcarrière.
    Vind ik leuk
    MichPSV +2132
    donderdag 14 juni 2018 om 14:57
    Suiker zit in alles dus dat blijf je eten ook al wil je het niet .
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 15:03
    Suiker helemaal mijden gaat inderdaad niet maar als je veel koolhydraten schrapt en suikerbommen scheelt dat al heel veel.
    Vind ik leuk
    dhrwobo +18797
    donderdag 14 juni 2018 om 15:00
    geen gefrituurd eten meer, geen rood vlees, geen zout en geen suiker... pffff dat is toch dood gaan of niet dan?
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +17003
    donderdag 14 juni 2018 om 15:01
    Komt in de buurt :)
    Vind ik leuk
    Nistel +2873
    donderdag 14 juni 2018 om 15:36
    Dat is inderdaad geen leven meer. Dan liever een paar kilo te dik en straks op het eind tenminste van het leven genoten hebben dan altijd maar gestrest op de grammetjes letten. 150 kilo op je 35e (of welke leeftijd dan ook) is dan wel weer het andere uiterste..
    Vind ik leuk
    buddha +7728
    donderdag 14 juni 2018 om 15:06
    en iedereen hier maar zeiken over 1 kroketje van Kramertje ;)
    Vind ik leuk
    #Keizerout +19047
    donderdag 14 juni 2018 om 15:12
    Als Mido dit bij Ajax had gedaan was het een groter probleem geweest.
    Vind ik leuk
    Olfie +3513
    donderdag 14 juni 2018 om 15:46
    Vergeet vd Vaart niet
    Vind ik leuk
    Mass +4026
    donderdag 14 juni 2018 om 15:22
    Johnny " burgerking" Van Beukering?
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    Itsese +3053
    donderdag 14 juni 2018 om 15:36
    Naja ongelijk kan ik hem niet geven.. als je het geld hebt, het leven is te kort voor een salade.
    Vind ik leuk
    haarlemx +424
    donderdag 14 juni 2018 om 15:41
    150kg? zag er meer uit als 350kg. Slimme zet Mido maak je nu toch lekker dit WK mee.
    Vind ik leuk
    michelhx +2925
    donderdag 14 juni 2018 om 16:19
    De titel suggereert dat het hier om Jeroen Verhoeven gaat. Ronaldo is trouwens ook op de goede weg om Mido achterna te gaan als ik de laatste foto's van hem moet geloven.
    Vind ik leuk
    vrijdag 15 juni 2018 om 01:13
    Gewicht en lengte zij beiden een oorzaak. Mensen van rond de twee meter krijgen sowieso vaak meer te maken met rug en gewrichtsklachten. Mido is bijna 2 meter dus dan heb je beiden tegen zitten Op zich is 150 kg niet eens monsterlijk zwaar in verhouding tot lengte al is het natuurlijk verre van het juiste gewicht.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    "Ik woog 150 kilo en bereikte het punt dat ik amper dertig meter kon wandelen"