Ajax-opponent Sturm Graz: bekerwinnaar, jonge trainer en goalgetter in de spits

    Ajax-opponent Sturm Graz: bekerwinnaar, jonge trainer en goalgetter in de spits

    dinsdag 19 juni 2018 om 17:30

    Om de derde voorronde van de Champions League te bereiken, zal Ajax over ruim een maand in een tweeluik moeten winnen van Sturm Graz. De drievoudig kampioen van Oostenrijk eindigde afgelopen seizoen op de tweede plaats in de competitie. Met Heiko Vogel staat sinds januari 2018 een jonge, innovatieve trainer aan het roer bij de club. 

    RB Salzburg bleek in de Oostenrijkse Bundesliga ongenaakbaar in het seizoen 2017/18. Na 36 competitieduels was het gat tussen de kampioen en nummer twee Sturm Graz liefst dertien punten. Na 19 speelrondes stond Sturm Graz overigens nog wel bovenaan, maar na vier nederlagen in vijf duels tijdens de wintermaanden raakte de uiteindelijke kampioen definitief uit zicht. 

    In het Oostenrijkse bekertoernooi was er wél succes voor Sturm Graz. RB Salzburg werd in de finale van de ÖFB Cup met 1-0 verslagen. Voor Die Schwoazn betekende het de eerste hoofdprijs sinds 2011. In dat jaar werd de derde en voorlopig laatste landstitel veroverd. 

    Het winnen van de beker betekende voor Vogel een snel succes. In januari 2018 werd de 42-jarige oefenmeester vastgelegd als opvolger van Franco Foda, die op zijn beurt was benoemd tot bondscoach van Oostenrijk. Vogel - géén verleden als prof - begon zijn carrière als zelfstandig trainer bij FC Basel. Als assistent nam hij in oktober 2011 het roer over van Thorsten Fink. Manchester City werd in december knap verslagen in de Champions League (2-1) en enkele maanden later sleepte Vogel met Basel de landstitel binnen. Het leverde hem blijkbaar weinig krediet op; in oktober 2012, bijna exact een jaar na zijn aanstelling, stond de Duitse coach op straat. 

    Net als Ten Hag
    Vogel keerde in 2013 terug bij Bayern München, de club waar hij ooit als jeugdtrainer begon. Allereerst kreeg Vogel de leiding over het O19-team, later (2015-2017) stond hij aan het roer bij het tweede elftal van Bayern - inderdaad, nét als Erik ten Hag ooit. Enkele maanden na zijn afscheid in juni 2017 werd de jonge coach aangesteld door Sturm Graz. 

    De selectie van de Oostenrijkse topclub bestaat vooral uit spelers uit eigen land. Vedette van de ploeg is Deni Alar (foto). De spits tekende afgelopen jaargang voor twintig competitietreffers. In 2017 debuteerde Alar voor de nationale ploeg. Ook middenvelders Stefan Hierländer en Peter Žulj, verdediger Marvin Potzmann en goalie Jörg Siebenhandl zijn recentelijk opgeroepen voor Oostenrijk, dat - evenals Oranje - ontbreekt op het WK in Rusland. 

    De innovatieve Vogel liet zijn team tijdens de laatste wedstrijden van het voorbije seizoen in een 3-4-1-2 formatie aantreden. Ook opteert hij met Sturm Graz soms voor 4-4-2, met aanspeelpunt Alar voorin en daaromheen een beweeglijke tweede spits. 

    Feyenoord
    Twee keer eerder trof Sturm Graz in Europa een Nederlandse opponent. De club werd in 1991 geklopt door FC Utrecht in de UEFA Cup en in het seizoen 2000/01 was Feyenoord de tegenstander in de derde voorronde van de Champions League. In Oostenrijk won Sturm Graz met 2-1, het duel in De Kuip eindigde gelijk (1-1). Sturm Graz bereikte zo het hoofdtoernooi. Het was ook direct de laatste keer dat de club actief was in de groepsfase van het miljardenbal. De laatste jaren sneuvelde Sturm Graz steeds in de voorronde van de Europa League. 

    De heenwedstrijd tussen Sturm Graz en Ajax vindt plaats op 24 of 25 juli. Een week later staat de return op het programma. De eerste wedstrijd wordt gespeeld in de Johan Cruiijf Arena. Overleeft Ajax het tweeluik met Sturm Graz, dan staan er daarna nog een derde voorronde én een clash in de play-offs voor de deur. 

    Poll

    Overleeft Ajax de tweede voorronde?

    (7804 stemmen)

    Plaats een reactie

    stratumseind +166018
    dinsdag 19 juni 2018 om 17:37
    beter dat cash daar eerst de beste spelers weg koopt
    Vind ik leuk
    Michiel1913 +8749
    dinsdag 19 juni 2018 om 17:41
    Zelfs dan winnen ze nog niet.
    Vind ik leuk
    Zoonvanmnoma +6192
    dinsdag 19 juni 2018 om 18:00
    Jij bent echt net zo'n casettebandje dat blijft hangen. Komt nooit wat nieuws uit.
    Vind ik leuk
    ajax1973 +2337
    dinsdag 19 juni 2018 om 17:40
    een trainer als ten hag dat is dus ook niet veel
    Vind ik leuk
    El Cazador +6097
    dinsdag 19 juni 2018 om 17:45
    Gelijk afmaken in de JCarena, dan kunnen we de week erop rustig aan doen. er is maar een ding dat telt de groeps fase CL, samen met psv
    Vind ik leuk
    dinsdag 19 juni 2018 om 17:55
    Dat rustig aan doen laat maar achterwege,wordt een loodzware opgave dit.
    Vind ik leuk
    Eddepet +45
    dinsdag 19 juni 2018 om 17:45
    SGraz is een maatje te groot voor Ajax. Laat Ajax maar lekker in de EL ballen, daar kunnen ze veel verder komen. Geld hebben ze toch al genoeg.
    Vind ik leuk
    14forever +8510
    dinsdag 19 juni 2018 om 17:57
    Hahahahhaaha trolletje
    Vind ik leuk
    El Cazador +6097
    dinsdag 19 juni 2018 om 20:41
    Gaan we dat het gehele komend seizoen horen, Ajax heeft geld te over enzo
    Vind ik leuk
    Muscles +750
    dinsdag 19 juni 2018 om 17:51
    Het is geen voorspelling maar een MUST. Overwinning stelt EL vast. De twee andere rondes voor CL zullen we daarna wel zien maar Ajax heeft nog steeds een geplaatste status uit het verleden en vorige EL toernooi. Forza AFCA 🎩🎩
    Vind ik leuk
    Thilo +2800
    dinsdag 19 juni 2018 om 17:55
    Ik vind dit een sturm in een graz water
    Vind ik leuk
    Utca030 +13484
    dinsdag 19 juni 2018 om 17:58
    Spandoek 1991 utreg - sturm graz 3-0
    Vind ik leuk
    14forever +8510
    dinsdag 19 juni 2018 om 17:56
    Jammer geen Paok..
    Vind ik leuk
    Shelbourne +4462
    dinsdag 19 juni 2018 om 18:07
    Mag geen probleem zijn voor Ajax, zelfs met Ten Hag en alle overschatte talentjes. In Oostenrijk is Sturm Graz een simpele subtopper achter poenclub RB Salzburg en de twee Weense traditieclubs Rapid en Austria. Afgelopen seizoen verrassend goed gepresteerd maar alle toppers zullen daar vertrekken. Ajax treft dus een verzwakt SG.
    Vind ik leuk
    Foebele +55093
    dinsdag 19 juni 2018 om 18:10
    Van dit soort teams moeten we gewoon nog steeds winnen, helaas hebben we dat de laatste jaren te vaak niet gedaan. Daarom moet Marc ook opschieten, waarom roepen ze nou voor de zoveelste keer dat ze de selectie vroeg rond willen maken, maar hebben we nog steeds geen aankopen gezien buiten de spelers die al gehaald waren.

    We hebben toch gewoon 2 buitenspelers nodig na het vertrek van Kluivert en Younes en ook achterin hebben we naast Magallan toch nog een linksback nodig achter Tagliafico?

    Ik wil geen Sinkgraven meer linksback zien, die jongen moeten ze deze zomer lekker een transfer gunnen, zodat hij bij de subtop als creatieve middenvelder zijn carriere weer op de rit kan krijgen.
    Vind ik leuk
    slechtekont +4561
    dinsdag 19 juni 2018 om 18:23
    Bakker / Wober zijn gewoon stand in. Waarbij bakker dit jaar moet gaan vlammen in de JL.

    Mocht de Ligt weggaan, dan os er aanvulling nodig.
    Vind ik leuk
    Foebele +55093
    dinsdag 19 juni 2018 om 18:32
    We hebben nu achterin:

    Veltman (geblesseerd tot jan) RB/CV
    Kristensen RB
    Oreguela RB
    de Ligt CV
    Wober CV
    Schuurs CV
    Tagliafico LB

    Kortom, 6 volwaardige verdedigers, want Veltman zien we voorlopig niet terug en moet je gewoon niet mee rekenen aangezien hij anders had vertrokken. Ajax vult al jaren aan met jeugd, afgelopen jaar zelfs meer dan de helft van de selectie die niet eens een vol seizoen als prof in de benen hadden, daar moeten ze nu eindelijk eens mee kappen, anders kunnen ze beter gelijk oprotten!
    Vind ik leuk
    slechtekont +4561
    dinsdag 19 juni 2018 om 19:00
    Tagliafico / Wober / Bakker is toch prima voor LB (in die volgorde). Snap t probleem niet zo. Met Magallan erbij is talent / ervaring gewoon op niveau.
    Vind ik leuk
    Foebele +55093
    dinsdag 19 juni 2018 om 19:35
    Omdat de huidige verdediging al kwetsbaar was en nog steeds over weinig ervaring beschikt. We moeten echt minder jeugd in onze selectie hebben, na 4 jaar niks winnen en eigenwijs met vooral jeugd aan de slag te gaan is het nu gewoon tijd voor meer kwaliteit en ervaring in de groep, je verliest met Veltman en Viergever weer twee van je meest ervaren verdedigers.
    Vind ik leuk
    slechtekont +4561
    woensdag 20 juni 2018 om 12:00
    Je hebt op elke positie een international staan. Enige wat je niet kon voorzien is het uitvallen van Veltman. Met Kristensen en Orejuela loop je zeker een risico. Maar nog een RB halen is geen optie.

    Ik zie liever een AM met statuur binnen hengelen. Tadic, Meza of Arrascaeta.

    Maar ik heb niet zoveel hoop..
    Vind ik leuk
    Big Nibba +463
    dinsdag 19 juni 2018 om 20:49
    En toen kwam Magallan niet meer...
    Vind ik leuk
    Guust +5583
    dinsdag 19 juni 2018 om 19:38
    Ajax moet ervaring halen anders word het niets.
    Vind ik leuk
    mba4u2c +3231
    woensdag 20 juni 2018 om 00:15
    Misschien kunnen ze Rijkaard terughalen. Die kan zo aanklampen bij het niveau van die club...
    Vind ik leuk
    ajaxdev +465
    dinsdag 19 juni 2018 om 22:54
    De kans dat ajax dit gaat redden is niet groot tenzij er een wonder gaat gebeuren. Aantal sprlers is nog op vakantie en mijn twijfels zijn groot of ten hag de spelers voldoende scherp krijgt. Kortom, moet nog zien dat ze EL halen. Hoop dat ik ongelijk krijg
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 19 juni 2018 om 22:55]
    Vind ik leuk
    PSVKorsou +34
    woensdag 20 juni 2018 om 01:05
    Wat zal het worden ? Gaan ze wimnen van sturm graz ?
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Ajax-opponent Sturm Graz: bekerwinnaar, jonge trainer en goalgetter in de spits