We zijn bij FC Utrecht ook al een paar keer benaderd. Ik wil het niet

    "We zijn bij FC Utrecht ook al een paar keer benaderd. Ik wil het niet"

    woensdag 20 juni 2018 om 13:50

    Frans van Seumeren vreest dat grote, international investeringsgroepen steeds meer macht zullen krijgen in de voetbalwereld. De FC Utrecht-eigenaar zegt dat in gesprek met Voetbal International. 

    "Het grote gevaar is dat wij allemaal satellietclubs worden. Vitesse en NAC zijn in feite etalages van Chelsea en Manchester City. Die trend gaat door. We zijn bij Utrecht ook al een paar keer benaderd. Ik wil het niet. Want zelf word je dan niet gemotiveerd om nog op te leiden. Je gaat geen waarde meer creëren", aldus Van Seumeren.

    "Voor het Nederlandse voetbal is het gewoon hartstikke slecht. Ik denk dat er meer City Groups gaan ontstaan. Dat is een evolutie die niet valt te stoppen zolang het grote geld naar de grootste clubs blijft gaan", stelt hij. "Het wordt ook aangejaagd door een slechte controle. Het is niet wenselijk dat een eigenaar meerdere clubs bezit. Maar dat is allang verwaterd door allerlei creatieve constructies."

    "Fondsen kopen spelers, zetten talenten weg en zien wel. Als we niet uitkijken wordt het wereldvoetbal binnenkort beheerst door een paar grote spelers. De Eredivisie is economisch kwetsbaar en een makkelijke prooi."

    Lees ook: Van Seumeren maakt zich kwaad over PSV, Ajax en Feyenoord: "Twaalf spelertjes!"

    Lees meer over:EredivisieFC Utrecht

    Plaats een reactie

    Bep Slatter +10757
    woensdag 20 juni 2018 om 13:57
    Inderdaad Frans we staan erbij en kijken ernaar.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 20 juni 2018 om 13:58]
    Vind ik leuk
    El Cazador +6794
    woensdag 20 juni 2018 om 14:03
    Waar is de FIFA, waar is Marco van Basten, waar is Jaap van Praag?
    Frans je mag wat mij betreft nog harder gaan roepen.
    Vind ik leuk
    Butterz +44
    woensdag 20 juni 2018 om 14:21
    Jaap van Praag is volgens mij al jaren dood ... misschien de juiste gelegenheid om
    een tribune naar hem te vernoemen ?
    Vind ik leuk
    Rodajc +14768
    woensdag 20 juni 2018 om 15:00
    Wat moeten ze doen dan? Wat is er precies verkeerd aan volgens jou?
    Vind ik leuk
    4everfcu +3123
    woensdag 20 juni 2018 om 15:48
    we zijn nederlandse clubs geen dochterondernemingen van engelse clubs dat is dus er verkeerd aan we verliezen onze identiteit.
    Vind ik leuk
    Rodajc +14768
    woensdag 20 juni 2018 om 15:51
    Wat voor identiteitselementen heeft een club als NAC verloren dan? Volgens mij leven clubs als NAC en Vitesse juist meer dan 5-10 jaar geleden.
    Vind ik leuk
    4everfcu +3123
    woensdag 20 juni 2018 om 15:53
    nee want die clubs verliezen ieder jaar hun spelers en verdienen er niets aan daarbij staan die huurlingen alleen maar nederlands talent in de weg.
    en wie wil er nou een satelietclub van een ander land zijn.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 20 juni 2018 om 15:54]
    Vind ik leuk
    Rodajc +14768
    woensdag 20 juni 2018 om 16:03
    Vitesse heeft de laatste jaren toch aardig wat spelers voor goede bedragen kunnen verkopen en NAC ontvangt voor iedere speler die ze gehuurd hebben en verkocht wordt een bedrag, als de Nederlandse talenten echt goed genoeg zijn komen ze vanzelf in het eerste. Maar om risico's te gaan nemen qua resultaat puur om je eigen jeugd maar kansen te blijven geven, lijkt me een erg slecht plan. Ook omdat de talenten die uiteindelijk de eredivisie wel aankunnen vooral van de topclubs afkomen.
    Vind ik leuk
    4everfcu +3123
    woensdag 20 juni 2018 om 16:08
    tja als je eigen jeugd op de bank gaat zetten om een speler van een engelse club te huren kunnen ze ook niet doorbreken.
    maar goed vitesse heeft goed verkocht maar dat waren allemaal gehaalde spelers geen jeugd.
    Vind ik leuk
    woensdag 20 juni 2018 om 13:58
    Daar ben ik het zeker mee eens. We gedragen ons als amateurs in een keiharde zakelijke wereld.
    Vind ik leuk
    Ajacied_8 +19563
    woensdag 20 juni 2018 om 14:00
    Allemaal de schuld van de EU.
    Vind ik leuk
    Rodajc +14768
    woensdag 20 juni 2018 om 15:01
    Het komt door de EU ja, ik vind die voordelen wel fijn.
    Vind ik leuk
    Come on Utreg +26558
    woensdag 20 juni 2018 om 14:02
    Ware woorden van Frans. Maar wat doe je er tegen? Controle verscherpen is 1 ding. Maar de clubs willen elk jaar wel een met zo veel mogelijk kwaliteit neerzetten en met weinig geld kijkt men naar alle mogelijkheden..
    Vind ik leuk
    Eddy T67 +1723
    woensdag 20 juni 2018 om 14:03
    Wat een onzin en vooringenomen instelling. Vitesse is juist veel meer gaan investeren in jeugd. Zie ook het geweldige jeugdcomplex. Het een (samenwerkingsverband) sluit het ander (zelf opleiden) niet uit
    Vind ik leuk
    woensdag 20 juni 2018 om 15:18
    Precies: onzinnige conclusie
    Vind ik leuk
    4everfcu +3123
    woensdag 20 juni 2018 om 15:55
    en dat kan alleen met engelsen? en het is geen samenwerking maar je ben een opleidingsclub voor andere clubs geworden.je ben afhankelijk van wat een andere club je wil geven aan spelers.
    dan ben ik toch heel blij dat bij ons een echte clubman de club gekocht heeft en er gewoon nederlands talent in zet misschien kwalitatief wat minder (al vraag ik me dat af gezien de ranglijst)maar wel van de club zelf waar de club zelf evt wat aan kan verdienen.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 20 juni 2018 om 15:58]
    Vind ik leuk
    tikkietoe +5264
    woensdag 20 juni 2018 om 14:05
    De Nederlandse clubs worden overgenomen als goedkope melkkoeien.
    Het Nederlandse elftal en hele Nederlandse voetbal gaat er op den duur aan kapot.
    Vind ik leuk
    elmagico070 +22071
    woensdag 20 juni 2018 om 14:31
    Verkeerd gepost:)
    [Reactie gewijzigd op woensdag 20 juni 2018 om 14:31]
    Vind ik leuk
    woensdag 20 juni 2018 om 14:42
    Het is (hopelijk) de bedoeling van NAC de regeling met MC af te bouwen en na een aantal jaar alles uit eigen jeugd te kunnen halen. Anders is dit risico inderdaad aanwezig.
    Vind ik leuk
    Rodajc +14768
    woensdag 20 juni 2018 om 15:03
    Alles uit eigen jeugd halen, hoe onrealistisch wil je zijn. Dit is de toekomst en dat moeten we maar accepteren, NAC is juist slim dat ze er zo snel op hebben ingespeeld. NAC heeft ook alleen maar voordeel aan de samenwerking met City.
    Vind ik leuk
    4everfcu +3123
    woensdag 20 juni 2018 om 19:22
    je kan niet alles uit eigen jeugd halen dat snap ik ook wel dat kan niemand zelfs een city niet.
    maar je kan wel met eigen jeugd gaan spelen en alleen kopen wat je nodig hebt zoals mijn club dat doet op het moment.
    en dat is niet onrealistisch gebleken mijn club heeft er nog nooit zo goed voor gestaan en eindigen nu al een paar jaar 4e en 5e met de 9e begroting toen.
    Vind ik leuk
    Rodajc +14768
    woensdag 20 juni 2018 om 19:49
    Dat je club er nu zo goed voorstaat komt puur en alleen door van Seumeren en daar mogen jullie je heel gelukkig mee prijzen. Andere clubs hebben die luxe echter niet om zoveel in (infra)structuur te investeren en dus moeten er andere oplossingen worden gezocht.
    Vind ik leuk
    4everfcu +3123
    woensdag 20 juni 2018 om 20:03
    dat mijn club er goed voorstaat komt inderdaad mede door van seumeren maar dat betekent niet dat je niet hetzelfde voorbeeld kan volgen.
    met alle respect maar laten we eerlijk zijn hoeveel spelers heeft jou club wel niet gehaald de laatste jaren en hoeveel van die spelers hebben daadwerkelijk wat betekend voor roda dat zijn er echt maar heel weinig en voor dat geld had je ook goed kunnen scouten en 5 goede spelers kunnen halen.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 20 juni 2018 om 21:05]
    Vind ik leuk
    Rodajc +14768
    woensdag 20 juni 2018 om 23:20
    Dat bedoel ik juist. Van Seumeren heeft gezorgd voor de juiste mensen op de juiste plaats, en ook jij moet toegeven dat dat heel lang zoeken was want tot 5 jaar geleden was Utrecht, ondanks het geld dat er toen al in werd gepompt, niet meer dan een middenmoter. En juist daar zit het verschil, Utrecht kon daarmee doorgaan tot het wél goedging en andere clubs zoals de mijne haakten daar af en betalen daar nu de prijs voor. Hetzelfde geldt voor NEC en NAC, waar de 4 clubs 10 jaar geleden nog gelijk waren zijn er nu grote verschillen. Zonder van Seumeren zat Utrecht nu in grote problemen en had er fors gesaneerd moeten worden, je praat heel makkelijk over goed scouten terwijl dat geld kost. Utrecht had dat door van Seumeren en heeft het nu structureel door zijn investeringen, mijn club heeft dat niet.
    Vind ik leuk
    4everfcu +3123
    donderdag 21 juni 2018 om 22:18
    als er bij een club gesaneerd is is het utrecht wel die het jaren lang met voornamelijk transfervrije spelers moest doen want frans dekte alleen de tekorten maar was ook niet te beroerd om af en toe een buitenkans te halen.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 21 juni 2018 om 22:18]
    Vind ik leuk
    Vapormax +1671
    woensdag 20 juni 2018 om 15:03
    Je lult uit je nek man, kijk eens bij Vitesse hoeveel er juist in de jeugd geïnvesteerd wordt.
    Bestrijdt niet dat we heel intensief met Chelsea samenwerken dan wel aan hen vast zitten, boejuh trouwens.

    Maar lul niet zo dom over onze jeugdopleiding samen met Ajax Feyenoord PSV en AZ Hoogste ranking!
    Vind ik leuk
    woensdag 20 juni 2018 om 16:32
    Utrecht heeft ook hoogste ranking.
    Vind ik leuk
    Vapormax +1671
    woensdag 20 juni 2018 om 17:16
    Ja en.......
    Lees gaat toch om strekking vh verhaal!
    Van Seumeren roept iets maar gaat nergens over.
    Vind ik leuk
    4everfcu +3123
    woensdag 20 juni 2018 om 19:47
    oh maar utrecht heeft dezelfde ranking hoor je lult dus uit je teen
    Vind ik leuk
    Shelbourne +4719
    woensdag 20 juni 2018 om 18:05
    Wordt tijd voor strengere regelgeving. Maar ook clubs hebben verantwoordelijkheid om goed beleid te voeren. Clubs als NAC en Vitesse hebben hun ziel verkocht en zijn er trots op ook.
    Vind ik leuk
    Blindsy +12450
    woensdag 20 juni 2018 om 19:03
    Vertel het ze maar, Fraans!
    Vind ik leuk
    donderdag 21 juni 2018 om 05:41
    En Vitesse heeft gisteren weer een 16-jarige van ADO jeugd gecontracteerd. Zo gaat het toch.

    Als je dit geforceerd met regels aan banden wil leggen, jaag je ze nog meer naar het buitenland
    Vind ik leuk
    donderdag 21 juni 2018 om 08:40
    Ik zag dit al aankomen toen ik een jongetje van 14 was.( ben nu 54 ) Toe6n al zag je dat spelers werden weggekocht door rijkere clubs. Vandaag de dag vind ik voetbal nog steeds een mooie sport om naar te kijken.
    Maar de spanning is er wel af. De rijke clubs kopen de beste spelers waardoor je nauwelijks of geen kans meer maakt om landskampioen en of Europees voetbal te spelen. Voetbal draait alleen nog maar om geld. De spelers kan ik het niet kwalijk nemen, maar zoals ik al vermelde, de spanning is er wel af.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws