'Van der Vaart lijkt ideale analist, maar zijn analyse is van niveau kantinepraat'

    'Van der Vaart lijkt ideale analist, maar zijn analyse is van niveau kantinepraat'

    maandag 25 juni 2018 om 09:56

    Rafael van der Vaart en Hugo Borst maken een weinig inspirerende indruk als analisten bij Studio Rusland, het WK-programma van de NOS. Dat ziet Julien Althuisius, tv-recensent van de Volkskrant.

    'Rafael van der Vaart was een geweldige voetballer, met een leuke babbel bovendien. Op papier dus de ideale analist. Maar in de praktijk komen zijn analyses meestal niet voorbij het niveau kantinepraat', stelt Althuisius vast. 'Ongeïnspireerd en plichtmatig, geen spoor van de brille en spelvreugde die hij op de velden vertoonde.'

    Hugo Borst, de vaste sidekick van presentator Henry Schut, doet het volgens de recensent niet veel beter. 'Borst heeft er maar weinig zin in. Donderdag was hij tijdens een wedstrijd maar de krant gaan lezen, omdat het voetbal zo verschrikkelijk was.'

    'Misschien is het chagrijn geacteerd en moeten Borst en Van der Vaart de Statler en Waldorf van de Nederlandse voetbaljournalistiek voorstellen, maar enthousiasmerend of vermakelijk is het bepaald niet', besluit Althuisius.

    Lees meer over:WK 2018

    Poll

    Eens met deze kritiek?

    (1993 stemmen)

    Plaats een reactie

    heur es +202
    maandag 25 juni 2018 om 09:59
    100% mee eens!
    Vind ik leuk
    PRICE +17711
    maandag 25 juni 2018 om 10:22
    Gewoon wedstrijd kijken en niet druk maken om die analyse
    Vind ik leuk
    Rodajc +11033
    maandag 25 juni 2018 om 15:18
    Analyses zijn toch al schrikbarend kort, dan kunnen ze maar net zo goed helemaal kut zijn zodat je weet dat je na en voor de wedstrijden gewoon kunt afschakelen.
    Vind ik leuk
    Paul1982 +10651
    maandag 25 juni 2018 om 10:00
    Je hoeft niet te kijken toch? Zelf zap ik na de avondwedstrijd direct over op RTL 4, vooral op maandag, woensdag en vrijdag.
    Vind ik leuk
    Fce9091 +1438
    maandag 25 juni 2018 om 10:09
    Om nog minder over voetbal mee te krijgen?
    Vind ik leuk
    Paul1982 +10651
    maandag 25 juni 2018 om 11:04
    Buiten het feit dat er meer in de wereld is dan alleen voetbal, geef ik aan dat je niet hoeft te kijken als je iets niet goed of leuk vindt.
    Vind ik leuk
    Fce9091 +1438
    maandag 25 juni 2018 om 11:06
    Snap ik, is logisch. Daarom kijk ik nooit naar Ajax.
    Vind ik leuk
    Paul1982 +10651
    maandag 25 juni 2018 om 11:11
    Fijn voor jou.
    Vind ik leuk
    LinkeLoutje +6040
    maandag 25 juni 2018 om 10:42
    Ik zou niet weten wat er op RTL 4 is wat beter zou zijn dan een slechte analyse van Rafael ....
    Vind ik leuk
    Paul1982 +10651
    maandag 25 juni 2018 om 11:05
    Misschien moet je dan ook eens kijken vanavond
    Vind ik leuk
    maandag 25 juni 2018 om 11:53
    Eat sleep football reapat. Zo hoort het tijdens het WK.
    Vind ik leuk
    Fce9091 +1438
    dinsdag 26 juni 2018 om 17:42
    Zo is dat! En als je een klein momentje tussendoor hebt.... Kun je het woordje repeat nog even oefenen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 26 juni 2018 om 18:28
    Hahahaha.
    Vind ik leuk
    maandag 25 juni 2018 om 10:01
    Zijn er nog weleens positieve berichten?? Het is zooo negatief tegenwoordig, wat een afzeiklandje zijn wij geworden zeg...
    Vind ik leuk
    #Keizerout +22277
    maandag 25 juni 2018 om 10:24
    Ik vind de kritiek van deze man terecht.
    Dat is positief toch?
    Vind ik leuk
    Hulsink +287
    maandag 25 juni 2018 om 10:36
    Me myself and i dus als je kritiek hebt op b.v. de analisten dan ben je een af.......... Kom nou de heren vertellen voor de wedstrijd sprookjes en na de wedstrijd hetgeen je zelf al gezien hebt. Vindt u dan verreweg de meeste zich analist goed?
    Vind ik leuk
    maandag 25 juni 2018 om 10:52
    Nee helemaal niet, maar wat verwacht je van een analist? Ze vertellen wat je zelf al gezien hebt.. Waar het mij om gaat is dat alles en iedereen afgezeken word, schrijf gewoon eens een stukje dat iemand iets goed doet, maar dat is nogal moeilijk tegenwoordig.. Het is zo makkelijk om alles maar af te zeiken...
    Vind ik leuk
    RtdDub +9466
    maandag 25 juni 2018 om 11:01
    Zeggen zoals het is, is negatief?
    Het voetbal in de meeste wedstrijden is volkomen kut en de analisten passen zich daar moeiteloos aan aan.
    Weet niet meer welke wedstrijd ik per ongeluk opzette maar zat ineens tegen die ponem van Klaas Dijkhoff aan te gluren. Pleur toch op.

    Het is overigens niet alleen in Nederland een drama. Engeland (BBC) is het echt niet beter. Om een of andere reden is daar verzonnen dat er zoveel mogelijk analisten moeten zijn en zitter er zo nu en dan gewoon 4 man om de beurt de deuren uit de sponningen te schoppen.

    ITV is dan wel weer aardig met Roy Keane en Slaven Bilic.
    [Reactie gewijzigd op maandag 25 juni 2018 om 11:20]
    Vind ik leuk
    Leffe +1051
    maandag 25 juni 2018 om 12:33
    RtdDub-ik adviseer de Belg te kijken, vind ik persoonlijk een verademing.
    Vind ik leuk
    RtdDub +9466
    maandag 25 juni 2018 om 13:03
    Heb van het weekend niet 1 wedstrijd gekeken.
    Dat was pas een verademing.
    Als ze vandaag melden dat ze de rest van het toernooi maar schrappen vind ik het helemaal goed.
    Vind ik leuk
    Mari +5519
    maandag 25 juni 2018 om 10:03
    Wat een sukkel.
    Deze man wil een of andere technicus hebben die ons gaat vertellen waarom de bal naar links had gemoeten en niet naar rechts
    Nee, Vaart zegt wat hij vindt. Klaar is kees. Niet dat technische gelul.
    Vind ik leuk
    LuckyLuksch +10934
    maandag 25 juni 2018 om 10:42
    En zo is dat!
    Vind ik leuk
    ajax1973 +2045
    maandag 25 juni 2018 om 10:04
    van zo een super slecht wk krijg je ook geen inspiratie of kan je wat positiefs zeggen en over 4 jaar word er nog meer troep toegelaten
    Vind ik leuk
    San Marco +107
    maandag 25 juni 2018 om 10:10
    Van der Vaart is juist een leuke wending als analist, nadat we jarenlang naar Waterkneus van Halst en Bruggink hebben moeten luisteren.
    Vind ik leuk
    Hulsink +287
    maandag 25 juni 2018 om 10:39
    San Marco ook hier geldt smaken verschillen! Is Waterreus nu echt zo slecht omdat hij vaak een andere mening heeft dan die andere "vakmensen"?
    Vind ik leuk
    kerel +1533
    maandag 25 juni 2018 om 10:11
    De nos krijgt het elke x voor elkaar om analisten te vinden die nog slechter zijn dan het voetbal..
    Vind ik leuk
    Adriaan +350
    maandag 25 juni 2018 om 10:20
    RTL is ook allemaal meuk.
    Vind ik leuk
    Morris +20969
    maandag 25 juni 2018 om 10:21
    wie is Julien om de norm aan te geven?
    Vind ik leuk
    ˩ens1999 +44
    maandag 25 juni 2018 om 10:22
    Hij heeft wel bij het grote Ajax gespeeld en dat vergeten heel veel mensen. En wie is Julien Althuisius? Een of andere pipo die bij de volkskrant werkt met een katholieke achtergrond. Ajax is meer en meer gaan islamiseren die die hebben bijna niks meer van het christelijke. Laat ie gast lullen en zich niet bemoeien met Ajax supporters.
    [Reactie gewijzigd op maandag 25 juni 2018 om 10:23]
    Vind ik leuk
    Echt? +209
    maandag 25 juni 2018 om 12:40
    Via Ajax bij dom populisme terecht gekomen. Gefeliciteerd Jens, je bent er in geslaagd om een domme discussie nog slechter te maken.
    Vind ik leuk
    maandag 25 juni 2018 om 10:26
    Hooijdonk erbij en je hebt een irritatie factoortje
    Vind ik leuk
    maandag 25 juni 2018 om 10:27
    Borst en z'n hondje zijn juist leuk. Tis wel een rare vogel. Van der Vaart is me wel iets te rustig, maar heeft de naam om dat te compenseren
    Vind ik leuk
    Pimman +1418
    maandag 25 juni 2018 om 11:12
    Ik vind vd Vaart juist wel oke..rustig met kijk er op en met een kwinkslag humor..en ach ja Hugo is wat cynisch maar óók droge humor. Schut vind ik prima rustig praat duidelijk en kennis van zaken.
    Vind ik leuk
    Teo Smith +23662
    maandag 25 juni 2018 om 10:34
    Kan er beter met stoppen.

    Ook met "voetballen".
    Vind ik leuk
    Kopstootje +5671
    maandag 25 juni 2018 om 10:39
    Is een nietszeggend, slecht programma zonder enige inhoud.
    Vind ik leuk
    thebigeasy +479
    maandag 25 juni 2018 om 10:46
    Ik vind van der Vaart wel prettig om na te luisteren eigenlijk. Stoor me er helemaal niet aan.
    Vind ik leuk
    RtdDub +9466
    maandag 25 juni 2018 om 10:48
    "enthousiasmerend"

    Als je dat soort woorden gaat gebruiken is je mening meteen 63,54% minder waard.
    [Reactie gewijzigd op maandag 25 juni 2018 om 11:01]
    Vind ik leuk
    Echt? +209
    maandag 25 juni 2018 om 12:41
    Behalve als de zon schijnt, dan kan je beter enthousiast smeren.
    Vind ik leuk
    RtdDub +9466
    maandag 25 juni 2018 om 13:04
    Zo.... Seth Gaaikema heeft zich ook gemeld op VP
    Vind ik leuk
    maandag 25 juni 2018 om 10:48
    Wat een gelul...die gasten hebben pakweg 10 seconden om wat te vertellen vanwege die 1000 reclames die de NOS ertussen gepropt heeft.. plus heb je een batterij aan "gasten/analisten" die je aan het woord moet laten.
    Daanaast kan het kan de gemiddelde Nederlander toch geen moer schelen sinds oranje er niet is, dus je kan het liever op kantinepraat houden, doet VI al jaren...en met succes....
    Vind ik leuk
    Jackhalls +63
    maandag 25 juni 2018 om 10:58
    Bij een goede analist hoort een goede presentator!!! Als je daar nou eerst eens over schrijft die henry schut kan me niet bekoren maar die tom egberts is echt de meest slechte ooit!!! Probeer er maar wat van te maken van de vragen die hij stelt. De mooiste was nog : kenneth waarom ben jij een deen ? Ja omdat ik in denenmarken geboren ben he
    Vind ik leuk
    maandag 25 juni 2018 om 11:04
    Ja ongelofelijk, en dan al die achterlijke commentatoren bij de wedstrijden. Jeetje mina wat slecht. Ik ben dit WK meer dan ooit erg blij dat ik af en toe naar de Belg, of soms zelfs de Duitser kan zappen.
    Vind ik leuk
    maandag 25 juni 2018 om 11:02
    Voor het WK moet ik zeggen dat het best oke is dat je iemand hebt zitten die analyses wat simpeler houd. Naar een WK kijken natuurlijk ook mensen die normaal geen voetbal kijken, zo kunnen zij het ook begrijpen. De Ridder vind ik wel wat beter. Van Borst mag je wel wat meer verwachten als analist, vind ik. Hij hangt er maar wat bij als een tweederangs charlatan.
    Vind ik leuk
    Pimman +1418
    maandag 25 juni 2018 om 11:07
    Kantinepraat?..kunnen ze direct aanschuiven bij Derksen en consorten!
    Vind ik leuk
    kerel +1533
    maandag 25 juni 2018 om 12:32
    Kantinepraat is verkeerde benaming.. dat is namelijk humoristisch en vermakelijk
    Vind ik leuk
    maandag 25 juni 2018 om 11:27
    Eindelijk eens een lekker ongedwongen sport uitzending. Gewoon niet te moeilijk, geen gezeur, gewoon zoals het is. En beste journalist,.......wat is er mis met kantinepraat?
    Vind ik leuk
    maandag 25 juni 2018 om 11:31
    Over voetbal praat je simpel dus begrijpelijk voor de mensen thuis en geen mooie praatjes die geen zoden aan de dijk zetten😄😄😄😄
    Vind ik leuk
    G.Kopf +652
    maandag 25 juni 2018 om 11:39
    Vrij slaapverwekkend inderdaad. Moet mij ook wel lukken.
    Vind ik leuk
    maandag 25 juni 2018 om 11:40
    Prima analist, van een slechte wedstrijd hoef je geen goeie te maken.
    [Reactie gewijzigd op maandag 25 juni 2018 om 11:41]
    Vind ik leuk
    Bhj +798
    maandag 25 juni 2018 om 12:11
    Ik snap sowieso dat Borst als een analist wordt gezien, de man is toch gewoon beroeps azijnzeiker, niet meer en niet minder.

    Nou gaat hij ook nog een talentenshow voor een vrouwelijke analiste beginnen. De NOS begrijpt het helemaal niet denk ik dan.

    Wie is Borst om de maatstaaf te bepalen van wat goed is en wat niet? De man heeft zelf weinig kaas gegeten van het spelletje.
    Vind ik leuk
    Leffe +1051
    maandag 25 juni 2018 om 12:27
    Ik kijk daar al geeneens meer naar, ik kijk de Belg, met Mulder, Franky Van Der Elst, en fijne Imke, en met een betere tafelheer(alle gesprekken op de Belg vind ik van beter niveau als hier bij studio-Rusland).Ik kan ècht niet lachen om de zgn-zen-meester met zijn hondje( Hugo Borst kan veel beter en moet zich hier niet voor laten lenen, t zal wel goed betalen van onze belastingcentjes maar ben bang dat hij denkt dat hij er ècht toe doet, incl zijn hond).En die heilige grevo-kopjes van Sjoerd en Tom kan ik niet meer luchten(alleen maar deugen willen ze).,,Zo dat lucht op haha!!!
    Vind ik leuk
    maandag 25 juni 2018 om 12:50
    Het is een vreselijk ingekakt stelletje bij de NOS. Borst en van der Vaart babbelen erop los met dat zachtgekookt ei Henrie Schut. En als kers op de taart Daniel de Ridder. Die geeft eensamenvatting van de vorige sprekers en dat heet dan een mening.
    Vind ik leuk
    Jarinr10 +6031
    maandag 25 juni 2018 om 13:23
    Niks mis met van der Vaart, de meeste mensen willen kantinepraat horen, want daar wordt ook t meest over voetbal gesproken.Ik hoef geen laptoptrainer te horen met een ellenlang verhaal waarvan je na afloop denkt wat heeft hij nou eigenlijk gezegd?
    Vind ik leuk
    maandag 25 juni 2018 om 17:30
    Is meer een NOS ding dit. Geen persoonlijkheden daar. Geen karakteristieke presentatoren ook. Je moet die analisten ook een beetje prikkelen.
    Vind ik leuk
    De Mees +13
    maandag 25 juni 2018 om 18:05
    Voegt niks toe, zit geen vaart in.......
    Vind ik leuk
    PorQue?! +28
    dinsdag 26 juni 2018 om 15:23
    Hij zegt ook heel vaak dat hij ergens geen mening over heeft.... en dat zit hij daar om zijn mening te geven.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    'Van der Vaart lijkt ideale analist, maar zijn analyse is van niveau kantinepraat'