Afwezigheid Oranje hakt erin; WK-finale van 2018 zeer matig bekeken

    Afwezigheid Oranje hakt erin; WK-finale van 2018 zeer matig bekeken

    maandag 16 juli 2018 om 08:16

    De WK-finale tussen Frankrijk en Kroatië is de best bekeken uitzending van de zondagavond, maar de minst bekeken WK-finale sinds 2002. Ruim drie miljoen mensen hebben zondag naar de eindstrijd in Rusland gekeken. Frankrijk won de finale tegen Kroatië overtuigend met 4-2.

    De finale is minder goed bekeken dan de halve finales tussen België en Frankrijk en Kroatië en Engeland, meldt de Stichting KijkOnderzoek. 3,9 miljoen mensen zagen België vorige week dinsdag verliezen van Frankrijk en Engeland en Kroatië konden een dag later op een half miljoen minder mensen rekenen. De troostfinale tussen België en Engeland van zaterdag werd bekeken door ruim 1,2 miljoen mensen.

    Kijkcijfers WK-finales
    Frankrijk - Kroatië was de best bekeken uitzending van de zondag, maar is dus een van de minst bekeken WK-finales sinds 2002. De eindstrijd ging toen tussen Brazilië en Duitsland en werd gezien door 2,7 miljoen mensen. Naar Frankrijk - Italië in 2006 keken 5,5 miljoen mensen en naar Duitsland - Argentinië (WK-finale van 2014) 5,9 miljoen. De finale die Nederland in 2010 verloor van Spanje werd bekeken door maar liefst 8,5 miljoen mensen.

    Dat de finales van 2018 en 2002 relatief slecht bekeken zijn, lijkt niet los te kunnen worden gezien van de afwezigheid van het Nederlands elftal. Oranje wist zich onder Louis van Gaal niet te kwalificeren voor het toernooi in Zuid-Korea en Japan en plaatste zich eveneens niet voor het EK in 2016 en dus het WK in Rusland. Dat is duidelijk merkbaar in de kijkcijfers.

    Poll

    Heb jij de finale gezien?

    (695 stemmen)

    Plaats een reactie

    J Kiprich +15702
    maandag 16 juli 2018 om 08:21
    *Zuid-Jorea en Japan.
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 20:02
    Louis van Gaal vertrok direct na het WK 2014 bij de KNVB. Weten jullie dat niet, VP, of kiezen jullie bewust voor en lichtelijk meurende suggestie over Van Gaal?
    Vind ik leuk
    Adriaan +449
    maandag 16 juli 2018 om 08:22
    Wat al te verwachten dat Frankrijk won, dus ben ik maar gaan werken.
    Vind ik leuk
    Nvd88 +4764
    maandag 16 juli 2018 om 09:05
    Inderdaad, Wie wil die Fransen nou zien winnen. Ik hoopte op Kroatie, Heb hem dus halverwege maar uitgezet.
    Vind ik leuk
    Rodajc +14319
    maandag 16 juli 2018 om 16:45
    Volgens mij waren België en Engeland toch de favorieten van het volk in de halve finales, dat die dan allebei verloren zal gewoon kut hebben aangevoeld voor veel mensen.
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 08:24
    Daarom wil de FIFA dus graag, dat de grote landen winnen. Daar wordt beter naar gekeken. De kijkers doen het dus in principe zelf.

    Wat kan mij, als voetballiefhebber het nou schelen, hoeveel mensen er keken? Leuk voor de sponsors en hun contracten.

    Dus volgende keer maar weer, Brazilie een penalty meer geven.
    [Reactie gewijzigd op maandag 16 juli 2018 om 08:25]
    Vind ik leuk
    J Kiprich +15702
    maandag 16 juli 2018 om 09:08
    Wat is er met je account gebeurd Wimpie?
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 08:30
    Joh. Verrassend dit. En dan bedoel ik de aandacht die VP hieraan geeft.
    Vind ik leuk
    pos +8759
    maandag 16 juli 2018 om 08:30
    Ik zat op het strand en moest me echt er toe zetten om naar huis voetbal te gaan kijken. Nu nog spijt van.
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 09:08
    Dan vermoed ik maar zo dat jij op de verkeerde site zit. Misschien is www.spelenmetzand.nl iets gepaster voor jou.
    [Reactie gewijzigd op maandag 16 juli 2018 om 09:08]
    Vind ik leuk
    jochempje +2797
    maandag 16 juli 2018 om 09:24
    En jij zou beter naar www.trollenvoorbeginnendeamateurs.nl moeten gaan.
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 09:26
    Tuurlijk, want als je spijt hebt dat je in de warmste zomer aller tijden de WK finale verkiest boven het strand ben je een echte liefhebber?
    Vind ik leuk
    pos +8759
    maandag 16 juli 2018 om 09:36
    Ja want ik ben voetballiefhebber. En achteraf was dit de zoveelste zaadpartij op het WK. Dat dus ongeveer.
    Verder redelijk veel kansloos geneuzel van je.
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 10:02
    Voetballiefhebber, laat me niet lachen. Was een prima finale en als je dat niet op waarde kan schatten zit je toch echt verkeerd op een voetbalforum.
    Vind ik leuk
    pos +8759
    maandag 16 juli 2018 om 10:39
    Ik vond het een slechte finale met amper kansen. Zoals veel wedstrijden. Dat de spits van de wereldkampioen Giroud nul goals heeft gemaakt en ik meen ook nul doelpogingen zegt vrij veel over de kampioen.

    Probeer eens een andere mening te accepteren ipv te gaan brallen. Je lijkt wel een kindje.
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 18:04
    Wat jij wil. Eens in de 4 jaar hebben we de hoogmis in het voetbal en dan wordt bepaald wie zich wereldkampioen mag noemen. Andere mening is prima, zolang je maar niet zegt dat je een liefhebber bent die liever op het strand was gebleven.

    Een liefhebber kijkt uit naar een WK-finale en hoeft zich er echt niet toe te zetten om te gaan kijken.
    Hahaha, te grappig dit.
    Vind ik leuk
    pos +8759
    maandag 16 juli 2018 om 18:18
    Ik zei nog zo stop met brallen.
    Hehe ik zie nu pas Ajax en Barcelona en er wordt gelijk een boel duidelijk. Hehe de hoogmis van het voetbal. Waarom denk je dat dit de slechtst bekeken WK finale ooit is Einstein ?
    [Reactie gewijzigd op maandag 16 juli 2018 om 18:20]
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 18:30
    Hahaha en dan ben ik degene die bralt. Dit is zo grappig. In 2002 keken er minder naar de finale. Als liefhebber zul jij weten dat Nederland tijdens deze toernooien niet aanwezig was.
    De successupporters verkiezen dan het strand boven een voetbalwedstrijd. Maar liefhebbers gaan er eens lekker voor zitten. Helaas is het dan weer 4 jaar wachten.

    Vind ik leuk
    pos +8759
    maandag 16 juli 2018 om 20:00
    Je vergeet in je standaard gebral gemakshalve steeds dat ik gewoon heb zitten kijken en achteraf tot de conclusie kom dat ik niet genoten heb. Ik heb nog niemand gehoord trouwens die wel genoten heeft. Ik heb meer genoten laatst van AZ-Regioteam Dirkshoorn.
    Hehe successupporters roepen en dan Ajax en Barca als favoriet hebben. Het past wel bij je. Dat dan weer wel.
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 20:30
    Dank je, liefhebber hè. Dan heb je dat, teams die graag de bal hebben.

    Je hoeft je voor mij niet te bewijzen hoor. Ik zeg nergens dat jij niet hebt gekeken. Het verbaast mij alleen dat je liever op het strand was gebleven en jezelf een liefhebber noemt.

    Vind ik leuk
    pos +8759
    maandag 16 juli 2018 om 20:49
    Ik snap je niet zo. Dit toernooi is over de hele linie redelijk teleurstellend qua voetbal en spelopvatting. Paar leuke wedstrijden. Ik blijf dan achteraf liever op een strand gezellig dan weer tot de conclusie komen dat ik naar een slechte pot heb zitten kijken. Ik zie het hele jaar al veel voetbal en heb er steeds meer moeite mee om op papier geweldige ploegen tactisch/verdedigend te zien spelen. Kan me niet voorstellen dat een liefhebber gisteren genoten heeft. Waarvan in hemelsnaam.
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 21:15
    De aanvallende intenties van Kroatië.

    De “passing game” van Modric en Rakitic.
    De werklust van Mandzukic.
    Het gepingel van Perisic.
    Het goede verdedigen van Strinic.

    De discipline van Frankrijk.

    De enorme klasse van Mbappe.
    Het gestuntel van Giroud.
    Het verdedigen van Umtiti.
    De enorme slimheid van Kanté.

    Geïrriteerd aan Deschamps, de gemakkelijke goals die Frankrijk meekreeg en aan de VAR.
    Gelachen om Poetin alleen onder een paraplu en de president van Kroatië die de weg kwijt leek te zijn.

    De wedstrijd zelf. Een verrassend sterk startend Kroatië en een mazzelend Frankrijk. De comeback en de ineenstorting begin 2e helft waarbij het klaar leek. Daarna de hoop op weer een wedstrijd na de 4-2. En uiteindelijk de berusting in de kracht van Frankrijk met een kleine kater dat ze niet etaleerde wat ze werkelijk waard zijn.

    Kortom een prima avondje.


    Vind ik leuk
    pos +8759
    maandag 16 juli 2018 om 21:30
    Hulde voor je betoog maar op deze manier kan je uit elke wedstrijd wel wat halen. Het hoogtepunt was inderdaad nog dat iedereen zeiknat regende en dat die president van Kroatie iedereen liep te knuffelen. Wellicht ben ik gewoon toe aan mijn zomerstop en ben jij niet zo'n strandtype.
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 21:56
    Hahaha, laten we het daar op houden. ;-)
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 08:31
    Misschien werkte het weer in Nederland..... "van +25 graden lekker in de bikini, met een glas rosé op het strand liggen" ook niet mee
    Vind ik leuk
    Zultkop +4876
    maandag 16 juli 2018 om 08:40
    Als je borstjes maar bruin geworden zijn.
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 08:54
    jij snapt het!
    Vind ik leuk
    Jahike +208
    maandag 16 juli 2018 om 08:31
    Wat had je dan verwacht wanneer een WK finale om 17 uur begint op een mooie zomerse dag in Nederland? Oerdom! Twee Europese ploegen in de finale en dan zo’n begintijd.
    Vind ik leuk
    Pur Sang +372
    maandag 16 juli 2018 om 08:37
    In Moskou is het een uur later, dus de wedstrijd begon plaatselijk om 18:00 uur. Dat vind ik een redelijk normaal tijdstip voor een finale. Gebeurt ook met de finale van de KNVB-Beker, de Johan Cruijff schaal en ook de meeste wedstrijden op zondag in de Derde Divisie...
    Vind ik leuk
    HanV +4265
    maandag 16 juli 2018 om 08:58
    Oerdom dat ze geen rekening houden met het mooie weer in Nederland. ;) Het lijkt ook niet zo'n beste tijd voor mooie kijkcijfers uit Azië, misschien wel voor Zuid-Amerika als er een Zuid-Amerikaans land had meegedaan.
    [Reactie gewijzigd op maandag 16 juli 2018 om 08:59]
    Vind ik leuk
    RtdDub +13053
    maandag 16 juli 2018 om 09:19
    Ben bang dat je de financiële belangen die meespelen vwb tijdstip een beetje uit het oog verliest. Aziaten willen ook niet om 3 uur 's nachts uit hun nest komen voor Frankrijk - Kroatie.

    Vind ik leuk
    DrDeef +1951
    maandag 16 juli 2018 om 08:32
    Zal het er niet mee te maken hebben dat op een paar wedstrijden na er zeer treurig gevoetbald werd en de amusementswaarde niet heel hoog was? Ook wel toch?
    Vind ik leuk
    Birdiemann +342
    maandag 16 juli 2018 om 08:34
    Hoezo staat er dat Frankrijk overtuigend won ? Kroatie mocht gewoon niet winnen van de Fifa , vandaar de achterlijke beslissingen van die partijdige scheidsrechter . Die gast heeft de hele finale kapot gemaakt .
    Vind ik leuk
    Korm +35526
    maandag 16 juli 2018 om 08:36
    Logisch verhaal ook, zo'n toernooi wordt meestal ook minder gevolgt als Oranje niet erbij is.
    Vind ik leuk
    Eendracht +15713
    maandag 16 juli 2018 om 08:53
    Zo werkt dat nu eenmaal...
    Zie je ook bij Ajax he, al 4 jaar niks.
    Valt direct terug te zien aan de lege plekken op de tribune..
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 08:37
    Pussyriot was de enigste mooie aan dit wk
    Vind ik leuk
    dezink +1173
    maandag 16 juli 2018 om 09:25
    Er mogen geen camerashot meer genomen worden van mooie dames op de tribune....scheelt ook 500.000 kijkers ;-)
    Vind ik leuk
    Cster +121
    maandag 16 juli 2018 om 10:17
    "en plaatste zich eveneens niet voor het EK in 2016 en dus het WK in Rusland."

    Zo lijkt het alsof Louis van Gaal nog coach was van Oranje.
    Vind ik leuk
    BVT +54
    maandag 16 juli 2018 om 10:38
    Ik heb de finale geboycot want ik ben namelijk voetbalfan. Als een ploeg als Frankrijk met zo veel creative kwaliteiten zo vreselijk zielig voetbal speelt dan haak ik af. Ik had nog een kleine hoop voor Kroatie maar helaas... Het is de hoogste tijd voor Zidane bij Frankrijk!
    Vind ik leuk
    Rodapaus +5562
    maandag 16 juli 2018 om 10:47
    Ik heb ook lekker op t strand gezeten, had al zoiets van die Fransen gaan toch wel winnen en dat hoef ik niet te zien. Als t nou slecht weer was had ik t wel gekeken. En als het echt een topwedstrijd zou zijn kijk ik t wel terug, op t strand zijn ook genoeg leuke dingen om naar te kijken ;)
    Vind ik leuk
    wijnsmaakt +251
    maandag 16 juli 2018 om 12:33
    het was een klote toernooi met af en toe een goede wedstrijd. Hooguit 10 van de 64 waren het aankijken waard. De meesten daarvan waren van de belgen. Vanaf Japan allemaal het aankijken meer dan waard. VAR is een goede uitvinding nog wel wat plooitjes gladstrijken. Scheidsrechter in de finale een drama. Poetin en mr Infantiel zullen het bed wel gedeeld hebben .....wat een slijmjurken. Buiten 30 graden dan ga je toch niet om 5 uur voor de buis zitten....
    Vind ik leuk
    Neuzekneus +1525
    maandag 16 juli 2018 om 12:46
    Je kan ook met een tablet op t strand zitten en toch de finale zien. Overigens heb ik m na de 3-1 uitgezet en een muziekje aangezet. Heerlijk ;)
    Vind ik leuk
    wijnsmaakt +251
    maandag 16 juli 2018 om 14:39
    Heb ik ook gedaan, vriendin erbij en infantiele poetinnetje gespeeld.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Afwezigheid Oranje hakt erin; WK-finale van 2018 zeer matig bekeken