'Het was een zwak WK, denk niet dat dit toernooi voor altijd herinnerd zal worden'

    'Het was een zwak WK, denk niet dat dit toernooi voor altijd herinnerd zal worden'

    maandag 16 juli 2018 om 12:49

    Jordi Cruijff is niet bepaald te spreken over het niveau van het WK. Frankrijk is vooral een zakelijke wereldkampioen, zo stelt hij in zijn column in De Telegraaf.

    'Om eerlijk te zijn vond ik het een zwak WK', schrijft hij. 'Natuurlijk zijn er leuke en spannende wedstrijden geweest met verlengingen en penalty’s, toch denk ik niet dat dit toernooi voor altijd zal worden herinnerd.'

    Volgens Cruijff was het Frankrijk dat in 1998 de wereldtitel pakte veel dominanter. 'Het Frankrijk van nu is vooral een uitgebalanceerde ploeg die achterin uitstekend is georganiseerd, op het middenveld fysieke kracht heeft, met voorin een paar spelers die mee kunnen verdedigen, goed kunnen omschakelen, slim zijn bij spelhervattingen en maximaal strafschoppen benutten.'

    Cruijff vergelijkt Frankrijk met het Brazilië dat in 2002 beslag legde op de wereldtitel. 'Toen maakte Ronaldo nog het verschil, toch vraag ik me af of er mensen zijn die weten welk team toen wereldkampioen is geworden. Dat heb ik met dit WK nu ook. Frankrijk heeft zakelijk en effectief de hoofdprijs gepakt.'

    Lees meer over:WK 2018Frankrijk

    Plaats een reactie

    NvC +3861
    maandag 16 juli 2018 om 12:53
    Klopt vond het ook geen geweldige WK.
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 12:55
    WK 2022 zal misschien nog slechter gaan worden
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 13:40
    Dat valt tijdens het seizoen, zodat de spelers nog niet oververmoeid zullen zijn. Tenzij er 48 landen mee gaan doen, dan wordt het op zeker minder.
    Vind ik leuk
    Farmer +11976
    maandag 16 juli 2018 om 14:25
    Zowel Rusland, en vooral Qatar zijn doordrenkt van de vermeende corruptie in de toewijzing. Dat dat ook meespeelt bij de deelnemende landen, ook met in het achterhoofd: het inmiddels toegegeven 'corrupte WK'98' waar Frankrijk dmv Platini's getouwtrek, de wereldtitel 'kreeg'(Deze titel zou eigenlijk gewoon geschrapt moeten worden, en 2018 dus de eerste WK-titel van Frankrijk! 1998 te boek als winnaarloos, ivm een corrupte FIFAbaas genaamd Platini - ps, in 2015 in Platini toch geroyeerd/geschorst doro de FIFA; Hoezo stond Platini gisteren dan wel op dat podium in Moskou? Geschorst is geschorst toch?)
    Ja, dat zal vast wel een rolletje gespeeld hebben, maar in het algemeen: Als Frankrijk - hoe sterk hun elftal ook is - met een zakelijke resultaatmentaliteit het WK winnen kan, dan was de tegenstand ook niet van dusdanig niveau.
    Vind ik leuk
    Rodajc +14300
    maandag 16 juli 2018 om 15:50
    Heb me prima vermaakt.
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 12:54
    Als was het fenomenaal, een kwartaal later is iedereen een WK vergeten. Dan maken we ons weer druk om een uitwedstrijd in Huddersfield of Venlo voor mijn part.
    Vind ik leuk
    AllAdIn +16340
    maandag 16 juli 2018 om 12:56
    Misschien kunnen Huddersfield en Venlo jou boeien, mij niet echt kan ik je zeggen... :-)
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 12:58
    Ik snap niet hoe je erbij komt dat Huddersfield en Venlo mij misschien zouden boeien.
    Vind ik leuk
    AllAdIn +16340
    maandag 16 juli 2018 om 13:08
    Oh omdat je die clubs noemde dacht ik dat..
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 13:11
    Ik noemde de steden, maar kijk nog even in welke context.
    Vind ik leuk
    AllAdIn +16340
    maandag 16 juli 2018 om 13:16
    Maakt verder ook niet uit joh, was een kut WK en ik kan niet wachten totdat alle competities weer beginnen!
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 13:25
    Dat sowieso, veel beter dan een WK-zomer. Al is het maar Bournemouth v Man. Utd op een regenachtige zaterdagmiddag in november.
    Vind ik leuk
    AllAdIn +16340
    maandag 16 juli 2018 om 13:28
    Hahahaa, dat zeker!
    Vind ik leuk
    Springbok +1239
    maandag 16 juli 2018 om 13:34
    Liever Bournemouth - Tottenham.
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 13:45
    Uiteraard, maar ik noemde Bournemouth v Man. Utd om maar aan te geven hoeveel beter is. ;)
    Vind ik leuk
    Springbok +1239
    maandag 16 juli 2018 om 14:09
    Dat sowieso :-)

    Ga je wel eens naar Londen voor het wedstrijdje?
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 14:14
    Ik woon in Londen, maar ga niet zo heel vaak meer, wedstrijd of 12 per seizoen en dan het liefst away days (Chelsea, Arsenal, incidenteel Old Trafford, Fulham waarsch. aankomend seizoen ;) )
    Vind ik leuk
    Springbok +1239
    maandag 16 juli 2018 om 14:19
    Zo, koekoek. :-D Even aan iemand die in Londen woont vragen of ze wel eens naar Londen gaat, haha. Ik probeer wel 1 of 2 peer per seizoen te gaan, als is dat vorig seizoen niet gelukt. Komend seizoen met het nieuwe stadion is een pré :-)

    Away days zitten er niet in voor mij, te weinig loyalty points.
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 14:25
    Zeker doen en wordt een geweldig stadion, maar denk niet dat het ooit nog zo leuk wordt als op WHL. De noodzaak is er en vindt het ook prima, maar houd zelf erg van oude stadions, Goodison Park, Turf Moor, eerder Upton Park etc. :(
    Vind ik leuk
    Springbok +1239
    maandag 16 juli 2018 om 14:35
    Ga je dan mee als ik ga? :-P
    Vind ik leuk
    AllAdIn +16340
    maandag 16 juli 2018 om 12:55
    Was zacht gezegd een kut WK...
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 12:56
    niks mis met een kut hoor!!!!!
    [Reactie gewijzigd op maandag 16 juli 2018 om 12:56]
    Vind ik leuk
    AllAdIn +16340
    maandag 16 juli 2018 om 12:57
    Dat zeg ik toch ook niet?
    Wel van alles mis met dit WK! ;-)
    Vind ik leuk
    PutaBarca +494
    maandag 16 juli 2018 om 12:55
    Het was niet sprankelend maar ook zeker geen slecht WK. Ronaldo, Hazard, Lukaku, de Bruyne, Frankrijk, Kroatie. Genoeg goede spelers en spannende wedstrijden.
    Vind ik leuk
    3Bier +8614
    maandag 16 juli 2018 om 15:06
    De spanning vergoed een hoop maar dit was echt niet best. Ook Ronaldo was niet geweldig hoor. De Bruyne al helemaal niet.
    Heel veel 1-0 uitslagen en als er al eens werd gescoord was het vaak uit een standaard situatie. Ik hou van doelpunten uit open spel. Die zijn zeldzaam geweest. Jij noemt de positieve ploegen. Het lijstje met de landen die tegenvielen is véél langer.
    Vind ik leuk
    Leeuw +5741
    maandag 16 juli 2018 om 12:56
    Russisch WK. Niet echt om van te genieten. Wat mij betreft heeft Frankrijk terecht gewonnen en zijn de beste. Of mr Cruyff het nou leuk heeft gevonden of niet. Maakt niemand en zeker niet in Frankrijk wat uit.
    Vind ik leuk
    The Iceman +9023
    maandag 16 juli 2018 om 12:57
    Onvergetelijk WK (voor de Belgen, Kroaten en Fransen dan).
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 12:59
    Wat mij vooral stoorde was dat de Fair Play naar Spanje ging. Ik vond dat Japan daar echt in vergeten is.
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 13:03
    Je bedoelt dat ze de hele kleedkamer zelf schoonmaakten inclusief de toiletten,ik denk een paar straf hebben gekregen bij Japan ;)
    Vind ik leuk
    RtdDub +13038
    maandag 16 juli 2018 om 13:07
    Je vergeet hun fans die de tribunes ook schoon achter laten.
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 15:45
    Nee ik bedoel dat ze tijdens de 2-0 voorsprong op België helemaal niet triest gingen voetballen. Niet erg slim, want ze gingen er in de tweede helft af, maar wel ontzettend leuk voor de kijker. En ze bleven écht ontzettend sportief. Geen tijdrekken niks.
    Vind ik leuk
    Deck010 +7206
    maandag 16 juli 2018 om 13:26
    Kan je nagaan wat een corrupt zooitje het daar is.
    Je kunt nooit een Fair Play cup winnen als je Sergio Ramos in je team hebt.
    Vind ik leuk
    Donnygo +3013
    maandag 16 juli 2018 om 13:02
    DIt WK zal altijd herinnerd worden als het eerste WK met VAR en de daarbij horende domme beslissingen. Penalty's die gegeven zijn voor de meest domme handsballen en de penalty's die niet gegeven zijn na een worstel partij.

    Frankrijk is gewoon een goed team met de beslissende spelers als Griezmann en Mbappe, vanwege die laatste zal dit WK ook herinnerd worden.

    Verder was het idd niet veel wat Frankrijk of andere teams hebben laten zien.
    Vind ik leuk
    3Bier +8614
    maandag 16 juli 2018 om 15:11
    Het succes van Frankrijk is wat mij betreft te danken aan Kanté. Hoeveel gaten die gozer dicht heeft gelopen is ongekend. Griezmann viel erg tegen dit WK, Giroud ook zeer matig.
    Mbappe is definitief doorgebroken en ik denk dat Umtiti - Varane het sterkste centrum is van het WK. Wat hebben die veel duels gewonnen. En ook voetballend prima.
    Vind ik leuk
    Donnygo +3013
    maandag 16 juli 2018 om 15:14
    Grootste deel mee eens alleen Griezmann speelde meer vanuit het middenveld leek het dus een andere rol dan 2 jaar terug.
    Giroud is meer gebruikt als afleiding leek het wel ook maar iets van 1 doelpoging of zo maar wel belangrijk voor aansluiting bij counters.
    Vind ik leuk
    3Bier +8614
    maandag 16 juli 2018 om 15:19
    Ja hele systeem was ingericht op het lanceren van Mbappe en de dode spelmomenten.
    Vind ik leuk
    Donnygo +3013
    maandag 16 juli 2018 om 15:32
    Idd en dat is saai, maar effectief.
    Vind ik leuk
    Ajacied_8 +19739
    maandag 16 juli 2018 om 13:03
    Elk toernooi waar wij niet aan mee hebben gedaan wordt herinnerd. Dus ook dit toernooi en dat straks in Qatar ook.
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 13:04
    Yep lelijke counter voetbal wk
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 13:04
    Ben blij dat dat WK voorbij is, vond er namelijk geen moer aan. O ja, de hoogte punten waren, en dan voornamelijk gisteren tijdens de finale, de corrupte houding van die scheidsrechter. Want , en nogmaals, die 2 - 1 voor Frankrijk was absoluut geen penalty.
    Vind ik leuk
    RtdDub +13038
    maandag 16 juli 2018 om 13:05
    Het was beter dan het ek van 2 jaar terug want dat was met recht een verschrikking.
    Gelukkig is het volgende wk in een zandbak in december en die daarna heeft 16 groepen met 3 landen dus dat wordt ook 2x puinhoop
    [Reactie gewijzigd op maandag 16 juli 2018 om 13:06]
    Vind ik leuk
    Gary Oak +221
    maandag 16 juli 2018 om 13:06
    Frankrijk heeft een voorbeeld gesteld voor elk team wat geen hoge druk of tikkie takkie voetbal kan uitvoeren. Eigenlijk speelde ze op een zelfde manier als Nederland op het WK van 2010. Gestructureerd opgesteld en geloven in je eigen krachten. De laatste jaren zie je een tendens met een 5 verdedigers blok. Ploegen die geen geloof hebben in hun eigen kunnen en daarom maar met zoveel mogelijk achter in gaan staan. Terwijl de drie CV's in dat systeem vaak niet gewent zijn aan de speelwijze waardoor aanvallers en middelveders bij een counter er zo door heen lopen. Daarnaast kan er aanvallend helemaal niks meer gepresteerd worden. Ik hoop dat zulke teams geleerd hebben van een Zweden dat 4-4-2/ 4-4-1-1 nog werkt als je alleen maar wil verdedigen. En een 4-2-3-1 of een verkapte 4-4-2 daarvan het meest brengt al wil je weinig weg geven maar toch wil winnen.
    Vind ik leuk
    Jarinr10 +11083
    maandag 16 juli 2018 om 13:13
    Denk wel dat Frankrijk aanvallend kan spelen, maar dat de computer heeft uitgerekend dat dit t beste systeem en spelwijze is om succes te halen.
    Vind ik leuk
    TonS +36
    maandag 16 juli 2018 om 13:07
    Tuurlijk was het niet leuk, wij Nederlanders misten de spanning, met het Nederlands elftal erbij is het voor ons altijd veel en veel leuker, nu heb ik gekeken met van, ja het zal wel allemaal
    Vind ik leuk
    windforce11 +1851
    maandag 16 juli 2018 om 13:18
    "Het Frankrijk van nu is vooral een uitgebalanceerde ploeg die achterin uitstekend is georganiseerd, op het middenveld fysieke kracht heeft, met voorin een paar spelers die mee kunnen verdedigen, goed kunnen omschakelen, slim zijn bij spelhervattingen en maximaal strafschoppen benutten.'

    Kortom alles wat je nodig hebt
    Vind ik leuk
    3Bier +8614
    maandag 16 juli 2018 om 15:15
    Mis alleen nog goed voetballen. En dat kunnen ze ook, maar dat hebben ze goed verborgen weten te houden. Was blijkbaar niet nodig dit WK. Voor de liefhebber wel jammer.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +91367
    maandag 16 juli 2018 om 13:19
    De vader van Jordi zei altijd dat je er een meer dan de tegenstander moest scoren. Zo simpel is voetbal.
    Vind ik leuk
    Deck010 +7206
    maandag 16 juli 2018 om 13:28
    Juist ja, en als jij de bal heb kan de tegenstander niet scoren, das duidelijk.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +91367
    maandag 16 juli 2018 om 13:35
    Precies.
    Vind ik leuk
    Roy_87_ +1369
    maandag 16 juli 2018 om 13:26
    Het was het beste WK Ooit volgens die vleespet van de fifa.
    Lekker handjes schudden met Vladdie en in zijn reet kruipen.

    over 4 jaar weer hetzelfde liedje
    Vind ik leuk
    henk1952 +41
    maandag 16 juli 2018 om 13:29
    Klopp vond het ook geen geweldige WK
    [Reactie gewijzigd op maandag 16 juli 2018 om 13:29]
    Vind ik leuk
    3Bier +8614
    maandag 16 juli 2018 om 15:15
    Buurman Harry ook niet
    Vind ik leuk
    pinkelman +4176
    maandag 16 juli 2018 om 13:31
    Die Japannertjes hadden ook zomaar de wereldtitel kunnen winnen als ze niet tegen een counter waren aangelopen.
    Ik wil maar zeggen dat bijna geen een land veel voor elkaar onder deden.
    Dit toernooi was er geen dominant elftal aanwezig dat er echt bovenuit schoot, zoals we wel eens in het verleden hadden.
    Vind ik leuk
    Smithsonian +31479
    maandag 16 juli 2018 om 13:37
    Kut toernooi.

    Next!
    Vind ik leuk
    hantayo +1035
    maandag 16 juli 2018 om 13:40
    Was er een WK?
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +39118
    maandag 16 juli 2018 om 14:05
    Van een zwak toernooi kan je nooit spreken. Das mijn overtuiging.
    Wel kan je stellen dat het dit toernooi karig was met echte toplanden tegen elkaar. Belgie - Brazilie zal toch echt wel lang herinnerd worden. Belgie - Frankrijk wellicht ook. Portugal - Spanje idem.

    Vind ik leuk
    Blac-ca +381
    maandag 16 juli 2018 om 14:07
    Zeker n saai WK.
    Vind ik leuk
    HanV +4261
    maandag 16 juli 2018 om 14:15
    Het was ook het toernooi waar wij met wat leden van "Voetbalprimeur" mee hebben gedaan aan het voorspellen op "Voetbalpoules.nl".
    Na een gelijkopgaande strijd bleef Mark "Van Goal" net Henry B. voor. De alles-of-niets-poging van "Hup Wim Jansen", die hem de winst had kunnen opleveren werd niet beloond.
    Er waren 56 actieve deelnemers in de poule "Voetbalprimeur". We gaan kijken of we wat beter zijn in het voorspellen van de eredivisie, dat gaat vast beter. Je kunt je aanmelden als je mee wilt doen, het voorspellen kan nog even wachten, 10 augustus is de eerste wedstrijd.
    Vind ik leuk
    Leeuw +5741
    maandag 16 juli 2018 om 14:31
    Nederland heeft een geweldig gedaan dit WK :-)
    Vind ik leuk
    Mari +8505
    maandag 16 juli 2018 om 14:36
    Zwak of niet.
    Ik heb alle wedstrijden gezien.
    Een wedstrijd (Engeland-???) deels.

    In de derde alinea staat een mogelijk antwoord op de vraag de stelling van vandaag:
    kan Feijenoord ... worden.
    " een uitgebalanceerde ploeg heb je nodig"
    Dit brengt het aantal titelkandidaten tot 5
    Vind ik leuk
    deltiaan +1227
    maandag 16 juli 2018 om 15:42
    inderdaad geen groots wk maar Frankrijk moest winnen VAN DE MAFIA FIFA
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 16:35
    Toch is dat wel grappig. Want toen was Zidane de grote man. Terwijl in dit tijdperk, hij een modale voetballer geweest zou zijn. Tussen de sterren van nu.
    [Reactie gewijzigd op maandag 16 juli 2018 om 16:35]
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 16:46
    De fitheid en vaardigheid van de spelers is zo verbeterd sinds 2002, dat niemand echt meer er boven uit kan steken. Iedereen verdedigt, en daarna kan de helft binnen 10 seconden aan de andere kant een aanval afronden. Geniale invallen van individuele spelers worden dichtgelopen, of voorkómen. Sterspelers worden met behoorlijk succes onschadelijk gemaakt. Toch kunnen aanvallen die in hoog tempo worden opgezet en afgerond nog wel spectaculair en mooi zijn. Maar deels wel met Cruijff eens.
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 18:23
    Profvoetbal op dit niveau gaat alleen om geld en resultaten. Dat gezeur over de romantiek van het voetbal is voor losers.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    'Het was een zwak WK, denk niet dat dit toernooi voor altijd herinnerd zal worden'