'De VAR vraagt een andere manier van verdedigen, lijkt mij lastig als speler'

    'De VAR vraagt een andere manier van verdedigen, lijkt mij lastig als speler'

    dinsdag 21 augustus 2018 om 14:15

    Door de invoering van de VAR zullen sommige spelers hun spel aan moeten passen. Vooral fysiek sterke spelers zullen daar anders de nadelen van ondervinden.

    Dat stelt oud-verdediger John de Wolf. "Want alles ligt onder de loep", aldus de 55-jarige oud-Feyenoorder tegenover het Algemeen Dagblad. "We moeten er nog aan wennen, dat is duidelijk. En spelers moeten zich ook anders opstellen", meent hij. Toch vindt hij dat spelers niet anders moeten gaan spelen. "Als je jezelf niet bent, moet je het veld niet opgaan. Wanneer je met de handrem erop speelt, heeft het geen zin."

    Volgens De Wolf is een ploeg als ADO in het nadeel. "Omdat ze gewend zijn op een fysieke manier te spelen. Bij hoekschoppen of vrije trappen net even de tegenstander vasthouden, spelers moeten dat soort slimmigheidjes weer afleren. Het wordt niet meer verbloemd, terwijl het jarenlang geaccepteerd werd. De VAR vraagt een andere manier van verdedigen. Als speler lijkt het mij lastig om nog te veranderen.''

    Vroeger konden spelers zich veel meer permitteren. "Met één tot twee camera's rond de velden kon er nog weleens wat, ja. Nu zijn er alleen al twee scheidsrechters. Alles wordt daarnaast met beelden uitgelicht", aldus De Wolf.

    Lees meer over:Eredivisie

    Plaats een reactie

    Barry Engels +31278
    dinsdag 21 augustus 2018 om 14:18
    Een andere manier van verdedigen.... ze noemen dat ook wel de hockey-verdediging.... achterlijke VAR.
    Vind ik leuk
    dinsdag 21 augustus 2018 om 14:21
    Het is een verschrikkelijke arbitrale ravage geworden
    Vind ik leuk
    elmagico070 +22071
    dinsdag 21 augustus 2018 om 15:00
    Aldus Fons-:)
    Vind ik leuk
    dinsdag 21 augustus 2018 om 15:21
    Haha ja klopt. Vond hem wel grappig
    Vind ik leuk
    elmagico070 +22071
    dinsdag 21 augustus 2018 om 15:35
    Hij heeft wel gelijk. Klote VAR zorgt alleen maar voor nog meer hoofdpijn.
    Vind ik leuk
    dinsdag 21 augustus 2018 om 15:44
    Ik ben er wel gecharmeerd van haha. Als er een goal gemaakt is, kan hij 2 min later opeens afgekeurd zijn. Het is wel eerlijker, maar wel een stuk meer sensatie
    Vind ik leuk
    elmagico070 +22071
    dinsdag 21 augustus 2018 om 15:58
    Nou eerlijker is het alleen als ze consequenter zijn en niet de ene keer wel en de andere keer weer niet.
    Vind ik leuk
    dinsdag 21 augustus 2018 om 16:07
    Laat ik het zo zeggen, ze beoordeelen nou wel meer situaties goed. Je kan lullen wat je wilt, ajax had mischien wel verloren zonder var, en dat zou dus onterecht zijn. Maar er zijn genoeg gevallen wat ze missen ja, maar dat komt vanzelf wel goed. Zolang ze niet overal verbinding hebben zoals in Sittard. Kun je nog niet stellen dat het al vlekkeloos loopt
    Vind ik leuk
    elmagico070 +22071
    dinsdag 21 augustus 2018 om 16:17
    Bij VVV-Ajax waren er 10 camera's en bij Heracles-Den Haag 6 camera's. De VAR moet de eindverantwoordelijke zijn en niet de scheids.
    Vind ik leuk
    dinsdag 21 augustus 2018 om 16:20
    De var is een hulpmiddel, anders gewoon de scheids verbannen uit een stadion. En gewoon op een scherm laten zien of er een overtreding gemaakt is. Dan is een scheidsrechter nutteloos natuurlijk
    Vind ik leuk
    elmagico070 +22071
    dinsdag 21 augustus 2018 om 16:27
    Bedoel alleen in VAR situaties.
    Vind ik leuk
    TheRock11 +1128
    dinsdag 21 augustus 2018 om 16:25
    Enige is dat de klok stil zou moeten worden gezet tijdens de review. Zuivere speeltijd zou echt een zegen zijn voor het voetbal. Ben je direct van het tijdrekken af.
    Vind ik leuk
    dinsdag 21 augustus 2018 om 14:22
    Zoals Arman Avsaroglu, imo de beste voetbalcommentator van Nederland, zei: spelers proberen aan alle kanten de scheids dwars te zitten en te bedotten. Is dus intentie en gaat niet om het voetbal. En dat is voor een arbiter, ook met vierde man erbij, niet goed meer te managen. Dát is waar de VAR goed voor is. Niet fysiek spel ligt onder de loep maar het achterbakse gedoe achter de rug van de scheids om.
    Vind ik leuk
    Barry Engels +31278
    dinsdag 21 augustus 2018 om 14:28
    Wat die Arman ook allemaal zegt: zo wordt het spelletje al bijna 150 jaar gespeeld. Die VAR is echt overbodig en bovendien aanleiding voor willekeur en nodeloze discussie. Met Hawkeye voor buitenspel en doellijn-technologie had je de belangrijkste zaken aangepakt.
    Vind ik leuk
    dinsdag 21 augustus 2018 om 14:35
    Behalve dat het spelletje inmiddels echt anders wordt gespeeld dan 150 jaar... we worden het niet eens over de VAR. Eind van het seizoen maar eens op terug kijken en dan evalueren.
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +40856
    dinsdag 21 augustus 2018 om 14:36
    Onzin. In Engeland en Spanje wordt dit gedrag al lang en breed verfoeid en afgefloten. Het maken van overtredingen behoort daar niet tot 'hard spel' maar tot 'vuil spel'.

    Spelers die het fysiek niet aankunnen (het harde) gaan over tot overtredingen (het vuile). Precies waar het misgaat in NL; het harde kunnen we niet aan.
    Vind ik leuk
    Barry Engels +31278
    dinsdag 21 augustus 2018 om 14:40
    Gisteren waanzin.... vandaag onzin.... dag Arie.
    Vind ik leuk
    PB +105
    dinsdag 21 augustus 2018 om 16:06
    Maar jij vindt dus dat overtredingen gewoon onbestraft moeten blijven? En jij geniet wel van dat domme getrek en gesjor in de zestien?
    Vind ik leuk
    Barry Engels +31278
    dinsdag 21 augustus 2018 om 16:08
    Mijn punt is dat niemand het een overtreding vond tot de VAR zich ertegenaan ging bemoeien. Zoals ik eerder al opmerkte: als je de goal om deze reden afkeurt dan kunnen we wel ophouden met voetballen.
    Vind ik leuk
    PB +105
    woensdag 22 augustus 2018 om 00:12
    Hmmm, het werd voorheen in ieder geval vaak niet of onvoldoende gezien. Het is wennen dat dat nu wel het geval is. Ik erger me in ieder geval al jaren kapot aan al die kleine ‘professionele’ overtredingen. Anyway, ieder z’n voorkeuren.
    Vind ik leuk
    dinsdag 21 augustus 2018 om 14:18
    Ja. Geef ons de schuld maar weer ;-)
    Vind ik leuk
    dinsdag 21 augustus 2018 om 14:22
    Ja dat verbaasd me ook niks 😁 grapje eey
    Vind ik leuk
    Tim +4728
    dinsdag 21 augustus 2018 om 14:20
    Bij ADO is vooral een MAR nodig, die lopen 90 minuten onbeschoft te schelden tegen de scheidsrechter.
    Vind ik leuk
    elmagico070 +22071
    dinsdag 21 augustus 2018 om 15:04
    Gelukkig is de scheids nergens anders het mikpunt🤔
    Vind ik leuk
    Tim +4728
    dinsdag 21 augustus 2018 om 15:30
    Precies dat scheelt inderdaad een hele hoop, maar ADO valt helaas zwaar uit de toon.
    Vind ik leuk
    elmagico070 +22071
    dinsdag 21 augustus 2018 om 15:42
    Dat vindt jij.
    Vind ik leuk
    Tim +4728
    dinsdag 21 augustus 2018 om 16:09
    Met dt ja? Dat denk ik niet hoor.
    Vind ik leuk
    elmagico070 +22071
    dinsdag 21 augustus 2018 om 16:25
    Je hebt gelijk. Typte het zonder erbij na te denken, maar je hebt gelijk als het onderwerp je/jij achter de persoonsvorm staat is zonder dt.
    Vind ik leuk
    patjeado +252
    dinsdag 21 augustus 2018 om 16:00
    de scheidsrechters verstaan jullie gebral ook niet
    Vind ik leuk
    Tim +4728
    dinsdag 21 augustus 2018 om 16:13
    Kijk aan, dan komt dat Groningse boerenaccent toch nog eens van pas.
    Vind ik leuk
    dinsdag 21 augustus 2018 om 17:15
    Nee, en Friesch is geen spraekgebreck ?
    Vind ik leuk
    elmagico070 +22071
    dinsdag 21 augustus 2018 om 17:24
    Dat is een heel andere wereld.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 21 augustus 2018 om 17:25]
    Vind ik leuk
    Tim +4728
    dinsdag 21 augustus 2018 om 17:26
    Waar heb jij het nou ineens weer over? We hebben hier een discussie tussen een Hagenees en een Groninger.
    Vind ik leuk
    dinsdag 21 augustus 2018 om 19:54
    Jij bent toch Friesch?
    Vind ik leuk
    Tim +4728
    dinsdag 21 augustus 2018 om 19:56
    Tiefstraal even een eind op gek, en jij bent Marokkaan. Man man man.
    Vind ik leuk
    dinsdag 21 augustus 2018 om 19:59
    Wat doet die Friesche vlag in je avatar?
    Friezen zetten Groningers graag te kakken. Vandaar dat ik het vroeg. Je begon zelf over het Groningse Boerenaccent...
    Ik kan het niet helpen dat je gelijk op je achterste benen gaat staan....
    No offence.
    Vind ik leuk
    Tim +4728
    dinsdag 21 augustus 2018 om 20:02
    Ja ik heb een Gronings accent, ja dat wordt door de meeste mensen als boers ervaren, nee mijn avatar is geen friese vlag, ja/nee mijn achterste benen zijn ook mijn voorste beentjes.
    Vind ik leuk
    dinsdag 21 augustus 2018 om 20:05
    He sorry man.
    Ik heb een schermpje van een paar inch.
    Je avatar ziet eruit als de pompebleaden.
    Daar kan ik niks aan doen.
    Werkt verwarrend. Excuses.
    Vind ik leuk
    Tim +4728
    dinsdag 21 augustus 2018 om 20:09
    Geeft niet Petertje, ik dacht eerst ook dat jij een broodje komkommersalade was maar jij blijkt gewoon een heerlijk lekker braziliaans wijf te zijn.
    Vind ik leuk
    dinsdag 21 augustus 2018 om 20:11
    Geregeld.
    Vind ik leuk
    Uncle Fester +2071
    dinsdag 21 augustus 2018 om 14:21
    Wat een onzin. Je kunt ook fysiek spelen zonder de regels te overtreden.
    Vind ik leuk
    JanvdLisme +1262
    dinsdag 21 augustus 2018 om 14:25
    Je kunt het ook omdraaien: de technisch verzorgd voetbal spelende teams zijn al zo'n 60 jaar de dupe van voetbal zonder VAR.
    Vind ik leuk
    ELD070 +832
    dinsdag 21 augustus 2018 om 14:30
    Spijker op z'n kop!
    Vind ik leuk
    JohanDerksen +1769
    dinsdag 21 augustus 2018 om 15:35
    Onzin ploegen die technisch verzorgd voetbal spelen, Ontlopen hiermee iedere vorm van fysiek duel. Zie city en barca als voorbeeld.
    Vind ik leuk
    JanvdLisme +1262
    dinsdag 21 augustus 2018 om 21:31
    Ga er even serieus op in dan.... zo'n talent ben je niet😉
    Vind ik leuk
    JohanDerksen +1769
    dinsdag 21 augustus 2018 om 21:50
    Persoonlijk vind ik dit er een verschil zit tussen contact maken( het is tenslotte een contact sport) en een overtreding. Zo kan je ieder klein duwtje ook bestraffen. Ik durf te wedden dat er dan niemand hier meer voetbal kijkt want dan ligt het spel constant stil. De VAR speelt alles in slow motion af en het ziet er dan super heftig uit. Wat betreft die ploegen waar jij het over hebt, die worden de laatste al meer “geholpen” door de invoering van het naderhand kunnen straffen van spelers en de 4de official die was er 60 jaar terug nog niet. De VAR gaat van het voetbal een zaalvoetbal maken en doet hij dat niet betekent dit dat hij niet voor elke situatie hetzelfde handelt.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 21 augustus 2018 om 21:51]
    Vind ik leuk
    Bokkum013 +302
    dinsdag 21 augustus 2018 om 14:32
    Geef het een seizoen de tijd, daarna kunnen we altijd nog zeiken. Ik denk dat als het een paar maanden in gebruik is het zeker wel kan helpen in echt belangrijke situaties. Los daarvan ben je nog steeds afhankelijk van wie er naar het schermpje kijkt, want Blom denkt toch echt anders over vasthouden bij een corner dan Nijhuis.
    Vind ik leuk
    dinsdag 21 augustus 2018 om 14:34
    VAR moet wel in opzet flink aangepast worden, maar is een prima toevoeging.
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +40856
    dinsdag 21 augustus 2018 om 14:37
    Hard spel is iets anders als hard spel.
    In NL leren sommige teams zichzelf vuil spel aan. Lekker regels overtreden uit t zicht van de scheids.
    In Engeland moet men daar echt niks van hebben. Hard spel; toegestaan. Fysiek je tegenstander de baas te zijn. Een blok zetten, hoger springen, duelleren; dat is allemaal toegestaan. Ook met de VAR. Juist met de VAR.
    Vind ik leuk
    JohanDerksen +1769
    dinsdag 21 augustus 2018 om 15:38
    Helemaal gelijk de VAR moet er zijn voor in situatie als van het weekend bij Van Overeen en die tackle op de Jong. De VAR is totaal overbodig bij situatie als die goal van Venlo waar gewoon een duel uitgevochten word. Die penalty van Huntelaar moet iedere scheids kunnen waarnemen.
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +40856
    dinsdag 21 augustus 2018 om 16:21
    Iemand aan zijn shirt trekken is dus geen duel uitvechten. Dat is simpelweg tegen de regels en vooral dom van de speler zelf.
    Vind ik leuk
    JohanDerksen +1769
    dinsdag 21 augustus 2018 om 21:07
    Even vast houden en trekken is een wereld van verschil. Heb ooit een proeftrainint van edward sturinng gehad dat is het eerste dat die je leerde als verdediger
    Vind ik leuk
    PB +105
    woensdag 22 augustus 2018 om 00:16
    Onze Edward kon er ook niet zo veel van :’)
    Vind ik leuk
    timo45 +442
    dinsdag 21 augustus 2018 om 14:40
    Toch vind ik dat John hier wel een beetje gelijk in heeft. Ik kan onwijs genieten van diego costa. Hoe hij de strijd aangaat met de verdedigers gaat meestal te ver maar toch geniet ik er wel van. Met de VAR kan dat niet meer
    Vind ik leuk
    Ajacied_8 +19563
    dinsdag 21 augustus 2018 om 14:41
    Vroeger waren er ook geen gele en rode kaarten. Heeft men ook aan moeten wennen.
    Terugspelen op de keeper die hem in de handen mocht nemen mag ook niet meer. Was ook wennen voor de verdedigers (en de keeper natuurlijk).
    Dus hier moet men ook maar aan gaan wennen. Zal misschien wat langer duren maar dat leren ze echt wel.
    Vind ik leuk
    Kopstootje +9654
    dinsdag 21 augustus 2018 om 14:52
    Uiteindelijk een goede oplossing.
    Al zal het voor sommige spelers wennen zijn dat alles in beeld word gebracht.
    Vind ik leuk
    El Lobo +2056
    dinsdag 21 augustus 2018 om 15:11
    De VAR is een goed instrument, mits goed ingezet!

    Net als hockey moet elk team 1x dit in kunnen zetten.
    Is het terecht dan houd je deze
    is het onterecht dan ben je de mogelijkheid kwijt
    Vind ik leuk
    TheRock11 +1128
    dinsdag 21 augustus 2018 om 16:19
    In het hockey heeft de videoscheidsrechter echter het eindoordeel.

    Zoals de VAR nu is ingevoerd kan een scheidsrechter het advies van de VAR gewoon in de wind slaan als hij daar zin in heeft. Hij heeft nog steeds de macht om een club/speler (on)bewust een oor aan te naaien omdat hij niet overruled kan worden.
    Vind ik leuk
    UitdeBijlmer +3609
    dinsdag 21 augustus 2018 om 18:48
    Moet je dan tijdens de wedstrijd eerst de discussie "erg genoeg" uitpraten?
    Vind ik leuk
    Grijs +1202
    dinsdag 21 augustus 2018 om 15:11
    Heeft wel gelijk; alles komt onder een vergrootglas en onder dat vergrootglas lijkt het lichtste tikje in slow motion al een normale overtreding.

    Het zou me niets verbazen dat spelers bij een lichte aanraking nu nóg sneller naar de grond zullen storten. Slow motion dramatiseert de situatie namelijk altijd. Bovendien heb ik het idee dat er bij de VAR meer wordt gekeken of iemand wel of niet aangeraakt is, dan naar de overtreding zelf.

    Ik denk dan ook dat we veel pingels gaan zien onder het motto "had hij maar geen aanleiding moeten geven".
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +89635
    dinsdag 21 augustus 2018 om 15:13
    Heel het voetbal naar de klote.

    *kunstgras
    *ABBA
    *VAR

    Vind ik leuk
    dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
    Het is heel simpel zonder VAR waren die scheidsrechters ook niet consequent allemaal eigen interpretatie van de regels.
    En dat doet de VAR ook.
    Vind ik leuk
    remakil +5925
    dinsdag 21 augustus 2018 om 15:30
    Dat de VAR om een andere manier van verdedigen vraagt is absurd! Ik vind het al jaren onbegrijpelijk, dat een licht duwtje op het middenveld een vrije trap is en in de 16 was vrij worstelen toegestaan. Dat lag voornamelijk asn de slapte van de scheidsrechters en daar is nu een einde aan gekomen...
    Vind ik leuk
    Hugo59 +2260
    dinsdag 21 augustus 2018 om 15:38
    Er zijn een hoop mensen tegen de VAR omdat schwalbes ook bekeken worden zoals jankerdje luuk nogal vaak doet.
    Vind ik leuk
    dinsdag 21 augustus 2018 om 15:39
    Je moet je anders opstellen, je moet je niet aanpassen, niet veranderen maar wel anders.. Wacht ff.. Wat wil je nou zeggen John?
    Vind ik leuk
    mchollie +3436
    dinsdag 21 augustus 2018 om 15:58
    Var slaat door, voetbal is een contact sport. Je zal zien dat sommige aanvallers, lees vooral van de top, hiervan gebruik maken. Het zijn al duikelaars en nu hebben ze een grotere kans om iemand een kaart aan te smeren of een penalty te kringen. Als blinkt dat het swalbes zijn dan ook geel durven geven, zo wordt de var weer eerlijker.
    Vind ik leuk
    dinsdag 21 augustus 2018 om 16:06
    De Wolf was met VAR nooit een bekende (oud) speler geworden! VAR staat voor eerlijk voetbal, geen ongein met ff vasthouden enz, lang leve VAR.
    Vind ik leuk
    dinsdag 21 augustus 2018 om 16:23
    Dat is het ook. Het hele voetbal is veranderd. De clubs mogen wel op zoek naar zaalvoetballers gaan.
    Kijk uit, straks ziet de VAR je. Verstop je.
    Vind ik leuk
    TopsyKrets +1620
    dinsdag 21 augustus 2018 om 17:27
    VAR creëert zaalvoetbal.
    Vind ik leuk
    Hulsink +509
    dinsdag 21 augustus 2018 om 17:35
    Het werd de hoogste tijd, hopelijk zijn we nu van dat duw- en trekwerk af!
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws