Ajax, PSV, Feyenoord doen 'revolutionair' voorstel voor 'Eredivisie 2.0'

    Ajax, PSV, Feyenoord doen 'revolutionair' voorstel voor 'Eredivisie 2.0'

    Gepubliceerd: maandag 8 oktober 2018 om 22:46ma 08-10-2018 om 22:46

    Ajax, PSV en Feyenoord hebben een concreet voorstel op tafel gelegd om het geld dat binnenkomt door Europees voetbal 'revolutionair' anders te verdelen. Dat meldt het Algemeen Dagblad. Een nieuwe Eredivisie zonder kunstgras komt dichterbij.

    Minimaal tien procent van het geld dat Nederlandse clubs uit de Champions League en de Europa League halen, moet verdeeld worden over alle overige Eredivisie-clubs, schrijft het AD. Op basis van dit seizoen zou dat tien miljoen euro extra zijn. Ajax, Feyenoord, PSV zijn bereid geld af te staan, maar willen in ruil daarvoor dat er voortaan niet meer op kunstgras wordt gespeeld.

    Daarnaast willen ze een nieuwe competitieopzet met als doel dat de weerstand vergroot wordt. 'Zeer waarschijnlijk met play-offs, mogelijk met zestien in plaats van de huidige achttien clubs. De exacte invulling van die opzet is nog onderwerp van studie. Daarnaast willen Ajax en PSV hun beloftenteams in de Keuken Kampioen Divisie kunnen behouden', aldus het AD.

    "Het kan nu heel snel gaan, ik ben heel positief gestemd", zo wordt Feyenoord-directeur Jan de Jong geciteerd. Meerdere clubs zijn positief over de ontwikkelingen. Het plan komt medio november al in stemming. Het is de bedoeling dat de 'Eredivisie 2.0' vanaf 2021 van start gaat.

    Plaats een reactie

    maandag 8 oktober 2018 om 22:48
    Lekker cashen in Almelo
    Vind ik leuk
    CalimerO94 +721
    maandag 8 oktober 2018 om 23:00
    Jammer dat mijn reactie verwijderd is. Blijkbaar zijn de admins Rotterdammers? In principe zeg ik helemaal niets verkeerds, want feitelijk is het gewoon juist. Dus hier komt ie nogmaals:

    Bij Feyenoord hebben ze er geen moeite mee om de inkomsten van Europees voetbal af te staan. Die hebben ze toch niet.
    [Reactie gewijzigd op maandag 8 oktober 2018 om 23:06]
    Vind ik leuk
    Stranger +5570
    maandag 8 oktober 2018 om 23:09
    Wat een ontzettend domme opmerking .
    Hoeveel inkomsten hadden Ajax en Psv vorig seizoen?
    Het kort geheugen is kort hier😂
    Vind ik leuk
    CalimerO94 +721
    maandag 8 oktober 2018 om 23:16
    Gelukkig niet zo kort om nog een paar jaar verder terug te kijken. Dan valt het bedrag Feyenoord toch echt een schijntje genoemd te worden vergeleken met de andere twee. De toekomst zal niet anders zijn dan dat. Maar goed, misschien dat het begrotingsverschil zo gedicht kan worden, iets wat het stadionplan niet doet? ;)
    [Reactie gewijzigd op maandag 8 oktober 2018 om 23:17]
    Vind ik leuk
    COYG +6848
    maandag 8 oktober 2018 om 23:41
    Welk begrotingstekort? Plus er is geen touw aan je verhaal te knopen? Wat zeg je nu allemaal?
    Vind ik leuk
    JanTa48 +6250
    maandag 8 oktober 2018 om 23:16
    Ajax had het excuus vanwege het drama Nouri waarbij de hele selectie incl. staf helemaal stuk was en werd er zelfs in eigen huis verloren van Willem II. Voetballers zijn ook maar mensen van vlees en bloed. Dat jaar ervoor onder Bosz finale EL.
    Vind ik leuk
    Tilburgia +305
    maandag 8 oktober 2018 om 23:25
    Dat verlies tegen Willem II was toch echt een jaar eerder dan het nouri verhaal
    Vind ik leuk
    karnisse +296
    dinsdag 9 oktober 2018 om 00:04
    Dat was toch in 16/17?

    Had ziwat ons de titel gekost :(
    Vind ik leuk
    Stranger +5570
    dinsdag 9 oktober 2018 om 09:36
    Oké deze discussie stop ik. Blijkbaar weet je niet hoe de wereld in elkaar steekt.
    Vind ik leuk
    Vakkie D +3429
    maandag 8 oktober 2018 om 23:25
    Vorig seizoen nog 25 mio dus lul nou niet zo slap. Mogelijk was je reactie verwijderd omdat hij provocerend en te dom was
    Vind ik leuk
    CalimerO94 +721
    maandag 8 oktober 2018 om 23:26
    Ik vertel een feit. En dat wordt dan provocerend geacht? Wie zijn schuld is dat dan: van mij of de mensen die zich aangevallen voelen? Het is gewoon realiteit.
    Vind ik leuk
    Vakkie D +3429
    maandag 8 oktober 2018 om 23:28
    Vorig jaar 25 miljoen, dat is een feit. "Die hebben ze toch niet" is provoceren. Ben je nou zo dom of doe je alsof?
    Vind ik leuk
    Johan59 +770
    maandag 8 oktober 2018 om 23:38
    Nou de el inkomsten van AZ zijn hoger dan van feijeoord de afgelopen 10 jaar, dus Hoeze provoceren het is niks minder dan de waarheid, wel een droevige
    Vind ik leuk
    Vakkie D +3429
    dinsdag 9 oktober 2018 om 08:17
    Ik ben erg benieuwd naar je bron, buiten het feit dat feyenoord in die periode bijna failliet is gegaan dus enkele jaren mist heeft az volgens mij ook geen noemenswaardige successen behaald
    Vind ik leuk
    pietprecies +7771
    maandag 8 oktober 2018 om 23:45
    En die flapdrol die daar dan dat met droge ogen staat te vertellen idd hahaha.

    Dan gaat hij zeker weer te koop lopen met zwarte cijfers waar hij geen reet aan heeft bijgedragen? Looool
    Vind ik leuk
    Romo +1000
    dinsdag 9 oktober 2018 om 00:08
    Nee en jullie al 5 jaar niks!
    Vind ik leuk
    Jan Nijhof +320
    dinsdag 9 oktober 2018 om 01:19
    En Calimero, wil je nu eigenlijk bereiken met zo"n ppmerking? Alleen wat sarren?
    Heeft Fey niet net een jaarrekening gepresenteerd? En al stond Fortuns Sittard bij de voorstellers ... wat zou daar mis mee zijn?
    Vind ik leuk
    Voebtal +7611
    dinsdag 9 oktober 2018 om 01:23
    Ja zodra je post niet bevalt in Rotterdam wordt je opmerking verwijderd. Is mij ook wel eens overkomen.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13977
    dinsdag 9 oktober 2018 om 06:43
    En dat op Ajax / Frenkie Primeur. Best apart...
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 9 oktober 2018 om 06:44]
    Vind ik leuk
    Voebtal +7611
    dinsdag 9 oktober 2018 om 10:20
    Zelfs Boskamp kan niet stoppen met positief praten over Ajax. En die heeft een hekel aan ajax. Zegt dus verder niets. Feyenoorders praten graag over Ajax.. een soort obsessie.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13977
    dinsdag 9 oktober 2018 om 10:59
    Ik geloof niet dat je erg on topic reageert. Maar dat mag, hoor..
    Vind ik leuk
    Voebtal +7611
    dinsdag 9 oktober 2018 om 11:07
    Jij hebt het over Ajax / Frenkie Primeur... Ik geef aan dat het logisch is omdat feyenoorders graag over Ajax praten.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 9 oktober 2018 om 11:08]
    Vind ik leuk
    Blindsy +13977
    dinsdag 9 oktober 2018 om 11:21
    Ik praat niet graag over Ajax. VP wel. Mag ook hoor. Populaire club, met kapitaal op het veld, recent wat goede resultaten, daarover schrijven zorgt voor veel bezoekers. Maar daarom is VP meer AP of FP. Dat heeft weinig met jouw reactie te maken. Toch?
    Vind ik leuk
    Voebtal +7611
    dinsdag 9 oktober 2018 om 11:23
    Het feit dat je het ap of fp noemt zegt genoeg. Zie je ook steeds frenkie de jong als je op straat loopt? Bij de bakker, de slager, in de bus...
    Vind ik leuk
    Blindsy +13977
    dinsdag 9 oktober 2018 om 11:25
    Ik woon in de buurt van Arkel, ik zal er eens kijken.
    Laatste tijd erg stil. Is hij al weer speelklaar? Kunnen we weer 5-10 Frenkies p/dg posten. Kijk er naar uit!
    Vind ik leuk
    Voebtal +7611
    dinsdag 9 oktober 2018 om 11:29
    Haha dat krijg je met obsessief gedrag.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13977
    dinsdag 9 oktober 2018 om 11:31
    Het wordt een verslaving. Wil nog niet afkicken op Frenkie-nieuws.
    Vind ik leuk
    Voebtal +7611
    dinsdag 9 oktober 2018 om 11:32
    Ik werd er eerlijk gezegd ook een beetje moe van afgelopen tijd. Gelukkig al een weekje rustig.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13977
    dinsdag 9 oktober 2018 om 11:37
    Op een bepaald moment gingen we zelfs bij VV Arkel langs om ex-teamgenoten en zn broer uit het 3e te vragen wat zij van hem vonden.
    Ach, best vermakelijk. Hoop dat hij echt zo groot wordt als men hem al maakt. We kunnen wel een creatieve middenvelder gebruiken in Oranje.
    Vind ik leuk
    Voebtal +7611
    dinsdag 9 oktober 2018 om 11:41
    Denk dat hij het zelf ook heel overdreven vindt. Wat ik zo leuk vind aan hem is dat hij altijd een grote smile heeft! Heerlijk om naar te kijken.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13977
    dinsdag 9 oktober 2018 om 16:58
    110% Mee eens. Ik zal niet zeggen dat hij knap is... maar zo'n gezellige gezonde blonde Hollandse jongens-uitstraling gaat hem ook aan wat extra sponsorcontracten helpen ;-) Die glimlach is goud waard! :-)
    Vind ik leuk
    Voebtal +7611
    dinsdag 9 oktober 2018 om 17:01
    Precies.. Bij hem zie je nog een pure jongen die geniet van het spelletje voetbal. Niet zo een arrogante kwal zoals ziyech. Je moet voor de lol eens op hem letten.. of hij nou moet warmlopen of thee halen hij is altijd vrolijk :) heerlijk!
    Vind ik leuk
    Blindsy +13977
    dinsdag 9 oktober 2018 om 17:03
    Hij is de enige Ajacied waar ik op probeer te letten. Trouwens, ik ben erg gevoelig voor aardige mensen, heb daar een antenne voor. Je ziet het bij hem meteen. Die deugt. Die is leuk. Je ziet hem soms zelfs lachen als hij aan de bal is!
    En daarom geldt; Frenkie-berichtjes. Elke dag. In grote aantallen! ;-)
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 9 oktober 2018 om 17:03]
    Vind ik leuk
    Voebtal +7611
    dinsdag 9 oktober 2018 om 17:07
    Ik heb ook zo een voelspriet.. :)
    Vind het jammer dat hij waarschijnlijk in de zomer Nederland al verlaat..
    Vind ik leuk
    Blindsy +13977
    dinsdag 9 oktober 2018 om 17:37
    Dat wordt echt een luxe probleem voor Ajax. Want het is niet alleen een kwestie van kunnen, maar ook willen. Ik denk dat Ajax komende zomer zo 5-6 spelers uit de basis kan verkopen. En dat die jongens ca 250 miljoen kunnen opleveren. Maar dat wil Ovemars natuurlijk niet. Dan ben je je basis kwijt, en kun je opnieuw beginnen. De wereld zit niet vol Tadicjes en Blindsys heh, dat lukt je niet altijd.
    Maar, wat willen die jongens? De Ligt, De Jong, Ziyech. Die willen wel weg. Maar Onana en Neres werden ook al genoemd, vorig seizoen. Doe daar Vd Beek bij. DIe gaan NOOIT allemaal verkocht worden. Maar wat als ze wel allemaal weg willen?
    Want dat blijft nog een probleem waar Ajax mee aan de slag moet.Hoe mooi de huidige groep ook is, hoe groot de kans ook is dat die jongens tot maart/april nog CL/EL spelen.. de rest van het seizoen spelen ze in de Mickey Mouse-divisie, en regelmatig op kunstgrasvelden.. tegen flutteams. Absoluut NIET goed voor je internationale carriere. Spelers van buiten komen naar Ajax om te presteren en dan een stap te maken. Ben heel benieuwd hoe Marcie straks genoeg kikkers tevreden in de kruiwagen houd... maar goed, kan mij voorstellen dat je als Ajax-fan nu gewoon denkt; genieten maar.
    Vind ik leuk
    Voebtal +7611
    dinsdag 9 oktober 2018 om 17:03
    @blindsy wat is er toch in hemelsnaam met Feyenoord aan de hand???? Het doet gewoon pijn om naar te kijken als buitenstaander. Vroeger kon ik echt en oprecht genieten van de passie van Feyenoord en vond ik dat Ajax dat veel te weinig bracht. Met spelers zoals tadic zie ik dat nu bij mijn cluppie weer terug. But what's wrong with Feyenoord???
    Vind ik leuk
    Blindsy +13977
    dinsdag 9 oktober 2018 om 17:32
    Ik heb het vele malen mogen oreren. Je kunt mij er 's nachts voor wakker maken.
    1. Gio. Aardige vent. Misschien wel een goede team manager. Maar goede trainer? Oprecht denk ik van niet. Ik zie bij niemand verbetering, alleen maar verslechtering. Ik zie het team ook niet beter worden. Alle vorm van passie ontbreekt. Tactiek ontbreekt ook. Laten we eerlijk zijn, het hangt inmiddels af van bevliegingen van Jorgensen, Berghuis en RVP. De rest presteert ondermaats. En zit het even tegen, gaan de koppies hangen.
    Daar is een trainer verantwoordelijk voor. En deels ook een TD, want die heeft die middelmaat aangetrokken.

    In de ArenA of in het P-stadion, zie ik zelden koppies hangen. Ook niet als die ploegen uit spelen. Borst naar voren, kin omhoog, knallen maar!
    Reden: daar heerst een topsportklimaat. Daar is men -denk ik- medogenloos achter de schermen. Ook het publiek is er kritischer. Wij zijn de top, wij dicteren. En doen wij dat niet? Gaan wij fluiten.

    1. Gio moet weg.
    Haal een trainer die een ploeg tactiek kan bijbrengen, een ploeg in een mooie, herkenbare stijl kan laten voetballen. En die ook een plan B heeft. Die durft te wisselen. En dan ook de juiste wissels. Clasie stelt helemaal NIETS voor. Vilhena is de weg kwijt. Maar Tapia of Ayoub lekker laten staan. Bij Ajax ga je na 2 slechte wedstrijden naar de bank. Is de concurrentie moordend. Dát is topvoetbal.
    Een trainer ook, die met jeugd kan werken, spelers beter maakt. Er komt een prachtige lichting talent aan (Burger, Wehrmann, Kokcu, De Mooij, Touré). Je kunt er op wáchten dat ze op de bank verpieteren en verkocht gaan worden. Voor een fooi, uiteraard. De basis laat het schromelijk afweten. Tijd om door te selecteren.
    Het beste voetbal van de laatste 5 jaar werd tussen oktober 2014 en maart 2015 gespeeld olv Fred Rutten. In die periode (pak ém beet, 25 competitiewedstrijden) werd prima verrassend gevoetbald, met veel goals, en veel punten (méér dan Ajax en PSV!), met de net gedebuteerde Kongolo, Van Beek en Karsdorp stijf in de basis. Ja, daarna stortte het ook in elkaar en ik weet nu nog niet waarom. Maar dát wil ik zien. Verrassend, avontuurlijk, speels voetbal. Mét resultaat. Dat ga je niet zien onder Gio. Gio out dus.
    Helaas hebben we een langharige tekkel als directeur die zijn bek veel te vaak een duw geeft, en die heeft al weer geroepen dat GIo trainer voor het leven zou moeten worden. Dan ben je echt blind , en heb je totaal geen verstand van voetbal.
    2. Van Geel moet weg. Scouten met een bord Chinees op schoot tijdens Studio Sport, kan ik ook. Ik wil weer slimme aankopen zien, namen die ik niet ken, maar die ons gaan verrassen. Een mooie Chileense parel van 21 die meteen op het middenveld laat zien wat aanvallend voetbal is. Die een x-bedrag kost, maar na 1-2 jaar met (veel) winst verkocht kan worden.
    Kijk de lijstjes er maar op na; zelden wordt er bij F een zelf eerder aangekochte speler, met winst doorverkocht. Dat geeft te denken.
    3, Doe iets aan je (INTER)narionale scouting!! Want de nieuwe TD kan dat niet helemaal alleen. Ik heb het idee dat F een paar goedwillende vrijwilligers heeft, die niet verder dan Vaals komen. Hoe anders is dat bij Ajax. Daar kopen ze gerust de Zuid-Amerika scout van Groningen weg, als ze denken dat die man bij Ajax voor goede, en met winst door te verkopen talenten kan zorgen. Om maar wat te noemen.
    4. Creeer met zijn allen een topsportklimaat. Een bekertje, een schaaltje, het zijn leuke prijsjes. Maar ik zie er soms mensen om juichen... man man man. Alsof alles dan in orde is. Je moet oprecht balen van een stomme nederlaag. Of duur puntverlies. Doe maar een straftraining. Zet een van die jokers eens op de bank. Jen dat publiek nou eens op. We schaamden ons niet eens kapot toen we 9 x op rij niet konden winnen! Het jaar na het kampioenschap, veel blessures en CL-programma. Mooie smoes toch, om wéér een keer of 5-6 op rij niet te winnen? Seizoen met de Kerst al voorbij. Sinds de invoer van het betaald voetbal, is er nog géén kampioen geweest, die in het jaar na de titel, zo ver achterop eindigt. Om je DOOD te schamen. Nee hoor, balen. Maar ja, veel blessures (was ook zo hoor, 6-7 basisspelers ontbraken enkele maanden lang) en CL. Best logisch dan. Het geluid van een subtopper. Niet hetgeen een TOPploeg zal zeggen.

    5. Jong Feyenoord in de voetbalpyramide! Dan hoef je Idrissi of Janssen niet af te danken. Dan hadden die jongens op dat platform kunnen laten zien dat ze wel degelijk goed genoeg zijn, en had je heel wat meer centjes op de bank gehad. Om zomaar 2 namen te noemen. Janssen was gratis...Idrissi kostte geloof ik 1-2 ton. I rest my case.

    Namen? Moeilijk. Vd Brom? Bosz? Fronsie? Of waarom niet gewoon een Duitser of Belg? Een trainer uit de 2 landen waar op dit moment zoveel goede jeugdspelers doorbreken?
    En een TD? Tja. Ik ben fan van Ted van Leeuwen. Die ouwe geslepen rat krijgt een paar weken voor aanvang competitie de job bij Twente, en binnen 2 -3 weken staat er een internationaal elftal. Met een budgetje van minder dan de helft dan dat van Feyenoord. Geef hem meer budget, een grotere club, komt hij dan ook niet gewoon met leukere spelers?
    En hey, als je Vd Brom aantrekt? Neem anders Max Huijberts mee. En nondeju, aartsRotterdammer en Feyenoord-fan Robert Eenhoorn als algemeen directeur?!!!! Neem ze alle 3! Een club met iets meer dan de helft van het budget van Feyenoord, maar bijna net zo succesvol in de ED, en sowieso succesvoller in de EL, de laatste 10 jaar. Daar moet je je voor schamen, als je Feyenoord heet. Klaar.

    Mag ik het daarbij laten? Ik moet even met een nat washandje op de bank gaan liggen. Heb vanavond een KNVB-bijeenkomst, mag ik luisteren naar de toekomst van West II. Hoop dat die discussies méér opleveren dan lullen over Feyenoord ;-)

    Vind ik leuk
    Voebtal +7611
    dinsdag 9 oktober 2018 om 18:07
    Mag ik je bij deze complimenteren voor je uitstekende analyse en oplossingen! Het is makkelijk om te zeggen wat er niet goed gaat, des te moeilijker om levensvatbare goede oplossingen aan te dragen, chapeau!

    Was het niet Koeman die jaren geleden al klaagde over de prullenbakken? Dat de hele organisatie professioneler moest worden? Ik zie in het jaarverslag dat er bijna 40 extra fte bij zijn gekomen sinds 2014, wat doen die mensen precies? In hoeverre dragen zij bij aan de doelstellingen en worden zij ook gestraft als ze de doelstellingen niet halen? Of wordt alles gezien als leermoment en onder een liefdes mantel bedekt?

    Natuurlijk moet je soms een beetje geluk hebben.... De rest dien je zelf in te richten. Te beginnen met mentaliteit, iets waar je ook op kunt scouten. Ik had je vooraf kunnen vertellen dat de linksbuiten een mooi weer voetballer is. Terwijl bij Feyenoord op 1 altijd de mentaliteit stond. En Gio... Schat van een man.. de ideale schoonzoon... Die is te soft.. en tactisch ook niet heel sterk volgens mij.

    Maar goed... Na een paar overwinningen kan het zo weer anders zijn in het voetbal en worden de supporters weer blind gemaakt. Bij ajax werd de coach vorig seizoen ontslagen omdat ze tweede stonden na een half seizoen. Just saying.. Heb ballen en durf beslissingen te nemen.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13977
    dinsdag 9 oktober 2018 om 22:36
    Precies. Paniek is nooit goed. Maar een gebrek aan topsportklimaat.. dodelijk.
    Ik voel geen behoefte om bio's van net gestopte spelers te lezen, maar in zijn boek waarschuwde Kuyt al voor het gebrek aan mentaliteit bij veel spelers. Ik geloof hem meteen.
    Maar een goede trainer zorgt dat dit verandert. Desnoods gooit hij er spelers uit. Niet Gio. Lekker iedereen te vriend houden. En slap, ondermaats voetbal spelen.
    Snel doorselecteren in de organisatie. Ambitieuze, vaardige trainers en leiders, da's wat we nodig hebben.
    Vind ik leuk
    Voebtal +7611
    dinsdag 9 oktober 2018 om 22:50
    Begint het niet bij het bestuur?
    Wat ik niet snap is dat de supporters zich niet laten horen... Alsof men dood geslagen is met een titel en niets zeggende bekers. Vorig seizoen was het soms al niet om aan te zien.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13977
    woensdag 10 oktober 2018 om 06:43
    De trouw is groot. Ik hing gisteren een veel minder zwaar verhaal op, op n fansite, en meteen was het 'we staan toch 3e?' Toen ik uitlegde dat 3e worden met 2 punten meer dan AZ maar 20 punten achter P en A, niks voorstelt voor n club wiens budget bijna 75% hóger ligt dan dat van AZ moest ik meteen mn j#denmuil houden en achter mn club blijven staan. Kritiek betekent voor velen nog steeds dat je je club laat vallen. En zolang een meerderheid er zo over denkt, sukkelen we lekker door.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13977
    dinsdag 9 oktober 2018 om 06:48
    Hahahahahaha. Olleke bolleke Ajax-trolleke. Hoe is 't leven in Limburg?
    Vind ik leuk
    Smithsonian +34438
    dinsdag 9 oktober 2018 om 07:24
    Haha rotterdammers 🤣🤣 nee.

    Ach ja zo'n flauwe grap zou ik ook verwijderen 😂
    Vind ik leuk
    markie +1293
    dinsdag 9 oktober 2018 om 07:43
    Dat is precies wat ik wilde schrijven
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 09:33
    Precies waar hebben ze het over
    Vind ik leuk
    woensdag 10 oktober 2018 om 12:25
    Jup, mijn reactie is zo te zien ook verwijderd.. Klasse voetbalprimeur!
    Vind ik leuk
    markpark +1015
    woensdag 10 oktober 2018 om 21:28
    Lol, admins Rotterdammers? 100% zeker van niet.

    In principe zeg je niks verkeerd, in feite ben je aan het stoken en irriteren. Maakt mij verder niet uit hoor, mij raak je er niet mee.
    Vind ik leuk
    voetbal!!! +9002
    maandag 8 oktober 2018 om 22:49
    Als dit met het kunstgras gaat lukken, zou het fantastich zijn. Al vind ik het wel vreemd dat PSV, Ajax en Feyenoord hiervoor televisiegeld moeten afstaan.

    Een andere competitieopzet zou ik echt nooit aan beginnen. Zie daar de meerwaarde niet van in.
    [Reactie gewijzigd op maandag 8 oktober 2018 om 22:51]
    Vind ik leuk
    Nvd88 +5256
    maandag 8 oktober 2018 om 22:52
    Ik vind het positief, en je geeft clubs financieel iets meer mogelijkheden, en we zijn eindelijk van dat verschrikkelijke kunstgras af.
    Vind ik leuk
    Niels92 +30497
    maandag 8 oktober 2018 om 22:53
    Cl geld is toch geen televisiegeld :)
    Vind ik leuk
    voetbal!!! +9002
    maandag 8 oktober 2018 om 22:56
    Volgens mij stond er in het artikel eerst iets over televisiegeld.
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 00:59
    Statiegeld...
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 02:59
    Deels wel
    Vind ik leuk
    MagicFeeling +3968
    maandag 8 oktober 2018 om 22:58
    Sommige clubs willen er graag vanaf maar zitten vast aan een contract. Zodra dat voorbij is stapt men over op hybride grasmat.
    Vind ik leuk
    Nvd88 +5256
    maandag 8 oktober 2018 om 23:06
    Zitten vast aan een contract? Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat je je als voetbalclub ( Waar ze echt wel van handelen weten met al die geintjes van zaakwaarnemers ) Laat naaien door een kunstgrasbedrijf.
    Vind ik leuk
    GetRekt +1821
    maandag 8 oktober 2018 om 23:20
    Is gewoon zo. Had Sparta ook.
    Vind ik leuk
    Nvd88 +5256
    maandag 8 oktober 2018 om 23:21
    Is dat zo? Was ik niet mee bekend.
    Vind ik leuk
    MagicFeeling +3968
    dinsdag 9 oktober 2018 om 10:28
    En toch is het zo. Vaak gaat het om een contract voor meerdere jaren en als je die net hebt afgesloten kun je niet terug en dien je 'm uit.
    Vind ik leuk
    Thobar +4397
    dinsdag 9 oktober 2018 om 02:31
    Dat kunstgrasverhaal pakken ze even mee. Doel is een andere competitieopzet met meer kwaliteit (lees topwedstrijden)
    Vind ik leuk
    3Bier +10752
    dinsdag 9 oktober 2018 om 11:30
    En behoudt van de jong teams in de Jupiler League
    Vind ik leuk
    maandag 8 oktober 2018 om 22:49
    Mooi plan, zonder tegenstand is er ook geen zak aan....
    Vind ik leuk
    MG MG +264
    maandag 8 oktober 2018 om 22:54
    Alsof er wel punten verspeeld worden tegen de nr 15 en 16.
    Vind ik leuk
    Youri +116
    maandag 8 oktober 2018 om 22:49
    Geen slecht idee, zijn we in ieder geval van dat vreselijke kunstgras af maar over een Eredivisie met 16 clubs ben ik iets minder enthousiast
    Vind ik leuk
    maandag 8 oktober 2018 om 22:51
    Dit betekent dat het einde van de competitie spannender gaat worden door de top 5 nog 1 a 2x tegen elkaar te laten spelen, denk ik.. met zoals in België
    Vind ik leuk
    Youri +116
    maandag 8 oktober 2018 om 22:54
    Aan de ene kant klinkt dat natuurlijk wel aantrekkelijk maar aan de andere kant denk ik laat het lekker zoals het is
    Vind ik leuk
    Knoerisgeitje +22133
    maandag 8 oktober 2018 om 22:54
    En dan heb je aan het eind van de rit 10 punten meer dan nr 2 en verlies je 2x en ben je ineens geen kampioen (halvering punten)

    ...
    Nee dankje dat is gewoon oneerlijk
    Vind ik leuk
    Niels92 +30497
    maandag 8 oktober 2018 om 22:57
    Op die manier is PSV o19 kampioen geworden vorig seizoen, in de winterstop stonden ze 10 punten achter op Ajax o19 :)

    Erg oneerlijk inderdaad!
    Vind ik leuk
    Knoerisgeitje +22133
    maandag 8 oktober 2018 om 23:02
    Yep.
    Vind ik leuk
    Youri +116
    maandag 8 oktober 2018 om 22:59
    Ja precies denk je een ruime voorsprong te hebben ken je het alsnog in de laatste paar speelrondes gemakkelijk verkloten, of je word kampioen met 20 punten voorsprong
    Vind ik leuk
    Valceryn +61
    maandag 8 oktober 2018 om 23:14
    De waarde van een kampioenschap hecht je aan het feit dat je de langste adem had over 34 potjes. Van mij hoeft een opzet met minder teams dan ook niet. De enige manier om het niveau op te krikken is echter door te fuseren met België. De KKD en tweede divisie van België ook samenvoegen, zodat je 3 profniveaus krijgt. Meer topwedstrijden, meer buitenlandse aandacht, hogere sponsorgelden. Ik zeg doen!
    Vind ik leuk
    Knoerisgeitje +22133
    maandag 8 oktober 2018 om 23:16
    Leuk idee
    Maar ik houd niet van het doodsteken van de Nederlandse voetbalclubs.
    Fuseren hoeft me niet. Sterker nog il wil het niet! Kijk veel liever naar Cambuur of De Graafschap dan Charleroi of Cercle Brugge
    Vind ik leuk
    Valceryn +61
    maandag 8 oktober 2018 om 23:36
    Dat kan nog steeds toch? Ik denk zelfs dat clubs als Cambuur en De Graafschap zo'n opzet zouden aanmoedigen. Hun eigen niveau gaat er alleen maar op vooruit. En het is natuurlijk logisch dat vooral in het begin Nederlandse clubs meer Nederlandse kijkers/publiek trekken en vice versa, maar dat maakt op zich niet zoveel uit. Dat went snel genoeg.
    Vind ik leuk
    Knoerisgeitje +22133
    maandag 8 oktober 2018 om 23:38
    Geen enkele cluv moedigt uit het niets 3 divisies lager spelen toe en terecht ook
    Vind ik leuk
    Valceryn +61
    maandag 8 oktober 2018 om 23:45
    Voor de indeling moet je iets verzinnen.. Van mijn part een overbruggingsjaar, of op basis van de laatste 5 jaar aan prestaties een indeling.
    Vind ik leuk
    Knoerisgeitje +22133
    maandag 8 oktober 2018 om 23:46
    Je kan het ook neit doen

    Een optie die mij veel meer ligt
    Vind ik leuk
    Valceryn +61
    maandag 8 oktober 2018 om 23:51
    Ieder zijn voorkeur ;)
    Vind ik leuk
    Bossie020 +5606
    maandag 8 oktober 2018 om 22:56
    Dat is voor AZ niet zo gunstig.
    Vind ik leuk
    Gearry +1069
    maandag 8 oktober 2018 om 23:00
    Want in België presteren ze Europees wel geweldig idd. Kijk naar alle topcompetities en daar zie je minimaal 18 clubs. De competities waar ze met 16 of minder spelen stellen Europees niks voor, dus waarom zou je dan die competities als voorbeeld nemen?
    Vind ik leuk
    Thobar +4397
    dinsdag 9 oktober 2018 om 02:34
    Gaan we hier dan ook de punten halverwege halveren om het weer spannend te maken in de play offs???
    Vind ik leuk
    maandag 8 oktober 2018 om 22:51
    En straks 22 clubs in de eerste divisie???
    Vind ik leuk
    Youri +116
    maandag 8 oktober 2018 om 22:56
    Dat probleem krijg je dan waarschijnlijk ook ja, je moet dan dus eigenlijk 1 seizoen in elke divisie 4-5 clubs laten degraderen
    Vind ik leuk
    Thobar +4397
    dinsdag 9 oktober 2018 om 02:39
    En die er uit moeten, de Jongteams moeten er inblijven terwijl ze er destijds alleen bijgehaald zijn om de Eerste Divisie op te vullen.
    Vind ik leuk
    Martyynho +1319
    maandag 8 oktober 2018 om 22:49
    Klinkt als een goed plan, jammer dat het dan weer tot 2021 moet duren om zoiets te realiseren..
    Vind ik leuk
    maandag 8 oktober 2018 om 22:49
    He he heeft lang geduurd ......
    Vind ik leuk
    maandag 8 oktober 2018 om 22:50
    Top, hopelijk dat de Nederlandse competitie weer hoger in de ranking kan komen te staan!!
    Vind ik leuk
    Jorg Vde +122
    maandag 8 oktober 2018 om 22:51
    Waarom Feyenoord????
    Vind ik leuk
    Foden +4648
    maandag 8 oktober 2018 om 22:59
    Boeie alsof Feyenoord wat gaat doen in Europa
    Vind ik leuk
    SP-AR-TA +2065
    maandag 8 oktober 2018 om 22:51
    Op zich een prima plan wat betreft kunstgras etc. Alleen waarom inkrimpen en play offs doen? Vind dat zo achterlijk hoe dat in België gaat. De nummer 1 op het einde is kampioen klaar. Wat ook eerlijker zou zijn is dat de laatste 2 uit de Eredivisie degraderen en de bovenste 2 Eerste Divisie promoveren. De nummer 16 uit Eredivisie speelt dan tegen de nummer 3 van de Eerste Divisie om het ticket voor de Eredivisie.Zo ben je ook van dat gedoe af met periodetitels etc. Jong Ajax en Jong PSV moeten weer terug naar een landelijke beloftenpoule, dat zou de Eerste Divisie ook wat meer aantrekkelijk maken.
    [Reactie gewijzigd op maandag 8 oktober 2018 om 22:53]
    Vind ik leuk
    Foden +4648
    maandag 8 oktober 2018 om 22:52
    Of je zegt gewoon dat kunstgras wordt verboden en anders degradeer je
    Vind ik leuk
    Thobar +4397
    dinsdag 9 oktober 2018 om 02:41
    Wanneer Fox zegt dat de toeschouwers en Fox alleen echt voetbal willen zien en geen Futsal in de buitenlucht is het zo afgelopen.
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +22211
    maandag 8 oktober 2018 om 22:52
    Belachelijk. Als je geen gras kunt kopen hoor je niet in de ere divisie
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90863
    maandag 8 oktober 2018 om 23:07
    Leg dat de gemeente Den Haag even uit. Hun hebben er kunstgras ingegooid en wij huren het. De gemeente bepaalt hierin en niet wij als club helaas. Hoop wel dat de druk toeneemt om de gemeente aanstalten te geven.
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +22211
    maandag 8 oktober 2018 om 23:09
    Ik zal ze een brief sturen, nog even afwachten dus.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90863
    maandag 8 oktober 2018 om 23:51
    Laat ze maar een poepje ruiken daar bij dat gemeente gajes.
    Vind ik leuk
    Dutchman +848
    dinsdag 9 oktober 2018 om 01:03
    Wanneer het verplicht is om op normaal gras te spelen zal gemeente Den Haag er toch echt gras in gaan leggen.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90863
    dinsdag 9 oktober 2018 om 01:07
    Laten we het hopen, tot nu toe is het een utopie. Laat eerst alles maar op papier staan.
    Vind ik leuk
    Dutchman +848
    dinsdag 9 oktober 2018 om 01:14
    Ja inderdaad, by the way ADO heeft een prachtig stadion en het is eigenlijk heiligschennis dat er kunstgras in ligt.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90863
    dinsdag 9 oktober 2018 om 12:54
    ''heiligschennis''


    Had er geen beter woord voor kunnen verzinnen!
    Vind ik leuk
    Vinnie J +1779
    maandag 8 oktober 2018 om 22:54
    Wat heeft Feyenoord nog te eisen eigenlijk?
    Vind ik leuk
    Bocajuun +554
    maandag 8 oktober 2018 om 22:58
    Idd feyenoord heeft niets te willen.
    Vind ik leuk
    Valceryn +61
    maandag 8 oktober 2018 om 23:42
    Feyenoord is qua fans toch nog steeds de tweede grootste club van Nederland? Volgens mij verdienen ze ook meer televisiegelden dan PSV, dus qua statuur in Nederland hebben ze wel terecht inspraak.
    Vind ik leuk
    Bocajuun +554
    maandag 8 oktober 2018 om 22:57
    Tuurlijk doet feyenoord mee! Die spelen toch geen europees voetbal!
    Vind ik leuk
    Roodbergen +9337
    maandag 8 oktober 2018 om 22:58
    Welk geld gaat feyenoord te beschikking stellen zonder Europees voetbal?
    Vind ik leuk
    poklane +5227
    maandag 8 oktober 2018 om 22:59
    10% van Europese inkomsten betekent niks. Ze zeiden het al bij De Tafel van Kees op Fox: als zoals dit seizoen 2 clubs de CL halen is het heel veel, maar wat als niemand het haalt? Het ene seizoen praat je misschien over €10miljoen, het andere misschien over €2miljoen. Een gigantisch en ik denk voor veel clubs een onacceptabel gat, je zult gewoon met een vast bedrag over de brug moeten komen door bijvoorbeeld de verdeling van het TV geld dat je van Fox krijgt opnieuw te verdelen.
    Vind ik leuk
    Mrunterwijst +5618
    maandag 8 oktober 2018 om 23:03
    Ik vind het wel reëel. Verwacht je dan dat de clubs 50% van dat geld gaan afgeven wanneer er 'enkel' EL behaald wordt?
    Vind ik leuk
    poklane +5227
    maandag 8 oktober 2018 om 23:19
    Tuurlijk niet, maar verwacht jij dat clubs er mee akkoord gaan dat ze het ene seizoen misschien €10mil mogen verdelen, en het seizoen daarop €2mil? Je zult gewoon met een vast minimumbedrag moeten komen.
    Vind ik leuk
    Mrunterwijst +5618
    maandag 8 oktober 2018 om 23:22
    Ik denk dat de andere clubs weinig te wensen hebben, omdat de andere keuze de tv gelden zijn. Dan valt er nog minder te verdelen voor de overige clubs ben ik bang.
    Vind ik leuk
    mcmodd +24233
    maandag 8 oktober 2018 om 23:00
    Om te beginnen een heel goed voorstel, eigenlijk wel heel dicht bij wat ik hier wel eens debiteerde. Je moet het toch samen rooien, dus alles doen om de ED te versterken is het beste wat je kunt doen. Einde verknipte douchegordijnen met verkruimelde badslippers, gewoon: gras. Hoe simpel kan het zijn. Play offs? Ja, mits goed gebalanceerd. Het getrapt halen van play offs, hier zit een voorstander te glunderen.
    Vind ik leuk
    De Haan +352
    maandag 8 oktober 2018 om 23:01
    Goede zaak. Toont zeker hart voor de competitie. Maar eigenlijk had dit gewoon al verboden moeten worden.
    Vind ik leuk
    Mrunterwijst +5618
    maandag 8 oktober 2018 om 23:02
    Wel toevallig dat juist dit seizoen Feyenoord instemt met het verdelen van Europese gelden
    Vind ik leuk
    maandag 8 oktober 2018 om 23:03
    Dus kortom Ajax en PSV moeten lappen want Feyenoord haalt de cl toch nooit meer
    Vind ik leuk
    AFCA_Scooby +1176
    maandag 8 oktober 2018 om 23:04
    een nederlandse premier league, kom maar op!!!
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90863
    maandag 8 oktober 2018 om 23:04
    Ik ben heel positief gestemd, goede ontwikkelingen.
    Vind ik leuk
    maandag 8 oktober 2018 om 23:06
    Weg met dat kunstgras. Gras willen we zien.👍
    Vind ik leuk
    Foebele +54727
    maandag 8 oktober 2018 om 23:11
    Dat er iets moet gebeuren is duidelijk, ik ben zelf alleen geen voorstander van die suffe playoffs. 16 clubs lijkt me ook niks, zie de meerwaarde er niet van in, zal wel zijn om ruimte te maken voor die kut playoffs.

    Ik denk dat kunstgras weg zeker een goede stap is en dat de top 3 financieel meer wil delen is ook prima. Ik denk alleen dat er vooral meer samengewerkt moet worden en clubs elkaar meer moeten gunnen en meer moeten helpen.

    Grote clubs kunnen kleinere clubs helpen met hun jeugdopleiding, ook zouden spelers gehuurd kunnen worden ipv dat ze gehuurd worden van Engelse clubs, hierdoor vloeit alleen maar meer geld weg, want die miljoenen gaan naar Engeland zoals bij Angelino die naar PSV ging.

    Clubs als Excelsior kunnen andere clubs leren beter met je budget om te gaan en er het maximale uit te halen, andere clubs zouden bijvoorbeeld elkaar kunnen helpen commercieel gezien of zelfs in de scouting, als een speler niet voor jou is maar wel interessant, tip hem aan een andere club.

    Zo kun je een heel pakket aan ideeen uitwerken waarbij clubs elkaar gaan helpen buiten het veld voor het grotere belang.
    Vind ik leuk
    Knoerisgeitje +22133
    maandag 8 oktober 2018 om 23:18
    Als Excelsior dat zou doen zouden ze oliedom zijn. Steken de andere clubs er wat vanop en Excelsior speelt binnen 3 jaar KKD zonder mee te doen voot promotie
    Vind ik leuk
    Foebele +54727
    dinsdag 9 oktober 2018 om 00:11
    Dat je kennis deelt betekend niet dat iedereen het ook meteen beter dan jou gaat doen. Kennis bezitten is nog heel wat anders als weten wat je met die kennis moet doen.

    Daarbij zou Excelsior op andere manieren weer geholpen kunnen worden en moet je het vooral als een win-win situatie zien.

    Nee, wat jij roept is de naieve gedachte die er juist voor gezorgd heeft dat we elkaar bestrijden en daarmee het algehele niveau gedaald is.

    In Engeland doen ze dat stukken beter, daar is een soort gouden regel dat je meer betaald voor binnenlandse transfers dan voor spelers van buitenaf (al is dat wel wat minder geworden de laatste jaren ivm de belachelijke markt).

    Maar het idee daarvan was dat het geld binnen de Engelse competities bleef en dus niet met bakken tegelijk over de grens zou verdwijnen.

    Vind ik leuk
    Knoerisgeitje +22133
    dinsdag 9 oktober 2018 om 00:42
    Uiteindelijk blijft de voetbalwereld toch competitief

    Samenwerken gaat niet gebeuren
    Vind ik leuk
    chuckie88 +2548
    maandag 8 oktober 2018 om 23:12
    Snap dat Jan de Jong blij is met deze oplossing ... afstaan van 10 % van de Europese opbrengsten... als je vrijwel nooit Europees speelt dan kost dat Feyenoord dus vrijwel niets
    Vind ik leuk
    Pancev +169
    maandag 8 oktober 2018 om 23:13
    Typisch Nederlands voorstel weer, slaat helemaal nergens op. Net zoiets als zeggen dat de Top 3 elk duel met 10 man moet spelen, of geen wissels mag doen.

    Accepteer nu gewoon dat de Nederlandse competitie is wat ze is, aansluiting met de Europese top hebben we financieel gezien nooit gehad en zullen we ook nooit krijgen. Blijf gewoon doen waar je goed in bent, de buitenlandse money-rush-zeepbel zal ooit barsten, the sky's not the limit in dit geval.
    [Reactie gewijzigd op maandag 8 oktober 2018 om 23:14]
    Vind ik leuk
    chuckie88 +2548
    maandag 8 oktober 2018 om 23:36
    Vind het gewoon een prima oplossing en opoffering de top 2 en feyenoord
    Vind ik leuk
    WilcoS64 +1919
    maandag 8 oktober 2018 om 23:13
    Het kunstgras gaat er toch al uit? Was toch al afgesproken?
    Vind ik leuk
    poklane +5227
    maandag 8 oktober 2018 om 23:20
    Nee. Kunstgras gaat er pas uit als de grotere clubs de rekening gaan betalen.
    [Reactie gewijzigd op maandag 8 oktober 2018 om 23:20]
    Vind ik leuk
    maandag 8 oktober 2018 om 23:17
    Hoffelijk van de clubs dat voorop. Maar persoonlijk is de knvb verantwoordelijk, voor gelijke competities, voor verbetering van omstandigheden voor spelers noem alles maar op. Nu moeten de Nederlandse clubs dan wel de toppers opdraaien voor onkunde bij de knvb. Die gasten moeten daar zelf een wat gaan regelen. Hoe kan je nou voetballen op nepgras, niet heel gezond is gebleken uit heden en verleden. Het normale spelletje is er niet meer op die rubber matten. Het is daarin ook deels een voordeel voor de club gezien ze er altijd op spelen en het wel degelijk anders spelen is. Als je in de hoogste competitie mee wilt doen moet de eis minimaal een grasmat zijn! Waar voetbal van oudsher op gespeeld werdt. Troep en nu de clubs laten opdraaien omdat het niet verder kan. Pluim voor de toppers en een nog dikkere pluim voor de knvb het scheelt een hoop centen en moeite voor ze.
    Vind ik leuk
    Nummertien +5023
    maandag 8 oktober 2018 om 23:21
    Dus Ajax en Psv gaan het financieren dat er geen kunstgrasvelden meer mogelijk zijn in de Eredivisie 😉
    Vind ik leuk
    chuckie88 +2548
    maandag 8 oktober 2018 om 23:38
    Als Ajacied vind ik dit ook prima te verdedigen.. uiteindelijk komt het de competitie ten goede en daarmee het niveau in Nederland.. want er zijn nog wat meer voorwaarden aan gekoppeld.
    Vind ik leuk
    Hugo59 +2247
    maandag 8 oktober 2018 om 23:21
    Feyenoord wil inkomen uit europa delen? Welk inkomen??
    Vind ik leuk
    poklane +5227
    maandag 8 oktober 2018 om 23:23
    Die paar ton van de voorrondes.
    Wat een top directeur is Jan de Jong zeg! Geen geld om spelers te kopen, maar wel voorstellen om van dat kleine beetje geld dat we uit Europa halen 10% in te leveren.
    De tering zeg, als ik iedereen die bij de club moet oprotten op m'n avatar zou zetten heb ik zometeen een plaatje groot genoeg voor m'n bureaublad achtergrond.
    Vind ik leuk
    Phoxy75 +594
    maandag 8 oktober 2018 om 23:23
    Geen playoffs a.u.b.
    Vind ik leuk
    JanTa48 +6250
    maandag 8 oktober 2018 om 23:24
    Van de 36 profclubs mogen er wat mij betreft 6 afvallen. 14 clubs met bestaansrecht in de eredivisie en 16 clubs in de KKD. 6 clubs gaan strijden in de nacompetitie. Dat word dan flink fuseren en saneren en minder nivelleren.
    Vind ik leuk
    poklane +5227
    maandag 8 oktober 2018 om 23:50
    Als we zo'n kut playoff systeem gaan invoeren, maak er dan alsjeblieft 4 teams van. Je hebt gewoon geen 6 teams die daar iets te zoeken hebben, na Ajax, PSV, Feyenoord en AZ houd het lijstje al snel op. Misschien Vitesse als ze is wat goed beleid voeren, en misschien incidenteel een keer FC Utrecht maar normaal gesproken is 4 al zat.
    Vind ik leuk
    maandag 8 oktober 2018 om 23:28
    Laat ze lekker dat geld investeren in hun eigen selectie. Ajax, PSV, Feyenoord en af en toe AZ zijn de enigste clubs die wat te zoeken hebben in Europa. Heb liever dat ze met dat geld de kansen vergroten op overwintering in een Europese competitie.
    Vind ik leuk
    chuckie88 +2548
    maandag 8 oktober 2018 om 23:40
    Overwinteren? dan moeten clubs als Feyenoord en Vitesse en AZ zich eerst maar eens leren te kwalificeren
    Vind ik leuk
    maandag 8 oktober 2018 om 23:45
    Daarom noem ik ook 4 clubs die wat te zoeken hebben in Europa
    Vind ik leuk
    chuckie88 +2548
    dinsdag 9 oktober 2018 om 00:41
    Niet sarcastisch bedoeld hoor... maar wat hebben buiten Ajax en PSV die andere clubs te zoeken in Europa? Hoeveel punten heeft Feyenoord Vitesse, Utrecht binnen gehaald de laatste jaren.. AZ heeft nog in ieder geval een paar jaar prima Europees gepresteerd. Pas als er een extra Europese competitie bij komt heeft Nederland weer wat mogelijkheden. I n Nederland werd altijd veel te denigrerend gedaan over de EL... Wordt er een heel jaar gespeeld om EL te bereiken vliegen ze er met de voorronden al uit en of stellen ze het 2e team op ...destijds met Twente .. gewoon laatste jaren schandalig gepresteerd en nu zitten we met de gebakken peren
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 10:04
    Ben ik met je eens hoor, kwalificeren valt altijd wel erg tegen. Vaak omdat ze weer met een vernieuwd elftal aan komen zetten en het rotte is dat de P.O. wedstrijden altijd in de voorbereiding vallen.
    Vind ik leuk
    Gerro +7433
    maandag 8 oktober 2018 om 23:29
    Ben benieuwd wat voor plannen het zijn voor wat betreft de competitie en of het idd terug gaat naar 16 clubs maar wat denk ik nog altijd teveel is.

    Ook in het beker toernooi zou er vernieuwing moeten komen.Een dergelijk toernooi zou gewoon moeten bestaan uit een uit en thuiswedstrijd en wellicht dat je het bekertoernooi met meerdere landen(Belgie) zou kunnen vormen.

    Dat de grote clubs bereid zijn geld af te staan om het kunstgras te laten verdwijnen is top.
    Vind ik leuk
    013Tilburg +391
    maandag 8 oktober 2018 om 23:34
    Het werd eens tijd dat de grote clubs eens gingen beseffen dat ze niet zonder de rest kunnen. Het plan klinkt goed hoewel ik de eredivisie liever op 18 clubs zou houden. De jong ploegen moeten per direct uit de kkd gehaald worden.
    Vind ik leuk
    JOHN073 +31
    maandag 8 oktober 2018 om 23:35
    Een competitie met jong teams Is net zo nep als Kunstgras!!!
    Vind ik leuk
    kwartje50 +1021
    dinsdag 9 oktober 2018 om 00:30
    Aldus, Johnny flodder.
    Vind ik leuk
    Het Brein +4354
    maandag 8 oktober 2018 om 23:36
    Precies! Ik ben helemaal voor! 16 clubs ook veel beter voor de Eredivisie...en play offs bovenin zoals in België kan geen kwaad: meer topwedstrijden!
    Vind ik leuk
    maandag 8 oktober 2018 om 23:36
    Feyenoord ??? Welke eeuw hadden die europeesche inkomsten ?
    Vind ik leuk
    kwartje50 +1021
    dinsdag 9 oktober 2018 om 00:29
    Sinds ze fonteinen aanlegde in Rome ,
    Vind ik leuk
    Andone +83
    maandag 8 oktober 2018 om 23:38
    Pfff kunnen mensen nou niet eens hun eigen clubliefde aan de kant zetten voor 1 keer en kijken naar het belang van het Nederlands voetbal. Het gaat erom dat dat kunstgras verdwijnt. Dat semi zaalvoetbal wat we spelen in de eredivisie en de top vd amateurs doet ons voetbal geen goed. Dat is ook het doel van de topclubs. Iedereen ziet heus wel dat ajax en psv dominant zijn en Feyenoord de boot aan het missen is. Maar het initiatief is prima.
    Vind ik leuk
    Forza ikkuhh +2309
    maandag 8 oktober 2018 om 23:51
    Zou super zijn alles op lekker groen natuurgras met het leuke polletje en de lange slidings
    [Reactie gewijzigd op maandag 8 oktober 2018 om 23:52]
    Vind ik leuk
    poklane +5227
    maandag 8 oktober 2018 om 23:54
    Zal wel de enige zijn, maar ben totaal geen fan van een playoff systeem:

    1. Je hebt simpelweg geen 6 teams die daar iets te zoeken hebben. Dit kan wel simpel opgelost worden door het naar 4 teams te verkleinen.
    2. Simpelweg competitievervalsing dat je tegen sommige teams 2x speelt, en tegen andere 4x
    3. Reguliere competitie word nog saaier. Een keer ergens punten verspelen zal niet meer zoveel uitmaken omdat je toch nog die extra onderlinge wedstrijden hebt in de playoffs, en door die extra wedstrijden zal het gat tussen de top 6 en de rest alsmaar groter worden

    Edit: ben trouwens benieuwd hoe de gemeente Rotterdam hierop gaat reageren. Misschien ligt het aan mij, maar het is een klein beetje raar dat je voorstelt om 10% van je Europese inkomsten in te leveren terwijl je om een stadion zeurt omdat je meer geld wilt verdienen. Beetje tegenstrijdig.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 9 oktober 2018 om 00:01]
    Vind ik leuk
    tikkietoe +5517
    dinsdag 9 oktober 2018 om 00:02
    Ik denk dat de grote clubs beter in staat zullen zijn grote namen binnen te krijgen wanneer we uitsluitend op echt gras spelen.
    Dat mijn club er financieel beter op word, terwijl we al op echt gras spelen is een mooie bonus.
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 00:18
    Belachelijk idee. De kleine clubs moeten eerst maar eens naar zichzelf kijken. (sponsoren, jeugdopleiding, spelers beter proberen te verkopen etc)
    Als je die 10% (dit jaar zal dat 8 a 10 miljoen zijn) verdeeld over de rest van de clubs, is het een druppel op een gloeiende plaat.

    En stel dat Ajax geen europees speelt, en Feyenoord wel, krijgt Ajax dan ook een deel van Feyenoord ? Slaat toch nergens op.

    Als je een kunstgrasveld hebt, heb je wat mij betreft geen bestaansrecht in het professioneel voetbal, in elk geval niet in de eredivisie. En waarom zouden de 'grote' clubs dat moeten financieren, regel het zelf maar.

    Play-offs om het kampioenschap is ook een idioot voorstel, degene die na 34 wedstrijden bovenaan staat is kampioen, klaar.

    En afhankelijk van het aantal Europeese tickets dat we hebben, gaat:
    nr 1 CL spelen,
    nr 2 voorronde CL,
    Bekerwinnaar Europaleague
    nr 3 Europaleague,
    nr 4 voorronde Europaleague etc.

    Dus ook geen play-off voor die tickets meer. Het is te gek voor woorden dat de nr 8 in de competitie nog Europa in kan,terwijl de nr 4 niks heeft, terwijl die het in de reguliere competitie wel verdient hebben.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 9 oktober 2018 om 00:22]
    Vind ik leuk
    Koenbres +1226
    dinsdag 9 oktober 2018 om 09:26
    Ben het grotendeels met je eens, KNVB moet gewoon gras eisen en anders geen eredivisie. Alleen dat kleine clubs naar zichzelf moeten kijken kann wel maar dan moeten de top 3 clubs wel van onze jeugd afblijven
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 17:12
    Dat blijft wel een lastig punt denk ik, datzelfde hebben Ajax, PSV en Feyenoord net zo goed, maar dan met de topclubs die bij ons in de jeugd vissen.
    Vind ik leuk
    Teamgeest +2017
    dinsdag 9 oktober 2018 om 00:20
    Feyenoord moet zijn smoel houwe
    Presteert RUK hobbieclub
    Vind ik leuk
    Uncle Fester +2199
    dinsdag 9 oktober 2018 om 00:27
    Topclubfetisjisme 2.0 - als je meer weerstand wil, zorg er dan eerst voor en gelijkere binnenlandse verdeling. De top 3 heeft nu al 65% van de volledige eredivisiebegroting het geld, de top 5 zelfs 80%. Daar kan geen ander competitieformat tegenop.
    Vind ik leuk
    kwartje50 +1021
    dinsdag 9 oktober 2018 om 00:28
    Feyenoord heeft enkel winst wat ze in de fonteinen hebben bij elkaar gesprokkeld.
    Vind ik leuk
    Farmer +12782
    dinsdag 9 oktober 2018 om 00:29
    Ajax en PSV moeten inzien dat het afstaan ván hun beloften-spelers aan 1e-Divisie(en soms de kelder van de Eredivisie)teams, júist betere weerstand kweekt, niet alleen voor de teams daar, maar ook de spelers in kwestie!

    Ipv altijd lekker verwend in dat ingespeelde teampje winnen van een niemendalletje die de middelen niet heeft om betere spelers aan te trekken, zoals nu. Nee, laat die broekies maar wénnen aan wat het werkelijk is: Bij een onafhankelijke BVO spelen, en 'zelf je broek ophouden'.

    We komen in een systeem waar straks Ajax en PSV nog jeugd opleiden om massaal opgekocht te worden, en op die manier nog een tikje mee te kunnen doen in de EL bv.

    Van alle opzetten die men van plan is, het uitwerken van Jeugd-teams in de 1e Divisie moet toch de hoogste prioriteit zijn, gezien de 'saboterende' werkin hiervan tov de onafhankelijke BVO's.
    Ergens is het je reinste concurrentiebeding: Ajax en PSV hebben veel meer te besteden als bv Almere of MVV, en die clubs kopen met dezelfde gedachte, jonge spelers op!

    Hoe kunnen 1e Div clubs dan ooit op tegen de salarissen die Ajax en PSV bieden aan zelfs al jeugdspelers?(Justin-Kluivert 2.0-verhalen?)

    Nee, dit moet als eerst gebeuren, anders is alle andere opzet gewoon nutteloos.

    Wáár wil men iets op bouwen als het fundament al corrupt en verrot is?
    Vind ik leuk
    derksen +8932
    dinsdag 9 oktober 2018 om 00:30
    Tja Feyenoord is al 35 jaar me club
    Maare als Feyenoord zich er mee gaat bemoeien en eisen gaat stellen ( AHUM niet Feyenoord maar de vriendjes) gaan alle alarm bellen af
    Mafia Mafia Mafia want de vriendjes van Feyenoord willen minimaal 10 tot 15 procent rendement , iedereen of het nou FC Hardenberg of top Oss of de Graafschap of PSV of Ajax trap er niet in
    Doe anders ff navraag bij gemeente provincie Rotterdam hoe ze daar tegen de vriendjes aankijken
    Wat zeggen ze dan uhhhh doe maar niet
    Een wijze man zij ooit niemand heb je nodig tenzij ze aan je kunnen verdienen
    Vind ik leuk
    Patje41 +924
    dinsdag 9 oktober 2018 om 00:41
    Feijenoord stelt eisen??????wanneer hebben zij geld binnen gehaald uit de cl of el? die praten alleen uit eigen belang
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 00:43
    Weg met dat kustgras. dat is punt 1... Punt 2 is op alle velden echt gras.
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 00:55
    Waarom krijg ik nou een flashback van mr Miyagi ....

    Rule nr 1: Karate for defence only.
    Rule nr 2: First learn rule nr 1.
    Vind ik leuk
    rinirat +2926
    dinsdag 9 oktober 2018 om 00:47
    Feyenoord?... iets eisen😂😂😂
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 01:19
    Is het zo dat Feyenoord deze eeuw als derde club het meeste centen heeft afgestaan obv Europees voetbal? Geen idee eigenlijk..
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 01:20
    waarom kunnen de clubs zelf niet een percentage afstaan en aan de knvb ,die ervoor moet zorgen dat alle clubs die betaald voetbal spelen ,een goede grasmat hebben liggen de gemeente waar betaald voetbal wordt gespeeld zou ook een bijdrage kunnen leveren ,en ook van alle tranfers zou een percentage gebruikt kunnen worden geld wat er over blijft zou verdeeld kunnen worden aan voetbalverenigen daar is het ook niet best gesteld
    Vind ik leuk
    Koenbres +1226
    dinsdag 9 oktober 2018 om 09:23
    Dit had dan al gebeurd moeten zijn. Alle kunstgras clubs hebben ervan kunnen profiteren en dan zou de knvb ze nu opeens geld geven voor een grasmat. Dan willen de clubs die al een grasmat hadden liggen natuurlijk ook geld hebben.
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 01:30
    NEEE!!!!!!!
    GEEN PLAY OFFS!!!!!!!!!!!

    Wie op het einde vd competitie bovenaan staan spelen Europees. Niet de nr 10 die toevallig de laatste wedstrijd wint.
    Play offs is een gedrocht.
    Verder: wie geen gras heeft hoort geen betaald voetbal te spelen en hoort niet thuis in de eredivisie!
    Vind ik leuk
    repeP +1472
    dinsdag 9 oktober 2018 om 02:30
    De jong teams horen niet thuis in de eerste divisie.
    Vind ik leuk
    Paul1982 +11826
    dinsdag 9 oktober 2018 om 05:41
    Ik blijf het raar vinden. Clubs met kunstgras hebben jarenlang veel lagere onderhoudskosten van velden en accommodatie gehad. Dat geld hebben ze allemaal in de selectie kunnen steken. En nu moet de rest van de clubs hun natuurgras veld gaan bekostigen. Een club als Almere City bulkt ook niet van het geld, maar hebben kort geleden hun kunstgrasveld ingeruild voor natuurgras. Iedere club in de eredivisie kan natuurgras bekostigen, het is alleen maar waar je voor kiest. Natuurgras of een groter budget voor de selectie.
    Vind ik leuk
    HanV +4651
    dinsdag 9 oktober 2018 om 06:28
    Almere bulkt juist van het geld, dat is al sinds 2010 het speeltje van een miljardair.
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 06:08
    Ze doen maar...
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +22211
    dinsdag 9 oktober 2018 om 06:12
    Mensen die een andere competitie opzet bedenken volgens het Belgische model zijn van het padje af. Het resultaat zal niet leiden tot meer weerstand, maar eerder weerzin. Laten zoals het is en directe degradatie van de laatste 2 trams ED en promotie van de nrs 1 en 2 uit de KKD.

    Misschien ook Europees maar weer een EC 1,2 en de UEFA Cup.

    Je zult Europees de weerstand moeten zoeken.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 9 oktober 2018 om 07:19]
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 06:44
    GVD Het is niet normaal meer. Speelt Roda (als enige nederlandse club) nog CL moeten ze ook nog ieder jaar ca.10 miljoen af staan.🤣😂🤪
    Vind ik leuk
    Muscles +964
    dinsdag 9 oktober 2018 om 06:46
    Zo simpel zal het niet zijn. Je betaalt dus de overgang naar gras maar het verschil blijft cq wordt groter. Presteer Europees beter........AZ, Vitesse, Feijenoord.....
    Vind ik leuk
    HanV +4651
    dinsdag 9 oktober 2018 om 07:01
    Weer een artikel in de Telegraaf / het AD / de VI over een doorbraak in het voetbalvergadercircus. De vorige keren bleek de steun alleen van degenen die mee mochten praten over het voorstel en in de media.
    Dit voorstel is al een keer eerder gedaan door een subgroep, ook met afstaan inkomsten Europees voetbal, het terugbrengen van het aantal clubs en het afschaffen van kunstgras. Mensen hebben geen geheugen meer.
    Dit is een kansloos voorstel. Tijdens het overleg waren de clubs het al oneens, waardoor de groepjes al aangepast zijn. Nu was het zelfs zo erg dat de topclubs door een extern bureau (Stadium Consultancy) lieten onderzoeken hoeveel het de clubs met kunstgras zou kosten om kosten om over te stappen omdat dat per club verschilt doordat de ene club dan meer extra velden nodig heeft (andere teams) of het veld ook anders gebruiken.
    Dat rapport is er nog niet eens, hoe verzin je het? Een onderzoek laten doen en al ervoor met een plan komen dat daar van afhankelijk is. Erger is natuurlijk dat de grote clubs hierbij aangeven de clubs het kunstgras niet te vertrouwen over hun genoemde kosten als ze zouden omschakelen. Wie weet er nu beter hoeveel het kost/gebruikt dan degene die heeft. Verder is het natuurlijk belachelijk dat jaarlijkse vaste kosten zouden moeten worden gedekt door zoiets onzekers als Europese inkomsten uit CL/EL. Als je als club zoiets zou doen en het oude licentiesysteem van de KNVB zou nog bestaan dan zou de KNVB je nog een boete geven ook. Tenminste dat deden ze in het verleden als je onzekere inkomsten begroot. Tien miljoen is een mooi bedrag, maar dat is dan in een bijna uniek seizoen, 2 Nederlandse ploegen in de CL. Nemen we vorig jaar (cijfers VI artikel vandaag van de Zwart) dan zou 10% 2,05 miljoen zijn en het jaar daarvoor 4,5 miljoen. Op wisselende bedragen valt niet te begroten, bovendien is dit natuurlijk inclusief het afkopen van de clubs die terug moeten naar de KeukenKampioenDivisie, en gaat het om alle clubs uit de eredivisie (zie AD) want clubs met gras vinden natuurlijk het heel terecht dat als er wat te verdelen valt dat het dan ook bij hen terecht moet komt. Een plan vermoedelijk gebaseerd op het idee dat de play-offs voor het kampioenschap zoveel opbrengt dat de inkomsten voor de topclubs met 10 miljoen per jaar toenemen en voor de kleinere met 1 miljoen. Dat waren de bedragen zoals die bij de vorige versie genoemd zijn en ook terugkomen in het verhaal van Excelsior in de VI laatst. Het is in ieder geval fijn dat de traditionele topclubs het nog steeds eens zijn.
    Vind ik leuk
    Linders +11
    dinsdag 9 oktober 2018 om 07:03
    Goede deal vooral de weer stand ,laten de top 4 3x tegen elkaar spelen uit en thuis en subtop van plaats 5 tot 8 gewoon het zelfde zoals nu en op gewoon gras .
    Vind ik leuk
    Smithsonian +34438
    dinsdag 9 oktober 2018 om 07:23
    Prima idee.
    Vind ik leuk
    Martinus69 +4830
    dinsdag 9 oktober 2018 om 07:28
    Niet akkoord gaan met dit voorstel.
    10% verdelen over 15 clubs en de overige 90% bij de grote drie. Die verdeling gaat nergens over terwijl je een bepaalden macht legt bij die top drie. Moet je als UEFA/KNVB nooit willen. Er is al een grote financiële onevenwichtigheid ontstaan door de abnormale prijzengelden, destructief voor de competities zoals de onze. Pak hebt probleem bij de kern aan, een vaste verdeling van gelden over alle clubs. Uiteraard met een bescheiden bonus voor de clubs die Europa in gaan.
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 08:48
    Prima dan, geen geld verdelen. Graag of heel niet.
    Vind ik leuk
    Martinus69 +4830
    dinsdag 9 oktober 2018 om 14:39
    Wel eerlijk verdelen maar niet enkel via de clubs die Europa in gaan en abnormale beloningen krijgen. De verhouding is compleet zoek.
    Vind ik leuk
    munkikiii +2138
    dinsdag 9 oktober 2018 om 07:37
    Moet je toch niet aan beginnen wat een onzin zeg
    Vind ik leuk
    Voetbal.com +1017
    dinsdag 9 oktober 2018 om 07:37
    Hoera belgie 2.0...alleen maar om dat kunstgras tegen te gaan.
    Vind ik leuk
    huppekees +85
    dinsdag 9 oktober 2018 om 08:31
    Al die kneuzen hier die alleen maar negatief en onnozel op elkaar kunnen reageren.... kom is met zinnig commentaar, maar goed das te lastig, alleen maar schoppen en rondschreeuwen zonder wat te zeggen... knappe kindjes!!!!
    Vind ik leuk
    huppekees +85
    dinsdag 9 oktober 2018 om 08:33
    Prima, dit had al veel eerder op tafel moeten komen, bijdrage op basis van omzet en resultaat... wil je bovenaan staan, moet je meer bijdragen, verdien je meer, idemdito. Hier hebben alle clubs baat bij...
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 08:43
    Ik stem voor, weg met dat kunsttroep. Verder comp. Opzet Zoals in België
    Vind ik leuk
    renemar +590
    dinsdag 9 oktober 2018 om 09:12
    Idioterie ten top. De clubs die al op natuurgras spelen worden benadeeld t.o.v. de clubs die op kunstgras spelen. Als clubs zelf niet de broek kunnen ophouden moeten ze maar paar stappen terug zetten. De KNVB moet gewoon natuurgras eisen en kunstgras verbieden. Dan betalen die clubs maar minder voor spelers en geven de jeugd meer kansen.
    Straks willen ze ook nog geld voor een nieuwe spits.
    Het voetbal krijgt een natuurlijke sanering. Clubs die zo weinig publiek trekken dat betaald voetbal onmogelijk is gaan maar lager spelen. Afgelopen weekend waren er bij Spakenburg - IJselmeervogels 8000 tieschouwers.
    Waarom moeten er in Nederland 18 clubs op het hoogste niveau spelen? Evenveel als in het veel grotere Duitsland.
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 09:16
    Play offs zijn echt naadje... word je na een seizoen eerste mag je nog tegen de nr 2 tm 4 strijden om het kampioenschap... slaat als een lul op een dienblad
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 09:37
    Waarom niet vanaf volgend seizoen, al dat stroperige gedoe.....????
    Actie...ijzer smeden als het heet is....!!!!
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 10:06
    gewoon belachelijk dat de 2 top clubs AJAX moeten betalen voor de clubs die hun eigen broek niet kunnen op houden geen echt gras? dan kun je ook niet mee doen met de eredivisie en keuken divisie !! de Uefa en FIFA moeten dat verplicht stellen!! dan ben je van dat gejank af!
    Vind ik leuk
    JanTa48 +6250
    dinsdag 9 oktober 2018 om 10:44
    Gaat mij nog lang niet ver genoeg. Van de 36 profclubs mogen er wat mij betreft 6 verdwijnen zodat de eredivisie uit 14 clubs bestaat en de KKD uit 16. De beste 6 spelen een nacompetitie voor het kampioenschap en promotie en maar 1 ploeg zal promoveren of degraderen. Met deze kleinere competitie is er een betere verdeelsleutel wat betreft TV rechten omdat de taartpunten dan groter zullen zijn en als dan ook nog eens clubs zijn die een deel van hun TV rechten van de div. Europacups willen afstaan om voor eens en altijd de kunststof troep uit de stadions te weren, kan het alleen maar beter worden. Alleen...……., ik ben bang dat het huidige bestuur geen ruggengraat heeft en alles bij het oude blijft.
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 11:06
    Schande beloning voor de club die het niet kunnen of willen begroten krijgen nu wat ze willen gratis geld.

    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 12:11
    Praat je over een 350000-400000 per club, dit jaar als voorbeeld, als de knvb dat bedrag nou verdubbeld komen we ergens, en ophoren met die play offs voor europa leage, sterkste teams moeten europa in.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws