Kuyt: 'Mijn vader reed na een chemokuur door naar Duitsland. Kon eigenlijk niet'

    Kuyt: 'Mijn vader reed na een chemokuur door naar Duitsland. Kon eigenlijk niet'

    Gepubliceerd: donderdag 11 oktober 2018 om 18:49do 11-10-2018 om 18:49

    De vader van Dirk Kuyt heeft een grote rol gespeeld tijdens de voetbalcarrière van de Katwijker. De Katwijkse visser overleed in 2007 aan slokdarmkanker, maar bleef zijn zoon tot op het laatste moment steunen.

    Toen Kuyt in 2006 werd verkozen tot Eredivisie-voetballer van het jaar, betrad Kuyt senior, met een infuus, het podium om de prijs uit te reiken. "Hij was niet alleen mijn vader, maar ook een vriend en een trouwe supporter", vertelt de oud-Feyenoorder aan OnsOranje. "Toen ik doorbraak bij FC Utrecht ging hij samen met mijn moeder naar elke wedstrijd, uit en thuis."

    De vader van Kuyt reisde ook vrijwel altijd mee met het Nederlands elftal en heeft nog mogen meemaken hoe zijn zoon in 2006 debuteerde op het WK. "Toen had hij net een zware chemokuur gehad in het Erasmus Medisch Centrum. Daarna is hij samen met mijn moeder in één keer doorgereden naar Duitsland. Dat kon eigenlijk niet, maar hij wilde er koste wat kost bij zijn."

    Nederland-Mexico
    Kuyt senior overleed op 29 juni 2007, precies zeven jaar voordat hét hoogtepunt in Kuyts Oranje-carrière zou aanbreken: de wedstrijd Nederland-Mexico op het WK in Brazilië. "Eigenlijk kwam alles op die dag samen", vertelt Kuyt over zijn honderdste interland, waarin hij tot ieders verrassing linksback speelde. "Ik weet nog goed dat de critici en de media zeiden dat ik meeging als iemand die de hesjes moest rapen en de ballen moest verzamelen. Maar ik heb er alles aan gedaan om een bepaalde waarde te hebben binnen het team."

    Bondscoach Louis van Gaal vond dat de waarde van Kuyt vooral buiten het veld lag. "Ik heb er twee jaar lang alles aan gedaan om het tegendeel te bewijzen. Ik wist dat ik ergens aan de bak zou komen en dat gebeurde tijdens het WK." Oranje boog in het bloedhete Fortaleza een 0-1 achterstand om, mede door een benutte strafschop van Klaas-Jan Huntelaar. "Ik weet zeker dat mijn vader er nog bij was en dat hij trots was op mij en de rest van het team. Het was het meest bijzondere moment van mijn carrière. Kippenvel op mijn armen en tranen in mijn ogen."

    Lees ook: 'Van Marwijk zei altijd: ik stel jou als eerste op bij het Nederlands elftal'

    Lees meer over:NederlandNederland

    Plaats een reactie

    Degier +513
    donderdag 11 oktober 2018 om 18:54
    Mooi dat hij echt alles uit zijn carriere heeft gehaald. Kunnen een boel jochies een voorbeeld aan nemen.
    Vind ik leuk
    klick +938
    donderdag 11 oktober 2018 om 18:57
    had de rest van de eredivisie maar 30% doorzettings vermogen van kuyt. dan was het een mooie competitie
    Vind ik leuk
    donderdag 11 oktober 2018 om 19:08
    Dirk had ook een goede wielrenner geweest.
    Die zijn moe en dan gaan ze nog ff harder trappen. Ongelooflijk.
    Vind ik leuk
    kwartje50 +1021
    donderdag 11 oktober 2018 om 18:57
    Niet alleen jullie pap maar het hele land
    Vind ik leuk
    Zoonvanmnoma +7060
    donderdag 11 oktober 2018 om 18:59
    Ikke, ikke, ikke deel 2.
    Vind ik leuk
    donderdag 11 oktober 2018 om 19:06
    De volgende keer verteld Dirk wat over jouw vader. Is dat goed?
    Vind ik leuk
    Zoonvanmnoma +7060
    donderdag 11 oktober 2018 om 19:24
    Niet nodig, die is niet zo aandachtsgeil.
    Vind ik leuk
    donderdag 11 oktober 2018 om 19:01
    Waarom heeft zoon Kuyt dan niet even een chauffeur geregeld voor zijn vader na zijn chemokuur?
    [Reactie gewijzigd op donderdag 11 oktober 2018 om 19:01]
    Vind ik leuk
    donderdag 11 oktober 2018 om 19:05
    Omdat niet iedereen geholpen wil worden misschien?

    Ik zou mijn zoon uitlachen. Hij heeft geen gehandicapte voor zich.
    Vind ik leuk
    donderdag 11 oktober 2018 om 19:09
    Waarschijnlijk heeft zijn vrouw gereden en niet hij zelf. Iemand die een zware chemokuur achter de rug heeft is daar ziek en misselijk door en is het dan onverantwoord om auto te rijden. Daarmee breng je niet alleen jezelf maar ook je mede weggebruikers door in gevaar.

    In principe ben je dus tijdelijk wel '' gehandicapt ''!
    Vind ik leuk
    donderdag 11 oktober 2018 om 19:14
    Ook als je ziek bent kun je gewoon werken en autorijden hoor.
    Maar het is moeilijk te beoordelen natuurlijk voor iemand anders.

    Ik wilde alleen ff aangeven, dat niet iedereen hetzelfde is.
    Vind ik leuk
    donderdag 11 oktober 2018 om 19:19
    Wanneer je ziek bent kan je werken en autorijden, wanneer de situatie dat toelaat ja. Chemokuur kan je lichaam van binnen slopen, niet voor niets zijn er genoeg patiënten die weten dat ze in principe niet lang te leven meer hebben, de keuze maken geen chemo te nemen omdat het zwaar is en je er ook nog zieker door kan worden.
    Mijn moeder is oncoloog en ik heb genoeg verhalen te horen gekregen hoe en wat met die klote ziekte.
    Vind ik leuk
    035 +6307
    donderdag 11 oktober 2018 om 20:59
    Als jouw moeder oncoloog is kun je beter eerst jouw reacties aan haar voorleggen. Weet jij eigenlijk wel wat een chemokuur doet?
    Vind ik leuk
    donderdag 11 oktober 2018 om 22:38
    Ja dat weet ik zeker, ze pakken de kankercellen aan. Velen die zo'n kuur krijgen worden er ziek van, dat ga je toch hopelijk niet weerspreken? Het sloopt je lichaam in de zin van dat je er gewoon uitgeput door kan raken!
    Vind ik leuk
    donderdag 11 oktober 2018 om 19:31
    Super mooi zo over je vader spreken .
    Vind ik leuk
    035 +6307
    donderdag 11 oktober 2018 om 21:05
    Daar heb jij gelijk in. Ik heb hem gezien tijdens de uitreiking.
    Vind ik leuk
    Wouta80 +941
    donderdag 11 oktober 2018 om 19:57
    Alles eruit gehaald en meer, tegenovergestelde van van der Vaart...
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws