De Boer analyseert scouting Ajax: Ik denk dat er een goede mix moet zijn

    De Boer analyseert scouting Ajax: "Ik denk dat er een goede mix moet zijn"

    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:06

    Frank de Boer ziet dat clubs steeds vaker scouten op fysiek en snelheid, in plaats van op voetbalintelligentie. Oók bij zijn oude club Ajax. Hij vindt dat er een goede mix gevonden moet worden tussen die vaardigheden.

    "Mijn broer (Ronald, red.) is nog steeds betrokken binnen Ajax en hij was enigszins bezorgd over de scouting van de club de laatste jaren, aldus De Boer in gesprek met Sky Sports. Het ging steeds meer om fysieke vaardigheden en snelheid. Natuurlijk, dat is ook belangrijk, maar een speler moet ook slim zijn op het veld. Je manier van denken is nog steeds het snelste wapen. Je kan rennen en rennen, maar je moet vooral slim zijn."

    De voormalige Ajax-coach haalt het Manchester City van Pep Guardiola aan. "Bij hem staan alleen slimme spelers op het veld. David Silva is niet erg fysiek, maar wel een hele goede denker. Ik denk dat er een goede mix moet zijn van die twee en Ajax is altijd meer gefocust geweest op de 'slimme' spelers dan spelers die fysiek hun mannetje staan. Ik hoop dat de mensen binnenkort de Ajax-spelers weer gaan herkennen aan hun moed om ook vanuit de defensie op te bouwen."

    Lees meer over:EredivisieAjax

    Plaats een reactie

    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:09
    Usain Bolt is ook snel
    Vind ik leuk
    Rondebal +693
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:13
    Mijn zaadcel ook!
    Vind ik leuk
    kwartje50 +897
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:15
    Frank de boer, weet het wel uitleggen maar mislukt overal buiten Ajax , hoeveel zijn zijn woorden nog waard???
    Vind ik leuk
    Rondebal +693
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:17
    Een kwartje of 50?
    Vind ik leuk
    kwartje50 +897
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:19
    De helft daarvan,
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:36
    Frank de Boer weet er nog steeds 10 keer zoveel van als de gemiddelde VP-bijdrager. Het tweede verschil zit hem in beleefdheid en respect voor anderen. Het gemak waarmee mensen die een boel hebben gepresteerd hier worden neergesabeld, van grof tot cynisch, blijft verbazingwekkend.
    Vind ik leuk
    JackieChan +306
    vrijdag 12 oktober 2018 om 14:11
    Echt hé, ook de topics over bijv. van der Vaart. Echt van die VP-tokkies die hem altijd afbranden en totaal geen respect hebben
    Vind ik leuk
    Cookee +10670
    vrijdag 12 oktober 2018 om 15:48
    Wat ergerlijk is dat niemand inhoudelijk op Frank zijn woorden ingaat. Ik vind dat hij gelijk heeft, er moet meer focus op voetballend vermogen dan op fysiek.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 20:07
    Yup, meer eens. Je ziet het wel langzamerhand gebeuren. En dat betaalt zich op termijn terug.
    Vind ik leuk
    Cookee +10670
    maandag 15 oktober 2018 om 12:38
    Ja precies. Cruyff zei ook, onze sterkte ligt niet in kracht maar in slim zijn. En dat oude voetbal-gogme wat Hanegem, Cruyff e.d. hadden mis ik vaak.
    Vind ik leuk
    Garinsha +4787
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:20
    mee eens.
    Vind ik leuk
    kwartje50 +897
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:40
    Moraalridders
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:57
    Echt slim ben je niet he? We praten over een voetballer en coach met een geweldige staat van dienst. Zijn laatste avontuur in Engeland was welliswaar geen succes, maar hij heeft er zeker verstand van.
    En? Stond je te juichen toen hij met het NL elftal de ene na de andere zege aan elkaar reeg?
    Een beetje respect voor ex NL'se record-internationals.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 15:11
    een theorie hoe goed die nu wel of niet is vertellen is natuurlijk heel wat anders dan hem in de praktijd uitbrengen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 15:25
    Was wit nu weer zwart
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:40
    zelfde als de linkse aanvaller van psv niet slim maar wel snel!
    Vind ik leuk
    Chucky1913 +104
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:10
    Ik plaats nu snel ff een reactie en dan bedenk ik zo wat ik ga typen zodat ik dadelijk bovenaan sta en de meeste likes krijg
    Vind ik leuk
    SnelKookPan +8317
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:11
    Dan ben je mooi te laat 😋
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 12 oktober 2018 om 13:18]
    Vind ik leuk
    JSV +191
    vrijdag 12 oktober 2018 om 15:46
    Tja, als je een reactie met 5 woorden moet aanpassen heb je het ook geprobeerd en gefaald is het niet?
    Vandaar dat je hieronder alleen in plaatjes communiceert, klein kind.
    Vind ik leuk
    SnelKookPan +8317
    vrijdag 12 oktober 2018 om 17:20
    Aldus, mijn trouwste volger.

    😁
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 12 oktober 2018 om 17:21]
    Vind ik leuk
    Unknown007 +1866
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:11
    Ga ik alvast over een reactie nadenken waar ik nog meer likes voor krijg.
    Vind ik leuk
    Janzijnvader +15660
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:11
    En alsnog niet bovenaan staan. Dan ben je toch wel in alles mislukt in je leven.
    Vind ik leuk
    Chucky1913 +104
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:13
    Nee een zoon hebben die Jan heet, dan heb je het voor elkaar hoor.
    Vind ik leuk
    SnelKookPan +8317
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:14
    😂
    Vind ik leuk
    kwartje50 +897
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:13
    Chucky1913
    Ik plaats nu snel ff een reactie en dan bedenk ik zo wat ik ga typen zodat ik dadelijk bovenaan sta en de meeste likes krijg

    Ben benieuwd wat eruit komt, nu datje met volle verstand hebt kunnen nadenken
    Vind ik leuk
    Chucky1913 +104
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:16
    Niet gek veel ben ik bang, mijn VrijMiBo is begonnen dus ben al aan de zuip. Enjoy your weekend!
    Vind ik leuk
    kwartje50 +897
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:18
    Haha like waardig, koning pinteman, enjoy!
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 12 oktober 2018 om 13:24]
    Vind ik leuk
    SnelKookPan +8317
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:19
    Wat is een "auwe pinte man" ?
    Vind ik leuk
    kwartje50 +897
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:25
    Bedankt voor je reactie bedoel, natuurlijk koning pinteman,

    Vind ik leuk
    3Bier +8657
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:34
    Respect
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:41
    ik heb je al vast een like gegeven kan je voor uit!
    Vind ik leuk
    kwartje50 +897
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:44
    U dank zal groot zijn.
    Vind ik leuk
    Michiel1913 +8750
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:10
    Om spelers te scouten die City heeft heb je niet eens een scout nodig die zal ik ook aan kunnen raden bij Clubs.
    Vind ik leuk
    SnelKookPan +8317
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:12
    Als er een club is die bakken met geld uitgeeft aan scouting en zaakwaarnemers dan is het City wel!

    Naast het feit dat je de plank volledig misslaat, overschat je jezelf enorm.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 12 oktober 2018 om 13:13]
    Vind ik leuk
    kwartje50 +897
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:28
    Snelkookpan, volgens mij moetje nodig wat lozen ben weer goed aan het jennen,
    Vind ik leuk
    SnelKookPan +8317
    vrijdag 12 oktober 2018 om 14:06
    Iemand die voetbal een klein beetje volgt weet dat City veel meer is dan slechts de 11 die het veld op worden gestuurd.
    Vind ik leuk
    PinoyDenHaag +5195
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:39
    Het ging hier over de spelers die bij City in het eerste spelen. Wat dat betreft snap ik die opmerking wel.
    Vind ik leuk
    SnelKookPan +8317
    vrijdag 12 oktober 2018 om 14:05
    Iemand die voetbal een klein beetje volgt weet dat City veel meer is dan de 11 die het veld op komen rennen.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 12 oktober 2018 om 15:13]
    Vind ik leuk
    JSV +191
    vrijdag 12 oktober 2018 om 15:50
    En toch heeft De Boer het hier letterlijk over de spelers die Pep het veld opstuurt. Jij verzint er zelf weer eens dingen bij!
    Vind ik leuk
    kwartje50 +897
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:10
    Iedereen wil Ronaldo of Messi in zijn selectie.
    Vind ik leuk
    Wouta80 +988
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:12
    Uh, Neres, Ziyech, Tadic, de Jong allemaal denkers en fysiek niet super. Wat een kolder..
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:24
    De jong schone blind mag je er ook aan toevoegen.
    Vind ik leuk
    Wouta80 +988
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:26
    Zijn er nog wel meer (jong stond er al bij overigens). Echt onzin dus
    Vind ik leuk
    MojoRisin +12704
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:12
    Ze hebben net Blind en Tadic gehaald..
    Vind ik leuk
    JWK +390
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:13
    Heldhaftig, vastberaden, barmhartig.
    Dapp’re strijders fier en koen!
    ⚪️🔴⚪️
    Vind ik leuk
    Leozao +1415
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:14
    Mooi verwoordt 100% mee eens.
    Vind ik leuk
    linkspoot +693
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:23
    Dat is nou precies hoe Feyenoord scout, enkel fysiek en snelheid. Slimme technisch vaardige voetballers, daar kijkt Feyenoord niet eens naar.
    Vind ik leuk
    Wouta80 +988
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:26
    Berghuis, Vilhena, Van Persie...ligt meer aan coach denk ik.
    Vind ik leuk
    linkspoot +693
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:29
    Berghuis komt van AZ, van Persie was van Excelsior, alleen Vilhena uit Feyenoord. We hebben het over de jeugd he.

    Verder vind ik Vilhena niet zo, hij is fysiek sterk, maar geen geweldige voetballer. Verder een aardige gozer hoor, maar ik heb het nu puur over voetballen. Ik denk dat hij meer kan, maar wat hij tot nu toe laat zien is te weinig.
    Vind ik leuk
    Wouta80 +988
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:30
    Vind Vilhena best redelijk maar zit dit seizoen onder zijn niveau. Denk dat daar nog wel iets aan te verdienen valt. Maar meeste is middelmaat..
    Vind ik leuk
    chuckie88 +1914
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:28
    Mis nog 1 heel belangrijk aspect... winnaarsmentaliteit...

    Een ideale voetballer heeft in mijn ogen beschikking over dingen:
    1. zijn technische bagage (tweebenigheid, passing, enz enz)
    2. taktisch inzicht (zoals de Boer dat o.a voetbalintelligentie / gogme)
    3. fysieke gesteldheid (snelheid, kracht, uithoudingsvermogen mede
    afhankelijk van de positie)
    4. mentale aspect (wil om te winnen, drive om te investeren, beter willen
    worden, over mijn lijk mentaliteit)
    5. sociale aspect (teamspeler)

    Bij Ajax is te vaak gedacht aan spelers met techniek en snelheid en vaak vielen dan jongens mentaal en fysiek door de mand... Jongens als Andersen, Johnsen, Fisher, Bazoer, El Ghazi, Kishna, Riedewald, enz scoorden vaak slecht op punt 4 en 5. Op topniveau val je dan uiteindelijk door de mand. Soms zie je zelfs jongens die technisch wat minder zijn maar wel een fantastische mentaliteit verder komen in het betaalde voetbal dan jongens die technisch alles hebben maar waar het ontbreekt aan mentaliteit.
    Vind ik leuk
    Peterfc +788
    vrijdag 12 oktober 2018 om 15:31
    Leuk lijstje!
    Volgens mij scoorde Fischer vóór dat hij zeer ernstig geblesseerd raakte, op alle vijf de punten een ruime voldoende, hij hoort niet in dit rijtje.
    Vind ik leuk
    chuckie88 +1914
    vrijdag 12 oktober 2018 om 15:40
    Snap je punt.. was ook mijn grootste twijfel.. echter, hij was juist TE gedreven, legde de lat voor zichzelf veel te hoog, kreeg daardoor met teleurstellingen te maken... samenvattend.. Fischer was emotioneel niet stabiel genoeg... Trouwens, hij doet het momenteel heel erg goed bij Kopenhagen... het zal mij niets verbazen dat hij nog eens terug komt als hij wat meer rust in zijn spel heeft gevonden. Maar eigenlijk heb je wel gelijk.. is totaal iets anders dan de andere genoemde spelers
    Vind ik leuk
    Peterfc +788
    vrijdag 12 oktober 2018 om 16:01
    Deed het goed. Hij is al weer twee weken geblesseerd.
    Jammer.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:30
    Een slim scheermesje is meer op zijn plaats, teveel voetbal oplossende gasten in het 11-tal die niet thuis geven als er in gekleund moet worden.
    3 van dat soort gasten in je elftal laten de 'slimme voetballers' beter renderen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:33
    Moed was nu alles wat er ontbrak 4 jaar lang toen Ajax onder De Boer in de CL acteerde. Was hij het niet die een Lukoki (te slecht voor Fortuna Sittard) liet debuteren? Waar verstopt deze man zijn weinige beetje zelfkennis toch telkens weer?
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 13:51
    Nou Frank doe wat terug voor Ajax, ga samen met Ronald voor Ajax scouten, je hebt toch tijd over en je weet zo veel te vertellen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 14:01
    oh zie aan opvolger van demente Sjaak Swart laat van zich horen
    Vind ik leuk
    Foebele +55142
    vrijdag 12 oktober 2018 om 14:12
    Vertel, welke spelers hebben wij dan gehaald die fysiek sterk en snel zijn? Ik zie ze namelijk niet.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 15:15
    Voetbal is oorlog geen rekensom toch .
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 16:08
    Frank bedoeld. Tikkie breed en tikkie terug
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +9765
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:31
    Laat Overmars nu eens proberen een mix te realiseren welke niet voor de 5e keer faalt het ED Kampioenschap te halen, in feite heeft Overmars wat dat aan gaat er niet veel van gebakken.
    We veel geld verdient maar heeft geen kaas gegeten hoe je een winnend team bij elkaar brengt.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws