Belgische arbiter doet verhaal: 'Bijna elk duel is voor de aftrap al gespeeld'

    Belgische arbiter doet verhaal: 'Bijna elk duel is voor de aftrap al gespeeld'

    Gepubliceerd: vrijdag 12 oktober 2018 om 18:31vr 12-10-2018 om 18:31

    Een scheidsrechter heeft anoniem zijn verhaal gedaan in België over het omkoopschandaal dat de Belgische competitie al een aantal dagen in de wurggreep heeft. 

    Deze week werden er in België diverse mensen opgepakt. Trainers, scheidsrechter, zaakwaarnemers, allemaal werden ze ondervraagd door de politie. Tegenover RTL laat de arbiter zich uit over de druk van spelers en clubvoorzitters tijdens een wedstrijd. "Er is bijna geen enkele wedstrijd die niet gefixt is of vooraf nog niet gespeeld is. Het zou leuk zijn als je me laat winnen, het zou leuk zijn als je me laat verliezen."

    "De wedstrijden worden niet gefixt door de arbiters, maar door de clubvoorzitters zelf. De voorzitters kennen elkaar, ontmoeten elkaar en beslissen vooraf over de uitslag. Bijvoorbeeld wanneer een ploeg het hele seizoen met dezelfde ploeg heeft gespeeld en dan plots in de beslissende fase met jonge voetballers gaat spelen. Of als een speler een enorme kans mist of een doelman zwaar in de fout gaat. Op dat niveau begaan doelmannen geen enorme blunders, die zijn vooraf afgesproken."

    Het motief is volgens de anonieme scheidsrechter simpel: geld. "Hoe het gebeurt? Soms betaalt de voorzitter van de ene ploeg de winstpremie van de verliezende ploeg. Ploegen krijgen dus winstpremies om te verliezen. Dan heb ik het over eerste klasse, maar net zo goed over derde provinciale. Maar een scheidsrechter gaat nooit naar een wedstrijd met als doel om de boel te belazeren."

    Plaats een reactie

    #Keizerout +33292
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:34
    Dus alle spelers, trainers en voorzitters in België doen eraan mee?
    Dat lijkt me best onwaarschijnlijk.
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17252
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:38
    Zoals de scheids het uitlegt is het een spel van de voorzitters. Deze kunnen natuurlijk met een zakje geld bepaalde spelers omkopen. Zeker met vreemde uitslagen kan je natuurlijk miljoenen verdienen, en dan is een keeper bijv. Een ton geven helemaal niks.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33292
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:42
    Ik snap wel hoe omkoping financieel uitkan, dat is het probleem niet.
    Hij heeft het hier over een scenario waar in een beslissende fase van het seizoen ineens jonge spelers mogen spelen. Hoe loopt dat normaal gesproken in een selectie? Dat zorgt toch gewoon voor problemen met de basisspelers?
    Verliezende ploegen krijgen winstpremies van de andere voorzitter.
    Nou, dat zou je moeten merken als je ineens een winstpremie krijgt als je verliest. Van een andere voorzitter.
    Daarnaast denk ik dat lang niet iedereen zin heeft om zich om te laten kopen. Je verdient prima en als het uitkomt speel je nooit meer. Kun je bij Kargbo in de 6e divisie gaan voetballen in Engeland.
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17252
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:47
    Die lui bij VI (het tijdschrift) die onderzoek hebben gedaan naar matchfixing hebben toen wel redelijk uitgelegd hoe het gaat. Het is bijna nooit een heel elftal maar vaak een paar spelers die na 1 keer meewerken voor altijd verplicht zijn. Daar komt natuurlijk ook die dubieuze zaakwaarnemer ook wel weer in beeld want die kan bepaalde spelers van club naar club brengen om ze daar weer de boel te laten fixen.
    En ik betwijfel ten zeerste dat alle spelers die "verliespremie" te zien krijgen.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33292
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:51
    Ja, daarom vind ik dit ook een beetje een gek verhaal.
    Dat alle voorzitters dat onderling overleggen, dat hele opstellingen om worden gegooid.
    Dat alle spelers die premie te zien krijgen betwijfel ik ook. Dat de voorzitters die betalen betwijfel ik ook.

    Dat je, als je iemand onder druk kunt zetten of chanteren kunt dwingen tot een blunder geloof ik direct. Dat dat geldt voor scheidsrechters ook.

    Alleen deze vorm, waarin voorzitters het onderling regelen en halve teams het zouden weten lijkt me echt onwaarschijnlijk.
    En vooral die laatste zin vind ik heel onwaarschijnlijk.
    Helemaal uit de mond van een scheidsrechter.
    "Maar een scheidsrechter gaat nooit naar een wedstrijd met als doel om de boel te belazeren."
    Alsof hij dat allemaal weet. Spelers weten het toch ook niet van elkaar?
    Vind ik leuk
    Barry Engels +31568
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:58
    Het zullen nooit "alle" wedstrijden zijn geweest, zoals deze anonieme "bron" beweert. Het kan echter niet anders dan dat er hier wel iets behoorlijk stinkt.... deze arbiter is ook duidelijk zijn straatje aan het schoonvegen.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33292
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:59
    Ja dat idee heb ik inderdaad wel. Het waren de spelers en de voorzitters en de trainers. Allemaal. En geen enkele scheidsrechter, want die ken ik allemaal tot en met de derde klasse. Ik vraag me af of hij het zelf gelooft.
    Vind ik leuk
    Barry Engels +31568
    vrijdag 12 oktober 2018 om 19:02
    Ik geloof er niet zoveel van, maar zie het alleen als een signaal.... 1 van de vele van de laatste dagen....
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33292
    vrijdag 12 oktober 2018 om 19:03
    Nee, ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen.
    Als Nederlandse clubs maar geld hebben om er voordeel mee te doen.
    Vind ik leuk
    Barry Engels +31568
    vrijdag 12 oktober 2018 om 19:36
    Ik ben ook benieuwd, begrijp me niet verkeerd.

    Alleen heb ik en beetje moeite om bronnen als deze tot op de letter te geloven.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33292
    vrijdag 12 oktober 2018 om 20:04
    Oh ja ik denk er hetzelfde over.
    Vind ik leuk
    HanV +4651
    vrijdag 12 oktober 2018 om 20:01
    Wat lijken je de beste spelers in België om naar Nederland te halen? Of bedoel je het niet zo.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33292
    vrijdag 12 oktober 2018 om 20:06
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik het belgische voetbal niet echt volg. En geen idee heb welke clubs problemen gaan krijgen. Alleen er moeten voor de meeste (zo niet alle) clubs toch interessante spelers tussen zitten.
    Vind ik leuk
    Barry Engels +31568
    vrijdag 12 oktober 2018 om 20:07
    Danjuma....
    Vind ik leuk
    MR - +131
    vrijdag 12 oktober 2018 om 20:22
    Dus je wil dat ze/we méé gaan doen?!!! Ben jij een voetballiefhebber?😇
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33292
    vrijdag 12 oktober 2018 om 20:27
    Ja, alleen de matchfixers hoef ik niet.
    Vind ik leuk
    Come on Utreg +27620
    vrijdag 12 oktober 2018 om 21:30
    Het hoeft niet eens om een "verliespremie" te gaan. Welk team de eerste gele kaart pakt is al inzet bij het gokken. Of welk team de eerste corner krijgt. Hiervoor hoef je niet een een heel team om te kopen.

    Door en door verrot. Dat kunnen we concluderen.

    En wij in NL zijn niet roomser dan de paus. Zeker niet met teams die werken met een kleine begroting en semi profs..
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +10498
    vrijdag 12 oktober 2018 om 19:03
    Dat is toch niet relevant, als het 20% is dan is dat al ernstig genoeg,
    omdat het invloed heeft op de gehele competitie.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33292
    vrijdag 12 oktober 2018 om 19:05
    Ik vind 20% al een flink percentage. Daarnaast vind ik het nogal een claim dat voorzitter, trainer en spelers allemaal op de hoogte zijn.
    En dat hij de eerlijkheid garandeerd van alle Belgische scheidsrechters vind ik ook een beetje gek. Het hele idee is juist dat mensen dit soort dingen geheim houden.
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +10498
    vrijdag 12 oktober 2018 om 19:27
    Ja, dat vond ik ook wel grappig, tot die opmerking nam ik hem nog serieus ha ha
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33292
    vrijdag 12 oktober 2018 om 19:31
    Ik ben het trouwens met je eens dat het maar een deel hoeft te zijn, maar dat beeld schetst hij niet.
    ""Er is bijna geen enkele wedstrijd die niet gefixt is of vooraf nog niet gespeeld is."
    Vind ik leuk
    MR - +131
    vrijdag 12 oktober 2018 om 20:24
    Nee, het idee is dat je dit soort dingen juist meldt, zodat het niet wéér gebeurt.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33292
    vrijdag 12 oktober 2018 om 20:29
    Ja, dikke fiets, dat snap ik ook wel. Alleen het idee van geheimhouden is dat je het niet doorvertelt. Daarom vind ik het een raar verhaal dat deze scheidsrechter zegt dat geen enkele scheids wedstrijden beïnvloedt. Als ze dat doen vertellen ze hem dat heus niet.
    Vind ik leuk
    MR - +131
    vrijdag 12 oktober 2018 om 20:59
    Maar dat geldt toch ook voor de bestuursleden en de spelers
    En collega's onder elkaar die vangen heus wel eens wat op...
    Maar ja je weet nooit alles

    Gelukkig is er nu de VAR :-) Dat is én een extra controle op de scheidsrechters, en je hebt beter zicht op de beelden als er afwijkende dingen gebeuren (spelers die opzettelijk fouten maken, enz. Iig heb je dan de beelden om het te bewijzen
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 12 oktober 2018 om 21:19]
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17252
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:35
    Als dit zo is dan kan de Belgische competitie zich beter vandaag dan morgen opdoeken.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:36
    Hier is manneke pis niet blij mee
    Vind ik leuk
    Alex Koopman +1098
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:41
    Nu weten we meteen waarom die al zolang aan het pissen is en waartegen hij kennelijk demonstreert 😆
    Vind ik leuk
    Barry Engels +31568
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:45
    Hij is echt helemaal over de zeik....
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 19:01
    Die pis voorlopig niet meer in zijn broekje
    Vind ik leuk
    stratumseind +174596
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:39
    Toon :
    Marc menneke , we gaan vandaag weer met 3-0 van jullie winnen

    Marc:
    Is goed Toon
    Vind ik leuk
    ReneAjax +5385
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:41
    Toon zal geen menneke zeggen, die komt uit Apeldoorn
    Vind ik leuk
    stratumseind +174596
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:46
    Onzen Toon heeft met goed gevolg de inburgeringscursus Brabants gevolgd
    Vind ik leuk
    Jozef +40091
    vrijdag 12 oktober 2018 om 19:29
    Wat een bezopen idee...
    Vind ik leuk
    stratumseind +174596
    vrijdag 12 oktober 2018 om 19:30
    dat was inderdaad een onderdeel van de cursus
    Vind ik leuk
    ReneAjax +5385
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:40
    Cheat codes zal er wel achter zitten
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:40
    Nee, wij Nederlanders zullen jouw geloven anonieme Belgische scheidsrechter. Scheit toch uit man, neem lekker die Belgen in de maling.
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17252
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:42
    " scheit toch uit"?
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:48
    Wat dan Ruud?
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17252
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:48
    Schei toch uit
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:50
    Verdorie, je hebt nog gelijk ook.
    Vind ik leuk
    J Kiprich +17309
    vrijdag 12 oktober 2018 om 20:42
    *scheit toch uit. Het is een Rotterdammert!
    Vind ik leuk
    Barry Engels +31568
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:48
    Het is inderdaad een dubieuze bron.... en bovendien wordt hier duidelijk een straatje schoongeveegd. Hij heeft vast een geheime rekening in Zwitserland.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:40
    Je ziet ook wel vaker bij dit soort zaken dat sommigen er dan een wedstrijdje van maken om zo schromelijk mogelijk te overdrijven, dat lijkt me vooral aan de hand met deze anonieme arbiter.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:41
    Zo ... dat zijn nog eens teksten.

    Je kan een strafschop geven. Waarom niet? Of waarom wel. Dat is nu al een stuk duidelijker.

    Scheidsrechters doen zoiets niet ... nee, want die zijn niet gek op geld. Die houden zich gewoon gek.
    Nou goed.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 12 oktober 2018 om 18:41]
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17252
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:43
    Het scheidsrechters hebben hier niks mee te maken gedeelte is inderdaad niet heel geloofwaardig.
    Vind ik leuk
    Jozef +40091
    vrijdag 12 oktober 2018 om 19:35
    Ik weet niet waarom hij het zegt en dan nog anoniem ook, maar ik vind het hele verhaal redelijk onwaarschijnlijk.

    Dat er dingen gebeuren geloof ik wel, maar niet zo. Volgens mij wil iemand aandacht en lacht zich nu kapot. Een anonieme ex-scheids kan iedereen zijn.
    Vind ik leuk
    Uncle Fester +2199
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:42
    Oogjes openen allemaal. Dit is niet alleen in België zo. Waar (veel) geld is, is smerigheid. Normen en waarden bestaan niet, alleen eigenbelang. Lekker wereldje hoor ;-)
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:45
    Misschien moeten ze maar de voetbal-Oscars uit gaan reiken ipv de gouden bal.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 12 oktober 2018 om 18:46]
    Vind ik leuk
    Uncle Fester +2199
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:56
    Yep, kun je bij het gala direct alles oppakken. Al kan dat bij de gouden bal natuurlijk ook.

    Onwillekeurig komt een uitspraak van Karel Lodzy (KNVB, begin jaren 50) naar boven, op het moment dat de bond geen professioneel voetbal wilde: "Geld maakt het voetbal kapot. Als we het voetbal willen behouden voor de mensen, zullen we het grote geld buiten moeten sluiten." Waarheid als een koe.
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +10498
    vrijdag 12 oktober 2018 om 19:22
    Ik begrijp wel wat je zegt, maar voetbal is nog nooit zo populair geweest........
    Zoals met alles: je moet het in de hand houden....zoals met ; alcohol gebruik, drugs, technologische toepassingen, vervuiling van ons milieu.....m.a.w. voetbal is een onderdeel van onze kapitalistische maatschappij welke door normen, waarden en wetten in goede banen moet worden geleidt.
    Geld doet ook wonderen bij regeerders, voedsel industrie en de farmaceutische concerns, om er een paar te noemen.
    M.a.w. het grote geld beheerst alles en iedereen, dus ook het voetbal, je kan "voetbal" niet isoleren of los zien van onze totale kapitalistische samenleving, waarvoor WIJ kiezen als Democraten.
    Vind ik leuk
    Reinout1 +23
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:48
    Hoeveel heeft karius gekregen voor de cl finale als dit waar is?
    Vind ik leuk
    Uncle Fester +2199
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:50
    Een boot van 25 meter. Zie zijn Insta...
    Vind ik leuk
    Lekkerjoh +474
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:52
    Die onana, die had sws bij de wedstrijd tegen Sturm Graz op 1 tegengoal gewed als ik dit moet geloven
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:52
    In Nederland is dat ook! Als je ziet hoe de scheidsrechters iedere keer in het voordeel van de Eindhovenaren fluiten, kan het niet anders dan dat het opgezet spel is 🤣
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 20:22
    Zeg ik ook al jaren of de KNVB helpt of de gemeente Eindhoven, koop club😜
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:56
    Dit is nog maar het topje van de ijsberg
    Vind ik leuk
    Henk020 +118
    vrijdag 12 oktober 2018 om 18:58
    Dit is denk ik het failliet van het Belgisch voetbal
    Vind ik leuk
    lemon9 +884
    vrijdag 12 oktober 2018 om 19:14
    Dat is niet echt spannend die wedstrijden in belgie
    Vind ik leuk
    HupHolland +2849
    vrijdag 12 oktober 2018 om 19:16
    Jaja, iedereen wel, voorzitters en spelers, maar scheidsrechters niet.

    De competities en alle 'lotingen' zijn al zwaar gemanipuleerd, niet alleen in Belgie, zelfs als het om Nationale teams gaat. De grootste oplichter is de UEFA zelf.
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +22211
    vrijdag 12 oktober 2018 om 19:31
    Aldus anoniempje.
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +22211
    vrijdag 12 oktober 2018 om 19:32
    Alle uefa punten afpakken
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 19:42
    Zelfs in de 3e klasse word 1000 euro betaald, om degredatie te voorkomen.
    Vind ik leuk
    Napolitanos +9512
    vrijdag 12 oktober 2018 om 19:42
    Onzin natuurlijk. België zit bij de beste 4 landen ter wereld
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 19:46
    Na een aantal Nederlandse, engelse en Duitse boeken gelezen te hebben, geloof ik dit direct.
    Zelf regelmatig ingezet op 2de divisie Engeland en België na tips en met de raarste uitslagen gewonnen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 20:09
    Anonieme bron. Klaar. Volgend bericht svp.
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 20:20
    Schandalig, België is een soort van derde wereldland. Verbaasd me niks...
    Vind ik leuk
    vrijdag 12 oktober 2018 om 20:35
    Ik heb het gevoel dat dit enorme onzin is
    Vind ik leuk
    Laliga +2226
    vrijdag 12 oktober 2018 om 22:10
    Bij amateurs zeker een bekend verhaal ook hier , hoofdklasse niveau hoor ik regelmatig over winstpremies die betaald worden door de andere club
    Vind ik leuk
    wil +1154
    vrijdag 12 oktober 2018 om 22:55
    Nu ook Grieks voetbal in opspraak.
    Vind ik leuk
    fr1963 +3450
    zaterdag 13 oktober 2018 om 01:05
    Standaard Luik liet zich ook wel erg makkelijk door ajax uitschakelen, nou we het er toch over hebben....
    Ajax heeft geld zat....
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 13 oktober 2018 om 01:05]
    Vind ik leuk
    soksa +1609
    zaterdag 13 oktober 2018 om 16:01
    Op dat niveau maken keepers geen blunders? Wat een onzin. Zelfs de grootste keepers maken wel eens een grote fout. Laatstaan in de Belgische competitie.

    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws