Waarom Groeneveld in de 'Babel-rol' geen succes was tegen België

    Waarom Groeneveld in de 'Babel-rol' geen succes was tegen België

    woensdag 17 oktober 2018 om 10:00

    Een flink gewijzigd Nederlands Elftal heeft op bezoek bij de Rode Duivels met 1-1 gelijkgespeeld. Bondscoach Ronald Koeman koos in de oefeninterland voor zes 'nieuwe' namen ten opzichte van afgelopen wedstrijden: Arnaut Danjuma Groeneveld, Quincy Promes, Donny van de Beek, Kevin Strootman, Nathan Aké en Stefan de Vrij verschenen aan de aftrap.

    Door Koen Bloks

    De eerste vijfentwintig minuten zagen we een Oranje dat vooral in een laag blok kwam te spelen. Enkele automatismen waren hier al zichtbaar: Groeneveld nam de 'rol' van Ryan Babel over en speelde als lage linksback op momenten dat Nederland de bal niet had. Er vormde zich dan een 'kerstboom'-opstelling met vijf verdedigers, drie middenvelders en twee spitsen.

    Koeman koos er tegen de Belgen voor om Promes en Memphis Depay als centrale aanvallers tegen de drie centrale verdedigers van België te laten spelen. Oranje kreeg echter nooit druk op de bal. Het was een simpel ABC’tje die de Belgen telkens weer lieten zien: met één pass naar Toby Alderweireld werden Promes en Depay 'uitgespeeld', vervolgens werd de bal hoog naar de rechterzijkant doorgespeeld en daar profiteerden de Belgen van een overtal en/of grote ruimtes.

    Het ABC’tje van België in beeld: opbouwen over de rechterflank en snel doorspelen naar rechtsvoor. Daarmee is het vaak al voorbij de aanvallers en middenvelders van Oranje. Het doelpunt van de Belgen ontstaat uit eenzelfde opzet.

    Vlak voor het doelpunt deed eenzelfde situatie zich voor. De Belgen bouwden opnieuw op over rechts en speelden dwars door het middenveld met een prima combinatie. De Rode Duivels vormden even daarvoor een overtal om deze combinatie uit te spelen door alle aanvallers weg van de spitspositie te positioneren. België wist dat Nederland in een 532-formatie zou spelen wanneer het moest verdedigen en zette daarmee liefst drie centrale verdedigers 'buitenspel' (wanneer geen van deze drie doordekt).

    België profiteert van de grote ruimtes tussen de linies (verdediging loopt snel achteruit) en/of een overtal aan de rechterzijde (aanvallers België lopen uit de spits, centrale verdedigers volgen niet). Niet doorstappen is prima, maar vaak kan dan alleen de bal nog veroverd worden als de linies compact staan. De Vrij staat ver van de situatie en wordt omspeeld.

    Door Groeneveld al direct na balverlies naar de positie van lage linksback te sturen, kreeg Oranje geen druk op de bal in de eerste helft. Vlak voor het doelpunt van Dries Mertens werd de buitenspeler annex linksback makkelijk uitgespeeld door Eden Hazard. De keuze van Koeman om deze opdrachten door Groeneveld uit te laten voeren, pakte niet goed uit. Een andere reden waarom de ruimtes op links zo groot waren, was omdat een middenveld met Van de Beek, Daley Blind en Strootman niet in staat is om in korte tijd veel meters te dekken. Hierdoor lukte het niet om de Belgen alsnog vast te zetten aan de zijlijn. Na rust ging Groeneveld hoger spelen om een viermans-middenveld te vormen en kwam hij niet meer in de positie van lage linksback te spelen.

    Koeman komt terug van zijn experiment om Groeneveld de 'Babel-rol' te laten vervullen. In de tweede helft speelt de speler van Club Brugge hoger om het middenveld te versterken. Hierdoor is er sneller druk op de bal en meer bezetting op het middenveld (lees: minder ruimte voor aanvallers België om te zwerven).

    In de 26ste minuut wilde Timothy Castagne zich uit een benarde situatie redden door naar zijn eigen helft te dribbelen. Groeneveld herkende de geringe opties die de speler met bal had en activeerde de pressing van Oranje. Veel trainers – waaronder Koeman – willen dat de ploeg als geheel druk zet wanneer een pass terug volgt of wanneer een speler terugdribbelt. Castagne leverde vanwege het felle druk zetten in, waarna Oranje een snelle counter lanceerde. Deze werd uitgespeeld en leverde de 1-1 op. Een effectieve tegenstoot, zeker gezien het aantal kansen tot dan toe.

    Over het algemeen stonden de Rode Duivels met veel spelers achter de bal en compact georganiseerd. Het lukte Blind en vooral Strootman niet om aanvallende spelers in kansrijke posities centraal op het veld aan de bal te krijgen. Daar deed de afwezigheid van Frenkie de Jong zich voelen. In de tweede helft kwam debutant Pablo Rosario in het veld die dit al veel beter invulde. De middenvelder van PSV dacht vooruit en durfde spelers voorwaarts in te spelen.

    Vooral Strootman kiest voor de veilige weg. Rosario speelt in de tweede helft meer voorwaarts en tussen de linies. Het is een ogenschijnlijk simpele pass, maar voor veel middenvelders in Oranje blijkt zo'n pass een te groot risico.

    Aanvallend – en dan vooral opbouwend – grijpt Oranje bij de afwezigheid van enkele spelers nog te snel terug naar het breedtespel van de afgelopen jaren. Het Nederlands Elftal kan in de eerste fases van het balbezit niet meer zonder spelers als Rosario, Frenkie de Jong, Davy Pröpper (speelde tegen Frankrijk sterk) en Blind (die normaal gesproken ook de mogelijkheden heeft).

    Het was tegen België mooi om te zien hoe goed het Nederlands Elftal de counter beheerst. Van de laatste acht wedstrijden eindigde de ploeg van Koeman in zes wedstrijden met minder dan vijftig procent balbezit. Dat gebeurde ook tegen de Belgen (45% balbezit). Van de omschakeling een wapen maken levert tegen elke ploeg kansen op, maar is een facet dat de ploeg jarenlang niet beheerste.

    Om nog meer in omschakelmomenten terecht te komen zal het elftal – wanneer het in een laag defensief blok speelt – veel minder kansen tegen moet krijgen en meer ballen moeten veroveren. Ook tegen Duitsland bleek Oranje nog te kwetsbaar. De verdedigende fase staat nog volop in de steigers, maar leverde ook tegen België een resultaat op.

    De @LaptoptrainerNL kijkt voor VoetbalPrimeur naar de belangrijkste wedstrijden in binnen- en buitenland en probeert op een begrijpelijke wijze de theoretische kant van het voetbal te belichten.

    Lees meer over:NederlandNederland

    Plaats een reactie

    Bengelino +12000
    woensdag 17 oktober 2018 om 10:02
    Frenkie de verlossser!
    Vind ik leuk
    woensdag 17 oktober 2018 om 10:36
    Frenkie El Salvador ...
    Vind ik leuk
    woensdag 17 oktober 2018 om 10:04
    Leuk verhaal veelte lang
    Vind ik leuk
    Thobar +4381
    woensdag 17 oktober 2018 om 10:20
    Net als jou naam zullen we maar zeggen.
    Vind ik leuk
    Koeien +2600
    woensdag 17 oktober 2018 om 10:24
    Dan sla je 'm over. Ik ben juist blij dat VP wat meer analyses en diepte-artikelen geeft ipv elk interview in 20 stukjes knippen.
    Vind ik leuk
    woensdag 17 oktober 2018 om 10:32
    Maar wel met plaatjes. Speciaal voor jou.
    Vind ik leuk
    woensdag 17 oktober 2018 om 10:05
    Prima uiteenzetting.
    Vind ik leuk
    Wijndalum +565
    woensdag 17 oktober 2018 om 10:06
    Goed stuk! Ogenschijnlijk was het debuut van Rosario niet bepaald goed. Echter geeft dit stuk ook -correct- aan dat het vooruitspelen van ballen hedendaags niet meer vanzelfsprekend is. Rosario bezit deze kwaliteit wél. Een middenveld met op termijn Rosario-Frenkie-Wijnaldum lijkt me een genot voor het oog.
    Vind ik leuk
    woensdag 17 oktober 2018 om 10:11
    Nog niet. Rosario speelt net op een niveau wat nodig is voor diepgang in je ervaring als voetballer. Net als Frenkie maar die is een stukje verder.
    Wel een leuk idee voor WK2022
    Vind ik leuk
    Artikia +372
    woensdag 17 oktober 2018 om 10:32
    EK is over 2 jaar pas hè. Met een beetje geluk hebben Rosario en Frenkie dan beide al 80 wedstrijden extra in de benen. Niet op het hoogste niveau natuurlijk, maar het kan hard gaan.
    Vind ik leuk
    woensdag 17 oktober 2018 om 10:34
    Als je wil dat het op het WK2022 optimaal gaat werken tussen het drietal dat Wijndalum noemt, dan ga je er nu al mee spelen.
    Rosario heeft een grote toegevoegde waarde bij PSV. Geef 'm in Oranje even de tijd om te wennen aan spelers waar hij normaal niet mee speelt. En dat doe je niet op de training, maar in wedstrijden.
    Vind ik leuk
    woensdag 17 oktober 2018 om 10:37
    Rosario was ook niet goed. Stond er net in en maakte gelijk een enorme blunder.

    Hij kan veel beter maar gisteren was ie erg onwennig en onzeker.
    Vind ik leuk
    broedkip +1691
    woensdag 17 oktober 2018 om 10:22
    De foute pass van Belgie kwam in het geheel niet voort uit vroeg druk zetten, het was een hele slechte pass door de midden, waarover Johan Cruyff altijd zei dat dit soort passes NOOIT GEGEVEN MOGEN WORDEN, wordt prima onderschept door Groeneveld en daarna uitgecounterd en de 1-1 was daar. Had dus helemaal niets met hoog druk te maken Castagne was geheel vrij en verstuurd foute pass. Lul verhaal.
    Vind ik leuk
    Johnny Cash +5280
    woensdag 17 oktober 2018 om 10:24
    Hoe speelde de ligt tegen lukaku. Heb de wedstrijd niet gezien
    Vind ik leuk
    woensdag 17 oktober 2018 om 10:35
    Ik heb Lukaku ook niet gezien ...
    Vind ik leuk
    COYG +6178
    woensdag 17 oktober 2018 om 10:54
    Dat ligt niet aan De Ligt. Geheel aan Lukaku zelf.
    Vind ik leuk
    woensdag 17 oktober 2018 om 10:58
    Feit is dat ik Lukaku niet heb gezien. Waarom haal je de Ligt er bij?

    Is niet echt relevant toch?
    Vind ik leuk
    COYG +6178
    woensdag 17 oktober 2018 om 10:59
    Voordat iemand zegt dat De Ligt hem onschadelijk heeft gemaakt. Even de onzin de wereld uit helpen voor het komt.

    Maar nee op jouw tekst heeft het geen relevantie.
    Vind ik leuk
    woensdag 17 oktober 2018 om 11:02
    De onzin uit de wereld helpen?

    Is nergens voor nodig om dat zo te verwoorden. Doe niet zo aanvallend, scheelt een hoop gelul.
    Vind ik leuk
    COYG +6178
    woensdag 17 oktober 2018 om 10:52
    Waarom ook elke keer met een buitenaanvaller(!) als back spelen dan? In de aanval komt ie wel van pas, maar die moet dan wel eerst 80 meter sprinten om eindelijk aan te haken en verdedigend is het natuurlijk niet een al te hoog niveau. Dat 433 aanvallen werkt allemaal wel lekker, maar als je continu moet verdedigen, zoals tegen betere tegenstanders, dan heb je dus niks aan een aanvaller als back.
    Vind ik leuk
    Stom +332
    woensdag 17 oktober 2018 om 11:38
    Eens! Ik ben ook meer voor een tactiek die lijkt op wat PSV momenteel doet. Die vleugelspitsen minder ver terug laten zakken en wel heel veel met elkaar van positie laten wisselen.

    Door in te zakken naar 4-4-2 in plaats van 5-3-2 kan je veel meer druk zetten en sneller counteren. Met zo'n goede centrale verdedigers kan Nederland zich dat best veroorloven. Nederland speelt leuk, maar heeft waarschijnlijk meer dreiging en loopt minder gevaar als ze eerder en agressiever druk zetten. Iets minder ver inzakken en iets eerder jagen.
    Vind ik leuk
    woensdag 17 oktober 2018 om 11:57
    Nog meer schijtbakkenvoetbal?!?🙈
    Vind ik leuk
    Stom +332
    woensdag 17 oktober 2018 om 12:46
    Net als de afgelopen drie wedstrijden van NL. Maar daar hoor je niks over als er ook spelers van Ajax aan mee doen ;-)
    Vind ik leuk
    woensdag 17 oktober 2018 om 12:58
    Ook niet om aan te kijken maar om ze dan qua spel nog verder af te laten zakken lijkt me geen goede zaak.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 17 oktober 2018 om 12:58]
    Vind ik leuk
    COYG +6178
    woensdag 17 oktober 2018 om 13:57
    Nou, persoonlijk vind ik dat je niet om De Vrij heen kunt. Dus of je moet een bepaalde tactiek verzinnen om hem ook op te stellen, of je neemt een vaste opstelling en gaat daar verder op bouwen.

    Wat ik al zei, dat aanvallen en verdedigen afwisselen en dan ook nog eens in een andere formatie gaat gewoon niet goed genoeg.
    Vind ik leuk
    Oeb +124
    woensdag 17 oktober 2018 om 13:39
    kan best goed uitpakken,maar dan moet r goed middenveld staan,stond r absoluut niet
    Vind ik leuk
    woensdag 17 oktober 2018 om 10:54
    ja leuk maar haal die k*treclame van jari litmanen even weg

    ik voel me misbruikt als bezoeker van Voetbalprimeur, door te denken dat ik op een artikel over litmanen klik en dan op externe reclame website terecht kom

    hou hier aub mee op!



    Reclame is oke, maar hou het een beetje netjes voetbalprimeur, dit is misleiding!
    Vind ik leuk
    Tweey +2148
    woensdag 17 oktober 2018 om 11:59
    Deze wedstrijd was een belediging voor topsport.
    Vind ik leuk
    woensdag 17 oktober 2018 om 12:14
    Vind Groeneveld wel een versterking voor Nederland, maar wel op de juiste plaats
    Vind ik leuk
    woensdag 17 oktober 2018 om 12:34
    Hadden we maar ziyech😴
    Vind ik leuk
    Kuip +7913
    woensdag 17 oktober 2018 om 18:49
    Prachtig verhaal, maar Nederland werd in de eerste helft behoorlijk weggespeeld door de matige Belgen. Dat had alles te maken met slappe houding en instelling. Het was ‘zomeravondvoetbal’. Die Hazard mocht doen en laten wat hij wilde. Niemand die hem aanpakte. Kom op zeg, wat een slappe hap. Pas toen Vilhena in de ploeg kwam veranderde er wat. Hij stookte het vuurtje een beetje op, zoals Davids in zijn tijd.
    Het was me een beetje te vrienschappelijk. We missen echt een rotzak in dit elftal. Van Hanegem, Wouters, Davids. Dat soort jongens heb je gewoon nodig.
    Vilhena is echter de enige met een beetje gif dat het elftal nodig heeft.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws