Heerenveen-ontslag na cannabisgebruik: 'Nu slikken ze ritalin, ik gebruikte wiet'

Heerenveen-ontslag na cannabisgebruik: 'Nu slikken ze ritalin, ik gebruikte wiet'

Gepubliceerd: donderdag 18 oktober 2018 om 17:55do 18-10-2018 om 17:55

Joey van den Berg is open over zijn drugsgebruik in de documentaire die FOX Sports over hem maakte. De middenvelder, momenteel actief bij NEC, werd aan het begin van zijn loopbaan ontslagen door sc Heerenveen vanwege cannabisgebruik.

"Ik moest 's ochtends vaak om zeven uur de trein nemen", vertelt Van den Berg in de documentaire. "Voor de training was ik hier (in het park, red.), om kwart over zes of half zeven. Dan had ik alvast een jointje voorgedraaid. Daarna fietste ik naar de trein en ging ik trainen. Dat was een beetje mijn vaste ritueel."

Mijn pech was: de eerste keer dat ik een joint rookte en ging voetballen, scoorde ik drie keer", vervolgt de inmiddels 32-jarige Van den Berg. "Toen dacht ik: dit moet ik elke keer doen. Zo dom was ik toentertijd om te denken dat het daadwerkelijk effect had. Ik ben een heel druk persoon van mezelf. Op het moment dat ik dat rookte was ik meer gefocust en wat afgevlakter."

"Nu slikken ze ritalin, ik gebruikte toen wiet. Het was mijn legale middeltje om mij rustig te krijgen. Het werkte in mijn optiek wel heel goed. Dat is een beetje de pech die ik heb gehad", besluit de middenvelder, die naast Heerenveen en NEC onder meer uitkwam voor PEC Zwolle en Reading.

Plaats een reactie

ruud wubbers +21665
donderdag 18 oktober 2018 om 18:02
Blowie blijft een held, kijk nu al uit naar de docu vanavond!
Vind ik leuk
John Garp +5288
donderdag 18 oktober 2018 om 20:31
'Een jointje in de morgen is een dag zonder zorgen.'

- Oud Jamaicaans gezegde -
Vind ik leuk
Rectificatie +1179
donderdag 18 oktober 2018 om 18:06
Dat noemen ze geestelijke verslaving denken dat je beter functioneerd met drugs op.
Vind ik leuk
ruud wubbers +21665
donderdag 18 oktober 2018 om 18:15
Niet perse, als je zoals Blowie de eerste keer meteen drie keert scoort dan is het eerder bijgeloof.
Vind ik leuk
Rectificatie +1179
donderdag 18 oktober 2018 om 18:42
Eens maar dat is het begin van een geestelijke verslaving zoals routine bevoorbeeld ook is.
Vind ik leuk
Ekster +313
donderdag 18 oktober 2018 om 18:15
Ben jij het hier mee eens Stratum? Normaliter zorg pep toch juist voor een betere fumctionering op de werkvloer, of bijvoorbeeld hier op VP?
Vind ik leuk
Farmer +14972
donderdag 18 oktober 2018 om 18:22
Of dat nu met een blowtje van Moedertje Natuur is, of met een receptje voorgeschreven Ritalin, wat is erger op de lange termijn, denk je?

Ik ken mensen die al wel 10 jaar blowen, elke dag, en je verneemt NIKS aan ze.

Ik ken ook mensen die al 10 jaar aan de anti-depressiva zitten bv...

Nou, hou maar op,....

Als het dan even kán, zou men zich tevreden moeten stellen met die persoon die in alle rust en stilte van zijn blowtje geniet op die manier, ipv het speciale sneeuwvlokje dat met zijn WAO-stempel, elke maand maar weer aan de dokter mag vragen of hij nog een pilletje X of Y er bij mag, want daar slaapt ie zo lekker op...

'Geestelijke verslaving'.. T liefst houdt de farmaceutische industrie, iedereen verslaafd aan de duurste medicatie.
Daarom wordt bv cannabis ook nog altijd gedemoniseerd: Daar kunnen ze nooit zoveel aan verdienen als die malafide pillen-shit :P
Vind ik leuk
Rectificatie +1179
donderdag 18 oktober 2018 om 18:41
Ik heb 6 maanden in het ziekenhuis gelegen en dan heb ik het nog niet eens over de 2 jaar die daarna kwamen. Door 15 jaar lang onschuldig een jointje roken. Mensen moeten zelf weten wat ze doen.

Het is natuurlijk geen heroine ofzo maar het is absoluut niet onschuldig. Verkoop het aub ook niet zo als je de gevolgen niet kent.
Vind ik leuk
fedor2501 +6517
donderdag 18 oktober 2018 om 18:42
Wat een bullshit.
Vind ik leuk
Rectificatie +1179
donderdag 18 oktober 2018 om 18:46
???
Vind ik leuk
fedor2501 +6517
donderdag 18 oktober 2018 om 18:56
Onzin wat je zegt.
Vind ik leuk
Rectificatie +1179
donderdag 18 oktober 2018 om 18:58
Fijne avond jochie
Vind ik leuk
Farmer +14972
donderdag 18 oktober 2018 om 19:00
Weet je niet, je stond niet in zijn schoenen toen dat gebeurde, en hebt niet ervaren wat hij ervaren heeft.

De ene mens is de andere niet.

Jij kan bv prima tegen blowen, maar als je meer dan 3 bier op hebt, lig je te kokhalzen, waar Rectif', je bv 20x onder de tafel drinkt, maar languit gaat als ie een blow rookt...(overdreven voorbeeld ,maar, overdrijven is de kracht vd beredenatie).

Zo heb je mensen die iedereen lief gaan vinden en omhelzen en gezellig zijn oid, als ze bezopen worden, zo heb je ze ook die je"WAT!1?? HIER BARKRUK VOOR JE ARROGANTE SMOEL!! WAT KIJK JE ME AAN MAN!!' .... Jup... :P

Verschil mot er wezen ;P
Vind ik leuk
fedor2501 +6517
donderdag 18 oktober 2018 om 19:05
Natuurlijk reageert niet iedereen hetzelfde maar vaak is het niet de wiet maar de sigaretten die erbij gebruikt worden.
Vind ik leuk
Farmer +14972
donderdag 18 oktober 2018 om 19:10
Kan, een 'overdaad aan wiet' elke dag, werkt wel door in je kersenpit, zogezegd.

Lange-termijn wiet-gebruik, leidt wel tot een verslechterde werking van je korte-termijn geheugen.

Daarnaast, Wiet is een blijft een stof die door je lichaam gebruikt, en afgevoerd wordt, en net als een medicijn bv moet worden afgebroken door je lichaam; Daar zijn je Lever en Nieren voor.

Overdadig gebruik kan dus ook voor problemen met je lever en nieren zorgen.

En daarnast, en dan kom ik op jouw punt: de sigaretten, dát kan bv zorgen voor dichtslibbende bloedvaten!
Vind ik leuk
fedor2501 +6517
donderdag 18 oktober 2018 om 19:50
Haha je profielnaam past bij je;-)

Zoals jezelf aangeeft is overdadig gebruik nooit goed maar dat is met alles volgens mij. Het beste zou nog de olie zijn want roken blijft natuurlijk altijd slecht.

Je korte termijn geheugen kan idd verslechteren.

Het heeft voor en nadelen maar de veelzijdigheid van cannabis blijft een mooi wondertje:-)

Vind ik leuk
Mrunterwijst +6230
donderdag 18 oktober 2018 om 18:52
15 jaar lang, hoeev jointjes rookte je dan per dag om in het ziekenhuis te belanden?
Vind ik leuk
Rectificatie +1179
donderdag 18 oktober 2018 om 18:54
Rookte ongeveer 3 per dag. Maar ik wil niet te uitgebreid op mij persoonelijk ingaan. Maar denk drugs en drank doen niet alleen lichamelijk schadelijk.
Vind ik leuk
fedor2501 +6517
donderdag 18 oktober 2018 om 18:58
Wat rookte je dan?
Vind ik leuk
Farmer +14972
donderdag 18 oktober 2018 om 18:58
Ieder zijn eigen, 'geniet maar gebruik met mate'.
Ik ken ook wel een paar mensen die bv heel slecht tegen cannabis kunnen en er compleet psychotisch van worden.
Dat heb je met bepaalde soorten sterkere dank ook bv.

De ene mens is de andere niet.

Over het algemeen, zijn er genoeg mensen die misschien wel beter af zijn door af en toe es een blowtje te roken, ipv zich vol te laten stoppen met allerlei voorgeschreven chemicaliën.

Maar in jouw geval zou je wellicht iets anders proberen.

En natuurlijk is cannabis een verslavend middel, het ligt er ook aan in welke proporties je gebruikt bv.

Als je elke dag 20 euro zware haze van een thuiskweker wegdampt(THC-gehaltes van dík boven de 25% bv) dan zit je al meer tegen harddrugs aan, als dat je bv elke dat 2-3 pilsjes drinkt, 's avonds.

En mbt je slotzin, zou ik de eerste drie letters nog tussen haakjes zetten. Ik zou dr zelfs een stap verder n gaan, en op middelbare scholen, vanaf de brugklas, gewoon 1x per week of maand, een lesuurtje besteden aan verslavende middelen etc.
(Ipv dat álle budget-geld opgaat aan die overdréven anti-rook-campagne, neem dát ook mee dan, Drank, soft en hard-drugs, en zware antidepressiva! Leer mensen dat ook medicatie, net als drugs, geen geneesmiddel is voor een psychische aandoening, maar een onderdrukkingsmiddel!... maar dat gebeurt niet, want dan verdienen die farmaceuten er niet genoeg aan!)

PS :P de Like is voor je reageren, niet de inhoudt natuurlijk.. ' Heb 6 maand in t ziekenhuis gelegen ..."... Oh!! /VindIkLeuk!.... :P
[Reactie gewijzigd op donderdag 18 oktober 2018 om 19:05]
Vind ik leuk
Rectificatie +1179
donderdag 18 oktober 2018 om 19:01
Ben ik mee eens. Ik ben ook absoluut niet tegen wiet of wat dan ook. Vind het alleen belangrijk dat mensen wel de risico's beseffen.
Vind ik leuk
Farmer +14972
donderdag 18 oktober 2018 om 19:07
Overdaad schaadt altijd.
Als je elke dag 3 piljes zuipt, krijg je voor je 50e ook wel wat met je lever of nieren..

Maar aan de andere kant. 'Dood ga je toch', en we worden toch wel volgestopt met allerlei shit, dus ergens moet je je dr ook niet té druk over maken in die zin.

En mbt informatie/bewustworden: Er zijn wel wát cofffeeshops die daar wat informatie over geven, maar mijns inziens kan dit nog veel beter.
Vind ik leuk
fedor2501 +6517
donderdag 18 oktober 2018 om 19:53
Excuses bij deze, ging er gelijk vanuit dat je zo'n moraalridder was die gelijk anti wiet was.
Vind ik leuk
ruud wubbers +21665
donderdag 18 oktober 2018 om 19:22
Waardoor kwam je in het ziekenhuis terecht? Door problemen met je longen of psychische problemen?
Vind ik leuk
companen +2347
donderdag 18 oktober 2018 om 19:34
Ligt aan het persoontje zelf, ik rook 30 jaar wiet elke dag geen enkel problemen mee gehad. Je moet niet die rotzooi uit een coffeshop halen, spuiten ze van alles in om het zwaarder te maken. Rook alleen 's avonds twee jointjes 1 gram per dag, eigen teelt dan weet je wat je rookt.

Sommige mensen met psychische problemen of slecht zelfbeeld labiele personen moeten niet gaan blowen want dat gaat vroeg of laat toch fout.
Vind ik leuk
donderdag 18 oktober 2018 om 20:13
Dan weet ik niet wat jij voor wiet heb gerookt. Ik rook het al 16 jaar. Ik functioneer prima in de maatschappij, heb veel vrienden en ben enorm gelukkig.
Vind ik leuk
vrijdag 19 oktober 2018 om 08:54
Hier hetzelfde, alleen in de avond. Ik sport veel en werk overdag veel met kinderen, ik drink eigenlijk nooit. Ben het er wel mee eens dat het invloed kan hebben op de interne organen, maar als je voor de rest redelijk gezond leeft ( eten,sporten etc) valt het allemaal wel mee. Ik moet er niet aan denken om voor het sporten te roken? Ik doe het liever thuis en dan wat relaxen.
Vind ik leuk
vrijdag 19 oktober 2018 om 09:19
Wat heb je opgelopen dan door het blowen ik smoke al zon 20 jaar nooit geen problemen gehad
Vind ik leuk
base +2319
donderdag 18 oktober 2018 om 22:22
Telt dat ook bij al die voorgeschreven medicijnen daar moet je ook beter van gaan functioneren?
Vind ik leuk
AS ROMA24 +2652
donderdag 18 oktober 2018 om 18:12
Hahahaha... echt grappig dit!
[Reactie gewijzigd op donderdag 18 oktober 2018 om 18:41]
Vind ik leuk
Niels92 +38708
donderdag 18 oktober 2018 om 18:16
En wat is het excuus van AS ROMA24 dat je iedere dag zo druk bezig bent met Daley Blind, welke drugs gebruik jij dat je kop maar niet leeg wil worden?
Vind ik leuk
Mino Rioolrat +25733
donderdag 18 oktober 2018 om 18:27
Dat heb ik altijd bij de reacties van Jeroen Zoet, de blunderkeeper uit Eindhoven.
Vind ik leuk
pietprecies +12467
donderdag 18 oktober 2018 om 18:12
En dan blijven al die lui hier maar trollen over hoe Neres uit zn ogen kijkt :-P
Vind ik leuk
MojoRisin +16208
donderdag 18 oktober 2018 om 18:15
Blowen is niet mijn ding, maar wat is er mis met een jointje ?
Erg leuke persoonlijkheid ook die Joey..
Vind ik leuk
#Keizerout +50253
donderdag 18 oktober 2018 om 18:17
Niet veel. Het is beter voor je dan ritalin
Vind ik leuk
MojoRisin +16208
donderdag 18 oktober 2018 om 18:20
Maar dan verdient de medische wereld niks meer.. Ritalin schrijven ze bijna aan elk kind voor..
Vind ik leuk
ruud wubbers +21665
donderdag 18 oktober 2018 om 18:23
Ritalin zou direct verboden moeten worden. Is gewoon een vorm van speed, en dat geven ze dan aan kleine kinderen.
Vind ik leuk
DrDeef +2369
donderdag 18 oktober 2018 om 18:59
Daarom snap ik ook t vergelijk van Joey niet. Speed of wiet kan niet verder uit elkaar liggen zo wat. Hij probeert een stukje verslaving goed te lullen door t als medicijn te verklaren. Maakt me verder geen reet uit dat ie blowt, recht van zelfbeschikking, doen en laten met je lijf wat jij goed acht. Maar het voelt een beetje als een goedkoop excuus wat hij aandraagt.
Vind ik leuk
ruud wubbers +21665
donderdag 18 oktober 2018 om 19:19
Wiet is een medicijn wat ongeveer hetzelfde doet als ritalin, alleen is wiet een stuk beter en gezonder.
Vind ik leuk
MojoRisin +16208
donderdag 18 oktober 2018 om 19:25
Heb het wel eens voor de grap genomen, is gewoon drugs idd..
Was wel leuk verder..
Vind ik leuk
ruud wubbers +21665
donderdag 18 oktober 2018 om 19:30
Recreatief kan het best leuk zijn, maar het blijft te bizar voor woorden dat ze het aan kleine kinderen durven te geven.
Vind ik leuk
MojoRisin +16208
donderdag 18 oktober 2018 om 19:39
Jep..
Vind ik leuk
#Keizerout +50253
donderdag 18 oktober 2018 om 18:24
Ja, echt idioot. Van mij hoeft de medische wereld ook niks te verdienen. Dat geld komt toch structureel bij de verkeerde mensen terecht.
Vind ik leuk
donderdag 18 oktober 2018 om 18:16
Haha jowiet van de berg!
Wel eerlijk.
Ik ga zeker kijken.
Vind ik leuk
NvC +9670
donderdag 18 oktober 2018 om 18:25
Haha mooi verhaal dit! Heerlijk als een speler gewoon eerlijk vertelt hoe het was.
Vind ik leuk
donderdag 18 oktober 2018 om 18:35
Als je druk bent in je hoofd kan wiet zeker helpen.. heb zelf ook adhd en ik word er zeker rustiger van in me hoofd..
Vind ik leuk
fedor2501 +6517
donderdag 18 oktober 2018 om 18:42
De olie schijnt ook goed te helpen.
Vind ik leuk
donderdag 18 oktober 2018 om 18:46
Ja hoor ik ook steeds meer mensen over.. heb het zelf nooit gebruikt... schijnt ook tegen reuma atrose te helpen..
Vind ik leuk
fedor2501 +6517
donderdag 18 oktober 2018 om 18:58
Ja het zorgt ervoor dat je ontspant. Bij Parkinson of Tourette kan het ook de klachten verminderen.
Vind ik leuk
ruud wubbers +21665
donderdag 18 oktober 2018 om 18:42
Beter dan ritalin in ieder geval, daar werd ik een gedachtenloze zombie van.
Vind ik leuk
donderdag 18 oktober 2018 om 18:44
Klopt.. heb het ook een aantal jaar gebruikt.. troep is het!
Vind ik leuk
Johnnie +874
donderdag 18 oktober 2018 om 18:48
Hoorde ik nu ook opgezwolle of iets dergelijks op de achtergrond? Wat een koning is dan dan zeg!
Vind ik leuk
ruud wubbers +21665
donderdag 18 oktober 2018 om 19:33
Vroeger speelden Joey, Royston Drenthe en vele andere profs vaak voetbal met de jongens van Opgezwolle in het Wezenlandenpark hier in Zwolle.
[Reactie gewijzigd op donderdag 18 oktober 2018 om 19:50]
Vind ik leuk
donderdag 18 oktober 2018 om 18:53
Zware Brandaris shag, Bavaria Malt bier, lekker wat pijnstillers, wat lullen met mijn psychiater, Fox Sport, Ziggo, VP en Feyenoord natuurlijk houden mij wel op de been.
[Reactie gewijzigd op donderdag 18 oktober 2018 om 19:18]
Vind ik leuk
BT410 +438
donderdag 18 oktober 2018 om 18:54
Ben ik de enige die denkt aan Matsoe Matsoe als ik naar vd Berg kijk?
Vind ik leuk
Johnnie +874
donderdag 18 oktober 2018 om 19:50
Ja
Vind ik leuk
donderdag 18 oktober 2018 om 19:20
Zoals hij nu als oude man rond hobbelt kan hij beter wat meer speed gebruiken
Vind ik leuk
voorstopper +1154
donderdag 18 oktober 2018 om 19:35
Lol
Vind ik leuk
Smithsonian +45062
donderdag 18 oktober 2018 om 19:41
Stugge friezen 😂
Vind ik leuk
donderdag 18 oktober 2018 om 20:28
Erg veel grappig bedoelde reacties hier

Wat mij verbaast: van Cannabis ga je echt niet beter voetballen

Integendeel zelfs

Je gaat er niet harder van lopen, echt niet

Dus waarom dit soort middelen op de dopinglijst plaatsen, net zoals allerlei middeltjes tegen verkoudheid, astma en dergelijke?

Bewijs eerst eens dat je er beter van gaat presteren in plaats van van alles te verbieden

Vind ik leuk
donderdag 18 oktober 2018 om 20:45
Ik blow al 35 jaar, verbouw het ook zelf (legaal buiten op mijn balkonnetje)

1 of 2 per dag, doe eens gek, met vrienden, dan 3

Lichamelijk doet het niets, hoogstens ontspannende werking

De vergelijking met allerlei chemische middelen (Ritalin wordt genoemd) gaat voor mij ook manco, ik gebruik het niet om een probleem op te lossen maar puur omdat ik het lekker vind

Ik ben niet verslaafd, kan makkelijk een paar weken zonder, bijvoorbeeld in het buitenland

Als je om kwart voor 7 s'morgens een joint rookt gaat er iets niet goed met je

Ik zeg niet dat het ongevaarlijk is, voor elk mens is het anders, maar om het lichamelijk met syntetische drugs te vergelijken is pure onzin

En je gaat er zeker niet beter van voetballen

Dus weg van de dopinglijst, absolute onzin
[Reactie gewijzigd op donderdag 18 oktober 2018 om 20:46]
Vind ik leuk