La Liga-preses vreest: 'Twintig van de beste spelers zullen hierdoor vertrekken'

    La Liga-preses vreest: 'Twintig van de beste spelers zullen hierdoor vertrekken'

    donderdag 18 oktober 2018 om 19:47

    De Primera Division moet vrezen voor een uittocht van topspelers als de regering zijn plannen tot hervorming van de belastingen doorzet. Dat stelt La Liga-voorzitter Javier Tebas in een brief aan de clubs.

    'Dat gaat de twintig clubs in La Liga gezamenlijk 80 miljoen euro kosten', waarschuwt Tebas voor de plannen van de regering, geciteerd door Reuters.

    De voorgestelde veranderingen omvatten een belastingverhoging van twee procent voor salarissen boven de 130.000 euro en vier procent voor salarissen boven de 300.000 euro. Volgens Tebas raakt de maatregel meer dan 750 spelers en coaches in het voetbal. 'Ik verwacht dat als gevolg hiervan zeker twintig van de beste spelers uit onze divisie zullen vertrekken.'

    Lionel Messi, de best betaalde speler in Spanje, betaalt momenteel 48 procent belasting. De vedette van FC Barcelona moet straks mogelijk dus 52 procent afdragen. Real Madrid-grootverdiener Gareth Bale zou straks 47,5 procent moeten afdragen.

    Plaats een reactie

    donderdag 18 oktober 2018 om 19:56
    Zoveel geld....en dan niet iets meer belasting betalen
    Vind ik leuk
    power +5840
    donderdag 18 oktober 2018 om 20:00
    Betaal ze genoeg belasting,,, dit vind ik beetje overdreven.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 18 oktober 2018 om 20:09]
    Vind ik leuk
    HanV +4388
    donderdag 18 oktober 2018 om 22:10
    Dat percentage bij Bale is dan raar, waarom gaat die dan niet van 48 naar 52 maar slechts naar 47,5? Verschillende regels voor niet Europeanen?
    Vind ik leuk
    donderdag 18 oktober 2018 om 22:40
    Belasting wordt in Spanje geïnd door de autonome deelstaat, die van elkaar verschillen in tarief. In de Madrileense gemeenschap wordt zo ongeveer het laagste tarief afgedragen, terwijl Catalonië in de hogere regionen zit.
    Vind ik leuk
    donderdag 18 oktober 2018 om 19:59
    Overbelasting voor de grootverdieners
    Vind ik leuk
    JanTa48 +5706
    donderdag 18 oktober 2018 om 20:00
    Het weinige belasting dat er al betaald wordt dat word ook al ontdoken.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 18 oktober 2018 om 22:14]
    Vind ik leuk
    Dunneke +183
    donderdag 18 oktober 2018 om 20:00
    Gewoon door zetten verdienen na die 52 % belasting nog zat om rond te komen
    Vind ik leuk
    chicken +11439
    donderdag 18 oktober 2018 om 22:06
    Maar goed dat Ronaldo vertrokken is...anders had die weer tranen met tuiten gejankt en dood ongelukkig geweest.
    Vind ik leuk
    Lampenpit +846
    donderdag 18 oktober 2018 om 20:01
    Komen ze natuurlijk allemaal naar belastingsparadijs nederland! Busquets bij de Graafschap, Bale bij Emmen.
    Vind ik leuk
    AlecBlc +1049
    donderdag 18 oktober 2018 om 21:05
    En Messi naar NEC?
    Vind ik leuk
    Peterfc +1764
    donderdag 18 oktober 2018 om 21:25
    De belasting is in Nederland hoger dan de 48 % van Spanje
    Het hoogste tarief is 52 %
    [Reactie gewijzigd op donderdag 18 oktober 2018 om 21:28]
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +9907
    donderdag 18 oktober 2018 om 21:39
    Maar niemand die dat betaald.......je maakt van je zelf een BV en klaar is kees, je betaald dan slechts inkomstenbelasting op basis van het vermogen dat je er uit haalt, het ondernemers loon.
    Vind ik leuk
    Peterfc +1764
    donderdag 18 oktober 2018 om 21:49
    Nee zo werkt dat niet helemaal. Als je een BV hebt, word je DGA, directeur groot aandeelhouder. Je moet jezelf dan wel een marktconform loon betalen anders zou je zo idd het hoogste tarief ontlopen.
    Er is wel een mooie regeling dat je een groot gedeelte kunt weg zetten tot na je carrière.
    Dat is in Nederland zelfs verplicht tot verdriet van sommigen waarvan er 1 zelfs op het kantoor van het spelersfonds verscheen om dat geld op te eisen
    [Reactie gewijzigd op donderdag 18 oktober 2018 om 21:54]
    Vind ik leuk
    chicken +11439
    donderdag 18 oktober 2018 om 22:07
    Ook alleen omdat alles er al doorheen gejaagd was..
    Vind ik leuk
    Peterfc +1764
    donderdag 18 oktober 2018 om 22:15
    Ja en áls ze al eerder geld zouden kunnen krijgen, moest er toch het hoogste belastingtarief betaald worden dat was toen 60%.
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +9907
    donderdag 18 oktober 2018 om 22:11
    Zo werkt het wel. ( dat is een keuze, er zijn legio andere mogelijkheden )
    Je brengt je voetbal activiteiten onder in een BV.
    De inkomsten zijn derhalve omzet van de BV en minus de kosten hou je dan een winst over, die belast is met vennootschapsbelasting van ruim 20% afhankelijk van de hoogte van de winst.
    Je kan dan een salaris opnemen waarover je inkomsten belasting betaald.
    Zeg je verdient 11 miljoen, je winst is als voorbeeld na aftrek kosten, 10 miljoen dan betaal je ongeveer 25% vennootschapsbelasting, dus hou je 7.5 netto over.
    Je trekt er twee ton uit als salaris en betaald dus over slechts twee ton je inkomsten belasting.
    Ergo je betaald nooit 52% over 11 miljoen dat zou ongeveer 5.7 miljoen zijn.
    Je betaald in BV vorm ongeveer 3 miljoen aan vennootschapsbelasting en inkomsten belasting op basis van een salaris van 200.000 .
    Het voordeel is dan ongeveer 2.7 miljoen.

    Je kan ook een gedeelte investeren in een onderneming in het buitenland en dan wordt het nog veel leuker ha ha, maar goed....ik wil je niet vervelen.
    Vind ik leuk
    Balls +184
    donderdag 18 oktober 2018 om 22:16
    Je hebt een inhoudelijke en een INHOUDELIJKE reactie... maar dit hoort toch op een ander forum als je t mij vraagt
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +9907
    donderdag 18 oktober 2018 om 22:53
    Ja mijnheer.........het spijt me ontzettend....bent u nu niet meer boos ?
    Vind ik leuk
    imho +1016
    donderdag 18 oktober 2018 om 23:42
    En hoe ga jij die netto winst uit die bv halen? Eerst vpb en daarna dividend belasting? Op welk percentage zit je dan?
    Vind ik leuk
    donderdag 18 oktober 2018 om 22:22
    Effe serieus, verdien je hier je boterhammetjes mee? Dan wil ik wel ff met je bellen... ik zoek nog zo iemand...
    [Reactie gewijzigd op donderdag 18 oktober 2018 om 22:23]
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +9907
    donderdag 18 oktober 2018 om 22:52
    mijn email rpaulp50@hotmail.com
    Vind ik leuk
    Peterfc +1764
    vrijdag 19 oktober 2018 om 08:59
    Als er iemand mailt, zeg er dan bij dat jouw verhaal alleen voor zelfstandigen/ondernemers geldt maar niet voor mensen in loondienst.

    Of je zelfstandig bent of in loondienst hangt af van het aantal opdrachtgevers en de gezagsverhoudingen. Die zijn duidelijk want de club bepaalt in welk shirtje je speelt, hoe vaak je trainen moet en hoe laat je tegen Ajax speelt en zelfs wanneer je vakantie hebt en je kunt maar voor 1 club spelen en itt Pauw dus per definitie niet meerdere opdrachtgevers hebben.
    Tot voor kort bestond de VAR, verklaring arbeidsrelatie. Toen lag het risico bij de opdrachtnemer. Met de komst van de WBA draait de opdrachtgever op voor de belastingen en loonheffingen als er sprake is van schijnzelfstandigheid.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 19 oktober 2018 om 09:12]
    Vind ik leuk
    Peterfc +1764
    donderdag 18 oktober 2018 om 22:23
    Dat is theorie voor een bedrijf. Dan is het zo.

    Stel Messi met salaris 11 miljoen komt naar Emmen en wil de BV Messi oprichten met zichzelf als directeur, dan is 200.000 geen marktconform salaris zal de belastingdienst zeggen.

    Althans dat denk ik. Je verhaal vind ik niet vervelend hoor, juist leuk.
    Ik hoor ook graag of jij een voetballer in Nederland kent die een BV is.
    Volgens mij is het spelersfonds aantrekkelijker.
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +9907
    donderdag 18 oktober 2018 om 22:49
    Je weet het niet en dat is ook helemaal niet erg of vervelend.
    Je maakt van jezelf een BV, dat kan jij ook doen.
    Jij ben dan werknemer van je BV.
    Ach, ik denk dat veel voetbal makelaars dit aanraden, zo niet alle.
    Maar het is niet alleen in de voetballerij zo, Jeroen Pauw heeft ook een BV bijvoorbeeld.......meerdere zelfs.

    De belasting kan je niet dwingen een bedrag op te nemen. Je krijgt natuurlijk een probleem als je 10.000 E als jaar salaris opgeeft.

    Je kan ook in een leuk oord in het Caraïbische een Ltd beginnen, dit bedrijf investeert op de Amerikaanse beurs, de winst is "free" geen dividend belasting in de States en waar de Ltd is gevestigd is betaal je niet meer dan een paar procent tax.
    Je vakanties tripjes zijn dan allemaal voor een zeer groot deel aftrekbaar.....ha ha
    [Reactie gewijzigd op donderdag 18 oktober 2018 om 23:21]
    Vind ik leuk
    Peterfc +1764
    donderdag 18 oktober 2018 om 23:30
    Dat is wel zo voor Jeroen Pauw of voor een darter of iemand die Poker speelt maar niet voor een voetballer.
    Een voetballer is in loondienst.
    Een voetballer heeft maar 1 opdrachtgever en is geen zelfstandige maar werknemer in loondienst waarbij belasting en premies afgedragen moeten worden door de club.
    Je bent in loondienst en dan kun je geen BV zijn.

    Een en ander is te lezen in de WBA. Deze wet is onder andere bedoeld om schijnzelfstandigheid tegen te gaan.
    Een voetballer is in jouw constructie een schijnzelfstandige.
    Stel een voetballer krijgt 100000 euro van een club omdat hij zogenaamd een BV heeft of eenmanszaak, dan zal de fiscus streng zijn en oordelen dat er sprake is van loondienst en vervolgens oordelen dat die 100.000 nettoloon is en dan krijgt de club ( niet de speler!) een aanslag voor de premies en loonbelasting.

    PS te vinden in de wet deregulering beoordeling arbeidsverhoudingen.
    ( DBA)
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 19 oktober 2018 om 08:18]
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +9907
    vrijdag 19 oktober 2018 om 09:07
    Nee een voetballer heeft een contract voor een bepaalde periode, en is gedurende dat contract een soort van Zpper, hij kan dus in BV vorm optreden.
    Vind ik leuk
    Peterfc +1764
    vrijdag 19 oktober 2018 om 09:14
    Zie boven. Zzp ers met 1 opdrachtgever en overduidelijke gezagsverhoudingen niet! Ik heb het hierboven uitgelegd onder jouw post met je email adres.

    [Reactie gewijzigd op vrijdag 19 oktober 2018 om 09:22]
    Vind ik leuk
    vrijdag 19 oktober 2018 om 08:31
    Als je aan het einde van de rit alsnog je winst van je bv verdeeld als je gestopt bent met voetballen, kun je als of de helft inleveren bij de belastingdienst....is een meer een soort uitstel van executie...vandaar dat een hoop voetballers alsnog staan te strijken voor hun geld na hun voetbal carrière
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +9907
    vrijdag 19 oktober 2018 om 09:14
    Als je niks doet met dat geld, maar je laat dat geld natuurlijk niet werkeloos liggen.......
    Als BV kan je investeringen doen en met dat geld dus geld verdienen. Dat kan niet als je het weggeeft aan de fiscus.
    Vind ik leuk
    ReneAjax +4851
    donderdag 18 oktober 2018 om 21:27
    In Nederland hebben we al 52%.
    Vind ik leuk
    donderdag 18 oktober 2018 om 23:49
    In Frankrijk 75%.

    Ik denk, ik controleer het nog ff. Het is alweer afgeschaft.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 18 oktober 2018 om 23:52]
    Vind ik leuk
    ReneAjax +4851
    vrijdag 19 oktober 2018 om 21:26
    In Frankrijk wordt helemaal geen belasting betaald.
    Annee Blanche ;-)
    Vind ik leuk
    donderdag 18 oktober 2018 om 20:01
    Wel ja, reken maar uit wat je kwijt bent ipv wat je overhoud.
    Vind ik leuk
    Kim Jung-On +3579
    donderdag 18 oktober 2018 om 20:02
    Dan moeten dit soort spelers eerst eens belasting gaan betalen in Spanje. De ene na de andere krijgt een rechtszaak aan de broek.
    Vind ik leuk
    Smithsonian +32041
    donderdag 18 oktober 2018 om 20:08
    Ah arme ventjes toch.
    Vind ik leuk
    LuckyLuksch +12046
    donderdag 18 oktober 2018 om 20:14
    Goede zaak. Niks geen voordelen in vergelijk met andere landen. aanpakken die handel.
    Vind ik leuk
    Verratti +2032
    donderdag 18 oktober 2018 om 20:17
    Gaan de salarissen omhoog. Als de overheid volgend jaar de lage belasting van 6% naar 9% verhoogt, gaan de prijzen gewoon omhoog.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 18 oktober 2018 om 22:12]
    Vind ik leuk
    WZ020WZDB +1594
    donderdag 18 oktober 2018 om 20:25
    Wordt tijd dat zinkende schip eindelijk naar de kelder verdwijnt. Parasieten van La Liga
    Vind ik leuk
    Streaker +3501
    donderdag 18 oktober 2018 om 20:25
    Zouden zij zich hierover druk maken? Lijkt me niet zeker. Als wij iets niet willen luisteren de hogere heren niet, waarom bij miljonairs wel?

    En de voetballers van dat kaliber zijn ook imuum voor geld zou je denken.
    Vind ik leuk
    donderdag 18 oktober 2018 om 20:52
    Goed nieuws! Voor fair play en de euro p. Spanje is toch financieel een zwakke broeder.
    Vind ik leuk
    stratumseind +172582
    donderdag 18 oktober 2018 om 21:19
    ER zijn genoeg betaal en contradt construsties om dat te omzeilen
    Vind ik leuk
    donderdag 18 oktober 2018 om 22:11
    Daar weet psv alles van.
    Vind ik leuk
    ReneAjax +4851
    donderdag 18 oktober 2018 om 21:30
    We hebben 1 Europa, wat ze in Brussel eens zouden moeten doen, is eens dezelfde regels in elk land maken. De belastingen overal hetzelfde... Ook dezelfde verkeersregels in elk land zou duidelijker zijn.
    Vind ik leuk
    donderdag 18 oktober 2018 om 22:14
    Direct een groot land van Europa maken dus? Weet je wie dat ook nastreefde? Adolfje inderdaad.
    Vind ik leuk
    vrijdag 19 oktober 2018 om 14:10
    1 Europa onder adolfje is anders dan 1 Europa onder alle europeanen
    Vind ik leuk
    donderdag 18 oktober 2018 om 21:44
    Misschien zou hij zich beter eens druk maken over die 750 miljoen belastingschuld die de 20(!) Primera divison clubs gezamenlijk hebben en voor 2020 moeten hebben afbetaald. Kan Spanje als land ook weer vooruit.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 18 oktober 2018 om 21:44]
    Vind ik leuk
    donderdag 18 oktober 2018 om 22:14
    Ze hebben ook zo weing he die voetballers, ik heb bijna medelijden met ze
    [Reactie gewijzigd op donderdag 18 oktober 2018 om 22:15]
    Vind ik leuk
    satesaus +910
    donderdag 18 oktober 2018 om 22:18
    Dat de EU dit niet eerder geëist heeft, wij maar betalen! Schandalig!
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +21622
    donderdag 18 oktober 2018 om 22:18
    Kan nog meer bij, of af zo je wilt.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 18 oktober 2018 om 22:18]
    Vind ik leuk
    Karakter1 +1334
    vrijdag 19 oktober 2018 om 00:20
    52% belasting afdragen is ook wel van de zotte. Dan kan er wel gezegd worden dat ze toch genoeg verdienen, maar meer dan de helft afgeven; dan konden ze mij ook gestolen worden en vertrok ik naar een ander land.
    Vind ik leuk
    ReneAjax +4851
    vrijdag 19 oktober 2018 om 21:11
    Naar
    Nederland ? Oh nee, ook 52% !
    Vind ik leuk
    vrijdag 19 oktober 2018 om 08:34
    Je zou wensen dat je zoveel belasting mocht en kon betalen. Werkelijk te gek voor woorden om hierover te klagen.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws