Nijland pareert kritiek: 'Had zijn beste vrienden uitgenodigd, zat ik niet bij'

    Nijland pareert kritiek: 'Had zijn beste vrienden uitgenodigd, zat ik niet bij'

    zaterdag 20 oktober 2018 om 07:12

    Hans Nijland leek onaantastbaar bij FC Groningen, de club die de afgelopen 22 jaar onder zijn leiding een opmars beleefde. Dit seizoen is alles anders: de algemeen directeur ligt onder vuur vanwege het beleid, de sportieve prestaties en vermeende vriendjespolitiek.

    Nijland erkent dat hij misschien beter had kunnen stoppen in 2015. "Voor eigen eer en glorie had ik in 2015 moeten stoppen. Nieuw stadion, de beker gewonnen, financieel kerngezond – toedeledokie", zegt hij in het Algemeen Dagblad. "Maar kijk, zo zit ik niet in elkaar. Laat staan dat ik wegloop als het moeilijk wordt. Zou ik nooit doen. Juist nu ben ik ongelooflijk strijdbaar."

    "Het gaat niet om Hans Nijland. Het gaat om de club", vervolgt hij. "Ik vind het erg om Groningen zo te zien. Voor de supporters, maar ook voor Danny Buijs, die net als trainer begint. Of voor Ron Jans, op wie de pijlen nu zijn gericht. Dát doet mij pijn." Toch richtten de pijlen zich aanvankelijk op Nijland. "Ik denk omdat het vorige seizoen ook moeizaam verliep. Alleen laten we niet doen alsof het al járen niet goed gaat. Dat is niet waar."

    Ook de kritiek dat de aanstelling van Ron Jans vriendjespolitiek is, pareert Nijland. "Een zeer gewaardeerde collega, maar Ron vierde onlangs zijn zestigste verjaardag en had daarvoor zijn beste vrienden uitgenodigd. Daar zat ik niet bij. Overigens heb ik Ron daar uiteraard op aangesproken, haha. Ik heb ongelooflijk vaak discussies met Ron - ook in zijn tijd als trainer. Dus waar die verhalen over vriendjespolitiek vandaan komen? Geen idee."

    Lees meer over:EredivisieFC Groningen

    Poll

    Is Nijland nog de juiste man voor FC Groningen?

    (1398 stemmen)

    Plaats een reactie

    PDJong +1244
    zaterdag 20 oktober 2018 om 07:20
    Als je naar Hans Nijland kijkt gaat het meestal wel om Hans Nijland. Die gast kan nooit wachten om weer een glad praatje met de pers te maken en weer eens te zeggen dat Groningen zo’n machtig mooie club is. Ga eens in dat kantoor zitten en doe je werk fatsoenlijk zou ik zeggen...
    Vind ik leuk
    zaterdag 20 oktober 2018 om 07:52
    Wij kunnen vanaf hier moeilijk beoordelen of Hans z'n werk goed doet. Toch als je kijkt waar de FC vandaan komt en waar het nu staat (los van de huidige stand), mag Hans wel enige complimenten gemaakt worden. Te makkelijk om hem nu te beoordelen op de resultaten.

    Trouwens, toch mooi zo'n voorzitter die in elke zin 3x zijn club probeert te noemen?
    Vind ik leuk
    PDJong +1244
    zaterdag 20 oktober 2018 om 07:56
    Je mag een directeur altijd beoordelen op de actuele resultaten. Is hij als beleidsmaker toch ook gewoon verantwoordelijk voor?
    Vind ik leuk
    Koeien +2600
    zaterdag 20 oktober 2018 om 14:36
    Dat klopt, maar als je al meer dan 20 jaar de directeur van een club bent, ga je geheid een keer een periode krijgen waarin alles minder is. Meteen om ontslag gaan roepen terwijl zijn staat van dienst laat zien dat hij hele goeie dingen met de FC heeft gedaan is te voorbarig.

    Wat hij over Buijs zegt ben ik het ook mee eens, naast de puinhopen van en de leegloop onder Faber moest ie nog het vertrek incasseren van 2 verwaande jochies en de nodige incidenten bij individuele spelers.

    Die zit nu met een bijeengeraapt vreemdelingenlegioen waar maar wat van gemaakt moet worden.

    Het is niet tijd om iedereen voor vanalles verantwoordelijk te houden, het is tijd om met z'n allen de kop d'r veur te steken en hard werken om de weg naar boven weer te vinden.


    Vind ik leuk
    Futre +3108
    zaterdag 20 oktober 2018 om 11:01
    Helaas noemt hij in diezelfde zin 8x keer het woord “ik”.
    Vind ik leuk
    zaterdag 20 oktober 2018 om 14:47
    Dat is hetzelfde als bij Feyrnoord en Ajax. Toen het bij Feynoord slecht ging was het van Geel en Gudde die ze enigszins gezond maakte. Vervolgens hebben ze matige aankopen gedaan en zijn ze niks meer. (Wellicht terecht). Overmars kon er niks van van, maar haalde wel het onderste uit de kan. Voetbal is een momentsport....
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 20 oktober 2018 om 14:48]
    Vind ik leuk
    zaterdag 20 oktober 2018 om 08:17
    Helemaal mee eens. Die zegt: "Het gaat niet om Hans Nijland", maar je ziet minimaal 3x per week een interview met hem in de verschillende media, liefst nog met een fotoshoot erbij.
    Vind ik leuk
    plein19 +2329
    zaterdag 20 oktober 2018 om 08:36
    Zonder Hans zou Groningen hooguit nog 1x in een interview genoemd worden
    Vind ik leuk
    Roger Otten +1163
    zaterdag 20 oktober 2018 om 09:03
    Ja en gaat louter over Hans Nijland en niet om de club. Hans Nijland is een typisch bobo, geilt op roem en macht en zou niet zonder kunnen.
    Vind ik leuk
    Koeien +2600
    zaterdag 20 oktober 2018 om 14:41
    Want hij beantwoord de vragen die journalisten hem stellen?

    Ik ken hem als een rustige praktische man die niet te beroerd is om tijd te nemen voor een gesprek met een fan, hard werkt, niet uit de hoogte doet en dat witte mercedesje van hem is nou ook niet bepaald het toonbeeld van een op roem- en machtgeilende bobo.
    Vind ik leuk
    zaterdag 20 oktober 2018 om 11:27
    Helemaal mee eens. Voor seizoen altijd gladde praatjes: Spelen voor linkerrijtje, de FC is gezondste club van Nederland etc...
    Hoe kan dan dat eind van seizoen altijd beste spelers verkocht worden. Vaak ook nog tegen lachwekkende bedragen als je het afzet tegen de op hol geslagen transfermarkt. Vind het beetje minachting naar je supporters. Zal ook wel reden zijn stadion voor Groningen begrippen amper vol zit.
    Vind ik leuk
    zaterdag 20 oktober 2018 om 07:20
    De eerste paniek aankopen komen eraan
    Vind ik leuk
    Kim Jung-On +3563
    zaterdag 20 oktober 2018 om 07:53
    Nijland heeft het over iedereen, behalve over zijn eigen functioneren....
    Vind ik leuk
    zondag 21 oktober 2018 om 14:22
    Onzin, in elk interview begint hij met een kritische noot naar zichzelf. Niet zomaar wat roepen als je nooit wat leest.
    Vind ik leuk
    Beukenbv +19
    zaterdag 20 oktober 2018 om 08:03
    Op karakter en mentaliteit gaan scouten vinden die boeren prachtig.(ik ook)
    Vind ik leuk
    Hans Worst +866
    zaterdag 20 oktober 2018 om 08:34
    Beetje slap gelul. Al sinds het vertrek van Jans als trainer is er voetballend een neergaande lijn te zien. Huistra kreeg het niet voor elkaar. Toen Maaskant die een andere wind moest laten waaien,maar dat werd ook niks. Daarna het saaie verdedigende spel onder vd Looi, die het slechte voetbal deed verbloemen met een bekerwinst. En op het voetbaltechnische beleid ook wisselingen die slechte zijn uitgepakt, met voornamelijk het gemis van Henk Veldmate en Grads Fuhler. Dan volgt een jeugdtrainer/jeugdbeleidsmaker Jeltema Veldmate op. Zonder dat grote netwerk van Veldmate en Fuhler. Jeltema vertrekt, en later volgt de trainer Jans hem op met een nog kleiner netwerk,plus zonder enige werkervaring in die functie met nauwelijks tijd om goed ingewerkt te worden. Allemaal de verantwoordelijkheid van Nijland. Die heeft gewoon verkeerde beslissingen gemaakt, en met de aanstelling van een Jans als technisch directeur de grootste fout. Een beetje vergelijkbaar met een chirurg vervangen door een operatieassistent.
    Vind ik leuk
    Beukenbv +19
    zaterdag 20 oktober 2018 om 12:53
    Nou je weet er duidelijk meer van dan ik. Toch zeg ik dat ze ff fink de beuk erin moeten gooien.
    Vind ik leuk
    Wouta80 +941
    zaterdag 20 oktober 2018 om 08:48
    Deze man heeft Groningen op de kaart gezet met een geweldig stadion, redelijke successen en nu wordt hij zo afgezeken. Laten we eerlijk zijn Groningen is een leuke provincieclubje. Niet meer en niet minder en het zit nu gewoon tegen..

    Ron Jans is ook zeer succesvol geweest bij Groningen, zou ook wel wat krediet mogen.
    Vind ik leuk
    Kuip +8021
    zaterdag 20 oktober 2018 om 09:19
    Volledig met je eens Wouta80. Provincieclubs zijn altijd meteen overspannen als het even niet lukt. Met name de clubs waar veel publiek op af komt zoals NAC, PEC, Heerenveen en Groningen dus. Een club als Excelsior heeft het dan wel wat makkelijker. Daar maakt niemand zich druk om.

    Het ene seizoen zit het een beetje mee, het andere seizoen valt wat tegen. In Groningen moeten ze gewoon hun clubje steunen. Een andere voorzitter zal de zaken echt niet veranderen.
    Vind ik leuk
    Wouta80 +941
    zaterdag 20 oktober 2018 om 09:30
    Mooi verwoord. Die man ademt Groningen..
    Vind ik leuk
    El Cazador +6811
    zaterdag 20 oktober 2018 om 09:59
    Ach, Hans de beste stuurlui aan wal weten het altijd beter in slechte tijden.
    Vind ik leuk
    Futre +3108
    zaterdag 20 oktober 2018 om 11:03
    Hans is vooral heel dol op Hans.
    Vind ik leuk
    zaterdag 20 oktober 2018 om 11:06
    wordt tijd dat er een frisse wind door heen gaat,en alle zakkenvullers der uit gaan.....bloed zweet en tranen willen we weer zien......misschien dat de groene hel dan weer eens vol komt
    Vind ik leuk
    zaterdag 20 oktober 2018 om 11:37
    Zonder Nijland waren “wij” allang dood geweest dus enig respect is zeker op zijn plaats. Nijland maakt alleen 1 grote fout hij verzamelt teveel ja knikkers om zich heen waardoor er te weinig tegengas is. Dit is ook wel bekend als het Scheringa Syndroom die daardoor ook alles is kwijtgeraakt.
    Vind ik leuk
    zondag 21 oktober 2018 om 16:44
    Hans ik heb zeker nog vertrouwen in je kunnen zonder jouw had FC Groningen al niet meer bestaan. Trap die achterbakse Ron Jans er maar uit die gast doet niks goed. FC heeft niks aan hem, wat voor goeds heeft hij gedaan voor FC Groningen?
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws