Vraagtekens bij beslissing Van Bommel: We hebben dat afgekeken uit Engeland

    Vraagtekens bij beslissing Van Bommel: "We hebben dat afgekeken uit Engeland"

    maandag 5 november 2018 om 10:25

    Pierre van Hooijdonk heeft begrip voor de spreekkoren van PSV-fans, na de bekerwedstrijd tegen RKC Waalwijk van vorige week woensdag. Het B-elftal van Mark van Bommel ging in eigen huis pijnlijk onderuit tegen de Keuken Kampioen Divisie-club.

    Fans van PSV zongen 'schaam je kapot' na afloop. "De mensen betalen voor een kaartje om PSV 1 aan het werk te zien", zegt Van Hooijdonk bij Studio Voetbal. "Van Bommel heeft de zaak gewoon onderschat. Ik vind dat je je serieus moet afvragen of we in Nederland het bekertoernooi moeten willen gebruiken om andere spelers maar te laten voetballen, terwijl hun talenten in de Keuken Kampioen Divisie spelen. Die komen wel aan hun minuten."

    John van den Brom begrijpt de boze supporters. Toch plaatst hij een kanttekening. "Op basis van wat ze gezien hebben, zeker. Of ze gelijk hebben weet ik niet. Als je al zoveel mooie wedstrijden hebt gezien van PSV 1 en ze staan dik aan kop..Als trainer heb je altijd de illusie dat je met een grote groep kunt rouleren in dit soort wedstrijden. Zeker gezien het aantal wedstrijden wat ze spelen. We vinden ook dat ze hier geschikt voor moeten zijn."

    Van den Brom begrijpt dat Van Bommel de keuze gemaakt heeft. "Ja, zeker. Je denkt altijd: als ik die jongens erin zet, winnen we ook van RKC." Toch is hij van mening dat de PSV-trainer niet alle elf basisspelers had moeten wisselen. "Nee, dat klopt."

    Van Hooijdonk plaatst vraagtekens bij de situatie. "Het is een soort modegril geworden. We hebben dat afgekeken uit Engeland, waarbij clubs de League Cup gebruiken om de reservespelers te laten spelen. Dat zijn wij ook ineens gaan doen. De tweede keeper mag ineens de bekerwedstrijden keepen."

    Hij komt met een oplossing. "Misschien moet je als KNVB een grotere premie opbouwen bij het winnen van de beker. Waarom? We willen toch allemaal dat de beker serieus genomen wordt?"

    Lees meer over:EredivisiePSV

    Poll

    Eens met Van Hooijdonk?

    (1045 stemmen)

    Plaats een reactie

    Team Unknown +1931
    maandag 5 november 2018 om 10:28
    En tegen Vitesse met je 1e elftal spelen...Shame on you!
    Vind ik leuk
    WRFM +228
    maandag 5 november 2018 om 10:32
    De beker levert toch niks op waarom zou je die serius nemen
    Vind ik leuk
    Kevindo +1074
    maandag 5 november 2018 om 10:34
    Ja, dit is altijd een interessante discussie. Op het moment dat clubs worden uitgeschakeld 'boeit de beker niet zo' en op het moment dat de beker wordt gewonnen is het weer een prima prestatie en doet men blij. We mogen gewoon concluderen dat het een schandelijke vertoning was van PSV.
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 11:03
    De opstellingen van zowel Ajax als PSV in de laatste bekerronde tonen aan dat ook vooraf de beker "niet zo boeit". Pas tegen de tijd dat - toevallig en met meer geluk dan wijsheid - de finale bereikt wordt, wil men zich inspannen om de prijs ook echt te winnen.

    Zolang de beker niet een significante beloning met zich meebrengt in de vorm van een geldbedrag, of - nog beter - rechtstreekse kwalificatie voor een lucratief Europees toernooi gaat dit ook niet veranderen. Tot dat moment is de beker vooral een mooie prijs voor de subtop. Die zien er nog wel prestige in.
    Vind ik leuk
    Kevindo +1074
    maandag 5 november 2018 om 11:14
    Dat ben ik ook volledig met je eens. Voor clubs als Heerenveen, AZ, Vitesse, Utrecht etc. is het gewoon de snelste route naar Europees voetbal. Wat jij zegt, zodra het een lucratiever bekertoernooi wordt, zal het door alle clubs serieus genomen worden.
    Vind ik leuk
    Voebtal +7548
    maandag 5 november 2018 om 10:44
    Dat zegt hij toch in het artikel?
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 10:54
    Omdat er supporters tijd en geld ervoor over hebben om die wedstrijd te kunnen zien...
    Vind ik leuk
    AllAdIn +17673
    maandag 5 november 2018 om 11:31
    De bekerwedstrijden kunnen een beker opleveren, en als club én voetballer wil je toch alle prijzen winnen die je kunt winnen? Lijkt mij..
    Vind ik leuk
    WRFM +228
    maandag 5 november 2018 om 12:45
    Het gaat toch om geld!!
    Als je weet dat je 1e of 2e wordt hoef je toch niet voor die beker te gaan die helemaal niks oplevert
    Dan moeten ze er 1 miljoen aanhangen als je hem wint
    Vind ik leuk
    AllAdIn +17673
    maandag 5 november 2018 om 12:51
    Heb jij weleens om prijzen winnen gesport?
    Al is het maar een jeugdtoernooi, dan weet je dat een beker winnen gaaf is.
    Een KNVB beker op je CV staat nog altijd beter dan geen KNVB beker op je CV.
    Vind ik leuk
    guusje +1176
    maandag 5 november 2018 om 10:31
    PSV: Philips Schijtbakken Voetbal.
    Vind ik leuk
    WRFM +228
    maandag 5 november 2018 om 10:33
    Noch zo een naprater
    Vind ik leuk
    La Foca +198
    maandag 5 november 2018 om 10:33
    Gelukkig voetbalt de rest geweldig in Nederland
    Vind ik leuk
    Strijp +12682
    maandag 5 november 2018 om 10:35
    En gewoon keurig 1e staan met 11/11
    Vind ik leuk
    FSCeara +8729
    maandag 5 november 2018 om 13:50
    het lijkt wel op carnaval met 11-11 of niet ?
    Vind ik leuk
    Strijp +12682
    maandag 5 november 2018 om 19:11
    PSV doet het traditioneel niet zo goed tijdens carnaval dus laten we hopen dat dit niet teveel voorbode is, snel naar de 12/12 :-)
    Vind ik leuk
    FSCeara +8729
    maandag 5 november 2018 om 20:36
    Niemand uit het zuiden doet het goed rond de Carnaval.
    die week zouden ze sowieso geen wedstrijden moeten spelen.
    Vind ik leuk
    Bertus +5680
    maandag 5 november 2018 om 12:38
    Zozo, origineel. Lang over moeten nadenken?
    Vind ik leuk
    Leozao +4130
    maandag 5 november 2018 om 10:33
    Er is nog hoop. Niet elke club heeft bommeltje als trainer. Dus niet overal wordt een elftal (bijna) geheel vervangen door talenten en b-keus.
    Vind ik leuk
    Sil95 +10782
    maandag 5 november 2018 om 10:36
    Even een kanttekening. Van Hooijdonk heeft het erover dat Engelse clubs de League Cup gebruiken om reservespelers de mogelijkheid te geven tot speeltijd. Dat is inderdaad zo. Echter vergeet Van Hooijdonk wel te zeggen dat er naast de League Cup nog een bekertoernooi in Engeland is. Die alle clubs wel serieus nemen. Dan hebben we het over de FA Cup. Aan dat bekertoernooi wordt in Engeland heel veel waarde gehecht.
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 11:05
    Maar in Engeland heeft men dan ook meer een cultuur van tradities dan in Nederland.

    Engeland is een land van achteromkijken geworden, terwijl we in Nederland gewend zijn vooruit te kijken. Dat is wel een groot verschil.
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 11:40
    Ik heb geen idee wat je bedoeld. Engeland meer een cultuur van tradities? Volgens mij hebben wij iedere December weer een stoomboot aan tradities die binnen varen.

    Hoe bedoel je een land van achteromkijken? Ik dacht dat door de hele Brexit ze juist ver vooruit kijken en onafhankelijk willen zijn.
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 11:54
    Ik kom regelmatig in Engeland. Heb er familie en vrienden. Dat land leeft nog altijd alsof The Empire nog in volle kracht overeind staat. "England rules the waves" zit nog diep in de psyche van de mensen daar.

    De hele Brexit komt daar juist uit voort. Niet in willen zien dat de wereld (die van henzelf en om hen heen) verandert en daarom terug kruipen achter het water. Nog even los van de leugens waarop die keuze is gebaseerd.

    Jij pikt die ene stoomboot er uit, maar dat is - als het gaat om tradities - een lachterje vergeleken bij de mindset van de Britten.
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 12:01
    Dus als we tegenwoordig familie en vrienden hebben in een land wat we af en toe eens bezoeken. Kunnen we conclusies trekken over een hele natie.

    Het is maar slechts je mening die je hier aan het geven bent. Alleen je laat het overkomen alsof het feiten zijn en je alle wijsheid in pacht hebt.

    Daarnaast heeft Nederland veel meer tradities en vind ik dat we erg chauvinistisch kunnen zijn (meer dan de Engelsen).
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 12:13
    Ok, dan zal ik het breder trekken: bij elk bezoek aan Engeland praat ik veel met mensen over de situatie in dat land (en dat zijn grotendeels Britten, geen Nederlanders).
    Vanuit mijn vorige baan heb ik ook vrijwel dagelijks met Britten gewerkt en dan praat je ook wel eens over iets anders.

    Daarnaast verdiep ik me vrijwel dagelijks via serieuze media als The Guardian, The Times en BBC veel in de politieke en culturele ontwikkelingen aldaar.

    Dat vormt mijn mening, inderdaad. Een mening die is gebaseerd op al die ervaringen.

    Zijn Nederlanders chauvinistisch? Ja, op het onbehoorlijke af. Maar dat is wat anders dan een sterke hang naar tradities.
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 11:29
    Dan heb je niet helemaal goed geluisterd want hij geeft duidelijk aan dat er 2 bekertoernooien zijn en dat de 2e wordt gebruikt voor de B- elftallen.
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 11:38
    Wordt ook steeds minder, vroeger had de FA Cup echt iets magisch en mensen die in die tijd zijn opgegroeid, hechten er vanuit dat sentiment ook over het algemeen nog altijd veel waarde aan, maar er zijn ook veel jongeren die dat al veel minder hebben. En voor met name veel buitenlandse spelers en managers is het tegenwoordig gewoon een bekertoernooi, dat zie je ook deels terug in de prioriteiten die gesteld worden, want ook in de FA Cup zijn er managers die bijv. de tweede keeper opstellen.
    [Reactie gewijzigd op maandag 5 november 2018 om 11:41]
    Vind ik leuk
    JoTaPe +820
    maandag 5 november 2018 om 10:38
    Misschien vergeet Pi-air dat er in Engeland 2 bekertoernooien zijn en in Nederland maar 1?
    In Engeland neemt ook niemand de League cup serieus maar de FA cup wel.
    Waarom? Omdat ze er meer voor terug krijgen de clubs.
    Dus hij heeft een puntje als het gaat om de beloning voor het winnen van de beker.
    Maar nadoen van Engelse clubs in vergelijk met de League club....dat denk ik niet.
    Vind ik leuk
    2cents +56374
    maandag 5 november 2018 om 10:58
    Hij heeft het letterlijk over de League-cup...
    Vind ik leuk
    JoTaPe +820
    maandag 5 november 2018 om 11:30
    Dat zeg ik.
    Hij vergeet de FA-cup. Of doet dat bewust.
    Vind ik leuk
    2cents +56374
    maandag 5 november 2018 om 11:32
    Hij vergat de FA cup niet. Het werd zelfs specifiek benoemd dat dat het nog misplaatster maakt.
    Vind ik leuk
    FSCeara +8729
    maandag 5 november 2018 om 13:51
    klopt. In de FA cup zal geen engelse club met B garnituur aankomen want dat word door iedereen gezien als een echte prijs.
    Vind ik leuk
    heur es +714
    maandag 5 november 2018 om 10:41
    Geld moet weer de drijfveer zijn, pffffff.
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 11:08
    Kapitalisme kent zeker zijn duistere kanten, maar het is het beste wat we op dit moment hebben. Andere systemen hebben ook al aangetoond niet optimaal te werken.

    Pas na een derde wereldoorlog, een Extinction Level Event of de eerste ontmoeting met buitenaardse beschavingen zal daar echt iets in veranderen.
    Vind ik leuk
    Futre +3110
    maandag 5 november 2018 om 11:11
    Je kraamt verstandige dingen uit vandaag. Top 👍🏼
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 11:15
    Ik heb mijn momenten ;-)
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 11:04
    Rouleren prima maar alle spelers vervangen is dan weer het andere uiterste. Als je met een stuk of 5 belangrijke basisspelers was begonnen had je makkelijk gewonnen.
    Vind ik leuk
    Fritske01 +3101
    maandag 5 november 2018 om 11:30
    Prul beker, die laten we gewoon aan Feyenoord.
    Je moet elkaar een beetje steunen toch.
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 11:34
    Ik vind het naar de betalende supporter toe heel erg slecht. Ik vind zelfs dat het een belediging is naar je supporters toe. Hoe kan je, terwijl je weet dat mensen geld betalen om het team te komen steunen, ( in weer en wind) , willens en wetens een heel ander team opstellen. Dit is een schandalige en respectloze actie geweest en een bewijs van geen waardering naar de supporters toe van Van Bommel. Natuurlijk zullen er weer jankerds gaan reageren op dit bericht, dus.......ook als Ten Hag dit had gedaan bij Ajax, had ik hetzelfde gezegd. Maar die had nog het fatsoen naar de supporters toe om niet het hele team te vervangen. Maar ook daar had ik persoonlijk liever het volledige team gezien, maar beter iets dan niets.
    Vind ik leuk
    G.Kopf +1992
    maandag 5 november 2018 om 11:54
    Best irritant ja, betaal je geld, doe je moeite en besteed je tijd om naar dag stadion te gaan, krijg je dit.
    Eigenlijk wat respectloos naar je supporters.
    Vind ik leuk
    Smithsonian +31702
    maandag 5 november 2018 om 11:56
    Beginnersfouten
    Vind ik leuk
    COYG +6102
    maandag 5 november 2018 om 11:57
    Ach PSV en Ajax voelen zich al jaren 'te groot' voor dit bekertoernooi. De rest van de teams nemen het wél serieus. Je hoeft niks te veranderen om die twee het naar de zin te maken.
    Vind ik leuk
    Tictac +102
    maandag 5 november 2018 om 12:13
    Ach, dat kaartje kostte in dit geval voor de bekerwedstrijd maar € 10. Daar mag je toch een stapje minder voor doen...
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 12:21
    Vraag me af of een andere club het zou kunnen gooien op competitie vervalsing in een mogelijke zaak tegen PSV?
    Vind ik leuk
    AjaxBluf +549
    maandag 5 november 2018 om 12:26
    Veel Psvers vonden Ajax arrogant toen we uit de beker werden uitgeschakeld omdat we spelers rust gaven, arrogantie dat terecht werd afgestraft waren de teksten, arrogant dat we de beker niet serieus namen een schande zelfs, Laatste dagen zag ik die zelfde Psvers schrijven dat ze vBommel begrepen, fijn dat de overige spelers minuten kregen want het was toch maar voor de beker 🤷
    Hoe snel supporters kunnen omslaan als het om hun eigen cluppie gaat 😂🤦
    Vind ik leuk
    Fritske01 +3101
    maandag 5 november 2018 om 12:34
    Flexibiliteit heet dat 😁
    Vind ik leuk
    maandag 5 november 2018 om 12:42
    Ze zullen het nooit zeggen, maar stiekem zijn Bommel en zijn mannen blij met de uitschakeling. De beker kan ze geen hol schelen, het enige wat telt is de titel. Zeker na morgen, als Europese uitschakeling een feit is.
    Vind ik leuk
    Tictac +102
    maandag 5 november 2018 om 13:18
    Van de KNVB site: De finale vindt zondag 22 april plaats in Stadion Feijenoord in Rotterdam. De winnaar van de TOTO KNVB Beker plaatst zich voor de derde voorronde van de Europa League.
    A. Je wil toch voor je plezier niet spelen in een Kuip zonder licht.
    B. Waarom zou je je willen plaatsen voor de derde voorronde Europa League. Als PSV derde zou worden hebben ze dat al gehaald. De KNVB heeft in al zijn wijsheid besloten aan deze "prijs" geen prijs meer te hangen zoals bijvoorbeeld rechtstreekse plaatsing. Maar misschien is die rechtstreekse plaatsing ook al niet meer beschikbaar door de slechte Europese resultaten van de zogenaamde winnaars of verliezers die door de finale te halen Europa in mochten. Misschien iets meer zwaarte geven aan dit hele gebeuren zou het Nederlandse voetbal in zijn algemeen een boost kunnen geven.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws