'Goed nieuws voor Feyenoord: harde eis van 25 miljoen is haalbaar'

'Goed nieuws voor Feyenoord: harde eis van 25 miljoen is haalbaar'

Gepubliceerd: dinsdag 6 november 2018 om 19:10di 06-11-2018 om 19:10

Feyenoord kan toch rekenen op een vast bedrag van 25 miljoen euro per jaar als de club intrede doet in het nieuwe stadion. Dat leek een groot struikelblok, maar de patstelling tussen de club en gemeente lijkt doorbroken, meldt NRC dinsdagmiddag op basis van bronnen.

Algemeen directeur Jan de Jong eiste bij de bouw van een nieuw stadion dat Feyenoord jaarlijks kan rekenen op een vast bedrag van 25 miljoen euro, anders dreigde hij niet akkoord te gaan met de plannen voor Feyenoord City. Met name in de politiek werd verbaasd gereageerd op de eis van De Jong. 

'D66-wethouder Adriaan Visser (financiën en grote projecten) en coalitiepartijen VVD, CDA en D66 toonden zich in de raad onaangenaam verrast over de eis. De gemeente, die 135 miljoen euro bijdraagt in aandelen, grond en infrastructuur, kan niet akkoord gaan, zei hij. Er zijn afspraken in een gemeentelijke position paper over de volgorde van uitkeringen aan financiers van het nieuwe stadion', schrijft NRC.

Oplossing
Intern is er gewerkt aan een oplossing, meldt NRC, waarbij de afspraken konden blijven staan en Feyenoord alsnog 25 miljoen per jaar krijgt. Feyenoord en het stadionbedrijf willen deze maand beslissen of ze doorgaan met de plannen. Als het stadion in 2023 opgeleverd moet worden, is een snel besluit noodzakelijk.

Lees meer over:EredivisieFeyenoord

Plaats een reactie

dinsdag 6 november 2018 om 19:13
De eis van 25 miljoen is te gek voor woorden. Gewoon verkapte staatssteun. Werd er vroeger geklaagd over PSV en de grond die aan de gemeente werd verkocht. Dit is nog erger.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 6 november 2018 om 19:50]
Vind ik leuk
CPP +1120
dinsdag 6 november 2018 om 19:29
Als je niet weet waar de klepel hangt luid dan ook niet de klok. Gemeente wil aandeelhouder worden van ‘Feyenoord city stadion exploitatie b.v.’ Of hoe het ook gaat heten. Feyenoord BVO ‘eist’ minimaaal 25 miljoen van Feyenoordcity expl. om in het stadion hun kunsten te vertonen (waar publiek op afkomt en opbrengsten naar expl. B.V. gaan.

Vergelijkbaar met Ziggodome dat 3 ton betaald aan de Toppers om daar op te komen treden. Naast de minimale opbrengst van 3 ton krijgen de Toppers nog deel van recette.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 6 november 2018 om 19:29]
Vind ik leuk
Mjblinker +869
dinsdag 6 november 2018 om 19:37
ach, men roept hier maar wat, zonder te worden gehinderd door enige kennis en vervolgens neemt “jan en alleman” dat vervolgens dan ook weer voor “waar” aan...
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 19:42
Rare constructie. Als ik in een Ferrari ga rijden en Ferrari gaat mij betalen omdat ik in hun merk rijd. De gemeente is aandeelhouder en investeert geld in het stadion, daarvoor wil ze rendement. Dat zou betekenen dat feyenoord 25 miljoen krijg, maar dat dan de exploitatie van het stadion, lees TV gelden, reclameborden en recettes geen (volledige) inkomsten van Feyenoord meer zijn. Normaliter wil een investeerder een gezond rendement op zijn risicodragende kapitaal.

Dat betekent of dat Feyenoord elders het kind van de rekening is, of dat er geen gezond rendement gehaald wordt.

Iedere andere club, die niet zelf het stadion bezit, betaalt huur aan de eigenaar om daar gebruik van te mogen maken.
Vind ik leuk
CPP +1120
dinsdag 6 november 2018 om 19:49
Klopt. De exploitatie van het stadion is dan geen inkomsten van Feyenoord meer. Recettes, horeca enzovoort komen ten gunste van Feyenoord City Exploitatie B.V..
TV gelden zijn niet (geheel) stadion gerelateerd en komen net als nu via KNVB (en UEFA) toe aan de clubs.

PS. De Ferrari vergelijking is erg dom.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 6 november 2018 om 19:50]
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 20:57
Vergeet niet dat Feyenoord in het nieuwe stadion wel de inkonsten ontvangt uit sponsoring en geen huur meer betaald om in het stadion te mogen spelen.
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 21:03
Ik dacht trouwens dat het bedrag van 25 miljoen per seizoen veel hoger kan zijn. Die 25 miljoen is een eis dat Feyenoord die als eerste krijgt. Het resterende bedrag boven de 25 miljoen wordt daarna verdeeld over alle belanghebbende partijen waaronder ook Feyenoord
Vind ik leuk
Mjblinker +869
dinsdag 6 november 2018 om 19:34
ik ben niet bekend met de precieze regelgeving maar waarom is dit staatsteun en welk deel vd 25mln volgens jou?
Vind ik leuk
chicken +15091
dinsdag 6 november 2018 om 20:34
En dan krijgen ze 25m...wat moeten ze ermee? Over 10 jaar stelt het geen reet meer voor. Als feyenoord hiermee in wilt lopen op de begroting van psv en ajax is het niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat.

Ze blijven er achteraan lopen daar in Zuid. Altijd zo geweest, zal altijd zo blijven.
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 19:14
Ajax en Psv, kijken jullie even achterom want Feyenoord komt er aan.


Effe een Update.
De 4 eerste onderstaande reactie,s op mijn schrijven zijn toch niks?
Kom op mannen, jullie kennen veel beter.........;-)
[Reactie gewijzigd op dinsdag 6 november 2018 om 19:32]
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 19:19
Moeten ze wel een verrekijker gebruiken.
Vind ik leuk
Mino Rioolrat +27267
dinsdag 6 november 2018 om 19:22
Ze hebben in de achteruitkijkspiegel gekeken en zagen een micro-stipje ...
Vind ik leuk
MVD +689
dinsdag 6 november 2018 om 19:24
Altijd leuk, wat Feyenoord supporters die naar wedstrijden van CL mee komen kijken
Vind ik leuk
John M. +5134
dinsdag 6 november 2018 om 19:16
Nu maar hopen dat de inflatie de komende jaren niet te hoog oploopt, want dan zouden 25 miljoen wel eens weinig kunen zijn.
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 19:16
Pffff wat moet feyenoord met 25 miljoen? Ik vind een tientje nog teveel
Vind ik leuk
Gyrosregime +2759
dinsdag 6 november 2018 om 19:17
Lulverhaal natuurlijk, hier kan Brussel natuurlijk nooit mee akkoord gaan..
Vind ik leuk
davidben +6959
dinsdag 6 november 2018 om 19:17
Dit is te gek voor woorden. Elk jaar 25 miljoen. Belachelijk. En wat als het weer slechter gaat met de economie? Of een wethouder een project laat floppen, zoals het IT project voor 100 miljoen.
Vind ik leuk
SirUltionem +3310
dinsdag 6 november 2018 om 19:35
Feyenoord krijgt elk jaar 25 miljoen van de verkoop van kaarten, eigen winst die ze verkrijgen in een stadion waar de gemeente Rotterdam deels eigenaar van is...

zou Feyenoord willen spelen in een stadion waar ze geen geld voor kaartjes verkopen dan zouden er dus geen inkomsten binnenkomen, heeft de gemeente Rotterdam niks aan dat stadion... dus Feyenoord moet wel betaald worden... het gaat over 25 miljoen winst die in het stadion gemaakt moet worden...
Vind ik leuk
davidben +6959
dinsdag 6 november 2018 om 20:12
Nee joh, in het huidige plan gaat de totale kaartverkoop helemaal niet naar de gemeente. Hoe kom daarbij.
Vind ik leuk
HanV +5733
dinsdag 6 november 2018 om 20:16
Bedoel je nou dat de fans hun seizoenskaarten bij de gemeente gaan kopen?
Vind ik leuk
Roeptoeter +19254
dinsdag 6 november 2018 om 19:18
Begin van het einde van Feyenoord.
Vind ik leuk
Ehv-er +1589
dinsdag 6 november 2018 om 19:20
De politiek kan alles, uiteindelijk zal de burger weer bij moeten betalen..
Vind ik leuk
Dee79 +2706
dinsdag 6 november 2018 om 19:25
Tsjaa ik wil ook zoveel...zoek eerst maar knappe sponsors
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 19:26
Dit nieuws nu ... zondag de lampjes kapot.
Zou Aad dan toch gelijk hebben gehad.
Helaas voor de daders (?) de supporters weten zelf wel wat ze willen.
Voordat het zondag donker werd, was dat duidelijjk op de spandoeken te lezen ! 💪
[Reactie gewijzigd op dinsdag 6 november 2018 om 19:56]
Vind ik leuk
COYG +8525
dinsdag 6 november 2018 om 19:31
Pfieuw hehe dat werd tijd. Er mogen ook weleens positieve berichten over Feyenoord geplaatst worden.
Vind ik leuk
derksen +8897
dinsdag 6 november 2018 om 19:32
Maar ja euro unie hof weer ik hoe dat heet in brussel zei nog dat het absoluut niet kon
Dus ook dit zal wel niks worden en buiten dat Wat heb je aan 25 miljoen helemaal niks spelers die bij jong ajax en jong psv speler zijn 2 spelers weg 25 miljoen
Heb je echt helemaal niks aan
Liever dat gewoon het licht aanblijft is meer dan 25 miljoen waard
Vind ik leuk
Roel Boeli +492
dinsdag 6 november 2018 om 19:49
020 en 040 zijn gesteund en ‘groot’ geworden
076 ed worden zo gered wat prima is.

010
Altijd gedoe en de media, veelal gelegen in omze hoofdstad, schrijft veel onzin. Men is bang, bang voor echte concurentie.

Hij komt en wij zullen overwinnen.
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 19:50
Nou hup bouwen die handel! Dat senitimentele gelul van een deel, alles is tijdelijk in het leven de Kuip dus ook.
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 20:10
Even voor de goede orde, ook ik ben voor een nieuwe stadion, maar de Kuip is niet tijdelijk in het leven, de Kuip is voor het hele leven.
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 21:01
Tuurlijk, ik begrijp wel wat je bedoeld. Maar soms moet je iets laten om er vervolgens beter uit te komen.
Vind ik leuk
JanTa48 +9435
dinsdag 6 november 2018 om 20:01
Wie gaat deze 25 miljoen betalen, subsidie is uitgesloten.
Vind ik leuk
Wim59 +667
dinsdag 6 november 2018 om 20:11
Feijenoord en feyenoord en rotterdam gaan naar de kloten als dit plan tegen beterweten in doorgezet word.
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 21:01
Goeie onderbouwing ook!
Vind ik leuk
Pietje2015 +18036
dinsdag 6 november 2018 om 20:48
Deze constructie is toch gedoemd om te mislukken.
Wat is 25 miljoen over 5 jaar met deze voetbal "Inflatie".

Kapitaal stadion, Rotterdam in geldnood en Feyenoord kapot.
Lekkere constructie hoor waar ik toch mijn vraagtekens bij zet.
De Jong had beter bij de NOS kunnen blijven, daar krijg je ook elk jaar gratis geld.
Vind ik leuk
Harry.f +415
dinsdag 6 november 2018 om 20:51
Wat een waanzin in deze discussies. Zonder garantie 25 miljoen(waardevast) gaat feyenoord niet mee in city. Dat is de insteek maar de club minimaal van uitgaat. Zeer terecht!
Vind ik leuk
plein19 +3392
dinsdag 6 november 2018 om 20:51
Vanaf 2023 25 mln gegarandeerd plus geen huur meer is dat 10 mln meer dan nu. Grote verbetering maar tot 2023 verdienen PSV en Ajax honderden miljoenen. Kan Feyenoord dan toch nog beter presteren dan een 3e plaats. Zonder CL is Feyenoord kansloos.
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 20:57
Laat maar komen een nieuw stadion met 70.000 supporters. Mooi voor Feyenoord.
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 21:11
Ik mis “minimaal” bij die 25mio, straks gaat er meer binnen komen dan begroot en staat het bedrag vast. Mag toch aannemen dat het gaat om percentages van omzet/winst etc. met een gegarandeerd minimum van 25 mio!
Vind ik leuk
Royke24 +10
dinsdag 6 november 2018 om 21:39
Eeeuhm gemeente steun...en we vinden dat het niet mag in Enschede. Maar wel in Rotterdam. Pfffff
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 21:56
Mooi, dat is alvast binnen.
Nu snel de knoop doorhakken en bouwen aan een nieuw stadion.
Het is een vooruitgang voor Feyenoord wij moeten meer inkomsten zien te krijgen, als wij in dit stadion blijven zal je nooit PSV en ajax bijhouden.

Feyenoord moet betere spelers kunnen kopen en daar is geld voor nodig.
Ga achter je club staan en hou op met dan geneuzel over de kuip.

Het andere stadion kan net zo goed iets bijzonders worden en wij willen toch niet een middenmotor worden.
Vind ik leuk
Blindsy +20550
dinsdag 6 november 2018 om 22:55
Zo gek was de eis van die De Jong dus tóch niet... Kunnen de haters weer hun snaveltjes houden.
Vind ik leuk
woensdag 7 november 2018 om 00:31
Geweldig nieuws voor ieder die helemaal weg is van het spelletje! Feyenoord is een te grote club om zo achter te blíjven..
Ik kijk er naar uit dat Ajax en Feyenoord weer aan elkaar gewaagd zullen zijn.

Grote club met een trouwe aanhang en een prachtige geschiedenis.
Vind ik leuk
woensdag 7 november 2018 om 13:57
Top kameraad.
Vind ik leuk
Importbrabo +2464
woensdag 7 november 2018 om 07:37
Ik wil ook graag 250.000 euro per jaar anders ga ik niet verhuizen!

Wie hoest die 25M eigenlijk op? Waar komt dat vandaan? Waarom heb ik het vermoeden dat Sparta en Excelsior supporters dat betalen...
Vind ik leuk
badeend. +1590
woensdag 7 november 2018 om 14:06
De burger betaalt dit in de vorm van belasting lijkt mij...
Vind ik leuk
woensdag 7 november 2018 om 07:44
top eindelijk goed nieuws,
Vind ik leuk
woensdag 7 november 2018 om 13:56
Goed nieuws. Nou nog een buitenlandse geldschieter.
Vind ik leuk
Robdev +83
donderdag 8 november 2018 om 09:38
Jan de Jong, mag dan geen klap verstrand van voetbal hebben...als zaken man heb ik wel het idee dat hij precies weet wat hij doet. Het is een gevoelig punt bij de meesten...maar als feyenoordfan ben ik al een tijdje overstag..In de Kuip met al zijn mooie historie zul je nooit verder komen dan nu...Ik zou zeggen knal Feyenoord City er neer....en hou de Kuip met al zijn historie altijd in ere.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws